HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Gépek felújítása A-tól Z-ig

Technikák, fogások, ötletek

 

Időrend:
Oldal 1 / 16 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

Virbo | 762    Tegnap 23:23:30 [754]

Nekem közvetlenül a golyóscapágy után van a beverődött perem. Ahogy mértem 3 század + van ott néhány pontján.
A fedlap belső furata érintetlen, szerencsére nem ért bele az orsóba.

Megmértem a csíkos felületet is, egy méreten van az ép résszel (40,00, néhol mínusz egy vonalnyi). A hosszanti csíkoknál van 2 század mínusz. Ebből elvenni nem nagyon lehet.

  

Előzmény: Unyi Ferenc, Tegnap 17:58:34 [746]


Virbo | 762    Tegnap 23:18:01 [753]

Hoppá, hát ez meg honnan?

Pedig milyen jót vitatkoztunk már pár napja ezen.

Köszi.

Előzmény: Istvan0728, Tegnap 17:38:09 [738]


Virbo | 762    Tegnap 23:15:59 [752]

Akkor elkészítem a bevágásokat majd.
Köszi.

Előzmény: Csuhás, Tegnap 21:45:17 [751]


Csuhás | 5789    Tegnap 21:45:17 [751]

Szerintem igen. Egy mérésre bőven jó. De ellenőrizheted is: mérj meg néhány értéket kétszer, illetve ha egy ujjal megnyomod a orsót akkor nem jó ha nagyon mást mutat az óra.

Előzmény: Virbo, Tegnap 21:36:02 [750]


Virbo | 762    Tegnap 21:36:02 [750]

Ez így életképes lehet? Ha van egy V bevágás a lapok felfekvő helyén.

  

KoLa | 6406    Tegnap 19:59:23 [749]

A 264 számú csapágy nekem kissé furcsa.

Előzmény: Istvan0728, Tegnap 17:38:09 [738]


svejk | 29682    Tegnap 18:00:02 [748]

Nekem PDF-ben 1966-os évjáratú van 2282-es gyártási törzsszámmal abban 1 db axiális van.

Előzmény: svejk, Tegnap 17:56:24 [745]


jani300 | 8976    Tegnap 17:58:49 [747]

Parancsolj !
A konzol bal alsó részén a rácsos karika alatt van az előtolómotor .
Na persze a másik oldaláról nincsen kép , így nem teljesen bizonyító erejű a dokumentum

  

Előzmény: PSoft, Tegnap 12:51:15 [727]


Unyi Ferenc | 47    Tegnap 17:58:34 [746]

Amit még észrevettem, hogy ennél a támcsapágyas megoldásnál hiányzik a támasztó lapról az a perem, ami beállítja a koncentrikusságát az orsóhoz. A három felfogató csavar elég sok játékot enged neki, és ahogy nézem, simán be lehet úgy rakni, hogy beleérjen az orsóba, és pl. egy olyan vállat koptasson bele, mint ami a tiéden látszik. Nem tudom, hogy nálad mitől van az a lépcső, de érdemes lenne kimérni melyik alkatrészhez esik pontosan.
Az összehúzó hornyos anya helyére én lehet hogy megpróbálnék felrakni két ilyen KM8 -as anyát összekontrázva, vagy ha meg akarod duplázni a gép árát lehet kapni precíziós csapágyanyát is: KMT8
(Egyébként a videódon úgy látom, hogy fordítva van felrakva az anya, az enyémen legalábbis csak egy oldalon van illesztő perem.)

Előzmény: Virbo, Tegnap 12:55:56 [729]


svejk | 29682    Tegnap 17:56:24 [745]

Hátha még van benne dátum is.

Előzmény: svejk, Tegnap 17:52:35 [744]


svejk | 29682    Tegnap 17:52:35 [744]

Meg van az egész gépkönyved?
csuhás gyűjteményében lenne a helye.

Előzmény: Istvan0728, Tegnap 17:38:09 [738]


jani300 | 8976    Tegnap 17:51:40 [743]

Olyanom is volt
A hosszasztal tekerőkereke a kis kúpkerékkel pont a napokban volt a kezemben .
Annak a felső keresztgerendájába bele volt öntve az akkori "vezér" neve .
És valóban kardánnal hajtott az oldalán lévő előtoló váltóból .

Előzmény: PSoft, Tegnap 12:51:15 [727]


svejk | 29682    Tegnap 17:51:21 [742]

Most már csak annak kellene utánajárni melyik az eredeti és melyik a módosított. No nem játszom az idegeitekkel...

Előzmény: svejk, Tegnap 17:49:23 [741]


svejk | 29682    Tegnap 17:49:23 [741]



Végképp meg vagyok győzve!

Pont, vége, hajrá!

Előzmény: Istvan0728, Tegnap 17:38:09 [738]


jani300 | 8976    Tegnap 17:46:21 [740]

Hoppá !

Előzmény: Istvan0728, Tegnap 17:38:09 [738]

jani300 | 8976    Tegnap 17:44:12 [739]

"A kúpgörgős traktorba való "
Biztosan úgy van .
Az indexen még a gépkönyve is felkerült egy orosz műhelykocsi esztergának .
A YTU n van ugyan ennek a főorsó vezetőcsapágy cseréjéről egy videó .
Persze lehet hogy traktor ,nem a legjobb már a szemem
Nem tudom megkeresem e , de még volt is olyan gépem ...
Van egy fénymásolt E2N gépkönyvem ha igaz ,tudom hol ,de nem a legegyszerűbb előszedni .
Az UF 222 gépkönyve mellett egyébként , még az itteni erőműből lett lemásolva .

Előzmény: vaskukac, Tegnap 16:25:54 [736]


Istvan0728 | 305    Tegnap 17:38:09 [738]

A két támcsapágyas megoldás rajza:

  

Előzmény: vaskukac, Tegnap 16:25:54 [736]


svejk | 29682    Tegnap 17:16:31 [737]

Én elhiszem, hogy volt de a korrektségéről már nem vagyok meggyőződve.

Előzmény: vaskukac, Tegnap 16:25:54 [736]


vaskukac | 471    Tegnap 16:25:54 [736]

Támcsapágy témához:

Még egyszer mondom, volt két támcsapágyas gyári megoldás. (Saját kezűleg raktam rendbe eddig 3 db-ot.)

Ha balos késsel dolgozunk akkor kell a másik tám, egyébként az életben semmi szükség nem lesz rá.

A nyugodt futással nincs itt semmi baj, a tám elő van feszítve mindkét esetben.
(A mélyhornyút meg ehhez a pontosághoz nem kell.)

A kúpgörgős traktorba való.

Szóval annak idején aki ezt kitalálta az ebből a szempontból tudta hogy mit csinál, még ha nem is akarja mindenki elhinni.


Virbo | 762    Tegnap 15:52:58 [735]

Ja igen, ez volt a kiindulás.
Mint mondtam 2 század párhuzam hiba volt benne, amit nem volt egyszerű kimérni mert domború volt mindkét oldala.
A berágódás meg tized nagyságrendű kitüremkedést csinált... Ráadásul mindkét oldalon...

  

Előzmény: Virbo, Tegnap 15:46:57 [734]


Virbo | 762    Tegnap 15:46:57 [734]

Az egyik oldal kész. (841-es fedél)
Ez is 9,9 vastag, nekem 2 század párhuzamhiba volt benne, + amit a berágódás okozott.

Érdekes, hogy csak a lehúzó kővel más fogásképet tudok csinálni... Azt hiszem megfelel a síklapúsága. Jöhet a másik oldal.

  

Előzmény: Virbo, Tegnap 12:57:13 [730]


Virbo | 762    Tegnap 15:42:40 [733]

Itt azért gyorsan visszacsuktad és benéztél újra hogy jól láttad-e...
Az kemény...

Előzmény: Unyi Ferenc, Tegnap 13:25:50 [731]


TBS-TEAM | 390    Tegnap 14:38:19 [732]

A ferde hatásvonalú 30 fokos szögben vezeti el a rá nehezedő oldalirányú feszítést úgy van kiképezve a görgők pályája.

A mai korszerű gépek főorsóit 2db szembefordított ferde hatásvonalú csapággyal szerelik ezzel megoldva az axiális megtámasztást.
A kúpgörgősnél sem kell semmit módosítanod nem kell semmilyen + alkatrész. A 714 az mindenképp kell!
A kúpgörgős még nagyobb akár 3X oldalirányú erőt képes elviselni ráadásul mégy az egytengelyűségre sem annyira érzékeny viszont a max sebessége kevesebb olajban, de itt nem éri el a határfordulat 1/3 részét sem.

A rögzítő anyát (102) ki kell cserélni a video-ban látottak alapján kuka.
Csuhás 726 hozzászólásában lévőt kell készíteni.

A 337 helyett is ha már benne vagy.

Előzmény: Virbo, Tegnap 12:53:19 [728]


Unyi Ferenc | 47    Tegnap 13:25:50 [731]

Szerintem semmi gond nincs ezzel a megoldással, nekem tökéletesen működött így miután kicseréltem rajta a csapágyakat, most csak azért húztam szét, mert akkor nem voltam elég bátor megbontani az ékszíj két csapágyát, (meg akkor én is úgy éreztem, hogy eleget költöttem már csapágyra). Azért bontottam most meg, mert a szürkének felújítás nélkül is jobb hangja volt mint ennek felújítás után, és hogy miért az kiderül a képből amit akkor csináltam amikor először kinyitottam a fedelét. Tehát mielőtt még nagyon elkeserednél egy ilyen idős gépben mindenki talál meglepetéseket, ez a gép évekig mehetett így mivel mindenütt eresztette az olaját, a zsírt nem tudta, úgyhogy így használták. Miután összehántoltam az ágyat az orsóházzal, és kicseréltem a tömítést benne, már kiválóan működik, és most se kellett volna szét szednem ha akkor minden csapágyat kicseréltem volna benne.

    

Előzmény: Virbo, Tegnap 11:32:37 [720]


Virbo | 762    Tegnap 12:57:13 [730]

Van mivel játszani hidd el...

  

Előzmény: svejk, Tegnap 11:38:59 [723]


Virbo | 762    Tegnap 12:55:56 [729]

Nem is kotyog sokat...

Előzmény: Csuhás, Tegnap 12:33:57 [726]


Virbo | 762    Tegnap 12:53:19 [728]

Igen köszönöm, a múltkor is láttam.

A kúpgörgős felhasználás szempontjából mennyiben másabb mint a ferde hatásvonalú. Gondolom annak is beállítom a hézagot, meg kell egy távtartó a fedél felé.

Előzmény: TBS-TEAM, Tegnap 11:43:16 [724]


PSoft | 14701    Tegnap 12:51:15 [727]

Hát, nem tudom...
Majd negyven éve, sokat foglalkoztam -kellett foglalkozni- egy UF 222-vel.(persze csak villanyász szemmel)

Én megesküdnék rá, hogy volt azon -vagy hátul, vagy szemből a bal oldalán- egy +felrakható külső kardán hajtás.

A FIR relé, -meg hozzá a szelénoszlop- az a jobb oldali, "fekvejavítható" villanyos szekrényében volt, az tuti.

Előzmény: jani300, Tegnap 12:10:28 [725]


Csuhás | 5789    Tegnap 12:33:57 [726]

Ha már szét van szedve akkor el lehetne gondolkodni a két támcsapágyas megoldáson, de a rendszerbe valahova egy tányér rugót is elhelyezve. A rugó egy könnyen beállítható előfeszítést adna a két talpcsapágynak. Bár ilyen esetben ahol közel van egymáshoz a két talp csapágy ott csak sima csapágyanyával szokták előfeszíteni a csapágyakat. Szépen beállítod kotyogásmentes de könnyen forgó helyzetbe, majd egy hónap múlva ellenőrzöd és után állítasz ha szükséges. Ha valamit matatni akarsz akkor készíts egy hosszan menetes csapágyanyát ami nem kajla. Pl ilyen tengely irányú hernyócsavaros feszítéssel:

  

Előzmény: Virbo, Tegnap 11:32:37 [720]


jani300 | 8976    Tegnap 12:10:28 [725]

Bevittél az erdőbe
Komoly szakmaiatlanságot követtem el ,és emiatt helyreigazítást kell eszközölnöm !
Mint tudjuk (!) az UF 222 a konzolos marógépek családjába tartozik .
Az igen pongyola egy meghatározás volt hogy az asztalban lenne az előtoló motor !
Nem ! Az előtoló motor a konzolba van beépítve .
Szerencsére nem vette észre senki ,vagy legalábbis nem tette szóvá ,eddig . Szégyenlem magam !
Az hab a tortán hogy lehet nem is teljesen UF222 mivel a főhajtómű hidraulikus előválasztású .
Ehhez hozzá kell tennem ,hogy sajnos .
Ugyebár ez mégiscsak egy szakmai fórum ,adjunk magunkra !!!
Ha némi hasonlóság lenne felfedezhető , egy bizonyos személy hozzászólásai és a mostani hozzászólásom közt az nem a véletlen műve !
És ez utóbbi nem ciki vagy tiszteletlenség ,hanem éppen az ellenkezője !

Előzmény: PSoft, Tegnap 10:51:14 [714]


TBS-TEAM | 390    Tegnap 11:43:16 [724]

Ezek az alternatívák méretben:

258 csapágy:
Eredeti: 6208 statikus terhelés 19KN max:10000f/p olajban.

7208B ferde hatásvonalú terhelés 21.3KN max10000f/p olajban.
Oldalirányú feszítéssel szembeni ellenállóság sokkal jobb.

30208A küpgörgős csapágy 68KN terhelés max:6300f/p olajban.
Oldalirányú feszítéssel szembeni ellenállóság sokkal jobb.

Előzmény: Virbo, Tegnap 11:32:37 [720]


svejk | 29682    Tegnap 11:38:59 [723]

Mérd ki az orsódat most ahogy tudod. azzal is el leszel pár napig.
De a nyugtató kéznél legyen.

Tudod amit nem tudsz az nem fáj.

Előzmény: Virbo, Tegnap 11:34:29 [721]


svejk | 29682    Tegnap 11:36:56 [722]

Mindent én sem tudhatok és nem is kell elhinni mindent nekem.

Szerintem nem lesz ilyen méret kúpgörgősben, meg minek is.
ha gyárilag jónak találta a mérnők a mélyhornyút akkor elégnek kell lennie a ferdének.

Előzmény: Virbo, Tegnap 11:32:37 [720]


Virbo | 762    Tegnap 11:34:29 [721]

Sajnos a gyári rajzokon semmilyen méret és tűrés nincs megadva....

A főorsón a mutatott felületek között van egy csúnya váll, azon áttolni a csapágyat senkinek se jó szerintem...

Előzmény: TBS-TEAM, Tegnap 11:10:52 [718]


Virbo | 762    Tegnap 11:32:37 [720]

Na ez egy jó érv számomra. Mármint az előfeszítetlen támcsapágy története.

De mivel úgyse tudok mit csinálni elméletileg továbbgondolom a kérdést:
Mi a helyzet az eredeti támcsapággyal homlok esztergálás, esetén? Azért az nem annyira ritka történet.
A hátsó anyával nem pont ezt az előfeszítést adod meg annak a csapágynak is? Ezen továbbmenve ugyanez történne a belső támcsapággyal is nem? Feltételezem ott a golyós gyűrűjének kellene nekihúzni. Egy jól eltalált távtartó a fedlap és a golyós külső kosár között ki is adná a golyós előfeszítését is egyúttal talán.

De hajlok egyre jobban a ferde hatásvonalú, esetleg a kúpgörgős megoldás felé.

Csak könyörgöm, csak a "jóazúgy hagyjad" című mondatokat hagyjuk. Az hogy a hetvenes években jónak találták nem jelenti azt hogy műszakilag korrekt is. Ha ezen lehet javítani ha amúgy is cserélem a csapágyakat akkor miért ne? Legalább elméleti szinten.
Az biztosa, hogy sokat tanultam ezalatt a pár hét alatt.

Előzmény: svejk, Tegnap 11:09:58 [717]

jani300 | 8976    Tegnap 11:13:09 [719]

Akkor mégiscsak rúgódzik valamit az a 714 es alkatrész , persze ha bent van ...
Egyébként meg csak az irkál itt ezekről aki szereti a gépeket .
A kidobom az öreg szart ,veszek kínait az is , az is egy bemutatkozó levél .
Na de most már nem bírok otthon maradni , sajnos ...

Előzmény: svejk, Tegnap 11:06:21 [715]


TBS-TEAM | 390    Tegnap 11:10:52 [718]

A gép tervezői raktak egy támcsapágyat ( 259 ) a gépbe.
A tervezés a számítások jól sikerültek mivel hosszú (30-50év) éveken át kifogástalanul működnek ezek a gépek.
Kijelenthetjük kibas...ott jól megtervezték.
Van gyári rajzod gépkönyved ami óriási előny, nem kell semmit kitalálnod minden le van írva rajzolva méretek tűrések stb....
Egy átalakításhoz nagyon sok mérés, számolás, tesztelés, módosítás újra tesztelés szét összeszerelés, fejvakarás, hogy ez meg az miért nem úgy működik ahogy elképzeltük.
Ja és ami még fontos kiba..ott sok selejt gyártása és ismét

Én ezért ajánlom az eredeti gépkönyv szerinti verziót.

Az összerakásnál pedig csak olajat használj !

NE HASZNÁLJ zsírt mert (nem keveredik az olajjal) a leváló zsírdarabok a visszafolyó csatornákat eltömítik és akkor nem leszel boldog.

A főtengely szerintem egyenlőre ne bántsd, ha megjött az összes alkatrész össze kell rakni és mérni azután kiderül, hogy benne vagy-e a gyári tűrésben vagy nem.

Előzmény: Virbo, Tegnap 10:26:00 [709]


svejk | 29682    Tegnap 11:09:58 [717]

Még egy utolsó utána:

Hajlanék én is oda egy mezei ferdehatásvonalút rakni.
Azzal megoldódna az hogy a rajz szerinti, de mégis a a feltételezett átalakítás céljainak is megfelelne, azaz nagyobb tengelyirányú erőt tud felvenni előre mint a mélyhornyú.

Előzmény: svejk, Tegnap 11:06:21 [715]


jani300 | 8976    Tegnap 11:06:42 [716]

Ne huncutkodjál !
Abban nincsen kardán ,bent van az asztalban a külön előtoló motor .
Az enyémben leégett és eldobták .
Az a gond hogy fogaskerékkel együtt .
Éppenséggel van már két másik ,de az egyik UF 221 é .
Nem korrekt ez így mert még a végén csinálok róla képet és cseszheted
Most az ugrott be egyébként hogy meghagyom végrendeletben , az legyen a síremlékem ,akkor tuti nem bírok kimászni ...
A facén a képem helyett egy NDK szerszámmaró van
(a kép csak illusztráció, nem eggyezik az eredetivel )
Azt azért kinézem a morékból hogy simán elvinnék .

Előzmény: PSoft, Tegnap 10:51:14 [714]


svejk | 29682    Tegnap 11:06:21 [715]

Még egy utolsó böffentés és eldugulok.
A támcsapágyak meg főleg különösen problémásak előfeszítés nélkül.

Gondolj bele megmunkáláskor az esetek 95 százalékában a főorsót hátra kényszeríted, azaz a távtartó helyett beszerelt axiális csapágyad gyakorlatilag mindig laza(ább) lesz, mivel gondolom nem minden nap fogod kezdéskor beállítani ráadásul a most is nyegle hátsó anyával.
Így a csapágy nem illesztett oldala szépen elkezd "kalimpálni".

A mélyhornyút -ha az előfeszítése gyengül vagy meg is szűnik- akkor a lehajtás axiális irányú tengelykitérítő ereje legalább kordában tartja.

Előzmény: Virbo, Tegnap 10:26:00 [709]


PSoft | 14701    Tegnap 10:51:14 [714]

Ez az UF 222-é?

Előzmény: jani300, Tegnap 10:03:03 [702]


svejk | 29682    Tegnap 10:45:21 [713]

Ha megfeszíted nullásra nem fog lógni, attól nem lesz baja a csapágynak, úgy is vissza kell engedned.

Mérhetsz, csak ne csapd be magad.

Az az átmérő valószínű azért recés mert még látszik rajta az esztergálási előmunkálás, aztán már a köszörülésnél nem adta ki az anyag.
50'-ben a hiánygazdaság és az 5 éves tervek idején jó volt az úgy is.

Ne aggódj, majd ha nekiállnál egy EAN-anak akkor sírva is fakadnál az ottani megoldásoktól.

Előzmény: Virbo, Tegnap 10:23:12 [708]


svejk | 29682    Tegnap 10:38:07 [712]

Tudod, Vbodi, vagy talán Sneci mondása, hogy: A tett halála az okoskodás!

nem értem, pedig ez utóbbi nagyon megy nekünk itt a fórumon.

Előzmény: Csuhás, Tegnap 10:14:02 [705]


Csuhás | 5789    Tegnap 10:36:21 [711]

Így van, pont egy ilyen gépet rakok rendbe magamnak. ( Egy kicsivel nagyobb kardáncsuklóim vannak így perselyt fogok használni. )

Előzmény: jani300, Tegnap 10:16:26 [707]


jani300 | 8976    Tegnap 10:28:58 [710]

'Gépek felújítása A-tól Z-ig' téma, 701. hozzászólás

Ezt olvasd el még egyszer figyelmesen !

Előzmény: Virbo, Tegnap 10:26:00 [709]


Virbo | 762    Tegnap 10:26:00 [709]

Nem kötegszem, nem okoskodom mert nincs tapasztalatom ilyesmiben sajnos.

De egy jól kivitelezett támcsapágyas megoldással mi a gond?

Előzmény: TBS-TEAM, Tegnap 10:03:49 [703]


Virbo | 762    Tegnap 10:23:12 [708]

Ha a csak a főorsó csapággyal szerelem be az orsót, ekkora hosszon azért már jelentős mozgást eredményezhet egy előírt csapáhyhézag is nem? igaz dupla soros az a csapágy, illene támasztani talán...

A mérésre a következőt tudnám elképzelni:
Egy megfelelő alapra készített prizmára felfektetném az órsót. Elöl az említett távtató alatti szűz felületen. Hátul meg jobb híján az eredeti talpcsapágy felületén. Utána lehet órázni. Vagy nem.

De mindenekelőtt megmérem az átmérőt a gatya részen, szerintem nem véletlenül csíkos az. Én ilyen csapágy által okozott kiverődést még nem láttam.

Arra gondoltam, ha a felület nincs méret alatt (nagyon), meg kellene simogatni köszörűn, hogy a nagyobb hibák eltűnjenek. Hogy nem lenne egyenletes fényes a felület? Na bumm....
De hogy ezt ki vállalná be...

Előzmény: svejk, Tegnap 09:23:10 [693]


jani300 | 8976    Tegnap 10:16:26 [707]

https://www.krohnewerk2.de/restaurationsbericht-einer-ruhla-typ59-fraesmaschine-teil-2.html

Egyébként innét van , és eredetileg Csuhás osztotta meg .
Érdemes nézegetni , szerintem .

Előzmény: jani300, Tegnap 10:03:03 [702]


Virbo | 762    Tegnap 10:14:39 [706]

2: nem lehet készíteni egy 90 fokos egyik oldalt menetes valamit amit betekersz az öntvénybe mondjuk ragasztva? A másik oldalába forrasztható a rézcső, akár egy kis darabka hogy betekerhető legyen. Ez már betekerés után toldható forrasztással.

Előzmény: Csuhás, Tegnap 08:03:49 [681]


Csuhás | 5789    Tegnap 10:14:02 [705]

A gépi előtolás hajtása megy a gépvázban levő váltóról az asztalra ezzel a kardánnal. Az asztalban egy csigát hajt, szóval nem nagy nyomaték és kb max 1500-as fordulat.

Most dörzsár hiányában azt hiszem a két 90 fokban elhelyezett kúpos végű hernyócsavar lesz a szerelhető megoldás, úgy hogy a tengelybe a csavar végének készítek süllyesztést. ( Van a hajtásban egy nyírószeg, így most lesz további nyomatékhatárolás is :- )

Előzmény: svejk, Tegnap 09:38:22 [699]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 16 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊