Azon gondolkozz el, hogy amit a vezérlő program előtolási sebesség kijelzője mutat, annak mi a köze a valósághoz (általában kevés). Itt dől el sok tekintetben a lézerezésed minősége. Ha tényleg a minél szebb, pontosabb végeredmény a célod, nem úszhatod meg a hajtásláncod komolyabb méretezését.
Az adatlapodon meg illene közölnöd, hogy hol laksz, mert a személyes segítségnyújtáskor ez se közönbös.
Szerinted ilyen, vagy hasonló pontosságot el lehet érni léptetőmotorokkal?
Kb egy órája szívom magamba a szervó infókat, de ha jól értelmezem, sokkal bonyolultabb a vezérlése, sokkal nagyobbak mint a léptetők, és ugye mivel kis gépről van szó, nem terveztem az X tengelyre egy 11 cm hosszú motort rakni, és nem utolsó sorban sokkal drágábbak is, bár ez a legkisebb probléma.
Szóval ha meg lehetne közelíteni azt a pontosságot, akkor maradnék az eredeti terv szerint a léptetőmotornál.
Minden tekintetben jobb nem viccből drágább első körben.
Egyik ügyfelünk sok évvel ezelőtt kért egy cél gépet. A mottoja az volt, hogy minnél olcsóbb legyen. Van ideje. Sajnos ez álltalános hozzáállás. Két árajánlatot kapott. 1 Léptető motorokkal. Olcsó pillanatnyilag. 2 szervo motorokkal. Drágább A mozgási végsebességek ua. Kapott számítást, hogy a termelési darabszám 35% több a servo javára. Megrendelte az olcsobbat és megkapta. Kérdeztem miért??? Azt mondta van ideje. Nem értettem de mindegy is. 2 év múlva visszajött, hogy már nincs ideje servo hajtást akar és még egy gépet servo hajtással .
Tegyük helyre a dolgot. Egy CNC megmunkáló berendezést meg lehet tervezni és kivitelezni úgy, hogy a pontosság 0,000xxx1 és a megfelelő anyag meg is munkálható és überpontos lesz. Lásd video:
Egy lézer vágásnál az anyagot egyszerüen, hogy érsd égeted-olvasztod.... az anyag szerkezetének egyenetlensége folytán nem tudsz nagyon nagy pontosságot elérni hiába tud a gép ezred mm pontosággal mozogni a végeredmény tized pontosság lesz.
A komolyabb/drágább gyári gépek úgy vettem észre, hogy mind szervósak. Szerinted a vezérlő amit az előbb belinkeltem, az csak léptetőre jó, vagy esetleg szervót is vezérelhet?
-40 W co2 -600*400-as munkaterületet terveztem, kb 1000*700 mm hely van a gép számára, ebből szerintem ki lehetne hozni ekkorát. -Az egész gép alu profilokból épülne, az X és Y tengelyen is lineáris vezeték/kocsi lenne. -90%-ban bélyegzőgumikat, kisebb névtáblákat gravíroznék vele, 10%-ban vágás, ami max 4-es rétegelt fa, vagy 1,5 mm-es műanyag. A teljes munkaterületet kb szökőévenként használnám ki. A cél inkább a minél precízebb munka, nem a nagy sebesség. -Fogazott szíjas hajtást terveztem, mint a belinkelt videókban is. A fogszám és fogosztás kérdésig még nem jutottam el. -Egy ilyen DSP-vel vezérelném.
Alap paramétereket se közöltél, így kár még áttételezésről beszélni. Minimum kellene tudni ezeket pl.: - Hány W-os lézerforrásod lesz? - Milyen típusú (co2, fiber, kék dióda, ....stb?) - Milyen anyagot akarsz lézerrel megmunkálni? - Mire akarod leginkább használni? (vágás, gravírozás?) - Mekkora a munkafelület? (X?, Y?) - Fogazott szíj a hajtás típusa? (fogszám, fogosztás?)
Néhány 10 órát már eltöltöttem a belemélyedéssel Az egyetlen ami még nem világos, az a motor áttételezés (ha kell persze), és a motorok pontos típusa. De úgy érzem, nem úszok meg újabb jó néhány órát...
Ha gépet szeretnél építeni 0-ról akkor teljesen bele kell mélyedned, mert ha NEM akkor sok időt, energiát, bosszúságot, nem beszélve a pénzről, fogsz beleőlni, és még a jót meg sem fogja közelíteni a produktum.
Köszönöm! Tehát a jobb gyorsulás miatt áttételezik? De így meg a maximális sebességből veszítenek gondolom... Azt hittem, a nagyobb precizitás miatt csinálják egyesek. Sok videót néztem, de a gép méretétől függetlenül építi valaki áttételezve, valaki direkt 1:1-es hajtással. Hogy őszinte legyek, nagyon nem akarok belemélyedni a témába, csak egy gépet szeretnék építeni ("0"-ról), és ehhez gyűjtöm az információkat.
Függetlenül attól, hogy mit látsz (főleg hobby építésű) gépeken, a lézer CNC hajtás maximális gyorsulási képessége a fő cél. Erre vannak objektív méretezési módszerek, ahol van egy csomó bemenő paraméter (pl. a motor típusa, M, J, n max, mozgatott tömeg, ..... és még sorolhatnám), amit figyelembe kell venni, és így kapunk egy optimális áttételt. Ha érdekel komolyabban a téma, folytassuk privátban, segítek neked konkrét, a te gépedre vonatkozó tanulságos diagramokkal is.
Valaki meg tudná mondani, hogy miért alkalmaznak egyes (házi készítésű) gépeknél áttételezést az X vagy Y tengely, vagy esetleg mindkettő meghajtására?
Szerintem költözz át a témával más topicba pl. a Segítség béna vagyok-ba (célzás nélkül, de igazából nem tudom hol lenne a helye). A lézeres melegítés szerintem eléggé kiszámíthatatlan. Egyszerűbb és kiforrottabb a 3D nyomtatóknál használt réz fűtőtömb beleszorított fűtőpatronnal és termisztorral. Egy digitális hőfokszabályzóval egyszerű a beállítás.
A golyóstoll nagyon jó ötlet. Pákával próbáltam (szabadkézzel), ha hegyes a páka, lyukasztja a fóliát, ha tompább, kicsi a ,,felbontása". Hogy ebben a topikban maradhassunk... Mi lenne, ha gravírozóként használnám a tollbetétet, és lézerrel melegíteném?
RJancsi | 5804
2021-02-16 18:31:48
[18451]
Ezzel az lehet a baj, hogy ki kell találni hozzá egy vezérlést, a pöttyök távolsága (mérete/sűrűsége) nagyban befolyásolja a nyomat minőségét (itt nem vonalkódot vagy raszteres cm nagy betűket kell épp hogy felismerhetően nyomtatni) és a fűtött "pöttyök" hőtehetetlensége sem tenné lehetővé a kontrasztos és gyors nyomtatást.
Előzmény: Szalai György, 2021-02-16 17:57:08 [18448]
Kézsmárki Zoltán | 743
2021-02-16 18:26:06
[18450]
Szia!
Tulajdonképpen működik, ahogy leírtad, csak szabad kézzel még nem nagyon megy a Times félkövér betűtípus.
Előzmény: Szalai György, 2021-02-16 17:06:47 [18443]
És ha nem egy golyós végű forrasztópáka gurul, hanem egy egész sornyi van és le-fel mozogva alakítanak ki egy sornyi nyomatot? Azután soremelés és tovább. Mintha közvetlen hőnyomtató volna csak nem vonalkódot nyomtat, hanem raszterben pöttyöket.
Nem. Egyszerűen egy 2,5D gravírozó, ahol a gravírozó motor/szerszám helyére a "Z" tengelyre egy hőfok szabályozott "pákafej" kerülne. Képzeld az alábbi videóban, hogy nem marófej hanem egy félgömb végű 150°C-os "pákafej" mozog a tárgy felett. A könyvre ráteszem a transzfer fóliát aranyozott felülettel lefelé a forró gömbfej meg átolvasztja az aranyat ott ahol kell.
Előzmény: Szalai György, 2021-02-16 17:36:54 [18446]
Szalai György | 9458
2021-02-16 17:36:54
[18446]
Mintha egy X-Y-Z irányban cnc szabályozott keretre szerelt meleg mátrixnyomtató fejjel gépelné a karaktereket vagy ábrákat?
Egyébként jó gondolatot ébresztettél bennem a tollal. Ha egy 3D gravírozóba a szerszám helyére beteszünk egy gömbvégű hőfokszabályzott "pákafejet", azzal lenne esély feliratozni. Rugós felfüggesztéssel viszonylag pontosan meg lehetne oldani a kellő nyomóerőt is.
Előzmény: Szalai György, 2021-02-16 17:06:47 [18443]
RJancsi | 5804
2021-02-16 17:29:04
[18444]
Nekem úgy tűnik, hogy a hőtranszferes fóliáról kellene valami nyomtató szerű szerkezettel tetszőleges feliratot/ábrát átvinni a többé/kevésbé vastag (könyvszerű) felületre. Tehát épp a nyomósablont kellene kihagyni és valami 2D CNC szerkezettel előállítani a "hőképet" ami átolvasztja az arany bevonatot a transzfer fóliáról a felületre.
Előzmény: Szalai György, 2021-02-16 17:06:47 [18443]
Szalai György | 9458
2021-02-16 17:06:47
[18443]
„mint a ceruzával való írás” Én meg azt gondoltam, hogy szabadkézzel írnál arany szöveget, egy melegített hegyű nagygolyós tollal. Már látom a hozzászólásokból, hogy melegen préselésről van inkább szó. De akkor mi a nemmegy kérdés? A nyomósablon kialakítása vagy a melegítő asztalé?
Nem hiszem, hogy működik. Ott kell összenyomni a két anyagot, ahol melegítjük is. Lézeres gépet már láttam, az úgy működik, hogy a fekete műbőrt a felirat szerint leégetik, és az alatta lévő barna karton kilátszik. Na, azt látná meg RJancsi felesége...
Csak egy ötlet.. Talán ez az eljárás jó lehetne neked..?
https://www.youtube.com/watch?v=BFR5dolT9hs
"A mechanikus része menne, de hogyan lehetne gyorsan ki-be kapcsolgatható melegítő eszközt készíteni, amit a fóliára rá is kellene nyomni? (A hőfok kb. 120-130 fok, a nyomás minimális, mint a ceruzával való írás.)"
Erre a kérdésre viszont a 3D nyomtatós topikban előbb kapsz választ.. (Ők használnak asztal melegítés/fűtésre olyasmit ami neked kellene)
Igen, az utolsó mondatod feltárja a lényeget: díszítésként szebb, ,,plasztikusabb", ha jobban bele van préselve, de a fólia kisebb nyomáson is működik. Nekem nyilvántartó könyveket, szakdolgozatokat kellene feliratoznom.
Nem hiszek a lézeres "ráégetésben". A transzfer fóliáról nem átégetni csak alacsony hőfokon (mint Zoltán írta 120-130°C-on) kell átmelegíteni az aranyozást. Lézerrel elég nehézkesnek tűnik pont ilyen hőmérsékletre fűteni az üvegen+fedőfólián keresztül az aranypigmentet. Kisebb hőfoknál nem tapad fel eléggé, magasabb főfokon meg elég. Az sem jó ha a fedőfólia pörkölődik pláne ha a tábla anyaga. Talán egy hőnyomtató nyomtatófejével lehetne valami célgépet csinálni. Hasonló megoldással mint a kézi tintasugaras nyomigák.
Csak ötletelek... ha rá van szorítva pl egy üveglappal, akkor egy jól fókuszált kéklézer pont ott melegít ahol kellene, mivel a normál üvegben elég kevés százaléka nyelődik el, így akár még jó is lehetne De ezt ki kellene próbálni, mert nem esküdnék meg rá hogy okés.. mivel a felhasznált fóliát sem ismerem...
így meg lenne az előnye, hogy ábrát és bármilyen windowsban található fontot felhasználva lehetne írni rá..
Minden bizonnyal a környékeden is van olyan ember akinél van kis kék lézeres gravír szerkó, amivel egy fedlapra ki lehet ne próbálni....
A volt nejem könyvkötő volt (igazi, nem ragasztotta hanem kézzel varrta az íveket), a nyomdájukban láttam hogyan készülnek az ilyen feliratok. Azon csodálkozom, hogy kis nyomást írsz, nekem úgy tűnt, az arany feliratok, díszítések mélyen bele voltak nyomva a táblába. Sokkal plasztikusabbak voltak úgy mintha csak a papír vagy vászon síkjába lettek volna rámelegítve.
Adódott egy problémám, hátha tud valaki segíteni. Nyomdászként könyvek borítójának aranyozását kellene elkészítenem. Régebben ez a technológia úgy nézett ki, hogy az ólombetűt megmelegítettük, és egy aranyozó fólián keresztül rápréseltük a könyvre. Az ,,aranyfüst" levált a hordozó fóliáról, és a betűk helyén rajta maradt a borítón.
Ezt a feladatot kellene elvégezni ólombetű nélkül. A mechanikus része menne, de hogyan lehetne gyorsan ki-be kapcsolgatható melegítő eszközt készíteni, amit a fóliára rá is kellene nyomni? (A hőfok kb. 120-130 fok, a nyomás minimális, mint a ceruzával való írás.)
Lehet, hogy ennek a feladatnak semmi köze a lézerhez, azért írtam ide, mert egy gyári gép leírása diódát emleget.
Ha valaki tud erről valamit, vagy van ötlete, kérem, írja meg. Köszönöm!
remrendes | 4064
2021-02-16 09:38:26
[18428]
Köszi! Azt tudtam csak, hogy plexi lemezt nem ajánlatos vágni.
Vágott már valaki 0.5-1mm vastag PTFE (esetleg POM) lemezt?
NorbertoEco | 2
2021-02-15 23:52:30
[18425]
Igen néztem. Kértem árajánlatot Epilog Zing24 40W gépre és 4,4 millió+áfa ami sok, és sokára térülne meg az ára, de cserébe megbízható. Egyik kiszemelt EZ1 Másik EZ2
Nem csak hobbi célra szeretném. És ezért kérném a tanácsotokat. Esetleg tudtok konkrét weboldalakat ahol érdemes nézelődnöm?
Az RF csöves gépek még használtan is 1,5 milliótól indulnak,mindenben jobbak mint a DC csöves, csak hát elég drágák. Ha sok felesleges pénzed van, akkor, persze akár hobby célra is vehetsz RF csövest, de az inkább ipari felhasználásra való.