Ez a ketyere tud szürkeárnyalatban gravírozni, vagy csak fekete-fehérben? Magyarul, arra vagyok kíváncsi, hogy mozgás közben tudja-e a lézer erejét kellő sebességgel változtatni ahhoz, hogy árnyalatot rajzoljon, vagy állandó erősség mellett a sebességet változtatja, vagy csak a lézer ki-/bekapcsolásával fekete-fehér képet készít.
Annyiból kell neki speckó, hogy alacsony feszültséggel is kinyisson rendesen, mert a normál FET-ek pl. modndjuk 8V felett nyitank ki, de vannak olyan típusok, aminek elég 5V is, meg hogy ne melegedjen, kicsi feszültség essen rajtuk kinyitás után is, meg goyrsak is legyenek, így nem mindegy miylen a típusa. De mivel itt a lézernél nagy áram nincs anynira, itt csak az alacsony nyitási feszültség az, ami a legfontosabb, a többi paraméter már nem életbevágó.
Persze, nagyon szívesen. Ez a szerkezet egy ilyen lézergravírozó:
Na most mint a videón is látszik, az illető paneljén sem egy olyan fet van, ami az enyémen volt, hanem lecsavarozható (gondolom jobban terhelhető is) Eredeti egy FU024N volt.
Probléma megoldva-
Oka: Mellényúlt a kis kínai a csomagoláskor, és kisebb diódához való panelt küldött. Írtam az eladónak, de ez egy másik, folyamatban lévő történet.
Amúgy nagyon tetszik a masina. Ez az első ilyen gépem.
Még egy kérdés. Itt egyik kolléga írta, hogy az arduinonak speckó fet kell. Ez mit jelent pontosan? (HSZ 13661)
Kettő darab fetet vettem. Mind a kettővel működött, csak a rossz firmware miatt cserélgettem. (Típusok: IRLZ34NPBF, IRL540N)
Mind a kettőt itt tanácsolták a fórumtársak. (Mégegyszer köszi)
A firmware megbüdösödésére egyetlen logikus magyarázatot találtam: Amikor az eredeti fet megdöglött, folyamtosan égett a lézer, és nem tudtam szoftveresen lelőni. Mivel akkor még nem tudtam, hogy a fet nyúvadt ki, ezért megpróbálkoztam egy újratelepítéssel. Driver, firmware, stb. Na most több firmware is le volt töltve, és szerintem a nagy kapkodásban egy hibásat töltöttem fel, amire ma jöttem rá, mikor megpróbálkoztam egy másik firmware-el.
Ha a progrma valamitől meghülyül és a kimenete csak úgy lebeg, akkor félig meddig kinyithatja a FET-et, ami így szépen megsülhet, de ez is csak akkor, ha a kimenet lávba nincs megterhelve valami elelnállással pl. mert kihagyták belőle, ez az olcsó cuccokkal megeshet.
Ahogy mex kolléga írja, a FET fém háza és a drain kivezetése galvanikus kapcsolatban van. Ráadásul ez a kivezetés a vezérlőkártyának az aktív kapcsolt kimenete, nem szerencsés a gép vázára kötni.
Egyébként milyen FET-et raktál be?
Azt mondjuk nem értem, hogy az arduino-ba égetett eredeti firmware mitől "büdösödött" meg, pláne úgy, hogy ezt maga az áramkör túlélte.
A diódákat felejtsd el! A léptetők tekercseit +/- polaritású feszültséggel táplálja a meghajtó, ezt fogja a dióda megakadályozni. A ventilátor táplálásához nem tudok sokat hozzátenni, elvileg jó is lehet, mert kisebb kitöltésű vezérlőjel a diódát is kevésbé melegíti, és a venti alacsonyabb légszállítása is elég. Mindenesetre nem korrekt kivitel...
Értem. Szóval kockázatos. Akkor nem kötöm rá a vázra.
Igen, valóban a kártyáról kapja a tápfeszültséget. Nincs külön táp a diódának. A lapról bemegy 2 vezeték egy dobozba, amiben valószínű egy szabályzó lehet (nem bontottam ki), onnan pedig direkt a diódára és a ventillátorra.
Két dolog nem világos számomra. Miért kell a diódát és a ventillátort ugyan arra a körre tenni? Van valami biztonsági szerepe? Mert így a diódára küldött feszültség a ventillátorra is hatással van. Ez normális?
A másik... Arra gondoltam, hogy beraknék a léptetőmotorok elé 1-1 sima diódát, hogy az áram ne tudjon visszafolyni a lapra. Ha most megmozgatom a motorokat, egy kis led világítani kezd a lapon. Szerintetek?
Maga a lézerdióda eléggé érzékeny eszköz, (túlfeszültségre meg pláne),és kapcsolási rajz ismerete nélkül nem lesz jó vége, ha a fet drain kivezetésér szigetelés nélkül a vázra kötöd.
Remek. Jobb, mint új korában. Kicsit futtattam és a fet nem is langyosodott. Tesztelem még pár napig és ha nem melegszik, akkor beforrasztom a panelre, és max kap egy kis bordát, vagy még azt sem. Ha meg melegszik, akkor kap egy rendeset. A lényeg, hogy ismét működik a gép.
Nagyon szépen köszönöm mindenkinek a segítséget.
"On the road again!"
ManóBá | 152
2017-12-21 15:28:19
[13680]
Ne csavarozd a vázhoz! Elég lesz neki egy kis hűtőborda.
12 volthoz az nagyon kevés lesz, szerintem. A mai nagyfényű ledekhez bátran be lehet 10k-t is tenni. (A kék ledeket 5V-ról is 10k-val használom és kiég a szemem tőle...)
Még az is lehet hogy az arduinód is sérült nekem eleve volt meg van itthon 3-4 db több fajta firmware el felvértezve hogy éppen milyen típusú meló van rá
Elég frankón tudtam vele fotót is gravírozni, abban a 3 napban, amíg működött. lehetett állítani, hogy mennyi ideig világítson meg egy pixelt, előtolást, intenzitást. Meg különböző módok voltak a pályák generálásához. Van, ami soronként megy van, ami csak kontúrt vág, stb stb.
De ez mind mellékes. Valamiért nem szabályozza a rendszer a kimenő jelet, legyen az bármilyen is, és nem tudom miért.
A fényerő szabályzás nem is fog soha rendesen működni. Van rá lehetőseg de nem a lézer fényerejét szabályzod hanem a lézert vezérlő meghajtó tápfeszültségét. Soha nem lesz olyan a végeredmény mint egy ttl meghajtású. Ha fotót akarsz gravírozni ott a grbl laser avval 1 bit es képet nagyon gyorsan lehet csinálni. Ha vektort konturt akarsz vágni akkor meg aspire saját postprocival.
Dokumentációja nincs , ahol le van írva hogy működik ?
Modnjuk mindegy, mert ez alapján ez úgy működik, hogy vagy bekapcsold, vagy kikapcsolod, de ennek így nem szabályozhatóa teljesítmánye, ez nem arra van kitalálva, hanem arra, hogy pl. vgsz vele valamit és ahol vége a vágásnak, ott kikapcoslja a proci, majd a következő vágandó szakasznál meg visszakapcsolja. Legalábbis én ezt látom a kép alapján.
Feltöltöttem egy képet a lézerről. Két szál drót be, kis doboz, két szál drót ki, és az megy a diódára, ami egyben a ventillátort is hajtja. Külön táp nincs neki. Direkt rá van dugva a driverboardon lévő lézerkimenetre.
Ha erősítettem a dióda jelét, jobban pörgött a ventillátor is. Azért nem próbáltam eddig másik programokkal, mert nem működik jelenleg a fényerőállítás az eredeti beállításokkal sem, pedig az eddig jó volt.
Remélem nem írtam sok zöldséget... Feltöltöttem pár képet, amivel megpróbálom körülírni a kapcsolást.
Hátha közelebb visz a megoldáshoz. Most ott tartok, hogy ki/be kapcsolgathatom a diódát a mellékelt programmal, csak az erején nem tudok változtatni.. Átjumpereltem 5V-os lézerhez, hogy megnézzem kisebb feszültségen mit mond. Ott egész halványan hajtja a diódát, de állítani itt sem tudtam a fényerején. A 2. képen látható szoftverrel próbálom vezérelni (mert ez van hozzá, és nem ismerem az arduino lelki világát). Nos.. ha a gyenge fény mezejébe 5-öt írtam be, akkor frankón pislákolt, és tudtam fókuszálni, ilyesmi. Most pedig 5-nél is éget és 0-nál is, meg 100-nál is. Nem látok változást a fényerősségen.
ManóBá | 152
2017-12-20 20:08:58
[13665]
Nincs ehhez a bigyóhoz esetleg valami kapcsolási rajz? Ha igaz, amit leírtál, akkor ez egy elég egzotikus darab.
Mért szoftvesresen akarod vezérelni első körben, élesztés után elég lenne azt kipróbálni hogy TTL el ki be kapcsolgatod, meg ha már világit a lézer akkor valószinüleg müködik a szabályzás, ellenkező esetben már kiégett volna a dióda.
Ha közvetlenül az arduino hajtja a fetet akkor speciális fet kell oda. IRLZ34NPBF rom International Rectifier 55V, 30A, max.68W http://www.irf.com/product-info/datasheets/data/irlz34npbf.pdf
But the 68Watt is a little low, I would like a heavy mosfet. On Digikey I see lots of heavy mosfets, But I'am not sure if they work wel with an arduino pin/5v. Or if they switch fast enough for PWM? I selected some...
STP60NF10 from STMicroelectronics http://www.st.com/internet/com/TECHNICAL_RESOURCES/TECHNICAL...046750.pdf 100V, 80A, max.300W
Jó a kérdés. Sajnos ennyire nem értek hozzá. Az aurduino vezérli a tranzisztort, 256 biten és 0 a minimális, 255 a max jelszint. (zárt/nyitptt állapot.)
Dióhéjban: Bejön a 12V táp és rámegy a fetre, amit az aurdino nyit/zár. Onnan tovább megy 2 vezeték a lézer szabályzódobozába, onnan pedig szintén 2 vezeték a diódára és a ventillátorra egyszerre.
Nekem csak az a furcsa, hogy a ventillátor is úgy forog, ahogy a fet nyit, vagyis kis kakaón alig forog. Azt lehetett volna direktbe kötni, vagy van valami funkciója, amit nem ismerek?
De úgy csupaszon adták, se hűtés se semmi. Az a gyanúm, hogy mellényúltak dobozoláskor. Minden esetre írtam az eladónak a pótalkatrész reményében. Még vizsgálják az esetet.
Bíztam a gyáriban... Most rá lett rakva egy IRFBE30, mert az volt az egyetlen, de mégannyira sem bírja. Meg túlságosan kinyit. Nem tudom jár lejjebb venni a jelszintet és így is éget a pozícionáló pont.
IRL540N... Köszi szépen! Ennek ugyan olyan a nyitás/zárás karakterisztikája, vagy még be kell hangolni?
Jópofák, csak az a "baj" velük, hogy nem a szabásmintát lehet megvenni, hanem a kész terméket. Legalábbis amiket megnéztem közülük. Így már nem az igazi.
Kék lézer diódához milyen lencse kell hogy legalább 100 mm-re legyen a fókusztávolság a diódától? elkezdem a galvós lézer gravírozót, ami PIC32 mikrokontroller alapú sd kártyán tárolt bmp képfájlt rajzolja ki raszterosan, még nincsn kész de egy 12 bites azaz 4096 képpontból álló sort 170ms alatt fut le úgy hogy a lézernek is változik a teljesítménye képpontonként.