HobbyCNC fórum  
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Unipoláris motorvezérlés

Unipoláris motorok step/dir vezérlése

 

Időrend:
Oldal 1 / 6 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

Törölt felhasználó    2021-07-12 21:46:07 [262]

Köszönöm szépen.
Holnap biztosan olvasgatni fogom.

Előzmény: jani300, 2021-07-12 21:43:54 [261]


jani300 | 12258    2021-07-12 21:43:54 [261]

Csak azért írok ide hogy felkerüljön ez a léptetős téma .A semlegesben folyó csevej kapcsán .
Bipolárist mondjuk hirtelen nem is találtam ...


endi75 | 1    2015-11-21 11:54:00 [260]

Sziasztok!
Két év dobozban állás után nem működik a H1 vezérlő. A LED-ek felvilloganak, ami a leírás szerint zavarra utal.Van ötlete valakinek hogy mi lehet a probléma?


Rabb Ferenc | 4365    2015-10-10 20:47:00 [259]

Akkor öröm az élet! Egyébként valóban érdekes mozgása van a tengelynek

Előzmény: elektron, 2015-10-10 17:51:00 [257]


elektron | 15859    2015-10-10 18:31:00 [258]

Amúgy fasza ez a H1.

H1 javítva, motor valamit kapott.

Előzmény: Rabb Ferenc, 2015-10-10 08:51:00 [256]

elektron | 15859    2015-10-10 17:51:00 [257]

Egyik FET-je pukkant ki, de már kicseréltem és jó lett.

Előzmény: Rabb Ferenc, 2015-10-10 08:51:00 [256]


Rabb Ferenc | 4365    2015-10-10 08:51:00 [256]

Tulajdonképpen mi a problémád a H1-el ???

Előzmény: elektron, 2015-10-09 22:33:00 [255]


elektron | 15859    2015-10-09 22:33:00 [255]

A H1 vezérlőben a panelján nincs puffer kondi ? Úgy látom, nem javítana rajta, ha lenne ? Illetve valami feszültséget jobban elnyelne főleg nagy áramnál, lehet amiatt pukkant ki. Max áramon ment volna, amit a poti enged rajta beíállítást.


rekalaca | 550    2013-04-26 16:59:00 [254]

Egy motort átkötöttem most van próba alatt. Teljesen jól müködik.
Mégegyszer köszi mindkettőtöknek.

Előzmény: hostya, 2013-04-25 18:54:00 [249]


rekalaca | 550    2013-04-26 10:11:00 [253]

hostya, svejk, köszönöm a válaszokat. Így már érthető.


svejk | 33048    2013-04-25 21:09:00 [252]

Aki azt írta az valószínűleg nincs tisztában a működésével, vagy nem olyan verzióról ír amilyet én veséztem ki.
Gyakorlatilag visszarjazoltam az áramkört és több, mérést végeztem.
(v-type, az elektronika topicban vannak róla képek is)

Előzmény: Yankoo, 2013-04-25 20:43:00 [251]


Yankoo | 1097    2013-04-25 20:43:00 [251]

Szia! Köszi a választ, egyből utána is olvastam annak amit írtál a "piros homályról":

"A vezérlő pillanatnyi- azaz csúcsárama 3.5A. A tartó árama 2.5A.
A beállított mód százalék értéke mind a két értéket arányosan változtatja!
Tehát nem csak a tartóáramot módosítja.
Ha 15-30 perces működés után a motor hőmérséklete túl magas lenne, akkor
csökkentsük a beállított áramot!" Ebből én nem tudom máshogy értelmezni a dolgot

Előzmény: svejk, 2013-04-24 21:15:00 [246]


svejk | 33048    2013-04-25 18:57:00 [250]

Jobb alsó sarok a párhuzamos bipoláros 8 kivezetésű motornál.


Előzmény: rekalaca, 2013-04-25 18:09:00 [248]


hostya | 3098    2013-04-25 18:54:00 [249]

Belül valóban 8 tekercsvég van minden kétfázisú motorban, de ha csak 6 vezeték jön ki, akkor bizony meg kell bontani a motort ahhoz hogy párhuzamossá tegyük a tekercseket.
A kijövő 6 vezetékkel ez nem oldható meg...

Sokan nem merik megbontani a motort, mert félnek hogy ha ki veszik a forgórészt, akkor "lemágneseződik".
Az átkötést, vagy mind a 8 tekercsvég kivezetését a legtöbb motornál meg lehet oldani az egyik pajzs leszerelésével, a forgórész kiszerelése nélkül.

Előzmény: rekalaca, 2013-04-25 18:09:00 [248]


rekalaca | 550    2013-04-25 18:09:00 [248]

Hogy van ez?

"Párhuzamos tekercskötést viszont nem tudsz alkalmazni, ahhoz 8 drót kellene a motorból."

Van 1-2 motorom, kivezetés 6 vezeték, belül viszont nyolc vezeték.

svejk | 33048    2013-04-24 21:58:00 [247]

" microstep állásától függően 0-2,6 A "

Ez félreérthető.

Microstep lépésenként változik a tekercs árama +2,6 --0-- -2,6 A-közt a pirosnál. (egészlépésnél ez az érték +2,6 vagy -2,6 A)
Nagyobb fordulaton a tekercsek effektív árama 2A körül mozog 1/8-os microstepnél.

Előzmény: svejk, 2013-04-24 21:15:00 [246]


svejk | 33048    2013-04-24 21:15:00 [246]

Az első kérdésedre a válasz: fordítva fog forogni.

Úgy látom nagy homályos sok embernek ez a piros vezérlő.
Amit Te a DIP kapcsolóval beállítasz az nem a motor árama, hanem a pihentető áram, amelyik akkor folyik ha épp nincs lépés.
Ha meghajtod a motort tartósan nagy fordulattal (nagyobb mint 1 kHz step ferkvencia) akkor a teljes áramerősség fog folyni a motoron.
No nem kell aggódni az sem olyan sok, mindössze a microstep állásától függően 0-2,6A 0,16 ohmos (ezzel van gyárilag szerelve) shönt esetén.

Tehát a DIP kapcsolót tedd 100% állásba, a motorodat szép lassan forgasd alacsony sebességen és ellenőrizd mennyire melegszik, ha a kezed nem állja, akkor a shönt ellenállásokat kell nagyobbra cserélned.

Aztán majd később energiamegtakarítás és felesleges melegedés elkerülése végett vissza lehet venni a pihentető áramot a DIP kapcsolókkal.

A fenti leírás csak a "piros" vezérlőre vonatkozik a "kéknél" más az árambeállítás koncepciója.

Előzmény: Yankoo, 2013-04-24 18:40:00 [231]


istvan58 | 1913    2013-04-24 20:45:00 [245]

Akkor az MSDD ahhoz képes tényleg hangtalan...

Előzmény: Bácsi Zoltán, 2013-04-24 20:42:00 [244]


Bácsi Zoltán | 554    2013-04-24 20:42:00 [244]

Nálam a konyhából is hallani Szóval elég hangos.

Előzmény: istvan58, 2013-04-24 20:29:00 [243]


istvan58 | 1913    2013-04-24 20:29:00 [243]

akkor lehet hogy motortol is függ.
Én 3mH-is motorral próbáltam 4 A-en.
Valójában kb 10-20cm-röl hallani.

Előzmény: svejk, 2013-04-24 18:26:00 [230]


PSoft | 18599    2013-04-24 19:44:00 [242]

Azt írja a konstruktőr(Magi)a
H2-esvezérlőjéhez...

(Ez a két kép van az Ö .pdf-jében is,amit linkeltél.)

"......- Lehetőség van unipoláris (5, 6 kivezetéses) motorok bekötésére is! Ebben az esetben kétféle módon lehet eljárni:

A két bekötési mód között lényeges különbségek vannak!

-A mód: alacsony sebességeknél kb. 20%-al nagyobb nyomaték érhető el (2× annyi menet van gerjesztve), viszont
az elérhető maximális sebesség jóval kisebb (a 2×-es induktivitás és alapfeszültség miatt). A motor induktivitása és
az alapfeszültsége 2×-ese a gyári adatnak. A beállítandó áramerőség a tekercs névleges áramerősége.

-B mód: minden paramétere megegyezik a gyár által megadottakkal (nagyobb sebességek, névleges nyomatékok). A
beállítandó áramerőség megegyezik a ráírtakkal. Azt, hogy egy tekercsen belül melyik oldalát kössük a közepével a
vezérlőbe, nem érdekes (csak a forgásirányt befolyásolja). Ez a kötésmód javasolt!......."

Előzmény: Yankoo, 2013-04-24 19:23:00 [237]


Yankoo | 1097    2013-04-24 19:35:00 [241]

Azért kötöttem a 2. módot, de az egy dolog, hogy kimérem melyik kivezetés melyikhez tartozik és ellenállás mérővel megállapítom melyik a közös és melyik tekercs melyik, de nem tudom a tekercsirányokat. Ezért tettem fel a kérdést a legelején a felcseréléssel kapcsolatban.


Törölt felhasználó    2013-04-24 19:29:00 [240]

Az 1. verzió szakszerűtlen, felejtsd el, épp elég bajod van ezzel a jelenlegi motor adatokkal egyébként is.

Előzmény: Yankoo, 2013-04-24 19:23:00 [237]


Yankoo | 1097    2013-04-24 19:25:00 [239]

De nem okoskodni akarok, csak a kérdésemre választ kapni


Yankoo | 1097    2013-04-24 19:24:00 [238]

A mód: alacsony sebességeknél kb. 20%-al nagyobb nyomaték érhető el (2× annyi menet van gerjesztve), viszont az elérhető maximális sebesség jóval kisebb (a 2×-es induktivitás és alapfeszültség miatt). A motor induktivitása és az alapfeszültsége 2×-ese a gyári adatnak. A beállítandó áramerőség a tekercs névleges áramerősége.

B mód: minden paramétere megegyezik a gyár által megadottakkal (nagyobb sebességek, névleges nyomatékok). A beállítandó áramerőség megegyezik a ráírtakkal. Azt, hogy egy tekercsen belül melyik oldalát kössük a közepével a Vezérlőbe be, nem érdekes (csak a forgásirányt befolyásolja).

Yankoo | 1097    2013-04-24 19:23:00 [237]

Párszor utána néztem
egyik mód: http://cnc.emiter.hu/Motor2_s.jpg
másik mód: http://cnc.emiter.hu/Motor1_s.jpg


Törölt felhasználó    2013-04-24 19:17:00 [236]

Nono, ennek még nézzél utána! Nehogy füstöljön valamid a végén...:)

Előzmény: Yankoo, 2013-04-24 19:13:00 [235]


Yankoo | 1097    2013-04-24 19:13:00 [235]

6 kivezetéses motornál is két féleképpen lehet bekötni TB6560-hoz. Egy tekercses és 2 tekercses sorbakötve.


Törölt felhasználó    2013-04-24 19:12:00 [234]

A 6 kivezetéses unipoláris motor soros tekercsbekötést valósít meg, tehát bipoláris is, másképpen nem is lehetne TB IC-vel hajtani. Párhuzamos tekercskötést viszont nem tudsz alkalmazni, ahhoz 8 drót kellene a motorból. A motorod dinamikája pl. emiatt se túl jó, túl nagy így sorosan bipólban az induktivitása. Azt már tehát nem is tanácsolom, hogy a motorodat is cseréld le, hiszen akkor semmid se lenne, se motos, se orsó.:)

Előzmény: Yankoo, 2013-04-24 19:03:00 [233]


Yankoo | 1097    2013-04-24 19:03:00 [233]

Amint lesz keret nagyobb menetemelkedésű orsóra természetesen váltok . A kérdéseket az unipoláris motor miatt tettem fel.

Előzmény: Törölt felhasználó, 2013-04-24 19:00:00 [232]


Törölt felhasználó    2013-04-24 19:00:00 [232]

Az egyik legfontosabb tanácsom: cseréld ki az orsódat, az 1.25 mm-es menetelmelkedés totál rossz választás dinamikailag. Nyugodtan használj minimum 3 mm menetmelkedésű orsót, Sz.József kitűnő orsó anya szetteket árul itt a Fórumon.
A hajtásod pedig bipoláris, így a többi kérdésre oda lenne jó válaszolni.

Előzmény: Yankoo, 2013-04-24 18:40:00 [231]


Yankoo | 1097    2013-04-24 18:40:00 [231]

Üdv! TB6560 piros vezérlőm van és lenne pár kérdésem.
Adott 2 vexta 0.9deg/step 7V 1A motor 6 kivezetéssel. Az egytekercses módot választottam bekötésnek, de mi történik akkor, ha az A és -A felvan cserélve, tehát a bekötés nem A -A, B -B, hanem -A A, B -B? Megváltozik a forgásirány, vagy remegni fog a motor?

A TB6560 legkisebb árambeállítása 25% ami 0.875A. A legnagyobb sebesség amit eltudtam érni az X tengelyen 1/1 lépés módban 1000mm/p 320step-el. (M8as menetes szár P=1.25 tehát 320lépés kell 1mm-hez).
1/16 microsteppel 5120step-el csak 300-400mm/p. Gondolom ezek szerint normális, hogy microstep módban kisebb lesz a sebességem. Ha a motoráramot megemelném a motor névleges áramára (1A), vagy a vezérlőt 50%-os árammódban használnám (1.75A), akkor növekedhet a sebességem, feltéve, hogy nem melegszik a motor?
Hogy tudnám kiszámolni a megfelelő ellenállást?
Bocs a sok amatőr kérdésért.


svejk | 33048    2013-04-24 18:26:00 [230]

Motioné és az MSDD is teljesen hangtalanul megy és áll, ez tény, de írtam is.
Az MSD-nél előfordulhat sistergés.
Ezt mind a két 47 éves fülemmel hallottam.

Előzmény: thotib, 2013-04-24 14:40:00 [228]


istvan58 | 1913    2013-04-24 15:05:00 [229]

Hali, én csak az MSDD-röl irtam, más vezérlőt még nem próbáltam.

Előzmény: thotib, 2013-04-24 14:40:00 [228]


thotib | 593    2013-04-24 14:40:00 [228]

Nekem nagyon kevés tapasztalatom van, meg lehet a fülem is rossz már, de motion topictárs vezérlőivel nem hallom, hogy fütyülnek, netán sisteregnek a motorok. A vezérlő gyakorlatilag hideg, vagy nagyon picit langyos, a motorok is, pedig "csúcsra" vannak járatva.
A vezérlő 2,2A-t tud, arra is van állítva, a motorok 2,1 Amperesek és teljesen rendben megy 45V-ról.

Ha minden igaz, Svejk tesztelte, vagy teszteli ezt a vezérlőt is, lehet más szemszögből mást lát.

istvan58 | 1913    2013-04-24 14:19:00 [227]

halli,

én mást tapasztaltam....autotuning DIP-kapcsoloval vagy Pro-tuner software-el.
Mindkét verzió, V1 es V2 sistereg, persze nem nagyon hangosan. A V2-es tiszta "fehér zaj", V1-ben egy enyhe füty is halatszik, 10kz vagy fellete.

Előzmény: Motoros, 2013-04-24 13:46:00 [226]


Motoros | 5077    2013-04-24 13:46:00 [226]

MSDD csak akkor sistereg ha még nem volt meg az autotuning a dip4 kapcsolóval, vagy ha már behangoltad, de gondolsz egyet és megnöveled a tápfeszt...ilyenkor megint kell hozzáhúzni a motorhoz a vezérlőt. Ha mindent rendben beállítasz akkor tök néma mindegyik tipus.

Előzmény: istvan58, 2013-04-23 10:37:00 [223]


Bácsi Zoltán | 554    2013-04-23 22:47:00 [225]

A nincs négyszögjel a kimeneten úgy értettem, hogy nem négyszög jelet mérek, hanem egyenfeszültséget. Elnézést a pontatlan fogalmazásért. No és ekkor nem sistereg, ha egyenfesz van a motor tekercs kimeneten. Ha itt négyszögjel van, (egy bizonyos motor állás esetén) akkor sistereg. Elég hangos. Igaz ez szubjektív, nekem sepciel hangos, illetve zavaró. No de elméletileg ez nem hiba, ha jól értelmezem, hanem ez egy sajátos tulajdonság. Ez így van?

Köszönöm szépen.

Előzmény: keri, 2013-04-23 21:04:00 [224]


keri | 14040    2013-04-23 21:04:00 [224]

Igazad van ez nem igazi gerjedés.
Inkább csak zaj visszahatás.
Ha zajt okozó forrás éppen nem termel zajt akkor nem fog gerjedni.

Te magad mondtad, hogy akkor nem sistereg ha nincs négyszögjel a mért kimeneten.

Ez csak úgy lehet ha éppen 0V van a kimeneten. Ekkor pedig nyilván nem fog zajt termelni így sisteregni sem.

Optimális esetben álló helyzetben tökéletesen csöndben illik lennie egy 20khz feletti PWM esetén.

Előzmény: Bácsi Zoltán, 2013-04-22 23:53:00 [222]


istvan58 | 1913    2013-04-23 10:37:00 [223]

Abszolút kezdő vagyok ebben a támában, eddig csak MSDD-50-5,6 V2.0, és MSDD-80-5,6 V1.0 és V2.0 típusokat próbáltam ás mindegyik ellégé sistereg, szerintem nincs ezzel gond.

Előzmény: Bácsi Zoltán, 2013-04-22 23:53:00 [222]


Bácsi Zoltán | 554    2013-04-22 23:53:00 [222]

Na most az jutott eszembe, hogy csak bizonyos állásokban sistereg a motor. Ha gerjedés lenne, akkor minden állásban sisteregne. Jól gondolom?


Bácsi Zoltán | 554    2013-04-22 11:21:00 [221]

De igen, ha négyszög van, akkor ugrál a négyszög. Hol egyenes le-fel futású, hol pedig "lépcsős" fel-le futású az él.

Előzmény: keri, 2013-04-22 07:30:00 [219]


svejk | 33048    2013-04-22 09:05:00 [220]

A sistergés, zizegés gerjedésre, vagy illesztetlen motorra utal.
A gerjedés általában rossz nyák-topológia, nem megfelelő szűrések következménye.

Az illesztetlenség már bonyolultabb, elvileg egy adott motorhoz megfelelő R-C tagokkal beállítható a visszacsatolás, de a gyakorlatban ez sem egyszerű, mert a motor paraméterei is változnak a szöghelyzetétől függően.

A komolyabb ma kapható digitális vezérlők, -pl. a Klavio-tól az MSDD- már önhangolóak és ezért tudnak teljes csendben működni.

Előzmény: Bácsi Zoltán, 2013-04-21 20:33:00 [218]


keri | 14040    2013-04-22 07:30:00 [219]

LPT illesztőnek ehhez nincs köze.

Ha nem ugrál a négyszög akkor fogadd el hogy sistereg, vagy próbáld meg a PWM alapfrekvenciát módosítani, mert lehet hogy a motorod valami saját mechanikus frekvenciájával összejött.

Sima négyszögjeltől nekem még nem sistergett.

Előzmény: Bácsi Zoltán, 2013-04-21 20:33:00 [218]


Bácsi Zoltán | 554    2013-04-21 20:33:00 [218]

A motor kimenetre rámértem szkóppal, ha a motor sistergős állapotban van, akkor négyszög jel van, ha csend van a motoron, akkor meg sima egyenfesz. LPT illesztőt használok, természetesen.

keri | 14040    2013-04-21 20:18:00 [217]

Na azért kell ránézni szkóppal, hogy mi a különbség. Ezen felül nem nagyon érdemes találgatni, persze lehet próbálkozni a zavaró hatások kiszűrésével, de az amolyan vaktyúk módszer.

Optimális esetben. Ha ránézel szkópon a motor PWM-re akkor stabil négyszögjelet kell látni, a zaj esetén valószínűleg elé nagy jittere lesz, vagyis előre hátra ugrál a jel, vagy a kitöltési tényező.

Aztán ha a kimeneten ezt látod akkor azokat a bemeneteket nézném meg ami hatással lehet erre, hogy mivel van összefüggésbe, és ha leszűkítetted, akkor lehet a probléma megoldásán dolgozni.

Előzmény: Bácsi Zoltán, 2013-04-21 20:06:00 [215]


Törölt felhasználó    2013-04-21 20:08:00 [216]

Nekem is ilyen volt jó sokáig.
De az nem visított meg nem nyüszített.

Előzmény: Bácsi Zoltán, 2013-04-21 19:01:00 [210]


Bácsi Zoltán | 554    2013-04-21 20:06:00 [215]

Csak bizonyos motor állásokban sistereg. Tehát nem mindig. Ha olyan helyzetben áll meg a motor, akkor teljesen csendben van a motor. Ha amolyan helyzetben, akkor meg nyüszít, sistereg.

Tehát nem mindig van ez a jelenség, csak bizonyos motor állásokban.


keri | 14040    2013-04-21 19:31:00 [214]

Illetve úgy látom külső feszültség referenciás? Akkor arra is érdemes ránézni.

Előzmény: Bácsi Zoltán, 2013-04-21 19:15:00 [212]


keri | 14040    2013-04-21 19:24:00 [213]

Elsőkörön a motor kimeneteket nézném meg, hogy néz ki maga a PWM, aztán az áram érzékelő bemeneten lévő zajokra néznék rá.

Ahogy néztem az adatlapot fix órajeles PWM ami alapvetően jó, de a visszacsatolás szűrője lehet hogy átenged valami zavart, aminek van hallható összetevője is. Maga PWM nem lenne hallható, mivel 20khz felett üzemel ha jól értem.

Előzmény: Bácsi Zoltán, 2013-04-21 19:15:00 [212]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 6 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊ 
[ 0.8760 ]