HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Gépek felújítása A-tól Z-ig

Technikák, fogások, ötletek

 

Időrend:
Oldal 1 / 21 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

Virbo | 829    2020-05-27 15:26:15 [1033]

Na nem bírtam megállni, de ez mostmár így marad.

  

Előzmény: Virbo, 2020-05-27 14:38:19 [1032]


Virbo | 829    2020-05-27 14:38:19 [1032]

Elkészült végre egy újabb hosszútávú projektem, egy kicsit nagyobb etalon prizmákhoz.

Lehetne még maszírozni, de ismét sikerült 2-3 ezred mély nyomokat alkotnom és picit vastagabb festékkel megint telibe festi, szóval így marad szerintem...

        


Virbo | 829    2020-05-24 09:45:32 [1031]

Sajnos az a léc már a gazdájánál van, de esetleg a sajátommal meg tudom nézni. Az az ép gránitomon készült.

Előzmény: mdani2, 2020-05-24 08:17:42 [1030]


mdani2 | 189    2020-05-24 08:17:42 [1030]

Érdekes. Esetleg még azt meg tudnád csinálni, hogy felteszed a lécet a gránitlapra úgy, hogy két párhuzamos hasábon nyugszik. A hántolt felület szembe néz a gránitlappal. Aztán szögtapintós mérőórával végigtapintod. Ez megmutatja, hogy mekkora a különbség a gránitlap és a lécek között.

Előzmény: Virbo, 2020-05-20 11:45:25 [1017]


mdani2 | 189    2020-05-24 08:10:16 [1029]

Szuper lett. Én az enyémen még nem mértem a kopásokat, de szépen lassan kezd összeállni a gép. Már szinte minden a helyén van. Ami még hiányzik az a motor visszaépítés, elektromos rendszer átvizsgálás és a legnagyobb fejfájás a főorsó újraépítése. Sajnos ezzel beszívtam és nem tudom én megcsinálni. Szétszedésnél kiderült, hogy normál acélkosaras csapágyak vannak benne, amik tele voltak pumpálva zsírral. Ez szépen meg is égett. Ez még nem lett volna gond, mert amúgy is tervben volt a csapágycsere... Viszont hiányzik két távtartó gyűrű a csapágyak közül, az egyik oldal csapágyház meg lett perselyezve, de a furat túl szorosra lett köszörülve és nem tud szabadon mozogni benne a csapágy külső gyűrűje. Ez pedig a rugó előfeszítés miatt nélkülözhetetlen. Közben meg kiderült, hogy valami a tengellyel is történt, mert mind a két oldalon egy századdal erősebb a csapágy felület. Szóval elvittem egy céghez, aki ezt fel tudná nekem újítani, de nem lesz olcsó mulatság. Közben meg találtam "new old stock" komplett főorsót Ukrajnában valami csere-bere oldalon. Azt ígérte a faszi, hogy elküldi. Remélem nem ver át. Az sokat segítene a helyzeten, szóval megkockáztattam a bizniszt.

Aztán ez sajnos még édes kevés. A köszörűkő kiegyensúlyozásról is gondoskodnom kell majd, amihez még semmim sincs. Kellene hozzá egy kiegyensúlyozó állván, ami hiányzik és egy kiegyensúlyozó tengely, amivel a kőagyat fel tudom fogni. írtam már a gyártónak, mert a cég még létezik Fehéroroszországban, de csak annyit írtak, hogy megnézik, de már egy ideje semmi. Ezt a 90-es évek óta nem gyártják és az újabb modellnek már más a kő felfogatása. Hátha van nekik még valahol a raktár mélyén. Ha nincs akkor egy ilyet is kell majd gyártatnom. Szóval nem unatkozom ezzel a géppel. Jó lenne, ha már készen lenne. Igaz a tartozékok felújításának még neki se álltam. Azokkal is elleszek egy darabig.
Neked milyen készülékeid vannak hozzá? Ehhez az orosz géphez rengeteg tartozék volt.

        

Előzmény: Csuhás, 2020-05-22 20:38:28 [1025]

laacika | 2891    2020-05-23 00:06:56 [1028]

Szép munka!
Talán a gyárban is ezt a verziót kellett volna válaaztani akkor nem lett volna ennyire kopott.

Előzmény: Csuhás, 2020-05-22 20:38:28 [1025]


Csuhás | 5871    2020-05-22 21:14:51 [1027]

Itt az oldal közepén láthatod egy nagyon hasonló gép csapágyazását. Két pár "V" alakú sín között golyósor vezeti az asztalt vízszintesen. Ezeket a golyókat cseréltem görgőre.

Előzmény: Kopirnyák, 2020-05-22 20:57:59 [1026]


Kopirnyák | 1920    2020-05-22 20:57:59 [1026]

Hogy te milyen ügyes vagy!
A szán milyen felülettel tud felfeküdni erre a fura sínre?

Előzmény: Csuhás, 2020-05-22 20:38:28 [1025]


Csuhás | 5871    2020-05-22 20:38:28 [1025]

Sokat elmélkedtem a szerszámköszörűm asztalának javításán. A probléma az volt hogy az évtizedek alatt a golyók íves árkot koptattak a sínek felületébe, így az asztal középen 0.07mm volt lentebb mint a széleken. Jó sok fejtörés után, miután nem tudtam a síneket kiszerelni végül is a görgős átalakítást választottam. A görgők jórészt a sín érintetlen részén futnak, így visszaáll az eredeti geometria. Sajnos a sín kialakítása miatt csak erősen letört sarkú görgőket lehetett használni. Ilyen persze nem kapható, így edzett lineáris tengelyből szabdaltam le, esztergáltam, majd a megmunkált felületeket átköszörültem. Készült egy pár görgő vezető műanyagból, illetve az asztal mozgató fogasléc alá került 0.6-os lemez mert ennyivel került magasabbra az asztal. Most készültem el vele, az első futólagos mérések alapján lényegesen pontosabb lett a mozgás. Annak ellenére hogy a görgők vonal mentén érintkeznek, illetve darabra is többet raktam be a mozgatás nem igényel érezhetően nagyobb erőt.

          


Csuhás | 5871    2020-05-22 20:22:48 [1024]

Elkészült a saját változatom a csörömpölő fogaskerekek kiváltására, metrikus 5mm szíjjal. Felhasznált anyagok 3db 24 fogú, egy 60, és egy 48 fogú bordás kerék és három szíj 370, 400, és 425mm Ezekkel tudja az összes metrikus menetet, ha pedig valami egzotikus kell akkor mehet vissza a cserekerék.

      

Előzmény: Unyi Ferenc, 2020-03-29 10:00:58 [610]


Virbo | 829    2020-05-21 00:00:49 [1023]

Valami mérőgép alap volt. Van egy sértetlen is, de ezt könyebb mozgatni.
Ahogy nézegettem geometriában nem roszabb mint a sértetlen. Még a törésnél sem.

Előzmény: Sunny65, 2020-05-20 14:22:12 [1022]


Sunny65 | 203    2020-05-20 14:22:12 [1022]

Milyen gránitlapod van, hogy tört a széle?

Előzmény: Virbo, 2020-05-20 11:50:51 [1018]


svejk | 29973    2020-05-20 12:05:43 [1021]

Előzmény: Virbo, 2020-05-20 12:00:39 [1020]


Virbo | 829    2020-05-20 12:00:39 [1020]

Megyen.

Vannak hiányzó dolgok a másikról, vannak kényelmetlen dolgai (a hosszán kézikereke közel van az előtolás irányváltójához és folyton beb..szom a bütyköm, a kéziszánt kiforgatva trükközni kell a tekerők miatt, stb), de végülis működik.

Félig kész a forgácsvédő is.

      

Előzmény: svejk, 2020-05-20 11:40:52 [1015]


Virbo | 829    2020-05-20 11:55:16 [1019]

És végigtapogattam a gránitot, nem tudom ez korrekt-e. Mindenesetre nagyon max fél század alakhiba van benne. De egyelőre nem látom át mi merre.

A mágnestalp óra távolság picit kevesebb mint a lap szélességének fele.

  

Előzmény: Virbo, 2020-05-20 11:45:25 [1017]

Virbo | 829    2020-05-20 11:50:51 [1018]

No, az etalonom a grániton lemaradt:

  

Előzmény: Virbo, 2020-05-20 11:45:25 [1017]


Virbo | 829    2020-05-20 11:45:25 [1017]

Ahhoz képest hogy nem mai csirke meglepően egyenes.

A hántosási nyomok 1-1,5század körüliek.

Megnéztem az etalonom is, sajnos csak egy kisebb lapom volt hirtelen.
Aztán ugyanúg rátettem az új lécet átlóban és lapjára is megnéztem, ugyanazt mutatja), de érdekes hogy mást mutat, mintha gödör lenne benne.

      

Előzmény: Virbo, 2020-05-20 11:40:58 [1016]


Virbo | 829    2020-05-20 11:40:58 [1016]

Gyorsan meg is néztem a lécemhez amit korábban hántoltam be egy gránitlaphoz.

Ne tévesszen meg senkit, nem került kosz a kettő közé, valószínűleg a felület húzta le furán a festéket. Többször megnéztem, és le lett húzva kővel.

        

Előzmény: Virbo, 2020-05-20 11:37:52 [1014]


svejk | 29973    2020-05-20 11:40:52 [1015]

Oszt megyen' már az esztergád?

Előzmény: Virbo, 2020-05-20 11:37:52 [1014]


Virbo | 829    2020-05-20 11:37:52 [1014]

Minap belefutottam egy ilyenbe...

Még új.

          


mdani2 | 189    2020-05-05 11:17:14 [1013]

Sziasztok!

Nálam lassan halad q köszörűgép rendberakás projekt. Újra lett tekercselve a villanymotor, de még nem hoztam el. Most a főorsó megpucolásával vagyok elfoglalva. Az öntvény háza már kész, de magát az orsót még nem szedtem szét, szerszámot kell készítenem hozzá. Viszont kicsit aggaszt a színe. Azt hiszem látott ez már drámákat. Feltételezem meg lett javítva, mert szépen könnyen forog, de azért kicsit aggódom miatta.

Üdv Dani

    


frob | 1769    2020-05-04 09:59:35 [1012]

Sziasztok
Megint a STRIGON ME 250
végre majdnem minden megy rajta, egyedül amit még nem mertem bekötni az a gyorsjárati szelep
van 2 tekercs, a kapcsrajz alapján hol az egyik hol a másik van áram alatt, viszont az egyik állapotban, folyamatosan rajta van a fesz az egyik tekercsen
ez kissé aggaszt, mivel 30V on az általam mért 33ohm kicsit sok annak a huzalnak ami most rajta van

valaki lenne olyan kedves és rámérne műszerrel az övébe mekkora ellenállású tekercsek vannak

a vezérlő szekrény felől is meg tudja nézni úgy hogy az SR ( balról az első) mágneskapcsoló a gép teteje felé néző baloldali segéd érintkezőkre rámér úgy hogy a sorkapocs lécen megkeresi a 80-as számú pontot, amikor a felső érintkezőnél mér akkor meg kellene nyomni a mágneskapcsolót, mert úgy választódik le

hja és kapcsold ki a gépet, ohm mérésnél nem jó a plusz fesz a műszernek :D

Előre is köszönöm!!!
R.


Rabb Ferenc | 3498    2020-05-03 20:44:24 [1011]

Csak az el nem végzett munka nem vész kárba...

Előzmény: dtb, 2020-05-03 20:28:37 [1010]


dtb | 1223    2020-05-03 20:28:37 [1010]

Nagy mókamester az élet...
A korábban kérdezett lapátkerekes szivattyút szétkaptam mint a kis foxink a melós cipőmet, és kapott új csapágyat, szimeringeket, vadember fórumtársunk rendbe tette a tengely berágásokat, (Külön köszönet érte!) szóval, kapott még pár évet mielőtt végleg bevégezné. Apránként nekiálltam felpucolni festéshez. Ehhez nem tudom, esténként összesen hány órát csesztem el, de alapos ember vagyok, ahol csak lehetett, ott fémig pucoltam, el is fogyott rá egy teljes drótkorong. (a fele még a pulóveremben van)
Ma, gondoltam festés előtt nem árt egy kis portalanítás, és mivel más nem volt, elkezdtem benzines ronggyal és ecsettel áttörölgetni. Legnagyobb meglepetésemre maradék nélkül feloldotta az összes "eredeti" kék festéket, amit én nagy gonddal felcsiszoltam, és szép, fémtiszta felületre mehetett a festés.
Tanulság? Van...


Csuhás | 5871    2020-05-01 09:09:34 [1009]

Valamelyik fórumban volt szó koszos olajos gépek pucolásáról, ezért itt megosztom a módszerem. Kiszereltem egy hiba miatt a marógépemből a főhajtóművet. Belenézve a gépvázba évtizedes olaj, por, beszáradt emulzió miatti sár volt mindenhol. Ennek eltávolítására találtam egy egyszerű hatásos megoldást: Be kell szórni vastagon fűrészporral, és úgy ronggyal szépen ledörzsölhető a szutyok. A végén a fűrészpor maradék porszívóval, sűrített levegővel eltávolítható.


jani300 | 9090    2020-04-30 17:53:08 [1008]

Az a titok hogy a hajláshoz minél közelebb kell rátámasztani .
Szerintem majdnem teljesen helyre jött az emelkedés .
A menetek eltávolodásának inkább a magméret görbülete az oka ,nem nyúlott annyit az anyag .
Ha igazán preciz akartam volna lenni akkor átfúrt félbehasitott négyzetes anyagba kellett volna befogni ,de satuorsónak szerintem jó lesz ez igy ...

Előzmény: Szalai György, 2020-04-30 06:05:20 [1003]


jani300 | 9090    2020-04-30 17:39:06 [1007]

No ennyi tellett tőlem ,max 10 perc alatt .
Éppenséggel kénytelen voltam igénybe venni a rendszergazda szoftveres segitségét (tartani kellett a danamid rudat)
Talán még egy mili is maradt benne , de ahhoz már sok a 10 kilós ...
A 200 as lakatos párhuzamsatut már nem akartam fényképezni .
A keresztasztal orsójához azért majd csinálok alulemezből védőpofákat a satura mert ezen meglátszik azért a megfogás ,de ezen majd segit a reszelő .
És hát hidegen működik ez a dolog .

  


jani300 | 9090    2020-04-30 13:03:19 [1006]

Először mindenképpen hidegen .

Előzmény: laacika, 2020-04-30 03:22:18 [1002]


sanyi | 1496    2020-04-30 09:09:23 [1005]

Ahogy nézem a jelenlegi állapot sokkal jobban akadályozza a működést

Egyébként szép feladat...

Előzmény: Szalai György, 2020-04-30 06:05:20 [1003]


Timár László | 139    2020-04-30 08:07:28 [1004]

Erre mondják, hogy melegen ajánlom.

Előzmény: jani300, 2020-04-29 18:55:49 [998]


Szalai György | 8126    2020-04-30 06:05:20 [1003]

Talán sikerül kiegyenesíteni. Egyenesen használható lesz?
Gondolom, a görbülés ívének külső oldalán megnyúlt az anyag.
Ha visszagörbítéskor a másik oldalon is megnyúlik, akkor ott nagyobb lesz a menetemelkedés és kisebb az átmérő.
Az nem fogja akadályozni a működést?

Előzmény: jani300, 2020-04-29 18:55:49 [998]


laacika | 2891    2020-04-30 03:22:18 [1002]

Kiváncsi leszek,melegitve vagy hidegen akarod?

Előzmény: jani300, 2020-04-29 18:55:49 [998]


Geszti Sándor | 861    2020-04-29 19:40:17 [1001]

Én is ezt mondanám.

Előzmény: jani300, 2020-04-29 19:31:37 [1000]


jani300 | 9090    2020-04-29 19:31:37 [1000]

Sokkal egyszerűbb ,igy vettem

Előzmény: Geszti Sándor, 2020-04-29 19:21:39 [999]


Geszti Sándor | 861    2020-04-29 19:21:39 [999]

Görbe anyagot, vagy szögbe kellett vágni?

Előzmény: jani300, 2020-04-29 18:55:49 [998]

jani300 | 9090    2020-04-29 18:55:49 [998]

Van egy szép feladatom .
A daraboló szalagfűrészem satu orsója .
Megpróbálom kiegyengetni ,csak nem találtam ,tegnap megkerült .

  


Csuhás | 5871    2020-04-28 19:23:53 [997]

Kivettem a váltót, egyben a motorral mert egy elszegecselt kúpos szeg miatt nem tudtam szétválasztani a kettőt. Holnap folytatom.

1: Nincs ventilátor, két végén nyitott a motor és a forgórész öntött kalickáinak a vége keveri a levegőt.

2: A mindent megmagyarázó elszabadult olajvető tárcsák teljesen rendben vannak nem mozognak.


Lacibácsi | 63    2020-04-28 17:06:44 [996]

Milyen anyagú a ventilátor? Az öntött alumínium tud zörögni, és mint egy harang vagy hangszóró, fel is tudja a hangot erősíteni. Ezzel már megjártam, műanyagra cserélve csendesebb lett a gép. Az alu ventilátor kivezette a váltó zaját.


grekon | 101    2020-04-28 12:49:48 [995]

Sztem is ventilátor dörgölödik a védöhöz hangja van .
NEM KELL A MOTORT LEVENNI elég a védöt . .

Előzmény: Csuhás, 2020-04-28 11:26:28 [994]


Csuhás | 5871    2020-04-28 11:26:28 [994]

Meg fogom próbálni, csak elég nagy meló már a motort is leszerelni. Délután kiderül.

Előzmény: molnarfme, 2020-04-28 11:14:21 [991]


Csuhás | 5871    2020-04-28 11:25:30 [993]

Mind a három fázis átmegy a lágy indítón, de az egyik egy sima fémlemez rövidzárral megy át rajta. Mivel a három dróton az áramok összege zérus ezért elegendő két ágban szabályozni, a harmadik az kiadódik.

Előzmény: frob, 2020-04-28 11:20:53 [992]


frob | 1769    2020-04-28 11:20:53 [992]

Nekem ez nagyon fura, csak 2 Fázis van bekötve a lágyindítóba, miért?
nem mind a 3 keresztül kellene hogy menjen rajta?
hiszen bár így 2 fázis részben nyitott, gondolom triakos, 1F felől telibe kapja a teljes hullámot

én pont a fázis hiányt hallom rajta, akkor szokott ilyen lenni amikor 2 F megvan és ha meglököd felpörög, csak itt meg van a z induláshoz szükséges mező, de úgy hogy egy rendesen féloldalas ...

Előzmény: Csuhás, 2020-04-28 08:10:46 [984]


molnarfme | 46    2020-04-28 11:14:21 [991]

Üdv.
Esetleg, ha a motoron fém ventilátor van, és az az szabadult el. Én megbrobálnám a motort váltó nélkül.
Ferenc

Előzmény: Csuhás, 2020-04-28 10:12:50 [990]


Csuhás | 5871    2020-04-28 10:12:50 [990]

Az se rossz ötlet, viszont a másik fórumon már írtam, hogy van egy másik ötletem: a neten van egy képsorozat egy ilyen marógép felújításáról. Ott a jóember gyárt két olajfelverő tárcsát, mert a régi hibás. Nem értettem mi lehet rossz egy szimpla tárcsában. Nos ha az el van szabadulva a tengelyen akkor az felfutó fordulat hatására berezeghet, kb ilyen hangon. A tárcsák a behajtó tengelyen vannak azt hiszem szimpla hernyó csavarral rögzítve. Hmm a jelek szerint nem úszom meg a váltó kiszerelését, és megbontását... El is kezdtem, de szűk a helyem és elég nehéz vasakat kell mozgatni, talán estére kiszedem.


Itt a kibontott váltó, a behajtó tengelyen alul ott a két új olajszóró tárcsa:

      

Előzmény: molnarfme, 2020-04-28 09:36:34 [989]


molnarfme | 46    2020-04-28 09:36:34 [989]

Üdv
Lehet, hogy a motor forgőrésze szalad meg atengelyen?
Ferenó

Előzmény: Csuhás, 2020-04-28 07:15:11 [978]


Csuhás | 5871    2020-04-28 08:32:29 [988]

A kuplung működtető karján van egy kapcsoló, az vezérli a lágy indítót. Ezen kívül csak egy főkapcsoló van a gépen.

Előzmény: pistikeid, 2020-04-28 08:24:31 [987]


pistikeid | 192    2020-04-28 08:24:31 [987]

Mechanikus kapcsolón keresztül vagy mágnes kapcsolóval inditod?

Előzmény: Csuhás, 2020-04-28 08:16:18 [986]


Csuhás | 5871    2020-04-28 08:16:18 [986]

Megtörtént. Azért szereltem lágy indítót mert zavart hogy nagyon hangosan indult a gép. Beszerelés után egy csapásra szinte semmit sem változott a hang.

Előzmény: pistikeid, 2020-04-28 08:14:12 [985]


pistikeid | 192    2020-04-28 08:14:12 [985]

Én kipróbálnám nélküle.

Előzmény: Csuhás, 2020-04-28 08:10:46 [984]


Csuhás | 5871    2020-04-28 08:10:46 [984]

Fordítva van: Egyik fázis fixen rajta van a motoron, míg a lágy indító a másik két fázist vezérli induláskor.

Előzmény: pistikeid, 2020-04-28 08:06:50 [983]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 21 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊