Szerintem arra gondol Ferenc, hogy az ellensúly miatt kétszer akkora súlya lesz a mozgó mechanikának amihez jóval nagyobb erőkifejtés szükséges a tehetettlensége miatt. Javítsatok ki ha nem erre gondolt.
Jelenleg a sülyesztett fejű csavarok voltak otthon készleten ezért használtam. A végső megoldásban imbuszcsavarok lesznek, olyanok mint a marómotoron már van. Minden csavar alá fogok rakni nagy átmérőjű fakötésű alátétet, ezzel jelentősen erősebb lesz és nem lazul fel. A gondom csak a marómotor alatt lévő 2-2 dabab csavarral van mert oda nem tudok imbuszt rakni. (Egy darab csapágyon 4 csavar rögzítés van ebből 2 darab a marómotor alatt van)
Ez egy nagyon jó ötlet, nagyon tetszik. Főleg az eltolt alsó lineáris sín ötlete tetszik. Most kereshetem elő, hogy honnan rendeltem a lineáris síneket Pfúúú erre még aludnom kell mert ez annyira tetszik.
Ezzel az eltolással a gép alapterülete is jócskán meg fog nőni, ehhez viszont nincs elég helyem a műhelyben. Már régóta fontolgatom, hogy a gép asztala egy forgatható vázon legyen e vagy fixen függőleges kialakítású. A forgatható alatt azt értem, hogy a gép asztalát át lehet fordítani függőlegesbe a teljes mechanikával. Ennek előnye, hogy sokkal kevesebb alapterületet vesz el a műhelyből és a forgács is szépen lepotyog az asztalról függőleges helyzetben. Egy colos acél cső már elég asztal tengelynek egy perselyes vagy csapágyas megoldással. Hátránya hogy a 2 darab Nema 23 2.2N motor mennyire fogja bírni azt hogy az egész mechanika súlya ránehezedik egyik irányba mozogva, nem okoz e lépésvesztést. Most jelenleg 27.3 kg a mozgó mechanika súlya. Az eltolt tengelyes megoldással kb 5-10 kg-al fog még nőni a súlya. Elvileg ezt bírnia kell a 2 darab 2.2 N motornak, de mivel nem értek a számításokhoz így ezt nem tudom alátámasztani.
Ezzel az eltolt tengelyes megoldásal most feladtad a leckét, aludnom kell rá hogyan tudom költséghatékonyan kis alapterületen megoldani.
Segítő szándékkel pár tény: A rétegelet falemez szakítószilárdsága (kedvező szálirányba): ~50 N/mm2 Rugalmassági modulusa:~5000 N/mm2
Ezek az adatok megpecsételik a géped merevségét, használhatóságát ekkora nagy (~1*1m) munkatérrel, hiszen ezek az adatok ~10-15-ször kisebbek, mint egy ötvözött alu anyagé. Nem tudsz egy síklapot se marni, mert csak a Z egység súlya alatt akár tized mm-eket fog deformálódni, lehajolni a marószerszám végpontja, középen lesz ugyebár a maximális hiba.
Aztán ezen a fotódon kérdőjelekkel jelöltem a kritikus süllyesztett fejű csavaros rögzítéseket. Alig lehet ezeket a csavarokat így meghúzni, mert "kifolyik", elreped alatta a fa. Pár marás után húzhatod újra állandóan.
Ilyen kialakítással nem lehet stabil gépet építeni. Ha csak egy lineális tengelyre támaszkodunk akkor a két csapágy távolságának a lehető legnagyobb távolságra kell lenni egymástól és a két csapágy közzé kell esni az összes tömegnek. Ez nálad kb:400/450mm megmunkáló felületi veszteség lenne.
A jó megoldás érdekébe, hogy minimális legyen a megmunkáló felületi veszteség (eredeti 130mm): Szükség van még egy lineális csapágyra mindkét oldalt ahhoz, hogy meglegyen a stabilitás és a merevség. Alsó támasztó csapágynak elég oldalanként 1-1db.
A minőségi, nagytömörségű lemezhez elég szokott lenni a fakötésű alátét. (Nekem asztali oszlopos fúrógépem készült anno belőle, 25év eltelt mire elengedtem és nem volt vele különösebb probléma. Lecseréltem egy gyári "gazdaságosra", ami megbízhatóság terén sokkal gázabb.)
„Így a 120cm-es X tengelyből 20 cm fog elveszni ami azért már nem kevés. ”
Hidd el, nem ez lesz a legnagyobb veszteséged. Én még azt a 200 mm "alsó csapágy" távolságot is kevésnek találom, mivel rétegelt lemezből dolgozol és nem fémből.
Az Y gerenda tartójának hátsó oldalán van egy függőleges oldalél. Azt én iránytörés nélkül levinném az alsó (X) csapágyházakig. Így azok távolsága ~400 mm-re adódhat az arányokból következtetve. Ez további veszteség X-ből. Tudom, 1200 mm a vágyad/célod, de fontosabb a gépmerevség a méret tartománynál, ha már a meglévő elemeidből így adódik. Később, ha már működik, ezt lesz a legkönnyebb módosítani.
A csapágyházak és a rétegeltlemez kapcsolatánál mindenképpen alkalmazz közvetítő acéllemezeket, "L" vagy "U" formába hajlítva. A keskenyebb, vízszintes oldal fém a fémhez csavarokkal kapcsolódjon csapágyházakhoz. A függőleges lemezrész nagy felületen, sok - lehetőleg minél több - kis csavarral kapcsolódjon a rétegeltlemezhez. A szeglemezes építés bizonyára ismerős. Ez legyen az analógia.
Rétegelt lemez? Hmm ügyesen gondold ki a kocsiknak a rétegelt lemezhez való rögzítését, mert az a lehetséges gyenge pont. ( Elgondolkoznék valami ragasztott szendvics szerkezeten, két lemez között a rétegelt lemez )
Köszönöm mindenkinek a véleményét, nagyon hasznos volt.:) Itt van a 2. verzió átterveztem 200 mm szélesre az alsó csapágyakat. Így a 120cm-es X tengelyből 20 cm fog elveszni ami azért már nem kevés.
Ezeket a lábakat 18 mm-es rétegelt lemezből fogom elkészíteni téglalap keresztmetszetűre az oldlirányú merevítés miatt. Ezen még filózok mekkora legyen a szélessége a metszetnek. Javaslatokat szívesen fogadok az új rajzról is és a lábak dobozolásáról is.
A marószerszám tengelyvonala és a Y híd elülső oldala közötti távolság elég nagy, 166 mm. Ez az Y és Z tengelyek lineáris tengelyei, csapágyai és a köztük lévő 18 mm-es Z tengely alaplapja adja illetve a marómotor tengelyvonala is 37 mm-re van a rögzítési talpától. Szépen összeadódnak ezek, ezért lett ilyen nagy az eltolódás amit csak így lehet kompenzálni, hogy 45 fokos szögben mennek a lábak, különben aránytalanul túl sok lenne az X tengelyen a veszteség út hosszban.
Igazad van én is látom, hogy ez kevés, főleg a híd súlya miatt lesz kevés és el fog csavarodni. A Y és Z tengely összeszerelve nem tudom hány kg lehet de piszkos nehéz, egyedül alig bírom megmozdítani. A Z tengely súlya marómotorral 10,9 kg, és a Y tengely a dobozolással lábak nélkül 16.4 Kg. Ez eddig 27.3 kg és még nincsenek rajta az elszívó burkolat és a 100 mm-es elszívócső.
A Y hidat tartó lábak saccolásom szerint az is lesz majd kb 15-20 kg és a léptetőmotorok vezetékek sincsenek benne még.
Sóval érzem én is hogy a 132 mm kevés lesz, ha ezt megnövelem mondjuk 200-ra a lábak aljánál akkor közel 20%-a veszik el az 12000 mm-es tengelyből. Ha ezt előre tudtam volna, akkor hosszabb tengelyt rendeltem volna.
Sokkal jobb lehet ha megnöveled a alsó lin csapágyak távolságát.(132) Ez számítással is igazolható, de ránézve a rajzra láthatóan nagyon aránytalan ez az elrendezés.
Nagyjából elkészült a CNC gépem oldalnézeti terve, az X tengelyen még nincs berajzolva a menetes orsó és csapágyai. A főbb méretek rajta vannak a rajzon. A Z tengely teljesen leengedett állapotban egy marószárral éppen eléri az asztallapot. (az asztalra még úgyis rakni fogok rétegelt lemezt amit majd síkba marok, ez nincs rajta a rajzon) Az X tengely doboza 132 mm széles, ez megy le 45 fokos szögben az asztalhoz illetve lefele az asztallap alatt lévő csapágyakhoz.
Az X tengely 1200 mm és ebből fog elveszni 132 mm. A két csapágy között 30 mm távolság van, egy egy csapágy szélessége 50 mm.
Szerintetek jó lesz ez így?
kgl | 176
2024-06-25 16:51:26
[203]
Igen fára. Terveim szerint íves ajtót szeretnék csinálni valamilyen díszítéssel, és reliefet szeretnék.
Az x=120 cm, az y= 100 cm a tengelyek hossza, de ebből le fog jönni minimum 20 cm a dupla csapágyak távolsága miatt. Így már látom, hogy egy 1 m széleségű ajtót csak részletekben tudok majd elkészíteni. Ez nem baj, csak még rá kell jönnöm, hogy hogyan tudom majd ennek a rajzát elkészíteni (szeletelni)
Relief készítéshez meg bőven elég nekem a tengely méretek, sőt sok is, de ez sem baj.
Sokat molyoltam, hogy végig kísérletezzem a javaslatod. Megcsináltam az átalakítását a Z tengely burkolatának. 2 db rögzítési pontot meghagytam, ehhez folytatólagosan még 2 rögzítési pontot csináltam a motor rögzítő csavaroknak, majd levágtam a felesleges részt a burkolatból. Ha megnézed a 4. képen akkor a motor mellett látsz 2 csavarfejet, azok a alsó csapágy rögzítő csavarja. A másik két csavar a motor alatt van. Természetesen a másik csapágynál is ugyanígy van.
A teljes leengedett állapotban így 25 cm-re van az asztaltól a híd alja, ha a marószerszám hozzáér a képzeletbeli asztalhoz. A motor hasznos mozgása fel és le 20 cm lett így.
Ez megoldható, de ehhez teljesen új Z tengely dobozolást kell készítenem. Lejebb szereltem 2 lyukkal a motort de az is kevés volt, a tokmány alul nem lógott ki. Így 3 lyukkal szereltem lejjebb, itt csak 1 db csavar van bent a motor rögzítésben, kb ez lenne a jó pozíció, itt már a tokmány a doboz alá kerül, ezt látni is egy odatámasztott vékony vonalzóval. A motor középvonala is lejjebb lesz a két csapágy közötti középvonaltól kb 10 centivel saccolásom szerint. De csinálok erről is képet. Az első képen 2 csavarral, (2 csavar van bent) a második képen 3 csavarral van lejjebb. (1 csavar van bent) A harmadik kép a tokmány túlnyúlását mutatja.
A 2 variáció szerint a marómotor középvonala nagyjából megegyezik a két csapágy közötti felezővonallal. Pont úgy ahogy te mondod. Ha jobban megnézed a képet akkor a motor mellett látsz 2-2 darab süllyesztett csavart, azok a csapágyaknak a csavarjai, a többi nem látszik a motortól.
Amint látod ezen a képen, a Z tengely doboza mindkét irányban jelentősen túlnyúlik az Y tengely dobozánál, azért mert az Z tengelyek 40 cm hosszúak, pont akkorák mint a rajta lévő doboz. Sajnos ez nem látszik ezen a képen mert a doboz eltakarja a tengelyeket, de hidd el végig érnek mindkét végén.
Amikor a felső végállásban van a Z akkor a tokmány az Y aljával legyen kb szintben. Két furattal kell, hogy lejebb kerüljön a motor, most látom a Z fel irány több mint a le az X középhez képest.
Praktikus amatőr törekvés, hogy minél több feladatot lehessen egy géppel végezni. Volt itt egy fórumtársunk, (Sajnos már nem publikál ide.) aki ebben élenjáró volt. Rövidebb, meg hosszabb egységeket készített és az aktuális feladatnak megfelelő összeállításokat készített belőlük. Neked is lehet ez követendő út, hogy minél több helyen átcsavarozhatóra készíted a gépedet, előre gondolva rá, hogy lesz amire most még nem gondolsz. Aztán majd átcsavarozod, ha szükséges. Ha merevebb gép kell, akkor feljebb, ha vékonyka szerszámmal lejjebb dolgoznál, akkor meg oda. Ha meg rezeg, akkor dobsz rá egy homokzsákot. (Na, ennek biztos lesz viszhangja. Pedig működik.)
Megcsináltam a marómotor átrakását a másik végre. Ez nem igazán tetszik, mert a Y tengely aljától feljebb van a maróbit hegye, azaz így a marási magasság lecsökken 17 cm-re ha teljesen leengedem. Felső helyzetben meg nem lehet marni vele, ott durván 10 cm tokmány és a Y híd alja között, ez egy elveszett terület.
Valószínű, hogy így kisebb a rezonancia, ezt érzem én is de így meg nagyon alacsony lenne a gép. Az első verzió szerint 40 cm magasan van a híd az asztal fölött, a második variációban meg 17 cm-re.
A marómotort kb 2 perc alatt át tudom szerelni a rajzod szerinti helyre, mivel úgy készítettem el a marómotort tartó U alakú lapot, hogy átfordítható, és mindkét végére fel tudom szerelni a motort. Még a rögzítéséhez a menetes anyák is be vannak építve hozzá, így csak át kell csavaroznom. Viszont így attól tartok, hogy az Y tengely alja nagyon közel lesz az asztalhoz, mivel a marómotor magasabbra kerül az Y tengelyen, így az egész tengelyt lejjebb kell engedni, hogy leérjen az asztalig.
Az asztal síkja alatt nem akarok a géppel dolgozni. Nincs ilyen tervem.
Az ötleted jónak tűnik, a motor átrakásáról, ezen el fogok gondolkodni és csinálok rá méréseket is.
A Z tengely kinyúlása nagyon hosszú ami nagy rezonanciához vezet. Pirossal jelölve. Magával vonnza az X túlzottan megnövelt tengely magassága ami + rezonanciákat fog eredményezni. A marómotor optimális elhelyezése a két csapágyazás közepére kellene esni. Zöld szinnel jelölve. Igy is megmarad a 220mm mozgástér.
Mindig az adott feladatra kell megtervezni a marószerszám végértékeket. Pl: Ha az asztal síkja alá is kell menni megmunkálás során mert a megmunkálandó darab egy fából készített kézmosó és a belső részét kell kimarni és az asztal sík a kézmosó pereme, akkor arra kell méretezni. Viszont ha az asztal sík a legmélyebb akkor pár mm (5-10) is elég amivel tulnyuljon a marószerszám, hogy síkba lehessen az asztalt marni.
Túlnyúlás fő előnye bármikor szét lehet ba..ni az asztallapot.
Segítséget/javaslatot szeretnék kérni mert nem akarok hülyeséget csinálni.
1. Elkészültem az Z tengellyel, rajta van a marómotor és abban egy maróbit. A Z tengely alaplapja mindenhol 18 mm-es rétegelt lemez. 2. Ezután elkészültem a Y tengellyel, rá van szerelve a Z tengely is. Az Y tengely egy 20*10 cm-es hidat kapott 18 mm vastag rétegelt lemez bútorlapból. 3. ellenőriztem a maróbitet keresztvonalas lézerrel, hogy derékszögben legyen az Y tengellyel. 4. Most jön a Y tengely két oldalsó lemezének a méreteinek a meghatározása. Elsősorban a magasság beállításával próbálkozok most. Az asztalra lefektettem az Y és rajta a Z tengelyt, a Z tengelyt teljesen kiengedtem alsó állásba. A teljesen leengedett Z tengely maróbittel 40 cm-re távolodik el az Y tengely aljától. A mozgási útja pedig 22 cm lett. Azaz 22 cm vastag anyagot is be tudok rakni egy nagy maróbit alá majd az asztalra.
Valami olyasmit kellene csinálnom az elképzelésem szerint, hogy amikor a maróbit teljesen le van engedve akkor hozzáérjen az asztallaphoz, vagy pedig a tokmánynak kellene majdnem hozzáérnie az asztalhoz. Mit javasoltok? Vannak rövidebb maróbitjeim is gravírozáshoz, lehet, hogy ahhoz kellene az asztalmagasságot meghatározni?
kgl | 176
2024-05-29 11:57:42
[188]
Végre sikerült összerakni a csapágyat, kb 4órás türelemjáték volt fejpántos nagyítóval és zsákvarró tűvel mer más nem fért bele. Egy sorban 16 db csapágy fért el úgy, hogy kb egy fél csapágygolyónyi szabad hely maradt, azaz nem feszes, de tele van. Most majd kezdhetem az Y híd összerakását majd.
mex | 1199
2024-05-28 15:09:27
[187]
Válogattam én is anno a lineáris kocsikba való golyókat, hát türelemjáték az biztos..
Most átmértem 100 darabos csomag felét, kb 5 darab volt benne ami 3.14 alatti, azokat külön raktam. A 3.15 és a 3.16 fogom felhasználni.
Megszámoltam a megmaradt eredeti golyókat, 48 darabot sikerült megtalálnom. Így egy pár darabot biztos kell pótolni.
Most műanyag genoterm irattartóból csináltam egy kis csövet a menetes tengely végére (annak az átmérőjére), majd azzal próbálom meg összerakni, hátha úgy könnyebb.
Mérd meg több keresztmetszetben, mert ha méretben ekkora eltérés van, akkor könnyen lehet, hogy a gömb alaktól is messze áll. Akkor pedig még hézagkitöltőnek sem biztos, hogy ideális.
Ma megjöttek a golyók. 3.17 mm-est rendeltem. A számlán is ez szerepel meg a zacskó címkéjén is mégis amiket megmértem azok 3.1 mm átmérőjűek. (hézagkitöltő ) Köszönöm a segítséget.
Csak abban a háromszor 1 menetben lehet golyó amit a műanyag vissszafordító visszazár. Természetesen a visszafordítóba is kell golyó, hiszen működés közben is van benne.
A kört feltöltöd teljesen és 1 vagy 2 golyót kiveszel belőle akkor jó lesz.
Amit vettél az sima szénacél golyó, ide nagy pontosságú 100Cr6-os anyagú kellene. (aztán hogy a kis kínai mit rakott bele azt csak sejtjük) Persze fog működni csak mérd meg őket minimum mikrométerrel, hogy véletlen se legyen nagyobb mint az eredeti. Ha pár darab kisebb nem olyan nagy baj kitöltőnek jó lesz. A mikróval is csak saccolni tudod majd a méreteket de viszonyításnak megfelel.
A gyárban mérettől függően pár ezredmilliméterenként vannak a golyók, ezekkel tudják a megfelelő pontosságot/előfeszítést garantálni.
Most kezdem érteni a működését, jók ezek a videók ezek sokat segítenek. Az egyik videóban az írja hogy "az egyes menetek eltérítő darabjai között nem lehet golyó" Na erre még gyúrnom kell hogy megtaláljam a csapágyban ezt a részt. Azt viszont még nem tudom, hogy a visszafordító műanyagba is kell e rakni golyót vagy nem. Az enyémbe 3 db golyó fér bele. Nekem úgy tűnik logikusnak ha abba is rakok.
Mivel nem tudom mennyi golyó volt benne eredetileg, így meg kell várnom amíg megérkezik a golyó rendelésem. Sajnos a minimális rendelés szám 200 db volt az ára miatt, így ha kell majd valakinek 3.17 mm-es golyó annak szívesen adok majd.
A zsír amit használtam valóban nagyon régi és kimondottan hőálló csapágy zsír. Ezer éves, talán még a Neander völgyi ősember használta először de ez eddig nekem szépen bevált mindenhova. Kicsit hígabb mint a mostani zsírok, ez még nincs teletömve mindenféle csodaszerekkel, hogy jó drágán eladható legyen.
Ezt a golyót rendeltem : https://csapagyhidraulika.hu/spd/golyo0060/Csapagygolyo-3175mm Bocsi hogy csak egy nap késéssel tudok válaszolni, de routerem megpusztult és meg kellett várnom, hogy a vodafon kicserélje.
remrendes | 4117
2024-05-27 07:32:13
[180]
A 4. kepen jol lehet latni, hogy az a kis muanyag osszezarja a menetet. Szamold meg a golyokat, oszd el 3-mal es ugy rakd vissza, utana ovatosan ra lehet tekerni az orsora. A hasonlo, de 1205-ben 3*16 golyo van.
Ja, zsír... Gondolom az a piros még a múlt ezredből maradt meg.
A golyósorsókat olajjal kellene használni de ez általában nem kivitelezhető a hobby gépeken, így marad a zsír. NLG00 esetleg NLG01 de mindenképpen szilárd adalékmenteset használj.
Ezt szépen és egyszerűen leírtad ! De elsőre akkor sem értettem ... De megnéztem a videót , gondolkodtam is pár percet a dolgon ,és most már értem . Van egyébként mindkét fajta golyósorsóból több darabon , és nem is értettem hogy miért kétféle . Egy akadósat alkalomadtán szét fogok szedni , belenézek ,ez eddig kimaradt ,nem volt rá szükség . Köszönöm az infót én is !
Az olyan golyósanyában ahol akár 4-5 menet is van és 1 golyó visszaforditó ,ott külső kis csővel oldja meg a visszaforditást. Neked csak 1 menet van és a kis műanyag visszaforditónak a menet emelkedéssel szöget bezáróan kell , de csak 1 menet emelkedésnyit visszavezetnie. Ezért ilyen kis rövid műanyaggal is meg tudja oldani, ebból viszont van 3 db. A műanyag dugót nem lehet forditva visszatenni? Úgy tedd vissza hogy ne záródjon a golyópálya.
Ha nem a műanyag dugók a golyóvisszavezetők, akkor mégis hogyan működik az anya? A golyók mindenféleképp gördülnek egy zárt pályán, és vissza kell hogy kerüljenek a kiindulási pontra.
Úgy látod hogy egybefüggő menet, de 3×1 menet. a golyóknak gördülniük kell, nem csúszhatnak. A műanyag visszaforditó csak áthidal egy menet emelkedést..