HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Épül a gépem ::: kgl



 

Időrend:
Oldal 1 / 2   Sorok:
1  2   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

kgl | 84    2024-01-29 17:33:56 [97]

Ez jó ötlet. Én is hasonlóan oldottam meg a nagyobb gépeimnél a mozgathatóságot.

Előzmény: tekes, 2024-01-28 17:53:28 [96]


tekes | 68    2024-01-28 17:53:28 [96]

A mozgatásban segíthet.
A tényleges talp a hosszú menetes szál alatt van. ha feltekerem, leér a kerék. Egyúttal a szintezés is megoldva.

  

Előzmény: kgl, 2024-01-27 20:03:06 [86]


kgl | 84    2024-01-28 16:50:05 [95]

Köszönöm Tudom, hogy ez a gép sohasem lesz egy komoly műhelyben profi gép, nem is ez a célom. 66 éves múltam, így főleg azért kezdtem bele, hogy szellemileg még valamennyire frissen tudjam tartani magam. Sajnos már azt is tudom, hogy nem fog úgy az agyam mint 20 éves koromban. Fizikai erőm jelentősen lecsökkent már, ezt is figyelembe kell vennem a tervezés, építés során. És ez csak romlani fog. Ráadásul a nyugdíjam sem csillagászati összeg, még ez is korlátoz. Ez az építés nekem elsősorban időtöltés és az eddigi fával történt több évtizedes barkácsolásaim folytatása lenne. Majd meglátom, hogy meddig jutok vele. Egyenlőre örömmel csinálom

Előzmény: lovas gyula, 2024-01-28 15:08:30 [94]


lovas gyula | 1873    2024-01-28 15:08:30 [94]

Üdv!
Ez a mondatod az épités során többször is kisérteni fog.
"A hidakat próbálom majd a legkönnyebb anyagokból elkészíteni a kisebb tehetettlenség miatt és a mozgathatóság miatt is"
Nyilván mivel nem ismerem a körülményeidet és a lehetőségeidet, csak a szakmai érvelésekre irtam.
A felesleges körök is sokat elvesznek, időböl és az anyagiakból is.
Nagy gratula, hogy nulláról akarsz önerőből gépet épiteni.

Előzmény: kgl, 2024-01-27 20:03:06 [86]


kgl | 84    2024-01-28 11:05:20 [93]

Természetesen tesztelni fogom és majd beszámolok az eredményekről.

Előzmény: Szalai György, 2024-01-28 06:27:13 [91]

kgl | 84    2024-01-28 10:56:25 [92]

Köszönöm az adatot.

Előzmény: tekes, 2024-01-27 22:17:36 [89]


Szalai György | 9445    2024-01-28 06:27:13 [91]

A marószerszám a 2 kW teljesítményű motorral hajtva, 300 Hz frekvenciával, egy 30 cm hosszú Z erőkar végén csavargatja az 1 m hosszú hidad közepét.
Menyire kell merevnek lennie a szerkezetnek, hogy a nem kívánt rezgés okozta káros elmozdulás a szerszám végén még a tűrhető tartományban maradjon?
Szerintem (legalább statikusan) teszteld azt a méhseljt lemezt, hogy ne érjen meglepetés.
A rezgés ellenségei a tömeg és a csillapítás.

Előzmény: kgl, 2024-01-11 19:50:00 [1]


tekes | 68    2024-01-27 22:18:25 [90]

Értem, köszönöm!

Előzmény: kgl, 2024-01-27 21:04:07 [88]


tekes | 68    2024-01-27 22:17:36 [89]

Ez a motor kb 5 kg. (Ha gondolod megmérem.)

https://www.aliexpress.com/item/1005003855674019.html

Előzmény: kgl, 2024-01-27 20:03:06 [86]


kgl | 84    2024-01-27 21:04:07 [88]

Tudomásom szerint igen mivel azok a vezérlő bementére vannak kötve így az összeszedett RF jelet bevezetik a vezérlőbe.

Előzmény: tekes, 2024-01-27 09:23:16 [80]


kgl | 84    2024-01-27 21:01:11 [87]

Köszönöm ez jó ötlet hogy itthon is beszerezhető.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-01-27 12:02:50 [84]


kgl | 84    2024-01-27 20:03:06 [86]

Köszönöm mindenkinek a véleményét. Én is azon az elven vagyok, hogy minél kevesebb szerelvény annál kevesebb meghibásodási pont. De mégis kell valami csatlakozók, elég súlyos lesz a Y + Z híd együtt. Néha előfordulhat, hogy majd mozgatnom kell a gépet, az asztallal együtt ez nekem már túl súlyos lesz egyben, ezért gondolkodom azon, hogy az y hidat levehetőre csinálom meg. Akkor legalább kifér egy ajtón a híd is meg az asztal is külön-külön. Még azon is gondolkodom, hogy a marómotort is leszerelhetőre csinálom meg mert annak a súlya sem kevés. Sajnos nincs infóm a marómotor súlyáról. Nem találtam rá adatot.
A hidakat próbálom majd a legkönnyebb anyagokból elkészíteni a kisebb tehetettlenség miatt és a mozgathatóság miatt is. Van egy kevés 10 mm vastag kompozit méhselyt panelem hulladékból, amiből az utasszállító repülőgépek utastér padlóját készítettük, nagyon erős, és piszok drága anyag. Kicsit rugalmas, de ha U vagy C profilra ragasztom össze őket, akkor rettentő merev lesz. Saccolásom szerint 1-2 kg lenne ebből az anyagból a teljes y híd súlya szerelvények nélkül. Persze a lineáris tengelyekkel, golyósorsóval, motorokkal ez megnő majd jelentősen.
Rétegelt lemezből is meg tudnám csinálni a vázat, de sokkal súlyosabb lenne. Van otthon ebből is meg abból is elegendő mennyiségem, így nem kell anyagot vásárolnom a vázhoz, asztalhoz. Ezen tudok sokat spórolni majd, hogy meglévő anyagokat használok fel.

Az első próba vázat rétegelt lemezből fogom elkészíteni, és akkor fogom majd megtudni, hogy nem lett e túl nehéz. Ezt könnyebb és gyorsabb is megmunkálni, mint a méhselytet. Akkor még tudok majd korrigálni a súlyon, ha túl nehéz lesz a rétegelt lemezes híd, majd átépítem méhselytes hidakkal.

A marómotort megrendeltem , 45 nap helyett most 90 napos szállítást ír most az AliExpress Így van időm még gondolkodni és tervezgetni. A 3 fázisú verziót rendeltem.


svejk | 32701    2024-01-27 18:29:20 [85]

A jó Isten mentsen meg azoktól!
Menetek megszakadva, még a zsugorcsöveknek is alig van hely, stb...

Előzmény: remrendes, 2024-01-27 09:35:37 [82]


TBS-TEAM | 2509    2024-01-27 12:02:50 [84]

Ugyanezeket a csatlakozókat elérheted a Hestore
1-2 napon belűl nagyjából ua áron.
Sokszor használjuk nagyon megbízható csatlakozók.

Előzmény: kgl, 2024-01-27 08:59:18 [79]


Rabb Ferenc | 4271    2024-01-27 09:52:41 [83]

Csak egy privát vélemény: minél több csatlakozó, annál több hibalehetőség. Szerelési, kontakt stb)

Nekem a motorokon az eredeti kb 100-120mm-es vezetékekre van szerelve egy-egy csatlakozó dugó, ami fixen a mechanikára van rögzítve.

Az ellendarabja (csati aljzat lengő része) a kábelre, ami az energia láncokon keresztül (és persze a vázra is rögzítve megszakítás, toldás nélkül jön a vezérlőtől.

A végállások hajlékony árnyékolt mikrofon kábelek tengelyenként befűzve az energialáncba a vezérlőtől a végállás kapcsolóig toldás és bontási lehetőség nélkül.

Szóval a legkevesebb csati és oldható kötés!

Előzmény: kgl, 2024-01-27 08:59:18 [79]

remrendes | 4024    2024-01-27 09:35:37 [82]

Nekem a GX16 szimpatikusabb.

Előzmény: kgl, 2024-01-27 08:59:18 [79]


Robsy1 | 99    2024-01-27 09:27:34 [81]

A léptetőmotorjaidat szinte felesleges árnyékolt kábelekkel bekötni.

Előzmény: kgl, 2024-01-27 08:59:18 [79]


tekes | 68    2024-01-27 09:23:16 [80]

A végálláskapcsolók vezetékein szükséges az árnyékolás?

Előzmény: kgl, 2024-01-27 08:59:18 [79]


kgl | 84    2024-01-27 08:59:18 [79]

Üdvözletem mindenkinek!

Javaslatot kérek, hogyan célszerű a mozgó és álló tengelyekről a vezetékeket bekötni a vezérlő dobozba. Valami oldható csatlakozós megoldásra gondoltam, hogy le lehessen választani a vezérlőt szükség esetén.
A léptetőmotoroknak 4 vezetéke van + árnyékolás, a végállás kapcsolóknak 2 vezetéke van + árnyékolás
Arra gondoltam, hogy a motor csatlakozója 5 pólusú míg a végállás kapcsoló csatlakozója 3 pólusú lenne. Külön csatlakozón lenne a végállás kapcsolók vezetéke a motor vezetékétől a zavarvédelem miatt. Így minden motornak és tengelyenként a végállás kapcsolók külön csatlakozón lennének, azaz 8 darab csatlakozót kellene beszereznem.
Ezekre a csatlakozókra gondoltam : https://www.aliexpress.com/item/1005004429203091.html?spm=a2g0o.store_pc_promotion.promoteWysiwyg_865855063.2

Szívesen veszek ötleteket javaslatokat, illetve ki hogyan oldotta meg ezt.


kgl | 84    2024-01-22 20:35:51 [78]

Maximálisan igazad van. Jelenleg picit áll az építés project, egyrészt fagypont van a műhelyemben, másrészt még nem érkezett meg a marómotor sem, talán majd február végére számíthatok rá a tengeri szállítások galibái miatt. Addig is tudok tervezgetni meg tanulni.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-01-22 10:14:01 [77]


TBS-TEAM | 2509    2024-01-22 10:14:01 [77]

ELÖSZŐR MEG KELL ÉPÍTENI A GÉPET.
Bekonfigurálni a Mach3-at a gépre.
Utánna lehet játszani milyen külső vagy belső programmal érdemes
G-codot generálni a jó végeredményhez.

Előzmény: kgl, 2024-01-22 10:07:25 [76]


kgl | 84    2024-01-22 10:07:25 [76]

A DFX-et, jpg-t nagyon sajnálom. A Lazycam-al még nem ismerkedtem meg, még a mac3-ban is rengeteget kell tanulnom.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-01-21 18:36:05 [74]


gyorkecs | 40    2024-01-22 08:24:17 [75]

Azt gyanítom hogy igen, de ezt le kell ellenőrizni. Csinálok képet a beállításról, de semmi extra emlékeim szerint

Előzmény: zsolt123, 2024-01-19 23:28:45 [66]


TBS-TEAM | 2509    2024-01-21 18:36:05 [74]

A .dxf importőr már régen megszűnt.
Használni a LazyCAM-et, lehet, ha belsőt szeretnél, vagy külső programok.
A belsőt nem fejlesztették elég alap sok nemvalami felhasználó barát.

Előzmény: kgl, 2024-01-21 17:02:04 [71]


Arany János | 1287    2024-01-21 18:29:53 [73]

A Mach3-ba mit szeretnél importálni?
Végrehajt:
.txt-t
.nc-t
.ncc-t
Többet nem is kell neki!!!

Ha képet és hasonlókat szeretnél feldolgozni, akkor használj külön CAM-et.

Előzmény: kgl, 2024-01-21 17:02:04 [71]

Arany János | 1287    2024-01-21 18:25:29 [72]

Akkoriban még volt.
Azután kikerült belőle.
Lett helyette LCam.
Most is benne van!!!

Előzmény: kgl, 2024-01-21 16:58:54 [70]


kgl | 84    2024-01-21 17:02:04 [71]

Csak egy példa :
Képet hogy lehet importálni, mert én nem találtam import menüpontot a programban eddig?

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-01-21 11:03:50 [69]


kgl | 84    2024-01-21 16:58:54 [70]

Sajnos ez sem fedi a valóságot, ez is más verzióhoz készült.
Pld itt : http://www.sasovits.hu/cnc/Mach3/8fejezet.htm

Amúgy ez sokkal jobban felhasználóbarát kinézet mint egy 150 oldalas pdf-ben keresgélni.

Előzmény: Arany János, 2024-01-21 10:59:47 [68]


TBS-TEAM | 2509    2024-01-21 11:03:50 [69]

Az elérhető doksik teljesen kielégítik felhasználók igényeit.
Minden paraméter és beállítás elérhető a dokumentumokban amire szükség lehet az átlag felhasználónak.
Még a Machsupport oldalán lévő angolnyelvű is keverve van 2 és a 3.

Előzmény: kgl, 2024-01-21 10:44:23 [67]


Arany János | 1287    2024-01-21 10:59:47 [68]

Ezzel lehet boldogulni!

Előzmény: kgl, 2024-01-21 10:44:23 [67]


kgl | 84    2024-01-21 10:44:23 [67]

Szeretném megkérdezni, hogy létezik e a Mach3-hoz készült olyan leírás ami nem a Mach2 képeit és működését taglalja?

Eddig csak olyan Mach3-nak nevezett dokiskat találtam amik mind a Mach2-ről szólnak, esetleg pár mondatot módosítottak benne. Közel 100 oldal áttanulmányozása után jutottam el például hogy még a menüpontok sem fedik a valóságot 100%-ban.


zsolt123 | 233    2024-01-19 23:28:45 [66]

és mi van akkor, ha a slave éri el előbb a home pozíciót? a master megy tovább?
hogy van beállítva a Mach3-ban?

Előzmény: gyorkecs, 2024-01-19 08:34:25 [64]


somma | 324    2024-01-19 08:59:16 [65]

Köszi!

Előzmény: gyorkecs, 2024-01-19 08:34:25 [64]


gyorkecs | 40    2024-01-19 08:34:25 [64]

Nekem két motoros Y tengelyem van Mach3 mellett, és a következőt csinálja home esetén: egyszerre elindítja a master és slave tengelyt, amíg el nem éri a szenzort, lép a következő tengelyre, a végén pedig csak a slave tengelyt mozgatja - rááll, leáll. Viszont az is igaz hogy nekem külön bementen vannak a home szenzorok. Esetleg mixelni lehetne a home és végállásokat, egyik y a homeokkal, másik a végállásokkal, de ez nem túl szép megoldás, illetve meg kell nézni hogy be lehet e állítani így a programban. Viszont bemenet felhasználó barat, hobbi célra esetleg elfogadható

Előzmény: somma, 2024-01-18 16:39:02 [55]


zsolt123 | 233    2024-01-19 01:16:45 [63]

pont fordítva gondoltam: ha a vészleállás van bekötve a végálláskapcsolók láncába, úgy venné a vezérlő, mintha végállásra futás történt volna (és így felszabadul egy input). te meg úgyis tudod, hogy mi történt.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-01-18 19:49:06 [60]

zsolt123 | 233    2024-01-19 01:13:25 [62]

nem kell ezzel molyolni, szükség esetén vannak több bemenetes vezérlők is a Mach3-hoz, sőt van direkt bemeneti kártya is, "végtelen" számú inputtal
https://vi.aliexpress.com/item/1005002257971118.html

Előzmény: kgl, 2024-01-18 21:49:15 [61]


kgl | 84    2024-01-18 21:49:15 [61]

Hú nagyon izgalmas téma alakult itt ki legalább is számomra az. Ezeket a rajzokat érdemes tanulmányozni.

Viszont itt merült fel bennem egy kérdés a bemenetek számát nem e lehet valami külső kártyával megövel? Például 2 bemeneten már 4 bemenetet lehet emulálni ha képes a mach3 ezt valahogyértelezni. Ekkor elvesztünk két bemenetet a vezérlőkártyá de a külső kártyával vissza lehetnyerni és még további két bemenetet is.
A mach3-nak olvastam, hogy van valami script része amit lehet programozni. Talán ezen keresztül ? itt például a hang efekteket vagy akár szöveges üzenetet is ki tud adni a mach3 a hangszórón keresztül. https://www.youtube.com/watch?v=tvV2Vmrxarc
Nem értek hozzá, de lehet ötletelni. Érdemes belenézni a videó alatti letölthető filek-be.


TBS-TEAM | 2509    2024-01-18 19:49:06 [60]

Kicsit más a helyzet mint gondolod.
1 esetben minden végállás és vészstop a Estop bemenetre lenne kötve akkor ha valamelyik vágállásra ráfuttatod a gépet csak fizikailag tudod lemozgatni.
2 Esetben külön a Vész és a végállás.
A végállásra futva az OverRide Limit aktiválásával vissza tudod kapcsolni a vezérlést és le tudod mozgatni a végállásról a gépet.

Előzmény: zsolt123, 2024-01-18 19:24:33 [58]


zsolt123 | 233    2024-01-18 19:25:04 [59]

köszi a választ neked és TBS-TEAM-nek is.

Előzmény: svejk, 2024-01-18 17:04:41 [56]


zsolt123 | 233    2024-01-18 19:24:33 [58]

nem tudom, mennyire ördögtől való egy áramkörbe szerelni a végálláskapcsolókat és a vészleállítót (a hurok részeként). végül is mindkettő fatális hiba esetén működik, és ugyanúgy reagál rá a mach3.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-01-18 17:53:31 [57]


TBS-TEAM | 2509    2024-01-18 17:53:31 [57]

NAGYON JÓ KÉRDÉS.
Mivel a Mach3 egyszerre inditja HOME pozicióba a MASTER és a SLAVE tengelyt ezért külön kell kezelni a két HOME kapcsolót és két bemenetet kell feláldozni, hogy mindenképp derékszögben áljon a HOME befejezése után.
Mivel nagyon kevés bemenet van ezen a kártyán, így két opció lehetséges.
Ha egyben kezeljük a végállást és a HOME akkor gondoskodni kell, hogy a végállás kapcsoló ne tudjon a végállás irányában mozogva lefutni a kapcsoló elemről, csak ellenkező irányba.

Második lehetőség feláldozni a 4 bemenetet, így elveszítjük a PROBE lehetőséget.

      

Előzmény: somma, 2024-01-18 16:39:02 [55]


svejk | 32701    2024-01-18 17:04:41 [56]

Az induktívokat is oldalról illik megközelíteni.
Alap, hogy szembe nem szerelünk szenzort, hacsak nem atombiztos ütköző van előtte, de még ekkor is ha beesik közé valami az problémát okozhat.
Úgy emlékszem valahol volt egy iromány, hogy az oldalmozgáskor a kapcsolási pont is kevesebb szórást mutat.
Ha csak lehet szintbe építhető vagy másnéven árnyékolt típust kell alkalmazni.
Ezek ugyan ugyanakkora méretnél kisebb érzékelési távolsággal rendelkeznek de szűkebb az oldaltartományuk és nem sokkal drágábbak.

Egyébként a mechanikus végálláskapcsolókat is un. lovasokon (lejtős pálya) keresztül kell működtetni.

Előzmény: zsolt123, 2024-01-18 15:57:37 [51]


somma | 324    2024-01-18 16:39:02 [55]

Csak egy villámkérdés. Az alábbi rajz szerint az Y homoláskor hogyan teljesül az Y esetleges trapéz állás korrekciója?
Bármelyiket előbb eléri és már megy is a következő tengelyre.
Vagy rosszul tudom? (Nincs kétmotoros hajtásom.)

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-01-18 16:24:11 [53]


Aknai Gábor | 3033    2024-01-18 16:33:38 [54]

Bátran teheted a szenzort párhuzamosan a tengellyel, az "X" tengelyen nekem is így van 6 éve és még sosem rongyolt bele.

Előzmény: zsolt123, 2024-01-18 15:57:37 [51]


TBS-TEAM | 2509    2024-01-18 16:24:11 [53]

Bemenetek bekötése:

  

TBS-TEAM | 2509    2024-01-18 16:19:18 [52]

az induktív szenzor ismétlési pontosságát nem befolyásolja
ha oldalról közelitel, a lényeg a megfelelő távolság.

Előzmény: zsolt123, 2024-01-18 15:57:37 [51]


zsolt123 | 233    2024-01-18 15:57:37 [51]

Ezen már én is gondolkodtam, viszont arra még nem jöttem rá, hogy ilyen esetben (tehát ha van külön végállás mikrokapcsoló, plusz induktív referenciakapcsoló a nullázáshoz, akkor ez utóbbit hogy érdemes felszerelni? Ha a mozgástengellyel párhuzamos az induktív kapcsoló tengelye, akkor a végálláskapcsolót 1 mm-nél kisebb mozgástartományban kell aktiválni, különben ha tovább megy valamiért a hajtás, akkor szemből lerongyolja a szenzort a referencialemezke tartója. Ha nem így teszem fel, hanem a mozgástengelyre merőlegesen, akkor nincs ilyen probléma, viszont nem tudom, hogy úgy mennyire lesz pontos és megbízható a nullázás?
Pont ezért eddig még csak úgy szereltem, hogy a nullázás és a végállás az egyik oldalon közös, a másik oldali mikrokapcsolókat meg ráteszem a vészleállítóra, hogy ne foglaljanak plusz portot.

Előzmény: svejk, 2024-01-18 10:49:08 [40]


TBS-TEAM | 2509    2024-01-18 12:07:40 [50]

Az Y tengelyed két motorral és két orsóval fog rendelkezni.
Bekapcsolásnál és HOME pozició felvételénél kell a két külön
kapcsoló, hogy derégszögbe be tudjon állni a gép és ne feszüljön keresztbe.
Ez majd a jövő zenéje.
El kell készíteni a mechanikát.

Előzmény: kgl, 2024-01-18 12:03:23 [48]


kgl | 84    2024-01-18 12:05:13 [49]

Egyetértek

Előzmény: sanyi, 2024-01-18 11:59:22 [47]


kgl | 84    2024-01-18 12:03:23 [48]

Pár perce rendeltem meg 10 darabot. Nem drága így tartalékom is lesz.
4 db motor és 4 db golyósorsóm van, az 1200/1000/400 mm-es. Valahol azt olvastam, hogy 1000 mm felett mindkét golyósorsóhoz ajánlott.

A Z tengelynél valószínüleg csak 1 db kapcsoló lesz. Köszönöm

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-01-18 11:49:49 [46]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 2   Sorok:
1  2   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊