HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Brushless marómotor, ill. közepes telj. főorsó mint cél.

BL, DC, AC motorról...ide minden jöhet

 

Időrend:
Oldal 1 / 45 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

cree2 | 2917    2019-01-16 13:27:23 [2209]

köszi az ámmment!

Előzmény: Devecz Miklós, 2019-01-16 12:43:14 [2208]


Devecz Miklós | 2182    2019-01-16 12:43:14 [2208]

Meg is adtad a választ.

Előzmény: cree2, 2019-01-16 12:35:49 [2207]


cree2 | 2917    2019-01-16 12:35:49 [2207]

Modellező bldc motoroknál tudja valaki pontosan ezt az értéket mit jelent?
KV(rpm/v): 1250

10v dc 12500rpm?

blcd motor

pcb maráshoz keresek ki méretben megoldást 30..50E/rpm!


Ati | 632    2019-01-09 16:52:18 [2206]

A szabályzó állítgatása nem sok eredményt hozott, mindössze 7-800rpm valtozást észleltem. Tekercseltem még egyet, 2x 1.3mm huzal 7 menet, terhelve 24V, 32A, 11e körüli fordulat. Ez volt a kitűzött cél. Sikerült! Az előzö fordulatszámméréseim tévesnek bizonyultak, csak 7-8e körül voltak.


Ati | 632    2019-01-08 16:49:46 [2205]

Ezzel a JYQD_V6.3E1 cuccal, kis átalakítás után. Meg lehetne forgatni a haszontalanul kallódó AC szervo motorokat. Ez lesz a következő projektem.

Ati | 632    2019-01-08 16:28:03 [2204]

Köszi az adatlapot.Egyéként egy hurkot forrasztottam a söntre, kb 30 Ampernál letilt.
Megkerestem én is az modelles szabályzóm adatlapját, gyárilag 2-4 mágneses belsőforgorészes motorhoz van beállitva. Van lehetőség 10-14 máneses külső forgórészes motorra átállítani. Lehet kezdhetem előlröl a tekercselést.
Nem sok jót olvastam erről az esc-ről, van aki használhatatlannak jellemzi, de firmware frissitéssel jó lehet,

Előzmény: uferi, 2019-01-07 20:46:33 [2203]


uferi | 5    2019-01-07 20:46:33 [2203]

Picit "ástam" az első linken láthato BLDC vezérlő után (JYQD_V6.3E1) után, végül sikerült adatlapot találni az IC-hez, az angol nyelvü verziót csatolom, mivel a kínai az fárasztó.

http://m.german.brushless-dcmotor.com/photo/brushless-dcmotor/document/11756/JY01_V3.5_2018-English.pdf

A panelen amint látható egy LM339-es IC található baloldali sarok közelében (14 lábas IC függőlegesen ami 4 daram komparátor 1 tokban), tehát a gyártó által ajánlott kapcsolás (Hall szenzor nélküli verzió, ahol a pillantnyi nem használatos 3. tekercsen induklált feszültség fogja vezérelni a soron következő fázist).

A megjegyzésem az lenne, hogy a söntellenállást nem kellen dróttal átkötni hanem mondjuk egy ellenállásosztóval leosztani, vagy próbálgatáshoz egy potit bekötni (mert ugye a háztartásban a 16 Amperes biztosítékot sem helyetesítünk 100-as szeggel bizonyos okok miatt! ).

Minden jót, üdv.,
Feri

Előzmény: Ati, 2019-01-06 14:56:38 [2199]


Ati | 632    2019-01-07 19:20:20 [2202]

A végleges és az eddígi legjobb tekercselésem, 8menet 2x1mm huzalból. A vártal ellentétben, a 6 vékony szálas megoldásnál, a menetszám csökkentésével egyre gyengébb és lassab lett.Valamiért nem akarta a szabályzó erőltetni. de most hogy a keresztmetszet 3x nagyobb lett, a skin szite nem változott semmit, 6mm körül van mindkét tekercs összkerülete. (persze biztos van erre megfelelő számítás) Lényegesen jobb lett. Folyamatos terhelésnél, 24v-on 25-26A az áramfelvétele,de ezzel még nincs vége. Rájőttem hogy a szabályzóm gagyi 1-2 ezret úgy visszaenged a fordulatból (pici terhelésre is) hogy men csinál semmit, valószinűleg kel rá új szoftver, vagy programozni kell,ha lehet.Ennek utánna kell nézzek, mert nem tegnap csináltam ilyet, Régebben mikor Quadcoptereztem volt egy két szoftver, Pl. a BLheli,SimonK,stb konfigurálható esc upgrade , meg lehet vadítani vele az olcsó szabályzokat is.


Ati | 632    2019-01-06 15:29:39 [2201]

Igazából a kondik is ki vannak cserélve,160v 470Mic És a vezérlés tápja is le van vállasztva mert 48v-ról használtam, de nem próbáltam iszonyatos Amperekkel terhelni, nem volt még rá szükség.

Előzmény: elektron, 2019-01-06 15:06:18 [2200]


elektron | 15339    2019-01-06 15:06:18 [2200]

Érdekes az a kis kondik, hogy bírják a sok ampert ? Egyáltlaán táplálni normálisan, anyni ampernél nem ártana pár ezer mikró ...

Előzmény: Ati, 2019-01-06 14:56:38 [2199]


Ati | 632    2019-01-06 14:56:38 [2199]

Ez is, és a szenzoros kivitele is korrektül mülödik, és patkolható,akár nagyobb feszültsére is. Rendes fetmeghajtás van benne, N-es fetekkel. Nekem 80v 54A fetek vannak benne,a söntellenállásra egyszerüen csak ráforrasztottam egy db drótót.
https://www.ebay.com/itm/12V-36-500W-DC-Brushless-Motor-PWM-Control-Controller-Balanced-BLDC-Driver-Board/192178131644?hash=item2cbeb592bc:g:cI4AAOSwlndZC-5R

Vagy ezt használom még:
https://www.ebay.com/itm/Red-Brick-70A-Brushless-ESC-with-5V-5A-UBEC-for-helicopter-airplane-quadcopter-I/352252611884?epid=28014013438&hash=item5203e44d2c:g:9zcAAOSwXf1aV2NS:rk:1:pf:0

Előzmény: guliver83, 2019-01-06 14:07:50 [2197]


pixel66 | 280    2019-01-06 14:30:43 [2198]

Értem,köszi!

Előzmény: Ati, 2019-01-06 12:57:07 [2195]


guliver83 | 2882    2019-01-06 14:07:50 [2197]

Milyen vezérlőt használtok ezekhez a motorokhoz amit építetek?
Esetleg valami típus esetleg link?
Köszönöm!


Ati | 632    2019-01-06 13:06:33 [2196]

Közben leszedtem 2 menetet, erösseb és gyorsabb lett, és még mindíg alig melegszik. jó lesz az a 10 menet 8 szál dróttal.
Már telibe 2mm mély Fogást tud aluba, 12-es 3 élű maróval, de a gépem nem nagyon őrül neki.


Ati | 632    2019-01-06 12:57:07 [2195]

Nem feltétlen jár fordulatszám növekedéssel a kevesebb mágnes, a tekercselés módja sem mindegy. (ABC, LRK) Az én motorom 7 imulzus alatt tesz meg egy fordulatot, a lentebb lévő képen látható (LRK vagy DLRK)tekercseléssel, de (ABC) tekercseléssel (mint ahogy a te motorod készült) 14 impulzus kellene 1 fordulathoz. Azért ne álj neki áttekerni mert azt hiszem a 8 mágneses motor nem müködik LRK-val,csak ABC-vel, 10, 14 mágneshez, 12 tekercshez biztos jó.

A vezérlőnel visszacsatolása van, figyeli a tekercsekben keletkező indukciót,fordulatot,áramot. Ezért nem tudtam kinyírni a rossz tekercseléssel.

Előzmény: pixel66, 2019-01-06 08:52:34 [2192]

Ati | 632    2019-01-06 11:55:40 [2194]

Jó lenne egy ilyen cucc,de most ezér az 1-2 motorért nem szeretnék még ebbe is beleállni.

Előzmény: Rabb Ferenc, 2019-01-06 08:41:54 [2191]


svejk | 27175    2019-01-06 11:08:49 [2193]

Ügyes!
Vagy húsz éve halogatom egy ilyesmi szerkezet építését.
Ritkán kell, de akkor jó lenne azonnal.
A tekercselő ismerős meg pont akkor nem ér rá...

Előzmény: Rabb Ferenc, 2019-01-06 08:41:54 [2191]


pixel66 | 280    2019-01-06 08:52:34 [2192]

Szia!
Nagyon jó!
Egy kérdés,ha kevesebb mágnes pólust használsz,az nem befolyásolja a fordulatszámot?
Én 8db. mágnes raktam bele és elég jól pörög.
Még valami,a vezérlők mérik,hogy milyen motort raksz rá és ahhoz igazítják a kimeneti áramot? Mert próbáltam autó generátorral,azzal is ment meg különféle tekercselt motorokkal is.
És még le is tilt ha valami gond van a motorral.

Előzmény: Ati, 2019-01-05 21:43:54 [2182]


Rabb Ferenc | 3286    2019-01-06 08:41:54 [2191]

Akkor készíts egyet!

Előzmény: Ati, 2019-01-05 23:10:19 [2190]


Ati | 632    2019-01-05 23:10:19 [2190]

Körülnéztem, de nem látom sehol a mérőpadom!

Előzmény: elektron, 2019-01-05 23:03:15 [2188]


Ati | 632    2019-01-05 23:08:10 [2189]

Régebbem tekercseltem át AMK AC szervokat egy 500 és egy 750w-ost, ez egyiket mai napig használom, adott volt ez a ER25 főorsó nem akartam meghajtani szíjjal, vagy hozzátoldani egy 20-25cm hosszu motort, ezért születet meg ez.Még 1 tekercselést megprobálok, de először ebből le veszek 2-3 menetet a ha igy sem telítődik a vas PL, 28v-os tápnál, akkor bátran levehetek még két menetet vastagabb huzal mellet. Ha mégis sok visszacsippantok a tápbol egy kicsit és kész. Szerencsére 18-28v kozött állítható tápjaim vannak.
Egyépként az volt a szopás oka, hogy pár éve tekercseltem néhány hasonló motort, és azt hittem tudok mindent fejből, de nem.

Előzmény: bankimajki, 2019-01-05 22:07:42 [2186]


elektron | 15339    2019-01-05 23:03:15 [2188]

Fel kell tenni a mérőpadra és bemérve ahol kell neki egy kis bemarás megejteni.

Előzmény: Ati, 2019-01-05 22:39:26 [2187]


Ati | 632    2019-01-05 22:39:26 [2187]

Most jött el az idő hogy valahogy ki kellene egyensúlyozni, csak még nem jöttem rá hogyan.

Előzmény: elektron, 2019-01-05 22:05:14 [2185]


bankimajki | 939    2019-01-05 22:07:42 [2186]

Ha az is kell hogy nagyobb nyomatékot tudjon, akkor én nagyobb átmérőben gondolkodnék, esetleg 2 db ilyen motor hossz irányban összefűzve. Én úgy indulnék hogy meghatároznám azt a fordulatszám tartományt, amire szükségem van.
Illetve a szükséges teljesítményt azokon a fordulatszámokon, amiken dolgozni akarsz --> ebből következik hogy minimum mekkora forgatónyomaték kell.
Majd ha ez megvan, akkor keresnék neves gyártók által gyártott szervó motort, ami tudja ezen paramétereket.
Ha ez is megvan, akkor google segítségével keresnék róla szerkezeti metszetet vagy adatlapot, bármit, ami jó lehet kiindulási alapnak.
(Egyébként tetszik az elszántságod, szóval csak így tovább. A kísérletezgetéssel is rengeteg tapasztalatot lehet gyűjteni és sokszor így áll össze a teljes kép.)

Előzmény: Ati, 2019-01-05 21:43:54 [2182]


elektron | 15339    2019-01-05 22:05:14 [2185]

Amúgy ezeket kiegyensúlyozod ? Nagy fordulatnál már nem mindegy azért, menynire vibrál az egész.

Előzmény: Ati, 2019-01-05 22:02:01 [2183]


elektron | 15339    2019-01-05 22:03:49 [2184]

POnt egy hete körül járt nálam a haver, aztűn épp említettm is neki, hogy valamit kezdeni kéne ne fogja a helyet, úgyse lesz már abból lézer nyomó. Úgyhogy bontás indulhat.

Előzmény: PSoft, 2019-01-05 20:46:37 [2180]


Ati | 632    2019-01-05 22:02:01 [2183]

Egyépkét még autok ABS motorja is jó, ezzekkel is tele a MÉH telep, Föként a prémium katégóriás járgányok lökik ki magukból.

Előzmény: elektron, 2019-01-05 20:38:20 [2179]


Ati | 632    2019-01-05 21:43:54 [2182]

Tehát, er25 főorsó kb 4-500w-os bldc motorral, de ezt nem hagyom ennyibe, simán kell tudnia 7-800w-ot. Ez lesz a videó ha egyszer feltöltödik:
https://youtu.be/6zJBSp7MjM8


Ati | 632    2019-01-05 21:33:42 [2181]

Megtekercseltem 6x0.35-ös összesodrott huzalból, 14 menet. Erősebb lett, de még lehetne rajta javítani, melegedés semmi,terhelve sem. Ha nem fogyott volna el a drótom, megpróbálnám 8x0.35 huzal 9-10 menettel.

  

Előzmény: PSoft, 2019-01-05 20:46:37 [2180]


PSoft | 12342    2019-01-05 20:46:37 [2180]

Akkor hajrá...ess neki!

Előzmény: elektron, 2019-01-05 20:38:20 [2179]


elektron | 15339    2019-01-05 20:38:20 [2179]

Ne is mondd, egy haverom x éve idehozott egy lézer nyomtatót, hogy majd nekem jó lesz az , persze úgy, hogy egyébként rossz volt.


Na, azt azóta sem piszkáltam, de most hogy mondod, úgy rémlik a színe is fekete, lehet az lesz benne az az egy alkatrész, ami pont kelleni fog most.

Előzmény: PSoft, 2019-01-05 18:38:30 [2178]


PSoft | 12342    2019-01-05 18:38:30 [2178]

De igen!

Fekete lézeresekben találsz jó eséllyel hasonlókat.

Előzmény: elektron, 2019-01-05 18:30:32 [2176]


elektron | 15339    2019-01-05 18:31:20 [2177]

Kösz.

Előzmény: Ati, 2019-01-05 16:18:45 [2173]


elektron | 15339    2019-01-05 18:30:32 [2176]

Ez nem valami nyomtató félében van, mintha egyik nejlon szatyromban lenne valami ilyesmi a többi kis léptető közt.

Előzmény: guliver83, 2019-01-05 16:26:58 [2174]


ANTAL GÁBOR | 3847    2019-01-05 18:28:48 [2175]

Talán éppen te linkelted a power crockó utódját. Mielőtt nekiállsz tekerni néz meg a szisztémát Pl AbC stb ahol a kisbetű az ellentétes irányt kódolja . Korábban linkeltem a skandináv oldalt ( nézz utána ) Nagyon korrekt

Előzmény: Ati, 2019-01-05 12:11:27 [2169]

guliver83 | 2882    2019-01-05 16:26:58 [2174]

Közepes mérető vasat ilyen motorból lehet kitermelni !

  

Előzmény: elektron, 2019-01-05 15:53:12 [2172]


Ati | 632    2019-01-05 16:18:45 [2173]

A forgórészt én csináltam, a vas egy Suzuki hűtőventilátor kefés motorjának a forgorésze. Sajnos van vele munka, ki kell esztergálni a közepét, mert csak 8-as furat van benne, ha szükséges kell valami csapágyhátat is kialakítani,
A mágnesek az ebay-ről vannak 25x10x3mm 14db.
Késöbb rakok fel videót és képeket.

Előzmény: elektron, 2019-01-05 15:53:12 [2172]


elektron | 15339    2019-01-05 15:53:12 [2172]

Ilyen tekerhető motort hol lehet szerezni, lehet nekem is kéne tekergetni egy kicsit.

Előzmény: Ati, 2019-01-05 14:24:57 [2171]


Ati | 632    2019-01-05 14:24:57 [2171]

SIKER!!! Nagyon vadállat lesz! Most a kísérletek miatt 1 szál 0.5mm huzallal van megtekerve 18menet szegmensenként, 28v-ról 12700rpm, ha kesztyűbe leterhelem 9-11 Ampert vesz fel. Az eredeti elképzelésem, és az első tekercsekésem is, 6 szál 0.35mm huzal volt, 15 menettel, ezt újra megpróbálom.

Előzmény: elektron, 2019-01-05 12:52:15 [2170]


elektron | 15339    2019-01-05 12:52:15 [2170]

Ha nem jó irányba van tekerve, az nem OK. Nem csaoda, ha nem akar menni avag a szabályzó is érzékeli, hogy valami nem OK.

Előzmény: Ati, 2019-01-05 12:11:27 [2169]


Ati | 632    2019-01-05 12:11:27 [2169]

Itt talán jobban látszik.

  


Ati | 632    2019-01-05 12:08:34 [2168]

Azt hiszem rájöttem mi a baj! Ezzel az elrendezésselés tekercseléssel probálkozok, csak én mindhárom startpontot egy iránybe kezdtem tekerni, a képen a B start ellenkező irányba van.

  


Ati | 632    2019-01-05 09:25:52 [2167]

Már egy jó pár tekercselésen túl vagyok, köztük olyanon is ami tuti nem gerjeszti túl a vasat, a gond az hogy el sem indul a motor, vagy kézzel meg kell forgatni hogy elinduljon.
Van elég sok BLDC motorom, kb a felét nem viszi a modelles szabályzó, de tekercselésben pólusszámban megegyeznek.Ha ezt tudnám miért van, talán megszületne a megodás.Pl. az ebayn kapható 400w-os szenzor nélküli kis föorsó tök jól megy a saját szabályzójával, de a modelles csak rángatja, pont úgy mint az én motoromat.

Előzmény: bankimajki, 2019-01-05 00:08:43 [2163]


Ati | 632    2019-01-05 09:03:35 [2166]

Az összehasonlítás csak azért ügrott be, mert a 24v 14A mincs 500W még is érezhetően erőssebb mint az 500W-os kefés motor, persze a kefés motor áramfelvérelét nem mértem, ez megadott érték.
Régen modelleztem. Amikor kezdtek elterjedni a brushless motorok, el voltunk ájulva hogy milyen erősek, és percekkel hosszab repülési időt kaptunk, akár nagyobb teljesítménnyel is, a kefés motorokhoz képest.Valahol eltünik az energia az tuti.

Előzmény: bankimajki, 2019-01-05 00:12:51 [2164]


bankimajki | 939    2019-01-05 00:17:39 [2165]

Ezt a BLDC-ből a tekercset kihúzzuk videót én is láttam.
Ebike-osok nagyon örültek neki, de ott is az a baj hogy ha húzzuk ki a tekercset, hiába nő üresen a fordulatszám. (Az átvihető teljesítmény csökken.) Vagyis a forgatónyomaték is drasztikusan csökken.
Tehát az Ebike-os felhasználásnál pláne nem jó, mivel ott növekedő fordulatszám mellé a sebesség is nő (ezzel négyzetesen arányosan növekedő légellenállás), de nem tud nőni, mivel a leadható teljesítmény korlátos. (Kivétel ha túlméretezett motort tesznek bele. Az viszont többe kerül, mint a kisebb motor és okosabb elektronika. )

Előzmény: pixel66, 2019-01-04 21:17:18 [2155]


bankimajki | 939    2019-01-05 00:12:51 [2164]

Ehhez csak annyit fűznék hogy rossz az összehasonlítás.
Mivel te visszacsatolás nélküli kefés DC motort hasonlítasz visszacsatolással rendelkező BLDC-hez.
Tegyél a kefés motorra egy tachogenerátort és egy DC szervó hajtással hajtsd meg a DC motort. Az sem lesz olyan gyenge.
(Összességében a BLDC motorok szerintem is jobbak, de az is a kefementességnek köszönhető, az alapelvek ugyanazok, vas, gerjesztés, térerősség --> fizika )

Előzmény: Ati, 2019-01-04 21:01:23 [2153]


bankimajki | 939    2019-01-05 00:08:43 [2163]

Nézz utána az alábbi fogalmaknak:
Első körben: gerjesztés, légrés, mágneses térerősség
Második körben: fordulatszám, nyomaték, teljesítmény (és ezek összefüggései)
(Illetve keress némi gyakorlati számítást villanymotoroknál a fentebbi paraméterekre.)
Egy villanymotor megtervezésénél elég sok paraméter van még ami befolyásol és kicsi az esélye hogy random első blikkre eltaláld a helyes értékeket.
A villanymotorok is olyanok mint egy jó hangsugárzó (vagy hogy szerkezetileg hasonló példát említsek, transzformátor).
A különböző paramétereknek együttesen kell jó eredményt hozni.
(Egyszerű és buta példaként:
Van egy gyárilag 100W-ra méretezett transzformátorunk.
Ennek mondjuk úgy van méretezve a vas része hogy 120W-nyi teljesítményt biztosan át tud vinni, adott gerjesztéssel.
Namármost fogjuk ezt a trafót és a szekunder és primer tekercseit is dupla keresztmetszetű "drótra" cseréljük.
Ekkor már elméletileg a szekunder oldalt nagyobb árammal is terhelhetnénk a névlegeshez képest ugyanakkora feszültség mellett, mivel a "drót" elbírja és a primer tekercs is elbírná ezt a megnövelt teljesítményt.
DE a vasmag nem gerjeszthető a névleges érték plusz valamennyi tartalék fölé. Vagyis az a közeg ami az energiát átviszi, telített, tehát nem fog tudni nagyobb teljesítményt leadni.
A villanymotoroknál a légrés, a tekercsekben folyó áram, és a vas határozza meg a kialakult térerősséget. (De a gerjesztés csak egy adott szintig fokozható, tehát kisebb légréssel nőne a gerjesztés, de nem biztos hogy ez nem gerjeszti túl.) A túlgerjesztés ráadásul káros, mivel melegszik tőle.
A fentebbi fogalmakkal kapcsolatban tájékozódj és talán közelebb jutsz a célodhoz.

Előzmény: Ati, 2019-01-04 19:56:23 [2152]


PSoft | 12342    2019-01-04 21:55:53 [2162]

Valami hasonlóval hajtottam én is, amíg...játszadoztam vele.

Előzmény: Ati, 2019-01-04 21:45:01 [2161]


Ati | 632    2019-01-04 21:45:01 [2161]

Szétszedtem én is kitakarítottam belőle az elektrokikát, mert rossz volt, egy 70A-es modelles szabályzoval forgatom.

Előzmény: PSoft, 2019-01-04 21:31:21 [2158]


Ati | 632    2019-01-04 21:40:05 [2160]

Volt valami hasonló, csak az egy golyosanyát hajtott, a fogasléces kormánymű, fogasléce végén volt egy golyosorsó, azon pörgette az anyát. Azt hiszem valami Hibrid Toyotába volt, gondolom magátol tudott parkolni.Az is müködik, azt egy szenzoros szabályzóval próbáltam ki, jó erös motor.

Előzmény: Frédi, 2019-01-04 21:12:34 [2154]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 45 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊