HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Épül a gépem ::: kgl



 

Időrend:
Oldal 1 / 6 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

kgl | 220    2024-11-17 19:04:46 [295]

Jelenleg fel van szerelve az Y híd, a Z tengely nélkül is elég sűlyos darab, egyedül nem bírom felrakni sem a hidat a lábakra, sem a lábakkal együtt a lineáris tengelyre.
Én arra gondoltam, hogy a lábak külső oldalán szerkesztem ki a csapágy furatait, majd felszelem a lábakra a golyósorsót. Ezután az egész hidat ütköztetem a lineáris tengely végén lévő C ütközőkhöz, a golyósorsót is beforgatom ütközésig, és akkor a feljelölt 150 mm magasan berajzolt vonalhoz már fel tudom fúrni a golyósorsó csapágyait. Távtartót valószínüleg kell készítenem, mert az Y és Z golyósorsókhoz is kellettek.

Most rendeltem 5 pólusú SP 13-as és SP 20-as csatlakozókat a vezetékek bontásához ha le kell emelni a hidat vagy a Z tengelyt valamiért. Közben agyalok a léptetőmotorok rögzítésén, van erősebb alu lemez ötvözet lapom, kb 2 mm vastag, abból meg tudom csinálni az L alakú motortartó lemezeket. Léptető motorhoz is kellett rendelnem kuplungot mert abból a Z tengelyhez nem kaptam, mert az máshol vásároltam.
Amit még nem tudok, hogyan fogom rögzíteni a végállás kapcsolókat. Van kicsi méretű mikrokapcsolóm amin görgős rugós lemez van, és vannak 5 mm átmérőjű nyomógombjaim is már készleten. Még nem tudom melyiket fogom felhasználni, a mikrokapcsolókkal van egy kis bajom, mert azt rá kell ragasztanom egy állító lemezre és ütközőt is kell csinálnom hozzá ami megnyomja. A mikrokapcsolót ugyanis nem tudom felcsavarozni semmire mert 1.5-2 mm-es a rögzítő lyuka. A nyomógomhoz is kell ütközőt csinálnom. Az ütközőket is állíthatóra akarom megcsinálni. Lassan meglesz már minden anyagom, remélem tudom tartani az év vége határidőt az első bekapcsoláshoz. Legalább is szeretném ha eljutnák odáig, hogy már áram alá tudom rakni a gépet és az első beállítások elkezdődhetnek.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-11-17 15:23:24 [294]


TBS-TEAM | 2802    2024-11-17 15:23:24 [294]

Ne bonyolisd nagy szerkesztésekkel az életed.
Kiméred a két lin sin közötti 150mmm-ert.
A golyosorsót ahogy van végcsapágyakkal felrakod a jelölésre.
Felfúrod.
Leveszed és teszel alá olyan vastag ideiglenes távtartót
ami annyira kiemeli, hogy kivülről fusson a golyosorsó.
A golyósanya tartót rárajzolod kivülről hídra és csak a furatokat kell kiszerkeszteni.

Előzmény: kgl, 2024-11-17 15:07:52 [293]


kgl | 220    2024-11-17 15:07:52 [293]

Köszönöm a javaslatot. Azt gondolom, hogy megfogadom a tanácsod ahogy a lábak alakjával és a csapágy elrendezéssel kapcsolatban is megfogadtam.

Jó kis szerkesztegetés lesz a csapágy rögzítési furatainak kijelölése az Y lábakon, de majd megoldom ezt is.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-11-17 12:21:15 [292]


TBS-TEAM | 2802    2024-11-17 12:21:15 [292]

Ideélis Midkét sintől 150-150mm és a csapágyakközépvonalában.

  

Előzmény: kgl, 2024-11-17 11:13:16 [291]


kgl | 220    2024-11-17 11:13:16 [291]

Na most kérek tanácsot mert elbizonytalanodtam.

Az asztal oldalán van a 2 db lineáris sín, jó távol egymástól és oldal irányba is el vannak tolva. A golyós orsók felszerelése következne, de nem tudom hova lenne célszerű rakni. Alulra, középre vagy felülre???

Ha alulra rakom akkor rövidebb vezetékezéssel tudom majd a léptető motort bekötni mivel a léptető motor a gépasztal nyitott vége oldalon lenne, azaz az elülső oldalon közel az elektronikához. Ez a megoldás nem nagyon tetszik, mert az Y lábak közepe táján lenne jó felszerelni a nyomatékok miatt azaz felülre kellene talán felszerelni a közvetlenül a lineáris sín alá. Ekkor viszont a léptetőmotor a gép hátsó részére kerülne, sokkal hosszabb vezetékkel. Nyomaték szempontjából ez lenne a jó megoldás, az Y láb elbillenése miatt.
Ha középre helyezném az az alsó és felső lineáris csapágyakat kímélné, de nem lenne egyszerű kimérni az oldalirányú eltolását.
Ideiglenesen spárgával felkötöttem oda ahol szerintem a legjobb lenne felül, a híd súlypontjához a legközelebb, persze egy kicsit hátrafele is el kell majd tolni a golyósorsót attól függően, hogy az Y lábra hova rögzítem a csapágyakat.

Van valami javaslat amit még nem vettem figyelembe?

    

kgl | 220    2024-11-15 16:47:37 [290]

Apró előrelépés a gépem építésébe. Az asztal vázára felszereltem a 4 darab lineáris tengely 30 cm eltolással egymás fölött. Oldal irányba is el vannak tolva egymástól. Több napot elpöcsöltem mire kitaláltam hogyan tudom a lehető legpontosabban felfúrni a sínek rögzítési pontjait a gépváz oldalára.
Az y tengely lábait is felraktam a sínre, szépen futnak rajta. Ezután beraktam az y tengely dobozát is a lábak közé, de egyedül nem bírtam fejmagasságba felemelni, megtartani és plusz a csavarokat is behajtani. Azt találtam ki, hogy vágtam 2 db rétegelt lemez kockát, majd az asszonnyal ketten felemeltük az y tengely dobozát és a két kockát élére állítva aláraktam. Így már csak egy dornival kellett a rögzítő furatokat beigazítani és becsavarhattam a csavarokat. A z tengelyt felraktam, itt tartok most.

Még valami lábakat akarok csinálni az asztalnak, és ha megveszem majd az anyagot az asztallapnak, akkor nagyjából kész is a mechanika.

      


kgl | 220    2024-11-02 18:31:28 [289]

Szép lassan készül a gépem asztala is amire oldalt lesz felszerelve a 4 darab lineáris tengely 30 cm távolságan egymástól. Emiatt igen vastag lesz az asztallap része. Azt találtam ki építés közben hogy az asztal egyik vége nyitott lesz, és oda fogom berakni a laptopot és a vezérlő elektronikát. Utolsó képen látható a nyitott vég. Még egy merevítőt kell beraknom az asztallap alá ott.
Az asztal váza bontott bevonatos rétegelt lemezből csináltam, erre rakok asztallapnak egy 18 mm vastag MDF lapot és erre csavarozom fel a munkadarab rögzítéséhez vásárolt T síneket, majd a sínek közé 10 mm vastag MDF lapokat rakok. A T sínek 9.5 mm vastagok, így a 0.5 mm szintkülönbséget még meg kell oldanom valahogy.
Az asztal vázában rétegelt lemez elválasztók vannak (2 db) a váz teljes magasságában. Ezek fogják alulról megtámasztani az asztallapot alulról.

Most még akadályoz a tovább haladásban, hogy I. osztályú minőségű MDF lapokat keressek az országban, hogy ne kelljen sokat csiszolni a huplikat. A disznóság az, hogy sok üzletben, lapszabászatban a II. osztályú hullámos lapokat akarják eladni első osztályúnak, árat nem írnak a honlapjukon ha egyáltalán van honlapjuk, és sok esetben még a címüket sem írják ki csak egy telefonszámot. Ma egy excel táblázatot kellett csinálnom, hogy össze tudjam hasonlítani a környékünkön lévő lapszabászatokat, elérhetőségekkel, árakkal stb. Van olyan üzlet ahol 19,999 ft egy tábla 18-as MDF lap de van olyan is ahol például az OBI-ban ugyanaz 57.954 Ft-ba kerül.

Még a műhelyemet is át kell rendeznem, hogy találjak majd a CNC gép részére valami jó helyet ami rettentő sok melót fog jelenteni. Ez valószínűleg több hetes munka lesz.

      


kgl | 220    2024-10-16 16:01:41 [288]

Ezennel készen vannak az y híd lábai.

Kezdem az ellenőrző méréseket. Természetesen mindent többször ellenőrzők.

Ha mért eredmények meglesznek akkor fogom elkezdeni a gép asztalának az elkészítését.

      

Előzmény: kgl, 2024-10-16 15:58:16 [287]


kgl | 220    2024-10-16 15:58:16 [287]

0.2 fok az eltérés csak a láb két alsó vége között.

          

Előzmény: kgl, 2024-10-16 15:56:04 [286]


kgl | 220    2024-10-16 15:56:04 [286]

Nagy nehezen elkészültem a cnc oldal lábaival. A 18mm vastag rétegelt lemez belső oldalra körbe egy 2 cm-es széles 18mm vastag csíkot ragasztottam, a csapágyak helyénél egy egy nagyobb felfekvő felülettel a nagyobb merevség érdekében. Erre jön kívülről még egy 10mm-es HDF lap külső borításnak. Körben 40-40 darab csavarral van felfogatva a HDF lap, mivel annak levehetőnek kell lennie a szereléshez és annak is nagyon merevnek kell lennie hiszen az merevíti ki a híd szerkezetet. Ez a 3 réteg így együtt olyan mint egy híd szerkezet.

A külső oldalt még nem csavarozom rá, azt majd csak a végső összeszerelésnél.

          


kgl | 220    2024-10-15 22:16:18 [285]

Köszönöm a segítséget.

Előzmény: Aknai Gábor, 2024-10-10 21:27:43 [284]


Aknai Gábor | 3083    2024-10-10 21:27:43 [284]

Szia,

a linkről elugorva a gyártóhoz, kiderül, hogy USB csati van a madzag végén.

A termékpalettánál pedig az is kiderül, hogy melyik kézi vezérlő, melyik CNC vezérlő progival kompatibilis.

Előzmény: kgl, 2024-10-10 18:45:05 [283]


kgl | 220    2024-10-10 18:45:05 [283]

A kérdésem elsősorban Autotec1 kollegának szól, de más is válaszolhat rá természetesen.

A P2-s medál használható e mach3 vezérlővel?
Szeretnék érdeklődni ez a kézikerék iránt milyen tapasztalatod volt.
Ez a számítógép usb portjára kell kötni?
Usb csatlakozó van a vezetékén? Erre eddig nem találltam infót, csak annyit, hogy ethernet, usb és párhuzamos porton keresztül is működik. A vásárlásnál nem láttam kiválasztási lehetőséget erre.

https://www.stoneycnc.com/p2-s-pendant-us-85371091/a3903


kgl | 220    2024-09-25 18:12:23 [282]

Sziasztok.

Egy keveset sikerült haladnom a cnc építésben. Elég nagy meló volt pontosan kimérni az oldal lábak pozícióját a y tengely dobozához. Ez összesen 8 furat csak, oldalanként 4 darab, de mivel ellentétes oldalon vannak így csak az y tengely dobozának széléhez tudtam igazodni. Ezerszer mértem mindent a fúrás elött. Lézerrel, és digitális szögmérővel szinteztem a lefektetett y tengelyhez a lábak alsó végeit. Végül sikerült kifúrnom a lábakon a lyukakat és az y tengely dobozán is.
Az y tengely dobozába 10mm-es furatokat fúrtam, ebbe M8-as beütős anyákat ütöttem be és minden anyát rögzítettem 2 db apró facsavarral a kiesés és elmozdulás ellen a dobozon belül.
Ezek után átlagos marok csavarokkal ideiglenesen odafogattam az y tengely dobozához a most még vékony lábakat. Majd újra méregetés ezerrel. A lábak alsó végeire egy hosszú alu élvonalzót raktam, és erre raktam a digitális mágneses szögmérőt. Majd a y tengely dobozára raktam a szögmérőt és ott is mértem. 0.2 fok eltérést sikerült elérnem. Elvileg nem jelentene problémát az sem ha a lábak több fokkal térnek el, lényeg az, hogy síkba tudjon majd futni a munkaasztallal.
A lábak végekre felszerelt csapágyházakba bedugtam az X tengelyeket alulra, szépen vonalban futnak. A lábakba dugott lineáris tengelyek között 91 cm távolságot mértem, miközben a y tengely 1000 mm-es. A csapágyházak veszik el helyet. Így a munkaasztal szélességét is 91 cm-re kell majd méreteznem.
Az asztallap felső cserélhető betétlapja viszont 100 cm széles lesz, azaz alábakon lévő felső csapágyak fölé fog majd benyúlni, így a por sem hullik rá a lineáris tengelyekre olyan könnyen.
Most kell majd nekiállnom a lábak vastagításához, a marokcsavarok helyett majd M8-as hatlapfejű csavarok lesznek a lábakban az y tengely dobozhoz rögzítésnek.
Még igazán nem döntöttem el, hogy milyen vastagok is legyenek a lábak. Most még tudok rajtuk könnyen módosítani. Még azt sem döntöttem el, hogy rétegelt lemez csíkokkal vastagítsam vagy juhar keményfa csíkokkal. Ez a vastagító rész rá lesz ragasztva a most a képen látható lábakra + facsavarokkal ráfogatva. Erre lesz majd rácsavarozva a lábak külső borítása. Ötleteket szívesen fogadok

          


kgl | 220    2024-09-10 19:43:13 [281]

Egy elírás van a hozzászólásomban nem 56 hanem 46 mm vastagok lesznek az oldalfalak.

Előzmény: kgl, 2024-09-10 19:41:21 [280]

kgl | 220    2024-09-10 19:41:21 [280]

Sziasztok!

Durván 2 hónapja nagyon lassan tudtam haladni a CNC gép építésével, a dokik is kivontak 2 hétre a forgalomból, utána meg 35-45 C fok volt a műhelyben amiben csak napfelkeltekor tudtam maximum 1-2 órát valamit ténykedni. Már nagyon vártam ezt a hűvösebb időjárást.

Először is elkészítettem a terveknek megfelelően az Y tengelyt tartó oldallapokhoz egy sablont 10mm-es MDF anyagból. Ebből egyből két darabot készítettem, mert ezt is fel fogom használni. Ezek lesznek a oldallapok külső oldalai. Ez a sablon alapján először nagy vonalakban kiszabtam az oldallapok belső felét 18mm-es egy bevonatos rétegelt lemezből, majd összeragasztottam a két belső és a két külső oldalt egybe kétoldalas ragasztó kockákkal. Marógépen az egyik MDF sablon alapján így egyszerre martam körbe a mind a négy darabot. Utána jött a lineáris tengelyek csapágyainak a rögzítő furatok kiszerkesztése. Persze ahogy meg van írva a nagy könyvben ez sem sikerült elsőre, szerencsére le tudtam radírozni és kezdhettem elölről. 16 furat helyét kb 1 hét alatt tudtam kiszerekeszteni ezen az amorf formájú oldallapon. Majd szétszedtem az összeragasztott darabokat és kifúrtam a lyukakat. A csapágyakat süllyesztett fejű M6-os csavarokkal rögzítettem úgy hogy a tengelyt beledugtam a csapágyakba és a végeit távtartóval fogattam össze hogy párhuzamosak legyenek a tengelyek. ezután húztam meg a csavarokat erősen. Szépen, könnyedén csúsznak a tengelyek. Ez 2 hónap alatt nagyon kevés haladás, de remélem a hűvösebb időben már jobban fogok haladni.

Most az oldalfalak vastagítása fog következni, belül lesz a rétegelt lemez amin a csapágyak vannak, majd lesz egy távtartó réteg ráragasztva kívül. Ez a távtartó juharfából lesz kiszabva keretnek és belső merevítőnek. A távtartókra pedig a 10mm vastag MDF sablonok lesznek leszerelhetőre felcsavarozva. Így 1-1 oldalfal 18+18+10= 56 mm vastagra tervezem, belül üregesre a súly csökkentése miatt.
Az Y tengely dobozára 4-4 darab marokcsavarral lesz felszerelve az oldallapok, hogy bontható legyen.
Eddig itt tartok az oldallapok csak oda vannak támasztva az Y hídhoz. Sajnos muszáj a legtöbb helyen bonthatóra/szerelhetőre elkészítenem az alkatrészeket mert én már fizikailag nem bírok nagyobb súlyokat emelgetni.

          


kgl | 220    2024-07-21 08:44:17 [279]

Köszönöm

Előzmény: svejk, 2024-07-20 19:59:20 [278]


svejk | 33033    2024-07-20 19:59:20 [278]

Szomorú amit az írásod végén lehet olvasni, de talán pont azért is rakd össze minél hamarabb a gépedet.
Anno egy fórumtársunk jelszava volt: "A tett halála az okoskodás!"
Míg mi itt tervezgettünk, vitázgattunk Ő már a 3. gépét építette.
A régiből mindig tanult, szétszedte masszívabbat épített.
A végén már az acélt is marogatta.

Ha így teszel lehet Te is hamarabb jutsz el oda ahova szeretnél.

Persze kérdezni nem szégyen és kell is, de nem feltétlen kell megfogadni minden ötletet.

Sok sikert és örömöt a gépedhez!

Előzmény: kgl, 2024-07-19 12:05:10 [260]


svejk | 33033    2024-07-20 19:32:01 [276]

Robsy1!
Ird le a véleményed a konstrukcióról, a hibásnak vélt számítást vezesd le helyesen.
Mindezeket személyeskedés nélkül tényszerűen, másra nem kíváncsi senki.

Előzmény: Törölt bejegyzés


Rabb Ferenc | 4359    2024-07-20 18:33:59 [273]

Szerintem kgl nagyon örülne ha nem b@sznátok szét a topikját.


kgl | 220    2024-07-19 22:10:58 [264]

Köszönöm a számítgatást, ehhez a részéhez nem értek. (sok máshoz sem, mert egy élet kevés arra amire kíváncsi vagyok )
Először elkészítem a marósablont MDF-ből, ez alapján lesz körbe marva maróasztalon az y tengely lábai egyformára. (asztalos marógéppel)

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-07-19 20:15:28 [263]


TBS-TEAM | 2802    2024-07-19 20:15:28 [263]

Nagyon egyszerüen:
Egy 20mm csapágy 882N visel el/9,81=89,9Kg x8 csapágy=719Kg tömeget terhelheted maximum.
Ezt üzemszerüen hosszú távon elviseli.
Ha 150Kg lesz az Y+Z=150/719=20% terhelés.
150kg/8 csapágy=18,75Kg csapágyanként a terhelés a föld felé.
A maromotorodat 2Nm léptető 5mm golyosorsón keresztűl mozgatja.
2x5=10N~1Kg ezt ráadásul a gravitációval ellentétesen fejti ki.
1kg/8 csapágy=0,125Kg terhet vesz le maximális -Z előtolással amit ki tud fejteni a léptetőmotor egy csapágyról.
Elhanyagolható felesleges miatta aggódni.
A csapágyak és a golyósanya rögzítése sokkal nagyobb kihívás a rétegelt lemezbe.

Előzmény: kgl, 2024-07-19 12:05:10 [260]


PSoft | 18591    2024-07-19 17:00:11 [262]

Régen volt...nem változott.

Előzmény: Szalai György, 2024-07-19 15:56:19 [261]


Szalai György | 9489    2024-07-19 15:56:19 [261]

"Az érvek és ellenérvek viszik előre a haladást bármit is tervezünk."

'Épül a gépem ::: dcsaba' téma, 46. hozzászólás

Előzmény: kgl, 2024-07-19 12:05:10 [260]


kgl | 220    2024-07-19 12:05:10 [260]

Tökéletesen igazad van. Még a vér profi mérnökök is követnek el fatális hibákat. Lásd a Tacoma híd 1940-es újonnan épült szerkezete is leszakadt egy kis szél hatására.
Én örülök, annak hogy egy kis megbeszélés is kialakult a témában több hozzászólással, mert így több szempontból tudunk egy részletet körül járni. Az érvek és ellenérvek viszik előre a haladást bármit is tervezünk.

Ami még zavarja a szememet a 4-es verzión az, hogy a marómotor hatásvonala pont a felső sor csapágyán van. Ez lehet jó is meg rossz is. Jó, mert a csapágy megtámasztja ezt az erővonalat, és rossz azért mert csak ez a csapágy fog erőteljesebben elhasználódnak. TBS-TEAM azt javasolta, hogy a marómotor az alsó és felső csapágyak közé kerüljön a kottyanás megszüntetésére. Ezt el is fogadom és értem is miért jó. Nekem is így tetszene jobban az elrendezés, mert akkor nem egy csapágy terhelődne hanem az alsó tengelyen lévő csapágy is. Ehhez viszont nagyon át kell alakítanom a 4-es verziót, mert 115 mm-el el kellene tolni a marómotor tengelyvonalát balra. Dilemmában vagyok emiatt, hogy megéri e ezzel ennyit tervezgetni. Max 10 évet fogok még élni jó esetben, ha így haladok akkor pár éven belül úgyis amputálják a lábaim, akkor meg már úgysem fogok tudni kimenni a műhelybe tolószékben. Ennyi év alatt meg így sem fognak elkopni a csapágyak vagy a tengely hobbi felhasználásban.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-07-19 10:57:08 [259]

TBS-TEAM | 2802    2024-07-19 10:57:08 [259]

Első mozzanat az ötlet kipattanása után a jobbak utánnaolvasgatnak, összeszednek sok jó és rossz infót majd
100%-ban elöször vásárol mindenki össze vissza mindenféle alkatrészt pénztárcától függően. (sokszor nagyobb cégek sem kivétek).
Az amatőr azt hiszi csak az >0,001mm pontosság-kottyanásmentesség a jó más alternatíva nem létezik.
Mindez kis költségvetésből.

Elöször le kellene fektetni az elvárt célt, pontosság, megmunkálandó anyag, mozgástartomány stb...
Utánna tervezni-számolni alaktrész specifikációk méretek alapján, nem megvenni az új autót és utánna tuningolni, mert nem is ilyet akartam, vagy nem is tudom mit is akartam.
Így lesz írdatlan mennyiségű porosodó valamire még jó lesz alkatrész felhalmozva a polcon mindenkinél.
Alkatrész terén én sem vagyok kivétel.

100 szónak is egy a vége a 4 vagy az 5 verzió kielégítő eredményt fog hozni famegmunkáláshoz.

Előzmény: Csuhás, 2024-07-19 09:30:31 [258]


Csuhás | 6722    2024-07-19 09:30:31 [258]

Átgondolva, eltolt kocsikkal kb ugyanaz a helyzet, továbbra is a kocsikat összekötő egyenesre merőleges erőkkel szembeni merevség gyenge. Nincs mese két kocsi kell egy sínre a lehető legtávolabb egymástól. ( Persze farostlemez géphez, fa kapirgáláshoz igazából mindegy, mert nem egyenszilárdságú a rendszer és bőven nem a lin sínek a gyenge pontjai )

Előzmény: Csuhás, 2024-07-19 08:54:36 [256]


TBS-TEAM | 2802    2024-07-19 09:30:26 [257]

Elsőre is értettem mivel van bajod, mielőtt felraktam a rajzot számoltam, hogy elviselik-e a csapágyak és milyen hatással van.
Köszönöm érdeklődésed,egészségileg jól érzem magam minden rendben van.

Előzmény: Csuhás, 2024-07-19 08:54:36 [256]


Csuhás | 6722    2024-07-19 08:54:36 [256]

Nem az egymás alatti sínekkel hanem az egymás alatti kocsikkal van bajom. Az egymás alatti eltolt sínekkel és így elolt nem egymás alatti kocsikkal szvsz minden rendben van

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-07-19 08:12:02 [255]


TBS-TEAM | 2802    2024-07-19 08:12:02 [255]

Akárhogy is érzed az egymás alatti sines rendszert már nagyon
régen (~35 éve) használják főleg az egykarú a faipari gépeken.
Az egykarúak képesek 2-3 tizedet is hajlani Z irányban.
Mivel famegmunkálás a cél nem számít 1 tized mm Z irányban.
Itt ráadásul kétoldali támasztás van.

  

Előzmény: Csuhás, 2024-07-18 19:56:07 [253]


remrendes | 4150    2024-07-19 06:34:41 [254]

Nem a Z, hanem az Y irany lesz a problemasabb, ha minden csapagy az XZ sikba esik, akkor szerintem erezheto lesz a kottyanas.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-07-18 19:28:37 [252]


Csuhás | 6722    2024-07-18 19:56:07 [253]

Mindezek ellenére "érzem" hogy nem jó az egymás alatti csapágy elrendezés. Számítások helyett tegyünk egy gondolatkísérletet. Adott egy sín rajta egy lin csapágy A csapágyra tegyünk függőleges egy erőkart ( ez a híd oszlopa ) Majd a kart fogjuk meg a csapágyhoz közel ( a golyós orsó is így fogja ) Most próbáljuk meg a erőkart távoli végét megterhelni, azaz elbillenteni a csapágyat. Ilyenkor gyakorlatilag a golyósorok szélső golyói kapnak terhelést, és deformálódnak is pár ezredet, ami az erőkar végén pár tized elmozdulás is lehet a kar hossz és a csapágy szélesség arányában. Ha most a bevett gyakorlat szerint a sínre teszel még egy csapágyat akkor azok távolsága hozzáadódik a szélsó golyó távolsághoz. Ha kb egyenlő lesz a kar és a csapágy távolság akkor a kar vége már csak ezredet mozdul. Ha a második csapágyat az első alá rakod akkor a második csapágy nem fogja az első fen leírt parányi kotyogását/deformációját korlátozni ( hiszen a forgatás ott tengelyirányú elmozdulást jelent ) így az erőkar végén kb ugyanakkora lesz a deformáció mint egy csapágy esetén, azaz erre a terhelésre semmivel sem jobb a két sínes elrendezés mint az egy sínes ( kis elmozdulásokra, azaz rezgésre ) Nem tudom érthetően sikerült leírnom amit akartam?

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-07-18 19:28:37 [252]


TBS-TEAM | 2802    2024-07-18 19:28:37 [252]

a 4 és az 5 elrendezésben egy plusz erő hat a csapágyakra a forgatónyomaték ami a teljes Y híd tömege minden cullonggal.
Tételezzük fel 100kg húzza a csapágyaktól legtávolabbi ponton.
F:~981N
k:300mm =0,3m
M= 981x0,3=294,3N =30kg.
A lineális csapágyak 20-as 1db: 882N visel el siklással merőlegesen.
Ennek a durván 9-ed részét viseli el oldalirányú erőnek.
~98N/db.
Van 8db 784N nagyon egyszerüen.A maximális megengedhető terhelés 30%-a.
A csapágyak közötti távolság a 4 képest 5 megoldásnál 300mm-re csökken.
A merevség megmarad.
A két csapágy közzé kell tenni középre a golyosorsót, befeszülés 0%.

Előzmény: Csuhás, 2024-07-18 10:23:31 [247]


remrendes | 4150    2024-07-18 17:59:11 [251]

Olcsobb lett volna egy 1400mm-es sinpar kocsik nelkul, mint egy 1200-as kocsikkal.

Előzmény: kgl, 2024-07-18 00:18:32 [245]


kgl | 220    2024-07-18 14:09:33 [250]

Próbáltam értelmezni a képletet, de nem vagyok egy matek zseni, hogy az ott leírtakat megértsem és ki tudjam számítani. Az I méret nálam 360 mm.

(A golyós menetes orsót még nem döntöttem el hova lenne érdemes felszerelni az asztal oldalára, de tippelésem szerint a két sín közé középre kellene felszerelni, mert így nem terheli jobban egyik tengelyen lévő csapágyat sem, hanem eloszlik a terhelés.
A gép asztalán mindkét oldalt lesz golyós menetes orsó + motor)

Előzmény: Rabb Ferenc, 2024-07-18 13:50:51 [248]

kgl | 220    2024-07-18 13:56:47 [249]

Ezen én is vaciláltam, de arra az eredményre jutottam, hogy alul is és felül is 2-2 db csapágy van egymás mellett, ennek teljes hossza 10-10 cm. Ehhez már szükséges kb 1 tonnás erő, hogy a 20-as tengelyen bárminemű elfordulást tudjon okozni.
oldalanként 2-2 darab 20 mm átmérőjű talpas tengely van amik kb 10 cm távolságokban kell rárögzíteni az asztallap oldalára. Ezt sem valószínű, hogy meg tudja hajlítani a maximálisan fellépő erők.

Ez meg lehetettlen egy ilyen törpe cnc gépen.
Az alsó sor és felső sor csapágy távolsága kívül 360 mm, közöttük lévő távolság 200 mm-el rövidebb.Ez sem engedi elfordulni és berezegni a hidat mert ez elég nagy terpesztés. Ahhoz hogy ezen bármiféle rezgés elforgassa a hidat, ahhoz vagy teljesen beállítattlan csapágyak vagy rettentően kopott csapágyak kellenek. Ezek a csapágyaknak oldalán vannak állító csavarok amivel be lehet állítani a kotyogás mentes futást.

Előzmény: Csuhás, 2024-07-18 10:23:31 [247]


Rabb Ferenc | 4359    2024-07-18 13:50:51 [248]

A mozgatás (golyós/trapéz menetes anya) és a lineáris kocsik (golyós/csúszó) kölcsönös helyzetéről már régen is volt vita. Érdemes lenne most is figyelembe venni az akkor leírtakat az akadás/befeszülés elkerülése érdekében.

'Mechanikai ötletek' téma, 6226. hozzászólás

Előzmény: Csuhás, 2024-07-18 10:23:31 [247]


Csuhás | 6722    2024-07-18 10:23:31 [247]

Szvsz ez nem szerencsés elrendezés. Lehetne hosszan magyarázgatni, de röviden: a vigyázzban álló embert könnyebb felborítani mint a terpeszben állót. Azaz ha a forgácsolásból adódó erő kis mértékben elfordítani (rezgetni) igyekszik a hidat akkor az alsó csapágy ezt szabadon engedi. Ezzel szemben ha eltolod oldalra az alsó csapágyat akkor az már ellenáll a forgatásnak.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-07-18 10:12:31 [246]


TBS-TEAM | 2802    2024-07-18 10:12:31 [246]

Azért, hogy legyen egy 5 változat. 1200mm sinből hozzuk ki a maximumot. 1100mm úthosszal.
Az asztal hossz méretének az optimalizálásra is megoldódik.

  

Előzmény: kgl, 2024-07-17 19:01:37 [240]


kgl | 220    2024-07-18 00:18:32 [245]

A hosszabb síneel igazad van, csak ezt a sín kollekciót egy készletben vásároltam meg. 1200/1000/400 mm volt benne. Nagyon nem volt olcsó nekem. Ha már ez van, akkor ehhez kell igazodnom.
Nyuggerként nagyon meg kell gondolnom, mire tudok félretenni. Nem panaszkodom, mert én legalább tudok még félretenni ilyen árak mellett de nincs dőzsi-mőzsi. Van egy nagy 1200 m2-es kertem, tele veteménnyel, így sokat meg tudok spórolni, de nyuggerként is gürizek az oldalbordával a kertben ami már egyre nehezebben megy.

Előzmény: remrendes, 2024-07-17 21:35:58 [244]


remrendes | 4150    2024-07-17 21:35:58 [244]

1db hosszabb sin eseten epp ugyanakkora lehet a munkaterulet (es a gep alapterulete), mint 2 rovidebb, eltolt sin eseten.

Nagyobb labhoz/fadobozhoz nem kell 2 sin, eleg a nagyobb lab/fadoboz

Előzmény: kgl, 2024-07-17 20:25:58 [242]


kgl | 220    2024-07-17 20:28:43 [243]

Azt se feledd, hogy itt a váz fa doboz szerkezetű lábaknál is és a felső hídnál is és az asztal is vastag lesz. Acél váznál nincs szükség ekkora trükkökre mert az alapból sokkal merevebb.

Előzmény: remrendes, 2024-07-17 19:39:55 [241]


kgl | 220    2024-07-17 20:25:58 [242]

1 darab sín esetén a csapágyakat távolabb kell rakni egymástól hogy meglegyen valamelyest a merevség.

2 db sín esetén mivel elég távol van egymástól a 2 sín és oldal irányba is el van tolva az alsó, így le maximálni lehet a merevséget és nem kell emiatt a csapágyakat távol tenni egymástól mint 1 sín esetén. a 4. verzió esetén elviekben egymás alatt vannak a csapágyak csak a sínnel együtt el vannak tolva. Tehát az úthoszt nem csökkenti mint az 1 sínes verzióban.

Előzmény: remrendes, 2024-07-17 19:39:55 [241]


remrendes | 4150    2024-07-17 19:39:55 [241]

En azt sem ertem, hogy miert jobb a 2 eltolt sin az egy hosszabb helyett?

Előzmény: Szalai György, 2024-07-17 17:18:28 [238]


kgl | 220    2024-07-17 19:01:37 [240]

Itt van egymás után a 4 verzió rajzai. Elég sok tökölés volt maximalizálni az úthoszt és a merevséget, rezonancia csökkentést.
Az utolsó kép a legújabb 4-es verzió.

        

Előzmény: Szalai György, 2024-07-17 17:18:28 [238]

kgl | 220    2024-07-17 18:53:21 [239]

A válasz elég egyszerű. Maximalizálni az úthosszat.

Ha megnézed a rajzon a felső tengelyen lévő csapágy blokk 262 mm-re van a függőleges hátlap vonalától. Ugyanez a mérete az alsó tengely eltolásának.

Elviekben elég lenne egy tengelyen 1 db csapágy is, így 5 cm-el azaz egy csapágy hosszával még növelni lehetne az úthoszt.

Előzmény: Szalai György, 2024-07-17 17:18:28 [238]


Szalai György | 9489    2024-07-17 17:18:28 [238]

Van bárki, aki el tudná magyarázni, hogy az egymás mellé tolt két csapágynak ezen a gépen mi értelme van?


kgl | 220    2024-07-17 16:12:49 [237]

Üdv

Kicsit lassan haladtam most a tervezéssel nyaralás, utána meg a kerti munkák miatt, most lett időm folytatni. Elkészültem a 4. verzióval. Ezt is TBS-TEAM javaslata alapján készült. Köszönöm a kitűnő ötletet.

Oldalanként 2 db lineáris sín egymástól 30 cm távolságban és a csapágyak rajta egymástól 1 mm távolságban. Az alsó sínen lévő csapágy bal széle és a felső sínen lévő csapágy jobb széle 363 mm távolságban van, azaz jó nagy a terpesze.
Az alsó lineáris sín 262mm-el el van tolva balra, azért ennyivel mert így egyszerre fog az alsó és a felső sín csapágya az ütközőkhöz hozzáérni amik a sínek végén biztosítanak a lecsúszás ellen. Így elvileg a 120 cm-es síneken 110 cm lesz az út hossz ami nagyon jó szerintem. Persze ebből még le fog jönni durván 2 cm a vég ütközők miatt. Szerintem ez az eddigi legjobb 4. verziós megoldás,

Mi a véleményetek erről a megoldásról?

  


kgl | 220    2024-07-10 16:57:50 [236]

Ha 18 mm-el lecsökkentem a Y híd szélességét úgy hogy a bal oldalából vágok le, akkor az alsó sor és felső sorban lévő két csapágy is közelebb kerülhetne egymáshoz. 18 mm-el nőne az úthossz így az X tengelyen. A felső híd igy 132-18=114 mm széles lenne.

Mikután felraktam ide a rajzot, akkor érkezett meg a futár és hozta meg az alsó 2 darab 1200 mm-es lineáris tengelyt.

Előzmény: kgl, 2024-07-10 16:31:23 [235]


kgl | 220    2024-07-10 16:31:23 [235]

Vétlenül lemaradt a rajz.

  

Előzmény: kgl, 2024-07-10 16:30:19 [234]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 6 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊