Jó furcsa, de egy akármivel is megigazíthatná a kivezetést, hogy ne akadjon bele a ragasztózógép orra. Az első résztől nézz bele, ha van időd, azért megvan az szervezve rendesen.
Persze akad még javítani való, no de az a vinnyogás, amit a csaj csinál ott egész nap, már azért megérdemelnék a fizetést, persze ezzel mind a 100-200 dolgozót boldogítja.
Sziasztok Én is annyi észrevételt fűznék hozzá, hogy próbáltam Minebea 23KM-C050CN02CA (enkóderes motort) eredeti Leadshine ES-D808 vezérlővel.És nálam el sem tud indulni ez a fajta motor egyből pozíció követés hibával leáll a drive.
Ezután próbáltam csak a motort enkóder bekötése nélkül TB6560-as léptetőmotor vezérlővel azzal elindul a motor és megy is szépen 1/8-as mikrosteppel. Csak valamiért zárt hurkú vezérlővel már nem mozdul meg.
Esetleg erre a problémára lenne valakinek tippje/ötlete?
A hangszóró mágnes ( klasszikusan) Stroncium ferrit . Azt is igen könnyű beütni . Magyarországon is volt mágnes gyártás a Kövac-ban . Jártam náluk anno és meg is mutatták az egész üzemet ( egy Miskolcon végzett kohómérnök volt az üzemvezető ) A felmágnesező gépek szerencsére megmenekültek a felszámolástól . Bors László ( Borsmagnet ) birtokolja az egyiket . Egy neodímim beütő pedig az Euromagnet birtokában ( Stellek Ernő ) van . Az azt hiszem a Fémipari Kutatóintézetből került oda Korábban írtam hogy stroncium ferrittel szerelt ( hagyományos ) DC motorok mágneseit Dévaványán sikerrel újra mágnesezik
Azért nem semmi a célszerszám: a szalag elején látszik, hogy a csajszi kezében egy kettétört csipesszel piszkálja a membrán közepét, majd a szalag végén a csipesz másik felét egy másik nő használja. Takarékos, célravezető.
Ha nézted a 6355-ös hs videót, ott a hangszórót milyen egyszerűen összeszerelt állapotba felmágnesezik.
Gondolom naivan, hogy hasonló módszerrel, amikor a hölgy berakja a forgórész (1:16) az után felmágnesezhetik, az összerakott motor forgórészét. Logikusan összerakás után történhet, különben vesződnének a mágneses alkatrészekkel.
Azért közel 2000Voltra töltött nagy kapacitású kondit rásütnek arra a tekercsre a hangszórónál. A hangszóró mágnes az nem ALNICO ugye, vagy kitudja?
Az ALNICO védelmében : A mágnesezési görbét tanulmányozva mintegy 10 szer kisebb beütőimpulzussal beüthető mint a neodímium . Szerintem a léptecseket gyártó videóban éppen AlNiCo val szerelik a motorokat és valami trükkel a behelyezett forgórészt beütik
. Szerintem a Neodímiumosakat előre beütik és elhelyezik a forgórészben , majd egy spéci célgéppel ( pozícionálás ) helyezik be a helyére . Nem hinném hogy a helyi beütést meg lehetne valósítani mert iszonyat H -t kell létrehozni a neodímium esetében
Sziasztok! Szeretném megköszönni mindenkinek a léptetőmotoros problémában nyújtott segítségét. Nálam a megoldást a tekercsek sorba kötése jelentette, külön köszönet érte Nagy Zolinak. Mindenkinek további jó munkát és csevegést. Üdv:Sándor
B.Zoltán | 1702
2020-01-23 20:30:15
[6355]
Elnézést, most látom, hogy elírtam, 0:38-nál szabályozza a forgórészt.
Tanulságos videó, érdemes 1-13 részt megnézni. 5:40-nél látható egy Kapacitív nagyfeszültségű mágneses tápegység (Google fordítás kínaiból a képernyőről), mintha itt mágneseznék fel ezzel a berendezéssel a hangszóró mágnesét.
Azért ez nem biztos, hogy fel van mágnesezve, mert a hangszórógyártás is végig néztem, ott is közben mágnesezik fel, mert nem tudnák összerakni a dolgozók.
Itt is túl könnyedén teszi bele a hölgy a forgórész az állórészbe. Aztán technikailag az összerakás, központosítás könnyebb, de tévedhetek.
Béla, nekem az volt gyanús, hogy az állórészek olyan össze-vissza vannak ott a rekeszbe, nem kellene azoknak jobban összeragadni? Aztán a hölgy a 0.48-nál felszabályozza a forgórészt, mi lesz a köszörű által lecsiszolt vasreszelékkel? Nem kellene beleragadni a pólusok közé? Ilyen gondjaim vannak.
Előzmény: Szalai György, 2020-01-23 17:44:51 [6353]
Szalai György | 9355
2020-01-23 17:44:51
[6353]
Nekem is ez volt az első ötletem, hogy előregyártott mágneskorongokkal dolgoznak már ezek. A két fél lemeztest között kikukucskáló fényes karika is arra utalt, hogy NdFeB. Azután megnéztem még pár mágnest, és a ferritet kivéve, a többi anyagúnak is fényes volt a széle. Szóval a kinézete alapján nem tudtam megállapítani, hogy mi is az anyaga. Az AlNiCo is fényes, meg az SmCo is. De miért gyártanának még AlNiCo-val motort? Kommerszre már olcsóbb a NdFeB-al gyártás és nem is kell több száz fokon üzemelni.
Szerintem ezek a motorok a "büntetlenül szédszedhető" neodímium mágnessel szerelt hybrid motorok, nem utólag mágnesezik/üttetik őket. 0:31-nél látszanak a kék műanyag tárolódobozban a nikkel(?) bevonatú, fényes neodímium tárcsák. A következő kockákon -a forgórész préselése után- is jól kivehetőek a fényes neodímium mágnesek.
Vannak ilyen motorjaim, régebben talán a boncolósban mutattam a szétszedett motorról képeket. Ha jól emlékszem, akkor ANTAL GÁBOR -nak is küldtem egy 23-ast tesztelésre.
Léptetőmotor gyártás, mikor mágnesezik fel a forgórészt? Mintha a srác a 1.18-nál, de hogyan? Összerakva biztonságosabb, mert a hangszórókat is így csinálják, de itt... Ilyen erős a mágnesestér, hogy pajzson keresztül is működik.
Törölt felhasználó
2020-01-22 10:41:52
[6350]
"Ezeknél a motoroknál nincs ez?"
De van, hiszen ettől nevezhető léptető motornak, hogy a poluspárok számának megfelelően beáll 7,2 fokonként. Viszont a magy baj az ennél a motornál, hogy közben is beáll a "zavaros" mágnesese mező kontstrukciója miatt, ezért írtam a nyitó hozzászásomban, hogy ezt a motort alapvetően csak egész lépéses üzemmódra tervezhették célgépbe. 'Léptetőmotor' téma, 6299. hozzászólás
Így teljesen jó irányba tapogatózol, gratulálok neked!
Még sehogy nem mértem, csak eszembe jutott, hogy ez releváns mérés lenne főleg h itt legtöbben CNC vagy hasonló dologra használják. Ezredes mérőórával is mérhetem, de azért ott már a mechanikának is jónak kellene lennie, viszont a habvágóhoz készült low-cost aktuátorom az nem az....
Na mindegy nem ragozom ezt tovább, a Nema34-es problémát sikerült elhárítani tehát vagy soros kötés vagy nagyon izmos vezérlő kell.
A Nema23 pedig akkor mindenkinek működik. Ezek szerint Neked is, csak hitványnak találod a dinamikai paramétereket. Nekem ehhez nincsen műszerezettségem, hogy cáfoljam vagy megerősítsem, illetve itt egy összehasonlító mérés pl egy klavios cnchez árult motorral többet elárulna. Aztán persze lehetne ár/érték arányt is nézni.
Egy bizonyos áramnál (0,3-0,4) kellemesen lehet érezni az előre-hátra mozgatásnál a mágneses rugalmasságot a következő pólusig, talán ezeket bontja mikrolépésekre. Ezeknél a motoroknál nincs ez, vagy jóval kisebb? Lehet rossz irányba tapogatózom?
Ezredes mérőórával mérted az aktuátoros visszaállási pozíciót?
Egyébként a visszaállási pozíciója lehet még elfogadható egy motornál, miközben elfogadhatatlnok, hitványok a mozgás dinamikai függvény jellemzői (út, sebesség, gyorsulás).
Fontos tehát leszögezni, hogy óriási különbség van a statikus és dinamikus motorhajtás állapotok között.
Tovább olvasva a topicot, valami Pico Drive vezérlővel normálisan járt már a SmartStepperes kollégának is a motor.
https://www.youtube.com/watch?v=2IHCxHkufrU Ha jól látom ez a PicoDrive vagy TB6560 vagy 6600 alapú lehet. Én azt gyanítom ennek a motornak egyszerűen kell az áram...ennyi. High Torque motorról beszélgetünk elvégre, a sok lóerős autókat is etetni kell hogy menjenek
Kiváncsiságból már csak megcsinálom 300mA-el is. Ez a "minebea"-s ezt akkor úgy érted hogy a Minebea motorok nem jók?
Most visszaolvastam a SmartStepperes tapasztalatait, aki azt említi hogy darabosan jár de csak kis áramnál, nagyobb áramnál már jól jár menet közben csak zajos. Ezt teljes egészében én betudom a gyenge meghajtásnak, mivel nálam a 2,7A-re beállított vezérlőn normálisan jár. (na éppen ezért nem győzne meg még az sem ha 300mA-en bármit tapasztalnék, mert az nem korrekt meghajtás)
Az aktuátoros teszt kérdésemre is válaszolj légyszíves! Leginkább erre lennék kíváncsi
Ennek a motornak már a tekergetése is olyan furcsa, amolyan "minebeás" érzés. Tudod ez olyan, mint a görögdinnye vásárlás előtt a tenyérrel való kongatási teszt. Kellő tapasztalat, gyakorlat után van aki igen nagy valószínűséggel tud így számára jó minőségű dinnyét kiválasztani.
Leírtam világosan, miért jó ENNÉL a motornál a 0.3 A körüli teszt áram, olvasd el megint, és teszteld le így is.
Félre ne érts én nem a szakmai hozzáértésedet kérdőjelezem meg ezt azért had szögezzem le!
Nem értem miért nem jó a 0,45A ha a 0,4 jó , ez kb 10% különbség. Ráadásul abban biztos vagyok, hogy nem lehet általánosan minden motorra kimondani, hogy 300mA a jó a próbához, más tulajdonságú motornak lehet elég 150mA vagy kell 500mA. (privát véleményem)
Kérdésem: ha normálisan motorvezérlőről meghajtva ahogy írtam egy aktuátoron referencia pozicióhoz mérve a kiadott és valóságos mozgást összevetve ha jó akkor még szerinted mindig nem könyvelhetjük el , hogy ez alkalmas CNC-re? Mert hogy CNC-ben is ugyanezt kell tudnia egy léptetőnek.
Illetve mint látod a SmartStepperes kolléga által írt hiba sincs. (nem csodálom az egy 3d nyomtatóhoz leginkább nema17hez való meghajtó)
"az egész mérőrendszer Nekem olyan mint Columbo felesége.+
Nagy mesélő vagy, folyamatosan szeretsz mást mondani, mint a valóság. A tény az, hogy már 2017-ben a székesfehérvári Hobby CNC kiálításon látható volt a mérőrendszer, ott a helyszínen be is mértem vele pár fórumtárs motorját. Aztán van egy szakmai honlapom, aminek az egyik fejezete csak a Robsy motor dinamikai mérésekrők szól, szerintem itt se jártál még. Itt a fórumon is számos publikációm van ebben a topikban is erről.
Aztán azt az elemi mérést se tudod normálisn érezni, megvalósítani, amit írtam. Az áram miért 0.45 A volt, amikor 0.3 - 0.4 közöttit javasoltam? Mellesleg hogy minél kisebb nyomatékkal tudjad kézzel kitéríteni a motor tengelyét, a kisebb áram értékek a jobbak ennél a tesztnél, tehát pl. 0.3 A-el ismételd meg. Az is fontos alaptétel, hogy először egy léptetőmotort a +- 2 1/s fordulatszám tartományban érdemes tesztelni, kivizsgálni, mert a "hülyére" pörgett motor sokszor csak egy "látványpékség" a hobbysta videókon.
Hidd már el, nem a levegőbe beszélek, az a ritka szakemberke, megszállott vagyok, aki ~ 40 éve a CNC motorhajtások fejlesztésével, lelkivilágával is intenzíven, folyamatosan foglalkozik. Így amikről pedig írok, azok a kőkemény elvi alapokon megvalósuló gyakorlati tények, tapasztalatok, mérési eredmények, és nem valami misztikus duma, ahogy te is gondolod.
Victorious, igen úgy kötöttem be pontosan ahogyan rajzoltad. Méretben kinézetben hasonlít, de teljesen nem ugyanez, jóval nagyobb fázisáramra tippelek, az induktivitása amit mértem 0,2mH volt alap kötésnél ennek az adatlapján 2mH, ennyit még a kézi műszer sem téved.
Robsy, megcsináltam a mérést bár Nekem ez így jónak tűnik. 0,45A ment a tekercsre áramgenerátoros üzemmóddal egy labortápról, ezt rákapcsolva "megragad" a motor , ahogy próbálom eltekerni kissebb erővel akkor rezeg mintha ellentartana Nekem és vissza akarná tenni a pozícióba, nagyobb erővel eltekerhető de ilyenkor is beáll egy ilyen stabil nyugalmi pozícióba. Egy másik teljesen más motorral is megpróbáltam, a helyzet ugyanaz. (a kérdéses motort kézzel alig bírtam eltekerni mert nem volt rajta bordáskerék, csak a tengelybe egy kis csap és eléggé kényelmetlen volt a kezemnek abba kapaszkodni)
Csináltam egy ennél látványosabb mérést is, szintén DM556 vezérlővel:
- Áram 2.7A-re beállítva , nyugalmi 50% - 1/16 ulepes - többi ugyanaz mint a Nema34 esetében
Kézi multiméter nekem a szóban forgó motorra ~2,5mH tekercsinduktivitást mutatott, a másikra pedig 0.8mH-t.
A motor gyönyörűen pörög... megállításkor csendben van, nem kattog, nem zörög, semmi rendellenes. Jó lenne látni tőled is valami kézzelfoghatót, mert eddig csak "furcsa" , meg "nem jó" volt. Így most az egész mérőrendszer Nekem olyan mint Columbo felesége.
És persze videót is tettem fel róla ide: https://drive.google.com/open?id=1RxtTlyFtlRf_hYQwcy3YGBma56yqpFur
Na most akkor? nem használtam fekete mágiát. Van még a telkemen pár egyszerű aktuátor amiket habvágókhoz építettem, jövőhéten elvileg megyek oda hazahozok egyet, felszerelem rá ezt a motort majd a végére egy mérőórát. Nekivezetem a mérőórának, majd elküldöm a másik végére. Újra vissza "0"ba és mérőóra leolvas. Ugyanezt kipróbálom majd úgy is hogy nem csak egy oda-vissza hanem esetleg útközbe egy-egy irányváltás ide-oda járkálás. Nem hiszem el h ez nem alkalmas CNC-re és pozíció gondjai vannak, most hogy saját magam is próbáltam pláne nem.
A kérdéses léptetőmotor tekintetében pedig a legbiztosabb a gyári meghajtással való kipróbálás lenne, mert ugye volt már itt is olyan a történelemben, hogy a legjobb szakik is elhamarkodottan nyilatkoztak egy-egy dologról.
svejk | 32228
2020-01-21 21:46:23
[6336]
Szerintem az is kevés lenne, de Gábor ki tudja számolni fejben milyen keresztmetszetnél telítődne, persze tudni kellene a szükséges B értékét is.
Anno én is elszórakoztam pár napig ilyen mókával. Egy már szétszedve hozzám került HybridStepper volt az áldozat és volt mellé egy jó is összehasonlításnak.
A saját tekercsével való felmágnesezés szinte semmi eredményt nem hozott.
Esztergáltam hozzá vascsövet, majd a két mágnes közti résznél rést martam ezen keresztül fűztem be a beütőtekercset. A beütés érzésre sikerült elég jól, de a helyére való visszatoláskor mindig vesztett sokat az erejéből. És igen az eredeti tekercsfejektől nem lehetett elég vastag ott a vascső, lehet telítődött.
A szétszerelt motor kb. 1:3-ra veszti a mágnesességét, nekem ezzel a barkács módszerrel kb. 70 %-osra sikerült visszaütni.
Időtöltésnek jó volt
A mai motorok szerintem már nem AlNiCo-val készülnek, ott talán nincs ilyen gond.
Milyen volt a cső falvastagsága? Én gondoltam arra is, hogy az állórész pólusok közötti résbe benyúló csapokat is csinálnék, hogy ne szakadjon meg a mágnesestér olyan könnyen.
A csőbehúzásról : Én a legoptimálisabb csövet esztergáltam . ( természetesen a falvastagság sem indifferens mert olyan vastag anyag kell hogy ne lépjen ki az erővonal ) De a probléma a tekercsfejekben rejlik ( nem lehet közelebb férkőzni ) . Mint írtam a nevesebb gyártók( Pl Sonce Boz ) megemlítik a mágnes típusát az adatlapon . Kíváncsi lennék hogy az Alnicot milyen szisztémával "ütik " be . Azt tudom hogy Dévaványán a lemágneseződött Stroncium ferrit mágnesű Dc motorokat a saját armatúratekercsre adott áramütéssel újradelejezik
Ebben reménykedem, de a megvalósításra még nem szántam rá magam. Mindenképpen "csőbe fogom húzni".
Előzmény: Szalai György, 2020-01-21 15:42:32 [6327]
Szalai György | 9355
2020-01-21 15:42:32
[6327]
"de ott ki kellene venni a forgórészt, ami kockázatos hogy mennyit veszít az erejéből" Ha egy vascsőbe tolod át a forgórészt, hogy ne szakadjon meg a mágneses erővonal kör, akkor esélyes, hogy semennyit.
Nem valószínű, hogy ez gyakori dolog, eddig még nem találkoztam vele. Tegnapig úgy gondoltam, hogy ez csak az én elfajzott ötletem. A 6 kivezetéses motoroknál bevált megoldás a párhuzamosra kötés, az azonos pólus két szál huzallal tekercselt tekercseknél, de itt a 4 pólus sorosan marad. Nálam 8,6 ohm 1A 20mH volt eredetileg, most sokkal simábban, és nagyobb fordulattal érőssebben megy. A nyomatékát még nem mérten ki, hogy mennyit javult. Az igazi megoldás az áttekercselés lenne, de ott ki kellene venni a forgórészt, ami kockázatos hogy mennyit veszít az erejéből. A Te esetedbe szerencsésebb a soros kötés vissza állítása, mert gondolom nem akarsz ilyen nagy áramokkal dolgozni.
Ezt a kézi tesztet próbáljátok ki: A motor sárga-piros madzagra 0.3 - 0.4 A DC áramot adjatok (labortáp híján akár egy 4.5 V-os laposelem is jó ide 10-14 Ohm ellenállással sorba kötve), a másik tekercs szabadon marad. Ezután tekergessétek finoman kézzel a motorengelyt jobbra-balra. Éreztek valami furcsát ennél a motornál? Jöhetnek a tanulságos élménybeszámolók.
Szerintem, ha kétoldalas is érdemes visszarakni a panelt, vagy ott helyben átfúrni ott, ahol meg kell szakítani a vezetősávot. Mondjuk úgy, hogy ne fúrjon bele a tekercsbe az ember.
Én tegnap kötöttem párhuzamosra egy Nema 23-as motort, 1,2 ohm 4A és 5mH lett, most már használható. Itt nem volt panel a vezetékeknek, de kín szenvedés volt átkötni, úgy hogy fogok csinálni panelt hozzá. Engemet nem érint a Te motorod, csak tanácsként írtam, végülis mindenki úgy csinálja ahogy egyszerűbb neki.
Nem megyek személyeskedésbe ezért is mondtam, hogy ne állítsd hogy a motor nem jó, közöld a mérési eredményeid, nem fogok megsértődni ha ahogy említetted elkeserítő, mert nem támasztottam vele szemben követelményt, lévén nincs műszaki adatom róla.
A 34-re is most kiderült, hogy nem a motor a ludas. Amint lesz időm megpróbálom én is a 23-ast is.
Ez az általad említett rendszer pontosan mit tud mérni a motorról? Tényleg tehetnél fel képet az eredményről és a mérési összeállításról is.
Mások panasza alapján én adtam erről a A23KMC050CN02CA típusszámú léptető motorról egy szakvéleményt, komoly motordinamikai mérési tesztjeim alapján is. Ezekre építve igen kicsi a valószínűsége annak, hogy tévedek, mivel a műszaki tény közlés a fórumos létemnek a lényege, amikből aki akar, még tanulni is tud. Egyszer majd te is belátod, hogy ez egy eléggé "furcsa" motor, és akkor még nagyon finoman fogalmaztam. Addig meg jobb lenne, ha nem írkálnál valótlanságokat velem kapcsolatban is.
Van itt még egy fontos dolog. Törekeszem arra, hogy csak olyan támában írjak, amihez értek is! Ezt javasolnám másoknak és neked is! Ha ezt ugyanis betartaná mindenki itt a fórumon, nem lenne itt ennyi fölösleges ötletelés, butaság, dezinformáció, meddő vita, ami aztán gyakran sehova nem vezető személyeskedésbe fullad.
... és köszi mindenkinek a hasznos tanácsokat (elsősorban a sorbakötőset)!
A videók számomra magukért beszélnek (mert ha kell csendben van, ha kell forog szépen, egyenletesen) bár én nem vagyok mérnök, csak azt látom a videón, hogy így terheletlenül gond nélkül működik, ráadásul mikrolépés módokban.
Ha ezt a motort eredetileg 24V-os rendszerbe építették X árammal, akkor 48V-ra kapcsolt vezérlőnél a sorba kötés X áram felét, így a vezérlőn folyó eredeti áram felét jelentené, azonos teljesítmény mellett? Vagy rosszul gondolom?
Magyarul vajon így is kihozható belőle az eredeti nyomaték?
Lerajzolom de nem vagyok benne biztos h leszerelés nélkül átköthető, mert az úgy emlékszem kétoldalas panel és szerintem alul is kellene akkor vágni. De ahogy időm engedi rajzolok
Most, hogy leforrasztottad a panelt láttad a kivezetéseket. A panel leforrasztása nélkül is lerajzolhatnád a soros átkötést akinek kedve lesz rá, úgy azért egyszerűbb lenne, panel átvágás+vezeték.
Köszi ez hasznos infót ezt eddig én nem tudtam. De jó hír, hogy akkor egy átkötéshez szükséges "kupak" levétel valószínűleg nem károsítja ha jól értem.