Milyen kontroller vezérli CW/CCW jelekkel a léptető motor driverét? Csak kíváncsiságból, mert nem találkoztam ilyennel még. PSoft vezérlőjére gondolok most.
Egy DIR/PULS -> CW/CCW átalakítóval bármelyik szervó vezérlő használható, amelyik CW/CCW-t kér? (a feszültség szint figyelembevételével természetesen)
'anno, volt ugye az a kicsi 2W-os faca kék lézerem. Annak a tengelyeit, két Convex CSMD-LU340 hajtotta. A step/dir-es Mach3-al használtam a gépet, de nálam nem volt semmilyen step/dir to CW/CWW konverter a motorvezérlők meghajtásához.
Sziasztok! Szükségem van "step/dir to cw/ccw" konverterre. A 7404 és 7408 párossal alkotott kapcsolásnál van jobb? Vagy ez teljesen megfelelő? Van aki ilyet használ?
Jozs | 867
2020-03-01 17:32:45
[22661]
Köszi Robsy, nagyjából így gondolkodtam én is. A tápból kb. 3,5 mA -t vettek fel (egyenként), ami nem utal szerintem hibára. Analóg technikában nem vagyok annyira otthon, ezért kerestem egy érthető leírást a vizsgálatra: ez alapján viszont hibásnak bizonyultak sajnos.. Majd ha megjönnek az újak azoknál is megnézem, és kiderül, hogy a leves görbe, vagy a tányér .
Törölt felhasználó
2020-03-01 12:54:16
[22660]
Nem tudom, mit takar nálad a működés kritérium, mi volt az a "bármit is csináltam". De hagyjuk is most még.
A nulladik teszt ilyen gyanús esetben, hogy megnézed, mennyi áramot fesz fel a TL081 IC pl. 10 V tápfeszen levegőbe lógó bemenetekkel, kimenettel. Ha ez több, mint 2 mA, szinte 99%, hogy rossz lett az IC. Ezt a mérést javaslom segítségül, ha még nem tetted volna meg.
Megnéztem a műveleti erősítőket, egyik sem működik. 10 V táp esetén kb, 3,5V van a kimenetükön, bármit csinálok a bemenetekkel. Kérdés, hogy eleve rosszak voltak, vagy nálam szálltak el. Ez utóbbinak ellentmond, hogy az egyik (U1) nem kapott negatív tápot ( azaz a megengedhetőnél nagyobb tápfeszt ), mégis hibás. Mindegy, veszek, bár itt Egerben az egyetlen alkarészboltban nincs, így egy kicsit hosszabb lesz az átfutása, de majd jelentkezem .
A legjobb az lm317,de 100nF os kondit rakni kéne a a bemenet 'föld' és kimenet 'föld' közé, de sok ilyen rajz van interneten,gerjedés gátló és a kimenetére mint linkelt rajzon 1-10uF ig , Mivel nem úgyanaz a két rajz, a tiéden 3 ic van , én maradnék az -5.1v nál első körben és 29-30v maxra beállítani az lm317 et. Az ick nélkül.ha mértél feszültségeket és jók utána forraszdbe az icket a nyákba,érdemes foglalatba, van olcsó verzió meg preciziós. Az icékkel párhuzamos zenerrel még sorba kell kötni ellenállást,ennek a megfelelőértékéhez kéne tudni az ick áramfelvételét úgy ,hogy a tápegység min .max feszültség és áram határoknál mérsz. Én az lm 317 et választanám az azért biztossab ,annyi hogy mechanikussan minnél közelebb legyen az ickhez,ne legyen elvezetékezve 10cm re.. A másik lm317nél van be és a kimenete közötti feszültség esés, már nem emlékszem pontossan de kb 1.5V -3V . De neked terheletlenül 35 voltr körül van,tehát az jó lesz,ha beterheled a tápot és leesik annyira hogy nem lesz meg ez a kb 1.5-3v különdbség akkor lejebbkell vinni ,az lm 317 kimeneti feszültségét.
de lehet olyat is csinálni ,hogy egy 5-10VA kis transzformátorral előállítod a két feszültséghez tartozó tápot így a szabályzó ick mindig megkapják a megfelelő feszültséget.
Kiszedtem az IC -ket, és így helyreálltak a feszültségviszonyok. A két "negatív tápos" IC 4 -es lábán megjelent a -5,1V, így a 4 - 7 lábak között 39,6 V (!). Ez attól tartok sok egy pöttyet . Az U1 tápja 35 V, az rendben van.
Az úgy jó szerinted, ha az általad linkelt kapcsolás alapján a két IC pozitív tápját megstabilizálom egy LM317 -tel, de a negatívot hagyom ahogy van -5,1 V -on ? És a pluszt mondjuk beállítanám 36-5,1 -re, azaz kb. 31 V -ra ? Vagy ez így "elbillentené" a rendszert, és negatív ágból is faragni kell pár voltot ?
Vagy ne kínlódjak stab IC -kel, és tényleg szimplán csak tegyek a 4-7 lábak közé egy 30 vagy 33 V -os Zénert ?
A szekunderből sajna nem tudok letekerni, mert ki van öntve a trafó.
Ha zárlatba megy az ic akkor az R3 as ellenállás felkerül a plusz 33vra,így közel 40V lesz rajta, ami 7.2W teljesítmény ..valószínű hogy leégett,mert 0.5w os.de a zener is tönkre mehetett ,mert akkor mint dióda kapta meg a 0.6v nyito feszültségre a +33Vot.
attila820224 | 109
2020-02-27 22:44:27
[22653]
Ha kiforrasztottad az icket, mérd meg ,hogy megvan e -5.1V a zeneren. Ha nincs meg akkor lehet ,hogy elszállt valamelyik 1n4148..ha kicserélted, utána letesztelném az ick beforrasztása elött hogy megvan e a plusz táp és a -5.1v. Ha marad az a traszformátor ami eddig,vagy lekéne tekerni a menetből kb 22vig, ha ez egyszerű,ha nem akkor az ic 7 lába elé be kell rakni egy zenert sorba vele azzal belehet állítani ,hogy 30V ot kapjon, vagy az ic-ékkel párhuzamossan 30V nyi zener és egy ellenállás sorba. A zenert mindig fordítva kell berakni, mert az egyik írányban Anod + , katod -, így sima dioda 0.6V kb ,zener funkcióban meg katod a + anod a -, tehát a diodán a fehér vonal körben a zenernél azt a plusz táp felé van, azaz a rajzon a c1 negatívhoz,látom ott a 6.3V ot érdemes megmérni a kiforrasztott r3 ellenállást hogy megvan e az értéke.
Méricskéltem egy sort, éshát az a helyzet, hogy a negatív "tápfesz" nem -5,1 V, hanem 0 V. Így az U3 és U2 műveleti erősítők negatív tápja is 0 V. A D7 Zener -t megnéztem, diódaként ismeri fel a kütyüm, tehát valószínűleg jó, legalábbis nem zárlatos.
Attól tartok, ha a negatív táp tényleg hozzáadódik ill. levonódik a 0 -ból, akkor az IC -kre 33,4 + 5,1 = 38,5 V jutott, ami már eléggé meghaladja a 2 x 18 = 36 V -ot, vagyis lehet, hogy elhaláloztak, és azért alakultak ki ezek a feszültségviszonyok. Kibányászom őket és megnézem jól gondoltam-e
A fene se gondolt erre . Pedig nemrég vettem a trafót a Vaterán, ezzel az erővel kisebb feszültségűt is vehettem volna.
Köszi mindenkinek a segítő szándékot, nem szeretnék nagyon visszaélni vele, elkezdek egy kicsit tudományosabban vizsgálódni. ( Abban reménykedtem, hogy valaki belefutott hasonlóba, és esetleg rövid úton meglesz a válasz ). Megírom majd mire jutottam.
itt látszik ,hogy a pozitív ág az 33v ra van stabilizálva a negatív az -3v ra tehát 36 voltnál meg van fogvan a tápja az icnek... A másik írja hogy mennyi a bemeneti ac fesz27-30v!
Nem véletlenül ennyi mert ha 24 megy be és alig van pufferelve akkor nem tud miből stabilizálni az áramkör és eléggé hullámos lesz a kimenete!Persze nem mindegy mire lesz használva...
Én az ic pozitív ágába beraknék egy zener- ellenállás védelmet 28-30v zener feszültség 2dbból kijön 5w teljesítmény, közötti értékre az ellenállást meg ki kell számolni,mérni.
attila820224 | 109
2020-02-25 19:35:27
[22648]
Ha majd jó lesz a tépegység még mindig fenn áll az hogy a hálozati feszültség változik 230-240 például, így a transzformátor kimenete is változik terheletlenül...tehát lehet ,hogy egyszer 24 volt másoor meg 26... pont átlépi az ick feszültségét...én 240V os hálozati feszültségnél 22V os Ac feszültzséggel téplálnám az áramkört ugy lehet ,hogy nem haladja meg a 36 v ot...viszont terhelésnél a traszformátor feszültsége beesik, tehát a maximális kimeneti feszültség a terheletlenhez képest visszaeshet nagyobb terhelésnél mondjuk egy 150VA es transzformátornál.
De ott van az 5.1v os negatív táp is az hozzá kell adni a nagy pufferkondin lévó feszültséghez, ha 24 vos a trafo az kb 35v lesz máros 40v van az icn.. de mérd meg a 7 és a 4 láb közötti feszültséget rögtön kiderül, 36 volt a maximális feszültség, az hogy hosszűtávon meddig bírja a fölötte lévőt 1 másodperc vagy évek..
Küldtem egy linket ott van ennek az áramkörnek a rajza ott látszik ,hogyan van stabilizálva mindkét oldala az icnek..
attila820224 | 109
2020-02-25 19:17:30
[22645]
Kínából küldenek olyan alkatrészt amiben nincs benne a félvezető lapka, tehát egy üres tok... 8 lábú icken kéne tépfeszültséget mérni. 36 voltnál kisebbnek kéne lennie 7.láb pozitív 4. es láb negatív.
a rajzon lévő alsó sarokban van egy zener az állítja elő a negatív tápot 5.1v ost ír, elötte lévő ellenállás melegethet 2W os ellenállás már megfelelöbb lenne ,de majd ha möködik.
Az egész tépegység akkor kezd el igazán fűteni ha a kimeneti feszültség minnél kissebb és minnél nagyobb áram folyik ki.. tehát mondjuk 1V és 3A ilyenkor közel 90W ott fűt el, komoly hütőborda kell rá,plussz ventilátor.
Igen, köszi, ez alapján a rajz alapján ellenőriztem le. Nálam tutira 34 V alatt van az egyenirányított fesz, akkor remélem megúszták az IC -k ( bárcsak foglalatba tettem volna őket ).
A TL081 max tápfeszültség +-18V. Neked kb.36.66V feszültség van egyenirányítás és pufferelés után. Szerintem még nem kellene kinyiffannia az IC-knek. Viszont a linkelt leírás alapján írja, hogy kétféle NYÁK-kal forgalmazzák a KIT-et, és az egyiknél a diódák fordítva vannak jelölve. Ez a jó a mellékelt képen.
Mondjuk az nincs kizárva, hogy a feszültséggel lesz gond, mert a trafóm nem pont 24 V -ot ad ki, hanem valamivel 26 V fölött. De akkor ez azt jelentheti, hogy az IC -k már el is szálltak ? =:O
Vadember: köszi, végignézem, hátha van valami hasznos benne. Én ezt a leírást találtam, ez alapján elvileg rendben kellene lennie. Attól tartok - kizárásos alapon - valamelyik félvezető lehet prückös.
attila820224: A hibajelenség, hogy fixen 0 V a kimeneti feszültség ( csak terhelés nélkül néztem ), akárhogy tekerem a potmétereket. Egyelőre nem tettem hűtőbordákat, csak ki akartam próbálni. De nem is melegszik semmi, csak egy ellenállás, amiben a fenti leírásban egyébként is azt mondják, hogy érdemes 0,25 -ről 0,5 W -osra cserélni. A bemenet vesz fel pár milliampert. Az IC -k a rajz(ok) szerint vannak beforrasztva ( sajnos foglalat nélkül, pedig gondoltam is rá, hogy nem ártana ). A sönt az, amit adtak. Potik rajz szerint, a középső a csúszka. Az ellenállásokat, diódákat és a kisebb kondikat ( amiken csak kódok ) vannak egyesével kimértem, és úgy tettem a helyükre. A Zenereken elég elmosódott a felirat, de amelyik nem 4148, azt annak minősítettem . Irányukat többször ellenőriztem.
A végtranzisztor egyik lábán megjelenik a 33 V, tehát valami a vezérlésével lehet.
Megnéztem a videót és az ottani kapcsolásírajzot, az ick maximum 36 voltos tépot kaphatnak! de mivel ebbúl lejön a negatív tép 5.1V 30V ot meghaladja a tápkondin lévő feszültség az ick tönkremehetnek, stabilizálni kéne az ick tépjátz a pozitív oldalon is.
Mi a hibajelenség? Nulla Volt a kimeneten terhelés nélkül?? A bemeneten vesz fel áramot? terhelésnél nulla a feszültség a kimeneten? Van hütőborda mindegyik teljesítmény tranzisztoron és ic-n: el vannak e szigetelve azok egymástól? A 8 lábas ic-k jó lábkiosztással vannak beforrasztva? Sunt ellenállás jó értékü? A potencióméterek, ha vezetékkel vannak bekötve ,akkor megfelelő lábkiosztással? A színkódos ellenállások megfelelő helyre kerültek? Diódák megfelelő írányba vannak?
Ezer kérdést fel lehet tenni..
1. lépé.sA legnagyobb kondezátoron kéne lennie a bemenő váltakozó feszültség kb 1.41 szerese.. 2. icken megvan e a tápfeszültség , van ott egy külön hütőbordás alkatrész valószínú, az az ick feszültségstabilizátora,azon is érdemes mérni.
Kapcsolásí rajz sokat segíthet.De ha jó a rajz és hibás a nyák vagy valamelyik adott alkatrész.
Van olyan alkatrész icknél vagy tranzisztoroknál ahol nincs benne a félvezető része...
Itt arról beszél, hogy neki sem működött. Lerajzolta az áramkört a NYÁK-ról és azután megtalálta az eredetijét az interneten. Néhány helyen nem jók az alkatrészek értékei amit a kínai küldött.
Kicsit offtopic, de talán nem nagyon. Nemtom volt-e már élménye valakinek ilyen stabilizált tápegységgel. Ebay -en (meg máshol) lehet rendelni kit formában, kedvező áron. Én is rendeltem, összeraktam, de nem működik. Találtam hozzá rajzot, de nekem sajnos egy kicsit bonyi ahhoz, hogy visszakövessem mi hogy. Ellenállások, kondik és diódák tuti jók, mert beültetéskor leellenőriztem. A kérdésem az lenne, hogy belefutott-e már esetleg valaki ilyenbe, és ha igen, mi volt a megoldás. Köszi.
„Nem a sztenderd eltolással voltak a 6-os sorkapocsra kivezetve a 3 tekercs végei.”
Ez még önmagában nem is lenne baj, ha a kapocslécen a motor az áthidalásokkal csillagba van kötve.(de ez csak akkor igaz, ha csillag a kötés) A nagyobb baj inkább az lehet, ha valamelyik fázis tekercsének a kezdő/végző kivezetése is fel van cserélve -a másik kettőhöz viszonyítva- a kapocslécen. Így a motor egyik tekercse szembe dolgozik a másik kettővel. Valószínű, hogy ezért fut "áramlimit hibára" a frekiváltód.
A motor tekercsének az egyenáramú ellenállása a 0.7Ohm reális.
attila820224 | 109
2020-02-24 22:12:43
[22630]
Szia!
Én 2.2kwos "Kinai" főorsot próbáltam ki 24.000 fordulatú,de csak 6000 ig tudtam kihajtani ,viszont egy omron j 7 es ,0.8 A es kimeneti áramú frekiváltóval.Eredetileg ez 100W os motorokhoz van.
A lényeg hogy a max feszültséget ami 230V , 2.2kw 400hznél,azt vissza vettem 100Vra 100Hz.re min frekinél 1hz ott meg 5 volt alatt volt kb. Ez egy könnyen forgó motor.
Lassan kb 15 másodperc alatt futott fel a maximális paraméterekig.
Vagy el van kötve a motorod,vagy a frekiváton kell állítani, az adott frekvenciához tartozó feszültséget csökkenteni.
De ha jó a motor, és sehogysem megy a frekiváltóról akkor egyfázisról kondenzátorral kipróbálnám.
Sziasztok. Valós lehet egy 4-5kW-os aszinkron motornál multiméterrel mérve, a tekercsenkénti 0,7ohm-os ellenállás (a mérővezetékek ellenállását kivontam a kijelzett értékből)?
Illetve az mennyire valós, hogy egy 1/3F 2kW-os frekvenciaváltó üresen nem tudja megforgatni. Mindig áramlimit hibára fut.
Beújítottam egy nagyobacska gyorsdarabolót, de a motorja nem az igazi. (Nem a sztenderd eltolással voltak a 6-os sorkapocsra kivezetve a 3 tekercs végei. Az egyik tekercs két kivezetése balról az egymás alatt és felett lévő sorkapocsa volt kötve, majd a maradék 4 sorkapocsra pedig a másik két tekercs volt bekötve keresztbe. Ilyennel se találkoztam még. De a réz átvezetők a szokásos csillag bekötéssel voltak, vagyis a felső három sorkapocs össze volt kötve és az alsó három sorkapocsra volt a 3F betáp bekötve.) Megvételnél sajnos nem tudtuk kipróbálni, most meg dolgozhatok vele.
Aurex | 565
2020-02-23 21:46:33
[22628]
Sziasztok ! Keresek olyan szakit aki javított H2 CNC controllert nekem van egy javításra szoruló .