HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Épül a gépem ::: Sastas gépe

xxxxx

 

Időrend:
Oldal 1 / 10 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

sastas | 956    2019-03-28 23:15:45 [488]

Kb 12-16 óra modellezés után ide jutottam. Volt benne néhány áttervezés, meg 2D rajz készítés stb, de összességében kezdetnek elégedett vagyok. A későbbieket pedig majd meglátjuk :) Elvileg mindenhol lesz helye a kábelezésnek, stb, de ez mindig csak elmélet marad, arra ár nem volt energiám, hogy lemodellezzem, viszont szeretném a gépet legalább demonstrációs jelleggel a debreceni talin megjelentetni :)

  


kmajer | 449    2019-03-14 21:56:21 [487]

mindegyik

Előzmény: sastas, 2019-03-14 21:28:15 [486]


sastas | 956    2019-03-14 21:28:15 [486]

De ez ökölszabály, gyártói adat, vagy csak tapasztalat? :)

Előzmény: kmajer, 2019-03-14 20:16:58 [485]


kmajer | 449    2019-03-14 20:16:58 [485]

500 rpm

Előzmény: sastas, 2019-03-14 20:02:58 [484]


sastas | 956    2019-03-14 20:02:58 [484]

Alalkulok. Fórumtárstól sikerült venni kínai 2,2kW-os főorsót, frekiváltóval, ER16 patronkészlettel, meg egy mechanikus élkeresőt. minden működik is szépen.
Ezzel kapcsolatban csak egy kérdésem maradt, a mechanikus élkeresőt maximum milyen fordulattal illik megforgatni? jelenleg a minimum amit tud az orsó 1200, de azt kicsit soknak érzem hozzá.
Illetve az orsónak kb 2200 as fordulaton van egy rezonancia pontja, ha jól sejtem ott nem kéne használni.

sastas | 956    2019-02-15 22:41:13 [483]

Bármit is!

NYCNC szerintem eléggé influencer szint

Előzmény: vjanos, 2019-02-15 22:38:06 [482]


vjanos | 5186    2019-02-15 22:38:06 [482]

Ma már mindent lehet sztrímelni :D
Vannak már CNC influencerek is talán?

Előzmény: sastas, 2019-02-15 19:29:55 [481]


sastas | 956    2019-02-15 19:29:55 [481]

Sziasztok!

Tervezési fázis, sokadik lépése, de mivel van időm, így streamelem :) Lehet jönni, kérdezni, tippeket adni stb. Persze akár itt is ha nem akarsz regisztrálni :) Aztán meg utólag is vissza lehet nézni 15 napig, utána meg felkerül majd valahogyan YT-ra.

Twitch


istvan3 | 413    2019-01-23 09:41:34 [480]

Innen vettem már, rendben volt:

Németből vám nélkül jön 1 hét alatt:

https://feedback.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewFeedback2&userid=businessindustry&ftab=AllFeedback&myworld=true&rt=nc

Előzmény: sastas, 2019-01-23 00:30:06 [479]


sastas | 956    2019-01-23 00:30:06 [479]

Ha szerszámcserélőset akarnék kifejezetten, akkor vennék egyet itt a fórumon mikor fel-fel bukkan egy.

Tudsz esetleg a kinaira valami megbízható(bb) forrást?

Előzmény: istvan3, 2019-01-22 07:18:26 [478]


istvan3 | 413    2019-01-22 07:18:26 [478]

Szerintem vegyél inkább egy kínai vizes marómotort.
800w-os motort elvisz a frekvenciaváltód, és szinte minden hobbis marásra elég.
Ezek HSK-s szerszámbefogók arany áron mennek.
Nekem egy 1,5kw-os van, 4 éve hibátlanul üzemel, tökéletes alut marni is.

Ha szerszámcserélőst akarsz akkor SK15-ös orsókat lehet kapni, illetve kínai motorra feltét orsót.
De ezek is 1000 eurós költséggel járnak szerszámbefogókkal.

Előzmény: sastas, 2019-01-21 21:30:33 [477]


sastas | 956    2019-01-21 21:30:33 [477]

Egyre magasabb a CNC maróm megvalósulásának realitása. Lassan oda jutok, hogy már minden ittlesz nálam, és csak össze kellene rakni. Namármost a hétvégén ismételten kegészültem némi alkotóelemmel. Az előző komment képeiben ecseteltem egy megoldást, amit pontosan ehét vasárnapig jónak is tartottam, hiszen senki nem szólta le/korrigált, úgyhogy annyira rosz nem lehet .

A változást az adta, hogy Serif-nél voltam ezt-azt venni, és belefutottam 2x 1,2 m Ilyenbe. Úgy döntöttem, hogy ezen fog szaladgálni az Y tengely 4 kocsija. Ehhez majd veszek, de szerintem inkább csináltatok nútanyát, valami acélból. Viszont kérdéses lesz, hogy mivel fogom összefogatni. Szerintem a végeken marad a 45x90-es Rexroth installációs profil, közé viszont az asztal alapjának lehet veszek egy szál 30-as/45-öset, neadjisten némi 40-es zártszelvényt. Mondjuk a zártszelvényt kicsit unortodox megoldásnak tartom, de kifejezetten költséghatékony.

Viszont ami érdekelne: Vettem főorsónak való orsót, de ehhez két dolgom nincs amiről éppen tudok. Az egyik egy motor amivel ezt meghajtanám. 750W-ig jóvagyok, egy J1000-es frekiváltó 1P->3Pvel. Viszont lövésem sincs milyen moci kéne. Aluhoz/Fáhhoz kb 8-ezres max fordulat szerintem jó, de javítsatok ki ha tévedek.

Valamint a főorsómhoz befogó. Namármost ez egy Ilyen orsó. Ehhez szerintetek lehet kapni "értelmes áron" befogót, patronosat, vagy sem, vagy felejtős, inkább hanyagoljam első körben, és vegyek egy ER16 os patronos befogós orsómotort? És akkor se befogóbal nem kell szívni, se a motorral.


sastas | 956    2018-10-13 21:23:06 [476]

Közben ezt a rektanciámat is törlesztem. Vélemény a Duet Wifiről és a Flexion extruderfejről.

Először is a Duet:
Nagyon jó alaplap, a fejlesztők kommunikatívak, forumon kb 1 napon belül válaszolnak mindenféle felvetésre, stb. Korrekt bekötési rajzokkal, és magyarázatokkal vannak felvértezve, kötéseknél mire figyelj, mely alkatrészek, csatlakozók érzékenyek a menetközbeni lehúzásra. A beépített webserver nekem kicsit fapados, hiányzik prá funkció, illetve néha elbugol, de a bugok része inkább a hálózatból adódik amire kötve van. A saját kiegészítőkártyáin kívül is hajlandó fogadni bármit, megfelelő protokol esetén, de ez már komoly tapasztalatot igényel. Kijelzőből is csak a sajátját kezeli natívan, de az nagyon király.
Ezek ellenére az ára egy igen komoly hátrány. Főleg ha kiegészítőkkel együtt figyeljük meg(kijelző, expansion board, stb).

Flexion:
Erről inkább negatívabb a véleményem. Ahhoz képest hogy milyen drága, folyamatosan találok benne tervezési hibákat. Az egyik legnagyobb pont a napokban jött ki, erről később.
Mindenféle anyagot jól kezel, PLA, PETG, TPU amivel hosszabban teszteltem, ezekkel nagyon szépen nyomtat. az állítócsavarjait én kicseréltem, mert fix fejes hernyók voltak benne, és a rugós-golyós végű hernyó számomra szimpatikusabb volt. Amit nem igazán szeret az a temperált munkatér, mivel aluból van, gyakorlatilag a hőt beviszi a filamenthez, ami olvad, torzul, stb.
A másik igen komoly gond az most jött ki pont. A támasztógörgő úgy van kialakítva, hogy egy alu csapra, ami a testből van kimunkálva, rá van préselve egy csapágy, arra rátéve egy gyűrű aminek a külső felülete vezeti a filamentet, és ezt egy seeger-gyűrű fogja. Namármost, az a gond, hogy a filamentből meg simán a levegőből származó por bemegy a seeger és a csapágy közé, és ahogy a filament húzása forgatja ezt az egészet, a portol a seeger befeszül és mivel ez rugóacél, szépen elforgácsolta az alucsapot. Egy kicsit bosszantó.

Előzmény: vjanos, 2017-12-12 20:33:44 [425]


sastas | 956    2018-10-13 21:09:56 [475]

Üdv újra, "némi" kihagyás után. Először is, most sikerült némi pénzt elkülöníteni a hobbiknak, úgyhogy a CNC is újra előtérbe került. Először is, ami szempont: Legalább 600x400x200 mozgástér, aluminium és keményfa megmunkálás, lehetőleg meglévő anyagok felhasználásából(15-ös rexroth lineár, FNS rexroth kocsikkal; 45x90-es Rexroth installációs profil, 40x40-es és 40x80-as Item építőprofil), főleg lemezmegmunkálás 20-25mm alulemez, 15-50mm falemez, illetve 150-200mm-es polisztirol és egyéb hablemezek.
Meglévő anyagok alapján a kép szerint alakul a gépváz, a hossza kb 1m. A keresztösszekötő felül, csak elől és hátul lesz, alulra 30-as profilból fogok kereszteket rakni, és arra fog rámenni egy alulemez, asztal-alapnak.
Ami a rutinosabbaknak biztosan feltünt elsőre, az a relatív széles géphez mégiscsak 1 golyósorsó választása, ez konkrétan pénzügyi döntés volt, meg van tervezve a dupla golyósorsós Y is, ha meglesz hozzá a szükséges +70-ezer ft, akkor megvalósul.
A másik ami feltűnhet, az hogy a lineárok 40-es itemre vannak fogatva, ami pedig egy 45x90-es rexrothon nyugszik. A két profilokat átmenő csavaros, profilanyás megoldással tervezem összerögzíteni, így lesz elég jó Z magasságom, és a rexrothoz be tudom fogatni a keresztprofilokat, amire ugye az asztal megy, és ha hűtőfolyadékot alkalmazok, nem kell a külön folyadéktálcát kigondolni, hanem ez a keret megadja ennek is az elvezetését, mert csak a két végén fog tudni kifolyni.
Kíváncsi lennék az ötleteitekre, véleményekre, gondolatokra. Ezért raktam fel a tervek ilyen korai fázisában a dolgot, na meg mert most volt időm egy kicsit írni, tervezni viszont már fáradt vagyok.

  


Aknai Gábor | 2302    2018-04-28 17:44:53 [474]

Gratulálok ezekhez a szuper cuccokhoz!
Nekem nagyon bejöttek ezek a magyar fejlesztésű CNC eszközök.
Jó gép építést.

Előzmény: sastas, 2018-04-28 16:53:32 [472]

ebalint | 1382    2018-04-28 17:28:24 [473]



Neked és a felajánlónak is!

Előzmény: sastas, 2018-04-28 16:53:32 [472]


sastas | 956    2018-04-28 16:53:32 [472]

Nos, Azthiszem egyel kevesebb kifogásom lehet a gépépítéshez. Ez volt a debreceni találkozó fődíja

  


Frédi | 1451    2017-12-30 16:17:31 [471]

Mint írtam is, kocsiterhelés szempontjából értettem a közömbösséget. A hidra ható csavaró igénybevétel az világos.

Előzmény: Szalai György, 2017-12-30 16:04:31 [470]


Szalai György | 7665    2017-12-30 16:04:31 [470]

Csak ugye a kieresztett Z kétkarú emelőként működik és nem lesz mindegy az erőkar : teherkar arány.
Ezért is jó szerintem, ha az X sínpár minél távolabb van egymástól és a távolságuk minél nagyobb a Z magassághoz képest.
Kis síntávolság és nagy Z esetén nagyon megnőhet a hidgerendára ható csavaróerő.
Az meg, ha nem acélöntvény, akkor tekeredni fog, a megmunkáló motor pedig fokokat kitér a függőlegesből.
Mivel ez nem statikus, hanem nagyon is ciklikus-dinamikus erő, vadrezgés lesz a vége.
Vagyis, mégsem „teljesen közömbös a sínek elhelyezkedése a hídon.”

Előzmény: Frédi, 2017-12-30 15:34:10 [468]


sastas | 956    2017-12-30 15:48:05 [469]

Pontosan emiatt választottam ezt a kocsi/sín kombinációt, hogyha az első elképzelésem nem jó, és át kell szerelni a sínt is megfeleljen.

Előzmény: Frédi, 2017-12-30 15:34:10 [468]


Frédi | 1451    2017-12-30 15:34:10 [468]

Köszönöm!

Ezek szerint, kocsiterhelés szempontjából,teljesen közömbös a sínek elhelyezkedése a hídon.(nem gondoltam volna)

Előzmény: Szalai György, 2017-12-30 14:05:20 [466]


sastas | 956    2017-12-30 14:14:18 [467]

Így van, FNS típus, 165111322, hogyha pontos szeretnék lenni.

Előzmény: Szalai György, 2017-12-30 14:05:20 [466]


Szalai György | 7665    2017-12-30 14:05:20 [466]

Hát. . . A gyártó a megmondhatója, gondolom sin/kocsi típus függő lehet.
Megnézem ilyesmi típusra.
Azt írta a [435]-ben, hogy „15mm-es rexroth lineárokkal(4 golyópályás kocsikkal)”

Gondolom valami FNS-hez hasonló forma.

Olvasható a hatodik oldalon, hogy: „Ugyanaz a nagy teherbírás mind a négy fő terhelési irányban.”
A 12. oldalon a standard FNS15-ös kocsinál látható, hogy a terhelhetősége 9860 N, vagyis rápakolhatsz úgy egy tonnát, bármely irányból, akár fejjel lefelé is.

Előzmény: Frédi, 2017-12-30 13:23:08 [465]


Frédi | 1451    2017-12-30 13:23:08 [465]

Szia!
A kérdésem az lenne,ha komplexen nézzük, akkor is a "c" megoldás a legmegfelelőbb. Gondolok itt főleg a lineáris kocsik terhelésének az irányára. A Lineárok szempontjából melyik sínpár elhelyezés az ideális,ha a híd keresztmetszete még tetszőlegesen méretezhető és ehhez alkalmazkodik a hajtás kialakítása?

Előzmény: Szalai György, 2017-12-30 08:57:14 [448]


sastas | 956    2017-12-30 12:42:15 [464]

Egy asztalra fogom feltenni, de azt nem akarom túlspirázni, 40x40-es zártszelvényből, hogy legyen némi súlya és kész.

Előzmény: Szalai György, 2017-12-30 12:02:02 [463]


Szalai György | 7665    2017-12-30 12:02:02 [463]

Ha ennyi anyagod van, akkor miért kell a hidat egyetlen szál profilra felépítened?
A gép lábait is ennek a mennyiségnek kell talán kiadnia?

A [448]-ban lévő linken láthatod, hogy Ix 82cm4 míg Iy csak 23,6cm4.
A szelvényed a vékonyabbik oldalára lényegesen ellenállóbb a hajlítással szemben.
Nem tudom, hogy ezt hányan hiszik el, (Pedig a gyártó honlapjáról származó adat.) de eddig hobby gépbe nem ez szerint építgették be az ilyen profilokat.
Ha megnézed a szelvényrajzot, a két Y irányú vége „csak lifeg ott a szélben”.

Előzmény: sastas, 2017-12-30 11:13:48 [459]


kari | 1494    2017-12-30 11:32:52 [462]

Hát igen.
De talán kibírható +költség.
Alu lapos rúd

Előzmény: sastas, 2017-12-30 11:18:45 [460]


sastas | 956    2017-12-30 11:20:56 [461]

Aucs. Ezt ennyire közelről még nem figyeltem meg. Akkor ezt az öteltet elvetettem. Marad valamiféle alátét.

Előzmény: remrendes, 2017-12-30 11:04:52 [456]


sastas | 956    2017-12-30 11:18:45 [460]

Ilyesmire is gondoltam, csak ebből kellene vagy 150 darab az anyákhoz, vagy ugye kb 3,5 folyóméter. Nem vagyok benne biztos, hogy gazdaságos lenne.
A JPG-t szereti a legjobban a fórum

Előzmény: kari, 2017-12-30 11:07:43 [457]


sastas | 956    2017-12-30 11:13:48 [459]

Egy ilyen gondolatmenetre (is) vártam.
A méretekről:
Mivel alapvetően meglévő anyagokból dolgozok, amik: 1000mm 45x90, 600mm 45x90, 500mm 45x90-es profil, mindből 4-4 darab, és mindhez van 1-1 15 ös lineárom, 2-2 kocsival.
Ebből szeretnék egy 1000x690-es alapkeretet összerakni alapnak. És erre készíteni egy felépítményt. A híd alja és az asztal között 140mm hely lenne. Ebből 80-100mm hasznos Z-re számítok. 750 Y és 600 X hasznos hosszak mellett.
Leggyakrabban műanyagok(főleg PC és PVC) vagy keményfa marására használnám, esetenként réz/bronz/alu marására/gravírozására. A célom az volt, hogy a 600*400-as kisméretű táblák beférjenek a gép alá.

Előzmény: Szalai György, 2017-12-30 08:57:14 [448]


kari | 1494    2017-12-30 11:08:25 [458]

Látom mindenki rápörgött

Előzmény: remrendes, 2017-12-30 11:04:52 [456]


kari | 1494    2017-12-30 11:07:43 [457]

Bakker nem szereti a 2 Mb Bmp-t

  

Előzmény: kari, 2017-12-30 10:49:13 [455]


remrendes | 2409    2017-12-30 11:04:52 [456]

Ez ertheto, csak ott sok falvastagsag nem fog maradni.

  

Előzmény: sastas, 2017-12-30 10:37:59 [453]


kari | 1494    2017-12-30 10:49:13 [455]

A kép nem sikerült:

Előzmény: kari, 2017-12-30 10:48:42 [454]


kari | 1494    2017-12-30 10:48:42 [454]

Igen igazad van.
Maga az egész profil nem igazán alkalmas erre.
Én vastag falu itemből építek és ott nincsenek ilyen problémák.
De itt mindenféle anyageltávolítás nagyon-nagyon gyengíteni a már alapban sem erős profilt.
Talán egy ilyen közbetét, akár aluból is.

Előzmény: sastas, 2017-12-30 10:37:59 [453]

sastas | 956    2017-12-30 10:37:59 [453]

Én azért szeretném belemarni, mert a rexroth profilon a 10-es nút két szélén még van egy-egy 0,5x1,5-ös bemarás, gondolom hogy a profilzáró jobban fedjen, másra nem tudok gondolni, miért így csinálták. Ezzel rögtön 11-re nő meg a nút szélessége, a 15-ös lineáron van 1 mm letörés, azzal 13, így marad oldalanként 1-1 mm amin felfeküdhet a sín, a kialakított 3-3 helyett(ennyin van felköszörülve a sín alja). Ha belemarok, akkor nyerek 0,5-0,5mm, t amivel 50%-al nő az érintkező felület. De még gondolkozok más megoldáson,esetlegesen vékony köszörült lemezből csinálni a sínnek alátétet, de ez lehet hogy még bonyolultabb mint a belemarás.

Előzmény: kari, 2017-12-30 08:57:20 [449]


sastas | 956    2017-12-30 10:30:20 [452]

Igazából 8-10 es vastagságban lenne a legjobb, de akár 15-ös is jó lehet. A lényeg, hogy 12 darab kb 100x100mm-es egyforma vastagságú darab legyen közte.

Előzmény: jani300, 2017-12-30 08:58:24 [450]


sastas | 956    2017-12-30 10:28:47 [451]

Semmi probléma, ezért mondtam el.

Előzmény: svejk, 2017-12-30 07:01:07 [447]


jani300 | 8343    2017-12-30 08:58:24 [450]

Szia !
Írj méreteket . Mangánacél vagy hardox nem tudom , de nem rég elérhetők voltak hulladék darabok. A piros kopólemez .
Év elején szokott gond lenni a vásárlással .
De akarok én is beszerezni mert nem mindig van .

Előzmény: sastas, 2017-12-29 22:26:42 [438]


kari | 1494    2017-12-30 08:57:20 [449]

Van vastag falu.
De itt most a meglévővel kell gazdálkodnia.

És így teljesen igazad van.


Én különben a saját gépemen nem készítettem külön helyet az item profilba a lineáris sínnek.
Csak simán felfogattam.
Évek óta működik.

Előzmény: remrendes, 2017-12-29 23:22:10 [445]


Szalai György | 7665    2017-12-30 08:57:14 [448]

Egy kósza gondolatmenet, csak a rajzaid alapján. Függetlenül attól, hogy „Gyakorlati szempontból melyik miért jó.”

Forgácsoláskor az X-Y-ban ható erők, a leeresztett Z erőkaron át, csavarólag terhelik a két sínnel megerősített hídgerendát és erre kéne minél kevésbé deformálódnia.
Azt meg akkor teszi, ha a két sínt, a csavarás forgásközéppontjától, minél távolabb helyezed.
Akkor pedig egyedül a C megoldás a nyerő.

Még nem írtad, hogy mekkora lesz és mit fog dolgozni ez a szerkezet.
Nézd meg, (ha még nem nézted.) hogy melyik irányban menyire merev az alumínium szelvényed.

Előzmény: sastas, 2017-12-29 21:14:15 [435]


svejk | 28478    2017-12-30 07:01:07 [447]

Bocsi, nem tudhattam. :(

Előzmény: sastas, 2017-12-29 22:26:42 [438]


hostya | 2497    2017-12-30 00:21:56 [446]

Én a "C" megoldást választottam anno...
És nem bántam meg.. :)
A lin sínek alatt az aluprofil síkba marva.

          

Előzmény: sastas, 2017-12-29 21:14:15 [435]


remrendes | 2409    2017-12-29 23:22:10 [445]

Van vastag falu ITEM profil? A lenti kepen levobol en sehonnan nem mernek leszedni. A linearnak is van 1-2mm letorese, attol melyebbre kellene ultetni.

Előzmény: kari, 2017-12-29 23:11:31 [443]


kari | 1494    2017-12-29 23:12:07 [444]

kéz = két

Előzmény: kari, 2017-12-29 23:11:31 [443]


kari | 1494    2017-12-29 23:11:31 [443]

Igaz.

De a 90 fokos elforgatásnál nem szedném le a vékony falat egyik felén végig.
Vagy szerszámcsere még megoldás.

A kéz szembe oldalas tényleg mehetne egybefogás egy szerszám megoldással.

Előzmény: remrendes, 2017-12-29 22:53:19 [442]


remrendes | 2409    2017-12-29 22:53:19 [442]

Megoldhato a masik ketto is 1 befogassal. Nem kell a linearoknak ketoldali megvezetes.

Előzmény: kari, 2017-12-29 22:42:25 [440]


sastas | 956    2017-12-29 22:49:56 [441]

A kocsik szélességébe bele sem gondoltam basszus :)
Valóban így a B kiesik. 47 a kocsik szélessége, mert 15mm-es FNS típusú kocsikat fogok használni

Előzmény: kari, 2017-12-29 22:42:25 [440]


kari | 1494    2017-12-29 22:42:25 [440]

A kocsik szélessége miatt szerintem csak az A vagy a C lenne a jó.
De nem írtad le a kocsi szélességét. (vagy az én figyelmemet kerülte el.
A B megoldás az elkészítése szempontjából a legpraktikusabb.
Egy befogással el lehet végezni a megmunkálásokat, és a hibalehetőség is kevés.
A másik két megoldás vagy nagyon komoly gép (4 vagy több tengely) vagy nagyon sok újrapozicionálási munka kell hozzá.

Előzmény: sastas, 2017-12-29 22:30:40 [439]


sastas | 956    2017-12-29 22:30:40 [439]

Az X tengely oldalnézetét rajzoltam fel. 45x90-es profil a fekete négyszög, az ugye ez:


Namármost ezen a képen látható nútok valamelyikébe kellene rögzítenem a lineárokat, amik pedig ezek:

a függőleges lilás vonal oldalán lesz a Z tengely a marómotorral. annak az ellentétes oldalára szeretném rakni a golyósorsót, a forgácstól védendő.

Előzmény: remrendes, 2017-12-29 21:29:56 [437]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 10 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊