Ehhez az rendszerhez már nem érdemes további napelemeket tenni. Egyrészt az inverter a görbe alapján alaposan alul van méretezve mert szeptember második felében is eléri az üzemidő jelentős részében a maximális teljesítményét... és nem lehet tetszőleges mértékben túlterhelni. Általában meg van adva mekkora lehet a maximális bemenő teljesítmény. Vagyis most egy 3,2 kWp napelemmel hajtasz egy 2,5kW teljesítményű invertert és a napelemek tájolása nem rossz, vagyis meglehetősen túl van terhelve az inverter avagy alul van méretezve de durván. Ha további 4kWp-vel bővítenéd akkor még sokkal durvábban túl lenne terhelve. feltételezem, hogy optimalizálók sincsenek így amíg az egyik fele nem termel az teljesítményben magával rántaná a másik felét is, vagyis eredőben rosszabb lenne a termelésed mint most. A meglevő panelek átrendezésével ÉS optimalizálók beépítésével lehetne valamennyit javítani az besugárzott energia felhasználáson, de valószínű nem érné meg. Tegyük fel, hogy 2kWh-val többet termel (10HUF vagy 72HUF/nap attól függően, hogy milyen tarifával számolunk) és el kell költeni 160kHUF-ot az optimalizálókra és még jön a munkadíj is.
NEM a két csoportot nem lehet párhuzamosan kötni az nem működik, csak kijön belőle a füst. Ha képes az invertert két sztringet kezelni akkor lehet optimalizáló nélkül megoldani, úgy hogy a jelenlegi mennyiséget szét kell osztani a két tetőfelületre, de eredőben nem lesz sokkal jobb a termelés csak az időbeni eloszlása lesz valamivel jobb délelőtt hamarabb kezd el termelni 1-2 órával, de kisebb lesz a csúcs. Az is lehet, hogy kisebb lesz az eredő termelés. Itt van egy ingyenes lehetőség amivel modelezheted, hogy mi történik a különböző felületre teszed a paneleket. Beállítod, letöltöd az eredményt és egy táblázatban összesítheted aztán dönthetsz, hogy mi legyen. PV kalkulátor Én azt mondom, hogy ebből így kihozták a maximumot, nincs értelme piszkálni (persze az inverter ettől még alul van méretezve). Ha azt várod, hogy görbe reggeli oldala úgy fog kinézni mint az esti akkor csalódni fogsz nem fog. Ugyanúgy lesz egy lapos felfutás jellemzően szórt fényből majd lesz egy hasonló meredekségű görbe mint most 1-2 órával korábban indulva.
Mesterek! Van egy alap rendszerem 8db 400wattos panel és a 2,5 Kw inverter 1 fázisú. Elég szerencsétlen a tetők tájolása a panelek a délnyugati tetőre kerültek így a termelés kb 12-13 óra körül lépi át a 2 kw-ot. A legjobb napokon 15-18 Kw ot hoznak ha süt is a napocska. Elvileg nem engedély köteles a rendszer változtatása ha az inverter nem változik. (a kivitelezői garancia már más kérdés) Szóval ha nyerek a lottón és nem piszkálnak bele az éves szaldóba 10 évig akkor lehet dobnék paneleket a délkeleti tetőre így napkeltétől lenne már normálisabb termelésem. Viszont valahogy kötni kellene a paneleket elektromosan a meglévőkhöz és ez a kérdés hogy miképp ? (szimpatikus a két panelcsoport párhuzamosítása lenne) Most nem a gazdasági megtérülési probléma a kérdés hanem a megoldás.
simarex | 2620
2023-09-02 19:29:02
[6446]
Most 2400ft-t fizettem éves elszámolás után rendszer használati díjat, havi elszámolásnál ezt nem igazán tudni hogy mennyi lesz.tőlem 12ft-ért veszik kilowattját a szomszéd vállalkozás meg kb 300ft-ért veszi tőlük.Most ha többletem van kérvényeznem kell a visszafizetést, havi elszámolásnál is így lesz? Sajnos nég mindenki tapogatódzik.
Nekem is van napelem a tetőn, terveztem hőszivattyús fűtést is, de a radiátorok miatt eleve nem lett volna optimális. A szaldó megszűntével viszont már nem éri meg. Most azt fontolgatom, hogy ha nyári hónapokban elérem termelésben a várható fogyasztásomat akkor lekapcsolom az invertert, ilyen árviszonyok mellett nem érdemes tovább járatni a hónap végéig.
Nos mielőtt valaki ilyet megtesz érdemes megnézni mi is van a csatlakozási szerződésben... szerintem egy ilyen kimeríti a közüzem megzavarását, a szándékosság nehezen vitatható... és nem tudom mivel szankcionálható, de mivel az okosmérőket szolgáltató le tudja választani a hálózatról lehet meg is teszi a hálózat védelmében és akkor a napelemes hoppon marad... Persze kétségtelen, hogy bosszantó amit most elkövettek szabályozói oldalon mert a megtérülés valószínű hosszabb lesz...
Nekem a havi szaldóval 5 hónapban átlagosan 18000 forintot kell majd fizetnem a nyári hónapokban meg lesz sok visszatermelt áramból kb. 18000 forintot. Szóval összességében 71000 forint körül lesz a villanyszámlám egy évben a napelem előtti ~400000 forint helyett. Gyakorlatilag az infláció, és kamatok, energiaár változás hatásától eltekintve a megtérülés ~7,3 évről ~9 évre nő. Valószínű ennél valamivel még rosszabb lesz, ha részlettesen kiszámolnám akkor 10 év vagy valamivel felette lesz a megtérülés ideje. A modellben a téli időszakra 42 forintos kWh áramárral számoltam és 5 forint/kWh árral mikor az áramszolgáltató fizet mivel a rendszerhasználati díj ilyenkor nincs. Ennyivel nekem belefér. Azt nem tudom mi lesz ha majd 10 év múlva bruttó elszámolás lesz, az még elég messze van...
nem csak az üzleti befektetők, A "háztályi termelők" meg egyszerre lekapcsolják a sajátjukat é ezzel azt gondolják leültetik az ország villamos hálózatát!
Kicsit megült a topik . Most olvastam hogy a napelemes üzleti befektetők perelni kívánják elmaradt haszonért a magyar államot . Ugye minden fizikai alapismeret nélkül , jogászkodva . Azt azért leszögezem a mostanság ajánlott vételár az termelt áramért valóban szemérmetlen .
Nem tudom mit, hol mondok saját magam ellen, de látom vagy nem érted mit írtam, se szövegbe, se a szöveg között... Nekem teljesen mindegy hogy annak a V12 biturbónak a kormánykereke drágább az én autómnál... Senkire nem irigykedek, és nem az ára dönti el nekem hogy mi a "király"...
Soha nem volt tapasztalatom V12-ról, az nem titok, nem is próbáltam állítani mást. Az árától szerintem függetlenül "bűzös szar", mert a kettőhöz semmi köze... Nem azt írtam hogy "olcsó szar" csak te értetted úgy...
Megleptek. Varhato volt. Mar csak ertelmes elszamolasi arfolyamok kellenenek.
Motoros | 4885
2023-08-25 07:14:21
[6431]
Az emberek kis része ilyen--..ez van..-- nem azért vesz autót hogy eljusson A -ból B -be hanem azért hogy pukassza a szomszédot meg a többieket és dicsekedhessen. Az autógyárak meg lelkesen aszisztálnak mert kifizetődőbb kevés autót eladni jó drágán mint sokat a népnek ahol minden forint számít. Amikor megvettem a feleségemnek munkábajárni a kis újszerű gyári állapotú Ignist 700 ezerért (alkalmi vétel volt) akkor a lányaim keresztbe lenyeltek majdnem, hogy miért ezt vettem ezzel nem lehet villogni, és tudták, hogy ezt nem fogják elkérni.
Ez a visszatetsző. Saját magadnak mondasz ellent. Szerinted sokan úgy nyilatkoznak az elektromos autókról hogy nincs tapasztalatuk a témával kapcsolatban. Az viszont egészen biztos hogy neked soha nem volt tapasztalatod v12 biturbóval kapcsolatban. Arról már nem is beszélve hogy a legtöbb jelenleg is futó ilyen motorral szerelt modellben a kormánykerék kerül annyiba mint az elektromos autód. De neked legyen mind csak bűzös szar. Minden esetre érdekes életszemlélet.
Először is nem dicsekedtem, másodszor pedig csak egy autóm van. A másik autó a feleségem tulajdona. Harmadszor pedig az hogy nem én szoktam a témát fevenni. Negyedszer... jobb lett volna ha egy V12 dupla turbós bűzös szarral dicsekedtem volna...?
Nem érdemes felkapni a vizet. Maradj, legalább lehet valakivel vitázni akinek van tapasztalata a témában. Lehet engem is a maradi vénemberek közé sorolsz, de én ezt vállalom és valóban semmi nem tetszik szinte ami manapság megy. Az is lehet, hogy a villanyautó csak azért akaszt ki mert tudom, hogy nekem olyan sosem lesz, maradiság, elvi, anyagi, stb okok miatt. Például már a 3D-s nyomtatásba bele sem kezdtem mert tudtam, hogy a korom miatt már nem fogok eredmény elérni a témában. Meguntam picit az egészet, pedig anno csináltam gravírgépeket, picit nagyot, SMD beültetőt, felületkövetőt, gravírtűket, buheráltam nyákot, saját léptető vezérlőt cnc esztergát DOS-alól, fába fémbe marogattam, stb. de manapság már semmihez nem kezdek. Minden tudást ...ha ezt annak lehet nevezni... innen a fórumról a fórumtársaktól szedtem össze. Kb 45 éves koromig azt sem tudtam, mi a cnc, a magi féle fagép fogott meg. Meg ez is idegelt rendesen a sipító hangjával. Ami miatt még jó ez a fórum nekem, hogy néha valami aprópénzért meg tudok szabadulni a kacatjaimtól, ami egyébként menne a hulladékudvarba. Van olyan, hogy ingyé odaadom valakinek a valamit, csak legyen haszna és ne foglalja itt a helyet. Na meg azért itt csak el lehet dumálni erről arról. amolyan társasági élet féle azért van itt.
Teljes szigetüzemnél -főleg egy tanyán ahol van helye az akkuknak- a hagyományos ólomakkuk teljesen felejtősek? Technikai korlátai vannak vagy anyagilag nem rentábilis?
Attól most tekintsünk el hogy karbantartás igényes de ugye "magamnak csinálom, értek is hozzá, szeretem is csinálni".
És új fiúként hogyan jellemeznéd azokat, akik tévhiteken, hallomások alapján, valós tapasztalat és utána nézés nélkül osztják azt észt, meg kötekednek a témában?
Régóta érik bennem, hogy már semmi keresni valóm itt. Az eredeti bútorlap CNC-s kreativitást, újítást, útkeresést szerettem én. Elektron, Vbodi, Leslie, KisKZ, Varsányi Péter, Antal Gábor, Sőt még Robsy, de Motoros (és még sokan mások) is ilyen volt, akik miatt érdemes volt itt lenni. De ezek az idők elmúltak. Ezek az emberek elszivárogtak, nem írnak, meghaltak, vagy csak megöregedtek és meghülyültek, a többiek meg már régóta készen veszik a cuccokat. Kb. az alternatív energiás topik volt nekem az ahol még volt lehetőség tanulni, buherálni, hason szőrűekkel társalogni, eszmét cserélni. De már itt is én vagyok a kisebbség a rosszindulatú károgó, maradi vénemberek kötekedése miatt.
MoparMan ! Köszönöm szépen az eddigi munkádat és a lehetőséget hogy itt lehettem és használhattam teljesen ingyen ezt a fórumot. Köszönöm azoknak akik még mindig fenntartják a tudás, a kíváncsiság, a kreativitás és a házi buherálás szellemét. Én is öregszem, már belefáradtam abba, hogy az egyre erősebb szembe szélbe belehugyozzak.
Kérlek törölj engem, a gép építős topikommal együtt (az alján keresd, mert évek óta nem töltöttem oda fel semmit, és nem azért mert nem csináltam semmit). Úgy látom semmi szükség arra hogy zavarjam a társaságot a vélemény buborékában.
48V-os az akkum és 50centi kábellel van az inverterrel összekötve, tűzbiztos környezetben, a hozzá való kötő elemekkel, így szerencsére, szabályosan megvalósítva, nem kell buzerálni és nem is veszélyesebb mint egy mosógép bekötése.
De ha mégis meghibásodna valami csatlakozás, melegedne, vagy megnövekedne az ellenállás, akkor az akku BMS letiltja az invertert, és a diagnosztikai listában jelzi ennek tényét.
Csakszólok. Nem ő kezdte....most sem. Nekem pl. milyen napelemes, akkus, szélgenerátoros, megújuló energiás, vagy villanyautós tapasztalatod van amit szeretnél velünk itt megosztani? ....az ezeken való kötekedésen kívül?
Jövőbe nem látok és bár én simán világvége várás nélkül is megcsináltam volna simán szakmai érdeklődésből, és tapasztalat gyűjtésből, ugyan akkor kétségtelen van abban valami kielégítő érzés, ha növeled a függetlenségedet és nem vagy ráutalva unszimpatikusan viselkedő, arctalan nagy cégekre.
Ettől függetlenül úgy tűnik kb. 6-8év alatt így is megtérül az akkus rendszerem (akku élettartam 15-20év) így, hogy magamnak csinálom. Ha céggel csináltatod akkor erre nincs sok esély, mert durván drágább.
Megjegyzem nekem a házi akkum LFP (lítium vas foszfát) akku. Nem elsősorban a tűzvédelem miatt, hanem azért mert olcsóbb, és tartósabb. Lítium ion akkuk előnye a nagy energia sűrűség és teljesítmény. Házi akkunak egyik sem fontos paraméter.
Nem vegyszerrel oltanak. Simán vízzel hűteni kell az akkutüzet. Ezt szokták csinálni a (felkészült) tűzoltók is. Ez valóban hosszadalmas folyamat, mert az akku belső kémiai reakciói termelik a hőt oxigén nélkül is elég sokáig. Ezen felül más speciális eljárást nem igényel.
Jellemzően gyorsan eloltják a tüzet meghajtástól függetlenül, aztán még több órán keresztül hűtik az akkut. Ezt szokták a rettegők úgy előadni, hogy 4 órán át küzdöttek a pokol tüzével a tűzoltók.
Azt jól teszed, ha tűzmentes helyen töltöd az akkukat, mert valóban van rá komoly esély hogy kigyulladjon. Én magára szoktam hagyni, de nekem olyan helyen van ahol ez nem okoz gondot.
Ne seperd le a földre, hanem legyen mindíg egy cserépedény amibe beledobod és kiviszed a Dunapartra, hagyod megvárod míg elég. Nyilt szinen próbálj egy ilyen akksiba beleverni egy szöget...mi lesz?
Ez hatalmas szakmai tévedés, nem ismerek rád. Hogy lehet összehasonlítani egy AC 230 voltos rendszert ahol max 10...16 Amper folyik, egy olyan DC rendszerrel ahol 400 Volt van és akár 100 150 Amper folyhat. A házak villanyellátásánál ha tömör réz vezetéket használtak akkor az soha nem okoz gondot még akkor sem ha a kötés laza. Más a helyzet az alu vezetéknél nagy áram esetén, (pl 2 KW-os bolylert régen bekötöttek alumíniumma)...előfordúlhatott nagyritkán tűz, de ilyenről sem hallottam. Az alu zsugorodik, az oxidja szigetel ami nem jó. A réznél laza illeszkedés esetén sem növekszik az átmeneti ellenállás jelentősen, nézz utána...nagyon különös a jelenség. Az meg hogy a szabály mit ír elő azzal különösebben nem érdemes foglalkozni mert hozzánemértő pesti irodista összeírkál mindent.
Ez igaz, de szerintem ott i van gond, hogy az önellátást a lakosság 0.1 százaléka tudja megoldani. A másik nagy gond az lesz ha tényleg elterled az e autó akkor a mostani nemzetközi helyzetben honnan lesz az energia bele. Az akksi problémára találhatnak megoldást.
A-Camera kezdi elöről,a kitiltása után OlyFlyer néven... Ki érti ezt..??
OlyFlyer | 61
2023-08-20 18:09:14
[6402]
Igen, a villanyautók veszélyesek... de a legveszélyesebb a benzines meg a dízeles autó, ha pedig a tölthető játékokat nézzük akkor az elektromos biciklik meg a rollerek.
Telefont is kint a szabadban kell tölteni, az a biztonságos...
De ha a témához maradunk (Napelem, napkollektor és szélgenerátor. Technika és készítés), nem értem ha ennyire féltek a elektromos autó tűztől akkor hogy mertek napelemmel foglalkozni ha amatőrök vagytok? Pláne ha aksival is van felszerelve és amatőr csinálta olcsó Kínai vacakokból, YouTube és Google egyetem tanulás után. Ezek ellenére tudtok jól aludni? Én nem tudnák, de a két elektromos autó a hálószobámtól öt méterre nem zavar, azoktól tudok jól aludni.
szerintem nem azon kellene gondolkozni, hogy jelenleg megéri-e és mikor térül meg. per pillanat egy elég jelentős - főként villamos - energiaválság előszobájában vagyunk és rettentő sebességgel rohanunk előre fejjel a falnak. belátható időn belül az lesz a kérdés, hogy lesz-e villamos energia és mennyibe fog kerülni. aki teheti az készüljön fel a teljes vagy részleges önellátásra aztán akkor kiderül, hogy megérte és megtérült-e befektetése.