HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Épül a gépem ::: bbalazs



 

Időrend:
Oldal 1 / 3   Sorok:
1  2  3   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

bbalazs | 106    2023-10-13 18:34:31 [115]

Nemcsak egytengelyűvé, hanem az egytengelyt a lappal párhuzamossá is

Előzmény: bbalazs, 2023-10-13 18:17:19 [114]


bbalazs | 106    2023-10-13 18:17:19 [114]

Elkészült az A tengely alapja. A szegnyereg is készülőben, ehhez készítettem egy egyszerű kiesztergáló fejet, amit használhattam volna korábban és akkor nem kell az esztergályosra várni két hetet.

Az lenne a kérdésem, hogy ha megvan mindkettő és feltételezem, hogy van egy ideálisan sík lapom, amin tudok mérni, akkor hogyan tudnám őket egytengelyűvé tenni? Tizedmilliméter pontosság már elég szerintem.

Köszi előre is.
Balázs

    


Aknai Gábor | 3048    2023-10-08 21:21:36 [113]

Ahogy svejk is írta, egyélű Datron maró és nem tapad rá semmi, még hűteni, kenni sem szükséges, persze a felület sokkal szebb lesz tőle és a maró is simábban jár.
De ha nem elég merev a géped, akkor a legjobb maró sem ér semmit.
Tegnap előtt én is termeltem egy kis forgácsot a gépemmel, 10mm egyélű datron maró és minimálkenés.
Kb 2 óra alatt egy zsáknyi jött össze.

        

Előzmény: bbalazs, 2023-10-08 12:39:15 [112]


bbalazs | 106    2023-10-08 12:39:15 [112]

Köszönöm az ötleteket, mindent ki fogok próbálni.
Valószínűleg javít minden, de ha a gépem nem alkalmas, akkor csinálhatok bármit...


Bocs | 273    2023-10-07 23:00:09 [111]

Köszi! Ezt is elmentem.
Hasznos volt a kotnyeleskedés. Remélem másoknak is.

Előzmény: Sanyi Bá, 2023-10-07 22:50:59 [110]

Sanyi Bá | 356    2023-10-07 22:50:59 [110]

Alu hűtés-kenés alkonekkel és nem ragad nem kenődik a maróra, nagyon kevés elég belőle, egy üres jégoldó flakonba betölteni és avval priccelni, de az egyélű maro a legjobb az aluhoz.

  

Előzmény: Bocs, 2023-10-07 02:20:47 [109]


Bocs | 273    2023-10-07 02:20:47 [109]

Még azt is érdemes tudni, hogy a forgácsnak is kell a hely. Az alu szerszámok éle úgy van kiképezve, hogy hatékonyabban távolítsa el a forgácsot. Fontosabb, mint a vasnál. Ez önmagában ritkán elég, rá kell segíteni. Például fúvással. A svejk által írt egyélű maró is azért jó, mert több helye van a forgácsnak, nem tömörödik annyira, levegősebb, "hűvösebb" marad, nem torlódik a kihordás közben. Plusz a felülete is tükrösített, ami szintén a csúszást segíti. Fához is remek.
Nagyobb méretnél is érdemes figyelni, hogy kevesebb él legyen, mint mondjuk a vashoz való maróknál.

Ha egy minimális alu lerakódás keletkezik a szerszámon, és megváltozik a hangja, nem szabad reménykedni, hogy talán kibírja. Azonnal le kell állítani a munkát és javítani kell. Teljesen biztos, hogy csak romlik a helyzet.


Bocs | 273    2023-10-07 02:06:28 [108]

Szia Balázs!

Az alu marásnál nálam a fő probléma, hogy ha egy pillanatra kimarad a kenés-hűtés, gyorsan ráragad a szerszámra az elkenődött forgács. Néha úgy kellett levésni, és a szerszám felületén így is látható maradt egy "alu bevonat". Főleg a mély árkok okoztak gondot.
Az egyik megoldásom a párom kedvence lett. Rögzítettem egy darab keményfát a gépen, belefúrtam 3-4 mm mélyen egy 10-es fúróval és üregelő folyadékot tettem a mélyedésbe. A programba írtam egy olyan mozgást, hogy rövid időnként belemártotta a forgó szerszámot az üregelő pocsolyába. Vicces volt, ahogy a maró inni ment, de megkönnyítette a munkát.
Aztán vettem egy ködölőt, és az tökéletes megoldás lett, mert a forgácsot is elfújta a szerszámtól, miközben ken és hűt.
Egyszer sógorom eltörte véletlenűl a ködölőt, és újra mártogatnom kellett. Inkább vicces volt mint bosszantó. De működött.

Az alu ebből a szempontból elég makrancos anyag, könnyen ragad a szerszámra, de érdemes kísérletezni.


bbalazs | 106    2023-10-03 20:50:41 [107]

Elkészült az alaptárcsa, ezt már én csináltam.
Egy 10-es lapot körbeflexeltem,ami éppen befért a kis esztergába, ráhegesztettem óvatosan a menetes részt, azért 0.2 imbolygó ütés maradt a tárcsában, azt majd leszedem síkoláskor.

  


bbalazs | 106    2023-10-03 08:31:38 [106]

Megkezdtem egy A tengely létrehozását. A tengelyt és a csapágyfészkeket nagy esztergán csináltattam, mert nálam nem fért be. Az anyákat már én is meg tudtam csinálni.
20-as aluminium lapokból van, két ferde hatásvonalú csapágy az alapja, az egyik oldalán menettel alaptárcsa, a másikon reteszelt bordásszíjtárcsa lesz. Ahhoz még kell alut is önteni, a megmunkálás valószínűleg in situ történik majd mindkét végen.

        


mex | 1161    2023-06-08 16:19:17 [105]

„meg a túl hosszú szerszámnyak.”

Meg az a kínai csuda motor egy darab mélyhornyú csapággyal szerelve. Fűre, fára, nyákra jó, de már aluban rezonál.

Előzmény: bbalazs, 2023-06-08 15:21:55 [104]


bbalazs | 106    2023-06-08 15:21:55 [104]

Köszönöm az ötleteket, kipróbálok mindent.
Még a dobogó is lehet gond meg a túl hosszú szerszámnyak.
A dobogó egy magasítás, ami alumínium vázon bútorlap.


svejk | 32800    2023-06-08 13:26:21 [103]

Mint ahogy írtam a 'Épül a gépem ::: bbalazs' téma, 4. hozzászólás-ben ez a gép nem lesz az alu barátja.
De ugye próbálkozunk...

Szerszámügyben DATRON 1 élű maró ha az is kudarc akkor mondj le az ilyen megmunkálásról ezzel a géppel.
(lehet a kínai utánzatokkal is próbálkozni, -10 éve még használhatatlanok voltak- de talán már fejlődtek)

Az iparban aluhoz ALKONEK B-t használnak minimálkenéssel.
De a bőséges 2-3 %-os fémipari emulzió is nagy segítség.

A legfontosabb ne vegye el kedvedet semmi!

Előzmény: bbalazs, 2023-06-07 18:45:09 [96]


Vetesi75 | 1522    2023-06-08 13:10:10 [102]

Ha nem tudod a hűtést-kenést megoldani, akkor felesleg tovább emelni a vágósebességet. A legnagyobb bajnak én azt látom, hogy a leválasztott(?) anyagkeresztmetszet (forgácsvastagság) túl kicsi, mikronos nagyságrendbe esik az elvárható min.1-2 század helyett - nincs határozott vágás. A vágóélek számát csökkenteném, drasztikusan.

Előzmény: bbalazs, 2023-06-08 07:35:47 [98]


rczmetalworks | 661    2023-06-08 10:38:22 [101]

Izopropil alkoholról hallottam, csak legyen szellőzés a helységben gondolom.

Előzmény: bbalazs, 2023-06-08 07:35:47 [98]

Szalai György | 9454    2023-06-08 10:36:03 [100]

HSSE8 ALU, DIN 844K Alumíniumhoz és könnyűfémekhez optimális gyorsacél maróhoz ajánlott 200 m/min vágósebességet 8000 n/min fordulatszámon a D=8 mm maróval éred el.

Élenkénti előtolás és fogásmélység a táblázatban.

Olajos víz helyett célszerűbb lehet egy flakon NICRO 860 plus fúró-vágó folyadék.

Előzmény: bbalazs, 2023-06-08 07:37:28 [99]


bbalazs | 106    2023-06-08 07:37:28 [99]

Az előtolással és fogásmélységgel kapcsolatban jók a számok kb?

Előzmény: bbalazs, 2023-06-08 07:35:47 [98]


bbalazs | 106    2023-06-08 07:35:47 [98]

Köszönöm, pont ma reggel gondoltam a hűtésre valamivel.
Sima olajos víz elég lehet?
A vágósebesség csak a szerszámátmérő növelésével megy, a szerszám már útban van...

Előzmény: Szalai György, 2023-06-08 05:20:38 [97]


Szalai György | 9454    2023-06-08 05:20:38 [97]

Használhatnál alumínium forgácsoláshoz való élgeometriájú és forgács elvezetésű HSS szerszámot, hűtés-kenés mellett, magasabb vágósebességen.

Előzmény: bbalazs, 2023-06-07 18:45:09 [96]


bbalazs | 106    2023-06-07 18:45:09 [96]

Sajnos úgy tűnik, hogy alumíniumot nem fogok tudni ezzel megmunkálni. Vagy a szerszám nem jó. Viszi többé-kevésbé, de remeg, visít, nem szép a felszín. Az is lehet, hogy a beállítások nem jók. Rögzítés: a pozdorjához két facsavarral odacsavarozva lyukon keresztül, csavarok süllyesztve, ezzel párhuzamosan középen a megmunkálás. Próbáltam a szélén is..
pl. 0.2-es fogásmélység, S8000 (ez a max.) f50-100, D4-es négyélű maró. Felrakódások vannak az élen. Próbáltam kétélűvel is, u.a.
Próbáltam sima puha aluval, 6082-essel és 7075-össel is.

Mit tanácsoltok, mit lehetne még változtatni/kipróbálni?


bbalazs | 106    2023-06-06 20:00:56 [95]

A szerszám egy törött finomfúró szára kihegyezve és félbeköszörülve. A plexit maró szerszám egy 5.5-ös HSS törött fúró flexszel vágva és kicsit köszörülve.

Előzmény: bbalazs, 2023-06-06 19:54:34 [94]


bbalazs | 106    2023-06-06 19:54:34 [94]

Győzelem ül sisakunkon!
A vizsgaidőszak kezdetével volt időm foglalkozni vele, így épült rá egy kis dobogó, amire egy bútorlapot csavaroztam, az lett a sík (ez a sikk! ) és arra különböző anyagokat próbáltam meg felfogni, felcsavarozni majd megmunkálni.
Az elsők egyike, amit már meg merek mutatni, az egy bambusz fakanál nyelének gravirozása volt.
De éppen ma készült főnökömnek egy szép nagy házszám plexibe.

  


rczmetalworks | 661    2023-03-24 08:11:39 [93]

Persze, arra alkalmas faipari gépekkel elméletileg lehet alumíniumot megmunkálni.

Előzmény: remrendes, 2023-03-24 07:57:04 [92]


remrendes | 4057    2023-03-24 07:57:04 [92]

A piacos tarcsat en sem mernem hasznalni, de pl a szomszed muhelyben evek ota lapszabasszal vagjak az alu lemezt. Mondjuk nem egy arkategoriaba tartozik a ket lap.

Előzmény: rczmetalworks, 2023-03-23 19:40:39 [91]


rczmetalworks | 661    2023-03-23 19:40:39 [91]

Hmmm, eszembe nem jutna ilyesmit használni. Van egy parkettás nálunk, sikerült neki egy ilyen akcióval leválasztani négy ujját, egy menetben.
Értem én, hogy ezeket árulják a boltban. Láttam már olyan tárcsát is, amin lánc volt körbetekerve, valami ágvágó alternatíva. Agyrém.

Előzmény: vadember, 2023-03-23 17:34:00 [90]

vadember | 1863    2023-03-23 17:34:00 [90]

5000-12000 -ig. Mindegyikre rá van írva a max. megengedett fordulat.

Előzmény: rczmetalworks, 2023-03-23 15:33:48 [89]


rczmetalworks | 661    2023-03-23 15:33:48 [89]

Milyen fordulaton pörgetitek ezeket a körfűrész lapokat sarokcsiszolón?


ORCA17 | 602    2023-03-22 10:34:45 [88]

Nagy igazságod van
Én 110-s lappal vagdostam a 20 mm-s alu lapokat, de utána maróval utómunkáltam...

    

Előzmény: vadember, 2023-03-04 08:57:54 [80]


bbalazs | 106    2023-03-21 18:40:54 [87]

Elkészült a főorsó-motor fordulatszám-szabályzó egysége.
50V 15A, a Mach3 pwm vezérlése kapcsolgatja egy 100V/21A-s NFET-en át.


bbalazs | 106    2023-03-06 18:16:45 [86]

Az elektronika vezetékei árnyékoltak.


Szalai György | 9454    2023-03-06 16:56:58 [85]

Jól mutat a piros a feketével. Szemet gyönyörködtet, elektronikát bezavar az árnyékolatlan motorkábel.
Ne legyen igazam.

Előzmény: bbalazs, 2023-03-06 16:41:55 [84]


bbalazs | 106    2023-03-06 16:41:55 [84]

Ééééés megjött a táp is, meglepően halkan pörgeti (üresben) a motort. Ennek örömére kapott ő is egy kis energialáncot.

  


bbalazs | 106    2023-03-05 16:15:28 [83]

Elkészültem az oldalmerevítésekkel 5-6db M6/25-os süllyesztett fejű imbuszos csavar tartja.
Reméljük, így ez már eléggé merev lesz.
Hétfőn talán megjön a táp is a marómotorhoz.

    


bbalazs | 106    2023-03-04 14:21:16 [82]

Megoldottam. Szép a felszín és merőleges is. Mehet a merevítés oldalról.

Előzmény: bbalazs, 2023-03-04 09:22:54 [81]


bbalazs | 106    2023-03-04 09:22:54 [81]

Jól hangzik, köszönöm. De nem írták el az árát? Ennyiért korongot alig kapok.

Egyébként sikeres lett a köszörülés, szép a felszín, egyenletes, csak ferde. Nem tudom eléggé leengedni a csiszolót, Z tengely alsó állásba ütközik. A felfogatás meg eléggé fix, nehéz lenne máshogy. De majd megoldom.

Előzmény: vadember, 2023-03-04 08:57:54 [80]

vadember | 1863    2023-03-04 08:57:54 [80]

Tegyél rá egy fémvágó körfűrészlapot és felragyog feletted a Nap! Fűrészlap

Előzmény: bbalazs, 2023-03-03 17:38:40 [71]


remrendes | 4057    2023-03-03 20:57:24 [79]

Mi faggyuval kentuk az inoxhoz valo Pferdet, nem volt vele gond.

Előzmény: mex, 2023-03-03 17:49:23 [72]


bbalazs | 106    2023-03-03 19:36:13 [78]

Arra gondoltam, hogy nekem nemcsak alu vágókorongom van, hanem alu csiszolókorongom is (eléggé durva kinézetre).
És az, mivel egy oldalt munkál meg, nem mászhat el, max. elpattog.
Holnap ki is próbálom.


bbalazs | 106    2023-03-03 18:13:35 [77]

1mm-es volt, kézben jól viszi ugyanazt a lapot.

Előzmény: mex, 2023-03-03 18:12:04 [76]


mex | 1161    2023-03-03 18:12:04 [76]

Akkor meg kell állapítani, hogy vastaglemez vágására nem alkalmas ez a korong sem...

Előzmény: bbalazs, 2023-03-03 18:09:33 [75]


bbalazs | 106    2023-03-03 18:09:33 [75]

Természetesen alukoronggal vágtam.


TBS-TEAM | 2635    2023-03-03 18:06:54 [74]

Korong Aluhoz rézhez


TBS-TEAM | 2635    2023-03-03 18:02:33 [73]

Alut nem lehet acél vágó koronggal vágni, csak szenvedni.

Előzmény: bbalazs, 2023-03-03 17:38:40 [71]


mex | 1161    2023-03-03 17:49:23 [72]

Alut nem szokás vashoz való vágókoronggal gyilkolni. Hamar eltömődik, és utána már megy arra amerre akar...

Előzmény: bbalazs, 2023-03-03 17:38:40 [71]


bbalazs | 106    2023-03-03 17:38:40 [71]

Sajnos eléggé durva kudarc ért.
Elkészítettem a flex-feltétet, kimértem szépen derékszöggel, hogy mind függőlegesen, mint pedig vízszintesen jó, utána ráeresztettem egy 10mm-es alulapra. Ebből lesz majd a merevítés.
Hát, eléggé rondán belegyalogolt az asztalba. A feedrate-t 80-ra vettem pedig - hallom a hangján, hogy nem erőlködik.
Utána már óvatosan 2mm-es fogással kísérleteztem, de ott is lement a vonalról.
Szóval valószínűleg levágom kézzel, aztán majd maró üzemmódban a motorral síkoltatom ki oldalról.

    

bbalazs | 106    2023-03-01 12:58:35 [70]

Síktárcsán is gondolkodtam, mert a kifordított pofával is talán 60mm a max, amit be lehet fogni, míg az ágy feletti tér bírna többet is. De amit igazán szeretnék, a mostani CNC-hez majd forgató/esztergáló feltétet. Helyet hagytam neki.

Nem szemeteled, megköszönöm tanácsaitokat - minden segítség, ha nem kell valamit a saját buta fejem után feleslegesen elkészíteni, majd később korrigálni.

Előzmény: mex, 2023-03-01 12:54:02 [69]


mex | 1161    2023-03-01 12:54:02 [69]

Az valóban elég kicsi.
Nekem kemény 250W szaggatja a hámot. készítettem egy síktárcsaféleséget, arra rögzítve a megmunkálandó anyagot, egészen 120mm átmérőig elforog az ágy felett. Amatőr, de még eddig bevált. Ha a fordulatszámot le tudod csökkenteni, akkor szóba jöhet nálad is efféle megoldás.
De nem akarok tovább offolni a Te topicodban.

Előzmény: bbalazs, 2023-03-01 12:48:36 [67]


bbalazs | 106    2023-03-01 12:52:50 [68]

De van rá ötletem: saját magával fogok készíteni műanyagból motor-távtartót. Már ha végre összeáll, mert a marómotorhoz még tápot kell fabrikálni (50V, 10A, de inkább 12A, akkor nem megy mindig maximumon).
Tényleg, ezeknek a marómotoroknak mikor ekkora az áramfelvétele? Ha lefogjuk? Vagy az átlagos valami mérési ciklus szerint?

Előzmény: bbalazs, 2023-03-01 12:48:36 [67]


bbalazs | 106    2023-03-01 12:48:36 [67]

Ez egy ici-pici hobbieszterga. Talán elég, ha a motor teljesítményét megadom: 150W

Előzmény: mex, 2023-03-01 12:46:16 [64]


mex | 1161    2023-03-01 12:48:00 [66]

„csak akkor jó ha 120° szöget zár be minden láb.”
Inkább akkor az ideális.

Előzmény: TBS-TEAM, 2023-03-01 12:45:10 [63]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 3   Sorok:
1  2  3   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊