HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Gépek felújítása A-tól Z-ig

Technikák, fogások, ötletek

 

Időrend:
Oldal 1 / 34 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

jani300 | 10834    2022-08-11 21:54:20 [1700]

Ugyan már ,semmi gond .
Van azért nagyobb is
Kicsit több mint egy hónap és valami nyugdíj csak lesz .
Az FO 23 gondolom azután fog elindulni ,nálam .
Kifogtam most nemrég néhány patrontartót ,kart patronkészletet , és egy csomó mindenféle patront , meg kellett venni

Előzmény: TROMF22, 2022-08-11 21:43:41 [1699]


TROMF22 | 1208    2022-08-11 21:43:41 [1699]

Akkor bocs' hogy bele kotyogtam!
Ebben a kisebb méretben még nem láttam három szíjtárcsás / két ékszíjas változatot. Ráadásul már régen fut ...

Előzmény: jani300, 2022-08-11 21:33:47 [1698]


jani300 | 10834    2022-08-11 21:33:47 [1698]

kisfúró
Erre gondoltam ,ilyenem van is , még akkor vettem mikor újonan 20 alatt volt .
Óvatosan , előfúrva 10-12 ig működik lágyacélban .

Előzmény: TROMF22, 2022-08-11 21:18:34 [1696]


TROMF22 | 1208    2022-08-11 21:20:54 [1697]

Elrontottam a beszúrást:
Első gép
Második gép

Előzmény: TROMF22, 2022-08-11 21:18:34 [1696]


TROMF22 | 1208    2022-08-11 21:18:34 [1696]

Ez az a kategória amit jani300 említett:

https://www.sidex.hu/szerszamgep/asztali/promac-370e

Nekem egy kevésbé márkás klónja van, hobbira megfelel.
Eredeti motorjával, a legalacsonyabb áttétellel, előfúrással (D8 mm), kúposszárú, jól élezett fúróval, a D20 mm is fúrható szerkezeti acélba. Persze csak érzéssel tolva, nem hajszolva.

Sajnos újonnan már ez is elég drága. A 70+ kg tömege viszont jelzi, hogy kicsit már masszívabb mint az alatta lévő hasonló kinézetű kategória.

Használtan sikerült vennem vagy öt-hat évvel ezelőtt, aukciós oldalról, az akkori viszonyok között is nagyon olcsón.
Annyira új volt, hogy a gyári konzerváló trutyit is én kapargattam le az oszlopáról.
Egyedüli méltatlan - mondhatni gagyi - része, a középső tárgyasztal mozgatására szolgáló fogasléc, műanyag.
Szerencsére még ezzel sem volt gond.

Ez sem olcsó, de az öt fordulat fokozattól / motor teljesítménytől eltekintve hasonló a fentihez:
https://szerszamgeparuhaz.hu/asztali-furogep-promac-212
Egy ilyen jó állapotú, használt gép már bőven megérdemelne egy motorcserét frekvencia váltóval, ahogyan Csuhás javasolta.

Előzmény: rczmetalworks, 2022-08-11 19:18:30 [1694]

jani300 | 10834    2022-08-11 19:34:43 [1695]

Van ezekből 3 szíjtárcsás , két szíjjal ,500w os motorral .
Az valamennyire használható .
Amiről írsz annál el kellene felejteni a 13 as fúrót ,maximum fába tudod 13 as csigafúróval használni .

Előzmény: rczmetalworks, 2022-08-11 08:53:24 [1692]


rczmetalworks | 2    2022-08-11 19:18:30 [1694]

Köszi a választ, megfontolom a javaslatod. Mindenképp egy normális fúró a célom, ez csak tűzoltásnak vettem.

Előzmény: Csuhás, 2022-08-11 09:31:13 [1693]


Csuhás | 6364    2022-08-11 09:31:13 [1693]

Nos ezek a fúrók igényesebb munkára nem jók, lötyög az orsó, lehajlik az asztal stb. Ennek ellenére egy 250..500W körüli háromfázisú motort tennék rá (deltában) egy használt vektoros frekiváltóval, így a mostanihoz képest negyed fordulaton is volna nyomatékod, illetve ha kell duplázhatod is a fordulatot.

Előzmény: rczmetalworks, 2022-08-11 08:53:24 [1692]


rczmetalworks | 2    2022-08-11 08:53:24 [1692]

Sziasztok,

Viszonylag új vagyok itt, de remélem ez a megfelelő topic a kérdésemhez.
Van egy kis asztali fúróm, egy '98-as, valami hagyatékból nemrég elővett TIP márkájú gép, ettől függetlenül ugyanaz a szar, amit bármelyik piacon, vagy multiban meg lehet venni kicsi pénzért.
Egy 300W, 1400-as fordulatú motor van rajta, amit lecserélnék két okból is. Az egyik, hogy nagyon melegszik, van rajta valami hőkioldó szerűség, de "üresjáratban" forgatva is képes megállítani magát, de ha megmutatok neki egy teszem fel 13-as csigafúrót, akkor ijedtében kiszalad a garázsból.:)
A másik, hogy a legalacsonyabb fordulatát is soknak érzem esetenként.
Nyilván a szíjtárcsa furata, meg a motor felfogatása jelent fizikailag érdekességet, de az nem okoz valószínűleg problémát, inkább arra lennék kíváncsi, hogy milyen teljesítményű motorra lenne érdemes lecserélni a meglévőt? (nyilván nem érdemes, de egy fázis van itthon és egy pl Dunavecsei 220/380-as gépet frekvenciaváltóval egyelőre nem engedhetek meg magamnak)
Köszönöm előre is, ha van ötletetek. Szép napot mindenkinek!


hunter | 34    2022-07-13 22:24:58 [1690]

Köszönöm a segítséget, így megtaláltam

Előzmény: occseb, 2022-07-13 15:23:07 [1689]


occseb | 201    2022-07-13 15:23:07 [1689]

Itt nézz körül:

https://cnctar.hobbycnc.hu/Csuhas/szakirodalom_linkek.txt

Előzmény: hunter, 2022-07-12 19:03:23 [1688]


hunter | 34    2022-07-12 19:03:23 [1688]

Sziasztok!

E2n esztergához keresek összeállítási alkatrész rajzokat, pl lakatszekrényben lévő alkatrészek, stb.

A gépkönyvébe nem igen vannak ezek nekem, de láttam pár embernek nagyon jó minőségű összeállítási rajz képei vannak fent.

Előre is köszönöm a segítséget!

Üdv,
Ákos


koppincs72 | 15    2022-06-26 18:45:03 [1687]

Megosztom az eredményt.

Előzmény: Lacibácsi, 2022-06-24 18:37:38 [1670]


szf | 4133    2022-06-25 15:46:22 [1686]

Előzmény: PSoft, 2022-06-25 15:44:08 [1685]


PSoft | 17597    2022-06-25 15:44:08 [1685]

„ ...az egyik amikor ilyet lát akkor kettesével eszi a cigit. Tudja, hogy sok dolga lesz. ”

Igen, mert abból indul ki hogy aki ilyet csinál, az...más aljasságra is képes.
Ha meg már keres, akkor...találni is fog!

Előzmény: szf, 2022-06-25 15:09:20 [1684]

szf | 4133    2022-06-25 15:09:20 [1684]

Több felülvizsgáló után feltárt hibákat javítjuk. De mindegyik ugrik a "földre", EPH-ra vétlen érintésre.
De az egyik amikor ilyet lát akkor kettesével eszi a cigit. Tudja, hogy sok dolga lesz.

Előzmény: jani300, 2022-06-25 10:39:52 [1682]


PSoft | 17597    2022-06-25 11:02:53 [1683]

Több gyakorlati megoldás van hogy az "elfogadott" legyen a felülvizsgáló -vagy esetemben csak egy szakember- szemével nézve is.
Egy ilyen vezérlőszekrényben, minden mást(is) nehéz "jól megoldani".
De...
Nem a védővezetők kötésének a mikéntje szokta a fejvakarás tárgyát képezni.

Előzmény: jani300, 2022-06-25 10:39:52 [1682]


jani300 | 10834    2022-06-25 10:39:52 [1682]

Ez az "elföldelés" még mindig a felülvizsgálók vesszőparipája ?
Nehéz jól megoldani ,hogy ne legyen benne soros kötés .
Habár már láttam sorkapcsot ami segít ebben ,manapság .

Előzmény: PSoft, 2022-06-25 10:21:58 [1681]


PSoft | 17597    2022-06-25 10:21:58 [1681]

Nem "teccik-nemteccik" kérdése, de felőlem...maradhat úgy is.

Előzmény: TBS-TEAM, 2022-06-25 09:54:13 [1680]


TBS-TEAM | 1740    2022-06-25 09:54:13 [1680]

Nem kifogás, egyszerű Csillagpont, ha tetszik ha nem.

Előzmény: PSoft, 2022-06-25 09:29:33 [1679]


PSoft | 17597    2022-06-25 09:29:33 [1679]

„ ...az gyárilag beépített lakó és azt nem lakoltattuk ki. ”

Nem(lehet) kifogás...
Miért maradt a sündisznó???

Előzmény: TBS-TEAM, 2022-06-25 09:21:18 [1678]


TBS-TEAM | 1740    2022-06-25 09:21:18 [1678]

Ugyanott az első képen az gyárilag beépített lakó és azt nem lakoltattuk ki.

Előzmény: PSoft, 2022-06-25 09:12:07 [1677]


PSoft | 17597    2022-06-25 09:12:07 [1677]

Azt írod lentebb:

„ Az ideiglenes lakó kiolvasta a dokumentációt. ”

Úgy látom, a felújításkor is sikerült egy "lakót" -minden bizonnyal egy végleges lakót- beépítened.
Én a helyedben, nem mutattam volna meg a harmadik képet.
Vagy ha igen, akkor úgy hogy a kép jobb oldalán a sorkapocs sor végén...ne látszódjon az a "sündisznó".

A mutatott képek alapján, a többi akár ok! (is lehet)... Szépen megoldottad!

Előzmény: TBS-TEAM, 2022-06-25 07:57:08 [1673]


TBS-TEAM | 1740    2022-06-25 08:22:18 [1676]

2db szervo meghajtó + 1db motor hibás volt, de sikerült megjavítani.
Került a gépbe egy 8KVA 3x400V/3x230V transzformátor a szervok megtáplásához.

Előzmény: designr, 2022-06-25 08:13:42 [1675]


designr | 3400    2022-06-25 08:13:42 [1675]

Szuper lett.Kevesen vállalnak ilyen komplett átalakítást.
Mindegyik tengely Samsung lett végül?

Előzmény: TBS-TEAM, 2022-06-25 07:57:08 [1673]


ebalint | 1699    2022-06-25 08:07:21 [1674]

Előzmény: TBS-TEAM, 2022-06-25 07:57:08 [1673]


TBS-TEAM | 1740    2022-06-25 07:57:08 [1673]

3 nap a bontás.
Majd az átépítés, helyben sok meglepetés nem várt érdekességek. Stb...
2 hétre tervezett átalakítás 1 héttel meghosszabodott az akadályok felmerülésével.
Végeredmény:



          

Előzmény: TBS-TEAM, 2022-06-25 07:49:57 [1672]


TBS-TEAM | 1740    2022-06-25 07:49:57 [1672]

Vezérlés és hajtás komplett csere.
Árkezett gép 2022-05-27.
Állapota a teljesség igénye nélkül egy pár kép.
Az ideiglenes lakó kiolvasta a dokumentációt.
Ebből kell varázsolni.

          


kart emg | 294    2022-06-25 06:55:31 [1671]

Nem tudom, hogy ismritek-e ezt az oldalt: https://jovalolcsobb.hu, mindenféle gépalkatrészt lehet kapni, és van egy csapágylista is:
https://jovalolcsobb.hu/csapagy

A csapágyak elfekvő készletekből származnak. A keresett csapágy épp nincs benne, de ha valami spécit keres valaki érdemes megnézni. Én már találtam olyat, ami újonnan kb 2x annyi lett volna.

Előzmény: Lacibácsi, 2022-06-24 18:37:38 [1670]


Lacibácsi | 198    2022-06-24 18:37:38 [1670]

Egyetértek Csuhás kollégával az elfekvő készletből való vásárlással..
Kíváncsi lennék a hiba okára, ha szétszedted meséld el légyszi.

Előzmény: koppincs72, 2022-06-22 20:27:28 [1668]


Csuhás | 6364    2022-06-22 20:32:42 [1669]

Szerintem a legjobb döntés új de régen gyártott elfekvő csapágyat venni. Elég gyakran árulnak ilyeneket. Pl nekem is van a fiókban egy tartalék csapágy a gépemhez.

Előzmény: koppincs72, 2022-06-22 20:27:28 [1668]


koppincs72 | 15    2022-06-22 20:27:28 [1668]

NN 3010 K
Van esetleg valakinek tapasztalata, kismillió féle csapágy van 18-100e forintig, hogy mit is érdemes vásárolni. Haverom szerint a legolcsóbb is ugyan olyan jó lesz hozzá.


Csuhás | 6364    2022-06-22 20:02:34 [1667]

Érdekel minket, hogy mi volt a főorsó fura viselkedésének az oka!

Előzmény: koppincs72, 2022-06-22 19:44:29 [1666]


koppincs72 | 15    2022-06-22 19:44:29 [1666]

Szia!
Köszönöm válaszod, a mellékhajtás ki van kapcsolva igen. Mértem hézagokat semmi extra tűrésen belül van. 2400/p esetén 1.5 perc és már megérinteni sem tudod a tokány mögötti homloklapot.Arra gondoltam, hogy a görgőkön lévő kemény réteg le van pattogva vagy ilyesmi. Mindeképp szétbontom, esetleg itt szokott érdeklődést kiváltani az ilyesmi képekben?

Előzmény: Lacibácsi, 2022-06-22 15:07:56 [1665]


Lacibácsi | 198    2022-06-22 15:07:56 [1665]

Szia!
Nálad kezdett el így szorulni? Tudsz előzményt?
Gondolom a mellékhajtást kikapcsoltad, hogy ne tévesszen meg ha az előtolóműben van valami hiba.
Nem lehet hogy szoros az első csapágy? Mértél hézagot?
Mit jelent a nagy fordulaton a melegedés? Mekkora fordulaton mennyire melegszik fel?
Nem olyan nehéz kivenni a főorsót. Az első NN csapágyat érdemes szemrevételezni, berágódás kipattogzás ne legyen.
Van videó is a szerelésről:



Főorsó ellenőrzés:

Előzmény: koppincs72, 2022-06-21 21:41:55 [1664]

koppincs72 | 15    2022-06-21 21:41:55 [1664]

Tisztelt Fórumtársak!
Segítséget szeretnék kérni a következő témában, E3N-01.
Főorsó csapágy vagy csapágyak ügyben lenne kérdésem.
Létezhet pl., hogy a főorsó tengely görbe vagy elgörbült, semmi külsérelmi nyom nem látható. Szerintem szorul mikor próbálom üresben kézzel forgatni, de nem minden ponton. Érdekes a helyzet, a gép egyébként jól működik.
Nagy fordurdulaton viszont melegszik is szerintem túlzottan.
Olajzást ellenőriztem az is jó. Próbáltam a csapágy állítást is, de semmi érdelmeleges nem történt. Mikor rossz egy főorsó csapágy teszem fel magamnak és a fórumtársaknak a kérdést.


Scythian | 147    2022-06-12 21:58:50 [1663]

Üdv Urak!

FU36 marógéppel kapcsolatban volna villamosságát érintő kérdésem, ha rendelkezne valaki ilyen masinával, vagy ha volna valakinek birtokában a géppel kapcsolatos ismeret, esetleg gépkönyv / szervizkönyv.

Toni


Starkfactory | 47    2022-06-06 16:14:24 [1662]

Nagyon köszönöm a gyors s kielégítő válaszokat!

Előzmény: laca, 2022-06-06 15:18:52 [1661]


laca | 194    2022-06-06 15:18:52 [1661]

Ez nagy valószínűséggel lúgos barnítás....130-140 fokon működik, nem egyszerű melegítő kád nélkül...közepesen erős savak már leoldják(valószínűleg ilyen hatás érte)
Az olajos barnítás/feketítés 400-500 fok körül kezd el működni, ezt nem biztos, hogy sérülés nélkül kibírja az alkatrész...
Megoldás(ok): hideg barnítás- fegyverboltokban kapható "hideg barnító" folyadékkal(szobahőmérsékleten működik, de nem igazán kopásálló, csavarvégekre való...
https://rothermetal.com/termekek/gima/hidegbarnitas/ folyadékok...nem pénztárca barát, de hatékony.

Előzmény: Starkfactory, 2022-06-06 14:38:36 [1659]


jani300 | 10834    2022-06-06 14:59:51 [1660]

Eredetileg feketítve vagy barnítva lehetett .
Hasonló mint a fáradtolajos megoldás ,csak ezek kémiai úton működnek .

Előzmény: Starkfactory, 2022-06-06 14:38:36 [1659]


Starkfactory | 47    2022-06-06 14:38:36 [1659]

Egyébként a "régebbi" megoldásokat jobban szeretem. Például felhevíteni, s fáradt olajjal leönteni...? Sajnos a mai okosságokkal nagyon rossz a tapasztalatom. Vannak kivételek, jó a WD40 is, csak nem erre. Mindenesetre meghallgatok mindent.
A fekete réteg mintha valamilyen lakk réteg lenne.

Előzmény: Starkfactory, 2022-06-06 12:37:34 [1656]


PSoft | 17597    2022-06-06 14:27:53 [1658]

Igaz hogy régi "infó", de én úgy tudom a fúró-üregelő spray savas kémhatású.
Lehet ma már nem így van, vagy...régebben se volt így?

Előzmény: vadember, 2022-06-06 14:01:04 [1657]


vadember | 1729    2022-06-06 14:01:04 [1657]

Néhány hétre megfelelő védelmet ad a WD40 vagy bármelyik fúró-üregelő spray. Hosszabb távra már inkább a korrózióvédő sprayket használd. Ezek valahogy jobban tapadnak.

Előzmény: Starkfactory, 2022-06-06 12:37:34 [1656]


Starkfactory | 47    2022-06-06 12:37:34 [1656]

Szép napot!

Belekezdtem egy kis koordináta asztal felújításába.
A kicsit is rozsdás felületeket bekentem rozsdamaróval, ami a képen látható szürkés rész. Sajnos úgy vettem észre hogy ami az acélt védi valamilyen sötétebb felület, szintén teljesen lejött a rozsdamaróval bekent részen.
Nem tudja esetleg valaki hogy lehet korrózia ellen lekezelni ezt az acélt? (Neten csak WD40 es bekenést ajánlanak...)

Előre is köszönöm!

  


rejkov | 29    2022-06-03 16:21:50 [1655]

És igazad lesz. Tényleg megy bele olajcső. Akkor meg kell nézzem, mi van a forgattyúsházban. Nem volt sok kedven szétszedni, hogy megnézzem, van-e benne olajfeldobáló.

Köszi az infókat mindenkinek!

    

Előzmény: jani300, 2022-06-03 14:00:45 [1653]


B.Zoltán | 1665    2022-06-03 16:12:08 [1654]

Ha segít, hogy a hobbi metrós kompresszoroknál az olajszint ott van, hogy a hajtókaron a kanál, ami nekem csak egy hajlított acélhuzal, beleér. A hajtókar vége semmiképpen.
Persze nem tudom, hogy neked van-e a hajtókaron olajozó lemez, ami feldobálja az olajat, vagy ahogyan előttem írták úgy volt.

Előzmény: rejkov, 2022-06-03 13:37:09 [1652]


jani300 | 10834    2022-06-03 14:00:45 [1653]

Szerintem a "betöltő" csavaron kapta az olajnyomást egy csövön keresztül , és a "leengedő" csavaron folyt vissza a motorba .
A hasonló rába kompresszor ,és a zill is egészen biztosan így működik .
A szellőző problémáját sem találomra írtam .
Volt erről egészen bőven szó régebben a fóromon is .
Nekem is levágta a csapágy hátsó deknijét a kompresszor , talán már 40 éve .
Az egyhengeres kompresszorban léttam már saját olajozásút is .
Eggyel kevesebb helyen kellett olajszintet nézni a fent említett megoldásnál .
No de legyen igazad .

Előzmény: rejkov, 2022-06-03 13:37:09 [1652]


rejkov | 29    2022-06-03 13:37:09 [1652]

Ez nagyon alap kompresszor. Biztos, hogy nincs rajta saját olajkör. A karter tele van olajjal, van betöltő, és leeresztő csavar. Amennyire tudom, alapból szíjas hajtású volt. Rá volt gépészkedve a hűtőventillator szíjára, ha jól emlékszem. Kb,, mint a képen.

A gond, hogy elég rendesen letömítettem mind a betöltő, mind a leeresztő csavart. A leeresztő nyilván korábban is le volt tömítve, de a betöltő nem. Lefújtam vele vagy 3 négyzetmétert, és a kompresszor a csapágyon keresztül kinyomta a nagyja olajat, mert ugye nem volt hova kiszellőzzön a karter. LEsz is beletekerve egy levegős hangtompító a betöltő csavarba, de előtte jó lenne tudnom, mennyi olaj volt benne, és visszatölteni. Nem akartam saccolva feltölteni. Hátha elérhető némi infó, hogy mennyi olaj kellhet bele.

  

Előzmény: jani300, 2022-06-03 10:50:21 [1651]


jani300 | 10834    2022-06-03 10:50:21 [1651]

Üdv !
Ezek általában teherautó kompresszorok .
Az olajozását a motor olajszivattyúja látja el , és visszafolyik a maradék a karterba .
Habár ezen mindha léghűtéses hengerfej lenne ,olyat még nem láttam .
De attól még megoldják az átalakítást szóróolajozásra , de a kartergáz elvezetése problémás szokott lenni .

Előzmény: rejkov, 2022-06-03 10:07:42 [1650]


rejkov | 29    2022-06-03 10:07:42 [1650]

Tiszteletem!

Esetleg tudja valaki, hogy egy ilyen kompresszorba mennyi olaj kell? Nincs rajta se nívó, se szintjelző csavar. Vagyis ha van, nem találtam meg.

Előre is köszi!

  


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 34 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊