HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Szélgenerátor és napkollektor technika és készítés

Az alternativ energiák hasznosítása...

 

Időrend:
Oldal 1 / 80 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

remrendes | 2517    2019-07-28 13:02:50 [3984]

Koszonom. Meg futok 1-2 kort, hogy mennyit dobna az arra a hoszivattyu.
Meg nem gondoltam at, hogy melyik feluletet futese, esetleg hutese lenne a leg szimpatikusabb. Lehet also felso kellene...

Előzmény: sanyi, 2019-07-28 11:27:34 [3983]


sanyi | 1381    2019-07-28 11:27:34 [3983]

Szia. Nálam a mennyezetben van. A páralecsapódás valóban lehet probléma, de itt nyilván nem annyira hideg a hűtőközeg mint egy klasszikus klímában. Itt 17-18 fok körüli a hűtőközeg. Van olyan lehetőség is, hogy figyelni kell a a csövet, hogy van-e kondenzáció, de egyszerűbb a hőmérsékletet mérni. Persze a puffertartály az Speciális szigetelésű mert ott lehet hidegebb is a közeg csak utána visszakevernek hozzá melegebbet, hogy a felület ne legyen 18 foknál hidegebb.

A falfűtésben is lehet használni, csak számomra az kényelmetlenebb lenne mert nem lehet akárhova akármit rögzíteni a falon. Azért lett mennyezet mert a padlón a bútorok miatt erősen korlátozott lett volna a hasznos felület és persze nem lehet hűtésre használni.

Van olyan kollégám akinek falfűtése van azt használja hűtésre is úgy hogy hűtéskor egy kútból egy hőcserélőn keresztül keringeti a vizet, így meglehetősen takarékos.

Előzmény: remrendes, 2019-07-28 10:53:05 [3982]


remrendes | 2517    2019-07-28 10:53:05 [3982]

Tudom fel eves hozzaszolas, de a felulet futes/hutes az mennyezeti vagy oldalfali?
Nekem valamiert a padlofutes szimpatikus, de azzak ugye nincs hutes. Nem csapodik le a para a hutott feluleten? Na meg ugye a regi BMW szlogen: "meleg lab, hideg fej".

Előzmény: sanyi, 2019-02-18 08:54:51 [3933]


Egyújabbgépépítő | 1170    2019-05-15 14:13:04 [3981]

Az RN2483 amit használok, de pont-pont kapcsolatra elegendő egy olcsóbb RF modul is.

Előzmény: cree2, 2019-05-15 09:17:18 [3980]


cree2 | 4305    2019-05-15 09:17:18 [3980]

Melyik modulja vált be neked?

Előzmény: Egyújabbgépépítő, 2019-05-15 06:33:49 [3979]

Egyújabbgépépítő | 1170    2019-05-15 06:33:49 [3979]

Mostanában foglalkozom a LoRaWAN kommunikációval.
Lehetőség van pont-pont kapcsolatra, nem kell csak két végpont.
Megbízható kapcsolat 2 főfal 3 válaszfal és egy vasbeton födém esetében is.
Ja igen 7dBm.

Előzmény: bankimajki, 2019-05-14 21:36:28 [3969]


Geszti Sándor | 750    2019-05-14 22:44:52 [3978]

Előzmény: bankimajki, 2019-05-14 21:59:46 [3971]


svejk | 28689    2019-05-14 22:28:39 [3977]

Aha, köszi!
Ma már megint vagy 3-4 dolgot tanultam. :)

Előzmény: PSoft, 2019-05-14 22:25:37 [3975]


PSoft | 13891    2019-05-14 22:27:28 [3976]

Jahhh...
Meg a Feri gégecsövében az Mt "kábel".
Az is csak arra jó, hogy behúzd vele az...igazit.

Előzmény: PSoft, 2019-05-14 22:25:37 [3975]


PSoft | 13891    2019-05-14 22:25:37 [3975]

Amit beletesznek a piros gégecsőben is, hogy ne Neked kelljen a kompresszorral/szivacsgolyóval baxakodni.:)
Fűzőszál.

Előzmény: svejk, 2019-05-14 22:20:02 [3974]


svejk | 28689    2019-05-14 22:20:02 [3974]

Ma a szösz az a henk szál?

Előzmény: PSoft, 2019-05-14 22:00:11 [3972]


gorbi | 293    2019-05-14 22:15:31 [3973]

Én porszívóval szoktam a kábeleket behúzni. Volt hogy 150 métert kellett egyben behúzni...
Kell hozzá erős de vékony madzag olyan műanyag raffia kötöző féle, rá kell kötni egy nejlonzacskóból letépett kis darabot, és már megy is a csőbe. Elmegy a gégecsőben is akár y elágazásnál is tudja merre kell menni. Régi házi villanyvezék védőcsőben is elmegy.


PSoft | 13891    2019-05-14 22:00:11 [3972]

Egy hullámkarton gyártó cégnél dolgoztunk...
Világítás korszerűsítés, a mennyezet alá függesztett új 200-as horganyzott kábeltálcákból épített, 40-60 m hosszú nyomvonalak, a tálcákon függesztve a lámpatestek.
Maga a nyomvonal építés is igen macerás volt a szállítópályákkal, gépekkel telepakolt működő csarnokokban.

Jött a kábelezés, de hogyan...hogy egyszerű legyen?

Irány a helyi bazár.
Egy pickup szerű távirányítós kisautó, pár száz Ft-ért.
Kényelmesen elfért a 200-as csatornákban, lentről irányítva húzta be a csatornába a henk szálakat, egyiket a másik után.
Egy kis extrával lett kibővítve a járgány, szigszalaggal fogattunk rá egy nagyobb fényű piros LED-et, hogy lentről is jól lehessen látni merre tart a madzaggal.
Onnantól kezdve, mindenki csak kábelt akart húzni.

Előzmény: bankimajki, 2019-05-14 21:34:01 [3968]


bankimajki | 1318    2019-05-14 21:59:46 [3971]

Nehogy álmatlanul forgolódj, emiatt.
Szerintem 470uF/35V
Vastagabb csőbe az izmosabb társát javslom. (1000uF)

Előzmény: Geszti Sándor, 2019-05-14 21:56:39 [3970]


Geszti Sándor | 750    2019-05-14 21:56:39 [3970]

Hány mikrós, hány voltos volt a kondi?

Előzmény: bankimajki, 2019-05-14 21:34:01 [3968]

bankimajki | 1318    2019-05-14 21:36:28 [3969]

LoRa-s RF-es átjátszót kell venni és külső antennával kell telepíteni. (Sok 10km-ert is képes átlőtni szélsőséges esetben.)

Előzmény: PSoft, 2019-05-14 19:45:53 [3951]


bankimajki | 1318    2019-05-14 21:34:01 [3968]

Én a 20méter hosszú védőcsövekbe úgy húztam be a vezetékeket hogy egy rossz ELKÓ-ra egy vékony, de erős cérnát rögzítettem, majd addig tekertem szigetelőszalagot a palástjára amíg a védőcsőbe kb. 0,5mm-es hézaggal fért be.
Majd jött a kompresszor 3-4 bárral. Egy másodperc alatt végigszaladt az ELKÓ a csőben. Visszafelé a cérnával behúztam egy erősebb drótot, azzal pedig az összes vezetéket egyszerre.
Nekem van vezetékbehúzó, de csak 10m-es. Így az adott pillanatban ez tűnt jó megoldásnak.

Előzmény: RJancsi, 2019-05-14 21:07:11 [3967]


RJancsi | 2624    2019-05-14 21:07:11 [3967]

Nemrég a kocsibejárónk mellé telepítettem új taposólámpákat. 9 éve úgy vettük a házat, hogy az előző tulaj leszerelte a sajátjait és simán szig szalaggal betekerte a vezetékek végeit. Biztos ami biztos én az alternatív kapcsolókban is kikötöttem a fázist, nem egészen bízva a szigetelő szalag több éves hóban-esőben való tartósságában. Közel 10 évig rágta az asszony a fülem, hogy jó lenne a világítás, ha este ki kell botorkálni az autóhoz. Amikor nekiálltam szerelni akkor derült ki, hogy ugyan védőcsőben vannak a vezetékek, de a kilógó színes erek a védőcsőben fehér 3x0,75 MTK kábelként élik életüket és kő keményre öregedtek a szigetelésükkel együtt. A réz erek is feketére voltak oxidálódva, és nem volt annyi "tartalék", hogy ép rézig lecsupaszolhattam volna. Maradt a vezetékcsere. A 4-ből 3-nál sikerült is a művelet (az MTK-ra kötöttem az új vezetéket és azzal húztam át, de az egyik félúton leszakadt. Szerencsére a régit is ki tudtam húzni meg az újat is vissza. Ám vezetékbehúzóm nincs így én is a spárga/szivacs megoldást választottam. De levegővel nem tudtam átlőni a szivacsot, mindig elakadt és csak a spárgát fújta be a levegő a lukba. Hozzáértők ne olvassák tovább!!! Igazi Mekk Elek módjára kerestem egy a levegőnél 800-szor sűrűbb közeget ami tutira átviszi a szivacsot. Igen, a kerti slag akadt a kezembe. A vízsugár nemhogy átvitte a szivacslabdát, de a 20 év mocskát is kimosta a védőcsőből. Utána levegővel kifújtam a vizet is. Nem épp szakszerű megoldás de működött. Mottó: ha csak kalapácsod van mindent szögnek nézel.

Előzmény: svejk, 2019-05-14 20:48:15 [3961]


szf | 2852    2019-05-14 20:58:43 [3966]

Tudom. Fos.

Előzmény: PSoft, 2019-05-14 20:55:29 [3965]


PSoft | 13891    2019-05-14 20:55:29 [3965]

Az Mt...nem is kábel!

Előzmény: szf, 2019-05-14 20:52:02 [3963]


PSoft | 13891    2019-05-14 20:52:48 [3964]

Persze!

Van acélszállal, és van damil szerű műanyagszállal is.
Tekercsben, ki van kötve a cső szájára.
(van, aki nyomtat is belőle)
Arra ügyelj, ha kiteríted a csövet, érdekes módon rövid szokott lenni a szál.
Szerintem, már tekercsben rögzítve lövik át rajta.

Előzmény: svejk, 2019-05-14 20:46:10 [3957]


szf | 2852    2019-05-14 20:52:02 [3963]

Komoly. Egyik munkához a "Megrendelő" adta. Gyorsan lehetett haladni. 3*1,5 Mt volt benne.

Előzmény: svejk, 2019-05-14 20:49:42 [3962]


svejk | 28689    2019-05-14 20:49:42 [3962]

Előbb-utóbb... :)
Vagy komolyan?

Előzmény: szf, 2019-05-14 20:48:02 [3960]


svejk | 28689    2019-05-14 20:48:15 [3961]

A múltkor 30 m 16-os Gewis-es spirálcsőbe kellett húzni UTP kábelt.
Kolléga csak nézett minek nekem vékony spárga és főleg miért kötök a végére egy habszivacs darabot.

Előzmény: svejk, 2019-05-14 20:46:10 [3957]


szf | 2852    2019-05-14 20:48:02 [3960]

Van amiben kábel is van.

Előzmény: svejk, 2019-05-14 20:46:10 [3957]


szf | 2852    2019-05-14 20:47:13 [3959]

Fedlap. Betonágy! Alagút?

Előzmény: PSoft, 2019-05-14 20:43:14 [3955]


RJancsi | 2624    2019-05-14 20:46:40 [3958]

Eszem ágában sincs ásni. Még a védőcsövet is csak muszájból. Jó ez a duplafalú cső, csak kicsit drága és ha jól látom 50 m-es tekercsben adják. Nekem max 25 m kell (2 x 12.5 m) Mennyire elítélendő a fekete kpe vízcső? Ha jól tudom a 63 mm-est az ELMŰ is használja védőcsőként. Nekem a kábelhez elég lenne a 3/4"-os (20x2 mm-es) is.

Előzmény: PSoft, 2019-05-14 20:34:13 [3953]


svejk | 28689    2019-05-14 20:46:10 [3957]

Mi a manó! Komolyan van benne behúzószál?
mik vannak!?

Előzmény: PSoft, 2019-05-14 20:34:13 [3953]


svejk | 28689    2019-05-14 20:45:30 [3956]

plusz törött cserepek, padlólapok

Előzmény: PSoft, 2019-05-14 20:43:14 [3955]


PSoft | 13891    2019-05-14 20:43:14 [3955]

Meg...jelzőszalag!?

Előzmény: szf, 2019-05-14 20:40:30 [3954]


szf | 2852    2019-05-14 20:40:30 [3954]

acélcső!?

Előzmény: PSoft, 2019-05-14 20:34:13 [3953]


PSoft | 13891    2019-05-14 20:34:13 [3953]

Jó a tokos cső is, de én a kábelnek gégecsövet tennék a földbe.
Pld. ilyet.

A kb. 30 cm viszont, kevés lesz.
Egy ásót ha lenyomsz, az is lemegy annyit.
Min. a duplájával számolj.

Előzmény: RJancsi, 2019-05-14 20:19:52 [3952]


RJancsi | 2624    2019-05-14 20:19:52 [3952]

Kb. erre gondolok én is. Első körben arra gondoltam, hogy védőcsőként 50-es tokos lefolyócsövet fogok beásni kb. 30 cm mélyre és abban húzok végig valami masszívabb 3 eres kábelt. A másik megoldás az lehetne, hogy a medence gépházból hőszigetelt csövekben magát a medence vizet vinném a napkollektoros kazánházba (a házba) és ott lenne a hőcserélő, keringető, termosztát egy kupacban. A keringető szivattyút egy egyszerű reed relés áramláskapcsolóval lehetne kapcsolni. Csak jó vastag hőszigetelés kellene a csövekre, mert nem kéne 2 x 10 m hosszban a füvet fűteni.

Előzmény: PSoft, 2019-05-14 19:45:53 [3951]


PSoft | 13891    2019-05-14 19:45:53 [3951]

Pár éve, rengeteg medence gépházat szereltünk kollégámmal, itt a "nagy tó" környékén.

Nem egyszerű esetek ezek a földszint alá süllyesztett vasbeton gépházak.
Mindig probléma volt a rádiós kommunikáció, úgy a medencegépészetben, mint a csilivili RGB-s medencevilágításoknál.

Már nem emlékszem a gyártójára, de volt egy rádiós/távirányítós, -és viszonylag olcsó- dugaljba/dugalj típus, de annál is csak úgy volt stabil a kommunikáció, ha a lehető legközelebb volt a gépház lebújó nyílásához telepítve.
Ebből szoktunk kettőt telepíteni, egyet az RGB-s medencelámpáknak, egy másikat meg...igény szerint.

Persze ennek is megvolt a hátulütője, az IP védettsége, nem igazán a medencegépházak szinte mindig párás, nyirkos levegőjére volt specifikálva.

Úgy, két-három szezont bírtak, utána csere.

Előzmény: RJancsi, 2019-05-14 18:23:43 [3949]


svejk | 28689    2019-05-14 19:35:49 [3950]

Van itt köztünk rádióamatőr, csak bírd szuflával! :)

Előzmény: RJancsi, 2019-05-14 18:23:43 [3949]

RJancsi | 2624    2019-05-14 18:23:43 [3949]

Erre nem is gondoltam, pedig szereltem már rádiós szobatermosztátot. Ami kétséges, hogy a medence gépház egy vasbeton "szoba" a terepszint alatt, és a medence háztól távolabbi oldalán van. Így a gépházban levő vevő és a kazánházban levő adó között két tégla főfal, kb. 10 m levegő, 6 m víz és 15 cm vasbeton fal (a víz és a vb fal a terepszint alatt) van. Ezen kéne a rádióhullámnak átverekednie magát. Nem tudom képes lenne-e rá egy szokásos rádiós termosztát?

Előzmény: svejk, 2019-05-14 17:58:49 [3948]


svejk | 28689    2019-05-14 17:58:49 [3948]

Célszerű lenne a thermosztát vezetékét hosszabbítani ráadásul rádiósan.

Előzmény: RJancsi, 2019-05-14 17:49:44 [3947]


RJancsi | 2624    2019-05-14 17:49:44 [3947]

Sziasztok! Elsősorban "villanyászok" segítségét kérem. Rá szeretném kötni a napkollektor rendszeremet a kerti medencénkre. A csőcsonkok kialakítva, a keringető szivattyú, hőcserélő is meg van. A hőcserélő keringető szivattyújának vezérlésével van gondom. Úgy képzeltem a bekötését, hogy párhuzamosan lenne kötve a medence szűrő/vízforgató szivattyújával. Mindkettő egyfázisú. Ebben az a ráció, hogy a fűtés keringető a medence vízforgatóval együtt kapcsoljon be és ki, így a hőcserélő mindkét oldalán egyszerre megy vagy nem a víz. Emellett a fűtés keringető vezetékébe bekötnék egy kazántermosztátot is, hogy csak akkor menjen, ha a napkollektor puffer tartálya legalább 60°C, így nem fordul elő, hogy a medence fűtése miatt nem marad használati melegvíz. A kérdéseim. 1. Hová tegyem a fűtés keringető szivattyút? A medence gépházba vagy a napkollektor kazánházába? A kettő között kb. 10 m van. 2. Bárhová teszem a szivattyút, úgy tűnik a medence gépház és a kazánház között el kell vezetnem a 230 V-ot. Ha a medencénél van a szivattyú, akkor a kazántermosztáthoz, ha a kazánházban van akkor a medence vízforgatójától a szivattyúig. Milyen vezetékkel tegyem ezt? Milyen védőcsőbe húzzam és milyen mélyen? Füves kertről van szó, nem fogom felszántani így nem gondolom túl mélyre. Vagy jobb megoldás lenne valami relés (tekercses vagy SSR) de gyengeáramú vezérlő vezetékkel megoldani? A hevenyészett rajzomon a zöld szaggatott vezetékről van szó.

  


cree2 | 4305    2019-05-01 23:00:51 [3946]

össz cellafesz a kulcs 350...375V dc legyen ...

Előzmény: vadember, 2019-03-28 20:42:30 [3943]


Szolnoki Ferenc | 279    2019-05-01 21:20:57 [3945]

Vennék napelemet 13 - 18 V, 0,8 - 1,2 A


vadember | 1341    2019-03-28 21:24:45 [3944]

Megvan a megoldás azt hiszem. Teljesítményillesztés a kulcsszó.

Előzmény: vadember, 2019-03-28 20:42:30 [3943]


vadember | 1341    2019-03-28 20:42:30 [3943]

Valaki magyarázza már el, hogy mit csinál az inverter valójában akkor amikor a munkapont feszültségét beállítja a legnagyobb teljesítmény kinyerése céljából.
Egy összekötött napelem csoportban a hőmérséklet és a besugárzás függvényében létrejön valamilyen feszültség és ennek hatására az áram. Ez adott a jelleggörbének megfelelően.
Akkor az inverter milyen feszültség változtatással szabályozza a munkapontot?
Itt az oldal közepén van egy leírás. Mindent értek, csak épp a lényeget nem.
Munkapont


Szolnoki Ferenc | 279    2019-02-24 23:36:38 [3942]

A kocsi felett van egy lindab tető gondolva a nyári melegekre. Ez volt az első telem,1 kW-al fűtöttem. Lehetne gazdaságosabb is.

Előzmény: sanyi, 2019-02-18 21:12:37 [3939]


Kristály Árpád | 2863    2019-02-24 21:27:24 [3941]

Halihó mindenkinek....
Sokszor kellenének ilyen apróságok A-Z ig
Ez tényleg nem semmi "szerintem"


cree2 | 4305    2019-02-19 10:01:45 [3940]

Hordozható kivitel nehéz az ilyen rendszerbe ami jó is teljesít vagyis az ami tárolná a lakókocsis megoldásodnál az energiát nagy helyet foglal még akku formába is!
Ilyen megoldás létezik alapként amit ki lehet használni a lakó kocsi felület ezt film alapú nap elemel borítják mert rugalmas könnyű fel vinni egyenetlen felületre is kis fénynél is jól műkszik de csak kis áramokra képes de akku bank töltésre megfelel de ez nem olcsó sajnos!
Amit sanyi is irt a legfontosabb még a hőszigetelés (fűtésnél szitle a leg) elsődleges...

Előzmény: Szolnoki Ferenc, 2019-02-18 20:23:42 [3938]


sanyi | 1381    2019-02-18 21:12:37 [3939]

Sajnos ebben az esetben el kell engedni a napelemes/ napkollektoros rendszereket. A lakókocsi tetejére szerelt napkollektorra beérkező hőmennyiség ugyanannyi mint amennyi a lakókocsit éri. Nyilván a kollektor ezt jobb hatásfokkal hasznosítja, de hiába vezeted ez be a lakókocsiba az a összes falán alján és tetején ennél több energiát sugároz le. Extém módon kellene hőszigetelni, hogy a vesztesége kisebb legyen mint amennyi a bevitt energia. Ebben az esetben lenne arra lehetőség, hogy a nappal felvett meleget annyira megtartsa, hogy másnap reggel ne legyen hidegebb mint az előző nap reggelén. Szóval egy 20-25 centi polisztirol hőszigetelés körben segítene, de lehet, hogy ez is kevés lenne.
Egy építész energetikai számoló program segítene, hogy kiszámolod mennyi a vesztesége a lakókocsinak, utána lehet gondolkodni, hogy mivel milyen áron lehet ezt előállítani és megéri-e.

Ilyen program itt érhető el: winwatt

Előzmény: Szolnoki Ferenc, 2019-02-18 20:23:42 [3938]


Szolnoki Ferenc | 279    2019-02-18 20:23:42 [3938]

Nekem csak egy lakókocsit kellene fűteni, oda egy vákuum csöves túl drága lenne.

Előzmény: cree2, 2019-02-17 21:51:32 [3925]


keri | 11800    2019-02-18 09:35:52 [3937]

Hát igen, a lányos ház az külön kihívás

Előzmény: sanyi, 2019-02-18 09:30:16 [3936]


sanyi | 1381    2019-02-18 09:30:16 [3936]

Persze a HMV-t is ez a hőszivattyú állítja elő, Ezt úgy programoztam, hogy akkor csináljon meleg vizet amikor a külső hőmérséklet várhatóan a legmagasabb vagyis 13-15 óra között. Ezen kellett egy kicsit hangolni a fogyasztás alapján... Mivel képesek voltak a lányaim annyi meleg vizet felhasználni, hogy nekem már nem maradt meleg víz csak langyos...

Előzmény: sanyi, 2019-02-18 09:25:11 [3935]


sanyi | 1381    2019-02-18 09:25:11 [3935]

Nekem csak egy viszonylag kicsi 200 literes tartály van a fűtés oldalon hidraulikus váltóként bekötve. Gyakorlatban annyi előnye van, hogy mindíg van az előírt legalább 50 liter víznél több a rendszerben amit tud fűteni és így a kevesebb a ki-be kapcsolás és leolvasztáskor is ebből a tartályból tud dolgozni.

Én is 35-36 fokra melegítem csak a vizet és 21-22 fok van a házban.

Előzmény: keri, 2019-02-18 09:08:35 [3934]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 80 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊