Egyenáramú körben lévő tirisztor kioltására is létezett régen megoldás. Húsz évvel ezelőtt ez nem volt gond. És talán vannak még GTO tirisztorok is. Fiókban, láda mélyén, vagy csak berúgva az asztal alá egy régi panelen. Ma már ami nem processzoros, annak nincs becsülete.
Ha van elég érintkező jó lehet. Persze sokszorózódik az átmeneti ellenállás is. No meg úgy is a leggyengébb láncszem - ami ez esetben a leggyorsabb érintkező- kopik el leggyorsabban.
A hobbyban cifrább dolgok is előfordulnak, csak tűz ne legyen.
Én még úgy tanultam... AC kapcsolókat/mágneskapcsolókat DC megszakításra használva, az ívoltás elősegítésére sorba szokták kötni a három-négy érintkezőt. Vagy, az ma már "elavult/régimódi" megoldás?
Léteznek DC SSR-ek. Álltalában kis feszültséget képesek kapcsolni nagy áramok melett. 10A-es ~60V-ot. (Fotek SSR-10DD) Ami meg nagy feszt. (200V felett tud az meg kis áramokat mA-reket. (persze biztos van kivétel, és az meg méregdrága). Jó oda egy mágneskapcsoló nem kell bonyolitani, meg egy hőfokkorlátozó kapcsoló.
remrendes | 4252
2022-08-31 13:30:00
[5267]
En ugy gondolnam, hogy a kapcsolast egy DC-s SSR vegzi a cekasszal sorbakotve.
Tehát az SSR mindenképp kell hozzá. OK. És a teljesítményt mi szabályozza, vezérli? Vagy az annyi, amennyi a napból begyűjtve alakul? Működőképes lehet egy ilyen rendszer?
„DC240V/2400W teljesítményt elméletben. Ezt rákapcsolom az SSR relével a cekászra, annak elvileg mindegy hogy AC vagy DC feszültség működteti.”
HÁT NEM! Az SSR-ben egy triak a kapcsoló elem, ami az AC feszültség minden nullátmeneténél kikapcsol és ha továbbra is meg van a DC vezérlés akkor az elektronika újra begyújtja. DC villanynál nincs nullátmenet, nincs kikapcsolás! És a bojler vagy bármi egyéb hőfejlesztő berendezés kapcsolója is nagyon zokon veszi az egyenáramú táplálást. Gyakorlatilag az első kikapcsoláskor szét ég.
Köszi tudom ,de mivel semmi sincs még , nem releváns . Tetszenek az egyedi napelemes közvilágítási lámpák . Hálózati már volt kidobott abból vannak ledek , de a napelemest már szerintem nem érem meg míg cserélik
Cekász ... Némi villamos tapasztalatom azért lenne ... Azt gondolom hogy ha nagyon süt a nap akkor teljesen mechanikusan rá lehet párhuzamosan kapcsolni még egy fűtőbetétet az áram növelése céljából , a jobb kihasználtság érdekében . Persze ez is automatizálható . Most jött egy ötlet még , hogy kicsi inverteres táppal még esetleg akkut tölteni , vannak amik igen széles bemenő feszültség tartománnyal üzemelnek . Ezek alapból egyenirányítják a bemenő hálózatot . Ingyen térvilágításra gondolok .
Nem vagyok villanyszerelő, alap szinten elboldogulok az elektromossággal, kötésekkel. Remélhetőleg a jelen lévő elektromos szakik majd hozzátesznek valamit a szürkeállományukból. Tulajdonképpen itt a cekász méretezése a kérdés, hogy kissé alul, vagy inkább túl... a tartályban lévő termosztát túlfűtés esetén lekapcsolna, de ez szerintem kizárható ekkora teljesítménynél.
Van fa , megyek majd lomizni is .... Nem kell evvel kapkodni annyira , lesz ez még veszélyes hulladék is (Mint a hullámpala) De azért köszi az infót ! Láttam tegnap valahol egy másik videót a közvetlen egyenáram felhasználásról , picit megérintett ez a dolog . 2-3 millás beruházás , áramszolgáltató engedélyetetés , hálózatbővítés , kiszolgáltatottság a mindenkori áramszolgáltató által meghatározott eladási feltételeknek ,az nem az én világom . Valahol jól is esik ha belebuknak akik üzleti megfontolásból telepítik ezeket , nagy ződ álarccal .
Szia ! Nekem is tetszik ez a közvetlen egyenáram felhasználás dolog . Kapcsolni szerintem csak akkor kell ha túlfűtene , az abban a felhasználásban amit írtál ,nem igen valószínű . Valahogy úgy tűnik ,nekem legalábbis hogy talán a picit nagyobb ellenállás fele mennék , a kisebb napenergiás idő szakban . Jön az áram négyzetével , de az UxI is ugyan azt az eredményt adja . A feszültség max az adott azt nem kell korlátozni . De ez csak az első ránézésre alkotott véleményem ,nulla tapasztalattal a témában . Ha hozzájutnék napelemhez , elérhető áron ,biztosan megpróbálnám . Tetszik hogy nincs áramszolgáltató , inverter ,kutyafüle . Ez a felállás egyszerűbb a napkollektornál is ! Van 50 négyzetméter délre néző hullámpala tetőm , csak anyagi okai vannak hogy nem állok neki ennek azonnal . Ha télen csak 5 fok fölé emeli a műhely hőmérsékletét már az is eredmény . Ha húsz fok van ,ott is alszom
Válaszom a kérdésedre: fogalmam sincs. Engem a napelemes téma különösebben nem mozgatott meg eddig. Ez a pár mondat Keri-től azért keltette fel az érdeklődésem, mert én főként fával fűtök. Este puffer felfűt, 90%-ban 24 órát tudok úgy kifűteni, hogy a radiátorokat 40C fokos vízzel fűtve, termosztáttal szabályozva 19-21 Cfok van a házban gyakorlatilag folyamatosan. Mivel eleve 40fok az előremenő vizem, 20C mire visszatér a pufferbe. Hogyha én ezen a 20c-os vizen tudok napközben emelni 20 c fokot (tehát lenne 40), akkor este már a 40fokos vizet kell újrafűtenem 90-re, nem a 20-ast. Ha csak 10Cfokot emel rajta, akkor már az is jó. Ezzel már nekem jelentős tüzelő idő/anyag megtakarítás lenne lehetséges. -emögött nincsenek tudományos számítások, én nem kilojoulozok, erre időm nincs, aki másképp gondolja tartsa magában) Tény és való, hogy volt tavaly december/ január időszakban olyan 3 hét, hogy napot nem láttunk. De ilyenkor a napkollektor sem ér semmit. Arról nem beszélve, hogy horror árak vannak minden téren, van helye a pénznek máshol is, nem feltétlen akarok milliós összeget beruházni nagy kapkodva ilyen dolgokba. Ha viszont kedvező áron, egyszerűen rá tudok segíteni a rendszerre, akkor megteszem.
En meg pane nem, de hasonloban gondolkodom a muhely zuhanyzojaban. Egy 50-80 literes bojler kerulne fel, meg kb 1000W-nyi napelem. A havi atlagokat (bejovo vizhomerseklet es napsugarzas) alapul veve csinaltam egy tablazatot. Az egyszeruseg kedveert most atirtam 1000W-ra es 100 literre.
A közvetlen napelem- SSR kapcsolással felkeltetted az érdeklődésem, a fűtési puffer hőmérséklet emelésére ezt nagyon jól lehetne használni. Azt tudom, hogy te évek óta foglalkozol a napelem témával, én pedig egyszerű user-ként szeretném csökkenteni a fűtésre szánt energiámat. Tulajdonképpen itt az lenne a lényeg, hogy amennyiben adott egy AC 230V cekász 2000W teljesítménnyel, akkor ez egy sorbakötött napelemrendszer esetén a feszültség elérje a 230-240V -ot, a leadható max teljesítmény meg lehetőleg elérje, vagy túlhaladja a szükséges 2000W-ot? Tehát egy (az egyszerűség kedvéért) 30V/ 300W táblából sorba kötök 8-at, akkor ad DC240V/2400W teljesítményt elméletben. Ezt rákapcsolom az SSR relével a cekászra, annak elvileg mindegy hogy AC vagy DC feszültség működteti. Ennyire egyszerű lenne az egész? Persze a cekásznak az nem jó, ha túl van terhelve, tehát gondolom azt túl kell méretezni inkább? Ez most azért ütött szeget a fejembe, mert lehet hozzájuthatnék egy leszerelt 3KW -os rendszer 10 éves napelem tábláihoz, és ha valóban ennyire egyszerűen megoldható, tényleg sokat jelenthetne, ha akár 20-30C fokkal meg tudnám emelni a pufferben lévő 20 fokos visszatérő víz hőmérsékletét.
Szerintem a kondenzvíz nem lenne probléma, azt könnyű elintézni és kivezetni, de inkább az lenne a probléma hogy az anyag megspórolása száz évbe tartana mert az energiahatékonysága nagyon rossz lenne. Igen, virágcserép-gyertya kombó lakásfűtésnek hangzik.
A régi EZERMESTER-ek "Ötletparádé" című olvasói cikkeire hasonlít. A tetőtérben még a szelemen gerendát is összekeveri a szarufával.
Az átadott hő - sok egyéb mellett - erősen függ a két közeget (meleg levegő-hideg víz) elválasztó felület méretétől. Egy nyamvadt pár méteres feltekert csőben áramló víz igen mérsékelt hőenergiát vesz fel az őt körül vevő nyugvó meleg levegőből. Esetleg a kondenzvíz csöpög róla és pár nap alatt átáztatja a plafont
Kb annyira reális a hasznossága mint egy nyolcadik emeleti balkonládában megtermelni az éves zöldségszükségletet. Mert ilyet is gyakran lehet olvasni. Vagy a virágcserép-gyertya kombó lakásfűtés...
Épített valaki ilyet? https://www.vgfszaklap.hu/lapszamok/2002/junius/322-padlas-hoenergia-hasznositas
remrendes | 4252
2022-08-21 07:04:32
[5240]
A garazsban en is valami ilyesmin gondolkodom. Az adok-kapokban 5000Ft-ert voltak 75W-os cellak, 12-t vagy 16-ot felhasznalva evi 8-9 honapig elo tudna allitani elegendo melegvizet. Telen pedig talan annyit, hogy ne fagyjon meg a rendszer.
Egészen biztos hogy nem jobb hatásfokú. DE sokkal egyszerűbb és probléma mentesebb a működése. Én is láttam már pár kollektoros rendszert, és arra elég volt hogy messzire elkerüljem
Köszönöm az eddigieket mindenkinek! Még olvasgatok a témában!
TBS-TEAM | 2994
2022-08-19 10:34:21
[5236]
Nagyon gondold meg melyik rendszer melett teszed le a voksod.
Vezérlés Resol Deltasol E tudja kezelni a két különálló mezőt. Mi ezeket használtuk mikor telepítettünk. Szabadon programozható be- kimenetei is vannak és bármilyen kombinációban lehet+ tartáyokat szelepeket stb.. hozzáadni.
Síkkollektorok: 5bár nyomást kell tartani sok kiegészítő )védelemÖ lim lom kell a biztonságos müködéshez és jól kiszámolt tároló kapacitás. Min:-35C° Glikol viz keverék. Még egy nagy hátrány amikor tél van előszőr azt a sok folyadékot kell felmelegíteni mielőtt termelni kezd.
Vákuumcsöves: Drain back tartályos rendszer a legstabilabb, nem kell foglalkoznod a tultermeléssel, akármilyen puffered is van, mert ha felmelegítetted X C° fokra akkor leáll és a folyadék lefolyik a tartályba. Fent a kollektor folyadék nélkűl üresen nyomás nélkül áll és nem számít, hogy akár 180C° is lehet.
Nem kell biztonsági rendszer, se protokoll, hogy mi legyen a felesleges hővel. 1-3 fok kőzőtti lejtés kell a kollektoroknak, hogy lefolyon a folyadék a tartályba. Min:-10C° Glikol viz keverék. Nagyságrendekkel kevesebb folyadék kell. 50l dain Back tartály elég 150 csőhőz.
Lágy rézcsővel kell szerelni és akkor sok kőnyők helyett nagy íveket lehet használni, ami az folyadékáramlást elősegíti.
Kollektorokhoz a vágógyürüs csatlakozók a megbizhatóak. A roppantóssban lévő O györü egy idő után feladja.
Pár darab napkollektoros történetnél bábáskodtam. 3 alkalommal a tulajok ledobálták a síkollektorokat és vákuumcsöves rendszert tettek fel. A tetőn végzett munkák kivételével szinte mindent csináltam. Az elektromos részeket meg egyedül csináltam végig. Nem hinném , hogy ugyanazon négyzetméterre levetítve a napelem jobb hatásfokú lenn mint a solár. Én ezt kipróbáltam 405W-os panelekkel.
Szerintem sem kell bonyolítani. Párhuzamos kötésnél a gravitációs áramlás megoldja azt, hogy a melegebb táblában nagyobb legyen az áramlás. Maximum kell egy hidraulikus váltó a felső napelem magasságába, aztán mehet le a csőpár keringető szivattyúval a bojler hőcserélőbe. A szivattyú vezérlést lehet hőfok függővé tenni, na meg szeleppel zárni, amikor nem működik, hogy a bojlerban lévő meleg víz ne a tetőt fűtse télen, mint a melóhelyemen az állami támogatásból kiépített kollektor, amit mellékesen egy torony árnyékába telepítettek
Ennél komplikáltabb rendszert szerintem nem érdemes építeni, azt is csak akkor, ha jórészt magadnak csinálod, mert nagyon el tudnak szállni a költségei.
Bár nem most, mert elszabadultak az árak, de békeidőben fillérekért lehetett venni napelemet. Abból kell felrakni minél többet, aztán akár DC SSR-el kapcsolgatva mehet közvetlen a bojler fűtőtestre. Ez a legegyszerűbb egy jó kollektoros rendszernél nem drágább és ez mindig termel ha süt a nap.
Miért síkkollektor? Távoli ismerősömnél 4-4 panel van sorba kötve és utána páthuzamba. Szelepes kiválasztás minden további nélkül. Jó a préselős, ha solárhoz való idomokkal van.
Sziasztok Napkollektorokkal kapcsolatban valaki képben van?
Ami felmerült kérdésem, érdemes e szakaszolni őket, ahova raknám L alakú tetőrész, ezért vannak napszakok amikor egyik fele teljes árnyékban van, és van amikor a másik... Arra gondoltam hogy valamilyen szelepes rendszerrel, persze némi elektronikával megbolondítva attól függően állítanám, hogy melyeken lehet mérni melegebbet mint a tartály.
A préselős réz idomos szerelés megfelelő ezekhez?
Sorosan vagy párhuzamosan jobb kötni, gondolok itt arra hogy ha egyre melegebb víz kerül a következő napelembe azt tovább tudja melegíteni ...
Amiért még aggódom, hogy mennyire tud felmenni a hőmérséklet bennük, sima síkkollektorban gondolkodom, nem vákuumcsövesben. Mekkora nyomást kell tartani, mert ügye azzal a víz vagy glikol ( vagy nem tudom mi kell bele) ne forrjon fel idő előtt.
Esetleg egy jó leírást tudtok e ilyesmiről, vagy akinek van a házikón ilyen mi a tapasztalat? Előre is kösz! R.
PSoft | 18688
2022-08-06 21:08:48
[5231]
Én marha... Gondolhattam volna hogy az uborkás üveg mögött van! Mer ugye a lekváros üveg mögött nem lehet, ott az...oroszok vannak!
Nagyon tudományos! De én tennék a fólia alá - ízlés szerint - egy kis fűszerpaprikát és egy kevés őrölt fekete borsot. Sokat javítana a hatásfokán. Ja és csak a Szegedi Csemege paprika a jó, a Kalocsait utálom mert ott voltam katona.
Ha pedig a próba előtt bedobunk két fél szilvát, lesz az 40W is.
Azt mondja, 12V és ~30W lesz a 15 db."hulladék" DVD-ből.
gtibi | 217
2022-07-25 16:22:17
[5224]
Szia, itt: MAVIR pecrenként frissítve láthatod az aktuális állapotot, valamint 2008 tól havi statisztikákat is, ezeket már január óta nem készítik, így kicsit nehezebb a valós adatok megismerése, de nem lehetetlen: Mavir_2