HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Épül a gépem ::: LZ

LZ MEGA CNC épül, LED világítás, elektronika…

 

Időrend:
Oldal 1 / 10 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

Törölt felhasználó    2013-03-20 16:31:00 [478]

Én megcsináltam a külsőforgóssal direkthajtással és az nem rezonál.
A kuplunggal nem tudsz mit kezdeni ekkora fordulaton.
Viszont direkt hajtva teljesen jó.

Előzmény: LZ, 2013-03-20 10:46:00 [472]


n/a (inaktív)    2013-03-20 15:28:00 [477]

Nagyon frankó!

Előzmény: LZ, 2013-03-20 10:39:00 [471]


LZ | 1538    2013-03-20 15:09:00 [476]

Remélem nem nézik a fórumunkat. )

Előzmény: keri, 2013-03-20 14:45:00 [474]


LZ | 1538    2013-03-20 15:08:00 [475]

Hát ezek a belsős mocik szeretnek melegedni. Üresen járatva is 10 perc után igencsak 50 fok körül van. De tettem rá egy kis hűtőbordát, az egész jól elviszi a hőt, ha netán kevés lesz majd kap egy ventit is.
Lefogni nem próbáltam és nem is mértem még rajta teljesítményt, lesz egy kis időm majd megteszem.

Előzmény: Lovi, 2013-03-20 13:32:00 [473]


keri | 14030    2013-03-20 14:45:00 [474]

Nagyon jó! Gratulálok!
Csak aztán vigyázz, mert beperel az Apple hogy lopod azt a komplex "dizájnjukat"

Előzmény: LZ, 2013-03-20 10:39:00 [471]

Lovi | 732    2013-03-20 13:32:00 [473]

Pont tegnap akartam írni, hogy mik a tapasztalataid, de elmaradt.
Mennyire melegszik fel a BL motor? Fogyasztást mértél bizonyos terhelés alatt? Pl kézzel lefogva hány W?

Előzmény: LZ, 2013-03-20 10:46:00 [472]


LZ | 1538    2013-03-20 10:46:00 [472]

Elfelejtettem írni, hogy a 3. Z tengelyen végülis belső forgórészes brushless motor lett felrakva. A külső forgórészes baromira rezonált már magában is.
Próbáltam kuplunggal is összekötni, de szintén csak egy rezonancia forrás volt. Így végül maradt a szilikon cső, szorosan ráhúzva mindkét tengelyre. Kis maróval tökéletes.

Egyébként mikor rajta volt a kuplung nem bírtam ki és kipróbáltam 6-os egyélű maróval beleengedni aluba is. 0.5mm mélyen telibe ment szépen. Gumicsővel nem biztos, hogy kipróbálnám.

Előzmény: LZ, 2013-03-20 10:39:00 [471]


LZ | 1538    2013-03-20 10:39:00 [471]

Beüzemeltem mindhárom Z tengelyt végre.
Itt van két videó, ahogy két Z dolgozik. (majd csinálok hármast is)

VIDI1
VIDI2

Szerencsére sikerült megoldanom egy LPT portról az egészet így nem kellett plussz LPT kártya. Kapcsolja a motorokat, hűtést is.

Két kép is, hogy mi is készült a videón.
Most először dolgoztam POM-mal, hát nagyon jó anyag. A keret konkrétan 2mm vastag, van ahol csak 1mm és mégis marha jó merev, ugyanakkor rugalmas is. Előlap, hátlap plexiből van.





Sz.József | 3147    2013-02-01 13:23:00 [470]

Én azt nem mondtam, hogy rá kell kötni Paksot...
Csak arra gondoltam, minek korlátozgatni, hiszen nem is fog (akar) tizenampereket "zabálni"...(pl. attól a kis gravírtűtől...)
Nincsen semmi bajom a laptop táppal, jó az, de akinek csak egy toroid van kéznél...(?)

Előzmény: Törölt felhasználó, 2013-02-01 11:12:00 [469]


Törölt felhasználó    2013-02-01 11:12:00 [469]

Ha eleve kicsi a motor terhelése, akkor mi a fenének Paksot közvetlenül rákötni?
Ezt nem értem!
Ha megy szépen egy 5A-es tápról, akkor minek tegyek rá egy 5kilós toroidot, vagy egy 100A terhelhetőségű akksit?
Teljesen felesleges, és megalomániás sem vagyok.

Előzmény: Sz.József, 2013-02-01 08:09:00 [463]


Sz.József | 3147    2013-02-01 09:22:00 [468]

Működik, köszi...

Előzmény: LZ, 2013-02-01 09:14:00 [467]


LZ | 1538    2013-02-01 09:14:00 [467]

Igen így van. Tekergeted a potit a min és max között.

Előzmény: Sz.József, 2013-02-01 08:25:00 [466]


Sz.József | 3147    2013-02-01 08:25:00 [466]

Egy buta, nem hozzáértő kérdés...
Gázkar hiányában a teszterrel ugyan ezt eltudom követni?
Gondolom ilyenkor a teszter a gázkar... (?)

Előzmény: LZ, 2013-02-01 08:07:00 [461]


LZ | 1538    2013-02-01 08:16:00 [465]

Látod ez a baj ezzel a fórummal. Sok műszaki ember bezárva egy helyre. Hasonló területen mozgó emberek nem képesek elfogadni a másik véleményét.
Leírtam a véleményem, álláspontom Te pedig mindjárt megsértődtél. Nem azt mondtam, hogy így csináld, hanem hogy nekem ez a véleményem.
Ezzel az erővel senki nem rakná fel a rajzát, nehogy valaki megmondja a véleményét...
Lehet, hogy olyat lát meg valaki rajta, amire Te nem is gondoltál.

Előzmény: Törölt felhasználó, 2013-01-31 22:48:00 [454]


Sz.József | 3147    2013-02-01 08:10:00 [464]

Ok, kipróbálom.
Köszi.

Előzmény: LZ, 2013-02-01 08:07:00 [461]

Sz.József | 3147    2013-02-01 08:09:00 [463]

"Megjegyzem egyébként akksiról sem enne kilowattokat, hisz nincs hozzá terhelés."
Ezt én is így gondolom. Egy propeller sokkal komolyabb terhelés mint egy gravírtű, vagy 2-es fúró/maró.
Pl. egy gravírtűtől soha nem kapna olyan terhelést ami "zabálásra" kényszerítené a motort...(?)

Előzmény: LZ, 2013-02-01 08:05:00 [460]


Farkas Ádám | 1436    2013-02-01 08:08:00 [462]

Én is csak akkor tudok hasonlót művelni ha elírom a kódot, jobb a békesség.. és az egyélű nem is bírná 20000-es fordulaton (főleg ha 10eFt-ba kerül darabja persze lehetne próbálni meddig megy el, de öreg hobbista ráér

Előzmény: LZ, 2013-02-01 07:58:00 [458]


LZ | 1538    2013-02-01 08:07:00 [461]

Mindegyikben van ilyen funkció. A legtöbb szabiban úgy kell beállítani, hogy:
- max gázra tekered
- ráadod a tápot
- csipog valamit, gáz minimumra tekerés
- megint csipog
- akksi levét

MAjd a következő induláskor már tudja is a min max értékeket.
Csak vigyázz mert ha sokáig hagyod rajta a gázt el is progizhatod.

Előzmény: Sz.József, 2013-02-01 08:03:00 [459]


LZ | 1538    2013-02-01 08:05:00 [460]

Nem olvastál elég figyelmesen. Én nem a motor védelmében írtam, hanem a tápegység. Nem erre vannak méretezve. Szerintem egy toroid jobb a feladatra.
Megjegyzem egyébként akksiról sem enne kilowattokat, hisz nincs hozzá terhelés.

Előzmény: Törölt felhasználó, 2013-01-31 22:48:00 [454]


Sz.József | 3147    2013-02-01 08:03:00 [459]

Szia!
Milyen néven "fut" ez a funkció?
Hogyan keressem?
Egy TURNIGY PLUSH 30A-m van.
Meg egy TURNIGY programozóm, de úgy sejtem ezen nincsen ilyen funkció... (vagy még is?)
Sajnos nem tudom ennek a funkciónak a nevét...

ui: majd kapunk Zolitól, szétcsesszük a topikját (?)

Előzmény: batesz, 2013-02-01 06:22:00 [457]


LZ | 1538    2013-02-01 07:58:00 [458]

Ne viccelj már. Azért is írtam, hogy a mi kis hobby gépeinken. Én egyszer kihasználtam a datron szerszámom optimumát, álmomban )
Múlt héten elcsesztem egy maró pálya generálást. Egy helyen 3mm mélyen telibe 1000mm/min ment a 6os maró bele az anyagba. Vitte a felület is szép maradt, viszont az egész gép úgy remegett, le is állítottam nem kínoztam.
Talán Farkas Ádám tudna hasonlót művelni, neki elég merev gépe van...

Előzmény: Szedlay Pál, 2013-01-31 22:07:00 [453]


batesz | 325    2013-02-01 06:22:00 [457]

Szia!

Nézd meg a szabályzódat. A legtöbbje programozható, megadható a min és max érték, azaz, hogy mikor induljon a motor, és meddig működjön.

Előzmény: Sz.József, 2013-01-31 23:29:00 [456]


Sz.József | 3147    2013-01-31 23:29:00 [456]

Lenne egy kérdésem a szervoteszterrel kapcsoltban.
Nekem a 10-es skálán kb. 25%-nál indul a motor és kb 70%-nál eléri a maximumot.
Ez normális? Így kell neki működni?
Nálad ebből a szempontból hogyan viselkedik (szabályoz) a teszter?

Előzmény: zozo, 2013-01-31 19:12:00 [443]


adamant | 834    2013-01-31 23:29:00 [455]


Ebben van valami hasonlóan gondolom jó magam is néha nagyon eltudja venni a kedvét az embernek hogy törekedjen posztolgatni hátha valaki lát valami fantáziát a másik


Előzmény: Törölt felhasználó, 2013-01-31 22:48:00 [454]


Törölt felhasználó    2013-01-31 22:48:00 [454]

Nem vitatkozok veled!
Én ezt HASZNÁLOM és kész!
A LIPO akkuhoz képest töredéke áramot bír.
Tök mindegy, hogy a ráírt 5A esetleg lehet 6 is vagy 6,5. A 30-40A-hez képest, amit ez a motor kaphat egy repülőben, csak sétagaloppon van.
Ennek ellenére szépen viszi az 1/8-os marót.
Amire nekem kell, azt tudja. És NEM eszik kilowattokat.
De úgy látom, kár feldobni bármi témát is.
Pont ezért nem teszem közzé a rajzot se, mert úgyis lesz aki beleköt, mert nem ipari felhasználású. Nekem megfelel és ennyi. És nem kerül tízezrekbe, ami a lényeg.

Előzmény: LZ, 2013-01-31 20:05:00 [447]

Szedlay Pál | 1897    2013-01-31 22:07:00 [453]

Azért, mert ha azt a marót rendesen az ajánlott terhelés mellett akarod használni és nem csak simogatni vele az anyagot akkor a 6mm-es marót már nem fogja elbírni.
Néztem a Te adataidat milyen paraméterekkel marsz, Te sem a szerszám optimumát használod.
Bár tudom ez hobby, de miért kell ezt a szerencsétlen motort mindjárt egy 6 mm-es maróval erőltetni.

Itt egy példa egy 6 mm szerszám normál terheléséről amikor ki is van használva a teljesítménye. Szerintem egy ilyen motor ezt nem bírja nyomatékkal, de puding próbája.....


Link

Előzmény: LZ, 2013-01-31 20:15:00 [450]


zozo | 5519    2013-01-31 21:47:00 [452]

Kisebb motor+szabályzó+szervoteszter a fordulat szabályzáshoz kb. egy tízes. (postával tán 12)

Előzmény: elektron, 2013-01-31 21:00:00 [451]


elektron | 15859    2013-01-31 21:00:00 [451]

Egy ilyen motor mennyi ? Csak ha néha kell fúrni egy panelkát, azért meg nem éri meg sokat rákölteni. A cél is meghatározza az eszközt.


LZ | 1538    2013-01-31 20:15:00 [450]

Szerintem még nagyobb nyomatékigény estén is. Ha csak belegondolok, mit művel a helikopterrel, vagy a modellautóval egy ilyen motor, akkor miért ne tudna szépen alut marni egy 6os maróval a mi kis hobby gépeinken...

Előzmény: Szalai György, 2013-01-31 20:11:00 [449]


Szalai György | 9489    2013-01-31 20:11:00 [449]

„A konklúzió. Keri mester jól szólt, igazolja a gyakorlat.”
Az is konklúzió, (ha jól veszem le a lényeget) hogy a névleges teljesítményük töredékével, elfogadható melegedés mellett használhatók ezek a motorok, magas fordulaton, kis nyomaték igény esetén. Például gravírozásra, vagy habmarásra. Nagy előnyük a könnyen cserélgető tengely.
Jól értem ezt? (Nem volt még soha, semmilyen modellmotorom.)

Előzmény: zozo, 2013-01-31 19:12:00 [443]


LZ | 1538    2013-01-31 20:11:00 [448]

Jó kis teszt volt.

Az evidens, hogy nem kell nagy KV moci erre a feladatra. Nálam is 1300KV-s van rajta.
12V-on is már elegendő lehet a fordulat.
Én személy szerint egy 12Vos toroidot fogok beüzemelni a feladatra. Szerintem alkalmas lesz a feladatra. De mivel tudjuk már, hogy milyen kis teljesítmény kell a kis maróinkkal való kapirgáláshoz, a max 10A elég is lehet bőven...

A szénkefés modellmocikkal szerintem nem érdemes kísérletezni, ezek a BL mocik kenterbe verik őket.

Előzmény: zozo, 2013-01-31 19:12:00 [443]


LZ | 1538    2013-01-31 20:05:00 [447]

Ezzel vitatkoznék. Teszteltem már egy pár ilyen kapcsüzemű tápot, és bizony többet tudnak mint amennyi rá van írva. Az 5A-esből lazán jött 6A is, csak jobban fűtött, mert nincs 6A-re tervezve. Szóval nálad sem lehet túl egészséges üzem ez neki, ha netán többet kajálna a motor.

Na persze ezt gyártója is válogathatja...

Előzmény: Törölt felhasználó, 2013-01-31 19:20:00 [444]


zozo | 5519    2013-01-31 19:56:00 [446]

Már nagy vagyok, nem kell becézned.

Előzmény: Törölt felhasználó, 2013-01-31 19:20:00 [444]


jani300 | 12257    2013-01-31 19:53:00 [445]

Érzem nem kéne beleszólnom . De nem érzel ellent mondást az utolsó hozzászólásodban ?

Előzmény: Törölt felhasználó, 2013-01-31 19:20:00 [444]


Törölt felhasználó    2013-01-31 19:20:00 [444]

Figyelj már okoska!
Leírtam, hogy EGY LAPTOP tápegységgel hajtom, ami ha megszakad sem tud több áramot leadni. Semmi korlátozás nincs.
Ne olvassatok már hozzá olyat, amit NEM írtam le!

Előzmény: zozo, 2013-01-30 23:57:00 [438]

zozo | 5519    2013-01-31 19:12:00 [443]

No, kijátszottam magam a motorokkal. Kiborítottam 10-12db-ot, különféle KV értékűekkel is csináltam összehasonlító méréseket.


Első körben 3db 1000KV értékűt teszteltem, a mérésekhez 10.000rpm körülre pörgettem, amit laseres ford.mérővel ellenőriztem a hitelesség kedvéért Tápfesz 12V-ra állítva 5A korláttal.



A konklúzió. Keri mester jól szólt, igazolja a gyakorlat. A 300W-os motor fenti paraméterek szerint 2,9A-t falt, terhelés után azonnal visszaállt a fordulat. Jött a 700W-os. Hasonló tapasztalatok, de mivel ez már 11-22V között érzi jól magát, érezhető volt, hogy kissé lomhább. 3A üresjárati árammal ment.
Aztán az 1600W-os következett. Ő is 22V-ra van tervezve, de szépen futott 12V-tal is. Terhelés után azonban lassabban pörgött fel újra, ilyenkor belépett az áramkorlát. Felemeltem 8A-re, így már ugrott ő is. üresben 3,3A kellett neki.
Terhelés úgy történt, hogy egyszerűen a motor seggének nyomtam hátulról az ujjam, paláston is figyeltem és a tengelyt szorítva is. Így érzésre teljesen egyforma volt a nyomatéka mindegyiknek.
Véleményem szerint egy gravírozó gépen szépen működhet, az áramkorlátot pedig a tápnak megfelelő maximumra érdemes belőni. Akkor 8-10A esetén már jelentős tartaléka van nyomatékban.
A fordulatot kb 15-20%-kal fékezve, már közelíti a 10Amperes igényt. A kisebb motorok ugyanekkora fékezésnél valamivel kevesebb Ampert kértek.
No és jött a próba kíváncsiságból 2700 és 4000KV-re, 3-400W-os motorokkal. 12V/5A táp, a fordulatot a szabályzón vettem le 10.000rpm-re. Érzék alapján gyengébb volt a motor, tehát mindenképp a tápfeszhez illő KV kell és a szabályzót 100%-on járatni. Amúgy egy 40A-es szabival teszteltem, nem melegedett semmit.
A motorok hangyányit melegedtek pár perc után, de inkább csapágy felől. Végülis 60-70 fok még engedélyezett ezeknek.
Mindenesetre örülök, hogy ez napirendre került, mert a kis gravírozóm kommutátorán már elég mély árkot vágott a kefe,nem tudom még meddig húzza.
Megfékeztem azt is az ujjammal, semmivel nem dögösebb, mint amit a BL motorokkal mértem.
Érdekes lenne még kefés modell motorokat is tesztelni, bár azokban a tengely csere felejtős.
A képen az 1600W-os moci mérése


LZ | 1538    2013-01-31 11:45:00 [442]

Erre a tesztre kíváncsi vagyok.
Egyébként így van, korlátozni kell a felvehető teljesítményt és kész.

Előzmény: zozo, 2013-01-31 10:20:00 [440]


jani300 | 12257    2013-01-31 11:35:00 [441]

Áttekercselni szerintem teljesen felesleges egy motort a melegedés miatt . A feszültség és az áram szorzata adja a teljesítményt amitől melegszik a motor . Még a vastest is melegedhet ha túl van gerjesztve . Ha a feszültséget vagy az áramot csökkented ,korlátozod , a felvett teljesítménnyel együtt csökken a melegedés és a leadott teljesítmény is . Csak a teljesítmény rovására tudod csökkenteni a melegedést . A plusz hűtést most hagyjuk , még mielőtt kijavít valaki .

Előzmény: zozo, 2013-01-31 10:20:00 [440]


zozo | 5519    2013-01-31 10:20:00 [440]

Köszi, hát jó volna, ha nem kéne tekerni. Este próbát teszek néhány különféle teljesítményű motorral. 300W, 700W, 1100 és 1600W. Próbálom összehasonlítani a nyomatékot, azonos áramkorláttal.


keri | 14030    2013-01-31 09:33:00 [439]

Szerintem aram korlatozora gondolt.
Ezzel meguszhatod az attekerest, mivel a tekercsben folyo aram osszege hajtja a motort. Az mindegy, hogy 1 menet 10 amperen, vagy 10 menet 1Amperen van rajta. Ez csak tapegyseg problema.

Előzmény: zozo, 2013-01-30 23:57:00 [438]


zozo | 5519    2013-01-30 23:57:00 [438]

Miért ne érteném? A fizikai méretek nem voltak érthetőek, a leírásod alapján.

Most hogy visszább olvastam látom hogy nálad már ez tesztelve van és dolgozik is. A 15v/5A-t hogy korlátoztad le neki? Gondolom 20A-t simán bekaffantana 15V-on. Egy képpel megtisztelhetnél bennünket róla.
-Ugye van még akit érdekelne?

Én 8-as tengelyű motorban gondolkodom, amibe egyszerűen berakom az ER11-et. Feltételezem, hogy a motor kínai csapágyait jobb minőségűre cserélve bírni fogja az iramot.
Villanyosok,
Kérdés, hogy egy ilyen 1500W-os motornak ha 10-15%-ra lekorlátozom az áramát, -akkor mit tud nyújtani?
Avagy nem úszom meg az áttekercselést vékonyabb huzalra?
Még szóbajöhet a 6-os tengelyű moci, amit már megvettem hozzá, de ebbe le kellene esztergálnom az ER11 tengelyét. (amennyiben nem edzett)

Előzmény: Törölt felhasználó, 2013-01-30 22:27:00 [437]


Törölt felhasználó    2013-01-30 22:27:00 [437]

Nem tehetek róla, hogy te ezt nem érted.
Ez nem az én bajom.
A két mód közt annyi a külömbség, hogy az ő motorja 180fokkal elforgatva van az enyémhez képest.
Ennyi. Ugyan úgy közvetlen hajtja a szárat.
Azmeg, hogy a motor elejét vagy hátulját rögzítem a csapágyházra, teljesen mindegy.

Előzmény: zozo, 2013-01-30 22:01:00 [436]


zozo | 5519    2013-01-30 22:01:00 [436]

Nagy ám a különbség a között, amit batesz mond és amit te. Mert őnála hátrafelé van a harang, abba lógatja be hátulról a sztátort, ez így teljesen rendben is van.
Te a tengelyre húzott állórészről meséltél különféle módozatokban.
András, ha azt mondtad volna, hogy ebben gondolkodom, még nem minden kiforrott, akkor minden OK. Az előadói stílusoddal volt baj...
Barátsággal, zozo


Törölt felhasználó    2013-01-30 21:32:00 [435]

Ezt mondom én is, csak a gépészek nem tudják elképzelni.

Előzmény: batesz, 2013-01-30 21:08:00 [434]


batesz | 325    2013-01-30 21:08:00 [434]

Sziasztok!

Én úgy oldottam meg, hogy a fortuna csapágyait használom.
A külső forgórészes motor harangját a fóorsó tengelyének végéhez fogattam, a tekercseket tartalmazó állórészt pedig "belelógattam" a forgórészbe.
Nincs tengelykapcsoló, nincs rezgés. A motor csapágyait, tengelyét kivettem, nincs rá szükség.

Sz.József | 3147    2013-01-30 18:09:00 [433]

Igen, én már kaptam rajzot, de nem vagyok felhatalmazva, hogy közzé tegyem... (?)
Legalább is a "nem publikus" talán azt jelenti...
Pedig ez egy ilyen fórum lenne, hogy ötleteljünk meg miegymás, meg stb... Na, mindegy.
A #431-ben az igazság...

Előzmény: hostya, 2013-01-30 17:46:00 [432]


hostya | 3097    2013-01-30 17:46:00 [432]

Bocsánat...

Csak véletlenül nyomtam a válasz gombot
© Sz.József-nek.. (mert Ő már kapott rajzot)
Valójában © Karasz András a címzett.

Előzmény: hostya, 2013-01-30 17:16:00 [431]


hostya | 3097    2013-01-30 17:16:00 [431]

Azért jó lenne erről a megoldásról egy rajz.
A leírásokat, magyarázatokat ki ki értelmezi a maga módján..
Egy rajz többet mond, mint több oldalnyi magyarázat.

Előzmény: Sz.József, 2013-01-29 22:14:00 [415]


Törölt felhasználó    2013-01-30 10:56:00 [430]

Az biztos, de ha kihagysz egy kuplungot és közvetlen hajtod, akkor sokkal kisebb az esélyed a kiegyensúlyozatlanságra!
Nekem pl a mostani verziónál a kuplungba bele kellett fúrni a 3. rögzítő csavarokat is mindkét végére, mert fél fordulatnál már el akart szállni. Most enyhe rezgéssel megy teljes fordulaton.

Előzmény: LZ, 2013-01-30 09:40:00 [428]


Sz.József | 3147    2013-01-30 09:44:00 [429]

Egyébként működhet a dolog ezzel a megoldással...
Valamelyik hatvani talin munka közben is látható volt ez a megoldás, csak ott a motor saját tervezés/tekercselésű volt.
Lehet András is onnan kapott ihletet... (?)
Kíváncsiságból szétszedtem a motoromat (#380), hogy megnézzem mekkora légréssel készítik.
A légrés 0,3 mm, az egyik csapágy külső 10 mm, a másik csapágy külső 8 mm, ennél a motornál...
Nagyobb motoroknál talán a csapágyak is más méretűek.

Előzmény: zozo, 2013-01-29 23:09:00 [425]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 10 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊