HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Fémöntés házilag

Fémöntés házilag - Kérdések-Válaszok

 

Időrend:
Oldal 4 / 112 Ugrás ide:
Sorok:
|◄ Első  ◄ Előző   1  2  3  4  5  6  7  8   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

farkastibor | 620    2020-01-30 19:04:11 [5457]

ékszerész beágyazómassz az is egy gipszes anyag(szárítás kb 8óra )
fogász beágyazó anyagok gyorsabb és precízebb ( nem engedi a forma zsugorodását)
vákuumozni a fojékony giszet/maszát is kel , de nem fontos (felületi gyöngyözés keletkezik vákuumozás híján )
gravitációs öntés zömök formáknál lehet alkalmazni eredményesen
centrifuga/vákuum pedig precizios öntésnél
különben a foglalkozásom szobrász/formatervező

Előzmény: Szalmakutya, 2020-01-30 14:32:48 [5456]


Szalmakutya | 19    2020-01-30 14:32:48 [5456]

Röviden összefoglalom amit eddig tudok erről akkor.

Ha nem homokkal játszik az ember, akkor négyféle lehetséges forrása van a héjnak:

- gipsz + samott (nagyobb darabokhoz)
- profi öntős slurry, ami nem etil-szilikátos és nem kell állandóan keverni (szintén inkább nagyobbakhoz)
- ékszerész beágyazómasszák
- fogász beágyazó anyagok

Amit eddig láttam, abból a legdrágább opció a fogász, a legolcsóbb a gipsz + samott. Mindegyik héjat hőkezelni kell, vagyis ki kell égetni, a viasz eltávolítása után, méghozzá elég komolyan, 500-700 fokon, sok óráig. Kivétel a fogász anyag, aminek elég fél-egy óra (ergo lehet hogy nem is olyan drága). Mindegyikhez lényegében indokolt az elektromos megoldás mert a gázos durvulástól szétmegy.

Azt hogy melyik mennyire pontos, nem tudom, de az a tippem hogy a gipszsamott a legkevésbé pontos, és a fogász anyag a leginkább az.

Az ékszerészek-fogászok vagy centrifugát, vagy vákuumot használnak, ergo lehet hogy ezek kellenek is a jó eredményhez. Mindkettő megoldható kis barkácsolással.

Előzmény: farkastibor, 2020-01-29 22:12:01 [5455]


farkastibor | 620    2020-01-29 22:12:01 [5455]

Én sem tálalók linket sajnos ( fogtechnikai szaküzletből szoktam beszerezni )
2-komponensű Silikan+Silisan ,kiégetés 700~900 C
gipsz + samott recept , közepes/nagyobb méretű szobroknál alkalmazzák.
a gisz kiégetés lényege " lassú és fokozatos hőfok emelés" kalcinálás.

Előzmény: Szalmakutya, 2020-01-29 21:31:47 [5454]


Szalmakutya | 19    2020-01-29 21:31:47 [5454]

OK, az már kezd világos lenni hogy valamilyen égető kemence nélkül nem úszom meg végül..

Ezt én a képen Silikan-nak olvasom, de nem sikerült Mo-on találnom gyors netes kereséssel. Tudsz esetleg linket?

Ha jól látom, ezt is ki kell égetni szép lassan, meg kb minden ilyet. Kollega ajánlott másik fogász gipszet, de azt is ki kell égetni kb 700 fokon. Van a gipsz + samott recept, de detto, azt is ki kell égetni, bár elég neki az 500 fok.

Ha a gázos kohómba rakom, akkor ezek mind pillanat alatt darabokra repednek.

A gipszről már elég sokat olvastam, az az alap baj ahogy a vízzel kötést alkot.

Előzmény: farkastibor, 2020-01-29 19:55:34 [5452]


farkastibor | 620    2020-01-29 20:09:31 [5453]

Silisan

  

Előzmény: farkastibor, 2020-01-29 19:55:34 [5452]

farkastibor | 620    2020-01-29 19:55:34 [5452]

mondta is hogy ,,heat is too much,, na meg a nyílt láng sem jo , nekem egy elektromos kemencém van termosztáttal ( a hőfok fokozatosan emelem)
gisz (sima gipsz) is lehet
de ha profib dolgot akarsz használhatod a fogtechnikus gipszet (Szilisan )

    

Előzmény: Szalmakutya, 2020-01-29 09:21:46 [5451]


Szalmakutya | 19    2020-01-29 09:21:46 [5451]

OK, de ez nem csak gipsz, a színe alapján (nem mondja, mi, de gondolom homok lehet még benne). Itt az előző videója, ahol tiszta gipsszel próbálkozik, szét is megy az első:

https://www.youtube.com/watch?v=FeTprFG__1M&feature=youtu.be

Előzmény: farkastibor, 2020-01-28 22:42:13 [5450]


farkastibor | 620    2020-01-28 22:42:13 [5450]

Próbáld meg a következő tehnikát
1 gipsz formába(nagyob szobroknál ajánlatos drótháló)
2 gipsz szárítás/kiégetés
nem szabad nyílt lángon kiégetni (elektromos kemencében történik "Kültérben") a hőmérséklet ne haldja meg a 650 fokot (kb 2/3 óra mérettől függő)
szárítás/kiégetés után "rögtön" kiönteni olvadt fémmel

Előzmény: Szalmakutya, 2020-01-28 13:06:59 [5449]


Szalmakutya | 19    2020-01-28 13:06:59 [5449]

Nem tudom mekkora figurákban gondolkodsz és milyen pontos öntést akarsz, és főleg miből..

Ilyen pici figurákra - ékszerre két módszert láttam, a centrifugásat meg a vákuumosat. Mindkettőről érdekel, amit tudsz vagy tapasztaltál. Mindkettő reális házilag is.

Előzmény: Bokszer, 2020-01-21 19:50:51 [5447]


Szalmakutya | 19    2020-01-28 13:03:54 [5448]

Sziasztok,

Nincs egyelőre sok tapasztalatom, a tanulási fázisban vagyok. Engem magamat a homokos-dobozos öntés nem érdekel annyira, mert nem olyan formákban gondolkodom (de persze biztos tök poén az is).

Több sikertelen öntésem volt, mind pici. Először gipsszel, aztán gipsszel és homokkal próbálkoztam, ezek felejtősek.

Egy 3d nyomtatott kis farkasfej volt az, ami értékelhető lett, de azért nem jó. Most szereztem nagyon apró szemű samottot (kerámia üzletben), 1/3 gipsz 2/3 samottal fogok legközelebb próbálkozni. Ehhez kell valami erősítés is, mindenféle házi és kisipari receptek vannak rá.

Amit írtatok is itt, az etilszilikátos héj nem reális otthoni felhasználásra, mert 24 órán át kell keverni folyamatosan.. Vannak ezt kiváltó anyagok, amiket kb 2 hetente kell átkeverni. A legközelebbit amit találtam, Németországból tudom beszerezni, SuspendaSlurry a neve. Az a nagy plusz benne hogy ezt elég sokan használják USA-ban, azaz ki van próbálva, youtube-on is van róla használható. Van egy arc, aki pl nem kiégeti belőle a viaszt, hanem kiforralja egy nagy üstben, ami sok szempontből jobb. Az anyag nem éktelenül drága, a szállítás viszont igen, és a fagytól tönkremegy, ezért tavasszal lehet behozni.

Ami nagyon jó, hogy mindenki akivel dumáltam, kedves és szívesen megosztotta amit tud.

Mars tégelyek, a 2-4 kilós kisebb tégelyek 4000 Ft körül vannak. Nem próbáltam még ki, nem tudom, hány öntést bír stb. Kínából lehet behozatni olcsóbban de azt hiszem nem fogok, a szokásos minőségi para miatt, és annyival nem olcsóbb.

A viaszok.. az egy külön móka.

Még egy dolog, az aluminium lathatólag egészen más világ mint a bronz.

Előzmény: Bokszer, 2020-01-21 19:50:51 [5447]


Bokszer | 59    2020-01-21 19:50:51 [5447]

Leírnád röviden a tapasztalataidat, hogy mi is tudjunk tanulni?! Én most kisérletezem a 3D nyomtatott tárgyak beágyazásával és kiöntésével. Ha előre jutok, beszámolok róla.

Előzmény: Szalmakutya, 2020-01-21 07:47:56 [5444]


szaffibetti | 288    2020-01-21 19:02:30 [5446]

Ma már sok helyen a szobor öntészetben nem használják az etilszilikátos hélyat, hanem az úgy nevezett gipsz samottot.
Gipsz és téglapor keveréke. Kétéve hallottam elősször róla, mivel a lánykám, akkor kezdet szobrásznak tanulni. Sokkal olcsobb, de jobban még nem jártam utána.

Előzmény: Szalmakutya, 2020-01-21 07:47:56 [5444]


xsugix | 182    2020-01-21 11:47:38 [5445]

Az árakat lehet tudni? Mármint a tégelyekét. Nagyságrendileg mire lehet számítani.

Előzmény: Szalmakutya, 2020-01-21 07:47:56 [5444]


Szalmakutya | 19    2020-01-21 07:47:56 [5444]

Igen, voltam Csepelen, az Öntöde utcában és vettem pár Mars tégelyt. Sikerült beszélnem is pár hozzáértővel, sokmindent megtanultam.

Persze, mint minden hobbiban - szakmában, itt is megvannak az erős vélemények.

Például, hogy otthon nem lehet kerámia héjat építeni, adjam fel, mert 24 órán át kell kavarni folyamatosan a kerámia iszapot, hogy ne üljön ki.

Nos, ez igaz a hagyományos iszapra, de lehet kapni olyan iszapot is (Németországban) amit csak kéthetente kell keverni és direkt otthoni hobbi felhasználóknak van.

Na, szóval lassan tanulok bele..

Előzmény: Bokszer, 2020-01-20 20:09:33 [5443]


Bokszer | 59    2020-01-20 20:09:33 [5443]

Sikerült lépned a témában?

Előzmény: Szalmakutya, 2020-01-14 08:39:56 [5442]

Szalmakutya | 19    2020-01-14 08:39:56 [5442]

Köszönöm, megkeresem őket.

Előzmény: Bokszer, 2020-01-11 21:38:43 [5441]


Bokszer | 59    2020-01-11 21:38:43 [5441]

Szia! Csepelen próbáld meg az öntészeti anyagokat beszerezni. Például itt :http://www.foundex.hu/#kapcsolat

Előzmény: Szalmakutya, 2019-12-25 13:35:28 [5440]


Szalmakutya | 19    2019-12-25 13:35:28 [5440]

Üdv,

Bronzból szeretnék kisebb szobrokat önteni otthon. Bronzom van, kovácsolgatok úgyhogy egy pb palackos kohót is össze tudok dobni, megvan hozzá minden. Viaszveszejtésben gondolkodom. Pár dolgot még nem egészen értek, de.

Első kérdések:

- Van öntős bolt Pesten vagy a közelben valahol?
. Hol kapok jó grafit tégelyt Mo-on? ebay-ről nem rendelnék, nem tudom, milyen minőségű. 2-3 kg-os elég lenne első körben.

Boldog karácsonyt mindenkinek.


farkastibor | 620    2019-12-14 18:58:12 [5438]

Előzmény: Ati, 2019-12-13 16:07:43 [5429]


sufnituning | 2848    2019-12-14 18:43:36 [5437]

Előzmény: Ati, 2019-12-13 16:07:43 [5429]


Ati | 1120    2019-12-14 15:28:12 [5436]

Köszi mindenkinek!
Ha valaki mintakészítésre adná a fejét, a ha habosított PVC kiválóan alkalmas. Festeni sem kell,simára csiszolható, nem tapad hozzá a homok.


xsugix | 182    2019-12-14 06:49:48 [5435]

Előzmény: Ati, 2019-12-13 16:07:43 [5429]


kmajer | 527    2019-12-13 20:13:43 [5434]

Előzmény: Ati, 2019-12-13 16:07:43 [5429]


B.Zoltán | 1638    2019-12-13 18:50:49 [5433]

Előzmény: Ati, 2019-12-13 16:07:43 [5429]


ebalint | 1655    2019-12-13 18:18:46 [5432]

Előzmény: Ati, 2019-12-13 16:07:43 [5429]


izbeki | 1047    2019-12-13 18:17:39 [5431]

Nagyon szuper!

Előzmény: Ati, 2019-12-13 16:07:43 [5429]


svejk | 31257    2019-12-13 18:12:20 [5430]

Előzmény: Ati, 2019-12-13 16:07:43 [5429]


Ati | 1120    2019-12-13 16:07:43 [5429]

Elsőre, szinte tökéletes.

  

Előzmény: Ati, 2019-12-12 18:21:59 [5428]


Ati | 1120    2019-12-12 18:21:59 [5428]

Átterveztem az alkatrészt, így elsőre sikerült.

A másikba vágtam 2 ablakot, csak így szerintem nem lesz jó az áramlás, valószínűleg 2 helyen kell betöltenem az anyagot. Na meg kell egy nagyobb formázószekrény.

      


Ati | 1120    2019-12-10 21:55:35 [5427]

Ja és még itt van ez is. Ezt sem tudom fordítva önteni, de ha kivágom a tömör hátlap egy részét, jó lehet. Átlátszó lesz, kevesebb anyag kell.

  

Előzmény: Ati, 2019-12-10 21:35:35 [5426]


Ati | 1120    2019-12-10 21:35:35 [5426]

Ja de ettől még nincs elvezetve az olvadékkal körbezárt belső 3 helyről a gáz.

Előzmény: farkastibor, 2019-12-10 19:55:49 [5425]


farkastibor | 620    2019-12-10 19:55:49 [5425]

Forditott esetben .

      

Előzmény: Ati, 2019-12-10 19:24:54 [5423]


Ati | 1120    2019-12-10 19:40:24 [5424]

A képen láthatónál felfelé álltak a könnyítések, fentről lógott bele a homok és drótok voltak benn hogy ne essen le.A mostaninál ezt nem tudom megoldani mert 60mm mély, ez nem fog fent maradni az tuti.

  

Előzmény: Ati, 2019-12-10 19:24:54 [5423]


Ati | 1120    2019-12-10 19:24:54 [5423]

Ezzel nincs gond,így könnyű lenne kiönteni, ha tudnék ilyen homokmintát készíteni, én fordítva próbáltam.

Előzmény: farkastibor, 2019-12-10 17:51:07 [5422]


farkastibor | 620    2019-12-10 17:51:07 [5422]

5 fokos dőlésszög esetén , megváltoznak a dolgok .

          

Előzmény: Ati, 2019-12-10 13:12:19 [5415]

nagysam | 120    2019-12-10 16:00:36 [5421]

Ahogy a videókat elnézem, a rövidnadrág kötelező

Előzmény: Ati, 2019-12-10 15:43:28 [5420]


Ati | 1120    2019-12-10 15:43:28 [5420]

Itt van ez is, nyoma sincs a gázképződésnek. Csak a homok lehet ritkább szerkezetű.

Megoldottam, betömtem a 3 könnyítést.


nagysam | 120    2019-12-10 15:40:31 [5419]

Öntéssel nem foglalkoztam, de fröccsöntéssel igen.
A magokat a befolyó anyag körbezárja, és az ott maradt gázok nem tudnak eltávozni.
Minél inkább egyik végéről kezdenéd feltölteni, az előbb alul terülne, és a másik végén hagyott túlfolyón távozna.
A furat nem segített, mert ott nem eltávoztak a gázok, hanem a mag folytatását hoztad létre, ami még helyet zárt el a gázoktól, + még meg is kellett kerülni azokat az anyagnak.

Én a szemben lévő oldal alját támadnám meg, furatok nélkül.

Előzmény: Ati, 2019-12-10 14:01:32 [5418]


Ati | 1120    2019-12-10 14:01:32 [5418]

A fazék forma miatt marad bent a gáz, ezért raktam rá a 3db 16-os furatot.

Azt értem nekem miért nem jó, csak azt nem értem hogy ezeknek miért,nincs gáz.

Előzmény: Rabb Ferenc, 2019-12-10 13:24:01 [5417]


Rabb Ferenc | 3855    2019-12-10 13:24:01 [5417]

Gázelvezető lyukakat (légzőcsatornákat) tettél a kritikus helyekre?

Előzmény: Ati, 2019-12-10 10:15:00 [5412]


Ati | 1120    2019-12-10 13:14:22 [5416]

Ha vízüvegesre csinálnám ki lehetne, ha nem lesz más megoldás....

Előzmény: Csuhás, 2019-12-10 12:53:05 [5414]


Ati | 1120    2019-12-10 13:12:19 [5415]

Sajnos ezt nem lehet megfordítani, még felállítani sem.60mm mélyek a zsebek,a saját súlyától leszakad. Régebben öntöttem hasonló könnyített tárgyat fordítva, de az csak 20mm mély volt, az is határeset.

Előzmény: farkastibor, 2019-12-10 12:41:33 [5413]


Csuhás | 6222    2019-12-10 12:53:05 [5414]

Nem lehetne kiszárítani a formát az öntés előtt?

Előzmény: Ati, 2019-12-10 10:15:00 [5412]


farkastibor | 620    2019-12-10 12:41:33 [5413]

A szimulációs eredmények , érdemes lenne fejjel lefelé önteni.

    

Előzmény: Ati, 2019-12-10 10:15:00 [5412]


Ati | 1120    2019-12-10 10:15:00 [5412]

Sziasztok!
Ismét problémába ütköztem. A képen látható alkatrész Belsejéből nem tud távozni a gőz. Gondoltam hogy baj lesz vele ezért van a 3 furat,de ez sem segít. Nincs kedvem kísérletezni, valami tuti megoldást keresek. Nézegettem videókat, az Ázsiaiak köcsögöket öntenek fejjel lefelé és nincs ilyen gondjuk, ráadásul gyorsan is töltik be az anyagot.
Van valakinek ötlete? Esetleg nagyon lassú öntés, hogy legyen ideje kiszáradni a homoknak?

  


vadember | 1655    2019-11-11 21:45:47 [5411]

Köszönöm, elfogadom a felajánlást! Talán képes feloszlatni némi homályt a fejemben. Van bőven.

Előzmény: TROMF22, 2019-11-11 21:22:39 [5410]


TROMF22 | 1107    2019-11-11 21:22:39 [5410]

Szia Tamás!
Ha ez érdekel, szívesen kölcsön adom olvasásra, másolásra.
Alapvetően ipari szemléletű könyv, de elég jó magyarázatok és példák is vannak benne.

  

Előzmény: vadember, 2019-11-11 20:58:36 [5409]


vadember | 1655    2019-11-11 20:58:36 [5409]

Ez mind igaz amit írtál, de nem ezt kérdezted.
A pontos értékeket pedig csak kísérletezéssel lehet meghatározni. A szakirodalom biztosan ír róla, de nekem olyanom nincs.

Előzmény: Szalai György, 2019-11-11 20:22:53 [5408]


Szalai György | 8881    2019-11-11 20:22:53 [5408]

A felmelegedési idő ugyan növekedhet, de az elérhető hőmérséklet a Curie pont fölötti örvényáramú tartományban valószínűleg megnő.
Az alacsonyabb frekvencián megnő a behatolási mélység, így az olvasztott anyag relatív belső impedanciája csökken, az örvényáram értéke megnő, az anyagba pumpált teljesítménnyel együtt.
Vagyis nő a melegítő hatás.
Gondolom.

Előzmény: vadember, 2019-11-11 19:54:43 [5407]


vadember | 1655    2019-11-11 19:54:43 [5407]

Akadálya a költség.
Az enyémnél láttam, hogy megduplázott kapacitással és hosszabb munkatekerccsel levitte kb. 40 KHz-re a frekvenciát. De ekkor a felmelegedési idő növekszik, hiszen kevesebbszer váltunk pólust.

Előzmény: Szalai György, 2019-11-11 19:05:31 [5406]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 4 / 112 Ugrás ide:
Sorok:
|◄ Első  ◄ Előző   1  2  3  4  5  6  7  8   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊