HobbyCNC fórum  
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Épül a gépem ::: kgl



 

Időrend:
Oldal 1 / 6 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

kgl | 247    Ma 10:35:33 [310]

Hú de rég tanultam ezeket, már nem is emlékszem rá.

Előzmény: TBS-TEAM, Ma 09:32:30 [307]


kgl | 247    Ma 10:33:34 [309]

Lehetséges, ezen sohasem gondolkodtam. Csak bosszant hogy állandóan állítgatnom kell.

Előzmény: TROMF22, Ma 09:02:22 [306]


TBS-TEAM | 2814    Ma 09:36:52 [308]

Előzmény: TROMF22, Ma 09:02:22 [306]


TBS-TEAM | 2814    Ma 09:32:30 [307]

1m acél 1,17mm tágúl 0-100Cˇ között. 0,0117mm/Cˇ.
0-40C a hőingadozás.
40x0,0117=0,468mm.
5,2m x0,468mm=2,43mm a hőtágulás.

Előzmény: TROMF22, Ma 09:02:22 [306]


TROMF22 | 1488    Ma 09:02:22 [306]

„Ez kb 2 cm méret változást jelent téli/nyári időben” ...

Szerintem ez inkább a felfogó, felfüggesztő oszlopok(fal) - talaj - alapozás mozgásából eredhet. Az acél ajtószárnyak ennek töredékével nyúlhatnak, zsugorodhatnak.

Előzmény: kgl, Ma 03:26:03 [305]

kgl | 247    Ma 03:26:03 [305]

Az acél hőmérséklet változásra sokkal nagyobbat tud tágulni mint a fa. Van egy 5.2 méteres vasvázas kétszárnyú kapum, minden évben többször állítanom kell a zsanérokon mert vagy nem ér be a zár nyelve vagy összefeszül a két szárny. Ez kb 2 cm méret változást jelent téli/nyári időben a szabad ég alatt.

Előzmény: kgl, Ma 03:22:43 [304]


kgl | 247    Ma 03:22:43 [304]

A téli / nyári hőmérséklet ingadozás elég nagy a műhelyben, mert télen csak ritkán fűtök be nyáron meg akár 28-30 fokig is felmehet a hőmérséklet több hetes kánikulába. Télen még nem fagyott be sohasem az ivóvíz a műhelyben, pedig csak szigeteletlen 40 cm vastag salakbetonból épült az épület.

A tömör faanyag szálirányba elég szépen tud tágulni/zsugorodni a pára változásra, hőmérsékelt változásra nagyon keveset. A hosszirányú méret változása szintén nagyon kevés, max 1%.
A rétegelt lemez a keresztirányban elhelyezett rétegi miatt viszont szinte semmit sem változik x és y irányban, viszont a párától meg tud dagadni 1-2%-ot ami elég jelentéktelen.

Más lenne a helyzet, ha szabad ég alatt vagy csak egy nyitott teraszon lennének a gépek esőtől védve, mert ott akár 60-90%-os pára is érheti ködösebb időben.
A garázsban van kb 1.5 m3 juhar, 0.5 m3 cseresznye és egy kevés fenyő, ott folyamatosan szellőzik átjárja a szél, és esőtől védve elég stabilan légszáraz állapotban van a faanyag már egy évtizede.

Előzmény: kgl, Ma 03:09:20 [303]


kgl | 247    Ma 03:09:20 [303]

Bízom benne hogy nem. A műhelyben rengeteg faanyag van, ez folyamatosan tartja a légszáraz állapotot alsó határán azaz a kb 10%-os nedvességet. Mivel tényleg nagyon sok faaanyag van műhelyben azok is folyamatosan temperálják a páratartalmat.

Csak akkor lenne körülbelül 15%-20% a páratartalom a műhelyben, ha nem lenne benne más faanyag.

Előzmény: Kopirnyák, Tegnap 21:42:08 [302]


Kopirnyák | 2658    Tegnap 21:42:08 [302]

A rétegelt lemez a párától/ melegtől nem fog ekkora méretben túlságosan "mozogni"?

Előzmény: kgl, 2024-12-05 18:30:04 [301]


kgl | 247    2024-12-05 18:30:04 [301]

az elmúlt pár napban elég szépen haladtam a gép építéssel. Végre volt segítségem leemelni a gépet a maróasztalomról és lerakni a földre. A gép hátsó lábai mögött van egy parabet gázkonvektor amit nem használok, az volt a tervem, hogy a gépet fölé tudjam tolni teljesen az ablak párkányig. Sajna ez egyenlőre nem jött össze mert a hátsó lábakat a gép belső oldalára tudtam csak rögzíteni. Így pont nem tudom beolni az ablakig.
Sikerült elkészítenem laminált rétegelt lemezből az X tengely két motortartó bakját. A motorok is rá vannak már szerelve.
Az Y tengely motor tartója gyári fém konzol, az is kész van, egy külön tartó részt kellett bemarnom az y tengely lábának oldalába.
A munkaasztalt is elkészítettem és beszereltem, ezen van jelenleg a próba elektronika panel. Most tervezgetem, hogy fogom elrendezni a vezérlőket, tápokat, és a 380V-os fordulatszám szabályzót. Elég szűkösen kell kicentiznem mindent mert bal oldalra bekerül egy 22 colos monitor, jobb oldalra egy laptop, a laptop mögött lesz a 380 V-os forulatszám szabályzó felül, és tőle balra a belső hátfalon a 4 db teljesítmény meghajtó az asztal lapja alatt. Egyenlőre ez a terv, de még változhat kicsit. Az asztallap is méretre van már vágva, de még nincs felszerelve azért, hogy könnyebb legyen a gép belsejében vezetékezni.
A holnapi napra tervezem a Z tengelyre elkészíteni a motor tartót 1 nap száradási időt kivárva fogom majd felszerelni a Z tengelyt a helyére.
Utána már csak az energialáncokat kell felszerelnem az X tengely golyós orsója fölé egy lécre, hogy ne érjen hozzá a golyós orsóhoz.Utána már csak a vezetékezés van hátra és az elektronika beszerelése.
Már látom az alagút végén a fényt Remélem nem egy másik vonat jön szembe

          


kgl | 247    2024-11-30 21:42:46 [300]

Este 9-re megtaláltam a hibát a végállás kapcsolóra.
Egy rakás mini nyomógombot vásároltam, a zacskóból csak 1 darabot vettem ki teszteléshez. A nyomógombom zárt érintkezős amit kivettem a csomagból és nem nyitott érintkezős. Van egy nagy marékkal belőle, most majd méregethetem ki őket melyik milyen. Lehet, hogy mindegyik zárt érintkezős, még nem tudom.

Előzmény: kgl, 2024-11-30 20:41:10 [299]


kgl | 247    2024-11-30 20:41:10 [299]

Zajlik az élet de néha kudarcok is vannak.
Tegnap végre megérkeztek a NEM23 léptetőmotorhoz az acél rögzítő konzolok, amik a motorhoz jól illeszkednek, viszont a gép asztal oldalához nem tudom használni őket, mert nagy lyuk és a talp rész között túl nagy a távolság, kb 5 mm a difi. Farigcsálni meg nem akarom ezeket a gyári talpakat. Ezért azt találtam ki, hogy fából, helyesebben rétegelt lemezből készítem el a motortartó konzolt. A koncepció és az első darab már félig kész van, még a tengely irányú állíthatóságát kell megoldanom. 10 és 18 mm vastag rétegelt lemezből készült.

A másik bibi viszont ma történt korán reggel, elkezdtem a Mach3-al próbálkozni, már elég szépen működött próba panelen. Még TBS-Team segített telefonon keresztül beállítani a portokat és más apróságot, valamikor január környékén. Ma reggel már futott egy teszt marás amikor egy kedves áramszünet bejött. Pár pillanatra visszajött az áram. Az eredménye az lett, hogy a Mach3 összes beállítása elveszett. Emlékeimből próbáltam újra beállítani mindent, már tudom is hajtani a motorokat, de a végállás kapcsolónak kinevezett nyomógomb beállításával nem boldogulok. Az Estop rendben működik. Egyenlőre csak 1 darab mini nyomógomb van a DCM és az IN3 kapocsba bekötve, de akárhogy próbálkozom a beállításokkal vagy lefagy a villogó Reset gomb vagy nem állítja meg a futó programot ha megnyomom a gombot. Mit rontok el?

Arra sem emlékszem, hogy sorosan vagy párhuzamosan célszerűbb kötni a végállás kapcsoló nyomógombokat, valami rémlik, hogy talán a soros kötésnél van valami bibi és nem csinálja meg a maxh3 a nyomógomb megnyomás után a visszaállást a gép???

        


kgl | 247    2024-11-27 10:11:07 [298]

Ezt sejtettem A léptető motorjaim 2.2 Nm -es, először arra gondoltam, hogy van nagyon erős és kemény alu lemezem, nem sima alu, hanem szerkezeti ötvözet, és ebből gondoltam, hogy elkészítem a tartókat. De 3 napja végre találtam nema23 motorhoz tartókonzolt és rendeltem 4 darabot. Még nem tudom, hogy mennyire fog illeszkedni a gépemhez, de majd kitalálom.

Előzmény: lovas gyula, 2024-11-26 19:23:26 [297]


lovas gyula | 1875    2024-11-26 19:23:26 [297]

Szia!
Egy megjegyzés! A motor rögzitő "lemez" en nem szabad takarékoskodni. Ha belegondolsz a megmozgatott tömeg visszahatásai egy vékony lemezre fog hatni mivel az a leggyengébb láncszeme. Ezt a szemléletet kellene szem előtt tartani a tervezésnél. (A motortól a szerszám csúcsáig )

Előzmény: kgl, 2024-11-17 19:04:46 [295]


kgl | 247    2024-11-26 19:10:05 [296]

Akit érdekel.

Sikerült elkészítenem a gépasztalra a golyósorsó felszerelését. Egy jó pár napot elszenvedtem a kiszerkesztésével a gép oldalán, hogy hova essen és a két oldalt egyforma legyen.
Egyenlőre csak kézzel fogatva a két golyós orsót szépen működik.
Megvettem az asztallap anyagát két nagy tábla tökéletes minőségű MDF lapot, de ehhez 160 km-t kellett autóznom. Már méretre is van vágva mindkét tábla. Az asztallap mérete 1010 x 1468 mm.
Alul lesz majd egy 18 mm vastag MDF réteg, erre lesz csíkokban felvágva a 10 mm vastag MDF felcsavarozva, a csíkok között lesznek a lefogató sínek.

A 4 darab léptető motor rögzítését kell most megoldanom, és az asztal lábait.

Már kezd CNC gép kinézete lenni
A csapágyak zsírzást még nem csináltam meg. Van otthon jó öreg piros csapágyzsírom van vagy 20 éves, ezért ezt már nem tudom, hogy belenyomhatom e a kocsi csapágyakba. Ti milyen zsírt használtok ?

          

kgl | 247    2024-11-17 19:04:46 [295]

Jelenleg fel van szerelve az Y híd, a Z tengely nélkül is elég sűlyos darab, egyedül nem bírom felrakni sem a hidat a lábakra, sem a lábakkal együtt a lineáris tengelyre.
Én arra gondoltam, hogy a lábak külső oldalán szerkesztem ki a csapágy furatait, majd felszelem a lábakra a golyósorsót. Ezután az egész hidat ütköztetem a lineáris tengely végén lévő C ütközőkhöz, a golyósorsót is beforgatom ütközésig, és akkor a feljelölt 150 mm magasan berajzolt vonalhoz már fel tudom fúrni a golyósorsó csapágyait. Távtartót valószínüleg kell készítenem, mert az Y és Z golyósorsókhoz is kellettek.

Most rendeltem 5 pólusú SP 13-as és SP 20-as csatlakozókat a vezetékek bontásához ha le kell emelni a hidat vagy a Z tengelyt valamiért. Közben agyalok a léptetőmotorok rögzítésén, van erősebb alu lemez ötvözet lapom, kb 2 mm vastag, abból meg tudom csinálni az L alakú motortartó lemezeket. Léptető motorhoz is kellett rendelnem kuplungot mert abból a Z tengelyhez nem kaptam, mert az máshol vásároltam.
Amit még nem tudok, hogyan fogom rögzíteni a végállás kapcsolókat. Van kicsi méretű mikrokapcsolóm amin görgős rugós lemez van, és vannak 5 mm átmérőjű nyomógombjaim is már készleten. Még nem tudom melyiket fogom felhasználni, a mikrokapcsolókkal van egy kis bajom, mert azt rá kell ragasztanom egy állító lemezre és ütközőt is kell csinálnom hozzá ami megnyomja. A mikrokapcsolót ugyanis nem tudom felcsavarozni semmire mert 1.5-2 mm-es a rögzítő lyuka. A nyomógomhoz is kell ütközőt csinálnom. Az ütközőket is állíthatóra akarom megcsinálni. Lassan meglesz már minden anyagom, remélem tudom tartani az év vége határidőt az első bekapcsoláshoz. Legalább is szeretném ha eljutnák odáig, hogy már áram alá tudom rakni a gépet és az első beállítások elkezdődhetnek.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-11-17 15:23:24 [294]


TBS-TEAM | 2814    2024-11-17 15:23:24 [294]

Ne bonyolisd nagy szerkesztésekkel az életed.
Kiméred a két lin sin közötti 150mmm-ert.
A golyosorsót ahogy van végcsapágyakkal felrakod a jelölésre.
Felfúrod.
Leveszed és teszel alá olyan vastag ideiglenes távtartót
ami annyira kiemeli, hogy kivülről fusson a golyosorsó.
A golyósanya tartót rárajzolod kivülről hídra és csak a furatokat kell kiszerkeszteni.

Előzmény: kgl, 2024-11-17 15:07:52 [293]


kgl | 247    2024-11-17 15:07:52 [293]

Köszönöm a javaslatot. Azt gondolom, hogy megfogadom a tanácsod ahogy a lábak alakjával és a csapágy elrendezéssel kapcsolatban is megfogadtam.

Jó kis szerkesztegetés lesz a csapágy rögzítési furatainak kijelölése az Y lábakon, de majd megoldom ezt is.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-11-17 12:21:15 [292]


TBS-TEAM | 2814    2024-11-17 12:21:15 [292]

Ideélis Midkét sintől 150-150mm és a csapágyakközépvonalában.

  

Előzmény: kgl, 2024-11-17 11:13:16 [291]


kgl | 247    2024-11-17 11:13:16 [291]

Na most kérek tanácsot mert elbizonytalanodtam.

Az asztal oldalán van a 2 db lineáris sín, jó távol egymástól és oldal irányba is el vannak tolva. A golyós orsók felszerelése következne, de nem tudom hova lenne célszerű rakni. Alulra, középre vagy felülre???

Ha alulra rakom akkor rövidebb vezetékezéssel tudom majd a léptető motort bekötni mivel a léptető motor a gépasztal nyitott vége oldalon lenne, azaz az elülső oldalon közel az elektronikához. Ez a megoldás nem nagyon tetszik, mert az Y lábak közepe táján lenne jó felszerelni a nyomatékok miatt azaz felülre kellene talán felszerelni a közvetlenül a lineáris sín alá. Ekkor viszont a léptetőmotor a gép hátsó részére kerülne, sokkal hosszabb vezetékkel. Nyomaték szempontjából ez lenne a jó megoldás, az Y láb elbillenése miatt.
Ha középre helyezném az az alsó és felső lineáris csapágyakat kímélné, de nem lenne egyszerű kimérni az oldalirányú eltolását.
Ideiglenesen spárgával felkötöttem oda ahol szerintem a legjobb lenne felül, a híd súlypontjához a legközelebb, persze egy kicsit hátrafele is el kell majd tolni a golyósorsót attól függően, hogy az Y lábra hova rögzítem a csapágyakat.

Van valami javaslat amit még nem vettem figyelembe?

    


kgl | 247    2024-11-15 16:47:37 [290]

Apró előrelépés a gépem építésébe. Az asztal vázára felszereltem a 4 darab lineáris tengely 30 cm eltolással egymás fölött. Oldal irányba is el vannak tolva egymástól. Több napot elpöcsöltem mire kitaláltam hogyan tudom a lehető legpontosabban felfúrni a sínek rögzítési pontjait a gépváz oldalára.
Az y tengely lábait is felraktam a sínre, szépen futnak rajta. Ezután beraktam az y tengely dobozát is a lábak közé, de egyedül nem bírtam fejmagasságba felemelni, megtartani és plusz a csavarokat is behajtani. Azt találtam ki, hogy vágtam 2 db rétegelt lemez kockát, majd az asszonnyal ketten felemeltük az y tengely dobozát és a két kockát élére állítva aláraktam. Így már csak egy dornival kellett a rögzítő furatokat beigazítani és becsavarhattam a csavarokat. A z tengelyt felraktam, itt tartok most.

Még valami lábakat akarok csinálni az asztalnak, és ha megveszem majd az anyagot az asztallapnak, akkor nagyjából kész is a mechanika.

      


kgl | 247    2024-11-02 18:31:28 [289]

Szép lassan készül a gépem asztala is amire oldalt lesz felszerelve a 4 darab lineáris tengely 30 cm távolságan egymástól. Emiatt igen vastag lesz az asztallap része. Azt találtam ki építés közben hogy az asztal egyik vége nyitott lesz, és oda fogom berakni a laptopot és a vezérlő elektronikát. Utolsó képen látható a nyitott vég. Még egy merevítőt kell beraknom az asztallap alá ott.
Az asztal váza bontott bevonatos rétegelt lemezből csináltam, erre rakok asztallapnak egy 18 mm vastag MDF lapot és erre csavarozom fel a munkadarab rögzítéséhez vásárolt T síneket, majd a sínek közé 10 mm vastag MDF lapokat rakok. A T sínek 9.5 mm vastagok, így a 0.5 mm szintkülönbséget még meg kell oldanom valahogy.
Az asztal vázában rétegelt lemez elválasztók vannak (2 db) a váz teljes magasságában. Ezek fogják alulról megtámasztani az asztallapot alulról.

Most még akadályoz a tovább haladásban, hogy I. osztályú minőségű MDF lapokat keressek az országban, hogy ne kelljen sokat csiszolni a huplikat. A disznóság az, hogy sok üzletben, lapszabászatban a II. osztályú hullámos lapokat akarják eladni első osztályúnak, árat nem írnak a honlapjukon ha egyáltalán van honlapjuk, és sok esetben még a címüket sem írják ki csak egy telefonszámot. Ma egy excel táblázatot kellett csinálnom, hogy össze tudjam hasonlítani a környékünkön lévő lapszabászatokat, elérhetőségekkel, árakkal stb. Van olyan üzlet ahol 19,999 ft egy tábla 18-as MDF lap de van olyan is ahol például az OBI-ban ugyanaz 57.954 Ft-ba kerül.

Még a műhelyemet is át kell rendeznem, hogy találjak majd a CNC gép részére valami jó helyet ami rettentő sok melót fog jelenteni. Ez valószínűleg több hetes munka lesz.

      


kgl | 247    2024-10-16 16:01:41 [288]

Ezennel készen vannak az y híd lábai.

Kezdem az ellenőrző méréseket. Természetesen mindent többször ellenőrzők.

Ha mért eredmények meglesznek akkor fogom elkezdeni a gép asztalának az elkészítését.

      

Előzmény: kgl, 2024-10-16 15:58:16 [287]


kgl | 247    2024-10-16 15:58:16 [287]

0.2 fok az eltérés csak a láb két alsó vége között.

          

Előzmény: kgl, 2024-10-16 15:56:04 [286]


kgl | 247    2024-10-16 15:56:04 [286]

Nagy nehezen elkészültem a cnc oldal lábaival. A 18mm vastag rétegelt lemez belső oldalra körbe egy 2 cm-es széles 18mm vastag csíkot ragasztottam, a csapágyak helyénél egy egy nagyobb felfekvő felülettel a nagyobb merevség érdekében. Erre jön kívülről még egy 10mm-es HDF lap külső borításnak. Körben 40-40 darab csavarral van felfogatva a HDF lap, mivel annak levehetőnek kell lennie a szereléshez és annak is nagyon merevnek kell lennie hiszen az merevíti ki a híd szerkezetet. Ez a 3 réteg így együtt olyan mint egy híd szerkezet.

A külső oldalt még nem csavarozom rá, azt majd csak a végső összeszerelésnél.

          

kgl | 247    2024-10-15 22:16:18 [285]

Köszönöm a segítséget.

Előzmény: Aknai Gábor, 2024-10-10 21:27:43 [284]


Aknai Gábor | 3091    2024-10-10 21:27:43 [284]

Szia,

a linkről elugorva a gyártóhoz, kiderül, hogy USB csati van a madzag végén.

A termékpalettánál pedig az is kiderül, hogy melyik kézi vezérlő, melyik CNC vezérlő progival kompatibilis.

Előzmény: kgl, 2024-10-10 18:45:05 [283]


kgl | 247    2024-10-10 18:45:05 [283]

A kérdésem elsősorban Autotec1 kollegának szól, de más is válaszolhat rá természetesen.

A P2-s medál használható e mach3 vezérlővel?
Szeretnék érdeklődni ez a kézikerék iránt milyen tapasztalatod volt.
Ez a számítógép usb portjára kell kötni?
Usb csatlakozó van a vezetékén? Erre eddig nem találltam infót, csak annyit, hogy ethernet, usb és párhuzamos porton keresztül is működik. A vásárlásnál nem láttam kiválasztási lehetőséget erre.

https://www.stoneycnc.com/p2-s-pendant-us-85371091/a3903


kgl | 247    2024-09-25 18:12:23 [282]

Sziasztok.

Egy keveset sikerült haladnom a cnc építésben. Elég nagy meló volt pontosan kimérni az oldal lábak pozícióját a y tengely dobozához. Ez összesen 8 furat csak, oldalanként 4 darab, de mivel ellentétes oldalon vannak így csak az y tengely dobozának széléhez tudtam igazodni. Ezerszer mértem mindent a fúrás elött. Lézerrel, és digitális szögmérővel szinteztem a lefektetett y tengelyhez a lábak alsó végeit. Végül sikerült kifúrnom a lábakon a lyukakat és az y tengely dobozán is.
Az y tengely dobozába 10mm-es furatokat fúrtam, ebbe M8-as beütős anyákat ütöttem be és minden anyát rögzítettem 2 db apró facsavarral a kiesés és elmozdulás ellen a dobozon belül.
Ezek után átlagos marok csavarokkal ideiglenesen odafogattam az y tengely dobozához a most még vékony lábakat. Majd újra méregetés ezerrel. A lábak alsó végeire egy hosszú alu élvonalzót raktam, és erre raktam a digitális mágneses szögmérőt. Majd a y tengely dobozára raktam a szögmérőt és ott is mértem. 0.2 fok eltérést sikerült elérnem. Elvileg nem jelentene problémát az sem ha a lábak több fokkal térnek el, lényeg az, hogy síkba tudjon majd futni a munkaasztallal.
A lábak végekre felszerelt csapágyházakba bedugtam az X tengelyeket alulra, szépen vonalban futnak. A lábakba dugott lineáris tengelyek között 91 cm távolságot mértem, miközben a y tengely 1000 mm-es. A csapágyházak veszik el helyet. Így a munkaasztal szélességét is 91 cm-re kell majd méreteznem.
Az asztallap felső cserélhető betétlapja viszont 100 cm széles lesz, azaz alábakon lévő felső csapágyak fölé fog majd benyúlni, így a por sem hullik rá a lineáris tengelyekre olyan könnyen.
Most kell majd nekiállnom a lábak vastagításához, a marokcsavarok helyett majd M8-as hatlapfejű csavarok lesznek a lábakban az y tengely dobozhoz rögzítésnek.
Még igazán nem döntöttem el, hogy milyen vastagok is legyenek a lábak. Most még tudok rajtuk könnyen módosítani. Még azt sem döntöttem el, hogy rétegelt lemez csíkokkal vastagítsam vagy juhar keményfa csíkokkal. Ez a vastagító rész rá lesz ragasztva a most a képen látható lábakra + facsavarokkal ráfogatva. Erre lesz majd rácsavarozva a lábak külső borítása. Ötleteket szívesen fogadok

          


kgl | 247    2024-09-10 19:43:13 [281]

Egy elírás van a hozzászólásomban nem 56 hanem 46 mm vastagok lesznek az oldalfalak.

Előzmény: kgl, 2024-09-10 19:41:21 [280]


kgl | 247    2024-09-10 19:41:21 [280]

Sziasztok!

Durván 2 hónapja nagyon lassan tudtam haladni a CNC gép építésével, a dokik is kivontak 2 hétre a forgalomból, utána meg 35-45 C fok volt a műhelyben amiben csak napfelkeltekor tudtam maximum 1-2 órát valamit ténykedni. Már nagyon vártam ezt a hűvösebb időjárást.

Először is elkészítettem a terveknek megfelelően az Y tengelyt tartó oldallapokhoz egy sablont 10mm-es MDF anyagból. Ebből egyből két darabot készítettem, mert ezt is fel fogom használni. Ezek lesznek a oldallapok külső oldalai. Ez a sablon alapján először nagy vonalakban kiszabtam az oldallapok belső felét 18mm-es egy bevonatos rétegelt lemezből, majd összeragasztottam a két belső és a két külső oldalt egybe kétoldalas ragasztó kockákkal. Marógépen az egyik MDF sablon alapján így egyszerre martam körbe a mind a négy darabot. Utána jött a lineáris tengelyek csapágyainak a rögzítő furatok kiszerkesztése. Persze ahogy meg van írva a nagy könyvben ez sem sikerült elsőre, szerencsére le tudtam radírozni és kezdhettem elölről. 16 furat helyét kb 1 hét alatt tudtam kiszerekeszteni ezen az amorf formájú oldallapon. Majd szétszedtem az összeragasztott darabokat és kifúrtam a lyukakat. A csapágyakat süllyesztett fejű M6-os csavarokkal rögzítettem úgy hogy a tengelyt beledugtam a csapágyakba és a végeit távtartóval fogattam össze hogy párhuzamosak legyenek a tengelyek. ezután húztam meg a csavarokat erősen. Szépen, könnyedén csúsznak a tengelyek. Ez 2 hónap alatt nagyon kevés haladás, de remélem a hűvösebb időben már jobban fogok haladni.

Most az oldalfalak vastagítása fog következni, belül lesz a rétegelt lemez amin a csapágyak vannak, majd lesz egy távtartó réteg ráragasztva kívül. Ez a távtartó juharfából lesz kiszabva keretnek és belső merevítőnek. A távtartókra pedig a 10mm vastag MDF sablonok lesznek leszerelhetőre felcsavarozva. Így 1-1 oldalfal 18+18+10= 56 mm vastagra tervezem, belül üregesre a súly csökkentése miatt.
Az Y tengely dobozára 4-4 darab marokcsavarral lesz felszerelve az oldallapok, hogy bontható legyen.
Eddig itt tartok az oldallapok csak oda vannak támasztva az Y hídhoz. Sajnos muszáj a legtöbb helyen bonthatóra/szerelhetőre elkészítenem az alkatrészeket mert én már fizikailag nem bírok nagyobb súlyokat emelgetni.

          


kgl | 247    2024-07-21 08:44:17 [279]

Köszönöm

Előzmény: svejk, 2024-07-20 19:59:20 [278]


svejk | 33048    2024-07-20 19:59:20 [278]

Szomorú amit az írásod végén lehet olvasni, de talán pont azért is rakd össze minél hamarabb a gépedet.
Anno egy fórumtársunk jelszava volt: "A tett halála az okoskodás!"
Míg mi itt tervezgettünk, vitázgattunk Ő már a 3. gépét építette.
A régiből mindig tanult, szétszedte masszívabbat épített.
A végén már az acélt is marogatta.

Ha így teszel lehet Te is hamarabb jutsz el oda ahova szeretnél.

Persze kérdezni nem szégyen és kell is, de nem feltétlen kell megfogadni minden ötletet.

Sok sikert és örömöt a gépedhez!

Előzmény: kgl, 2024-07-19 12:05:10 [260]


svejk | 33048    2024-07-20 19:32:01 [276]

Robsy1!
Ird le a véleményed a konstrukcióról, a hibásnak vélt számítást vezesd le helyesen.
Mindezeket személyeskedés nélkül tényszerűen, másra nem kíváncsi senki.

Előzmény: Törölt bejegyzés


Rabb Ferenc | 4365    2024-07-20 18:33:59 [273]

Szerintem kgl nagyon örülne ha nem b@sznátok szét a topikját.

kgl | 247    2024-07-19 22:10:58 [264]

Köszönöm a számítgatást, ehhez a részéhez nem értek. (sok máshoz sem, mert egy élet kevés arra amire kíváncsi vagyok )
Először elkészítem a marósablont MDF-ből, ez alapján lesz körbe marva maróasztalon az y tengely lábai egyformára. (asztalos marógéppel)

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-07-19 20:15:28 [263]


TBS-TEAM | 2814    2024-07-19 20:15:28 [263]

Nagyon egyszerüen:
Egy 20mm csapágy 882N visel el/9,81=89,9Kg x8 csapágy=719Kg tömeget terhelheted maximum.
Ezt üzemszerüen hosszú távon elviseli.
Ha 150Kg lesz az Y+Z=150/719=20% terhelés.
150kg/8 csapágy=18,75Kg csapágyanként a terhelés a föld felé.
A maromotorodat 2Nm léptető 5mm golyosorsón keresztűl mozgatja.
2x5=10N~1Kg ezt ráadásul a gravitációval ellentétesen fejti ki.
1kg/8 csapágy=0,125Kg terhet vesz le maximális -Z előtolással amit ki tud fejteni a léptetőmotor egy csapágyról.
Elhanyagolható felesleges miatta aggódni.
A csapágyak és a golyósanya rögzítése sokkal nagyobb kihívás a rétegelt lemezbe.

Előzmény: kgl, 2024-07-19 12:05:10 [260]


PSoft | 18599    2024-07-19 17:00:11 [262]

Régen volt...nem változott.

Előzmény: Szalai György, 2024-07-19 15:56:19 [261]


Szalai György | 9496    2024-07-19 15:56:19 [261]

"Az érvek és ellenérvek viszik előre a haladást bármit is tervezünk."

'Épül a gépem ::: dcsaba' téma, 46. hozzászólás

Előzmény: kgl, 2024-07-19 12:05:10 [260]


kgl | 247    2024-07-19 12:05:10 [260]

Tökéletesen igazad van. Még a vér profi mérnökök is követnek el fatális hibákat. Lásd a Tacoma híd 1940-es újonnan épült szerkezete is leszakadt egy kis szél hatására.
Én örülök, annak hogy egy kis megbeszélés is kialakult a témában több hozzászólással, mert így több szempontból tudunk egy részletet körül járni. Az érvek és ellenérvek viszik előre a haladást bármit is tervezünk.

Ami még zavarja a szememet a 4-es verzión az, hogy a marómotor hatásvonala pont a felső sor csapágyán van. Ez lehet jó is meg rossz is. Jó, mert a csapágy megtámasztja ezt az erővonalat, és rossz azért mert csak ez a csapágy fog erőteljesebben elhasználódnak. TBS-TEAM azt javasolta, hogy a marómotor az alsó és felső csapágyak közé kerüljön a kottyanás megszüntetésére. Ezt el is fogadom és értem is miért jó. Nekem is így tetszene jobban az elrendezés, mert akkor nem egy csapágy terhelődne hanem az alsó tengelyen lévő csapágy is. Ehhez viszont nagyon át kell alakítanom a 4-es verziót, mert 115 mm-el el kellene tolni a marómotor tengelyvonalát balra. Dilemmában vagyok emiatt, hogy megéri e ezzel ennyit tervezgetni. Max 10 évet fogok még élni jó esetben, ha így haladok akkor pár éven belül úgyis amputálják a lábaim, akkor meg már úgysem fogok tudni kimenni a műhelybe tolószékben. Ennyi év alatt meg így sem fognak elkopni a csapágyak vagy a tengely hobbi felhasználásban.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-07-19 10:57:08 [259]


TBS-TEAM | 2814    2024-07-19 10:57:08 [259]

Első mozzanat az ötlet kipattanása után a jobbak utánnaolvasgatnak, összeszednek sok jó és rossz infót majd
100%-ban elöször vásárol mindenki össze vissza mindenféle alkatrészt pénztárcától függően. (sokszor nagyobb cégek sem kivétek).
Az amatőr azt hiszi csak az >0,001mm pontosság-kottyanásmentesség a jó más alternatíva nem létezik.
Mindez kis költségvetésből.

Elöször le kellene fektetni az elvárt célt, pontosság, megmunkálandó anyag, mozgástartomány stb...
Utánna tervezni-számolni alaktrész specifikációk méretek alapján, nem megvenni az új autót és utánna tuningolni, mert nem is ilyet akartam, vagy nem is tudom mit is akartam.
Így lesz írdatlan mennyiségű porosodó valamire még jó lesz alkatrész felhalmozva a polcon mindenkinél.
Alkatrész terén én sem vagyok kivétel.

100 szónak is egy a vége a 4 vagy az 5 verzió kielégítő eredményt fog hozni famegmunkáláshoz.

Előzmény: Csuhás, 2024-07-19 09:30:31 [258]


Csuhás | 6724    2024-07-19 09:30:31 [258]

Átgondolva, eltolt kocsikkal kb ugyanaz a helyzet, továbbra is a kocsikat összekötő egyenesre merőleges erőkkel szembeni merevség gyenge. Nincs mese két kocsi kell egy sínre a lehető legtávolabb egymástól. ( Persze farostlemez géphez, fa kapirgáláshoz igazából mindegy, mert nem egyenszilárdságú a rendszer és bőven nem a lin sínek a gyenge pontjai )

Előzmény: Csuhás, 2024-07-19 08:54:36 [256]


TBS-TEAM | 2814    2024-07-19 09:30:26 [257]

Elsőre is értettem mivel van bajod, mielőtt felraktam a rajzot számoltam, hogy elviselik-e a csapágyak és milyen hatással van.
Köszönöm érdeklődésed,egészségileg jól érzem magam minden rendben van.

Előzmény: Csuhás, 2024-07-19 08:54:36 [256]


Csuhás | 6724    2024-07-19 08:54:36 [256]

Nem az egymás alatti sínekkel hanem az egymás alatti kocsikkal van bajom. Az egymás alatti eltolt sínekkel és így elolt nem egymás alatti kocsikkal szvsz minden rendben van

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-07-19 08:12:02 [255]


TBS-TEAM | 2814    2024-07-19 08:12:02 [255]

Akárhogy is érzed az egymás alatti sines rendszert már nagyon
régen (~35 éve) használják főleg az egykarú a faipari gépeken.
Az egykarúak képesek 2-3 tizedet is hajlani Z irányban.
Mivel famegmunkálás a cél nem számít 1 tized mm Z irányban.
Itt ráadásul kétoldali támasztás van.

  

Előzmény: Csuhás, 2024-07-18 19:56:07 [253]

remrendes | 4159    2024-07-19 06:34:41 [254]

Nem a Z, hanem az Y irany lesz a problemasabb, ha minden csapagy az XZ sikba esik, akkor szerintem erezheto lesz a kottyanas.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-07-18 19:28:37 [252]


Csuhás | 6724    2024-07-18 19:56:07 [253]

Mindezek ellenére "érzem" hogy nem jó az egymás alatti csapágy elrendezés. Számítások helyett tegyünk egy gondolatkísérletet. Adott egy sín rajta egy lin csapágy A csapágyra tegyünk függőleges egy erőkart ( ez a híd oszlopa ) Majd a kart fogjuk meg a csapágyhoz közel ( a golyós orsó is így fogja ) Most próbáljuk meg a erőkart távoli végét megterhelni, azaz elbillenteni a csapágyat. Ilyenkor gyakorlatilag a golyósorok szélső golyói kapnak terhelést, és deformálódnak is pár ezredet, ami az erőkar végén pár tized elmozdulás is lehet a kar hossz és a csapágy szélesség arányában. Ha most a bevett gyakorlat szerint a sínre teszel még egy csapágyat akkor azok távolsága hozzáadódik a szélsó golyó távolsághoz. Ha kb egyenlő lesz a kar és a csapágy távolság akkor a kar vége már csak ezredet mozdul. Ha a második csapágyat az első alá rakod akkor a második csapágy nem fogja az első fen leírt parányi kotyogását/deformációját korlátozni ( hiszen a forgatás ott tengelyirányú elmozdulást jelent ) így az erőkar végén kb ugyanakkora lesz a deformáció mint egy csapágy esetén, azaz erre a terhelésre semmivel sem jobb a két sínes elrendezés mint az egy sínes ( kis elmozdulásokra, azaz rezgésre ) Nem tudom érthetően sikerült leírnom amit akartam?

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-07-18 19:28:37 [252]


TBS-TEAM | 2814    2024-07-18 19:28:37 [252]

a 4 és az 5 elrendezésben egy plusz erő hat a csapágyakra a forgatónyomaték ami a teljes Y híd tömege minden cullonggal.
Tételezzük fel 100kg húzza a csapágyaktól legtávolabbi ponton.
F:~981N
k:300mm =0,3m
M= 981x0,3=294,3N =30kg.
A lineális csapágyak 20-as 1db: 882N visel el siklással merőlegesen.
Ennek a durván 9-ed részét viseli el oldalirányú erőnek.
~98N/db.
Van 8db 784N nagyon egyszerüen.A maximális megengedhető terhelés 30%-a.
A csapágyak közötti távolság a 4 képest 5 megoldásnál 300mm-re csökken.
A merevség megmarad.
A két csapágy közzé kell tenni középre a golyosorsót, befeszülés 0%.

Előzmény: Csuhás, 2024-07-18 10:23:31 [247]


remrendes | 4159    2024-07-18 17:59:11 [251]

Olcsobb lett volna egy 1400mm-es sinpar kocsik nelkul, mint egy 1200-as kocsikkal.

Előzmény: kgl, 2024-07-18 00:18:32 [245]


kgl | 247    2024-07-18 14:09:33 [250]

Próbáltam értelmezni a képletet, de nem vagyok egy matek zseni, hogy az ott leírtakat megértsem és ki tudjam számítani. Az I méret nálam 360 mm.

(A golyós menetes orsót még nem döntöttem el hova lenne érdemes felszerelni az asztal oldalára, de tippelésem szerint a két sín közé középre kellene felszerelni, mert így nem terheli jobban egyik tengelyen lévő csapágyat sem, hanem eloszlik a terhelés.
A gép asztalán mindkét oldalt lesz golyós menetes orsó + motor)

Előzmény: Rabb Ferenc, 2024-07-18 13:50:51 [248]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 6 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊ 
[ 0.9628 ]