Igazából az a baj, hogy az egyenes részén van ugye a reteszhorony, emiatt ívesre fog deformálódni, szerintem nem adná ki tisztára a köszörülés.
Nekem egy pár fogaskereket sikerült úgy nitridáltatnom, hogy a foghézag szinte teljesen eltűnt. Járattam terhelés nélkül vagy 5 órát, mire a hangjuk elviselhető lett.
A kérdés az, hogy a dagadás végett lesz-e rajta annyi anyag, hogy újra lehessen köszörülni? De akkor jó eséllyel le is köszörülöm a nitridált réteget..... A napokban azon gondolkodtam, hogy az elrontott edzett tengelyt használom fel újra. Levágom róla az alulméretes részt, és egy csapnak megköszörülöm. Aztán ráillesztek egy másik tengelyvéget, és készre kell köszörülni. Gondolatban jónak tűnik. Nem tudom, hogy a valóságban is az lesz-e.
Sziasztok, Kész lettem a vertikálfej főorsóval. Én egész meg vagyok vele elégedve figyelembe véve, hogy hobbista vagyok. Ebből a munkából tanultam egész sokat, szóval megérte. Végül egy nem edzett, de nemesíthető, nitridálható anyag került be, amit ha utána járok, valószínű elviszek nitridálni. Minden esetre addig is használható. Ha valakit érdekel: https://youtu.be/BJ7h26W3XwU?si=Or1k_y_ah2ctlLm1
kmil | 430
2025-02-11 14:21:10
[1857]
Köszi! Most egyenlőre jó lesz manuálisan, de a háttérben lehet, hogy tervezgetek majd. Ha a vertikál főorsó megvan, akkor még az elektromos részt kellene felújítanom. Bazi rossze helyen van, és fejleszteni is szeretnék rajta. Pl nincs rajta vészleálító, főkapcsoló, fúró üzemmódra szeretnék lábpedált, és a hűtő szivattyú leveri a fi relét. Szóval lesz még vele egy kis dolgom.
Nem szeretem az önpromót de így, hogy kéred, küldöm: https://youtu.be/4m2yFTWepnE?si=BgvVbRLKLNMCX868 A második rész lehet érdekesebb lesz. Először sima manuálra gondoltam de most, hogy benne vagyok, kacérkodom a dologgal, hogy gyorsbehúzós legyen-e. Viszont nem igazán van hozzá dokumentum.
Szia Svejk, Kérdésedre válaszolva, dokumentáltam végig. Az első rész fent van a video megosztón. A 2. részt még nem raktam össze. Csepelen hőkezeltettem. De végül nem az lett a befutó, mert elszúrtam. De tanultam belőle.
mdani2 | 273
2024-11-07 13:06:08
[1851]
Nekem meg van a leírása. Beszkennelve szerintem fent a CNC irodalomgyűjteményben. Nézd meg ott.
Kopásból eredő problémák miatt szükségem lenne egy olyan elérhetőségre, ahol a szabványtól eltérő csapágygolyót lehet rendelni,a cél átmérő 6,40mm. (THK BTK2510B golyósórsó eredeti átmérő 6,35). A szakirodalom azt írja, hogy századonként is lehet rendelni, de böngészési próbálkozásaim egyenlőre nem hoztak eredményt. Mindenhol a szabványos méreteket találom csak. (6,35, 6,50) stb Előre is köszönöm a segítséget.
Vetesi75 | 1689
2024-04-29 16:16:59
[1849]
A típusa ott van az adattáblán - ha jól látom "KAM 25". Mi kellene a NET-ről? Azért egy átlagos élezőköszörű nem a NASA technológiát képviseli.
Sziasztok! Tud valaki esetleg segíteni ennek a gépnek a beazonosításában? Semmit sem találok a neten rőla...
szabad paraszt | 196
2024-02-17 16:56:27
[1847]
1. Ez igaz, habár a villamos részét tényleg kicserélem, szóval az már felújítás szerű. 2. Nem értek egyet, éppen ez a lényeg. Szétszedem és közben pontosan megértem hogyan működik. Ez jó, ez a későbbiekben hasznos lesz. Nem gépész vagyok, sem szerelő, hobbiból meg így tanulok. A geometriához nem nyűlok, ha meg kiderül, hogy olyat kellene megjavítanom, ami tűlmutat a képességeimen, akkor szakemberhez fordulok vagy sok időt, energiát beletéve megtanulom hogyan kell. 3. köszönöm, tömítőpaszta lett belőle.
Köszönöm szépen a válaszokat. Végül tanácsra autószereléseknél használt Loctite tömítőpasztát szereztem be.
svejk | 33109
2024-02-17 10:05:29
[1845]
Normál műhelyhőmérsékletek közt és az általános ásványi olajokhoz, hűtőemulziókhoz tökéletesen elég az F.BS, ez tiszta szilikon. Mindenféle néphiedelem ellenére az elektronikákhoz is, nem mar az meg semmit. 30 éves elektronikám, vezetékem is van ami köszöni jól van a FBS burok alatt.
Természetesen a tökéletesen tiszta olaj és zsírmentes felület alapkövetelmény ennél is.
Sajnos már lassan ez is megfizethetetlen nem hogy a szupermárkás mindenttudó ragcsok.
Előzmény: szabad paraszt, 2024-02-16 20:21:43 [1841]
Kopirnyák | 2681
2024-02-16 21:57:06
[1844]
1. egy tisztítás az nem felújítás 2. aki nincs tisztában azzal, hogy egy tömítést mivel lehet kiváltani, annak szerintem nem feltétlen kell belekezdenie még ebbe sem 3. kaphatóak kifejezetten olajálló tömítőpaszták, és tömítésanyagok szakboltban, az obi a városi barkácsolók "mekkája"
Előzmény: szabad paraszt, 2024-02-16 20:21:43 [1841]
kertész laci | 772
2024-02-16 21:40:48
[1843]
Én ajánlom az ecetsavas helyett az Elring Dirkót, vagy a Rentz graut ,és van a csapágy boltokban egy gáztöltetű, önkinyomós , nem ugrik be a neve ,talán loctite.
Én FBS-t használok általában jó szokott lenni. Bár megjegyzem 20-éve jobb volt.
Előzmény: szabad paraszt, 2024-02-16 20:21:43 [1841]
szabad paraszt | 196
2024-02-16 20:21:43
[1841]
Tanácsot kérnék, tömítés ügyben. Éppen eszterga felújításban vagyok, ami annyit tesz, hogy darabjaira szedem, kitisztítom és újra összerakom, közben a villamos részét is felújítom.
Egyes elemek úgy vannak osszecsavarozva, hogy alakos tomítés van közöttük. Az eredeti alakos tomítések természetesen a kukában végzik, mert elöregedtek. Érdemes ezeket újra alkotni, vagy simán helyettesíthetőek valamilyen olajálló szilikonnal/pasztával.
Ha simán helyettesíthetőek, akkor van valami márka/típus javaslatotok? Vagy az első szembejövő OBI-s is jó?
jani300 | 12270
2024-01-07 15:20:41
[1840]
Üdv ! Sokat kellene írnom a témában .... A videóról : Nálam is 15 kw os villanymotor működik ,de nem egészen így . Szerintem is szinte lehetetlen egyfázisról elindítani közvetlenül , de az amik úgy használják ,szinte ugyanebben a felállásban . Amikor ezt először szóbahoztam a fórumon ,kiderült Svejk ismerte ! Az én szememben ez akkor nagy szó volt ,mert nálunk ez nem közismert dolog . Berántós dolog nem jöhet szóba ,az azért nagyon bóvli . Az általam kidolgozott módszer : Hálózat egy 230/400 voltos autótrafóra dolgozik . A nagy motor csillagban indul , a két 400 voltos kapocsról , egy segédfázis nyomógombbbal . Tehát két fázis ,segédfázissal a harmadik fázisnak . A nagy motor előtt közvetlenül van csillag delta átkapcsoló , felpörgés után átkapcsolható . Deltában lehetetlen elindítani , fröccsen rögtön a bizti . Ennyi röviden .
Most amit én használok ott a csillagpont nem földpotenciálon van , és még több érintésvédelmi anomália is lehet , csak saját használatra csinálom !
Kicsit tovább ragozva : Maga a 15 kw os motor is vetekszik árban ,a hálózat átalakítás költségeivel . Csak meglévő elfekvő anyagból van értelme a próbálkozásnak is . Nem igen akartam részletekbe bocsátkozni ,mert nem egy elfogadott téma ez mostanság . Manapság még egy sima asztali fúrógépre is frekiváltó kell ,hogy minek az nem az én gondom . Mostanában azért inkább rámennék egy ledobot nagyobb napelem inverterre , ha módom lenne rá . De már a korom miatt is maradok ennél a megoldásnál ami ,nekem teljes mértékben megfelel . Ha esetleg olyan helyzetbe kerülnék ,hogy a pénz egyáltalán nem számít ,már indulna is a hálózat fejlesztés És ugye napelem is . De szerintem ilyen gondom sem lesz már
Ezt érdemes megnézni 230v 1f -ból 400 v 3f csinál a motor- generátorral. Janinak írom, ha még megspékelnénk nyomógombos segéd fázis indítással, szerintem az is működne...
Ja , az autotrafós megoldással egy kusong üzemel nálam, 5,5 ös főmotorral . 3X400 Volttal . De ez deltában indult gyárilag előre ,na az lehetetlen egyfázisról , ott azonnal repül még a 25 ös olvadóbetét is a betápon . De csillagba kötve is bőven elég ,legalábbis nekem , a motor teljesítménye .
Ha a hálózatfejlesztés (és a járulékos korszerűsítés, teljesítménynövelés) árából levonod a két gép átépítésének a költségeit, akkor is sok, de valamivel barátságosabb, és növeli az ingatlan értékét.
Mostanság a frekiváltó a divat . Haver árult esztergát .E2N-t éppen . Mérnökök vették volna meg ,és mondták lehetetlen egy fázisról használni . Hát megoldottam , egy kapcsoló egy dupla teljesítményű motor , gomb segédfázisnak ,kondi . A földön pörgött egy négy kilóvatt körüli motor , segédfázissal üresen elindítva . Avval párhuzamosan kötve kapcsolón keresztül az eszterga deltába kötött motorja . Indul , iránytvált kontrázni azért óvatosan lehet . Az egészet letakartam egy nagy kartondobozzal had mérnökösködjenek ,ha már lehetetlen ...
Üzemelés : elindul segédfázissal a puffer motor , először . Utána már lehet indítani az eszterga evvel párhuzamba kötött motorját , irányt vált bármi . Nem egyfázisú motor kerakterisztika a végeredmény ! Ezt meglehet fejelni előtét autótrafóval , akkor hozzá sem kell nyúlni a szerszámgép villamosságához .
Ha van nagyobb motor , elfekvőben .akkor ingyen van ez a cirkusz . De az amik használnak forgóátalakítót ,egyfázisról háromra , ezt itt a fórumon tudtam meg . Jóval később .
Uj helyre koltoztem, es itt nincs 3 fazis bekotve. Van egy E2N esztergam, es egy ME1000 marom, amiket idonkent hasznalnek, de amilyen arak hallok a 3 fazis bekotesre elgondolkodtam, hogy nem lehetne -e a gepeket 230V-os 1 fazisos rendszerrol hasznalni lecserelve a hajtomotorokat. Ezek eleg kis teljesitmennyu ipari gepek 2,2kW-os motorral. Lattok erre barmi eselyt?
Udv, Laci
kisssandor | 309
2023-12-24 14:39:41
[1832]
Egy kicsit haladtam az Aciera 22va működőképes állapotba hozásával.
Gyaluról és a védelemről jutott eszembe: Ma egy kb 25cm hosszú 5mm vastag acél lapot kellett elvágnom. Keretes fűrésznek nagy volt, marót nem volt kedvem horizontálba átszerelni, és egyébként se kedvelem a fűrésztárcsákat, így felfogtam a gyalu asztalára és egy hss leszúró késsel elkezdtem ketté gyalulni. Kentem, de egyszer mégis csak összetorlódott úgy a forgács hogy elakadt a kés. Itt pedig jött a gyalum beépített biztonsága, a kos csak két fém lap összeszorításával csatlakozik a himbához, ezen a gyalun nincs menetes orsó amivel a kos előre hátra tologatható volna. De a példa mutatja ez így van jól ugyanis nem tört le a kés hanem csak a kos csúszott meg. Volt időm leállítani a gépet majd óvatos fogásokkal eltávolítani a "dörzshegesztéssel" oda ragadt forgács galacsint.
jani300 | 12270
2023-07-21 19:55:54
[1828]
Ez a gyalu motorja ? Mitől biztos az hogy nem ez az eredeti dahlander motor ? Csak ügy öregesen felmerült bennem ez a kósza ötlet . Van azon a motoron adattábla ?
Egy ezeréves Dinamó gyártmányú motornál szerintem az a hőtágulás amit a zárt csapágy belevisz a tengelyhossz változásába simán elhanyagolható... A csapágyfészek kisujjból eliminálja ezt a hatást. A fogazott szíj hatásáról, meg kár is szót ejteni. Egy főorsó vonatkozásában ezeket a tényezőket alapvetően figyelembe kell venni de itt élettartam csökkenést nem fog okozni, ebben látatlanul is biztos vagyok.
A motor gyártó a hőterheléseket méretezi. Egy csapágymodosítás igen NAGY változás. Normál porvédő nélküli csapágyhoz képest a 2RS csapágy 1500f/perc ~ +20C° hőmérséklet emelkedéssel jár az üzemi hőmérséklethez 25C° külső hőmérsékleten. Kérdés: Belefér a tengely hosszirányú hőtágulásába ami jelenleg normál csapágyra készítettek? Biztos nem. A mélyhornyú csapágyak oldalirányú terhelhetősége nagyon kicsi, és ahogy nő a hőmérséklet úgy fog oldalirányú terhelést kapni ami + hőmérséklet emelkedéssel jár, ami idő előtti meghibásodáshoz vezet.
Az ékszíj változtatása is érdekes kérdés, mert a klasszikus fogazott ékszíj + rezgést visz a rendszerbe. A + rezgések + hőfejlődéssel járnak a gép csapágyaira.
Lehet hogy nem jól tudom, de 2RS jelölésű zárt csapágyak a műanyag zárás miatt hajlamosabbak a melegedésre a súrlódás miatt és ezért ahol számíthat a tengely, motor melegedése jobb ha a 2Z vagy ZZ (fém) jelölésű csapágyak alkalmazása.
2RS csapágy élettartam zsírkenésű. Nincs vele gond. A fogazott ékszíj előnye a kisebb fordulási rádiusz és némileg jobb tapadás. Teszi a dolgát, a fogazatlan helyett.
Nem ugyanarra a szíjfajtára gondolunk. Én erre: https://ekszij.hu/termek/10x6-zx-fogazott Ilyen a régebbi kocsik generátor szija is, és nem fogas az ekszíjtarcsája.
Amit te mondasz az a fogasszij. https://ekszij.hu/termekek/lapos-bordas-es-fogasszijak/fogasszijak
"Fogazott szijat fillérekért tudnék venni a klasszikushoz képest."
A fogazott szíjhoz fogazott tárcsák is kellenek azokat is rá kell(ene) applikálni nemcsak a motor tengelyre, hanem a hajtott tengelyre is.. -Figyelembe véve a jelenlegi áttételt/módosítást.- Így már nem is olyan filléres ez az átalakítás. Természetesen a gombhoz is lehet kabátot csinálni, de nincs értelme..
Az attól függ hogy milyen a felhasználás . Általában jobb mert keskenyebb szíjjal is át lehet vinni a nyomatékot. DE ha az ékszíj megcsúszása biztonsági okokból előnyös, akkor én nem váltanék . Egy példa : az asztali fúrógépemre csináltam egy sokkal nagyobb lassítást , hogy akár 13 as furatot is kényelmesen fúrhassak . No annál a szíjat nem is feszítem meg annyira , hogy ha valami gebasz van akkor meg tudjam fogni a hajtást . ( egyszer már jártam a kézsebészeten ) . Hasonló meggondolásból egy kúpos fahasítót sem építenék fogazott szijjal De a klasszikus pofástörőknél is lapos és ékszíj hajt hogy egy megszorulásnál legyen minek megcsúszni. Ha mindent agyon feszítenek akkor még van egy menekvés, mert a biztonsági "kutyacsont" törik és nem a pofa .
Elektromos motort (Dinamó gyártmány) csapágyazok újra. Sima nyitott csapágyak voltak benne, de 2RS-re gondoltam cserélni őket. Jó az elképzelésem?
A motor egy szíjhajtás hajtó eleme, három szíjat hajt. Gyárilag klasszikus szíjak voltak rajta, van valami előnye ha fogazott szíjat rakok rá helyettük? Jóval olcsóbban meg tudom venni helyben.
Bencze András | 1042
2023-05-04 19:28:35
[1817]
Fuji, Hitachi ok, de a Yaskawa Nichicon kondikat használ 50+ db nál eddig 1-ben volt a 400V puffer totál szar. 10-15 év után sem mennek a speckó alsó határára és az ESR is jó.
A japán gépek tápegység problémával szoktak megállni. Jellemzően a primer oldali 400V pufferelkók hervadnak ki. Minden tépegységet fel kell újjítani. A VS656MR5-öt is.
Üdv mindenkinek. Én is a lentebb említett Hitachi Seiki VM 40 gép felélesztésén dolgozom.
A nap folyamán volt időm foglalkozni a géppel és néhány dolgot kipróbálni, megnézni.
A servo vezérlők Station-jeit sikerült átállítani, valamint átfutottam a tengelyekhez tartozó paraméterlistán amit utólagosan kaptunk egy hasonló gép alapján de így sem jutottunk tovább a hibakódokon.
Viszont előjött egy olyan jelenség hogy az egyik servo vezérlőn a RUN visszajelző led sokkal halványabban világít, villog és van hogy egyáltalán nem is világít. Ebbe a vezérlőbe van bekötve a 4CN csatlakozón a Yenet 1200 vonal és innen megy tovább a szalagkábelen. Találkozott már valaki ilyen meghajtóval, vagy hasonló problémával? Próbaképp szétszedtem a vezérlőt, a biztosíték rendben van, égés melegedés nyomát nem találtam. Esélyes hogy a vezérlő kisáramú panelja van oda, és ezért nem működik rendesen a kommunikáció?
Köszi Gábor
Bencze András | 1042
2023-05-01 16:30:17
[1814]
Helyre kell magam igazítani: Az adatbusz átmegy a szalagkábelre, így egy YNET1200 modulon megy a kommunikáció az NC vezérlő és a szervók között.
Ez így bibis. Az Cn52-52 szalagkábelen csak a fő státusz ill. kontroll megy. A sebesség/nyomaték vezérlést stb. az YNET1200 modulon keresztül kapja/adja. Tehát az összes tengelyt rá kell fűzni a buszra. Majd kerítek ilyen sémát. Egyébként miért díszelegne mindegyik tengelyen ilyen modul....