Készül a marógépemhez tartozó elektromos doboz. Jó kis "házi projekt".
- Mini PC - Pokeys mozgásvezérlő - 2db 50V-os tápok - 3db Egyedi motorvezérlő - 3db Egyedi teljesítmény PWM egység
A léptetők encoderrel vannak felszerelve. Az X és Y tengelyekhez van meg minden, ezért először velük dolgozom. A Z majd később jön.
Törölt felhasználó
2018-06-13 12:43:58
[20756]
Már 1979 óta nem dolgozok villanyszerelő ként és nem tudom. Tovább tanultam elektronikai mérnöknek és nagyon más dolgokkal dolgozom. Rövid ideig voltam villanyszerelő.
De így nem lehet fizetéseket hasonlítani, mert ha itt él valaki akkor itt kell tejet, kenyeret stb. vásárolni, orvos költségeket fizetni, házat építeni...
Megnézted mennyibe kerül házat venni, bérelni vagy építeni Németországban vagy Svédországban??? Ott is nagy a különbség.
Első két évben Csepelen harmadik Ujpesten és Lörincen 18. kerületben laktam. 2 órás busz, villamos utazás naponta oda és vissza... de fiatal voltam, kibirtam. A busz/villamos bérlet havi 40 forintba került...
Tényleg! Hírtelen nem is jutott eszembe példa, te tényleg a vasaló és a hősugárzó I. védelmi osztályúak. Eszerint semmi keresnivalója a klasszukus melegpadlós szobában. A számítógépházas PC-k is ide tartoznak. Akkor ezen elv alapján annak is inkább a hidegpadlós konyhában a helye.
Ismerősöm mondta, hogy ő olyan szobában lakásban lakik ahol ráz a számítógép, ezért összdrótozta a radiátorral. Így nem rázott többé.
Egyébként képzeljétek el, hogy egyszer vettem a TESCO-ban egy noname hosszabítós elosztót. Ez a kapcsoló nélküli változat, az aljzatban nem volt műanyag védő. Egyszer csak azt tapasztaltam a műhelyben, hogy ráz a villanymotor ha be van kapcsolva. Azt hittem rossz az egész lakásban a védőföld, de kiderült az elosztó után szűnik meg. Ez szegecselt volt, tehát tönkretétellel bizonyosodtam meg róla, hogy a sárga-zöld nem volt bekötve a megfelelő helyre.
Nem mentem vissza, mert már nem volt meg a számla, illetve régen volt, nem tudom bizonyítani sem DE! Azóta vásárlás után az első dolgom mindig megmérni, hogy van-e vezetés a dugalj védőföldje és az aljzat védőföldje között.
Anyám, a szobában szokott/szeretett vasalni. (nem a konyhában) Mindig nagy szaktudással érintette megnyálazott ujjhegyét, a forró vasaló talpához.
Apám meg, ha nem volt kedve begyújtani este lefekvés előtt, fogta a hősugárzót,és azzal langyította be a szoba levegőjét. De ugyanez a hősugárzó, adott meleg érzetet a fürdőszobában is, úgy egyszerűen a "csak borotva" feliratú egyetlen tükör fölötti lámpa/dugalj kombóba dugva.
Kezd valami derengeni. Apám régen mindig azt mondta, hogy "hidegpadlós" helyiségekben kell védőföldes konnektor. A fapadlósokban földeletlen volt. Kettős szigetelésű berendezesékenek ez így teljesen jó volt.
Előzmény: Szalai György, 2018-06-11 20:24:50 [20746]
Svédországban (ahol ma élek) 2000 óta kötelező, de én amikor az első házamat vettem 1987-ben akkor egy évvel később átépíttettem hogy egész házban levő dogok védve legyenek. Azelőtt hordozhatót használtam kerti gépeken. Jó találmány...
2003 év vége felé lett újra rántva a villany nálunk. kérelem beadva hálózat bővítésre. régi 10A-es? automata helyett 32-es. kaptunk 3-4 A4-es papírt azon voltak szerződéses vállalkozók akik a mérő órától végezték el a munkát. utána jött az ÉDÁSZ új légkábel óraszekrény benne a köcölle.
Ebéd közben beszélgettem a Villamosmérnök kollégámmal aki 2003-ban épített házat. Azt mondta akkor nem volt kötelező az FI. Lehetséges-e, hogy a 2006-os EU tagsággal együtt, a jogharmonizáció miatt került hazánkba ez a rendelet?
Ha akarod írok nekik. Én jól tudok angolul, de annak ellenére nem biztos hogy fognak válaszolni, de ha nem próbáljuk akkor nem fogjuk soha sem megtudni hogy segítenek vagy nem... Minden cég másképpen működik, vannak akik segítenek, vannak akik rád sem köpnek.
Igen, jó lenne ha külső áramkör lenne, szerintem nem úgy van megoldva hanem az LCD-ről olvassa ellenállást, azért lassú. Ne meg mivel az ami nekem van az automatikusan mérő, így legmagasabb ellenállásnál kezd, és mire leér a legalacsonyabbra addigra elaszom én is.
Van nekem egy kissé viseletes BRYMEN BM837 műszerem is aminek 1-2 funkciója hibás. Elég régi darab kommersz SMD elemekbő összeállítva, (kivéve persze az A/D) tehát közel sem lenne lehetetlen a javítása. No de azért egy service manuál (kapcsolási rajz) igen nagy segítség lenne, anélkül nincs lelki erőm nekifogni.
Azt szokták mondani a NET-en minden fent van csak tudni kell keresni, ne ez nekem ezidáig nem sikerült.
Nem egy mai darab, tehát igazán akár a gyártó is kiadhatná, no de ez szinte kizárt. Talán műszerszervizeknél lehetne kuncsorogni, de nekem nincs ilyen kapcsolatom sehol.
Ha valaki esetleg tudna segíteni az szupi lenne, mert elég komoly műszer a kategóriájában.
svejk | 33042
2018-06-11 10:56:11
[20725]
A 3 sample/s elég az annál gyorsabb kijelzés már zavaró.
A sipolásnál az a lényeg, hogy egy külső áramkör végezze, ne az LCD-ről legyen visszaolvasva, mint sok műszernél, pl a METEX-eknél.
Megnéztem az adatokat és lehet hogy gyorsabb mint az enyém, mert látom hogy a VC9808 az nem automatikus váltó mindenen, lehet hogy az enyém a VC99 azért lassú mer automatikusan váltó de mind a kettőnek ugyan az a mintavételi aránya ("samplig rate" - nem tudom Magyarul ez mi), 3-szor másodperceken, az pedig lassú szerintem és lehet ezért lassú a rövidzárlat jelentése is.
Viszont azt is olvastam hogy sokat fogyaszt a VC9808 mer az adatlap szerint "Quiescent current approx. 6mA" az enyém pedig csak 2mA fogyasztása van ha alszik. Egy 9V-os elem kb. 400-580mAh kapacitásuk van, az aszt jelenti hogy ha ki van kapcsolva akkor 67-97 óra után elemet kell cserélni...??? ...ezt nem hiszem hogy igaz, mert az kevesebb mint egy hét... és nem tudom elképzelni mit csinál 6mA-al amikor "alszik". Én ha ezt megvenném és ilyen gyorsan lemerültetné az elemet akkor adnák rá egy igazi kapcsolót, de nem jó ha újan vett dolgokat át kell alakítani.
Ha gyorsan húzod akkor nem jó. Nagyon lassan reagál, ezt én sem szeretem, inkább erre a Wavetek mérőmet használom mert arra jobban bízok. Bár nekem a 99 típus számú van, az egyszerűbb és már három évvel ezelőtt vettem, nem tudom hogy az újabb típusú 9808A is lassú, de erre kell számítani.
"- LCD leolvashatósági szög (az utoljára vett MX-en már ezt elrontották)"
Nem tudom a szög adatait, de leolvasás nem probléma nekem.
"- nagyon gyors sípolás rövidzárnál"
Ez viszont probléma, mer nagyon lassú. Nem csak a rövidzárlat mérésnél, de minden más mérésnél is.
"- ne kelljen hetente kétszer elemet cserélni"
Ez sem probléma nekem, de "igazi" kikapcsolója van, nem csak aludni küldő. Amit te mutatsz azt nem lehet kikapcsolni így gondolom gondolom többet fogyaszt.
"- nem jut eszembe"
Nem szeretem hogy bármikor automatikusan is "kikapcsol", illetve aludni megy. Még mérés alatt is elaludhat. De ez van, olcsó és az árához képest jó. Van egy másik is nekem Wavetek (Fluke) ami sokkal jobb, de sokkal drágább is volt.
Fontos még egy mérőműszernél, hogy valamilyen módon állítani lehessen a kikapcsolás idejét.
Sajnos két véglettel találkoztam: - Egy lakatfogó, ami 5-10 perc után pittyeg, majd kikapcsol. Mérés közben is. Nincs tekintettel semmire. Game over! - Egy multiméter ami ha be van kapcsolva, akkor sosem kapcsol ki. A gombja nagyon könnyen benyomódik, és volt már olyan, hogy a táskámban (tudtom nélkül) egy hét alatt lemerült.
Én annak örülnék, hogy ha a mérési eredmény nem nulla, és/vagy folyamatosan változik, akkor ne kapcsoljon ki a műszer.
A tegnapi UNI-T DMM kapcsán meglepődve tapasztaltam, hogy teljesen elrontották a kedvenc MAXWELL MX-25 304 műszerem kinézetét, választókapcsolóját, használhatóságát, más után kell néznem.
Volt és van is UNI-T műszerem töb is, nem voltak vackok, talán kivétel a DSO szkóp.
De nekem kell az indiktivitás mérés is.
Cree2 kollége említette a VICI-t. Ebből nekem a 9808A lenne jó, pontosan ugyan az a kapcsoló kipsztása mint a mostani MX-25-304-esemé.
Ismeri valaki?
Amik nagyon fontosak:
- LCD leolvashatósági szög (az utoljára vett MX-en már ezt elrontották) - nagyon gyors sípolás rövidzárnál - ne kelljen hetente kétszer elemet cserélni - nem jut eszembe
4 1/2 es kijelzésre nincs szükségem a szerviz gyakorlatban, viszont a 3 3/4 (vagy melyik is aminek 4000 a vége?) jó lenne de az ma már úgy látom nem divat.
svejk | 33042
2018-06-10 10:14:53
[20717]
Te üzemelted be? Azért a védőföldet mindig ellenőrizni szoktok...
Valóban nem kötötték be a kínaiak és születtek a mindenféle külön megoldások rá, de állítólag a most kaphatóakban már be van kötve. De azért mindenféleképp érdemes átnézni ezt is, mert a kínai megoldja 0,25 mm2-es vezetékkel meg 3-as lemezcsavarral gumialátéten keresztül.
"Azért "hallod", hogy "nem szokták", mert vagy nem is tudják hogy létezik immunis vagy drágállják." - ebben is lehet valami
Ok, akkor rendben. Ahogy írtam nem volt semmi földelés a motorban. Kínai jószokás, hogy nem kötik be ennél a motortípusban a 4. lábat.
Azért volt csak furcsa, mert amikor elöször járattam teszteltem, nem volt semmi ilyen jelenség. Magára volt hagyva 2 kb. 2 hétig, vizzel feltöltve. Először azt hittem, hogy szivárog a víz és valahogy bejutott a motorba. Szétszedtem, de nem találtam ilyesmit (csak a hiányzó földelést).
Na ha a földelés megoldja, akkor nem aggódom, majd meglátjuk. 3-4 hónap mulva talán újra előkerül a téma.
svejk | 33042
2018-06-10 09:12:36
[20714]
Utolsó mondatom közepe?
Előzmény: Szalai György, 2018-06-10 09:11:14 [20712]
svejk | 33042
2018-06-10 09:11:34
[20713]
Az hozzátartozik, hogy én sem vagyok szakmabeli és az előbb említett U-típust is csak a gyakorlatból tudom ajánlani.
3 db (0,37+0,75+2,2 kW) Danfoss VLT Micro drive-ot elbír, míg a normál 100 mA-es 1 db-nál is alul marad.
Ezek még csak light-os beszólások voltak, szerintem nem sértődött meg senki. (magánban is megbeszéltük)
Azért "hallod", hogy "nem szokták", mert vagy nem is tudják hogy létezik immunis vagy drágállják.
Ha elfogadod a 100mA-est akkor az említett Eaton U jó választás, nálam már többször bizonyított a helyi villanyszerelők legnagyobb csodálkozása mellett.
Jellemzően nem a rossz szigetelés miatt "ráz" hanem a több kHz-es kapcsolófrekvencia miatt kapacitív jut ki feszültség a házra, ennek ellenszere a megfelelő egyenpotenciálra hozás, ami persze megint még jobban basztatja a Fi relét.
Az viszont még mindíg nem derült ki, hogy a Schneider Si osztályú Fi reléje birja e frekiváltókat, elsősorban 3fázisról működtetve.
Egyébként sok helyről azt hallom, hogy a frekiváltókat nem szokták Fi relézni. Valószínűleg oka van ennek a gyakorlatnak és a szabvány sem követeli meg (ha úgy van telepítve, mint amiről szó volt).
Részemről elfogadható az ha 100mA-as Fi relét és természetesen földelést alkalmazok.
Igazándiból csak azért forszírozom ezt a Fi relé kérdést, mert a gépemhez kínai HY frekiváltót és 2,2kW-os vízhűtésesmotort fogom használni. Ezek már megvannak, csak ért egy apró meglepetés. Mikor megvettem teszteltem őket. Egy darabig nem is volt semmi gondja, csak mikor szétszerelés előtt még egyszer bekapcsoltam és megnéztem, hogy rezonál e, bizony megrázott.
Nem tudom, hogy mi az oka, zárlatot nem mértem rajta. egyébként leállításkor mutatkozott ez a probléma. Amit viszont találtam: * Az orsón nem volt bekötve a földelés. * A műhelyben kiderült, hogy semmilyen földelés nincs, csak a konektoroknál volt átkötve az N-be.
Az általad 20690 hsz-ben írt linkre rámentem, lejjebb görgrtve van egy újabb link (www.thanksbuyer.com/download/38939-TC50M-Motion-Controller.zip) ez egy 5 Mb-os file. Tartalma egy részletes leírás még a Mach 3 beállításai is benne vannak !, és egy C50.dll !!!