Igen. Köszönet az Admin-nak! Persze ezek a gépek részemről már nem lesznek megépítve. Pedíg (szerintem) ilyen pontosságot elérni ... csak ilyen gyári lineár egységekkel és AC szervókkal lehetséges.
(Varsányi Péter | 2010-12-26 15:56:00 - ezen topik első kommentje) - itt 12.000 mm mozgás = zero hiba.
Szia Péter! Érdeklödnék hogy nincsen e elfekvöben 1-2 darab TDA1185 szabályzó IC-éd? s ha nincsen akkor kintröl nem e tudsz rendelni? Köszi
Varsányi Péter | 11584
2011-01-05 09:04:00
[70]
Az a kicsike... egy igazi "100W-os" (CSMT) azaz alapban 0,32Nm-es (csúcsban akár 0,95Nm) motor... csak rövidebb mint a CSMZ 100-as tesója. (és pont a fele az inerciája) Egy jó cég azonos telj. motorból mindig legalább két változatot gyárt - egy kis és egy nagy inerciásat... mert hol az egyik hol a másik jobb. Nem feltétlenül jó a minimálisan kicsi az inercia, ha azt is nézzük, hogy korlátozzák a max. terhelési inerciát is. (telj és gyártó függő adat... allowable load inertia vagy inertia ratio) Alatta pedig ipari és egy nagyon jó hatásfokú Planetary 1/5(!)-ös áttétel... (inercia arányra 6-ot ír ki a vezérlő az auto tuningnál) Azaz ha kell(ene) 5x0,95Nm ~ 5Nm is tudna! Ez a 4mm-es orsón 7850N lenne (azaz 785kg tolóerő) Ezt már egy jó lendülettel lehet, hogy nem bírná ki a 10m átm. orsó. Ezért is van a max nyomaték azaz csúcsnyomaték korlátozva a vezérlőn... a végső korlátozást majd a kialakult Z fejegység tömege (és ennek a gyorsíthatósága) határozza meg... Jobb ha többet megy kb. alapnyomatékon és ekkor a fordulatszám emelhető a 3000rpm-es alaptartomány fölé...(de várhatóan még az alapnyomaték is elég lesz)
Mivel olyan kicsi lett a terhelési inercia arány (inertia ratio)... gondoltam felteszek egy 100W-os kis inerciás változatú AC motort próbának... A tesztek alapján jobb lett... kár a nagy inerciást ide elfecsérelni:) jól jön az majd ha nagy a terhelő inercia azaz orsó direkt hajtás kell
Feltettem elsőnek a Planetary áttételt és a 100-as mocit... (a tartó a 200-as DD hajtáshoz is elő lett készítve) A vezérlőben vissza vettem a max nyomatékot... azaz csak alap nyomatékot engedtem... (kb. 0,32Nm) 5X átt. után ez is iszonyat azaz kb. 1,5Nm...(ennek a 30%-a sem kellett) Nem húzza le a Z-t a tömeg...(ennél több is volt rajta mint a képen) csak akkor persze ha a vezérlő kikapcsolva a motoron van... szerencsére zárja a motor kivezetéseket...(ha bont megy le:)
Nem hittem, hogy az AutoTuning ilyen jó beállítja a hajtásláncot... 5X inerciát mért... több mint jóra állította be...
Majd teszek valami gyengítő pontot az átt. és a mechanika közé, hogyha valami "tragédia" történne azaz a vezérlő valamilyen oknál fogva nem tartaná a max nyomatékot akkor legyen hol szakadni... Ugyebár majd 5Nm egy 10mm-es átm és 4-es emelkedésű orsón ha "falat fog" sebességgel... persze a sebesség nem nagy most így a Z-nél... 40-60mm/sec...
Egy kis VIDEO ::::::::::::: ... még mindenféle beállítás előtt csináltam... persze ez a "terhelés" semmi az egésznek...(micsoda hüle hangja van a videón...nem értem:)
Kifilóztam...:) Mivel nem tudom, hogy Planetary vagy 200W-os... nem is baj... A motor és Planetary átt. kimeneti tengelye azonos azaz 12mm, sőt a távtartónak is 23mm jó... mindegyikhez azaz univerzálisra csinálom Aztán próba
Ver B. Feltenni egy 200W-ost... ennek már, hogy fel vagy le megy a mozgatandó súllyal édes mindegy... ráadásul ezekből vannak fékes változataim... Kicsit félek, hogy letekeri a Planetdrive-al együtt is a húzóerő...azaz a Z tömeg a relatíve nagy emelkedésű orsót.. (em:4mm) A motor vezérlőjében a nyomatékot és max. fordulatszámot vissza lehet ugyis venni... Ez sem sokkal hülébben néz ki rajt mint Planetary áttétel... "Közbetét" csinálás is egyforma meló...
Te tudod mekkora meló egy ilyen "semmiség" azaz csak ugyebár "tartók" a kész linárokhoz ... persze mindezt nagyon pontosan... De nem is a maga a "fizikális" megcsinálása hanem az egész kitalálása, hogy minden passzoljon össze minimálisan azaz minimális lehetőséget adni a rezonanciáknak... Ez sok csavarozgatás+ragaszgatás és menetfurkálás... persze sok meló, de bevált technika nálam Egybe van tőle a szerkezet... azaz max. merev.
Szia Péter! Nem tudtam hová tüntél, de mostmár világos. Ennyi furatot pozicióba...ráadásúl a lapok élébe fúrni, ennyi menetet befúrni, ennyi síkot megmarni, ennyi homokot kiszórni...ráadásul ilyen szépen egyenletesen. Na ehhez nem napok hanem hónapok kellenek. Legalább is nekem. Ebbe belevágni akkora lelkierő kell mint a piramisépítésbe. Emelem kalapom.
Most akkor szükséges a le-fel mozgó Z platformra, egy fegyversínnel rögzíthető, a Z-n elfordulni képes A axis. Ami szükség esetén egyetlen mozdulattal a helyére kattintható és a címkével együtt az üveget is megfordítja. Így lesz ez abszolút tali képes. (Ugyan azt álmodta, mint a csavarboltos? Ez már hátborzongató! Hi… hi…)
Biztos kap majd hideget is a hozzáértőktől, de azt meg kell hagyni hogy ez az igazi hobby, amikor valaki ilyen precízen meg tudja valósítani álmait. És szerencsére vannak sokan ilyenek még mellette a fórumozók körében, pl. KoLa, Vbodi, Sz.József, és még sokan Mások.
ez jó, így már téged nem b@szhat le vasas fórumtársunk hogy nem jók az arányok amit a képen látunk mind engem A gép amit alkotsz tuti lesz, nagyon teszik a precíz munkád.
Karácsonyra jött ajándékba (német import - a fiam az elkövető:)... de lehet, hogy a 2011 jan. 1 reggelt nem éri meg szegényke Csak 4,5 liter... és még adagolót sem adtak hozzá:) Kecskeméti fütyülősből is kellene ilyen szép, "alkoholista csoport ellátó" kiszereléseket gyártani... persze Whisky-s hordót sem/nem lehet kapni ... naja ilyen a hiánygazdaság
Egyszer Bangkokban egy Japcsit kínainak néztem... majdnem harakirit csinált rajtam ... de aztán próbálta elmagyarázni a különbségeket... és tényleg vannak... (JIM = Made in USA:)
A pia is kínai, mint az áttétel? Ők is úgy ismerik a mi betűinket, mint mi a övékét
Varsányi Péter | 11584
2010-12-29 19:08:00
[43]
Nem olyan nagy ám ez a gép...hogy lássátok az arányokat tettem hozzá egy "normál" üveg JIM-et Sajnos a címkét fordítva tették rá... biztos be voltak rúgva a gyártósoron
Varsányi Péter | 11584
2010-12-29 18:47:00
[42]
http://www.shimpodrives.com/... írják a flash-ben már... full nyomatékon 20.000 óra... Hol lesz/kell itt a maxja.? Soha...ötöde - tizede...
Mondjuk kottyanik... pl. orsón mérve 5 mikront... de a fejegység várhatóan 20-30Kg lesz... Azaz, hogy felfelé ezzel az "egyirányú húzótömeggel visszarúgjon" fél századot... akkora fogások/erők ezen a gépen nem lesznek...ha mégis az nem a végső "simítófogás" lesz Az X/Y irányba nem tenném be ezeket (ott ugyebár nem lenne "előfeszítés")... Vannak itthon spécibb német gyártmányok is... azok zero-sak... Talán a linearitása az aggasztóbb kérdés...de gondolom a japcsik már nem is tudnak olyan rosszat csinálni
Itt az adatlap... ABLE VRSF 5B 100 SPT Ratio: 1/5 (PDF).... szerintem élettartam is biztos elég... ezeket sem a hobbystáknak gyártják... Szíj? Akkor most hagyom abba a gépcsinálást ... Persze azon most nem kellene gondolkodni... 3-5000rpm-nél az meddig bírná? Meg milyen pontossággal... Ha kikopna... csere... de amíg el nem koptatunk egyet nem tudjuk De ennyi erővel sok minden elkophatna amiben "fogaskerék" van... az autóban a sebváltó 10.000-nél
Már annyiszor akartam kérdezni, hogy próbáltad-e már ezeket az áttételeket?! Sokkal szimpatikusabb megoldás mint a szíj, viszont nem tudom hogy mondjuk 5 arcmin kotyogás az mekkora problémát okoz?? Illetve azt tudom hogy mondjuk 5 arcmin egy 5mm-es orsón kb 1mikron kotyogást jelent, ami mondjuk még mindig kevesebb mint amit az anyára írnak! Meg azt nem tudom hogy mennyire tartósak ezek, mikor kopnak ki?
Ez lesz a kis szürke, vbodi-nak meg van az a kis piroskája.
Varsányi Péter | 11584
2010-12-29 17:37:00
[36]
Majd meglátjuk... elég "hosszú a táv" az X/Y ás a főorsó között... nade a Kami is megy valahogy és sok az ilyen elrendezésű gép...
Most ezt az áttételt kellene felvarázsolnom a Z-re Persze s csavarok és furatok messze nem akarodznak passzolni Utálok minden áttételt, de ez talán most kell... azaz enélkül is oké lenne, de igen "felemás mozgási dinamika" lenne fel/le... Persze 2 legyet is akarok ütni egycsapásra... remélhetőleg a féket is megspórolom...kikapcsolt vezérlőnél a motort "rövidre zárja" azaz nehezebb tekerni... és az 1/5-el még jobban... Persze ez a Planetary is nagyon jó azaz nem sok "szorulása" van... utálok hiába dolgozni... ha még sem oké... Persze tehetnék rájuk 200W-osokat is... abból van 2 egyforma és fékesek is... de igazából nem kell... főleg nem az "iszonyatos" Z dinamika és sebesség...
Elkészült a Z-n a közlap és a hozzá tartozó "forgácsvédelmi" megoldás. (alul nem zárom le - esztétikai okból - mert ott imád a por/forgács megmaradni) A motorszerkezet "összekötő lap" 20mm-es alu... "segédlemezek" 3mm-es eloxált alulapokból lettek... a profilok "OBI-s" eloxált profilok...(persze lehet, hogy a lemezeket is üveg fúvom) A tartóra annyi süllyesztett furat került amennyit találtam a lin egységen... nem kötelező mind becsavarni De jobb ez így... lehet, hogy mind berakom:) Mint a felső és alsó "védelmi egység" könnyen levehető (2xM6)...nem kell egész gép szétszed ha valamiért... az alaplapba be lett marva a helye, hogy egyértelmű legyen a pozíciója...
svejk | 33048
2010-12-28 11:41:00
[33]
Nicsak-nicsak, az elveszett Ember! Már azt hittük hogy a Fórumot magára hagytad
Nem lenne számháború, ha elfogadnád az előzetes számításokat, aztán majd a magad feje után csinálhatod ahogy akarod. (sajnos 4-5 évvel ezelőtt, mikor még nagyon sokunk gépe készült hozzáértés hiányában nem volt kivel kiszámoltatni előre ezeket a dolgokat, csak sejtések és kísérletek után készültek a többségében nem is olyan rossz szerkezetek)
A végén majd a nagyközönség eldönti hogy tetszik-e a géped, a hozzáértők pedig hogy jó-e Gondolom ez már találkozó kompatibilis lesz, vagyis mindenki láthatja majd élőben is.
Ez volt a legkisebb helyszükségletű ipari megoldás. Egyben a legjobb is. Nulla azaz nulla munkateret vesz el a Z től, ezért csábító, ráadásul legjobban bevált ipari megoldás. A gépről annyit öntvény megy rajta, azaz mocsok bőven van, harmonika is venne el mozgásteret. Az egész egység úgy néz ki mint a régi kocsiban használt hátsó napellenzők. Ám ez nagyon nagyon jó gép lesz, sosem kell másolni az ipari megoldást, mert nem termelékenységre hajaz a hobbista. Ha termel a gépén akkor sem. Iparnál is a mellékidő csökkentés miatt kell az 50-80 m es villámjárat. Horizontál gépeket láttam eddig többségében, egy két vertikált is. Nagyon jó lesz az új gép, Vertikális gépelrendezés is olyan amilyet említettél, nagy (200mm) orsó kilógással semmi baj.
Talán nem szégyen a komplett egységből "összelégózni" egy jó gépet Viszont a pontosságot az NSK adja...(ők kicsit jobbak mint én
Na persze nem is olyan egyszerű a feladat mint ahogy kinéz! Meg ugyebár 6db ilyen egyforma és relative széles egység eddig csak egyszer jött velem szembe ... Ami nem gyenge és nem kisebb pontosságú azaz pl. SMD ültetőkből való...azaz sebességre...
Megfogattam, hogy "számháborúba" nem keveredek de... A motorok Samsung CSMZ-01B ("nagy inerciás változat" - azaz 30X arány is lehet - azaz direkt is oké... 11-et ír ki a rendszer és számolás alapján is az)
Az orsó em: 4mm /10mm... hossz: kb. 250mm...
3000rpm = 200mm/sec... nem olyan sok... na persze 5000rpm is lehetséges szabad mozgásoknál... ha kellene.
Pályakövetés... Gyakorlatilag nem egy erőmű lesz... csak azért csinálom merevre, hogy nehogy már berezonáljon:) Mivel a mechanika olyan finoman mozog... akkor is ha rajt pl. 30Kg... semmi ellenállása...(elméleti! azaz döbbenet!)
A Z... na az más... Mivel relifmarás kicsit sem érdekel (de ezt mindenki tudja:) a sebessége sem túl nagy szempont... azaz elég nagy hüleség lenne 200-300mm/sec a Z-től... Mostani elképzelés szerint 5/1-es Plantery drivok kerülnek a Z-re... (ezek vannak "raktáron" amit kimondottan ehhez a mocikhoz gyártottak) Persze ekkor meg félelmetes erők lesznek... de korlátozni lehet a vezérlőt...(sebesség: 3000rpm: 40mm/sec ill. 5000rpm: 66mm/sec.) Planetary adat max. 7000rpm.) Meg ugyebár mivel a Z 200mm-et tud... azaz soha nem kell a 200mm egyben... inkább egy fej emelgetés... 2,5D-s dolgok... Ha netán a planetary bevisz 0.005mm hibát... nem kell elkeseredni mert a fejegység jó nehéz lesz azaz egyírányú a játék
A gyorsulásokat kiszámolva olyan értékek jönnek ki amire soha nem lesz szükség... ill. minek kategória. Azaz a gyakorlatban úgysem lesz úgy beállítva. Egyébként jól számoltad kb. 5ms... ... áttétellel csak el.k**ni lehet, dinamikát is...még Planetary-val is... X/Y legalább mikronos marad DD-ben:)
Ezek megint szép gépek lesznek ez már most látszik!!
Viszont mivel mi is megkaptuk valakitől így én is mondom, hogy előre gyártott elemekből könnyű gépet építeni!!!!! )
Melyik szervó kerül rá pontosan? RSMZ-01B ?? És pontosan mekkora az orsó? Azt tudom hogy 4mm az emelkedése de milyen hosszú és mekkora átmérőjű? Na meg mekkora tömeget akarsz vele mozgatni, kb 15 kilót? X, Y, Z adatai külön-külön érdekelne!!
Alakul ez, jól látod hogy elég a 100W, de szerintem nem direktbe de ez majd az adatok után derül ki
A dinamika meg nem azért kell hogy 5ms alatt 12m/percen legyen a gép, mert ezt senki nem várja el a mechanikától, hanem a minél jobb pályakövetés miatt!! Csak ezt persze a mikronos óra nem mutatja ki
Ezeket a gumiharangokkal/harmonikákkal két baj van: 1. csak-csak mocsokfogók és nehéz tisztogatni... pl. a porszívó bekapja (kicsiben), deformálodik... nem esztétikus. 2. Egy 200mm-es mozgású gépnél egyszerűbben és mindenféle súrlódó/mozgó megoldás nélkül is még "spájz kompatibilis" helyszükséglet kell. Mindenben azért nem kell lemásolni 1:1-ben az ipari gépeket.. szerintem... A főorsó bármikor lecserélhető lesz... ez még nincs kitalálva/megtervezve... majd 200mm kilógása is lehet... mint BF20 fejegység... Sok profi gép pont ilyen elrendezésű - meg van az oka... azaz X/Y keresztasztal (egymáson) stb... a pontosságot csak a Z "problémái" okozhatják...
Péter! Ezeken a gépeken: http://www.toyodausa.com/category/8 az X tengely védelmét egy redőnyszerű gumi védőburkolat látja el. Semmi mocsok nem megy be, mindig kellően feszes. Azaz valószínű egy rúgó feszíti a mozgó burkolatot. 5 éves gépnél kellett cserélni mert összeverték alul a lemezt amiben futott és kiszakította a gumit. Sem a hűtővíz sem a forgács nem jut be, belül szép tiszta amióta kicserélték, a lemez burkolatú gépeknél simán aláment a forgács. Nagyon tetszik az ötlet. De milyen főorsó lesz rajta? Egyedi, belsőhűtést tudó? Illetve külső burkolat gondolom lesz.