HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


AC szervó motoros vezérlés

AC servo vezérlők és kiegészítői

 

Időrend:
Oldal 1 / 67 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

svejk | 31593    2022-08-07 18:33:26 [3357]

"40 fog estén"
természetesen 38 fogról van szó

Előzmény: svejk, 2022-08-07 18:20:42 [3355]


svejk | 31593    2022-08-07 18:25:05 [3356]

Ja igen, a legegyszerűbb megoldás egy hajtómű közbeiktatása lenne.
A kívánt áttétel értéke sok mindentől függ, esetedben leginkább a mozgatandó tömegtől és ugye a gép iránti elvárásaidtól, melyek ha túlzóak akkor lehet akár motorcsere is szükséges lehet.

Előzmény: svejk, 2022-08-07 18:20:42 [3355]


svejk | 31593    2022-08-07 18:20:42 [3355]

Oké, tehát 1 modulos a kerék.

Én nem akarok neked tutit mondani csak próbállak gondolkodásra bírni.

Az 1 modul 40 fog estén a fogasléced 1 motorfordulatra ~120 mm-t mozdul el.
A motorod névleges fordulatszáma 3000 1/min tehát a maximális lineáris sebességed 360 m/perc azaz 6 méter/másodperc lenne.
Ezt kívánatosnak érzed?

Hasonlóan nyomatékoldalról is le lehetne vezetni hogy ez irreális kívánság ha van számottevő mozgatott tömeg.

Az igazi persze a tehetetlenségi nyomatékok oldaláról való megközelítés, ez már lehet nehezebben érthető de van szakirodalma és Robsy (alias Tibor45) is sokat papolt róla itt a fórumon.

Szóval a lényeg az, hogy mechanikusan nincs illesztve a motorod a mechanikához, ezért a servo beleng, begerjed, ahogy sejtettük is az elején.

Előzmény: Szabika78, 2022-08-07 15:36:07 [3352]


TBS-TEAM | 1740    2022-08-07 17:53:29 [3354]

Nem zaj okozza a jelenséget, hanem a hibás programozás (terhelés nélkül lett feprogramozva), meg a túl meredek felfutás.

Előzmény: Szabika78, 2022-08-07 15:43:28 [3353]


Szabika78 | 311    2022-08-07 15:43:28 [3353]

Viszont ebben az esetben miért nem jelentkezik terhelés nélkül a zaj?

Előzmény: Bencze András, 2022-08-06 09:24:38 [3347]

Szabika78 | 311    2022-08-07 15:36:07 [3352]

A fogaskerekek a motorokon 40 mm átmérőjű 38 fogas kerekek.

Előzmény: Szabika78, 2022-08-07 15:31:41 [3351]


Szabika78 | 311    2022-08-07 15:31:41 [3351]

Igen!
Hajtóművek nélkül vannak!
Rá kell kérdeznem a fogaskerekekre!

Előzmény: svejk, 2022-08-07 15:02:38 [3350]


svejk | 31593    2022-08-07 15:02:38 [3350]

Valószínű beleng, az előzően írt okok miatt.

Tehát 400 W-os motorok hajtómű nélkül?
Mekkora modulú és hány fogú a fogaskerék tengelyen?

Előzmény: Szabika78, 2022-08-07 14:48:56 [3349]


Szabika78 | 311    2022-08-07 14:48:56 [3349]

Én vásároltam itt a szervókat, de nem saját részre. Segítettem a bekötésben és a próbák során, kifogástalanul működtek.
Mach3-al vannak vezérelve egy sima kínai BOB-on keresztül. Az X tengelyt hajtják és az egyik a master a másik pedig a slave. Mindkettő egy-egy fogaslécet hajt. A fogasléceknek nem feszülnek neki a motorok, szépen lett összeillesztve mindkét hajtás.
Amikor a motorok le vannak véve, mindent szépen csinálnak. Ha G kódot kapnak egy file-ból, akkor szépen végrehajtják, ha az MPG-n keresztül kapnak utasítást, akkor azt teszik. Mindkét motor ugyanúgy működik a rendeltetésének megfelelően.
Viszont amikor felszerelésre kerülnek a fogaslécekre a tengelyen, akkor a következő történik:
Megnyomjuk pl az MPG-n az X+ gombot. Mindkét szervó egyszerre oda-vissza járkál megközelítőleg 100 mm-t mindkét irányba. Folyamatosan járkálna gyorsan és a Reset sem állítja le őket! Csak áramtalanítás után állnak le. Mindkettő ugyanúgy mozog folyamatosan amikor a "hibát" produkálják. Tehát legutóbb tényleg rosszul írtam le a hibát, ezért elnézést kérek. Sajnos én is csak elmondás alapján írtam és nem volt pontos az információ továbbítás.
Tehát ez lenne a probléma!

Előzmény: Szabika78, 2022-08-05 23:11:57 [3345]


svejk | 31593    2022-08-06 09:32:46 [3348]

Nekem az alábbi mondatrész gyanús, szerintem nem ezt akarta írni.

"... oda-vissza mennek kb: 100 mm-t mindkét irányba mielőtt végrehajtják az utasítást."

Előzmény: Bencze András, 2022-08-06 09:24:38 [3347]


Bencze András | 883    2022-08-06 09:24:38 [3347]

Open collectoros a meghajtód és amikor nincs hasznos jel a zavarok csinálnak jeleket a step/dir bemenetnek. Használj vonalmeghatót, vagy legalább egy kb 2 kOhm ellenállással zárd le.

Előzmény: Szabika78, 2022-08-05 17:25:32 [3342]


svejk | 31593    2022-08-06 08:59:40 [3346]

A hajtásláncot le tudod írni pontosan?

Elsőre azt mondanám valami belengés mely nagyon nem odavaló motorillesztés és/vagy beállítás miatt lehet.

Előzmény: Szabika78, 2022-08-05 17:25:32 [3342]


Szabika78 | 311    2022-08-05 23:11:57 [3345]

Köszönöm!
Ezt meg kell néznem!
Amúgy 2 Yaskawa szervóról van szó!

Előzmény: designr, 2022-08-05 22:56:49 [3344]


designr | 3400    2022-08-05 22:56:49 [3344]

Online autotuning esetleg bekapcsolva maradt?

Előzmény: Szabika78, 2022-08-05 17:25:32 [3342]


designr | 3400    2022-08-05 22:28:38 [3343]

Nem tudom a megoldást..nem is hallottam még ilyet.Esetleg még ha ha tudnánk..milyen program? A két oldal teljesen független vagy van egy áthajtás közöttük?.A 100mm az mindig annyi a munkaterület közepén indulva is..? Végállashoz..referenciához nincs köze?.vezérlö teljesen egyforma..nem ir ki semmit ilyenkor?

Előzmény: Szabika78, 2022-08-05 17:25:32 [3342]

Szabika78 | 311    2022-08-05 17:25:32 [3342]

Üdvözlök Mindenkit!

Érdeklődnék, hogy van-e valakinek valamilyen ötlete a következő problémára.
Van két 400 W-os szervó, leprogramozva Step/Dir-re.
Egy nagyobb (maximum 20kg) hidat fognak hajtani két lineáris sínen mint master/slave és elméletileg könnyedén el is bírja a kettő.
A probléma lényege az, hogy szépen végrehajtják a programot akkor, amikor terhelés nélkül vezéreljük őket, viszont amikor beépítésre kerülnek a fogaslécekre és megkapják a terhelést, akkor oda-vissza mennek kb: 100 mm-t mindkét irányba mielőtt végrehajtják az utasítást.
Látott, hallott már esetleg más is hasonló problémáról?


Marosi István | 88    2022-07-23 22:02:36 [3341]

Én is 2k ragasztóval szoktam bevonni, utána megszűnik a probléma

Előzmény: svejk, 2022-07-23 21:54:01 [3340]


svejk | 31593    2022-07-23 21:54:01 [3340]

Ahogy az előző is írta a mágnes oxidja.
Valószínűelg neodímium mágnes, mely köztudottan rendkívül könnyen reakcióba lép az oxigénnel, ezért a kapható mágnesek tudomásom szerint nikkel bevonattal redelkeznek.
Itt ezeknél a motoroknál csak egy jellemzúen szörke színű festékkel vagy műgyantával vannak bevonva.
A megjelenéséről nem teljes a kép, vagy túlmelegszik és ledobja a védőréteget vagy már alatt elkezd oxidálódni és az túrja le a védelmet.

A javítás csak hályogkovácsolás, a mágnest megtisztítani és bevonni új védőréteggel.

Volt hogy S.O.S.-ben akrillakkal, volt hogy hőálló MOTIP kipufogó festékkel.

A legelső cirka 2 éve csináltam azóta bírja a hobby üzemet.

Előzmény: Csuhás, 2022-07-22 20:58:28 [3338]


Marosi István | 88    2022-07-23 20:58:59 [3339]

Ez inkább a neodímium mágnes pora.
Ha valahol megsérül rajta a bevonat, akkor apró szemcsék ugrálnak ki alóla.
Ugyanez okoz problémát sok hangszóróban is.

Előzmény: Csuhás, 2022-07-22 20:58:28 [3338]


Csuhás | 6364    2022-07-22 20:58:28 [3338]

Mi ez a trutyi ami látszik? Rozsda? Mi okozhatta? Hogyan lehetet javítani?

Előzmény: svejk, 2022-07-20 14:57:58 [3337]


svejk | 31593    2022-07-20 14:57:58 [3337]

No már a Yaskawák is elkezdték...

Ez egy SGMAS-01-es moci.

Vizet, párát sosem látott.

Ennyit az örök élet -esetleg csak csapágycsere- AC szervokról.
(jó, még ez is menthető lett)

  

Előzmény: svejk, 2021-04-30 09:36:45 [3207]


bankimajki | 2306    2022-06-10 21:51:29 [3336]

Milyen motorokat használsz, van rajtuk áttét vagy direkben tekerik az orsót?
Ez utóbbi esetben lehet nem a hajtással lesz a gond, hanem az hogy a névleges 0-1-2-3...Nm szimplán csak kevés, amit tud a motor.
Gondolom nem használsz 5-10kW-os motorokat, amik tudhatnak 5-10-15Nm-eket.

Előzmény: sarktibsi, 2022-06-10 14:12:42 [3331]


bankimajki | 2306    2022-06-10 21:48:57 [3335]

Nem vagyok szakmabeli, de pár adat még kell a meghatározáshoz.
Itt egy hasznos oldal, annak aki valóban számolgatni akar.
https://www.sandvik.coromant.com/hu-hu/knowledge/machining-formulas-definitions/pages/milling.aspx

Előzmény: svejk, 2022-06-10 21:38:28 [3334]


svejk | 31593    2022-06-10 21:38:28 [3334]

Ej, hol vannak a szakmebeliek nyaralnak vagy csak lapítanak?

Előzmény: Nejkoff István, 2022-06-09 20:59:57 [3330]


Bencze András | 883    2022-06-10 16:44:16 [3333]

Honnan veszed, hogy kevés, mérted nyomatékkulccsal?

Előzmény: sarktibsi, 2022-06-10 14:12:42 [3331]


horcsab | 483    2022-06-10 14:24:28 [3332]

Hurokerősítés bevan állítva rendesen?


sarktibsi | 30    2022-06-10 14:12:42 [3331]

Üdv. mindenkinek. Analóg módban szeretnék használni egy szervóhajtást (omron sgdh-15ae-s-oy)
de nem akar összejöni, ugyanis alacsony fordulatszámon (50-100 rpm) kevés nyomatékot ad le. Mi lehet a probléma? Ugyanigy jártam a lenze evs 9323-es tipusnál is. Valaki tapasztalt már ilyet? Szerszámgép elötolásra menne kell a nagy nyomaték.


Nejkoff István | 243    2022-06-09 20:59:57 [3330]

A maró átmérő 8mm élszám 4

Előzmény: svejk, 2022-06-09 16:50:30 [3329]


svejk | 31593    2022-06-09 16:50:30 [3329]

Ha megírod a maró átmérőjét és élszámát akkor a szakmabeliek hipp-hopp megírják ide a valós forgácsolási teljesítményt, mondjuk általános szerkezeti acélra.

De félre ne értsétek nem vagyok én ezen módi ellen, csak nekem nem tetszik és/vagy? nem jött össze.
Majd itt jól összeszedem a morzsákat és egyszer újra neki durálom magam.

Előzmény: Nejkoff István, 2022-06-09 15:06:31 [3326]


bankimajki | 2306    2022-06-09 16:50:03 [3328]

Igen, de egy hobbistának ez lehet pont nem számít. Neki belefér az életébe a 2-3sec-es fel és lepörgési idő.
Egy termelésre használt gép, ahol már a msec-okra játszanak, ott nem fér bele.

Előzmény: Bencze András, 2022-06-09 15:56:23 [3327]


Bencze András | 883    2022-06-09 15:56:23 [3327]

Akkor kezd érdekessé válni a dolog, amikor a rámpát 0,1 s vagy az alá teszed, és irányt váltasz 100% fordulatszámon. Akkor kiderül az igazság.

Előzmény: Nejkoff István, 2022-06-09 15:06:31 [3326]


Nejkoff István | 243    2022-06-09 15:06:31 [3326]

Nem mertem még jobban neki ereszteni.Adtam rá még 100mm/perc
és így is 1.4A az áram

Előzmény: svejk, 2022-06-09 14:53:19 [3325]


svejk | 31593    2022-06-09 14:53:19 [3325]

"6000 ford/perc előtolás 60mm/perc"

Mondjuk ez inkább szerszámkoptatás.

Előzmény: Nejkoff István, 2022-06-09 13:26:33 [3323]


svejk | 31593    2022-06-09 14:50:27 [3324]

Előzmény: Nejkoff István, 2022-06-09 13:26:33 [3323]


Nejkoff István | 243    2022-06-09 13:26:33 [3323]

Most próbáltam ki AC szervot 1Kw Yaskawa V1000 1.5Kw .Marás 6000 ford/perc előtolás 60mm/perc 2mm fogásmélység acélba .Simán vitte 317V 1.29A felvétel.

Előzmény: svejk, 2022-06-09 09:47:00 [3322]

svejk | 31593    2022-06-09 09:47:00 [3322]

Jelemzően az alacsony fordulatok a problémásak és így az indulás is.
Illetve ott lehet még gond ha nagy fordulaton a terhelés hatására kiesik a szinkronból.

Én párszor nekifutottam -bizonyára nem voltam elég ügyes és kitartó- de szerintem a gyári vezérlőjével való működést meg sem közelíti.
Nem elhalgatandó, hogy én csak sensorless módban játszottam vele!

Előzmény: sarktibsi, 2022-06-09 09:15:54 [3321]


sarktibsi | 30    2022-06-09 09:15:54 [3321]

Szeretnék hozzászolni a témához. Én egy OMRON v1000-el probáalkoztam a PM motor egy
mosógépböl kiszuperált, 3x200 v-os kb 6-700 w-os lehet 50-6000 rpm-re sikerült beálitanom.


Szabika78 | 311    2022-06-08 22:19:04 [3320]

Köszönöm mindenkinek a válaszokat!

Előzmény: Szabika78, 2022-06-08 20:12:39 [3317]


TBS-TEAM | 1740    2022-06-08 20:21:44 [3319]

Van Lenze szervo vezérlőm 5.5Kw +-10V vezérlés kezeli a 1024 Encodert is ha érdekel.

Előzmény: Szabika78, 2022-06-08 20:12:39 [3317]


svejk | 31593    2022-06-08 20:19:47 [3318]

Sebességszervonak jó lesz, ha a motorhoz tudod állítani.
Az öntanulós módok nem szoktak igazán sikeresek lenni, a motor egyéb adatait meg nem egyszerű megmérni.

Előzmény: Szabika78, 2022-06-08 20:12:39 [3317]


Szabika78 | 311    2022-06-08 20:12:39 [3317]

Igazából máris megkaptam pár kérdésre a választ!
De hogy konkrétabb legyen a kérdés.
Van egy 5.5kW-s állandó mágneses szervómotor, amelyen egy 1024 P/R inkrementális enkóder van. Az eredeti szervó vezérlő helyettesítését kerestem és így jutottam a vektoros VFD szabályozáshoz. Egy 7.5kW-s vektoros VFD-t néztem hozzá, amely tud encodert kezelni és van benne kimondottan PM mód is. Semmi pozicionálás nem lenne vele cél, hanem csak sebesség tartás, mint főorsó. Csak azért kérdeztem, mert annyi helyen olvastam már, hogy ez is működik, de kíváncsi voltam, hogy csak egy olyan öszvérmegoldás, vagy tényleg tudja azt, amit a szervó vezérlők.

Én nem mondom, hogy ezt fogom csinálni, csak érdeklődöm a megoldások iránt.
Azért köszönöm a választ!


svejk | 31593    2022-06-08 19:31:46 [3316]

Olvastam -gondolom más is- ott is.

De túl sok a kérdés ráadásul a válaszok sem egyszerűek.
Ha konkrétumot kérdeznél egyszerűbb lenne, pl. milyen motor és mire akarod használni.

- az un. vectoros frekvenciaváltók általában lekezelik a P.M. forgórészű szinkron motorokat.

-Ezek a frekiváltók általában tudnak encodert is fogadni, de jellemzően csak quadratura encodert.

- Az AC szervomotorok gyártói vigyáznak rá, hogy ne tudd Te azt csak úgy mással összekötni, ha sikerül is bizonyára nem lesz olyan jó mint a saját vezérlőjével.

- van az a "tengerentúli hülyeség" -már ha az ottani 110 V-os hálózatra gondolsz- de ott is sok a megkötés, nem lehet általánosságokban beszélni.

Előzmény: Szabika78, 2022-06-08 18:36:30 [3315]


Szabika78 | 311    2022-06-08 18:36:30 [3315]

Üdvözlök Mindenkit!

Olyan kérdésem lenne, a nálam hozzáértőbb illetőktől, hogy ha van egy nagyobb méretű szervómotorom, akkor ugye ahhoz a closed loop miatt szervó vezérlő kell a megfelelő hajtáshoz és a sima frekvenciaváltó nem megfelelő hozzá, főleg ha sebességet is szeretnék tartani vele. Viszont mi a helyzet a komolyabb Vektoros Inverterekkel, ahol nem csak hogy figyeli az enkódert, de van benne kimondottan Állandó Mágnes mód is? Azok vannak olyan jók, mint az eredeti szervóvezérlők? Valamint alacsony fordulaton is lesz ugyanolyan nyomaték az ilyen frekvenciaváltóknál, vagy valamelyest csökkenés tapasztalható?
Továbbá olyat is olvastam, hogy sokkal nagyobb teljesítményű frekvenciaváltót használnak az állandómágneses motorokhoz,mint az eredeti szervóvezérlő teljesítménye. Ez azért van, mert a tengerentúlon "nem elég nekik az Amper" vagy alapból hülyeség az egész?
Azért kérdezem, mert próbálok "művelődni", de annyi jót és baromságot lehet egyszerre olvasni, hogy nehéz kihámozni az igazságot!
Köszönöm a válaszokat!

UI: A Segítség, Béna vagyok részbe is írtam, de ott nem válaszoltak erre


zozo | 5304    2022-06-08 17:25:54 [3314]

Köszi a választ, ez nem Agile, hanem Active Cube.

Előzmény: onagy, 2022-06-08 14:32:36 [3313]


onagy | 229    2022-06-08 14:32:36 [3313]

Bonfiglioli Vectron Agile széria (frekvenciaváltó)?
Akkor igen.
O.

Előzmény: zozo, 2022-06-08 14:06:01 [3312]


zozo | 5304    2022-06-08 14:06:01 [3312]

Ha ismeri valaki a Bonfiglioli Vectron gyártású szervó vezérlő lelkivilágát és pár telefonos kérdésben tudna segíteni, nagyon megköszönném.


peppe51 | 314    2022-05-21 19:49:44 [3311]

Kössz,
még pár buta kérdés:
a szervomotor rated bus voltage 300V. Mi a rated frekvencia?
Sehol sem találom.
A max output feszültség egyenlő az inputttal, azaz 380V. Az alábbi ábrán 650V VCD-t ír 5000 rpm-re. Akkor lehet nagy fordulaton használni 380V-val?
Üdv.: P

  

Előzmény: schneyolo, 2022-05-20 10:16:56 [3310]


schneyolo | 338    2022-05-20 10:16:56 [3310]

Szia!

NORDAC SK 700E KÈzikönyv
4 Műszaki változtatások joga fenntartva BU 0700 HU
1 £ltal·nos tudnivalÛk
A N O R D A C SK 700E gyártmánysorozat a jól bevált vector gyártmánysorozat következetes továbbfejlesztÈse.
Ezek a kÈszülÈkek nagyfokú modularitásukkal Ès egyidejűleg optimális szabályozÛi tulajdonságaikkal tűnnek ki.
A kÈszülÈkek ÈrzÈkelő nÈlküli Áram-vektor szabályozással rendelkeznek, ami egy horomfázisú aszinkron motor
motormodelljÈvel együtt mindig optimális feszültsÈg/frekvencia viszonyrÛl gondoskodik. A hajtás számára ez a
következőket jelenti: maximális indÌtási Ès túlterhelÈsi nyomatÈk állandÛ fordulatszám mellett


Alaklmas rá. Csak a V1000-es Yaskawát azért szokták szeretni amit Designr fórumtás javasolt, mert van benne ilyen program előre beállítva, hogy permanens mágneses szervo/szinkron motort vezéreljen.

Előzmény: peppe51, 2022-05-19 15:15:23 [3309]


peppe51 | 314    2022-05-19 15:15:23 [3309]

Szervusz, a vektoros mit jelet?
Baldor BSM100c-2150AA szervomotorról lenne szó, Nordac sk700 5kW frekiváltóval.

Előzmény: schneyolo, 2022-05-17 13:23:46 [3306]


designr | 3400    2022-05-18 11:18:02 [3308]

Előzmény: Nejkoff István, 2022-05-18 11:15:02 [3307]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 67 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊