HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Esztergálás

Trükkök, megoldások, CNC átalakítás, építés...

 

Időrend:
Oldal 1 / 940 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

KoLa | 6975    2022-11-20 20:54:56 [47166]

A gumi sokféle lehet keménységre és lágyságra.
A fekete tömeggumi sütésénél is sok különbség van az összetételében,ha sok töltőanyag van benne akkor könnyű esztergálni ha kaucsukos akkor csak vágni lehet.
Az egyik barátom mutatta azt a barnás tömböt amire azt mondta kaucsuk. Ebből, csak késsel pár forgácsot kell hozzákeverni a műgumihoz és megbolondítja a rugalmasságát, de az drága.
Vannak cégek akik méretre és alakra gyártanak egyedi karmantyúkat, erre gondolsz?

Előzmény: svejk, 2022-11-20 07:33:44 [47164]


svejk | 31821    2022-11-20 07:40:29 [47165]

Köszi Kertesz Laci, láttam a képeket a késről a másik topicban!


svejk | 31821    2022-11-20 07:33:44 [47164]

Vannak mar csuda fagyasztós cuccok.
Kisebb egyedi darabokat nem lehetne úgy megpróbálni?

Előzmény: KoLa, 2022-11-19 20:38:41 [47163]


KoLa | 6975    2022-11-19 20:38:41 [47163]

Szilikon gumirugókat sokszor kell alakítanom prés szerszámokhoz.
A leszúrás: egy konyhai késpenge ráhegesztve egy késszárra.
Az átmérőzés :egyenes gyorsacél leszúrókés hosszirányban használva.
A furat bővítés nagyon opcionális de itt is az éles rapid kés a jó.
A gumit mindig vizes késsel lehetett könnyen vágni, az esztergán az emulzió tökéletes!
Ha pontos méreteket akarunk akkor köszörülni kell!

Előzmény: Varga László, 2022-11-16 15:48:56 [47158]


KoLa | 6975    2022-11-19 20:13:38 [47162]

Cut' csak a magyar nyelv ilyen szép! az eszterga esztergál, a marógép mar, a fűrészgép fűrészel, a présgép présel, stb...
Az angol csak vág

Előzmény: svejk, 2022-11-19 19:35:26 [47161]

svejk | 31821    2022-11-19 19:35:26 [47161]

No akkor most esztergálod vagy vágod?
Egy kép segítene arról a lándzsáról.

Előzmény: Varga László, 2022-11-16 15:48:56 [47158]


rczmetalworks | 18    2022-11-18 15:38:14 [47160]

Köszi a válaszokat, végül maradtam az acélból gyártásnál. Ez egy ilyen prototípus lett volna, viszont a probléma nagysága, amire megoldást láttam gumiból nem ér túl sok vesződséget. Köszi mindenkinek!

Előzmény: kertész laci, 2022-11-16 15:58:37 [47159]


kertész laci | 581    2022-11-16 15:58:37 [47159]

Én több gépemnek készítettem rezgéscsillapító gumitalpat.A trabant, warnyú, ifa motor tartó kerek gumibakját esztergán kettészúrom,vagy olyan vastagra hagyom ahogy tetszik a rugalmassága, csillapítása. Forgácsolni még nem sikerült .Csak oldalbeszúrást és leszúrást sikerült.

Előzmény: rczmetalworks, 2022-11-16 11:54:18 [47156]


Varga László | 1078    2022-11-16 15:48:56 [47158]

Simán esztergálom a gumi bak anyagait .
Azt forgácsolni nem lehet, inkább vágni és szilikonnal kenni.
A kés kialakítás lándzsa szerű kés.

Előzmény: rczmetalworks, 2022-11-16 11:54:18 [47156]


Szalai György | 9141    2022-11-16 15:40:57 [47157]

Én próbáltam „megnem mondom az anyagminőségét” gumit esztergálni, amikor még nagyon nem tudtam, hogy mire való az eszterga.
Nem sikerült, most sem tudom.
De pl. ebonitot (ami egy kemény gumi) azt sikerült. Jól tele is porolt mindent.

Előzmény: rczmetalworks, 2022-11-16 11:54:18 [47156]


rczmetalworks | 18    2022-11-16 11:54:18 [47156]

Sziasztok,

Van valakinek tapasztalata gumi (nevezzük guminak) esztergálásával kapcsolatban? Leginkább a rezgéscsillapító gumibakokhoz hasonló anyagra gondolok, aminek megnem mondom az anyagminőségét.

Köszi


PSoft | 17707    2022-11-15 20:18:09 [47155]

Én meg 'mingyá az leszek, én is elengedem...

Előzmény: jani300, 2022-11-15 20:13:23 [47153]


Banderas80 | 98    2022-11-15 20:17:43 [47154]

Köszönöm az infót!

Előzmény: TBS-TEAM, 2022-11-15 19:41:16 [47152]


jani300 | 11071    2022-11-15 20:13:23 [47153]

Ne erőlködjetek ,a gyári kapcsolót szeretné megvenni .
Szerintem is jobb két külön kapcsoló ,de már öreg nyugdíjas vagyok , nem erőlködöm .


TBS-TEAM | 1809    2022-11-15 19:41:16 [47152]

Ganz Kk vedd fel a kapcsolatot.
Bármilyen összeállításban tudnak kapcsolót összerakni rendelésre, ha az alap kapcsolókból nincs olyan ami kell.

Előzmény: Banderas80, 2022-11-15 18:33:36 [47147]

PSoft | 17707    2022-11-15 19:26:49 [47151]

Az általad javasolt két kapcsolós megoldás volt pld. az E1N gépen is.
Nagyon sok esetben tényleg praktikusabb, vagy ahogy mostanság divatos mondani, "felhasználóbarát" megoldás lehet.

Előzmény: Lacibácsi, 2022-11-15 18:47:38 [47148]


Banderas80 | 98    2022-11-15 18:56:17 [47150]

Tisztelt György!
Nincs mágnes kapcsoló sehol!

Előzmény: Szalai György, 2022-11-15 18:51:22 [47149]


Szalai György | 9141    2022-11-15 18:51:22 [47149]

Az nem lehet, hogy a kapcsoló csak sima egyáramkörös többállású kapcsoló és a háttérben mágneskapcsolók végzik a motor vezérlését?

Előzmény: Banderas80, 2022-11-15 18:33:36 [47147]


Lacibácsi | 219    2022-11-15 18:47:38 [47148]

Nem mondtam hogy nem létezik ilyen kapcsoló. Egy megoldást javasoltam, Magyarországon kapható kapcsolókból, amit praktikusabbnak gondolok az egy kapcsolós megoldásnál egy esztergán, Pl menetvágásnál. A másik fórumon Jani is ilyesmit javasol.

Előzmény: Banderas80, 2022-11-15 18:33:36 [47147]


Banderas80 | 98    2022-11-15 18:33:36 [47147]

Kedves Laci bácsi!

Annó gyártották a gépet két féle kapcsoló típussal!! Létezik ilyen kapcsoló ami irányváltó és pólusvaltó egyben! De egyenlőre itthon még nem találtam aki forgalmazza!

  

Előzmény: Lacibácsi, 2022-11-15 16:57:32 [47146]


Lacibácsi | 219    2022-11-15 16:57:32 [47146]

A gyakorlatban ezt úgy láttam, hogy nem egy kapcsolóval oldják meg az irányváltást és a pólus átkapcsolást, hanem két külön kapcsolóval. Kiválasztod az egyikkel hogy melyik fordulatra van szükség, a másikkal pedig kapcsolod a gépet előre vagy hátra, vagy megállítod.
És ezek a kapcsolók kaphatóak.

Előzmény: Banderas80, 2022-11-15 15:38:32 [47145]


Banderas80 | 98    2022-11-15 15:38:32 [47145]

Üdv Mindenkinek!

Kérnék egy kis segítséget, van egy Emco v 10 p esztergám ami 3 fázisú Dahlander motoros 2 fordulatú motor. Olyan problémám van vele hogy a gyári kapcsoló része ami nyomó gombos mechanikus, nem a legjobb mivel leszurassnál volt olyan hogy megszorult és beégett!! Nyilván azonnal áramtalínottam , ilyenkor szét szoktam szedni megpucolgatom és jó! A lényeg az lenne ezt a kapcsolót ki akarom váltani egy irány váltó pólus kapcsolóval, de itthon nem igen találatam csak német oladalon! Az lenne a kérdés esetleg valaki nem e tud ilyen kapcsolót itthon?!

Pár képet töltök fel milyen most és mire lenne kiváltva!

      


B.Zoltán | 1684    2022-11-12 16:46:49 [47144]

Érdekes sokszög esztergálás.


jani300 | 11071    2022-11-12 14:10:14 [47143]




Ezt , láttátok ?


KoLa | 6975    2022-11-06 21:08:16 [47142]

"Az ilyen töréseket én el sem tudom képzelni hogy , hogy lehet!?"
No itt lemaradt egy szmájli a 47123 hozzászólásban
Belegondolva... ha mindig 16-os köracélt fogsz be akkor összekopnak az esetleges pontatlanságok és egyre több ponton érintkeznek a menetek, ezáltal eloszlik az erő több fogra, viszont ha beszedi a forgácsot, az erő egy fogra kerül és törhet, a nagy meghúzási áttétel miatt!
Nekem nincsenek törött pofáim, ha észreveszem hogy beszedte kifelé csavarom mielőtt késő lenne!
Biztos Te is így csinálod!

Előzmény: Vetesi75, 2022-11-06 09:27:53 [47141]


Vetesi75 | 1296    2022-11-06 09:27:53 [47141]

Nagy széria, mindig ugyan azon az átmérőn fog, elfárad - a fogak tőben berepednek és az első nagyobb húzás/terhelés alkalmával le is szakadnak. Nem feltétlen kell hozzá karambol - egy tízéves tokmánynál, amiben napjában 500x megfogják a 16-os köracélt természetes jelenség. Semmi nem tart örökké...

Előzmény: KoLa, 2022-10-31 21:06:26 [47123]


mematyi | 207    2022-11-02 12:48:39 [47140]

Már takarítottam korábban, de megcsinálom akkor újra.
Vagy esetleg megnézem a fordított pofáival, azzal mit mutat.

Úgy sejtem, annak nemigazán szokták felköszörülni a legbelső részeit, az a tokmány "eredeti" állapotát kéne mutassa.

Előzmény: zozo, 2022-11-01 14:18:25 [47129]


KoLa | 6975    2022-11-02 00:03:42 [47139]

Túloztam persze!
Először leülsz rágyújtasz, elszívol egy cigit, megnyugodsz,majd kezded.
Így már félóra

Előzmény: Kidwick, 2022-11-01 22:14:45 [47138]


Kidwick | 2414    2022-11-01 22:14:45 [47138]

Fél óra szét-összeszerelni?

Előzmény: KoLa, 2022-11-01 21:02:43 [47135]


jani300 | 11071    2022-11-01 21:16:07 [47137]

Hasonlít az autóvezetéshez ..
Aki talicskán tanul az az új autóval is könnyebben boldogul .
De én már belefáradtam abba hogy hangoztassam egy esztergán dolgozni szokás , nem nekimenni "felújítani" .
Van négypofás tokmányom ,nem is belevaló mindegyik pofakészlet .
De egész jól belehet játszani .
De az egyik nagy titok ,egy befogásból amit lehet ...
Egyébként hobbista vagyok ,és nem volt ytu mikor én erről tanultam is valamit .
De (mégegyszer) amit látok az nem szentírás ,csak ötlet , kell tudni alkalmazni , a meglévő adottságokhoz .
Másolni szinte semmit nem szoktam ,kivétel ha pótolni kell egy alkatrészt , de akkor kiderül hogy nem biztos hogy sikerül

Előzmény: Kopirnyák, 2022-11-01 20:56:07 [47134]


KoLa | 6975    2022-11-01 21:10:39 [47136]

Mit vársz egy tokmánytól, aminek a nútjaiba kézzel bele tudod dugni a pofákat?
Minden lötyög pár századot.
A spirálmenet sem pontos a tárcsán, hát még milyen lehet a pofán! átmérőnként változik a pontosság és diónként, hogy melyikben húzod meg...

Előzmény: mematyi, 2022-11-01 12:50:16 [47128]


KoLa | 6975    2022-11-01 21:02:43 [47135]

Könnyen előfordulhat főleg a Magyar Danuvia tokmányoknál ugyanis a belső homlok felületén üregeket képeztek spórolásból, ez a síkmenetes tárcsával szemben lévő felület, ide tud gyüledezni' a forgács, szörnyű!
Néha segít ha kicsit megütögetjük a beszorulni készülő pofát, kézzel ellenőrizve, 180 fokkal átfordítva, ütögetve már sikerült kijáccani nagyobb probléma nélkül, félóra szerelést megspórolva.

Előzmény: vadember, 2022-11-01 06:21:50 [47126]


Kopirnyák | 2375    2022-11-01 20:56:07 [47134]

OK, de amit a hobbista nem tud, és nem érzékel, hogy az esztergálást nem a jutubon tanítják. Azt, hogy ott mindenkinek mikronra fut a tokmány, és azt videózza le, majd tölti fel és tádáááámmmm, milyen ügyes vagyok, nézzetek meg jó sokan, utánozzátok ha tudjátok..... na ez az amiről le kellene szokni. Egy jó szabályozás után elérheti a befogás pontossága akár az 1- 2 századot, de elég egy ütés, egy rossz befogásból következő anyag kifordulás, forgács a tokmánypofa alatt, stb, azonnal ugrik a pontosság.

Előzmény: jani300, 2022-11-01 20:39:26 [47133]


jani300 | 11071    2022-11-01 20:39:26 [47133]

Na ............
Legyen inkább ötszázad , azzal még simán el lehet cseszni egy csapágyillesztést .
De hát egy tokmányba befogott anyagot mindig kell kicsit birizgálni ide oda ,és végül jó lesz .

Előzmény: Kopirnyák, 2022-11-01 20:30:55 [47132]


Kopirnyák | 2375    2022-11-01 20:30:55 [47132]

"Ne legyen sok elvárásod ebben a világban…"
Ez nem a világ hibája... ez általánosságban egy tokmány tűrésében maximálisan benne van. Az esztergálás jellemzően nagyoló megmunkálás.... lenne, de a hobbista mindent is mikronra akar elkészíteni, aztán meg örül ha tizeden beül tudott maradni.

Előzmény: szucst, 2022-11-01 20:02:31 [47130]

mex | 957    2022-11-01 20:15:21 [47131]

„Vagy vegyél egy ragadós indikátort és nyugodt leszel:)!”

Szándékom ellenére ilyet vettem itt a fórumon, de pont ellenkezőleg fejtette ki hatását.

Előzmény: szucst, 2022-11-01 20:02:31 [47130]


szucst | 429    2022-11-01 20:02:31 [47130]

Szevasz,

Ez ilyen.
160 as tokmányra:
Az 1. Osztály radiális ütésre 4 század,
superior( nem valószínű hogy az az) 2,5 század. Tehát még ennek is megfelelne…

Vagy:
Köszörült rúdra fogva át lehet esetleg esztergálni és/vagy amit a régi jó de esetleg kopott és az ilyen tokmányoknál lehet csinálni: alá kell venni az illesztővállat, a tokmányba pedig a peremhez közel sugárirányba 3 vagy 4 darab hernyócsavart szerkeszteni egyenlően kiosztva. Így majd ki lehet centrírozni a darabot tokmányostól.

Ne legyen sok elvárásod ebben a világban…
Vagy vegyél egy ragadós indikátort és nyugodt leszel:)!

Előzmény: mematyi, 2022-11-01 12:50:16 [47128]


zozo | 5333    2022-11-01 14:18:25 [47129]

Lehet, hogy belefröcsögött némi sárgaréz, érdemes lenne egy alapos belső takarítás neki.

Előzmény: mematyi, 2022-11-01 12:50:16 [47128]


mematyi | 207    2022-11-01 12:50:16 [47128]

Sziasztok!

Egy olyan érdekes kérdésem lenne, hogy van egy (elvileg) újszerű TOS 160-as tokmányom, a kék matricás, ha jól tudom, ez az emelt pontosságú. Még meg van valahol a cimke is hozzá, amire fel volt írva, hol mennyi a megengedett ütés, abszolút jól néz ki külsőre. A fordított pofája még sose volt belefogva. Csak sárgarezet munkáltak meg vele korábban.


Az lenne a jelenség, hogy ha odaállok a gép mellé, hogy na akkor esztergálok, belefogok a tokmányba egy 16-os marószárat, és 2-3 századon belül szalad. 0-s diónál szorítva.

Viszont ha kiengedem, akár hogy próbálom mozgatni, visszaszorítani, sokszor tizeden belül fut csak ugyanaz a tengely. Kell a tokmánynak pár más anyag befogása, mozgatás különböző diókon, majd egyszer újra befog 0.03-ra, aztán megint nem.


Létezik ez? Mit érdemes csinálni ilyenkor?
Nyilván nem új a tokmány, hisz azért vették hogy dolgozzanak, de a gyakran hirdetett "használt" (ipari hulladék) tokmányokhoz képest ez egy kivételes állapotúnak mondható.


Lacibácsi | 219    2022-11-01 12:34:21 [47127]

Érdemes védekezni az ellen hogy bekerüljön a forgács.
Szokták ronggyal kitömni a tokmány furatát, vagy egy lemezcsíkot körben belehajlítani a furatba, pl. sörösdoboz. Lehet készíteni műanyagból egy "H" szelvényű dugót, ami passzol a tokmánypofa helyére, és ha annyira ki van tekerve a pofa hogy be tudna jutni a forgács, akkor ezt lehet bedugni a pofa után belülről.

Előzmény: vadember, 2022-11-01 06:21:50 [47126]


vadember | 1766    2022-11-01 06:21:50 [47126]

Akkor ez a forgácsbeszorulás nem csak nálam jelentkezik? Azt gondoltam, hogy a kopott tokmány miatt hajlamos rá.
Vettem a múlt héten a vaterán egy kínai Sanou új 200-ast, a napokban kellene megérkeznie. Attól reméltem a megváltást. Unom már a szétszedést, régebben nem volt ilyen gondom. Van egy rendszeresen gyártott 60-as görgő amit készítek. Ha ez van gyártásban akkor utána biztosan megszorul a tokmány. Az a furcsa, hogy már csak az utolsó két-három menetet nem lehet tovább tekerni.

Előzmény: KoLa, 2022-10-31 21:06:26 [47123]


zozo | 5333    2022-10-31 23:03:12 [47125]

Volt egy tokmánypofa cserebere topik régen...

Előzmény: vadember, 2022-10-31 06:30:40 [47120]


kertész laci | 581    2022-10-31 21:51:59 [47124]

Az ilyen töréseket én el sem tudom képzelni hogy , hogy lehet!?
Ha megnézed a 47121 -es képet ott pont három síkmenet látszik, ami odébb forditva lehet négy is . Pont ennyi hiányzik a tokmánypofáról.
Szerintem ezt okozhatja a tokmányból kifordult, meg nem támasztott cucc is...
Az egy sérült pofával" szemben" támaszt kettő, bár nem is szemből.
Szerintem.


KoLa | 6975    2022-10-31 21:06:26 [47123]

Ha van esztergagéped amire feltudod szerelni a tokmányt,akkor fel tudod szabályozni a más sorozatszámú pofákat is esetleg vegyesen kavarva is, de azé' a pofasorszámok lényegesek!
Az ilyen töréseket én el sem tudom képzelni hogy , hogy lehet!?
De! vannak kollégák akik, ha beszedi a tokmány a forgácsot, nem szétszedik! hanem csövet húznak a tokmánykulcsra, na! itt már van esély a törésre!

Előzmény: vadember, 2022-10-31 06:30:40 [47120]


Csuhás | 6429    2022-10-31 06:46:53 [47122]

A pofák nagyjából csereszabatosak, viszont a gyár, és használat során magad is időnként felszabályozod őket, és ezzel elveszted a csereszabatosságát. Azaz precíz munkához nem szabad összekeverni az azonos típusú tokmányok pofáit.

Előzmény: vadember, 2022-10-31 06:30:40 [47120]


vadember | 1766    2022-10-31 06:34:26 [47121]

.

  

Előzmény: vadember, 2022-10-31 06:30:40 [47120]


vadember | 1766    2022-10-31 06:30:40 [47120]

Mi célja van a tokmányok és a tokmánypofák összeszámozásának?
Eddig nekem nem volt ilyenem. Most vettem három használt tokmányt. Egy gyártótól vannak (Bison) és mindegyiken szerepelnek a számok.
Kicseréltem egymás között és természetesen csereszabatosak, hiszen nem egyedileg párosítva gyártják őket.
Sajnos a tisztítás közben kiderült, hogy az egyik defektes. Amit találtam árakat, nem lesz használhatóvá téve.
A gyártók meg gondolom ügyelnek rá, hogy ne legyenek cserélhetők egymás között a cégek termékei.
Egyébként van valakinek ötlete, hogyan lehet így letördelni a fogakat?

    


Bonyhádi | 28    2022-10-26 19:15:41 [47119]

Sziasztok! Elsősorban Hajdú-Biharban keresek esztergályost. Egy vállas perselyt szeretnék készíttetni, de későbbre is akad munka amíg nekem nincs gépem


Thomas35 | 62    2022-10-12 09:55:14 [47118]

Tisztelt Tagok!

Nagy és kisméretű, hagyományos és cnc gépekkel, vállalom alkatrészek esztergálását, forgástestek, tengelyek, csapok, orsók, egyéb munkadarabok kivitelezését. Alapvetően egyedi gyártással foglalkozom, de természetesen megoldható a kisszériás vagy nagydarabszámú gyártás is. A gépek c tengellyel rendelkeznek, így pozíciófúrások, kisebb marások is elvégezhetők! Korrekt , minőségi munka, gyors határidők. Bármilyen kérdésre privát üzenetben szívesen válaszolok, vagy várom a rajzokat a tamaslajosmezes@gmail.com címre. Anyagfelhasználási tapasztalatom széles skálán mozog, gyakorlatilag a műanyagtól kezdve a nemvasfémeken át a rozsdamentesig. Helyileg Kecskeméten munkàlkodom és természetesen számlaképes is vagyok ha szükséges. Köszönöm hogy elolvastad!

U.i.: Kiváló kollégámnak köszönhetően már az alkatrészek, keretek, anyagok hegesztését is vállaljuk profi technikával, saját jól felszerelt hegesztő műhellyel.

Üdv: Thomas


szabad paraszt | 164    2022-10-11 15:33:39 [47117]

Szia Gábor!

Nagyon köszönöm amit megosztottál az esztergán történö sokszöges megmunkálásról. Ha esetleg lenne néhány fotód vagy rajzod azért gondolom többen is hálásak lennénk.

Előzmény: ANTAL GÁBOR, 2022-10-07 20:12:00 [47114]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 940 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊