HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Hagyományos forgácsológépek

Minden ami forgácsolás de nem CNC és nem eszterga

 

Időrend:
Oldal 1 / 109 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

laacika | 2860    Tegnap 16:33:49 [5469]

Köszönöm szépen ezt az egyszerű ám de nagyszerű leírást.
Nem is gondoltam hogy a marási kép olyan sok mindent elárulhat hogy ezek alapján megfelelő pontosággal beállitható.
A gép öreg de nagyon jó állapotú.
Köszi mégegyszer.

Előzmény: hostya, Tegnap 14:09:59 [5467]


laacika | 2860    Tegnap 16:19:10 [5468]

Az is színusz fej volt?
Egyébként hány helyen volt Izzó?
Itt van hozzám közel a Mátra lábánál,Pipishegy.

Előzmény: Csuhás, Tegnap 13:56:39 [5466]


hostya | 2547    Tegnap 14:09:59 [5467]

A próbamarás a legbiztosabb módszer(!)..

Nem kell hozzá se mérő óra, se tüske.. Csak némi szakmai GYAKORLAT.

1. Fogd be a vert.fejbe a rendelkezésre álló legnagyobb átmérőjű homlokmaródat.. (ütőkéses is jó..)
2. Állítsd be a vert. fej szögskáláján a '0'-át. (rögzítsd)
3. Csinálj egy próbamarást..
4. Ha azt tapasztalod hogy a maró csak "elől"(vagy elől is meg hátul is) forgácsol, akkor értelemszerűen módosítsd a '0' beállítást..
5. Akkor lesz jó a beállítás ha a maró hátsó éle nem forgácsol, csak éppen "söpör"..
6. A mart felületen tisztán látszik hogy mikor jó a beállítás.. (mindkét "ciklois" ív látszik a felületen)
7. Végezd el a próbamarást a másik irányba is.

A próba marásoknál fontos hogy: MINDIG egyforma legyen a fogásmélység, fordulat,előtolás értéke.

Öreg gépnél nem meglepő ha "visszafelé" nem ugyanazt az eredményt kapod mint "előre".
De nem kell elkeseredni akkor sem..!
Ha "szuper pontos" síkot szeretnél,(a hobbysták mindig ilyet szeretnek) akkor mindig azt az irányt válaszd a megmunkáláskor ami jó volt a próbamaráskor..

Előzmény: laacika, Tegnap 09:13:48 [5462]


Csuhás | 5789    Tegnap 13:56:39 [5466]

Még az Izzóban, amikor megkaptuk az új lengyel marógépet, akkor azon csak egy furat volt a vertikálfejen. Telepítéskor, beállítás után mi fúrtuk tovább a furatot és dörzsöltük kúposra, a mellékelt kúpos szeghez. Szóval a ha nincs szeg akkor még lehet bele tenni.

Előzmény: laacika, Tegnap 11:37:39 [5465]


laacika | 2860    Tegnap 11:37:39 [5465]

Nincs kúpos szeg,egyik irány pozicionálására sem,azért kérdeztem.

Előzmény: Csuhás, Tegnap 11:22:01 [5464]

Csuhás | 5789    Tegnap 11:22:01 [5464]

Megjegyzem hogy szinte minden hagyományos gépen van egy csavaros kúpos szeg amit még az üzembe helyezéskor fúrtak be egy mérőtüskét kiórázva. Szóval a legegyszerűbb beállítás: Tegyük a helyére a kúpos szeget.

Előzmény: laacika, Tegnap 09:13:48 [5462]


nagysam | 66    Tegnap 10:19:42 [5463]

Én mindenképp az első módszert használnám (használom).
Ha lehet, közvetlen az asztalon, ha nem akkor valóban egy köszörült lapot mérve.
A második megoldásnál sok hiba összeadódhat.
A tüske ütésétől, a kúposság, a főorsókúpod állapota mind beleszólhat. Valamint egy átmérőn a tengelyirányt mérve nehezebb pontosan mérni.

Előzmény: laacika, Tegnap 09:13:48 [5462]


laacika | 2860    Tegnap 09:13:48 [5462]

Ki milyen môdszert ismer marôgépnél a vertilál fej pontos nulla fokos beállitásra?
Gondolatom szerint két môdon lehetne,vagy az orsóval forgatok körkörösen egy ôrát amitvel letapintok egy kb 200x200as köszörült lemezt ami az aaztalon van,vagy esetleg az asztalt tapintom le.
Vagy ha van mérőtüske akkor azt be a fejbe és az asztalra tett ôrával letapintani a tüskét függőleges (Z) irányú mozgással.


Szalai György | 8068    Tegnap 08:58:30 [5461]

Méhtelepről összebogarászott öntvényekről is hasznos lehet tudni, hogy nem repedtek-e.
És mindég jó a műhelyben egy patkómagos tekercs, ami tud fel és lemágnesezni.
Meg aztán érdekes is. Nőnek az unokák.
(A hétvégi kerti saslikozáshoz kivittem a kis oldalcsatornás fújómat fabrikettet izzítani. Az unokám sokáig fújta vele a földet, hangyákat, az öccsét, végül a kutya által szétrágott szivacslabda darabjait lődözte vele.)

Előzmény: jani300, Tegnap 08:48:11 [5460]


jani300 | 8976    Tegnap 08:48:11 [5460]

Ez jó dolog erről még nem hallottam .
A gond az hogy már nem nagyon van vas öntvény hengerfej .

Előzmény: nagysam, Tegnap 08:27:45 [5458]


Szalai György | 8068    Tegnap 08:44:19 [5459]

Köszi.
(Kell egy ilyen a műhelybe.)

Előzmény: nagysam, Tegnap 08:27:45 [5458]


nagysam | 66    Tegnap 08:27:45 [5458]

A hengerfej a hőtől simán így szokott vetemedni.
Mágneses repedésvizsgálatot végez a szaki.https://regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2010-0013_roncsolasmentes_es_roncsolasos_anyagdiagnosztikak/magnesporos_vizsgalat_elve.html

Előzmény: Szalai György, Tegnap 08:08:08 [5457]


Szalai György | 8068    Tegnap 08:08:08 [5457]

Ti értitek?
Kicsit megakasztotta a (gondolat) menetemet, hogy nagy rutinnal a marófejre teszi a mikrométert. Hasonlóan, mintha egy tokmányban hagyná a tokmánykulcsot.
Az is érdekes, hogy a munkadarab közepe lejjebb van vagy egy tizeddel, mint a két vége? Ilyen hibás volt gyárilag, vagy mert épp középen húzatta le két csavarral?
Az a zöld műanyag villanyszerszám, az meg mi és miért kell megfújkálni?

Előzmény: vadember, 2020-03-30 21:27:02 [5450]


Csuhás | 5789    Tegnap 07:46:15 [5456]

Motor felújítók számára, síkolni.

Előzmény: TBS-TEAM, 2020-03-30 22:42:53 [5454]


hostya | 2547    2020-03-30 23:54:33 [5455]

Szerintem ez egy "célgép", Ilyen és hasonló feladatokra..

Előzmény: vadember, 2020-03-30 21:27:02 [5450]

TBS-TEAM | 390    2020-03-30 22:42:53 [5454]

A kérdés az, hogy miért gyártottak olyan marógépet ami köríven jár ?


sidius | 31    2020-03-30 22:21:37 [5453]

Ezeknek az SV Otto-motoroknak elég egy jó közelítő sík felület is. Pont ilyen a Briggs motor felépítése, amit sokan "fűnyíróként" használnak. Se nagy kompresszió, se túlzott pontossági igény, se teljesítmény. Egy OHC versenygép hengerfejét tényleg síkra marni, na az már kihívás. Nem is mindennapi kihívás...


nagysam | 66    2020-03-30 22:03:58 [5452]

Ha a fejet X irányba kióráztad, hogy a maród elöl-hátul egységesen visz, biztos sík lesz a felületed.
Ha ezt több lépésben csinálnád, és Y irányban van a fejnek kis hibája, vagy az asztalod már kicsit bukik előre, biztos lépcsős lesz az átlépésed.
És még gyorsabb is.

Előzmény: vadember, 2020-03-30 21:27:02 [5450]


sanyi84 | 1233    2020-03-30 21:39:38 [5451]

Mivel megmondták a semlegesbe hülye vagyok ezért egy hülye tipp:
Mert köríven fordítva a szerszámot pontos sík készíthető, és egyszerűbb a kivitele.

Előzmény: vadember, 2020-03-30 21:27:02 [5450]


vadember | 1441    2020-03-30 21:27:02 [5450]

Mi a haszna, hogy köríven dolgozik ez a marógép?



laacika | 2860    2020-03-29 17:00:40 [5449]

Ha vakinek Strigon Me 250 es en színusz vertikálfeje van (szögfej) attól kérdeznék telefonon valamit az olajzásával kapcsolatban,hogy jól gondolom e a dolgokat.
Köszönöm!

  


sidius | 31    2020-03-29 11:34:51 [5448]

Üdv Mindenkinek!
Ezt a marógépet tíz éve használom, mára szinte mindent ki is javítgattam rajta apránként.
Próbáltam kideríteni, hogy milyen típus és gyártmány, de eddig nem sikerült. Esetleg ha valaki felismeri megosztaná velem az információt? Adattáblája nincs, nem sokat használhatták, de egy ideig biztosan nem túl értő kezekben volt. 3-as Morse kúppal csatlakozik, a főorsó szintén ugyanúgy. A támcsapágya nincs meg, asztal előtolása volt, de összetörték, hozzám már az alkatrászei se jutottak el. Az aztal 400 mm-t mozog, fecskefarkas, a többi szán lapos vezetékes. Hatféle orsó fordultszám állítható be, három mechanikusan, és két motorfordulatszám.
A vertikálfej tengelyén az anyagminőség mellett 1984 -vélhetően évszám áll, de ez sem biztos, hogy a fej eredetileg erre a gépre való. Úgy tűnik, hogy a gépet nem festették át sosem, ez lehet az eredeti színe.

  


frob | 1731    2020-03-20 08:38:12 [5447]

a nyomás növelésétől csak a résveszteség növekszik, elvileg optimális esetben a rugózó alkatrészek alakformálódása után a szállított mennyiség ugyan annyi

Előzmény: laacika, 2020-03-20 05:21:02 [5445]


Csuhás | 5789    2020-03-20 07:47:35 [5446]

A fogaskerék szivattyú fojtásától nem csökken a szállított mennyiség. Csak a nyomás növekszik. Ha nagyon fojtod akkor valami valahol törni fog. Ezért javasoltam a rugó terhelésű fojtást, mert az egyenletesebb, hőmérséklettől, viszkozitástól kevésbé függő nyomást állít be.

Előzmény: laacika, 2020-03-20 05:21:02 [5445]


laacika | 2860    2020-03-20 05:21:02 [5445]

Ki mostam mindenhonnan tisztességesen a régi olajat,ma beszerzek hidraulika olajat és vissza teszem az előtolóművet,ha úgy is visit akkor megpróbálom egy nagyon egyszerű folytással de úgy hogy a mágnesszelep után a kenési pontokra vezető csőszakasz kezdetén,azért itt és nem a szivattyú és a mágnes szelep között mert akkor valósznű hogy villámjáratnál lassabban tudná kinyomni a munkahengert mert ugye ha valamilyen szinten folytom akkor a szállitott mennyiség is csökken valamilyen szinten.
Jól gondolom?

Előzmény: Kopirnyák, 2020-03-19 10:06:19 [5442]


Kopirnyák | 1863    2020-03-19 21:39:25 [5444]

Én azért javasoltam neki hogy rakja a szabályozható fojtással össze, mert 1.: van neki, 2.: így bontani nem kell semmit, csak beállítani ha szükséges.

Előzmény: ANTAL GÁBOR, 2020-03-19 14:45:30 [5443]


ANTAL GÁBOR | 4157    2020-03-19 14:45:30 [5443]

Túldimenzionáljátok azt a fojtást . Egy lyukas kétfilléres is lehetne egy hollandi alatt .
A viccet félretéve : minden további nélkül könnyen kivitelezhető egy fojtás egy kifúrt alátétkarikával . A Thorichelli egyenlet ismeretében ki is számolható de elsőre egy 2.5 mm es furatot csinálnék , és ha nagyon fojt akkor felfúrnám 3-3.5 re

Előzmény: Kopirnyák, 2020-03-19 10:06:19 [5442]


Kopirnyák | 1863    2020-03-19 10:06:19 [5442]

Építsd a körbe a fojtószelepet, ha összeszerelve csendben üzemel (amire van esély) akkor nyitott állapotban hagyod, ha hangja van, akkor fojtod. Amúgy megjegyzem, mivel fogaskerék szivattyút kell a rendszerben üzemeltetni, nem jársz rosszul ha hidraulika olajat teszel a rendszerbe, mert ha felhabzik az olajad -ami a videón is látható- ugyanúgy csak a szart pofozod, de se rendes nyomásod, se halk üzem nem várható. Ezt nekem szerszámgép felújítással foglalkozó cég ajánlotta, az Agip pedig kifejezetten ajánl egyes hidraulika olajakat vegyes üzemre szerszámgépekbe.

Előzmény: laacika, 2020-03-18 22:34:10 [5441]


laacika | 2860    2020-03-18 22:34:10 [5441]

Még nem.
Ha egy órás "visszadobom" lenne már rég kipróbáltam volna de nagyon kutya betenni a helyére.

Előzmény: Kopirnyák, 2020-03-18 20:16:30 [5440]


Kopirnyák | 1863    2020-03-18 20:16:30 [5440]

Összeépített rendszerrel is próbáltad?

Előzmény: laacika, 2020-03-18 19:10:40 [5439]


laacika | 2860    2020-03-18 19:10:40 [5439]

Akkor úgy gondolod semmi gond és tegyem vissza a gépbe?
Hogy őszinte legyek szinte biztos vagyok benne hogy ha vissza kerül a helyére nem lesz akkora folytása hogy csendbe legyen és nem is könnyű visszatenni,magyarul egy szo.ás.
Már tegnap azt mondtam visszateszem a picsába és ilyen marad de nagyon zavaró a hangja.
Külső olajazivattyút meg biztis hogy nem fogok kiépíteni.

Előzmény: Kopirnyák, 2020-03-18 16:52:44 [5438]


Kopirnyák | 1863    2020-03-18 16:52:44 [5438]

Igazából már nem értelek. Levideóztad, ha fojtod elhallgat. Most akkor mi a gond? Szabad áramlással míg élsz kerregni fog.

Előzmény: laacika, 2020-03-18 15:20:19 [5437]


laacika | 2860    2020-03-18 15:20:19 [5437]

Igy gondolom én is csak ahhoz szerintem elég lenne 2db szelep golyókkal,de ebbe 4db van.
Természetesen próbáltam minden esetben visszafelé is forgatni.
Ez egy vicc komolyan mondom

Előzmény: Lacibácsi, 2020-03-18 12:06:18 [5436]


Lacibácsi | 54    2020-03-18 12:06:18 [5436]

Remélem jól gondolom, hogy a golyós szelepek a szívó és nyomóágat állítják be attól függően hogy merre forog a szivattyú. Az előtolás motorja hajtja a szivattyút, és ez mindkét irányban működik.
Próbáltad fordítva forgatni a motort?

Előzmény: laacika, 2020-03-18 02:17:55 [5434]


laacika | 2860    2020-03-18 02:21:06 [5435]

A 30 as olaj a gépkönyv szerinti régi jelölés,a mostani Tcl 46 os szerszámgépolaj a megfelelője.

Előzmény: svejk, 2020-03-17 21:43:31 [5432]

laacika | 2860    2020-03-18 02:17:55 [5434]

Hogy őszinte legyek nem tudom mik azok a szelepek,3db van hátul mint ahogy a képen is látszik és 1db elől.
Soha nem lett megbontva szerintem a gép létezése óta.
Biztam benne hogy ott valami dugulás vagy bármi más rendellenes dologot találok de nem,igy szépen új alátétekkel összeraktam.
Rugók nincsennek,csak golyók.

Előzmény: ANTAL GÁBOR, 2020-03-17 21:21:41 [5431]


laacika | 2860    2020-03-18 01:56:58 [5433]

Köszi hogy utánna kerestél és mutatod hogy bizony ôriási külömbség van a két olaj között,de nem birtam magammal és felhigitottam gázolajjal,(tudom petróleumot használtak erre) de most csak ez volt kéznél.
Az eredény ugyan az vagy még rosszabb

Előzmény: TBS-TEAM, 2020-03-17 21:03:46 [5430]


svejk | 29682    2020-03-17 21:43:31 [5432]

Azt írtad lentebb 30-as olaj a gyárija.
Akkor most miért akarsz 46-ost venni bele?

Előzmény: laacika, 2020-03-17 20:20:32 [5427]


ANTAL GÁBOR | 4157    2020-03-17 21:21:41 [5431]

Látom azt a három golyót .Alapesetben a fogaskerékszivattyú nem igényel golyós szelepet ( nincs szívó szelep , nincs nyomószelep ) Akkor mik azok a szelepek ? Visszacsapók vagy valami valami rugó előfeszítésű túlfolyók? Jó lenne egy áramutas rajz .
Nekem a TOS esztergám is fogaskerékszivattyús kenésű , Szemre "hígabb" ( kisebb viszkozitású) az olajam .

Az E400 as gépkönyvben előírták a petróleum " higítású " olaj használatát

Előzmény: laacika, 2020-03-17 19:03:52 [5423]


TBS-TEAM | 390    2020-03-17 21:03:46 [5430]

10W40

  

Előzmény: TBS-TEAM, 2020-03-17 20:59:28 [5429]


TBS-TEAM | 390    2020-03-17 20:59:28 [5429]

TCL46 40C-on 46,4mm2/s kinematikai viszkozitása.
Átlag 10W40 olaj 40C-on 93,2mm2/s a viszkozitása.

Előzmény: laacika, 2020-03-17 20:20:32 [5427]


TBS-TEAM | 390    2020-03-17 20:49:25 [5428]

TCL46 100C-on 6,7mm2/s kinematikai viszkozitása.
Átlag 10W40 olaj 100C-on 12,5mm2/s a viszkozitása.
Hidegen mér roszabb a helyzet.

Előzmény: laacika, 2020-03-17 20:20:32 [5427]


laacika | 2860    2020-03-17 20:20:32 [5427]

10/40-es motorolaj.
Jelenleg nincs itthon Tcl 46 is szerszámgép olajam de rendelek és kioróbálom.
Addig lehet valamivel meghigitom ezt próbára.

Előzmény: vaskukac, 2020-03-17 19:31:41 [5426]


vaskukac | 471    2020-03-17 19:31:41 [5426]

Milyen vizskozitású az a "híg" motorolaj?

Előzmény: laacika, 2020-03-17 16:00:10 [5422]


vaskukac | 471    2020-03-17 19:30:58 [5425]

"és nem növelték meg az olaj viszkozitását a gyári érték fölé ( ezek mind a kavitáció mentes szívás alapfeltételei )"

Pontosan ahogy írod, én a viszkozitásra gyanakszom.
Nagyobb viszkozitású olajnál meg-megszakadhat a szívóágban a folyadék folyamatos áramlása, és ez is okozhatja a zajt.

Előzmény: ANTAL GÁBOR, 2020-03-17 07:44:27 [5420]


Csuhás | 5789    2020-03-17 19:15:33 [5424]

Nekem a kis gyalum olajozása megy fogaskerék szivattyúval. Ott a szivattyú tömbje egyben az olajelosztó is. Az egyik cső az olajfigyelő üveg után szabadon végződött. Úgy gondoltam, hogy ez miatt kicsi a nyomás, és kevés olaj jut fel a koshoz. Ezért fabrikáltam a cső végére huzalból forrasztva egy kis "ketrecet" amiben egy golyóstoll rugó nyom a cső végéhez egy hatos csapágygolyót. Így az egész olajozás jobban kezelhetővé vált, és a kos hamarabb és egyenletesebben kap kenést.


laacika | 2860    2020-03-17 19:03:52 [5423]

Igazatok volt,megfojtva a szivattyút abba hadja de szerintem ez a szintű megfojtás nem egészséges.
Lehet hogy még is csak a golyós szelepek adják ezt a hangot?
De hát na,minden egészséges és minden gyári.
Még a gépkönyvben irt olajjal illetve annak a megfelelőjével teszek egy próbát.
Itt van még egy kis videó:
https://youtu.be/ND_Sr6wRmHU

  


laacika | 2860    2020-03-17 16:00:10 [5422]

"A leírásban azt feltételeztem hogy a fogaskerékszivattyú térbeli helyzete nem változott meg ,a fordulatszáma a gyárilag előírt , a szívóvezeték keresztmetszete az előírt érték , és a hossza nem növekedett meg ,az olajtartályban a szint korrekt és nem növelték meg az olaj viszkozitását a gyári érték fölé ( ezek mind a kavitáció mentes szívás alapfeltételei"


Gábor,a szivattyú térbeli helyzete ugyan az,fordulatszáma:35Hz en ment de minden egyes prôbánál a névleges 50Hz en üzemelt,csak is azért ment alacsonyabb fordulaton hogy ne szórja annyira szét az olajat.
A szivórész maga a szivattyútestbe van,ide be van téve gyárilag egy szűrő,ami tiszta,itt nem lehet semmit változtatni.
Az olajszint megvan.
Híg motorolaj van benne a gépkönyv szerinti 30 as olaj helyett,de esküszöm hogy a régi olaj ami benne volt az se volt vékonyabb ha igen akkor egy hangya f@sznyival.

Előzmény: ANTAL GÁBOR, 2020-03-17 07:44:27 [5420]


Kopirnyák | 1863    2020-03-17 08:15:20 [5421]

Köszönöm a tudományos kiegészítést! Én a gyakorlati ismereteimre hagyatkozom, csak akkor mászok bele egy téma tudományos hátterébe ha szükséges, de ez neked ott lapul a fejedben. Valóban, egy nyomáshatároló/szabályozó szelep fontos része egy hidraulika rendszernek.

Előzmény: ANTAL GÁBOR, 2020-03-17 07:44:27 [5420]


ANTAL GÁBOR | 4157    2020-03-17 07:44:27 [5420]

A fogaskerék szivattyú a térfogat kiszorításos szivattyúk kategóriájába tartozik ( természetesen nem egy kopott szivattyút vizsgálva . A H(Q) síkon a karakterisztika majdnem függőleges , Vagyis fojtásos szabályzással a munkapont nem változik . A szállított mennyiség a fordulatszám és a geometria szoros függvénye . ( Q = n*q)
A szivattyúkat el szokták látni egy nyomáshatároló szeleppel
.
Ezzel már szabályozható a térfogatáram de üzemszerűen nem szoktak egy kenőszivattyút a nyomáshatároló vizszintes szakaszán járatni mert a fel nem használt olaj a nyomáshatárolón távozik és hővé alakul .

A szivattyú szívócsonkja általában nagyobb kerestzmetszetű mert ott a belépési sebességet ajánlott alacsony értéken tartani ( ha ott nagy lenne az ellenállás akkor kavitációs üzem alakulhat ki ami hangot is ad )

Csuhás javaslatát életszerűnek ítélem , egy fojtással megnövelhető a szivattyú nyomása ( a térfogatáram NEM fog megváltozni !) ilyenkor a tengelyekre hathat olyan erő jótékonyan csökkenti a zajt .

A leírásban azt feltételeztem hogy a fogaskerékszivattyú térbeli helyzete nem változott meg ,a fordulatszáma a gyárilag előírt , a szívóvezeték keresztmetszete az előírt érték , és a hossza nem növekedett meg ,az olajtartályban a szint korrekt és nem növelték meg az olaj viszkozitását a gyári érték fölé ( ezek mind a kavitáció mentes szívás alapfeltételei )

Előzmény: Kopirnyák, 2020-03-16 20:06:44 [5418]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 109 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊