HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Gépek felújítása A-tól Z-ig

Technikák, fogások, ötletek

 

Időrend:
Oldal 1 / 35 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

jani300 | 11075    2022-11-09 23:02:05 [1754]



Sokat dolgozott ,szépen is .
Csak az elvi bukfencért kár !
A hegesztés minősége is kivétel .
Pedig majdnem teljesen végig néztem .


mematyi | 210    2022-11-07 08:43:44 [1753]

Szia!

Sajnos van benne pár tized mm a legmélyebb részén, még ha nem is látszik.
Úgy csináltam, hogy a mágneses óratalpat előre tettem a tokmány alá, ahol érintetlen a sík szegnyereg ágy, és lerögzítve, óvatosan forgatva a talp tengelye körül legyezve méregettem. Szeretnék majd egy szögtapintós órát is, azzal lehet jobban kijön, nem tudom.(Volt már, csak ellopták)

Egyelőre megnézem milyen elforgatott hüvellyel, meg a hüvely melletti rögzítőt félig megszorítva. Igazából megfelel minden alkalmi munkámra, csak hát na, szeretném ha a gépeim tökéletes állapotúak lennének.

Gondoltam már rá, hogy kérek pár árajánlatot ágyköszörülésre, meg főorsó köszörülésre, még talán anyagilag is azt mondom, lassan összerakosgatnám rá, de igazából egy hasonlóan precíz nóniuszos, kb. ugyanekkora méretű, de főorsófékes és nagy áteresztésű(35-40mm+) típus lenne, ami még inkább passzolna nekem. Valami S32 vagy SV18, vagy az újabb fajta 52es áteresztésű típusok, mert néha kell 26-30as hosszú köracélokat menetelni.

Előzmény: szucst, 2022-11-07 07:13:12 [1752]


szucst | 429    2022-11-07 07:13:12 [1752]

Szervusz,

Az ágy prizmái szerintem szépek, egyenletesnek tűnik a lenyomat is, valószínűtlennek érzem a 3 tizedet.
Méréshez:
Vagy síktárcsába fogj egy hidraulikaszárat kicentrírozva, kb 0 ra vagy mérőtüskét a főorsóba, mindenesetre ismert legyen az ütése adott szöghelyzetekben és ehhez méricskéld függőlegesen és vízszintesen a szán és szegnyereg kopásait.
A prizmák tetején levő sík nem okvetlenül fut bármivel is.
A mérésnél előre v hátra tekered, hol fogod meg, minden számíthat ( ha lötyög, kopott) majd rájössz.

Ha mégis pár százados az ágykopás akkor mehet a lepucolt szegnyereg előre és felfúrod + új járóhüvely lent már írták hogyan.

Úgy általában (amit Jani is ír): szerszámgépeken darab és szerszám kinyúlásokat minimálisra kell venni mindenhol-> erőkar/ remegés/ kihajlás stb
Olyan közel állni a szánnal hogy éppen elforogjon a darab, és a szegnyereg járóhüvely mindig kb alaphelyzetből kezdjen dolgozni - nyílván amit össze lehet hozni…

Előzmény: mematyi, 2022-11-06 22:10:48 [1750]


jani300 | 11075    2022-11-06 22:24:07 [1751]

Ne tekerd ki egészen a járóhüvely ,inkább az egész szegnyerget told közelebb a tokmányhoz .
Az segít ha finoman meg szorítod a rögzítőt ,
Ha kupec lennék , megkérdezném mit kérsz a leharcolt esztergádért
De egy ilyen szövegre már nekem is a zsebemben nyílik a bicska
Szépek egyébként a szán prizmái !

Előzmény: mematyi, 2022-11-06 22:10:48 [1750]


mematyi | 210    2022-11-06 22:10:48 [1750]

Sziasztok!
Köszi a választ mindenkinek!

Ma volt alkalmam méregetni kicsit a szegnyerget.Látható a képen, hogy milyen kopás van az ágyon. Hogy ez sok-e, vagy átlagos egy 50 éves, elvileg nem agyonhasznált gépnél, mondjátok meg Ti, én nem láttam elég esztergát ehhez.

Ágy1
Ágy2
Ágy3

Ez a kopás kb 0.3mm mély a mellette lévő érintetlen felülethez képest. A prizmás részén a kopást nemigen tudom mérni, max a tetejéhez, amiről úgy tudom, az nem köszörült, ahogy a hossz-szán prizma teteje sem.

A szegnyereg talpán már van egy teljesen jó hézagolási megoldás. Talp

Megmértem a hüvelyt, azon 1-2 század kopás lehet, de igazából egy régi MOM mikróval mértem, még abban is lehet egy kis pontatlanság. Ami érdekesebb, az az öntvény része. Ha jól gondolom, gyárilag nagyjából 0.02mm játék lehet(ett) a hüvely és az öntvény között. Ez kb meg is van, a tokmány felőli 5cm-en kezd el kitágulni, a végére kb 0.1mm átmérő-különbségre, ebből adódhat a kottyanás.
kép1
kép2

Az látszik, hogy az öntvényben kopásmentes maradt az a rész, ahol a reteszhorony fut, így ha más nem, az jutott eszembe, hogy készítek a hüvelyre kicsit elforgatva egy másik retesz-horony csatlakozást, így egy picit szorosabb lesz a dolog.

Az oldalsó szorítódiót meghúzva eltűnik a lógás, de jóval nehezebb lesz tekerni.

Előzmény: szucst, 2022-11-06 07:19:15 [1749]

szucst | 429    2022-11-06 07:19:15 [1749]

Szervusz,

Szerintem…
Ha ismered a géped hibáit tudod így is használni. Kisebbre kell előfúrni és ki kell esztergálni… nem csak a te géped lógatja a szegnyereg hüvelyét.

A másik vonal hogy számolsz:
Meddig bírod ki gép nélkül, kell-e ágy köszörülés(ca 150..200), vagy gépcsere…

A felújítós rész csak úgy megy ahogy lent írták, szerintem pontatlan ágyra kár illeszteni, nagy munka és nem lesz jó az eredmény.

Előzmény: mematyi, 2022-11-04 16:25:07 [1734]


jani300 | 11075    2022-11-05 10:59:51 [1748]

Az éjjel találtam , egy másik fórumon .
4X6 colos fémdaraboló szalagfűrész hajtása , méretezve .
Einhel gépem van ,hiányosan abba is ez lehet .
Találtam gyári csigakereket is más gépét de ugyanez lehet ,fényképpel részleges méretekkel .

  


kmil | 172    2022-11-05 10:46:03 [1747]

Nemrég volt a hirdetés figyelőben egy eladó hosszgyalugép a Face-en. Egy üzenetet megérne küldeni neki, hogy eladás előtt mennyiért gyalulná meg az ágyat. Biztos olcsóbb lenne mint a nagyüzemi köszörülés, és utána jöhet a szegnyereg. Egy kisebb gép ágyát még személyautóval is el lehet vinni.


jani300 | 11075    2022-11-04 23:52:43 [1746]

Hát igen , de akkor megint ott vagyunk a teljes felújításnál .
Feladom

Előzmény: Virbo, 2022-11-04 23:48:32 [1745]


Virbo | 1109    2022-11-04 23:48:32 [1745]

Igen, én ezt tudom.
De a korrekt vonalfúrás feltétele hogy az ágyazat jó.

Előzmény: jani300, 2022-11-04 23:21:34 [1744]


jani300 | 11075    2022-11-04 23:21:34 [1744]

Az még a probléma hogy a szegnyereg testben lévő furat sűlyed a kopások ,felújítások miatt , a főorsó vonalához képest .
Igen ,helyben kell a főorsó vonalába fúrni .
A régi furatra ráállva nem lesz jó .
Ha már maga a furat javítva van akkor elegánsabb megszüntetni a kopások miatt szükséges hézagolásokat is .

Előzmény: Virbo, 2022-11-04 23:04:51 [1743]


Virbo | 1109    2022-11-04 23:04:51 [1743]

Én úgy értelmezem a problémát, hogy a kitekert hüvely tud kotyogni a testben, emiatt van hogy totál véletlenszerűen áll be a befogott csúcs vége. Ezt hogy passzítod, állítod be a főorsóra? A testet/hüvelyt kell rendbe tenni vobalfúrással (írta hogy kopott a szegnyereg vezeték is), vagy egyéb technikával.

És hát igen a fúrós bácsi nem fog tökölni hogy vonalba állítsa a szegnyeregtestet...
Egy hónolóval esetleg meg lehet próbálkozni a kézikerék felőli oldal felől indulva, jópár század kúpolást ki lehet szedni ha tudja az ember hogy mit csinál... De nem tudjuk mi és mennyire kopott...

Előzmény: jani300, 2022-11-04 22:15:39 [1742]


jani300 | 11075    2022-11-04 22:15:39 [1742]

Nem igazán értelek benneteket .
Kicsit fel kellene javítani ,igazítani a szegnyeregtalpat , eltávolítani minden bájlagot, szépen összeilleszteni minden felületet .
A hónolás mint munkafolyamat megvan hogy mi célt szolgál ?
De úgy emlékszem motorhengereket javítasz ,tehát tudod .
A feljavított szegnyerget , lesúlyozva , a keresztszán elé téve fel lehet fúrni egy bábbal támasztott fúró rúddal gépi előtolással . ÉN TÁMASZTÁS NÉLKÜLI FÚRÓRÚDDAL FÚRTAM ,MERT FÉLTEM HOGY FÉLREFÚROM A FURATOT A PONTATLAN TÁMASZTÁSSAL .
Igazából csak tiszta felületet kell elérni a fúrással .
Egy új járóhüvely készítése azért nem lehet akkora kihívás .
Csak hát ellenőrizni kellene a főorsó párhuzamos futását a szánnal a szegnyeregvezetéket ugyan így mert egyébként nem lesz jó eredmény akkor sem ,ha nem lötyög a járóhüvely .
Hengerfúró hogyan fogja biztosítani a főorsó és a járóhüvely pontos egytengelyűségét erre kíváncsi lennék ? Mert ezt elképzelni sem tudom hogyan tudná megoldani .

Előzmény: Virbo, 2022-11-04 21:19:59 [1740]


Csuhás | 6432    2022-11-04 21:40:18 [1741]

A szövegben utalnak rá egy félmondatban: Egy tükördarabkát raksz a gépre majd egy lézerpointerrel rávilágítasz. A rezgés miatt a falon egy nagyobb fényfoltot ad a visszavert fény. Ennek a foltnak mondjuk a legnagyobb mérete jellemző a rezgés mértékére. Nem mérés csak összehasonlítás, de egyszerűen, gyorsan látszik hogy hol nagyobb a rezgés.

Előzmény: mdani2, 2022-11-04 15:35:24 [1733]


Virbo | 1109    2022-11-04 21:19:59 [1740]

Mérj bele a szegnyeregtest furatába, hogy mennyire van megkopva a tejes hossz mentén. Illetve a járóhüvelyt szintén kívül. Itt már ki fog derülni hol a bibi.

Én is gondoltam rá hogy felhónolom a testet (nem hiszem hogy egy hengerfúró normálisan elszórakozna vele... ), de még gyűjtöm a csít. Meg a tudást hogy hogy is kellene a járóhüvelyt megcsinálni köszörűs nélkül...

Előzmény: mematyi, 2022-11-04 19:48:47 [1739]

mematyi | 210    2022-11-04 19:48:47 [1739]

Ki van hézagolva, ez a lényeg. Egy korábbi tulaj már csinált a szegnyereg alapjába két hornyot, amibe bele lehet pakolni a hézagoló lemezeket.
Az oldaliránya is be van állítva, két csúcs közé tett lemezdarabbal, hogy ne billenjen a lemez egyik irányba se.

Most nyugalomban középen áll, épp egymásra mutat a két csúcs.
De ha kézzel megmozgatom a hüvelyt, rögtön elmegy.

A hüvely lerögzítésekor is épp olyan magasságban rögzül be, ahol épp állt. +-0.4mm.

Előzmény: KoLa, 2022-11-04 19:02:17 [1737]


jani300 | 11075    2022-11-04 19:13:54 [1738]

Azt pedig így házilagosan helyszínen kellene felfúrni utána új járóhüvely bele .
De hézagold ki sörösdobozzal vagy hasonlóval , és ne teljesen kitolt állapotban , kezdj fúrni .
Még az sem biztos hogy a főorsóval egytengelyű a járóhüvely , ellenőrizd azt is .
Nem igen láttam még olyan szegnyereghüvelyt ami kitolt állapotban ne lógna valamennyit .
.
Adaptáltam már gépre más gép szegnyergét .
Ott új szegnyeregtalp készült gyalun , nagyjából középre mérve a járóhüvelyt ,és utána az új talppal együtt lett felfúrva helyszínen .
Nem azért mert lötyögős volt vagy hasonló ,egyszerűen nem volt rávaló szegnyereg .

Előzmény: mematyi, 2022-11-04 18:53:35 [1736]


KoLa | 6975    2022-11-04 19:02:17 [1737]

Ha nem akarsz egyből pontossági felújításba kezdeni akkor csak be kell állítani a szegnyerget központba, ez nem olyan nagy dolog!
Ha nem tudod a módját, majd segítünk.
Kérdezz!

Előzmény: mematyi, 2022-11-04 16:25:07 [1734]


mematyi | 210    2022-11-04 18:53:35 [1736]

Oké, köszi...
Ha tudsz valakit Somogy megyén kívül, aki felköszörüli nem egy fél gép áráért, szólj

Nem használhatatlan, csak simán nem új.
Ha 0.2-t mozog a szegnyeregcsúcs magasságban, 750 hosszon, azt mondom belefér.


Egyelőre keresek egy hengerfúróst, vagy nagy gépes maróst hátha meg tudja csinálni.

Előzmény: jani300, 2022-11-04 18:08:41 [1735]


jani300 | 11075    2022-11-04 18:08:41 [1735]

Ha maga az ágy kopott ,a szegnyeregvezeték , akkor tudod te is hogy nem a szegnyereggel kell kezdeni a javítást .

Előzmény: mematyi, 2022-11-04 16:25:07 [1734]


mematyi | 210    2022-11-04 16:25:07 [1734]

Én is kérdeznék akkor

E2N esztergám van, aminek tudtommal Csuhás (is) a nagymestere.

A gép egész korrekt, csendes, hobbi géphez mérve pontos, a legnagyobb baja, hogy a szegnyerge irtó kopott. Szerintem ez nem is eredeti rajta, mert nincs összeszámozva. Sajnos a hossz-szán sem eredeti, akkor került rá a szegnyereg is, amikor a szán. Gondolom célgép volt, aztán visszaalakították univerzálissá, nem tudom mi másért venné le valaki az eredeti alkatrészét. A szegnyereg talpán van egy egész korrekt kihézagoló megoldás, előre kimart hely a lemezeknek, nem ez a gondja.

A szegnyereg hüvelyét 2/3 részt kitolva, az abba helyezett csúcs hegye valamivel kevesebb mint 1mm-t mozgatható fel-le irányba a főorsóba rakott tüskéhez képest. Fúrószárral ez nyilván még több a végén mérve. Hiába hézagolom ki, hogy nyugalomban szembe mutassanak, a talpát lerögzítve a hüvelyt mozgatni lehet kézzel fel-le. A hüvely szorítója is több helyzetben rögzülhet emiatt.

A hiba a következő: a gép eléggé tördeli a központfúrókat, illetve ha 5-6mm-esnél nagyobb csigafúróval akarok fúrni, akkor a névleges méretnél 0.2-0.4mm-rel nagyobbat visz. Többféle fúróval, több tokmánnyal is kipróbáltam.
Például: 10.0->10.25; 11.5-> 11.78 lesz a furat.
Hiába támasztok meg akármilyen tengelyt, 200mm-en támasztás nélkül kúpol mondjuk pár(5-6) századot, forgócsúccsal támasztva meg több tized mm-eket.

A fúrás nagyon durva felületet hagy, recseg-ropog a forgács. Kis körcikkekben jön ki belőle a spén. Folyó forgács csak a kis átmérőknél marad.
Eddig főleg belsőmenetes tengelyszerű alkatrészeknek előfúrtam volna rajta, ami így szinte használhatatlan, ha csak nincs pár tizedenként fúrója valakinek alulméretben. Meg mégis, na... Elvileg ez egy szerszámgép.


Van ötletetek, hogyan induljak neki? Sajna a szegnyereg-ágy kopott ennél is pár tizedet, szóval önmagával felfúrni nem egy egyszerű művelet, csak az ágy végén lehetne, egy 1m-es fúrórúddal meg bábbal. Tudom, először az ágyat kellene kiköszörülni, de elsőre az is elegendő lenne, ha nem kóvályogna a hüvely. A retesz is kopott, ami elfordulás ellen fogja a hüvelyt, először azt fogom kicserélni, de kétlem hogy ennyitől megjavul.

Fel tudják ezt fúrni, vagy hónolni, mint a motorokat, egy hidraulika tengelyhez, vagy valami nagyobb körmérethez?


mdani2 | 265    2022-11-04 15:35:24 [1733]

Köszi a linket, ez nagyon érdekes, igaz még csak beleolvastam. Nekem van bentley 330425 jeladóm. Hasonló terveim vannak vele, jó látni, hogy másnak is eszébe jutott. Még kell csinálnom hozzá egy mágneses talpat, aztán jöhet a kísérlet. Természetes nem metrikus, szóval még menetfúrót is kell hozzá vadásznom.
Amúgy mi lenne ez a lézeres megoldás? Ha nagyon nem boldogulsz vele, akkor szívesen kölcsön adom azt, ami nekem van. Igaz kell hozzá egy 24V táp, meg egy szkóp, hogy lásd is, mi történik.

Előzmény: Csuhás, 2022-11-04 07:32:29 [1724]


mdani2 | 265    2022-11-04 15:25:42 [1732]

Szia!

Ennél az én tápegységem lényegesen nagyobbnak tűnik. Elképzelhető, hogy akkor a tiéd tényleg befér alá. Csak lehet meg kell röptetni a gépet, hogy ráemeld.

Üdv Dani

  

Előzmény: kmil, 2022-11-04 08:23:22 [1726]


Csuhás | 6432    2022-11-04 12:26:34 [1731]

Csak a palást érintkezik, a kúp egyáltalán nem, a hossz két tizeddel van az átmérő alatt, hogy ne szoruljon, de elfordulni se tudjon. Sajnos olyan a golyóknak szánt prizma kialakítása hogy nagy kúpos rész kell mert különben felakadna a görgő a sín aljában.

Előzmény: mematyi, 2022-11-04 11:39:13 [1730]


mematyi | 210    2022-11-04 11:39:13 [1730]

Ettől függetlenül a görgőknek csak a palástja érintkezik, jól gondolom? Szóval a kúpos része és a hossza nem igazán kritikus méret.

Előzmény: Csuhás, 2022-11-04 11:05:49 [1729]


Csuhás | 6432    2022-11-04 11:05:49 [1729]

Félig gyáriak a görgők. Edzett köszörült D14 lineáris tengelyből vágtam le a görgőket ( hűtve, esztergára felfogott flexel ) Cbn késsel esztergáltam rá a kúpos végeket majd a szerszámköszörűn simítottam be a kúpot és a hosszt.

Előzmény: mematyi, 2022-11-04 09:15:34 [1728]


mematyi | 210    2022-11-04 09:15:34 [1728]

Ez igen! komoly megoldás.

A görgőket Te köszörülted, vagy gyáriak?


Ha Én vásárolnék ilyen köszörűt, ismeretlen állapotban, nekem is a görgős felé húzna az eszem. Az is el tud kopni, de talán fel lehet jobban javítani otthon, mint egy szétkopott siklóágyat.

Előzmény: Csuhás, 2022-11-04 07:32:29 [1724]


kmil | 172    2022-11-04 08:32:32 [1727]

Igen, lát az ember csodákat. Csak sajnos már az a tapasztalat, hogy minden amiben olaj van, iszap, meg víz is lesz az alján. Én is úgy jártam a GH-560 gyaluval. Épp,hogy egy kis olaj úszott a bazi sok víz tetején. Egy szerencse volt a dologban, hogy nem volt sehol sem rozsda az olajos vízben. A gyaluból viszont ki tudtam szívni porszívóval az olajat, nem volt gond. De ebből a hidro tápból nem szívta ki csak a vizet. Olyan mint, ha valami sűrű olaj lett volna benne, nem hidraulika olaj......
Köszönöm a lehetőséget a megtekintésre. Biztosan fogok élni vele a közel jövőben.

Előzmény: bored mechanist, 2022-11-03 17:50:26 [1718]


kmil | 172    2022-11-04 08:23:22 [1726]

Ja, küldöm a képet.

    

Előzmény: mdani2, 2022-11-03 14:44:40 [1715]


kmil | 172    2022-11-04 08:21:54 [1725]

Elvileg bele kellene férnie, mert méricskéltem úgy, hogy a torony teljesen vissza van húzva. Segít még hely ügyben, hogy fentre került a főorsó motor, és a hidro tápon sem középen van a motor, hanem eltolva az egyik sarokban. Persze a puding próbája az evés lesz, mikor megtakarítom, és üresen bele próbálom. Egy dologtól tartok, hogy a tetejét rá tudom-e majd rakni. Erre nagyon kíváncsi leszek.

Előzmény: mdani2, 2022-11-03 14:44:40 [1715]


Csuhás | 6432    2022-11-04 07:32:29 [1724]

Magam szerszámélezőt használok sík köszörülésre is, az én gépemen a hossz mozgás két két szembefordított edzett V prizma között futó golyósor volt, de a sok év használat belekoptatta a golyók pályáját a felületbe. A prizmákat nem tudtam kivenni, így végül keresztgörgős vezetést alakítottam ki, ami sokáig jó lesz mert a görgők a pálya érintetlen és nagyobb felületén futnak mint a golyók. Kereszt irányban edzett acél prizmabetéteken csúszik az öntött vas asztal.
Az orsó rész fura kialakítású, valaki kétsoros önbeálló csapágyakat rakott be, nekem pedig fogalmam sincs mi lehetett ott gyárilag. Az sajnos látszik hogy nem köszörűhöz illő a csapágyazás megoldása.

Most van egy tengely toldatom amivel hozzáférek nagyobb köszörülendő anyagokhoz. De ez így még nem jó mert nem tudom a korongokat kiegyensúlyozni, ezért kagylós a felület. Hosszú távon egy fortuna beépítését tervezem, rövid távon pedig egy neten talált ötlettel fogom kiegyensúlyozni korongot. Rezgésmérő helyett lézerpointert használva.
http://conradhoffman.com/grindbalance.htm

      

Előzmény: mdani2, 2022-11-04 05:10:51 [1723]


mdani2 | 265    2022-11-04 05:10:51 [1723]

Az én kis síkköszörűmön az asztal hosszirányban tűgörgőkön fut, keresztirányban pedig hántolt vezetéken. A pálya pedig zsírkenéses. Nincs semmilyen olaj hozzávezetés kialakítva. A keresztirányban van lehetőség olajzásra. Viszont sajnos úgy van kialakítva, hogy az olaj az összefolyik az emulzióval. Igaz eddig még csak szárazon köszörültem vele, még nem üzemeltem be a hűtőrendszert. Miután megvettem, elmostam a felületeket, a görgőket és a kosarakat és újrazsíroztam. A főorsót viszont fel kellett újítani, mert rezgett és nem a kő miatt. Kiderült, hogy ugyan precíziós csapágyak voltak benne, de rosszul volt összerakva. Amúgy 7 csapágyon fut az orsó. Az agyakat és a felfogókúpot is össze kellett köszörülni, mert nem stimmelt a szög és lötyögött. Most már "csak" köszörülni kellene megtanulni, de határozottan egyre jobb felületeket köszörülök a géppel.
Az orosz 3B642 szerszámélező pedig mindkét irányban tűgörgős az ágyazás és olajkenéses. Viszont az olajzás az elég gagyi, bizonytalan, hogy hova jut el és hova nem. A vezetékek védelme se túl meggyőző. Ez látszott is a vezetékeken, még itt a topikban tettem be róla képet korábban. Ennek is fel kellett újítani a főorsóját, mert nemcsak nem bele való csapágyak voltak rosszul betéve, de még alkatrészek is hiányoztak belőle. Végül Ukrajnából sikerült hozzá egy raktári darabot, ami valami polcon kallódhatott, de sajnos az se volt plug and play és már más konstrukció volt, mert az eredeti az rugó előfeszítéses, ez meg nem. Itt is vannak még rezgés problémák, de ez már a meghajtó motorból jön. Azzal még foglalkoznom kell.
Amúgy a rezgés a legnagyobb ellenség. A legszebb felületeket siklócsapágyas gépen csinálják. Nekem, ha egyszer lesz helyem és pénzem, akkor tuti lecsapok egy TOS palástköszörűre. Azokat szerelték siklócsapággyal. Gyönyörű felületet lehet vele köszörülni.
Geometriát még nem mértem, mert eddig csak néhány cm alkatrészeket köszörültem, de majd megnézem. Amúgy a felületi érdesség Ra=0,15-0,25 között szokott lenni világos barna kővel lágy anyagba, de a fényben nézve vannak látható hullámok. Még nem jöttem rá, hogy ezt mi okozza. Lehet szabályozatlanság, vagy kiegyensúlyozatlanság, de akár az ágyban futó tűgörgők hibája is. Passz.
Amúgy biztos van az a gép, ami hibátlan felületet köszörül, mert pl az esztergán a késszán köszörült és egyenletes a felület bármilyen szögből nézem is.

Előzmény: bored mechanist, 2022-11-03 17:55:54 [1719]


mematyi | 210    2022-11-03 21:39:19 [1722]

Igen, nagyjából ide lőném be a kritériumot, mint amit írtál.

Szeretnék majd valaha egyet a műhelybe. Idomszereket, befogókat csinálni, apró fényes mütyűröket, ilyesmiket. Majd ha nyugdíjas leszek 40 év mulva. Szerencsére ezt nem keresik annyira, mint az eszterga-maró párost, jobban van valaszték, de kíváncsi voltam, mit lehet tőlük várni.

Egy esztergán, marón jobban látszik elsőre is a hántolás állapota, az ágykopás, de köszörűnél a kopó részei el vannak dugva, és nagy az árbeli szórásuk.

Előzmény: Kopirnyák, 2022-11-03 20:51:51 [1721]


Kopirnyák | 2375    2022-11-03 20:51:51 [1721]

Kérdés hogy mi a követelmény? Igen sok kopás összejön az évtizedek alatt, és ami a legrosszabb, hogy alakhibában jelentkezik a pontatlanság. Ha már síkköszörű, akkor legyen 0.02mm/m az elvárás, de legyen 0.02/0.5m, még ez is könnyen összejön. Tudomásul kell venni, a használattal minden IS elkopik, még a köszörűk is.

Előzmény: mematyi, 2022-11-03 15:20:43 [1716]


Kopirnyák | 2375    2022-11-03 20:47:20 [1720]

Köszörűje válogatja, bizony a legprecízebb köszörűk ágyvezetékesek, mindenféle gördülőelem nélkül, ugyanúgy olajfilmen futnak, és sajnos az évtizedek nagyon is megteszik hatásukat, már csak azért is, mert mindenütt melósok dolgoznak, és sehol nem pattintják szét a gépet, csak a móka kedvéért. Ha meg elkopott, akkor jön az új.

Előzmény: bored mechanist, 2022-11-03 17:55:54 [1719]

bored mechanist | 68    2022-11-03 17:55:54 [1719]

A síkköszörűben nem egyszerű ágyvezetékek vannak, többnyire valamilyen gördülő elem van beiktatva az elmozduló részek közzé, ezért kisebb a súrlódás is, de e miatt bonyolultabb a megvezetés elkészítése.

Előzmény: mematyi, 2022-11-03 15:20:43 [1716]


bored mechanist | 68    2022-11-03 17:50:26 [1718]

Szerintem nem is olyan sok az a trutyi ott a tartály alján. A legutóbbi hidraulika tápegység javítgatásánál 16 liter olajra 34 liter vizes szappanos maszlag jutott, egy ászakadt papírszűrő maradványaival.

Nekem van egy KSHU 250 szerszámélezőm, még eredeti állapotban, szinte minden tartozékával, ha szeretnéd látni ugorj át Tinnyére, meg tudom mutatni.
Tomi

Előzmény: kmil, 2022-11-02 15:46:53 [1712]


Csuhás | 6432    2022-11-03 15:27:24 [1717]

Nem konkrét tapasztalat, de szerintem nem úgy kopnak mint pl az esztergák, ugyan van köszörűpor, de az iparban inkább hűtve köszörültek, így ott nem volt por képződés. A vezeték eleve nagy felületű, tartós használatra volt méretezve, portól védett kialakítással, és kényszer olajozással. Ezeket figyelembe véve szerintem jól öregednek ezek a gépek.

Előzmény: mematyi, 2022-11-03 15:20:43 [1716]


mematyi | 210    2022-11-03 15:20:43 [1716]

Egyébként mik a tapasztalatotok a síkköszörűket illetően?
Azok mennyire szoktak lerongyolódni 20-30-50 év alatt?

Azt tapasztalom, hogy leginkább az esztergákról szokták mondani, hogy nagyon le tudnak pukkanni, megsüllyed az ágy, lóg a szegnyereg, fogaskerekek, csapágyak stb. Minden IS elkopik.

A marókról úgy hallottam, az máshogy kopik, nem szoktak annyira nagyon kikotyogósodni, de mi a helyzet a síkköszörűkkel? Ezek tudják általában a gyárihoz közeli pontosságukat használt állapotban? Ezeken is elkopnak a szánok?

Előzmény: mdani2, 2022-11-03 14:44:40 [1715]


mdani2 | 265    2022-11-03 14:44:40 [1715]

Nekem van egy síkköszörűm, ami kísértetiesen hasonlít erre, szerintem az alap öntvény az ennek a KSU-nak a imntájára készült. Ebben is sok hely van, de mégis külön van a hidraulika tápegység. A géptestben középen van egy dugattyú, ami előfeszíti a köszörűorsót és emiatt nem férne el. Amúgy meg elég nagy az a tápegység, szerintem amúgy se férne bele. Nagyon magasra kilóg a motor. Meg az oldalán lévő szerelőnyílás is túl kicsi, szóval akkor rá kellene emelni a gépet. Esetleg majd küldj egy fotót erről a tápegységről, kíváncsi vagyok hogyan néz ki.
Amúgy meg azért nem volt benne, mert a toronyt azt teljesen vissza lehet engedni a géptestbe és még a motor is alul volt, szerintem ezért se lenne hely benne. Szóval nézd meg, hogy meddig jön le a torony.
Nekem is meg kellene nézni majd a hidraulika rendszert, mert a keresztelőtolás mértéke jelenleg nem szabályozható valamiért. Csak vagy gyorsan megy, vagy nagyon lassan. Sajnos még nem találtam gépkönyvet hozzá így nem tudom, hogy eredetileg hogyan kellene működnie.

Előzmény: kmil, 2022-11-03 08:44:13 [1714]


kmil | 172    2022-11-03 08:44:13 [1714]

Persze, amúgy is mindent ki akartam takarítani. de ezek után meg pláne. Mindent átnézek, kipucolok, friss olajat adok neki, hogy egy darabig ne legyen rá gondom. Ezzel az átalakított főorsóval vettem a gépet, és én is gondolkodtam, hogy vissza alakítom az eredetire, de itt a fórumon a tőlem rutinosabb kollégák mondták, hogy ezzel jobban járok. Szóval így megmarad a fortuna. Azon gondolkodom, hogy a hidraulika rendszert beteszem a gép testébe, mert akkora kihasználatlan tér van benne, hogy lakni lehetne benne. Így spórolok némi helyet, és legalább védve is lenne kicsit. Csak a csövek kivezetését kell megoldani.

Előzmény: mdani2, 2022-11-03 03:47:50 [1713]


mdani2 | 265    2022-11-03 03:47:50 [1713]

Részvétem. Én az emulzió tartállyal vagyok így. Nekem az orosz élezőgéppel volt úgy, hogy konkrétan alig tudtam kihúzni a szivattyút az iszapból és nem volt azt se kis meló letisztítani. Még a festésre vár néhány alkatrésze, de idővel az is hadrafogható lesz. Szerintem csak annyi történt, hogy nagyon sokáig állt, belement a pára és még az olaj is lehet, hogy akkor került bele, amikor először üzembe helyezték. Én már semmin nem lepődök meg. Én se cserélem évente az olajat minden gépemben, mint ahogy a gépkönyv előírja.
Ezek után viszont lehet, hogy a szivattyút se lenne rossz kipucolni, meg mindent is, mert kellemetlen, ha beletöltöd az új olajat, aztán visszamaradt szutyokkal keveredik azonnal.
Szuper lett a motortartó. Az eredeti orsója már nincs meg a gépnek? Azt nem tervezted visszaállítani?

Előzmény: kmil, 2022-11-02 15:46:53 [1712]


kmil | 172    2022-11-02 15:46:53 [1712]

Sziasztok,
Neki álltam a KSU-250 köszörű kis rendberakásának. A hidraulikával kezdtem, mert tele olajjal amúgy sem mozgatható. Néha már félek belenézni az olaj rendszerekbe mert elsírtam magam attól amit láttam. Nem tudom hogy sikerült ennyi iszapnak keletkeznie, de sikerült. Lesz mit kitakarítani.
A motor felfogatást is sikerült átalakítani a felfogó derékszöges verzióról.

          


Csuhás | 6432    2022-08-31 06:59:45 [1711]

Az a szeg ami az álló pofát rögzíti az edzett. Lehet hogy kúpos, de az előző tulaj, vagy a gyár nagyon beütötte. Alaposan meg kellene nézni a belső oldalát hogy kúpos szeg-e, ha az akkor belülről valami ideiglenes hosszú anyából csavarból álló valamivel ki lehetne tolni. Nekem csak a pucolás, festés miatt volt érdekes a leszedés ezért nem nagyon erőltettem.

Előzmény: mdani2, 2022-08-31 04:56:57 [1710]


mdani2 | 265    2022-08-31 04:56:57 [1710]

Rendben. Köszi a tippet, előre veszem majd a projektek sorában. Amúgy kicsit bizalmatlan vagyok a hidraulikával kapcsolatban, mert nem vicces, amikor egyszer csak elengedi a darabot és repül, meg törik stb... Amúgy tényleg nem szorít túl meggyőzően.
Nem hiszem, hogy melegen tették össze, inkább arra gondoltam, hogy kúpos lehet az a szeg. Valószínűleg megköszörülték, utána egy készülékben összeszerelték és úgy fúrták össze a két darabot, hogy pontosan illeszkedjen. Ha leszedném és újraköszörülném az ágyat, akkor úgy is újra kellene azokat a furatokat fúrni. Arra gondoltam, hogy esetleg megpróbálom megfúrni a csapokat, menetet vágni bele és húzókalapáccsal kipüfölni. Hátha kijön.

Előzmény: Csuhás, 2022-08-29 07:27:35 [1708]


Distributor | 25    2022-08-29 12:12:37 [1709]

Ez tényleg nagyon tetszetős darab lett!
Öröm ilyennel a munka!

Előzmény: Csuhás, 2022-08-18 21:50:13 [1702]


Csuhás | 6432    2022-08-29 07:27:35 [1708]

Sima satuként elég harmatosan szorít, szóval javítsd meg! Nekem a sealringnél esztergáltak tömítést a fő dugattúhoz, illetve fiókból adtak a betöltő dugattyúhoz. Ezen kívül még az erőtároló tányérrugók voltak össze vissza forgatva, más érdemi baja nem volt. Kapott egy hajtókart, egy crova dugóból, felköszörültem pofáit, és egy elfekvő satutalpat illesztettem hozzá. Most egész kiváló, ez lett a kedvenc satum. Az álló pofát nem tudtam levenni, alighanem zsugorkötött és edzett a stift ami tartja, ha kell esetleg így is lehet keresztbe köszörülni.

Előzmény: mdani2, 2022-08-29 05:13:58 [1706]


szucst | 429    2022-08-29 06:21:34 [1707]

Szervusz Dani,
Pl Seal ring kft, apró pénzért leesztergálnak minta alapján bármilyen karmantyút.
Ha a henger belső palástja jó, működni fog.
Üdv!

Előzmény: mdani2, 2022-08-29 05:13:58 [1706]


mdani2 | 265    2022-08-29 05:13:58 [1706]

Nagyon szép lett, le a kalappal. Nekem is van egy ilyen satum, de sajnos eléggé kopott. Nem lenne rossz újraköszörülni az ágyát, csak ahhoz le kellene szedni az állópofát stb. A másik gond vele, hogy a hidraulika nem tart. Valaki próbálkozott már vele, de a karmantyú (19-es alkatrész) fordítva volt berakva és szét is volt barmolva. Azóta csak, mint sima satu használom. Neked nem volt gond a hidraulikus részével? Be lehet hozzá még szerezni ilyen alkatrészt?

Előzmény: Csuhás, 2022-08-18 21:50:13 [1702]


zsolt123 | 49    2022-08-18 22:19:46 [1705]

köszi!

Előzmény: Csuhás, 2022-08-18 22:04:37 [1704]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 35 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊