A 841-es egy köszörült alkatrész, nagyon pontosnak kell lennie, és merőegesnek a tengelyre, ha valaki kivette és koszosan rakta vissza az okozhat olyan ferdeséget nála, ami miatt bizonyos pontokon befeszül a nyomcsapágy, főleg ha már összekopott a futófelülete ehhez a ferde helyzethez.
Valaki legyen szíves segítsen pár tanáccsal, mert lassan ott tartok hogy felgyújtom ezt a sz.. ép öreg gépet.
Beállítottam az első főorsó csapágyat ahogy kell, 5 ezred alatt van a hézag a szögtapintós szerint. Ígymarad, jobb mint a két század kíndulás (bár szerintem az se egy Világvége, de ezt hagyjuk.) Szépen forgott, semi szorulás. Nosza állítsuk be a hátsó csapágyhézagot.
Kitaláltam hogy szépen óvatosan kocogtatva (jelzem nem volt durva ütlegelés a kltkilóssal.. ) a főorsót tengely ilrányban, egyszer kell lennie egy olyan pontnak hogy nem tud tovább menni. Ez a hátsó csapágy felé meg is történt, kb másfél tizedet mozdult az orsó (amit mondjuk nem annyira értek... ) Mikor elkezdtem forgatni az orsót szépen jár, de aztán egyszercsak megszorul, és folyamatosan áll vissza az eredeti tengelyirányú pozícióba. (És itt feladtam, összehegesztettem, leöntöttem zöldfestékkel és elvittem a méhbe... )
Szóval mi a tosz lehet már megint? Mi feszíti vissza az eredeti helyzetbe és miért szorul meg? Hátrafelé a 841-es fedél atomstabil, a nyomcsapágy hézaga tűnhet el. De hogy a pékbe?
vaskukac | 632
2020-03-24 22:45:36
[509]
Az öreg gép szép darab. Első ránézésre a Csepel ős Reineckernek tűnik?
Az órák azért mérnek különbözőt (vagy semmit) mert a felfogatás egy egykaru emelő, és a forgáspont különböző távolságokban vannak. A szürke erőkarja olyan hosszú, hogy az F erő melyet a műszer rugó ereje fejt ki a rudat elhajlítja és nincs mért adat.
A rögzítés és a műszer közötti erőkarnak a legrövidebbnek kell lenni az elfogadható méréshez.
Ha lehet a vas hőmérséklete min, 20C körűl legyen.
A szaki csak segédkezett, megmutatta a gépet, azután a munka felénél ott is hagyott. A csúszó felületnek a képen látható részét gyorsan tisztára martuk. Készítettem négy csavaros talpat amivel nagyon szépen be lehetett állítani a felületet. Szerencsére mindkét végén volt érintetlen gyári megmunkálás, így ahhoz lehetett órázni. A másik alkatrésszel viszont bénáztam. A fecskefark miatt csak kiesztergáló fejjel tudtam elérni a takart részeket, de pont a marás elkezdése előtt kézzel hajtva nekikoppantottam a kést az anyagnak és kitört a vídia. Végül hogy mentsem a dolgot egy hss hasábnak köszörültem le a sarkait és azt fogtam be a késszárba. Ezen az öreg gépen nem volt olyan fordulatszám ami jó lett volna így csak gyötörtem a gyorsacélt. Végül lemartam, de csúnya lett a felület. Szerencsére arra fogom majd ragasztani a bronz lemezt. A ragasztás alatt is behántolom egy kicsit, ezért rámegy pár órám mire elsimítom a mart felületet. Szerencsére az elsőnek mart asztalon hibátlan a sík, azt csak egyszer kell áthántolni hogy jó legyen csúszófelületnek.
Gondban voltam hogy a marógépem egy méteres berágódott csúszófelületét hogyan hozzam rendbe. Végül találtam egy öreg marógépet aminek felfért az asztalára a darabom.
Kipróbáltam a vattanyú orosz órácskámat. Az is mutat, szemben a hagyományos órákkal.
Itt rajta van három óra, látható hogy hiába mozog a nagy órák mutatója, nem indikálnak semmit amikor a szögtapintós meg igen.
Ezért megnéztem három hasábot. 1mm a bázisnak, 1,01mm és 1,03mm. A papíron a sorrend: orosz szögtapintós, Mitutoyo szögtapintós, százados óra, ezredes óra. Valószínűleg az állványom nem alkalmas az ezredes használatára, túl sokat rugózhat. Vagy hidegvan és ennyire elmászik a mérése. A hasábokat egymás mellé rakva tologattam a tapintók alatt, többször oda-vissza, a mérési eredmények pontosan ismételhetőek. A léc felületét áthúztam kővel, a hasábok a lehetőségekhez képest jól letapadtak (használt piacos készlet). A szögtapintósok és a százados óra ugyanazt méri (a századosnál egy mutatónyi eltérés van ha épp úgy alakul), nincs egy századnyi eltérés. A jelenséget látom és elfogadom, de nemértem továbbra se.
Végül megmértem levett kalapnál a hézagot és ugyanúgy 1 század. Nyugtassatok meg, hogy nincs túlhúzva a csapágy és nem fog berágódni. (Tudom hogy 5 ezred a megengedett max.)
Jó, majd ha eljutok a gránitlapomhoz, leellenőrzöm az óráimat (ehhez el kell mennem a másik órámért is a régi műhelybe), utána leszedem az orsóház tetejét és felcsattintom a másik már behántolt talpas állványomat. Még szerencse hogy a szögtapintósét is behántoltam már...
Egyébként figyeltem hogy így ebben a felállásban az a vaslap 2 század billegést tud belevinni a mérésbe, de többszöri ütögetéssel kiderült hogy ez a nyugalmi állapota volt.
Megjegyzem még mindig van a mágnestalp alatt egy darab vas, valami műanyag lap, orsóházfedél és csak utána jön a főorsóház, amiben helyet foglal a csapágy.
Szőrszálhasogatás, de tessék megadni a módját! Arról nem is beszélve, hogy egy szőrszál vastagsága elérheti a 3-4 századot.
Nincs hitetlenség, láttam a két szép szememmel. Csak nemértem van, hisz elméletileg egyenes vonalú mozgást indikál... Sőt ha kitartom a feszítést se állnak be. Érdekes jelenség az biztos.
Mi is a hitetlenség tárgya? Az ezredes óra érzéketlensége?
Azok az órák arra valók, hogy egyirányú eltéréseket lehessen pontosan mérni. A specifikációjuk is említi a gyári hiszterézis értéket, ami az idő múltával drasztikusan nő. (a munkahelyemen az összes gép backlash-t elállítgatták egy ilyen szívatós óra miatt)
A szögtapintósok rubin csapágyasak, illetve van egy régi Astimeto hagyományos századosom, az valami folytán fürge maradt.
Előre is elnézést, de bmeg ezt nem gondoltam volna!
De tényleg. Ezt nem annyira értem, ha kitartom akkor se áll be a százados és az ezredes óra se, pedig kézzel finoman jár és ütést is szépen mér... Meg se nyikkannak gyakorlatilag.
Mindenesetre ezzel így 1 század belemegy 14 kilóra 4l távolságon..
Na várjál, ha ez a felállás nem jó (nem a szánra támasztok) mert "emelgetem" az orsóházat, akkor a gépkönyvben hova támaszt? Ott is tuti az ágyazatra, akkor meg ugyanúgy ott van ez a hiba mem? De kizártnak tartom hog ennyire közel az orsóház felfekvésétől deformálódna bármi.
Még egy dolog. Főleg a hideg műhelyekben a mérőórák belustulnak és megnő a hiszterézisük is, főleg ha már régiek és a kenyőanyag már nem elég híg a fogaskerekeken.
Ezért ilyen esetekben lehet az ezredes óra meg sem mozdul ha kicsi az elmozdulás.
A képen látható másik szögemeltyűs óra sokkal érzékenyebb szokott lenni, persze az csak százados. Ahol csak lehet indikálásra ilyet használunk, negyed század jól érzékelhető ezen is.
Van e valakinek eladó 0.35mm es zománcozott rézhuzalja, kellene úgy 0.2kg belőle. Lehetőleg Kecskemét környékén .... Magánban legyen kedves jelentkezzen akinek van és hajlandó lenne el is adni.
Meg kellene tekerni a mágnesszelep tekercseit, ehhez kellene.
Megmértem, mostmár normálisan. 2l-nél 30 kilóval egy mutatónyit se mozdul. 4l-nél (jobban hozzáfértem így) 20 kilónál semmi. Tegnap kb 10l-nél mértem 20 kiló környékével, igaz egy cserépléc volt az erőkar. Remélem most nincs túlfeszítve a csapágy...
ahogy mondod azért vágtam szét mert le volt égve és mert nem tudtam hogy kell szétszedni, most már ti tudjátok :D
nem akarok neki új házikót csináltam bele egy betétet, és szépen meghegesztem, betét nem engedi az átfolyást, majd be az esztergába és helyrerázom, a csévetestet meg épp gyártja a 3D nyomi, délután ha találok hozzá való 0.3mm es madzagot akkor meg is tekerészem, 32ohm a tekercs ellenállása...
ME250 megint azt gondolnám hogy nincs lejjebb, de van! :D Már csak nevetek rajta.... A kép magért beszél: ez a gyorsjárati mágnesszelep sajna nem tudtam hogy jön szét, mint kiderült az alső felső takarót ki lehetett volna szedni, ha a peremezést jól visszahajtom egyébként érdekesség, ez a dupla cső 1 anyagból van esztergályozva, manapság tuti 3 db ból lenne összetéve...
jani300 | 12272
2020-03-21 21:10:56
[479]
Van egy nagyobb TOS esztergám . Mielőtt kidobták olajhiánnyal üzemelhetett .Kényszer olajozású . Be voltak ragadva az irányváltó kuplungjai is . Recsegős hangja volt a főorsó első vezetőcsapágyának . Híg olajjal feltöltve járattam egy ideig (tanácsolták) Elcsendesedett ,a kuplungjai is viszonylag rendbe jöttek a lazítva járatástól . Nagyon kopott ,de nagysága , merevsége miatt azzal a legjobb dolgozni . Semmit nem nagyon csináltam vele ,az olajfolyásra az a megoldásom ,hogy egy tepsi van alatta és visszatöltöm időnként . Igazából nagyolni rabolni való ,nem túl pontos már . Na csak azt akartam ebből kihozni hogy sokat bírnak azok a vezetőcsapágyak . Vannak időre cserélt vezetőcsapágyaim is ,szerintem hibátlanok ,de ezt csak úgy írom . Nem hiszem hogy felújítom ,nem kell ezért megkövezni ,nem igen lenne értelme .
Neki lehet állni, de ha edzett és az alapanyaga nem bírja elkezd repedni. Márpedig ez edzett, úgyhogy melegített állapotban érdemes lehet hegeszteni, vagy kilágyítani... szóval nem egyszerű.
Kihúzni nem nagy ügy , elég hozzá egy menetes szár ami átéri. Jól látod, a nyomcsapágy, az irányváltó fogaskereke szépen behull a házba amikor kihúzod. Addig van rajta ellenállás amíg a hátsó mélyhornyúból kihúzod a főorsót, a hajtó szíjtárcsa marad, az elején a dupla fogas szintén beesős. Az előlap négy csavarja, és a hátsó szorító anya tartja a helyén. Amire még figyelni kell, hogy a dupla nagy fogaskerékben van egy rugó, meg egy műanyag dugó,( az ékkel szemben a két kerék közötti csavar alatt) azt célszerű azelőtt kivenni mielőtt kihúzod az orsót, mert hamar beugrik az olajteknőbe. Visszafelé annyival nehezebb, hogy figyelni kell a nyomcsapágy sorrendjére, és hogy az elején a görgők betaláljanak a külső gyűrűbe (ami bent marad széthúzáskor) , ha betekered szigetelőszalaggal a csapágyat az segít (a görgők végét ne, hogy be tudjon csúszni) .
Köszi az infókat. Én nemntudom, de valahogy nem érzem magamban az erőt hogy kiszedjem a főorsót. Nagyon kéne már a gép, félek hogy jópár estém rámenne erre is...
De azt mondod hogy ha hátul letekerem az anyákat akkor simán kihúzható előre az orsó (az első fedél leszerelése után)? Mi lesz a fogasokkal, gondolom azokat is ki kell szedegetni, mármint nem maradnak ott helyben a levegőben . Fogasok, csapágy, meg még a megkepik... Fú erre nagyon rá kéne készüljek lelkileg...
A csapágy belső kúpjának 1: 12 a kúpossága , a szorító anya menetemelkedése 1,5mm. Az én számításaim szerint 1 teljes fordulat az anyán 1,5mm/12 azaz 0,125mm átmérő növekedést eredményez. Ez így elsőre elég soknak tűnik, de majd a szakik megmondják, hogy jól számoltam e.
Mert ugye a főorsó végén nem konkrétan a csapágyhézagot méred.
Én egyébként nem véletlen kérdeztem rá tegnap TBS-TEAM tegnapi karbantartási ajánlására a csapágyhézagokat illetően.
Saját eszemtől én a hátsó csapágyat állítanám be először. egyrészt ne "billegjen" már az az orsó annyira másrészt ha a forgatás nyomatékát is kell nézni akkor mindig először a kisebb csapágyét kell állítani.
Arról nem is beszélve hogy ha fellazított 841-nél történik az állítás akkor annak meghúzásával szinte garantálható, hogy elmásznak az értékek.
A "görbe" főorsó meg külön rémálom, márpedig meg van az esélye egy ilyen korú gépnek, hogy kapott már pár pofont az életben.
Szia! Én is a főorsóján dolgozgatok az MH gépemnek, az ékszíjtárcsa csapágyait, és szimeringjét cseréltem, és ha már kint van ránéztem a két csapágyra, amiket állítani próbálsz. Az első csapágynál nálam a feszíthetőség látszólag elérte a maximumát, ahogy a képen látszik a csapágy belső gyűrűje felfekszik a labirinton, amit az „A” -val jelölt csavar (2db ) tart pozícióban. H az „A” csavarokat lazítanám, talán még lehetne rajta feszíteni, de akkor a labirint jó eséllyel megszorulna, vagy összerágódna. Én a helyedben kihúznám a főorsót, és megnézném, mennyit enged még a csapágy és a labirint közti hézag. ( A 337-es anyát nem kell letekerni, elég meglazítani, egyben ki lehet húzni az orsót, váltókarra figyelni, hogy ne feszüljön be.) A hátsó csapágynál nekem nincs 714-es alkatrész, aminek ha jól értelmezem a rajzot az egyik funkciója, hogy balról jobbra esztergálásnál a mélyhornyú csapágy fel tudja venni azt a tengelyirányú erőt, amit a másik irányba a nyomcsapágy vesz fel. Az enyémben a 841-es tárcsa vékonyabb, és a 714 helyén is nyomcsapágy van, így a 258-as csapágynak a belső gyűrűje támaszkodik fel a 841 lapra, így a 258-as csapágy csak radiálisan van terhelve. Nem tudom ez mennyire gyári megoldás, lehet hogy maszek átalakítás hasonló probléma miatt, mint ami neked van.
Az NN csapágy esetén ha jól értem pár fokot tekertél az anyán, azaz egy tizedet sem ment előre az anya, az pedig a kúpon feltolva a csapágy gyűrűt még egy ezredet sem csökkentett a hézagon. A profik egyébként a megmért hézag alapján a gyűrű kúposságát és a menetemelkedést figyelembe véve előre kiszámolják mennyit kell tekerni az anyán.