Tudja-e valaki, milyen ötvözetből készültek a II. világháborús harci repülőgépek légcsavarjai.
Hagyatékból került hozzám a fotókon lévő darab. Eredete garantáltan a II. VH. ideje. Gyermekkoromból emlékszem rá, akkor még megvolt a teljes lapát. Valamivel hosszabb lehetett, mint egy méter, és az elvékonyodó íves vége vagy harminc centi hosszan alaposan el volt görbülve. Őseim apránként felhasználták, nekem mér csak ennyi maradt belőle. Mivel fém megmunkáló gép közel se távol nem lehetett, valószínűleg feldarabolták és kisebb használati dolgokat öntöttek belőle.
A papám ifjú korában nagy szám volt a 100-as Csepel. Biztos vagyok benne, hogy ahhoz is megpróbáltak dugattyút önteni. Talán egy megmunkálatlan nyers öntvény még van is valamelyik fiókban.
Nekem már van egy kis esztergám, egy kis marógépem, ha valamilyen tömör alu alkatrészre lesz szükségem, ki fogom próbálni. Szilárdsága elég nagy lehet és bizonyára jól forgácsolható
TROMF22 | 1421
2024-06-13 22:53:21
[275]
Az alábbi képeken szereplő infra érszékelő címkéje szerint az SSE Electronic ( S-510 60 Överlida) gyártmánya. Type: SFU-3900-BPKA
Ezt a céget már nem találtam meg. Valószínűleg az ifm részeként működik tovább.
Ez egy cél pirométer, egy konkrét hőmérséklet határ érzékelésére volt hivatott. Egy rugóacél alkatrész hőmérsékletét „figyelte” egy gépsorban, melegalakítás közben. A kritikus alsó hőmérséklet esetén– valahol 700-800 Cº tartomány között - adott volna ki egy jelet. A termék egy bonyolult térbeli alakú rúgó volt, ennek megfelelően a szerszámok is igen költségesek voltak. A hőmérséklet ellenőrzés a szerszámok védelmét szolgálta. (Az üvegszál-optikás kivitel a környezet erős elektromágneses és magas sugárzási hő hatása miatt volt indokolt.)
Ma is gyártanak hasonló érzékelőket, Pl. 350 – 650 – 800 Cº konkrét hőmérsékletekre.
Vajon hogyan van ez belül megoldva? Van egy széles tartományt érzékelő rendszer, amit konkrét hőfok értékre lebutítanak?
A fotózott példány egy új, még nem használt darab, érintetlen fóliázással. Csupán kíváncsiságból egyelőre nem szeretném feltörni.
Talán bobak.denes találkozott már ilyennel is.
TROMF22 | 1421
2024-06-13 18:52:38
[274]
No, ez már megoldódott.
Sikerült egy komplett, jó állapotú, 1980 körüli kiadású FESTO főkatalógust vennem. Nem antikváriumból való, egészen valószerűtlenül egy magán eladó kínálta nagyon olcsón. Megvan benne amit kerestem, és sok más is.
Ha valakinek régi FESTO elemekről kell valamilyen infó, szívesen utána nézek.
Abszolút igazad van! Mint a képeken látható, ezek bontott cuccok ... A "fémházas" információ nem adatlapból származik, hanem az eladótól.
Kézbe vettem, könnyű volt nyilvánvaló hogy nem fém. Préselt nyomásos öntést, vagy legalább sajtolt fémlemezt vártam. Egyébként elég igényes kivitel. Csalódottságomban nem is vizsgáltam tovább.
Most, hogy ismét előkerült már jobban megnéztem. A külső réteg alatti mag, fekete, fröccsöntött műanyag.
Viszont a külső réteg tényleg megbízható vezető, árnyékolási funkcióra tökéletesen megfelel. Ez valóban egy "+". Köszi.
„Ezeket a csatlakozókat ugyan fémházasnak mondták, de valójában csak dekoratívan szinterezett műanyag.”
Én nem tudom neked milyen van, de nekem van két különböző gyártású, de mind a kettő vezeti az áramot és nem csak "dekorálás" miatt hanem hogy zavar szigetelőnek is működjön ha akarod. Az egyik fajta fémmel bevont műanyag, a másik pedig fém, de mindkettő vezeti az áramot. Ellenőrizd le, mert szerintem tied sem csak dekoratív festés...
Nagyon ötletes! A darázs derék' azért még kellett a 30 fokhoz! Jó ötletet adtál, előkeresem a régi-régi bicikli kulcsokat! A mai fiatalok kivágatják lézerrel, de mi hozott anyagból dolgozunk!
A fotó szerinti nyomógombnak hatszög anyája van, a laptáv kicsit egzotikus, Lt.25 mm.
A nehezítést itt az adta, hogy a nyomógombot egy 60x40 mm-es zártszelvény végébe kellett szerelni, úgy, hogy a vezeték bekötésnek előre el kellett készülnie, mert utólag nem volt hozzáférhető. Hátoldali szerelőablak nem jöhetett szóba, mert a zártszelvény már a helyszínen állt bebetonozva. Örültem, hogy a D22 furat egy koronafúróval viszonylag könnyen elkészült. (Lent a fotókon egy demo darab szerepel.)
Itt is egy spéci kulcs lett a megoldás. A donor egy rég elfeledett gyermekkerékpár lapos lemezkulcsa volt. A kisebb kulcsnyílást bővítettem fel „C” formájú Lt.25, sűrű csillagra. A C nyílással lehetett kikerülni a bekötött vezetékeket a kulcs ráhelyezésekor. A szárából is ki kellett harapni két oldalt egy kicsit, hogy elegendő szögelfordulás adódjon.
Az elkészítés nem egy-két perc volt, de bőven megérte a ráfordítást. A nyomógomb szerelés a terepen pillanatok alatt kész volt.
TROMF22 | 1421
2024-05-28 09:20:01
[269]
Mivel továbbra is keresem, kicsit körültekintőbben összeállítva legyen itt:
Megvan-e valakinek még ez a nagy FESTO katalógus?
Kék színű, kemény plasztik borítás, négy óriási krómozott kapocs, cserélhető lapok. Kb. 1980-tól volt aktuális.
Sajnos egy gyenge pillanatomban túladtam rajta, és egy kifutott termék az újabbakban már nem szerepel.
Egy-két oldalt szeretnék belőle kifotóztatni.
TROMF22 | 1421
2024-05-26 19:18:22
[268]
Ide a bökőt, hogy amikor utólag megnéztem a fórumos képet, azonnal beugrott, hogy ez valakinek biztosan feltűnik.
Ez bizony svájci, és eredeti! Fiatal mérnökként, 1981-ben, először jutottam ki egy hétre nyugatra. Szolgálati útlevél, TECHNOIMPEX szervezés, gépbeszerzés előkészítése, öt NSZK és svájci céghez jutottunk el. Az egyik svájci cég egy öt fős családi vállalkozás volt. Tőlük kaptam repi ajándékként. Megkopott, patinás lett, de amíg élek és mozgok használom.
Akkor ez az a változat, ahol az egész szalagkábel sávot át kell fűzni a legelső résen, aztán hátsó áthidaló léccel a blokkot össze kell nyomni és egy tüskesor benyomódva adja a kontaktust az egyes erekkel.
Már csak az a kérdés, hogy ennek is van tokozata, vagy inkább csak készüléken belül használatos.
A HQ-Elektronika van raktáron a szalagkábel/Dsub csatlakozó dugó/ajzat is 15polusu párszáz.-Ft/db. nem kell forrasztani, egy sima laposfogóval is szerelhető vagy satuba fogva, persze van célszerszám is hozzá ~6000.-Ft.
Ezeket a csatlakozókat ugyan fémházasnak mondták, de valójában csak dekoratívan szinterezett műanyag.
Viszont szerelhető.
Az eredeti kábel bevezetésnél berakok egy kis záró korongot, a szélesebb szabad felületen pedig készítek egy fogadónyitást - szorítólemezzel - a laposkábelnek. Szerintem ezt kulturált módon meg tudom csinálni, akár egy kis gépi munka (marógép) rásegítéssel is.
Az utolsó képen a szétfejtés gyakorlópálya.
TROMF22 | 1421
2024-05-26 10:19:17
[263]
Igazad van. Csak ez a merev lapos kábel nem illeszkedik a DSUB csatik nyakához. A szerelhetők közül eddig csak hengeres kábelhez valót láttam.
Azért közben sikerült néhány dolgot helyére raknom:
„Bődületes, mennyiféle ilyen kütyü van.” Valóban túlzónak látszik a kínálat, de van benne rendszer. Aki ezzel részletesebben foglalkozik, bizonyára igyekszik szűkíteni a kört és a számára legalkalmasabb mellett elköteleződni (JST Dupont, JST XH …, Autóipari, IDC, DSUB ....)
· A korrekt kivitelezés érdekében, 0,5 mm2 és az alatt (20-24 AWG) a krimpelési technika aligha kerülhető meg.
„De igazság szerint, még tisztességesen az ereket sem tudom szétfejteni.” Gyakorlással és nagy figyelemmel a szétfejtés is megoldható, úgy, hogy minden ér szigetelése ép marad. Ebben már haladok. Aztán jöhet érvéghüvely és csavaros kötés.
· És marad a klasszikus forrasztás: Jó páka, megfelelő csúcs, segédanyagok, jó szem, biztos kéz, gyakorlás. No ebből a „, jó szem, biztos kéz” már fogytán, de segédeszközökkel javul a helyzet. Ebben is egyetértünk.
Pedig a normál 9, 15 és 25 pólusu DSUB csatlakozók verhetetlenül a legolcsóbbak a kategóriában és rendkívül tartósak, 3A-t elbírnak érintkezőnként A forrasztásuk szerintem még kezelhető még ha 2 szemüveg is kell. A kábel rögzítéséhez is van elég hely a házban.
Cserébe a fészkek elkészítéséhez nem elég egy fúrógép, no és nem divatosak.
Köszi. Ilyen DSUB jellegű mini csatlakozóim vannak is. Csak nagyon "sűrűk" és picik. Valami emberibb léptékűt keresek, ami a kábelek méretéhez is jobban illeszkedik.
Jó volna ezeket használni, akár pl. kettő eret párhuzamosan is.
De igazság szerint, még tisztességesen az ereket sem tudom szétfejteni.
Azt hiszem, ezekhez valami speciális csatlakozó kellene. Valami mi olyan, mint a PC lapos kábeleknél, ahol a kábel erek csak mechanikus préseléssel (?) vannak egyenként az apa/anya tüskékhez csatlakoztatva.
Természetesen apa és anya is kellene, olyan amelynél az anyához könnyen tovább lehet kapcsolódni.
A kábel adatlapját megtaláltam, de tovább nem jutottam. Hol keressek ilyesmit?
TROMF22 | 1421
2024-05-23 20:18:25
[251]
Mielőtt a szívetekhez kapnátok ....
Eszembe nem jutott volna ilyen luxus portékát boltban venni, listaáron. Fórumos szerzemény, vagy két éve, egy kedves fórumtárstól, fórumos áron. (össz. 3 db.)
A kiegészítő modulok nagy részét pedig összerakom más "mezei" ,de szintén Schneider elemekből, amelyeket itt-ott elég jó áron vettem.
Ami meg esetleg végképp nem jön össze - hála a modul rendszernek - új beszerzéssel is kibírható.
Köszönöm. Kipipálva, megoldották. Bár lehet, hogy a második emelet nekem nem fért volna bele a dobozkámba. A fapados megoldás kész, talán nem olyan nagy szentségtörés.
Egyébként eszembe nem jutott volna erre videót keresni. El kell ismernem, profi bemutatás.
Éles szemű olvasók felfedezhették, hogy a bemutatott doboz fedélen az ominózus D22 mm furattal nincs valami rendben. Ki van harapva egy része!
Sajnos ez öröklött adottság.
Ezek a dobozkák egykori Vaterás szerzemények, húsz éve várják jobb sorsukat. Kiváló minőség, vastag, merev fal, tökéletes szilikon tömítés, nagyon könnyű megmunkálhatóság. Esztétikailag pedig olyan a felület minősége, mint a LEGO játékoké. NADE IN UK.
Egy hibájuk volt, valamilyen – általam ismeretlen funkciójú – csatlakozót tartalmaztak a homlok felületen. A kontúrhoz képest aszimmetrikusan.
Egy hagyományos STOP gombot már beépítettem az egyikbe a gyári csatlakozó helyére, kicsit csálén.
A LEDes nyomókat, a szoknyájuk miatt már ~középre kellett helyezni. Így a rögzítő furat kerületén maradt egy kis folytonossági hiány. Szerencsére a központosítás még így is elég jó, és a három kis gumitappancs pedig jó felfekvést biztosít.
PSoft írja a semlegesben: „Nem is a fejben van az a LED, nem a fej világít, hanem az opál "körgyűrű" a fej alatt. Így már érthető a plusz kilences furat a LED drótjainak.”
Pontosan így van. De azért van itt egy kis áldozat a design oltárán a praktikusság kárára.
A LED-ek megtáplálási módja nagyon nincs összhangban az NC/NO nyomó modulok masszív kialakításával, egy szerű beköthetőségével. Külön foglalkozni kell vele. Olyan, mintha összegyúrtak volna egy PIKO modell mozdonyt egy V43-assal.
Én úgy oldottam meg, hogy a macskabajusznyi kis gyári vezetékek végét oda forrasztottam egy nyomtatott áramköri 3-as sorkapocs szélső tüskéihez. A kis sorkapocs modult pedig beragasztottam a szerelvénydoboz fedelébe. A vezetékezés innen kényelmesen szerelhető tovább.
Az öt kis LED vörös gyűrűként pompázik, de körben kicsit egyenlőtlen fényt ad, de ennek nincs jelentősége. (A fotó ezt egy kicsit felnagyítja, a valóságban jobb a helyzet.)
Viszont okozott egy kis meglepetést. Kikapcsoláskor hosszan elnyújtva, a végén parázs fényként alszik ki. Kb. 4 másodperc a folyamat. Így a „villogtatás” elmarad, nem foglalkozom vele.
TROMF22 | 1421
2024-05-21 19:51:46
[239]
Aha ...
Azért érdemes volt rákérdezni. Az a kis sárga korong akkor egy öntapadós ragasztó takaró fóliája a piros/fekete vezeték körül. Nos én nem bolygattam, összeszereltem ahogy volt.
Szerencsére, nemhogy erős vízsugár, de még enyhe párás lehelet sem fogja érni.
Világitó vészstop gomb. Attól függ, hogy 2 vezetékes egyszinű piros, vagy 3 vezetékes piros és fehér LED világítással. IP69K 70Bár nyomásnak is ellenáll pl: magasnyomású mosóknál használatos. a három gyürüből a vezetékes ragyasztós a tőmités miatt a másik kettőnek csak távtartó szerepe van.
Egyébként van a nyomó hátlapján három kis gumigyűrű. Közel 3 mm-re állnak ki a síkból. Ha nincs alaposan meghúzva az anya, ronda rés marad a nyomó és szerelvénydoboz síkja között. Csőrös fogóval én biztosan nem tudtam volna eléggé összehúzni.
Különben mire szolgálnak ezek a kis gyűrű-tappancsok? Van olyan kivitel, ahol több vezeték is kijön hátul a nyomó testből? Azoknak van előkészítve?
Sose add fel ! Az idő fogyása ellen nemigen van mit tenni ... Az viszont baj ,hogy ugyanolyan vagy nagyobb ütemben ,fogy a rendelkezésre álló hely is ! És ezzel arányosan ,több idő telik kereséssel
Fölösleges volt, még ha csak pár percet rabolt el az életedből akkor is. Hosszúcsőrű fogóval egy pillanat alatt meg lehet húzni azt az anyát, mindenféle "barmolás" nélkül.
OFF. Kedves barátaim, a visszavonulás egy kicsit hosszúra sikeredett. Rosszul kezdődött az év, január első hete kórház, Kardiológiai Osztály. Kellett még egy-két hónap, míg egy kicsit összeszedtem magam. Nix ugri-bugri, de azért igyekszem visszatérni a normális kerékvágásba. Fokozatosság. Sajnos sok egyéb teendő elmaradt, amelyek megelőzik a hobbit. Apránként azért abból is csipegetek. ON.
A mai modern készülékek tele vannak furmányos, néha valóban ötletes megoldásokkal. Olcsósítás, robotizált szerelés, műanyag elemek, rejtett, pattintható körmök, design, miegymás. Most egy Schneider nyomógomb rögzítő-anya jött velem szembe. Van hozzá spéci körmös csőkulcs (BZ5 AZ905). Bizonyára az is műanyag.
Nem hiszem, hogy sok hobbista tart ilyet otthon. Nekem sincs.
De a barmolást sem kedvelem. Alkalmas cső anyag híján, egy nagyobbacska tömszelence záróanya lett az áldozat. Kifűrészeltem /-reszeltem a körmök helyét, pár perc alatt megvolt. A menet bekezdésnél kellett még kicsit kúposan bővíteni rajta. Az Lt.27 recézett lapolás jól kézre állt, és akár kulccsal is rá lehet segíteni.
Munka végeztével jól eltettem. (Csak meg is találjam, ha ismét kell )