Jobb fotókat nem tudtam csinàlni sajnos. Csak az orsòt tudtam lefènykèpezni, meg a megvezetèst. Ha szèt kell szednem majd, (remèlem az mèg messze van :D ) akkor mindenkèpp dokumentàlom.
Valóban, a Wegstr a gyàrtó, azt hiszem cseh. Nekem van egy a kezem alatt a munkahelyemen, nagyon jó kis gèp. Szèp munákat lehet vele csinàlni, egèszen hatékonyan.
A képen látható csodával rendelkezem, ritkán szoktam használni maximum alumínium-ig szépen dolgozik. Felmerült az igény itthon hogy reprodukálható egyoldalas nyáklapokat kellene csinálnom gravírtűvel. Szakmám szerint forgácsoló vagyok, mindennel volt dolgom az életben kivéve a gravírtűt. Tudom hogy minden technológia kérdése is, de kb mennyit bírnak? Van ezekből keményfém, esetleg bevonatos? Bár ilyen fordulatnál, és ilyen kis átmérőnél nem tudom meddig bírná, kísérletek voltak gravírtűvel plexibe, az nagyon szép lett de csak unalmamban szöveget gyakoroltam.
Ki mit ajánl tűt esetleg? Szoftvert? Találtam egy olyant hogy flatcam a neten, elsőre jónak tűnik
Előre is köszi a válaszokat, tudok kicsit sok lett a kérdés!
B.Zoltán | 1706
2023-02-28 20:43:25
[5135]
Itt egy videó egy felületkövetésről, amit rugós gravírtűvel hoztam össze. Itt a működést nem tudja zavarni a sorja meg a forgács.
Sikerült köszörülnöm egy gravírtűt, ami 3mm-es mélységű rugós lenyomás ellenére is csak kisebb mint 0.1mm mélységben marja ki a panelt 0.5mm szélességben, és ezt viszonylag sorjamentesen csinálja, 400mm/perccel. (Kár, hogy a CNC3018Pro motorja csak 8000-rel forog.)
Régi vágyam volt, hogy ne kelljen auto-levelling-gel beszintezni a panelt marás előtt. Úgy néz ki, hogy biztatóak az eredmények. Még egy pár dolgot ki akarok próbálni, sebességet és réz vastagságot illetően. Jelenleg 18-25 mikronos réz bevonatos üvegszálas panellel teszteltem. (De azért a festék lekaparás + vegyszeres maratás van az első helyen nálam)
Nekem éppen nem volt kéznél M2 menet fúró, ezért a vastagabb menettel kínlódni kellett. Én ezt a munkafolyamatot egyszerűsíteni akartam a kupakkal, természetesen mindenki úgy csinálja ahogyan egyszerűbb, és van hozzá eszköze. A lényeg, hogy grtű ne forduljon el, és ne essen ki.
Én M2-es csavarral csináltam és semmi problémám nem volt. A hosszanti furatot 3-as dörzsárral csináltam a 2-es menet után újra dörzsár. A külső átmérőt meg két csúcs között esztergáltam hogy fusson a furattal.
Ezzel a hernyócsavaros megoldással csináltam én is az elsőt, de túl macerás az oldalába belevágni a menetet. Sérül a luk is utólag piszkálgatni kell, hogy ne szoruljon. De tökéletesen működik.
A nyomtatóval is csináltam, amit a következő videóban felkínál. Az nem lett használható, mert sokat üt, hogy neki esetleg sikerült pontosabbat nyomtatni, vagy kisebb az elvárása minőséget illetőleg.
A gravírtű a félbe köszörült kommersz fajta. Az alsó műanyagsapkán "félhold" alakú luk van, ez nem engedi elfordulni, fölfelé szabadon mozoghat a rúgó ellenében. Azért a furat pontossága fontos, csak éppen nem szorul, a hátsó dugón kell luk hogy szellőzzön, mert a dugattyú hatás miatt nem lenne jó. Még fontos, hogy ne üssön, nekem 1-2 századra szokott sikerülni.
Gravírtű 20 30 fokos 0,1 kinai tű, amit megköszörülök 0,3 0,4-re. Az eredeti hegyei ritkán jók. Azért ki lehet fogni jókat is. A 90 fokos 0,1 gravítű tisztításra használható, kicsit a rézből is forgácsol, de az nem baj. A kontúr marásnál kellemetlen a nagy szöge, mert nem éles a rajzolat szélei.
A forrpontok tisztításához érdemes olyat használni, ami lehetőleg nem piszkálja a rezet nagyon.
'NYÁK készítés' téma, 5017. hozzászólás Itt minden lépését megtalálod a gyártási folyamatnak. Érdemes itt elolvasni a beírásokat. A fiam B.Tibor leírta a forr.pontok gravírozását, és még pár fontos dolgot, és ott lesz az a kis program is, amit írt. Azzal kiszedheted a G-kódból a fölösleges Z irányú emeléseket, amivel csak az idő telik.
Szia. Ez a megoldás engem is érdekelne bővebben. Akár úgy is, hogy megcsinálod én meg kifizetem. Néhány fénykép jó lenne róla, de ha tennél fel képet a panelról amikor kész a "gravírozás" még jobb lenne.
Ha nem haragszol meg, itt kerdezoskodnek! Biztosan mast is erdekel es kesobb vissza lehet olvasni.
A gravirtu szara csupasz, vagy van rajt muanyag galler? Az also (nyakhoz kozeli) muanyag kupakban a furat merete tehat annyira illesztett, hogy a gravirtu a hazzal egyutt forog, ellenben axialis iranyban rugo elleneben kepes mozogni? Kinai gravirtuket alkalmazol?
'NYÁK készítés' téma, 4991. hozzászólás Itt írok róla és a fotója is itt van. 6-os húzott anyagba belefúrok, 3-assal kezdem 3,15 és 3,2 ami csak 3,18-as valójában. Így a tű nem lötyög, és nem is szorul. A rúgó a tű után van a furatba, 2,2 fúróra hajtok 0,2-035 közötti huzalból, anyaga ellenállás huzal, de a közönséges réz zománchuzal is megteszi. Elöl-hátul műanyaggal le van zárva. Elől a kupak megakadályozza a tű elfordulását is.
A grtű 10-40grammal nehezedik a panelra 1-2-3mm mélységű benyomáskor. P20 lakknál már a 10gr is elég, de vastagabb festéknél és 600mm/p-nél növelni kell a nyomóerőt, akár 35gr-re is, mert különben a festék tetejére feljön. Én ezt a mélységgel oldom meg, lenyomom 2-3mm-ig a tűt, és ott már 30gr-rel nyomja.
A gravírtű nagyon fontos része a műveletnek, csak erre a célra alkalmas grtű nem lukassza ki a rézfóliát, különösen a 18 mikronost. A tűnek nem szabad a vágóélnél magasabbnak lenni vagy csak alig észrevehető mértékbe, mert akkor forgácsolja a rezet is. Kell egy 6-os ER11-es patron, ha nincs.
Biztos lennének még kérdéseid, keres magánba, akár csinálhatok is egyet!
Hyperol tablettát vegyél 100db kiszerelésben kapható, nagyon sokáig elég. Közvetlenűl a sósavba teszed. Minnél többet raksz bele annál gyorsabb a maratási sebesség. 4-5db elég 100x100mm panelhez. A sósavat nem kell cserélni újra felhasználható sokszor.
Ertem. Bemutatnad milyen modszerrel rugoztatod a gravirtut? Nem hatrany, ha nem kell vegigtapogatni elozetesen a nyak feluletet. Leporolom a 3018 pro-t en is. Kiserletezes sok idot vett el, ezert felre raktam.
A fölösleges lakkot gravírozom le a rézfóliáról, utána vegyszeresen maratom le.
Nekem ez a megoldás tetszik a legjobban. Van egy pár előnye a közvetlen réz lemaráshoz képest. A vegyszeres maratás hátrány, és a festés, ha zöld védőlakkot használok, akkor azt nem kell leszedni utólag. Maratáskor mivel általában a másik oldalt úgyis lemaratnám, mivel kétoldalas a nyáklemezem, és csak általában egyik oldal kell. Így ez sem hátrány most.
A döglött P20 lakkal egész jól működik, ha keményre ki van szárítva, és a gravírtű éle is jól van köszörülve.
A legjobb a zöld lakk, ezt acetonnal felhígítva ráfújom, ez kőkemény lesz UV szárítás után, és ez nagyon szép kontúros éleket ad. Azután maradhat is rajta védelemnek, nem kell lemosogatni, mint a többi festéket. Egy vékony réteget még esetleg fújok rá, hogy ahol lemarta a rezet ott is zöld legyen.
A többi festéknél általában kiszakadozik a széleken. Persze az is lehet, hogy egy hónap után, mikor már teljesen kikeményedett a festék jó lenne.
Ez a hiba azért nem olyan borzasztó, de a zöld védő lakkal, és nem gyors sebességgel a kontúr marásnál, fotó minőség szerű eredmény érhető el.
Szevasztok! Tudja valaki,hogyan lehet most 35%-os hidrogénperoxidot vásárolni? Sajnos nincs olyan fodrász,borász,vadász ismerősöm aki segíteni tudna.Már hozzászoktam ennek a használatához,és jó lenne még 1-2 liter belőle.
keri | 14007
2023-02-01 07:27:13
[5106]
Jó, de ehhez minek a fotólakk? Bármilyen lakk megfelelne ehhez.
Amúgy a kedvencem amikor lelakkozza, lézerrel lepörköli a lakkot, és utána maratja, de ugye ehhez is sok eszköz kéne ami nekem nincs.
Régebben úgy csináltam a nyákot hogy öntapadós tapétával leragasztottam és késforgatós plotterrel Mach3-al kivágtam és kiszedtem. Sósav hidrogénperoxid tablettával kimarattam. Macerás de jó volt.
Most meg lelakkozom fotólakkal és amit itt láttam rugós gravirtűvel lemarom a lakkot savval meg a rezet. Ez a legjobb. Picit hosszadalmas viszont mindig sikerül elsőre.
keri | 14007
2023-02-01 07:15:23
[5104]
Az időzítés sokmindentől függ. Anyag, film, lámpáktól, szavatossági időtől, még a leszorító üveg UV áteresztő képességétől is. Amikor összeálltak az ember eszközei, kell egy expozíciós tesztet csinálni, úgy be lehet lőni a legjobb minőségűre a levilágítási időt.
Fotózásnak valóban nincs párja minőségben és reprodukálhatóságban. Ha az ember sokat foglalkozik ilyesmivel, akkor célszerűbb ez a technológia, de ugye ahhoz kell egy csomó dolog, eszköz amit az alkalmi NYÁK készítőnek felesleges lenne, főleg ha nincs is hova tennie a kis lakásban. Egy lézer nyomtató, körömlakk lemosó, vasaló, újságpapír meg gyakran akad. Ez a jó ezekben a DIY technológiákban, nem az hogy versenyképes a profi módszerekkel.
Ez igaz viszont a minőség is tükrözi ezt , volt hogy 3* 4* is ujra kellett vasalni laminálni a nyákot és akkor sem volt tökéletes, ha magadnak csinálod és ráérsz ,maximum morgolódsz kicsit és folytatod. De ha megrendelték és ma készen kell legyen akkor nem engedheted meg magadnak hogy egy film kispórolása miatt időt veszíts . Egyébként a lézernyomtatóval nyomtatott film is tökéletes lehet ha a DRY fólia kellő ideig van csak világítva nálam 45s volt ez az idő
Próbáltam fénymásoló papírral, mert műnyomót nem találtam, de nekem pocsék eredmény volt biztos meg van a trükkje. De ha jó a technológia azzal biztosan egyszerűbb mint az újságpapírral szórakoznom.
Én csak a két átlós sarokban lévő rögzítő, pozicionáló furatot fúrtam ki maratás előtt, mert rontja a forrszemek minőségét a maratás, meg a furatban az esetleges marató anyag maradvány sem segíti a tartósságot. Persze amikor kézzel rajzoltuk a nyákot, akkor előre kifúrni volt a legegyszerűbb, mert könnyítette a rajzolást, tehát működni fog. Még a tanműhelyben is így csináltuk, de a tanárunk felhívta a figyelmet erre a problémára. Én ezért figyelembe vettem és nyomtatásnál/fotózásnál már nincs jelentősége az előre fúrásnak. Sőt igazából én a forrszemek közepén a lyuk átmérőt is úgy terveztem, hogy optimálisan megvezesse a fúró hegyét, így hajlékony HSS kézifúróval is gyorsan és pontosan lehet dolgozni.
Ezt ne gondold hogy nem nyomtatófüggő ! Minden tonerporhoz más keverési arányú aceton-alkohol keverék passzol. Amikor ment a "vita" a hobbielektronikán a technológiákról mindet végigpróbáltam . A DRY fóliának nincs "ellenfele" a hobbi nyákkészítésben . Maximum a PNP fólia léphet a nyomába de az meg nagyon drága .