HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Mechanikai ötletek

Sinek, hajtások és egyéb mechanikai kialakítások, megoldások.

 

Időrend:
Oldal 1 / 322 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

Lpeti11 | 117    2020-05-27 16:21:40 [16188]

Üdv. Érdekes megoldás a 4. Tengely hejett:

http://perryprojects.blogspot.com/2017/08/cnc-4th-axis.html?m=1


Csuhás | 5941    2020-04-08 10:39:05 [16187]

Valami rozsdás hajtómű, mezőgazdasági gép, vagy akár marógépé is lehet, amire még egy kellékes rászerelt egy teljesen oda nem illő alu hűtőbordát.

Előzmény: jani300, 2020-04-08 10:05:30 [16185]


PSoft | 15179    2020-04-08 10:23:44 [16186]

A filmből is csak annyi derül ki...egy komoly "vas", ami milliókat ér.

Előzmény: jani300, 2020-04-08 10:05:30 [16185]


jani300 | 9152    2020-04-08 10:05:30 [16185]

Még vissza is pörgettem annó ,de nem tudtam rájönni mi is az valójában

Előzmény: PSoft, 2020-04-07 21:17:52 [16184]


PSoft | 15179    2020-04-07 21:17:52 [16184]

"Ezt nézd meg Lali" jahhh, nem Lali...Jani!

Előzmény: jani300, 2020-04-07 19:24:59 [16181]

jani300 | 9152    2020-04-07 20:43:16 [16183]

Igen .
Nem leendő ,csak javítandó .
Gyári gép , csak a hajtókerék hiányzik a hajtóművel -

Előzmény: Vetesi75, 2020-04-07 20:40:33 [16182]


Vetesi75 | 1104    2020-04-07 20:40:33 [16182]

Az áttétel alatt pedig a leendő szalagfűrészgéped tálcája?

Előzmény: jani300, 2020-04-07 19:24:59 [16181]


jani300 | 9152    2020-04-07 19:24:59 [16181]

'Mechanikai ötletek' téma, 16149. hozzászólás
Ehhez kapcsolódva kutakodtam kicsit , találtam ezt azt .
A lassító áttételből kiálló kihajtó tengely átmérő 50 , csak úgy viszonyításképpen .

És valahogyan kezd megváltozni a látásmódom .
Most azt látom hogy valami eszement telepakolt vagy 30 négyzetmétert , mindenféle vacak vassal

    


RJancsi | 3330    2020-04-03 17:27:37 [16180]

Volt szerencsém 10 évig kézzel húzni-tolni repülőgépeket, a hazai "szokásoknak" megfelelően füves pályán. Természetesen lehet így is, bár némelyik 4 személyes gép feltankoltan piszkosul próbál ellenállni a mozgatásnak. Ilyen motoros úri huncutság persze nem volt, de amennyibe egy repülőgép tárolási díja kerül, repterenként egy-két ilyen vonszoló szerkezet biztosan beleférne a keretbe.

Előzmény: jani300, 2020-04-03 16:49:19 [16179]


jani300 | 9152    2020-04-03 16:49:19 [16179]



Hogy is mondjam
Gyerekjátéknak elmenne ,felsőbb kategóriásnak .
Borítékolható hogy simán kézzel is tolhatná azt a repülőgépet .
Érdekes ez a mai világ , gondolom a sima lapátra is van hasonló kisgép

Előzmény: RJancsi, 2020-04-03 12:54:58 [16178]


RJancsi | 3330    2020-04-03 12:54:58 [16178]

Kisrepülőkhöz létezik egy comó fajta "Aircraft TUG" vagy "Aircraft towbar".
Ez pl. akkus "csavarbehajtós".


Előzmény: jani300, 2020-04-03 12:04:25 [16177]


jani300 | 9152    2020-04-03 12:04:25 [16177]

Mondhattok amit akartok ...
Elég közel áll ez a kapálógéphez ,amit én találtam ki

Előzmény: D.Laci, 2020-04-03 09:35:46 [16174]


svejk | 30081    2020-04-03 10:57:42 [16176]

Hát úgy... nagyjából.

Jobban jársz a próbával, úgy is hallod mi a sok neki.

Előzmény: RJancsi, 2020-04-03 09:26:39 [16173]


RJancsi | 3330    2020-04-03 09:58:55 [16175]

Ha lesz felesleges 1 millió Forintom akkor elgondolkodom rajta. Most csak egy gyöngécske 3 fázisú csörlőféleségem van.

Előzmény: D.Laci, 2020-04-03 09:35:46 [16174]


D.Laci | 4703    2020-04-03 09:35:46 [16174]

Esetleg egy ilyen?
https://handtrucks2go.com/Battery-Powered-Trailer-Dolly-Tugger-Cart.html

Előzmény: RJancsi, 2020-04-02 18:24:15 [16171]

RJancsi | 3330    2020-04-03 09:26:39 [16173]

Dehogy veszem annak, őszintém megköszönök minden tanácsot. Az elmélettel többé-kevésbé tisztában vagyok, de egy hiányos adattábla és ismeretlen mechanika birtokában néztem ki a fejemből mint az üregi nyúl. Épp ezért tettem fel itt a kérdést, sok okos és gyakorlatban tapasztalt ember olvasta és adott ötleteket. Mindegyik hasznos volt. Arra pl. álmomban sem gondoltam, hogy egy olajban futó csigahajtás csak 40-50% hatásfokot tud felmutatni. Azt hittem sokkal hatákonyabb.
Már az is megfordult a fejemben, hogy valahogy mérnem kéne csörlőzés közben a motor áramát. Ha a teljesítményét elhiszem (az adattábla alapján) nagyjából ki lehetne számolni mekkora áram mehet át rajta füstölés nélkül.

Előzmény: sidius, 2020-04-02 18:59:36 [16172]


sidius | 43    2020-04-02 18:59:36 [16172]

Nekem mindenhogy jó, ha boldogulsz! Nehogy tudálékosságnak, vagy zaklatásenak vedd amit írtam, ez a lényeg! Manapságf a tudomény az sokszor ördögnek a tömjén ugye...

Előzmény: RJancsi, 2020-04-02 18:24:15 [16171]


RJancsi | 3330    2020-04-02 18:24:15 [16171]

Köszi a tanácsokat! Még az is lehet, hogy egyszerűbben oldom meg. Nagyjából ugyanazt a tömeget kellene mozgatnia, így egyszerűen ráakasztom és megnézem hogy "könnyedén" megindítja-e, nehezen de elbánik vele vagy szánalmas zümmögésbe kezd. Igazából az utánfutómat (megrakva kb. 1 tonna) szándékozom a szűk, enyhén emelkedő kocsibejárómon behúzni ill. kiengedni az utcára. Tolatva autóval is megoldhatnám, de nem akarom leégetni a kuplungot. Arra gondoltam, hogy a bejáró közepére ledűbelezem a csörlőt, ráakasztom az ufót és szép kényelmesen behúzom az utcáról. Mivel elég lassan megy a csörlő ezért kényelmesen tudnám "kormányozni". Kifelé a lejtőn simán kigurulna a kapun, a csörlő csak ellentartana, hogy ne kézzel kelljen visszafogni. Ha úgy látom, hogy felfelé erőlködik vagy meg sem indítja, egy (mozgó)csigával megduplázhatom a húzóerőt. Abban azért bízom, hogy nem kell csigasort építenem hozzá.

Előzmény: sidius, 2020-04-02 07:28:17 [16170]


sidius | 43    2020-04-02 07:28:17 [16170]

Ez lemaradt:
Mérd meg mennyi idő alatt csévél fel egy méter kötelet a gépezet, és föntebiek alapján jó közelítést kaphatsz.

Ha nyomaték alapon számolsz, az hosszadalmasabb, és az áttétel pontos vesztesége akkor se lesz ismert. A csigánál ez mindennél jobban függ a kenőanyagtól, és a felhasznált anyagoktól is.
A teljesítmény = fordulatszám x nyomaték. (1/s) A nyomaték tehát számolható. A csigaáttétel ezt felszorozza, és a kötéldob és a csiga átmérőkülönbsége van még amivel számolni kell. (Ha több sor kötél van, akkor a legnagyobb cséveátmérő jelenti a legnagyobb terhelést is egyben.) De szerintem ne merülj ennyire bele.

Előzmény: sidius, 2020-04-02 07:04:55 [16169]


sidius | 43    2020-04-02 07:04:55 [16169]

Mindenféle hosszasabb levezetést mellőzve jó közelítés gyanát úgy is gondolkodhatsz, hogy mekkora munkát képes elvégezni a gép: Egy LE=736 Watt. Ez kb. 73,6 kg-nak megfelelő súlyerőt képes mozgatni, azaz emelni egy méter magasra, egy másodperc alatt.
350-es motorod ennek majdnem a felét tudja teljesíteni, (pontosabban 0,47-szeresét). Vegyük úgy tehát, hogy 35 kg-ra képes.
Ha mondjuk az áttételekkel 0,1 m/s az emelési sebesség, (a méter tizede) akkor a 35 kg tízszeresével 10x35=350 kg lesz a mozgatható tömeg. Ezt felére vesszük a csigán elvesző nyomaték, és egyéb veszteségek miatt. Ekkor 175 kg-ot kapunk eredményül.
Egyfázisú motor indítónyomatékára ne nagyon számolj, általában teher nélkül kell indítani őket. Pl. ugye induláskor nem feszes az emelőkötél.

Előzmény: RJancsi, 2020-03-25 10:22:02 [16168]


RJancsi | 3330    2020-03-25 10:22:02 [16168]

Köszi az infót! Jobb híján arra gondoltam valahogy "blokkolom" (pl egy masszív csőfogóval) a csigahajtás bemenő tengelyét és megpróbálok a motor tengelyére valami közvetlen súlyterhelésű kart erősíteni. Ebből legalább azt meg tudnám állapítani milyen nyomatéknál csúszik meg a kuplung. Persze ez nem sokat segít abban, hogy mire képes a motor, ha korábban valaki jól megfeszítette a rugót akár le is égethetem a motort de a kuplung nem csúszik meg. Vagy a másik eset ha a biztonság javára lazára állították a rugót és hamarabb old mint amire a motor képes lenne.

Előzmény: svejk, 2020-03-25 09:35:58 [16165]


svejk | 30081    2020-03-25 10:01:39 [16167]

Nem, 1 fázis esetén sokkal kevesebb akár csak 20 %.

Három fázis esetén is sokváltozós, a motor kialakításától függően akár még nagyobb is lehet mint a névleges, de általában kevesebb valamivel.

Előzmény: PSoft, 2020-03-25 09:55:26 [16166]


PSoft | 15179    2020-03-25 09:55:26 [16166]

Nyilván, csak elírtad...

Az indítónyomatéka 1 fázis esetén ennél kevesebb de akár lehet csak 50%-a.

Előzmény: svejk, 2020-03-25 09:35:58 [16165]


svejk | 30081    2020-03-25 09:35:58 [16165]

A motor 2-2,2 Nm köröli nyomatékot tudhat.
Az indítónyomatéka 3 fázis esetén ennél kevesebb de akár lehet csak 50%-a.

A terhelt csigahajtómű vesztesége biztosan több mint 10 %, akár felmehet 40-50%-ra is.

Előzmény: RJancsi, 2020-03-25 08:51:58 [16164]


RJancsi | 3330    2020-03-25 08:51:58 [16164]

Ha már csörlőkről van szó... Régebben vásároltam egy kompakt csörlőt. Állítólag egy színház "vasfüggönyét" mozgatta amíg le nem cserélték. Sajnos nem sokat tudok róla. Egy elég kicsi 220/380 V-os motorka van rajta 12 mm-es tengellyel. Az adattáblája alapján talán 350 W-os, legalábbis van rajta 0.35 is. Egy egyszerű rugótergelésű kúpos kuplung határolja a nyomatékot.
Jó lenne tudni mekkora terhet képes megemelni. A mechanikai áttételt még ki tudom számolni (olajban futó bronz kerekes acél csigás hajtás), a kötéldob átmérőjét megmérem, és feltételezek pl. 10% súrlódást. De mennyi lehet egy ilyen motor forgató nyomatéka amit tartósan elbír illetve mekkora indítónyomatéka lehet a teher megindításához?

      


ANTAL GÁBOR | 4210    2020-03-25 08:09:04 [16163]

Én könnyen beszélek mert nekem készen van ilyenem . Hidromotoros csörlő + belsőégésű ( 13 LE Honda) motorral megcsinált hidraulikus tápegység . Ennél jobb nem kell . Az útváltóval lehet szabályozni( fojtásos szabályzás) a sebességet , Vagyis a megállítás gyakorlatilag cm es pontosságú
A vonóerő a nyomáshatárolóval korlátozható tehát nem terhelhető túl a csörlő .A kis csőrlőmet kútfúrásnál az iszapoló mozgatására és felezős üzemben a csövek visszahúzására használom F = 1800 N A nagy csörlőm 5000 N os ( ott van egy 3 as áttétel )
A hidromotor mindkét esetben OMR típusú

Előzmény: jani300, 2020-03-24 20:52:08 [16157]


jani300 | 9152    2020-03-24 21:21:51 [16162]

Hát akkor az bizonyos hogy nem ugyanarra gondolunk

Előzmény: PSoft, 2020-03-24 21:02:54 [16160]


jani300 | 9152    2020-03-24 21:20:29 [16161]

Nekem volt géplapátom , annak a sodronyában volt az indító vezeték , de lehet kidobtam már a tárcsát , hajtóművet .
Azért kell a kuplung ha elakad ki lehet kuplungolni ,a csiga pedig lehet önzáró .
De van egytonnás ,hengcsigás bolgár futómacskám , csak akkor háromfázisú generátor kell ,vagy frekiváltó
Favágó kezébe adnál finom villamos csörlőt ?
A 3,5 tonnás gépeimet én is egyedül vittem be , nem volt gond vele ,akkor

Előzmény: zozo, 2020-03-24 21:02:36 [16159]


PSoft | 15179    2020-03-24 21:02:54 [16160]

„ ...úgy tudom a a robikhoz még nyomatéknövelő áttétel is létezett ,pótkocsi vontatáshoz . ”

Igen, egy kétlépcsős szíjtárcsa volt a főtengely végén.

Előzmény: jani300, 2020-03-24 20:52:08 [16157]


zozo | 5001    2020-03-24 21:02:36 [16159]

Elektromos csörlővel, rádiós távirányítóval. Az "akasztó" ember kezében van a távirányító, ha baj van rögtön le tudja állítani, visszafele járatni.
Egy áramfejlesztő kell hozzá, de elférne az autón. Cserében biztonságos és kényelmes.

A hajómat egyedül így húztam ki a sólyán. Gyerekjáték volt.

Előzmény: jani300, 2020-03-24 20:52:08 [16157]


D.Laci | 4703    2020-03-24 21:00:02 [16158]

http://uj-uaz.hu/wordpress/kiegeszitok/csorlo-12000-lbs-premium/

Előzmény: jani300, 2020-03-24 20:52:08 [16157]


jani300 | 9152    2020-03-24 20:52:08 [16157]

Köszönöm a hozzászólásokat !
Alapból egy terepes UAZ a közelítő jármű .
Arra szerelve ,vagy ahhoz rögzítve ,van az elképzelés .
Lefele nem kell engedni ,ott nincsen teher , elég kihúzni egy stiftet , és kézzel lehúzni a kötelet .
Ismerem a felbakolt kerekes dolgot is , de az a difit pörgeti .
A villamos megoldást tartom inkább cuminak , és ot ugye egy jóval nagyobb motornak kell az áramot termelnie .
Itt nehéz , ipari körülményekkel lehet inkább számolni ,nem egy alkalmankénti csörlőzéssel .
Csak egy ötlet volt , úgy tudom a a robikhoz még nyomatéknövelő áttétel is létezett ,pótkocsi vontatáshoz .


RJancsi | 3330    2020-03-24 20:45:13 [16156]

Nem feltétlen traktorral...


TBS-TEAM | 478    2020-03-24 20:35:14 [16155]

Akkor ilyen meghajtást
Olyan csörlőt kell keresni amelyet mehanikusan ki lehet oldani a sodrony lehúzásához.

Előzmény: svejk, 2020-03-24 20:19:59 [16154]


svejk | 30081    2020-03-24 20:19:59 [16154]

Szerintem nem egyszeri alkalomról van szó.
Egy autócsörlő motornak az S értéke jó ha 5-10.

Előzmény: TBS-TEAM, 2020-03-24 20:12:27 [16153]

TBS-TEAM | 478    2020-03-24 20:12:27 [16153]

Ha nem akarsz sokat sz....ni akkor 12V komplett csörlő
Már csak a rögzítésen kell törpülnöd mert ha pl:1000Kg kell húzni mindenestől (test tömege surlódás lejtő szög.......)
akkor 1000kg feletti valamivel kell megtámasztanod, hogy egy helyben maradjon.
Nem is olyan egyszerű mint ahogy hangzik.

Előzmény: jani300, 2020-03-24 19:24:41 [16149]


kaqkk007 | 1368    2020-03-24 20:03:10 [16152]

Venni kell egy 12 voltos autócsörlőt felrakni egy autóra (gondolom a rönköket el is szállítják valamivel ... ) A legegyszerűbb és legbiztonságosabb , Szerinted ki fogja megtartani a rotakapát amikor ráránt az alant lévő fadrabra főleg ha az valamiért elakad ?

Előzmény: jani300, 2020-03-24 19:24:41 [16149]


RJancsi | 3330    2020-03-24 20:00:23 [16151]

A másik, hogy alacsony fordulaton elég kics a motor nyomatéka, ha meg nagy gázzal járatod akkor túl gyorsan fog húzni. Elvben lassíthatod kis átmérőjű kötéldobbal, de annak a sodrony minimális hajlítási sugara szab határt. Az is kérdés hogyan rögzíted a kapálógépet mert normál helyzetben a kapatagokon áll ill. mozog de az most a levegőben lesz. Nem lenne jó, ha nem a rönk jönne fel a völgyből hanem a gép indulna meg lefelé.

Előzmény: jani300, 2020-03-24 19:24:41 [16149]


RJancsi | 3330    2020-03-24 19:57:07 [16150]

A legtöbb kapálógépen nincs hátramenet. Kuplung ugyan van, de általában a függőleges motortengely (önzáró) csigahajtással hajtja a kereket. Tehát üresben sem tudod "lehúzni" a sodronyt, le kell tekerni róla.

Előzmény: jani300, 2020-03-24 19:24:41 [16149]


jani300 | 9152    2020-03-24 19:24:41 [16149]

Jó estét !
Megkerestek , hogy árok , domboldal tisztításhoz kellene egy drótköteles csörlőt készíteni, kisebb fák ágak felhúzására domboldalon ,meredek lejtőn ,gépi üzemmel .
Igazán nem ölnék én ebbe sok munkát ,az ötletem egy benzinmotoros kapálógép kapái helyére szerelt kötéldob , drótkötéllel . Ha kuplungos a gép az elég egyszerűnek tűnik .
A kérdés ,csinált már valaki hasonlót , működhet a dolog ?


Németh Szabolcs | 673    2020-03-03 04:38:00 [16148]

Nyugodtan ,nem veszem zokon a jò ötleteket (sem) .
Leírtam a topikomban ,hogy ez az ötlet miért lett elvetve ,remélem érthetöen irtam le ,ha nem szòljatok (be) bátran .

Előzmény: svejk, 2020-03-02 08:54:59 [16147]


svejk | 30081    2020-03-02 08:54:59 [16147]

Nem akarok Németh Szabolcs topicjába randítani, szóval anno ilyen oldaletetésű helyzetfúrót csináltunk.
Persze itt csak alu zártszelvényekbe kellett max. 4-es furatokat fúrni, de néha qrva sokat.


Csikarc | 3751    2020-03-01 18:35:59 [16146]

No ilyen témát én is szívesen olvasgatok!

Előzmény: svejk, 2020-03-01 12:07:21 [16144]


Németh Szabolcs | 673    2020-03-01 16:32:42 [16145]

Köszi a tippet ,kérek egy topikot a gépemnek !

Előzmény: svejk, 2020-03-01 12:07:21 [16144]


svejk | 30081    2020-03-01 12:07:21 [16144]

Németh Szabolcs!

Kérd már meg a fórumgazdát, hogy nyisson neked egy topicot erre a gépre!
Most még nem késő átrakni az eddigi hozzászólásokat sem, bár már dolgozni kell vele.

Előzmény: Németh Szabolcs, 2020-02-29 15:13:06 [16142]


kocsora | 419    2020-02-29 20:01:21 [16143]

Az időbe belefér. Ideiglenesen megoldottam 15x5 lapos aluval.
Kösz.

Előzmény: sanyi, 2020-02-27 22:29:48 [16133]


Németh Szabolcs | 673    2020-02-29 15:13:06 [16142]

A sínek alá ijectált epoxi nem ugyanaz amivel az önterülö asztallapunkat csinálják .
A sinek alá egy sokkal keményebb ,majdnem egy puha gyurma szerü anyagot nyomnak be ,pusztán kiegyenlítve az esetleges hibákat a két acél felület között .
Több 100Tonnás gêpágyakon sikerrel alakalmazták eddig ,nem hiszem hogy gond lenne a mi kis gépünkön vele.Meg garancia is jár hozzá ,így sok félnivalòm nincs .
Az expert srác aki felmérte a gépünket ,egy nagy mùltra visszatekintö szerszámgépek felùjításával foglalkozò család tagja,csak tudja hogy mit csinál.

Előzmény: Szalai György, 2020-02-29 06:47:45 [16139]


zozo | 5001    2020-02-29 10:22:20 [16141]

A 10 db lineáris sín a mechanika mozgására van benne, nem a hőtágulást kompenzálom vele. Az elhelyezés volt az érdekes, hogy párban együtt vándoroljanak a hőtágulással. Így számítható volt a helyzetük. Párhuzamos oldalfalakra tettem őket, a hosszú oldalra merőlegesen. Külön-külön mechanikát mozgatnak, de az aktuális, egymáshoz képesti pozíciójuk ismerete fontos. Ha 3-4 fokot változik a hőmérséklet, szoftveresen kalibrálni kell az új pozíciót.

Egy kutyaságot azért kénytelen voltam belevinni. Két a tetejükkel egymással szemben álló sínt csak úgy tudtam pozícionálni, hogy az egyik sínt fixen rögzítettem, a másik pedig a sín furataiba illesztett csapon szabadon tud mozogni 4-5 tized mm-t. Tehát ezt a sínt a csapok tartják csavar helyett, plusz a talpuk oldalról is meg van támasztva. Nem szép megoldás, de bevált.

Ennek ellenére az első félévem azzal fog telni, hogy újragondoljam ezt a problémát, egy hasonló gép tervezésében. Akkor tudom jól kezelni a hőtágulást, ha a hordozó felületek minél kisebbek lesznek.
Az 1 m-es szakaszt felbontom 5x200 mm-re, és kis hőtágulású anyaggal lesznek összekötve egymáshoz, légrésekkel. Nem lesz egyszerű a benne lévő mechanika miatt, de megoldom valahogy.
Sajna ez is prototípus, nem nagyon tudom publikálni.

Előzmény: Szalai György, 2020-02-29 06:54:33 [16140]


Szalai György | 8130    2020-02-29 06:54:33 [16140]

Érdekes helyzet. Hogy tervezel ezzel a hőtágulással? Az egyik oldalon a lineáris síneket rövid keresztirányú lineáris sínekre szereled, hogy elmozdulhassanak a hőmozgással, mint egy közúti híd esetében?
Akkor csak a viszonyítási oldal fix, a másik pedig szabad, így a rendszer nem válik túlhatározottá.
Vagy?

Előzmény: zozo, 2020-02-28 21:10:07 [16137]


Szalai György | 8130    2020-02-29 06:47:45 [16139]

Még mindég böki az oldalamat ez a felületi terhelhetőség.
Az, hogy a gyanta felülete gránit keménységű, szerintem egy kitérő mellédumálás az eladó részéről.
Milyen kemény a gránit? És menyire terhelhető? Nekem nem derült ki.
A gránit egy kompozit, földpátból és kvarcból áll, kb. 6 vagy 7 körüli keménységgel.
És itt jön a csavar. A 6 vagy 7 az nem keménység, hanem karcállóság a Mohs skálán, ami nem ad infót a plasztikus deformációról.

Előzmény: Németh Szabolcs, 2020-02-28 04:42:39 [16134]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 322 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊