HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Gépek felújítása A-tól Z-ig

Technikák, fogások, ötletek

 

Időrend:
Oldal 1 / 6 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

Kopirnyák | 1788    Tegnap 23:07:09 [261]

Nézem ezt a korábban linkelt videót:

azt nem értem a keresztszán hántolásnál a függőleges irányú "eltérést", magasság különbséget miért nem méri? nem kell? Elég a szubjektív meggyőződése? Nem billeg a szán? A gépmunka drága, van ahol elérhetetlen, de ahol én voltam műhely, a szánok alsó részét síkba marják/ köszörülik... amit igényel a felület, majd ezt békén hagyják, és ehhez igazítják hántolással a mozgó részét a szánnak. Így a függőleges sík és a párhuzamosság garantált. Ez a srác ügyesen hántol, de megkérdőjelezem a végeredményt, pl a nem is köszörült, kazánlemez csavarokkal a tokmányhoz felfogatva neki megfelelő sík bázisfelület a végeredményhez.


Lacibácsi | 38    Tegnap 18:45:16 [260]

Az első oldalán talán csak egy váll van, nincs pofa. Ahogy írtad, különféle peremekkel központosít, és a főorsón keresztül menő hosszú csavarral és egy nagy alátéttel húzatták fel a fékdobot.

Előzmény: svejk, 2020-02-18 07:58:49 [244]


Miki2 | 1973    Tegnap 17:44:09 [259]

Egy belső fogazatú, a főorsóra fogható adapterrel fékdob szabályozásra használták.

Előzmény: Unyi Ferenc, 2020-02-17 18:40:36 [240]


svejk | 29202    Tegnap 17:24:48 [258]

Kola.

Előzmény: Virbo, Tegnap 15:54:14 [256]


mdani2 | 135    Tegnap 16:55:13 [257]

Én azt javaslom, hogy ha tudod, akkor inkább köszörültesd fel valakivel. Biztos van itt valaki, akinek van furatköszörűje.

Előzmény: Virbo, Tegnap 15:54:14 [256]

Virbo | 632    Tegnap 15:54:14 [256]

Izé..., nem tudja valaki fellelhető-e még a "vándor" morze2 dörzsár? Kinek a tulajdonába van/volt az? :)


Virbo | 632    Tegnap 09:23:48 [255]

Köszönöm szépen, de egy fórumtársunk is felajánlott egy darabot. Ha esetleg azt nem tudjuk összehozni jelentkezek ez ügyben.

Előzmény: Kopirnyák, 2020-02-19 20:53:48 [254]


Kopirnyák | 1788    2020-02-19 20:53:48 [254]

Nekem van 10mm vastag, kettévágod sniccerrel. Én ebből szoktam készíteni. Küldjek?

Előzmény: Virbo, 2020-02-19 20:01:37 [253]


Virbo | 632    2020-02-19 20:01:37 [253]

Igen ez a tarka nekem se tűnik filcnek.

A felette lévő szürke már inkább.

Köszönöm a linket, őket megtaláltam délután, de regisztrációhoz kötött a webáruházuk. Eddig máshol is nagyobb kiszerelésben találtam, nekem elég lenne egy 10x20centis csík kb egy életre. Legalábbis az esztergához.

Előzmény: Szalai György, 2020-02-19 17:51:06 [251]


Szalai György | 8016    2020-02-19 17:55:19 [252]

Ez filc.

Előzmény: Virbo, 2020-02-19 17:37:37 [250]


Szalai György | 8016    2020-02-19 17:51:06 [251]

Ilyen anyagú volt a szőnyegpadlóm. Talán ez is az. Nem filc.

Előzmény: Virbo, 2020-02-19 17:37:37 [250]


Virbo | 632    2020-02-19 17:37:37 [250]

Ezeket találtam itthon.
Illetve cégnél még van zöld színű filcként vett valami, az sokkal finomabb "szövésű".

Ez a tarkabarka (és egyik oldala barna... ) nagyon sprőd, a szürke sokkal hajlékonyabb.

    

Előzmény: Kopirnyák, 2020-02-19 10:03:46 [249]


Kopirnyák | 1788    2020-02-19 10:03:46 [249]

Van az a homokszínű természetes 5mm vastag filclemez, azt kell betenni. Az egyedüli kritérium, hogy nem harmincévente kell cserélni. Vagy ami most "menő" az aluprofillal szerelt NBR vagy milyen, gyári szennylehúzó odaszabása a régi helyére. Na az nem enged maga alá semmit.

Előzmény: Virbo, 2020-02-19 09:16:49 [248]


Virbo | 632    2020-02-19 09:16:49 [248]

Csinálgatom a szennylehúzót az E2N-re a szánhoz.
Most jönne hogy be kellene szabjak egy darab filcet. És hát ugye bőség zavara van...
Ami nekem van filc, az egy szürkés-barna foltos, viszonylag nagy szálas merev valami. Valahogy nem érzem ezt ide megfelelőnek.

Na és itt jön a kérdés: szintetikus vagy tiszta gyapjú filc lenne-e jó választás.
Nekem valahogy a tiszta filc, az talán kellően rugalmas lehet.


Kopirnyák | 1788    2020-02-18 09:09:14 [247]

Teljesen. Az élet a háború idején sem áll le, csak ahol épp csata van ott kissé komorabb a hangulat.

Előzmény: svejk, 2020-02-18 08:02:53 [245]

designr | 2980    2020-02-18 08:32:59 [246]

De..de..

  

Előzmény: svejk, 2020-02-18 08:02:53 [245]


svejk | 29202    2020-02-18 08:02:53 [245]

Emlékszem az "M" zárolt Csepel műhelykocsiban nálunk is volt valamilyen eszterga de akkor nem vizsgáltam meg tüzetesebben.

Úgy egyébként szerintetek mennyire lehetett az életszerű elgondolás, hogy majd a háború kellős közepén fékdobokat fognak esztergálni?

Előzmény: svejk, 2020-02-18 07:58:49 [244]


svejk | 29202    2020-02-18 07:58:49 [244]

Az első oldala hogy néz ki?
Különféle tehermentesítő peremeket lehetett felfogatni a dobok méretéhez igazodóan?
Vagy rendes különállítható pofák is voltak hozzá?

Előzmény: Lacibácsi, 2020-02-17 22:31:28 [242]


Unyi Ferenc | 25    2020-02-17 22:41:53 [243]

Köszönöm, így már minden világos, sokkal mélyebb a kivágás az ágyon mint a másik MH gépemen , de így már értem, hogy miért.


Lacibácsi | 38    2020-02-17 22:31:28 [242]

Ilyen síktárcsa való hozzá, elég fekete a kép, de ott a belső fogazás. Üresbe lehet tenni a főorsót az áttétel karral és akkor ez az előtét tengelyen lévő kis fogaskerék hajtja a síktárcsát, sokkal lassabban. A régi nagy fejesztergákon is ilyen a meghajtás.
Kivehető ágyas a géped, a nagyobb elforgás miatt.

  

Előzmény: Unyi Ferenc, 2020-02-17 18:40:36 [240]


kart emg | 198    2020-02-17 19:00:14 [241]

Köszönöm a felajánlást, élek vele. Szimpla PWM vezérlést már csináltam mikrokontroller + valamilyen H-hidas áram kapcsolgató. Kis teljesítményű játékmotorokat hajtottam vele.

Előzmény: Robsy, 2020-02-17 06:46:44 [229]


Unyi Ferenc | 25    2020-02-17 18:40:36 [240]

Van rajta kihajtás, eddig semmi infót nem találtam róla, hogy mire való. A honvédségtől lett leselejtezve a gép, nem sokat használhatták, de az látszott rajta, hogy nem volt gazdája.

  

Előzmény: Lacibácsi, 2020-02-17 17:47:04 [239]


Lacibácsi | 38    2020-02-17 17:47:04 [239]

Ezt a széles keresztszánt a fékdob eszterga kivitelen láttam. Énnél a változatnál a főorsótól lejjebb hátrafelé van egy burkolt fogaskerék kihajtás a belső fogazású síktárcsa meghajtásához. Nem ilyen a géped?

Előzmény: Unyi Ferenc, 2020-02-17 16:48:51 [237]


Virbo | 632    2020-02-17 17:16:01 [238]

Hmm, jó széles a csúszófelület...

Előzmény: Unyi Ferenc, 2020-02-17 16:48:51 [237]


Unyi Ferenc | 25    2020-02-17 16:48:51 [237]

Igen, ezen a gépen van olajozó a keresztszánon, ez egy eléggé öszvér E2-es, a táblája szerint R típus, ami nem tudom mit jelent, a keresztszánja a fokozott pontosságú gépnek ilyen, de ez nem az mert a főorsót ékszíj hajtotta, nem lapos szíj, (most már PK-s mikro bordás). A késszán ami rajta van az E3 ról való, ezt kaptam hozzá, rá kellett faragni. Ezen kívül még szegnyerge sem volt, de kaptam hozzá egyet ami valami nagy gépről lett leszedve, kb 25 mm-el magasabb, és 20 mm-el oldalra is eltért. Ma egész nap azt faragtam, és úgy néz ki van remény hogy működni fog vele.ezen a képen látszik, hogy miben különbözik az FP keresztszánja a többitől.

  

Előzmény: Virbo, 2020-02-17 13:48:55 [234]


Kopirnyák | 1788    2020-02-17 15:23:32 [236]

Ami még jó a TOS-ban. A kereszt szánok felett is van beépített olajozószem (középtájon). Valamint a keresztszán és kéziszán orsóra az anyán keresztül is lehet olajat juttatni.

Előzmény: Virbo, 2020-02-17 14:16:21 [235]


Virbo | 632    2020-02-17 14:16:21 [235]

Köszi neked is.

Előzmény: Kopirnyák, 2020-02-17 11:08:38 [233]


Virbo | 632    2020-02-17 13:48:55 [234]

Köszönöm, ezek szerint kicsit túlgondoltam volna.
A keresztszán közepén az a nagy csavaros kupak szintén olajozó nálad?

A lakatszekrényre én is fogok tenni szemet, valóban szerencsétlen megoldás van oda...

Előzmény: Unyi Ferenc, 2020-02-17 09:37:29 [232]


Kopirnyák | 1788    2020-02-17 11:08:38 [233]

Ahogy a Ferenc képén látod. A filc is csak a szennylehúzó.

Előzmény: Virbo, 2020-02-17 08:43:55 [231]


Unyi Ferenc | 25    2020-02-17 09:37:29 [232]

Én egy egy darabot raktam középre, és a prizma két oldalára egy egy ferde bemarást az olajozótól indulva ami levezeti az olajat a szánra. A szán végére olaj lehúzót, ahogy a képen látszik, ezen kívül raktam egy olajozót a kézikerék fölé,(piros nyíl) mert ahogy te is láttad, oda vagy eljut az olaj vagy nem.

  

Előzmény: Virbo, 2020-02-16 22:18:48 [225]


Virbo | 632    2020-02-17 08:43:55 [231]

Az olajozó furat közelében van ez a filc tömítés, vagy a szán oldalán egyfajta szennylehúzóként?
Van a csúszófelületen olajozó járat, ami a prizma tetejéig felér?

Előzmény: Kopirnyák, 2020-02-16 23:30:09 [226]


svejk | 29202    2020-02-17 08:17:03 [230]

Működik, de az egyszerű feszültségcsökkentés sajnos jelentős nyomatékveszteséggel jár az ilyen motoroknál.

Legalább egy az előzőekben említett áram vagy a szaknyelvben un. IxR kompenzációt tartalmazó szabályozó kellene neked.
Már a legegyszerűbb verziók is nagyon hatásosak tudnak lenni nyomatéktartásra.

Nekem sajnos csak a kW-os tartományokra való van a polcon, de szokott lenni ilyen tulajdonságokkal bíró DC vezérlő az adok-veszekben.

Előzmény: kart emg, 2020-02-17 00:19:35 [228]


Robsy | 1313    2020-02-17 06:46:44 [229]

Szia!

Igen lehet. Ezek univerzális soros gerjesztésű motorok, tehát DC vagy AC feszültségről is működnek. Ha jól látom, nem messze élünk egymástól. Javaslok egy időpont egyeztetést, és ha elhozod a motort, akkor bemérem, letesztelem neked minden verzióra, és tervezek neked egy használható motor hajtást hozzá. Azt elöljáróban mondom, hogy egyszerű fordulatszám vezérléssel túl nagy átfogási tartományban ne reménykedj, a névleges fordulatszám fele után ebben a P kategóriában meredeken esik a motor nyomatéka, használhatósága terhelés alatt.

Előzmény: kart emg, 2020-02-17 00:19:35 [228]


kart emg | 198    2020-02-17 00:19:35 [228]

Már bő egy éve, hogy szétszedtem, de emlékeim szerint ez egy soros kapcsolású motor. Nem lehet ezt DC feszültségről PWM -el hajtani ?

Előzmény: svejk, 2020-02-16 21:36:51 [222]


kart emg | 198    2020-02-17 00:16:29 [227]

Nem is veszem annak , pont ilyeneket olvastam. A fázisos kiegészítéssel pedig erre "fázisszög" utaltam.

Előzmény: gtibi, 2020-02-16 21:38:41 [223]

Kopirnyák | 1788    2020-02-16 23:30:09 [226]

Mindenképp hasznos. Elég egy db középre a prizma tetejére, onnan szépen szétkenődik/ folyik, belül pedig a filctömítés szépen elteríti. A tos így oldotta meg.

Előzmény: Virbo, 2020-02-16 22:18:48 [225]


Virbo | 632    2020-02-16 22:18:48 [225]

Legújabb kérdésem:
Ha a prizma két oldalára teszek 1-1 olajozószemet (és megfelelő járatot a csúszófelületre), azzal érek valamit vagy nem?

Ki hogyan oldaná meg a szán kenését itt?

    


Csikarc | 3588    2020-02-16 22:14:38 [224]

Nem tudom. Odáig még nem jutottunk el vagy csak az én figyelmem kerülte el?

Előzmény: svejk, 2020-02-16 21:36:51 [222]


gtibi | 160    2020-02-16 21:38:41 [223]

Nem bántás képpen, de pontosítanék:

Triak müködése:

Előzmény: kart emg, 2020-02-16 20:58:25 [217]


svejk | 29202    2020-02-16 21:36:51 [222]

De ez shöntmotorhoz való!
A fórumtársunknak nem univerzális soros motorja van a szerszámban?

Előzmény: Csikarc, 2020-02-16 21:32:46 [221]


Csikarc | 3588    2020-02-16 21:32:46 [221]

Lefényképeztem a gyári panel rajzát. Ez biztosan működött cserébe viszont sokkal bonyolultabb.

  

Előzmény: Csikarc, 2020-02-16 21:27:17 [220]


Csikarc | 3588    2020-02-16 21:27:17 [220]

Igen , igazad van.

Előzmény: svejk, 2020-02-16 21:22:51 [219]


svejk | 29202    2020-02-16 21:22:51 [219]

A DIAC-oknak 33 V körül van a lavinafeszültségük, ez nem lesz túl jó 42 V-ra.

Én inkább egy állítható toroiddal próbálkoznék első körben

De igazából ezeknek a motoroknak nem jó a fordulatstabilitásuk jobb lenne valami visszacsatolás.
Legalább egy illesztett áramvisszacsatolás, az ha jól el van találva elég jól használható.
Bár nem tudom ezek a rezgőszerkezetek milyen terhelési tartományok közt dolgoznak.

Előzmény: Csikarc, 2020-02-16 20:31:22 [215]


TBS-TEAM | 262    2020-02-16 21:04:37 [218]

Itt van egy működő 42V triac vezérlés.

10perc alatt összeállítottam tesztasztalon
és lerajzoltam megépíthetitek.

  


kart emg | 198    2020-02-16 20:58:25 [217]

Mielőtt valaki pontosít: atriac olyan feszültségnél nyit, ahogy legyártották, de a váltakozó áram fázisát határozza meg a R1 és C1, ahol a triac kinyit

Előzmény: kart emg, 2020-02-16 20:56:40 [216]


kart emg | 198    2020-02-16 20:56:40 [216]

Köszönöm. Nagyjából értem, hogy hogyan működik a triacos kapcsolás. A változtatható ellenállással és C1 kapacitás értékén múlik, hogy mekkora feszültségnél nyit ki a triac.

Előzmény: Csikarc, 2020-02-16 20:31:22 [215]


Csikarc | 3588    2020-02-16 20:31:22 [215]

Ki kell próbálni( Motor speed controller). Amúgy már megtaláltam a rajzot eredeti formában csak le kellene fényképeznem.

  

Előzmény: kart emg, 2020-02-16 20:11:17 [214]


kart emg | 198    2020-02-16 20:11:17 [214]

Persze, hogy találok de általában 220 V-ra szokták ajánlani őket. Működnek általában 42 V-al is ?

Előzmény: Csikarc, 2020-02-16 19:50:08 [213]


Csikarc | 3588    2020-02-16 19:50:08 [213]

Sajnos jelenleg nem találom a rajzot pedig kb. fél éve Danibának adtam el egy ugyanilyen elektronikát villanymotorral együtt és neki még elküldtem a rajzot hozzá. Érdekes módon a levelezésünket megtaláltam de a rajzot ott sem. De szerintem biztosan találsz Ebay-es triacos szabályozót olcsó "pízért" bár nem írtad mekkora teljesítményű kellene.

Előzmény: kart emg, 2020-02-16 19:15:17 [211]


kart emg | 198    2020-02-16 19:20:51 [212]

Köszönöm a részleteket.

Előzmény: Unyi Ferenc, 2020-02-16 10:17:38 [203]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 6 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊