Remélem sikerül minél előbb összeraknom s megkezdőzhetnek a próbamérések... Amúgy doboz nélkül már működik az egyik... Én Bordaszíjas megoldást választottam (ómegás megoldás), mert még nincs kicserélve az orsó, golyósra így van holtjáték, de most a valódi megtett utat méri...
Hétvégén volt időm vele vacakolni. Jó hír ! Sikerült megjavítani. Szétszedtem és kiegyenesítettem a tárcsát. Nem lett tökéletesen egyenes de sokkal jobb mint a videon volt. Ennyi elég is lett neki. Most már megvan az a hiányzó pár impulzus és jól mér A tárcsa viszonylag können hajlítható és úgy is marad. Nem volt neghéz megcsinálni ,szóval ha valakinél ilyesmi előfordul akkor nem kell betojni ,javítható! Kíváncsinságból szétszedtem egy másikat is. Az is deformált volt bár az jól mért. Szóval kb mind ilyen lehet......
Szerintem a deformáció okozza a hibát. Amikor a deformálódott tárcsán a "púp" közel van a LED-hez akkor a fény szóródása miatt a fotodiódák folyamatosan " látják" azt. Így - mivel nincs fényváltozás - nem billen a komparátor ezért hiányzik több-kevesebb lépés.
A jobb minőségű tárcsák kb 0.1mm-es korrózióálló acéllemezből vannak és fotokémiai maratással készülnek. A kisebb felbontásúakat lézerrel vágják ki. Az olcsóbbak filmre vannak fotózva.
Ez utóbbi megoldást viszonylag könnyen lehet reprodukálni. A pontosan megrajzolt (lemásolt) tárcsát bármelyik nyomdai levilágítóban elkészítik. Egy A4 méretű lap pár száz forint. Ezután már csak a pontos lyukasztás (tengelyfurat és kontúr) valamint a beszerelés van hátra.
Nem is volna ezzel semmi baj ha nem tennék töntre vele. Egyébként nem vagyok biztos benne hogy a deformációval van a baj. Lehet hogy csak szennyeződés van a tárcsán. Vagy eleve a tárcsa hibás. Nem is tudom hogy van kialakítva. nyomtatják a vonalakat? vagy lézer égeti? Mindenesetre olyan sűrű hogy szabad szemmel nem látni semmit csak hogy átlátszó egy része. Csak elméletben tudom hogy kell ott lenni valaminek Majd jobban szemügyre veszem mikroszkóp kamera alatt.
Egy biztos most ,hogy hibázik és jócskán mínuszban mér.
Műanyagból van az encoder lap és a rugós szorító rányomásánál hajlik úgy el a műanyag lap ha nem központosan nyomja rá a dolgozó. Úgy vannak vele ha elfér az adó és a vevő között akkor még jó. jelet ad, de hogy az nekik nem számít. Pár ezer forintért mit is várunk
„Hogy képződhet hiba az biztos mert a minap egy 4000es mikrolépéssel léptetett motor 4000 es encoderrel szisztematikusan csak 3992 inkremenet adott .”
egyetértünk. én is tapasztalom a hibát. többnyire nincsenek teljes szinkronban a mach3 és a DRO kijelzői. A DRO pedig jól számol azt tudom mert irtam egy másik pic re encoder emulátort programot és azzal hajtva darabra megvan minden inpulzus teljessen szinkronban a kijelkzővel. tehát a hiba vagy az encoderben vagy a motorban keresendő. Esetleg ki kéne próbálnom mikrostep nélkül.Úgy elvileg nem lehet benne hiba ilyen.csakhát ki használja úgy...
Magam is megdöbbenetem hogy mit írnak az adatlapok . Nem tudom hogy hogyan definiálják a beállási szöghibát de valószínű hogy erősen terhelt motorra vonatkozik . A százalékos pozícionálási hiba pedig valószínű hogy az egy lépés hibája ( szintén el van hallgatva) ami 1.8 fokos motornál nem éri el a 0.1 fokot . Hogy képződhet hiba az biztos mert a minap egy 4000es mikrolépéssel léptetett motor 4000 es encoderrel szisztematikusan csak 3992 inkremenet adott .
Ennek szellemében VISSZAVONOM a korábban írottakat
Igen én is gondoltam erre de a többi encoderrel nem volt hiba . vagyis 1-2 ezreden belülre visszaállt az eredeti pozícióba de a hibásnál több tized eltérés is összejött. Mindjárt szétszedem megnézem mi tosz van benne
"Viszont találtam egy hibás encodert. Vadi új volt de 600 impulzus helyett kb 590 et adott egy fordulatra. Gondolom belül a tárcsa gyári hibás vagy koszos esetleg. Emiatt pedig borul a mérés!!!! Szóval olcsó húsnak híg a leve....."
Olvasom a DRO s bejegyzéseidet . Pár bejegyzéssel korábban látom hogy léptetőmotorral hozod létre az encoder forgatását . Szerintem a hiba a léptetőben keresendő A léptetőknél gyárilag meg is adnak egy beállási szöghibát elvileg a 600as osztáshoz tartozna a 360fok. az 590 es osztásnak 354 fok felel meg Ez 6 fok hiba . Nemrég találkoztam olyan léptetővel aminél Step Angle Accuracy:+/-5fok Más esetben a pozicionálás pontosságát százalékban adják meg .( a 2% nem ritka) Nézd meg a te motorod adatait !!
Azért választottam az 1 colt hogy nagy legyen a felület de most hogy látom milyen erős ,a 3/4 es is simán elég. varratos vízcső méretek!
3/4" csőátmérő: 26.9mm 1" csőátmérő 33.5mm
De ezek nem szentírás inkább kb méretek. Falvastagságtól is függ. Ha erre a méretre csinálod akkor kb jó lesz. A jelenleginél biztos jobb mert az most esztergálós méret. Ha mégis lötyög akkor egy menet szigszalag vagy papírszalag és már szorul is.
Hű a fene! Én 1 colosra csináltam a belső gyűrűt. Azaz 2.54 cm-re.
De ahogy most utána nézegettem az 1 colos csöveknek, az 1 colos csövek külső átmérőjére 3.2 cm-től 33.5 cm-ig, meg akár 3.45 cm is lehet. Csőfajtától függően. De ezek az értékek viszont nagyon messze vannak a számszakilag 1 colhoz képest. És erre nagyon nem gondoltam. 1 colos csövem meg nem volt amit lemérjek.
De ha neked van 1 colos csöved, és meg tudnád mérni a külső átmérőjét, akkor módosítanám a modellt. Legalább a többi jó legyen.
kly | 350
2020-11-26 06:26:42
[253]
Igen jó lett a bilincs bár nem 1 colos Úgy kellett esztergálnom hozzá csővéget mert a szabvány csövekre nem volt jó. 3/4 es is nagy neki, a 1/2 es meg kicsi. Ettől eltekintve tökéletes Nem fordul el ha nyomkodom a gombokat, simán bírja. Egyáltalán nincs olyan érzésem hogy gyenge lenne. Szerintem nem lesz vele gond hosszú távon sem.
Viszont találtam egy hibás encodert. Vadi új volt de 600 impulzus helyett kb 590 et adott egy fordulatra. Gondolom belül a tárcsa gyári hibás vagy koszos esetleg. Emiatt pedig borul a mérés!!!! Szóval olcsó húsnak híg a leve..... Lehet nem véletlen kerülnek a nem kínai encoderek annyiba amennyibe. Mondjuk ettől még használható csak át kell kalibrálni. Kipróbáltam 6db ot és egy volt ilyen, a többi rendben volt.
Ma feltettem az X tengelyre a DRO-t. Elég jó lett szetrintem Még a kábeleket rendezni kell de ez már kb végleges verzióhoz közeli állapot. Ha megjönnek a kijelzőim akkor felteszem a Z-t is.
Proci | 164
2020-11-22 22:32:35
[250]
Teszek fel pár képet MEX fórumtárs által 4 mm vastag plexiből 2 mm mélyen körbe mart kijelző védő plexiről. (Mivel többen nem értik, hogy mi lesz a különbség akkor, ha vállat marnak a plexire, azzal szemben mint ha csak simán körbe vágnak egy plexit és azt teszik belülre.)
Tehát a lényeg, hogy ha van váll, akkor a plexi teteje kiérhet a kijelző külső síkjáig (lásd fotók). Sima lesz a fedlap kívülről mindenhol.
Ezzel szemben ha csak egy egyszerűen körbe vágott plexi lap kerül felhasználásra, akkor marad egy minimum 1 mm magas rész a kijelző felett, hol nincs semmi, és csak emögött kezdődik a plexi vastagsága. Hiszen ez a legalább 1 mm fedlap vastagság az, ami megakadályozza, hogy a plexi kiessen a helyéről.
Az eddig megrendelt 3D nyomtatott készülék házakkal elkészültem. A 3D nyomtatóm felszabadult.
Akinek még van igénye ilyen 3D nyomtatott készülék házra, az mihamarabb jelezze. Most még be vagyok állva erre a készülék ház gyártásra, de ha nincs több jelentkező, akkor másba fogok, és onnantól kezdve már nem biztos hogy lesz időm ezzel foglalkozni.
A modelleket viszont mindenképp felteszem a www.thingiverse.com -ra. Onnan bárki bármikor letöltheti majd, és kinyomtathatja később is valakivel.
kly | 350
2020-11-15 19:02:56
[246]
cirka 15000.- kb
Előzmény: Szalai György, 2020-11-15 19:00:19 [245]
Ma megkaptam Proci -tól az első dobozokat. Köszönet érte ! Szuper jól néznek ki. Profi munka Kis ízelítő képekben,hogy miképpen fog kinézni a végeredmény. Még be kell szereznem a megfelelő színű és hosszúságú csavarokat de már most látszik mennyire rendben van a cucc.
folyt köv.
Proci | 164
2020-11-01 22:53:16
[240]
Össz műanyag igény: 311 gramm
Proci | 164
2020-11-01 19:57:44
[239]
Kicsit átalakítottam a bilincs részét, mert túl gyengének találtam. Átterveztem robosztusabra, és 4 db M5 négyszögletű anyát bele ültettem a műanyagba belülre. A bilincs aljának felcsavarozást a készülékházon belülről kell elvégezni. De amikor még nincsenek fent az oldallapok, akkor ez még könnyen megy. A csavar feje mondjuk eléggé közel esik a nyákon levő egyik alkatrészhez, de nem ér hozzá.
És akkor: TÁDÁMMM! Ezennel készen van az első komplett készülékház. El sem hiszem.
Nyomtattom a többit. De azokat már 8mm-el alacsonyabbra.
kly | 350
2020-10-31 21:59:57
[238]
Örülök ,hogy sikerült rendbe tenned
Persze nem gond bármilyen méretű mefelel ,ezért nem kell kidobni.Jó lesz nekem. A 8mmt meg vedd vissza a többinél majd.
Na kb sikerült kipucolni a nyomtató fejet. 2 napig áztak MEK-ben a fém alkatrészek. Hát azért köztünk legyen szólva többet vártam ettől az oldószertől. Na mindegy, nyomtatni már tudok, ma már nyomtattam is tovább az alkatrészeket.
Viszont igazad lett KLY. Emelni kellett a magasságon, mert a rotary gomb tűi már bele lógtak a nyák DSUB csatlakozó tűibe. 15 mm-el megemeltem a magasságot, mert gondoltam a forrasztásnak is kell hely, meg a kábeleket sem lehet rögtön a tövénél megtörni. Most így, 15 mm-el gmagasítva nyomtatom.
Viszont így most meg mintha indokolatlanul magas lenne. (A lehető legkisebb magasságra azért kéne törekedni, mert a doboz magassága az az erőkar, ami tépi a csőbilincsnél. Minél magasabb, annál nagyobb a nyíró erő a bilincs tövénél, ami nem jó dolog.)
Ezt az egyet már befejezem így. Úgy is kell neked KLY egy 1 darabos verzió. Ha megfelel.
De ahogy elnézem kb 8 milimétert visszább vehetnék a többinél. Nem?
Na már ázik a MEK-ben a nyomtató fej. Remélem tényleg leodja róla a PETG-t.
Proci | 164
2020-10-23 23:05:56
[232]
Köszi, igen ez volna az. 8.6 EUR 2 deci ami simán elég is volna. De 21.8 EUR a szállítása. Azaz összesen 30.4 EUR vagyis kb 11.400 Ft, aminek a nagyja a szállítás. Szóval ez nem a világ legjobb biznisze. De van kb 15.000-ért 1 literes is, akkor már inkább az.
De a fő baj leginkább az, hogy mire ideér az Amazonról, vagy az Ebay-ről, hát az nem 2 pillanat.
De most egy kedves fórumtárs felajánlotta, hogy hoz nekem Pestre egy keveset a hétvégén. Úgyhogy meg lesz mentve a haza.
Hát sajnos a nyomtató fej pucolásom hiába volt ígéretes, újra és újra eltömődik. Egyenlőre nem tudom folytatni a nyomtatást sajnos.
Fémtisztára kéne pucolnom a korábban ráolvadt PETG műanyagtól a nyomtató fej belső részeit. Ami sajnos nem egyszerű, mert a PETG műanyagot nem sok minden oldja.
Létezik egy bizonyos METIL ETIL KETON nevű oldószer, ami oldja a PETG műanyagot, és jó lenne a célra. De egyenlőre még csak az Ebay-en találtam nem ipari kiszerelésben. Ami egyrészt lassú, másrészt a szállítás miatt k drága. Pedig csak 1 deciliter ha kéne.
Ha sehonnan sem tudok szerezni akkor majd rendelek onnan. De mire megjön... Szóval a nyomtatás folytatása egyenlőre parkoló pályára került.
Ender3 váz, de már kb minden ki van rajta cserélve.
A fej eltömődés az meg a saját baromságomnak volt köszönhető. A 0.4-es fúvókát cseréltem, de elfelejtettem, hogy ilyenkor újra kell állítani a Z-t, mert abszolút nem biztos, hogy pontosan ugyan annyira lóg majd le mint a korábbi. Aztán szépen ráindítottam egy nyomtatást távolról, a fej meg bele szántott az asztalba, ami miatt az nem tudta kitolni a műanyagot a végén, és orrán száján folyt ki a meleg műanyag. Még vissza felé is a throat-on, és mivel all metal a fej, szépen bele is kötött az egész. Ráadásul a tálca felét is összekaristolta, úgyhogy azt is dobhatom a kukába.
Tanulság: ne indítsunk távolról nyomtatást. Legalább az első réteteget várjuk meg a nyomtató mellett állva, hogy minden rendben van-e.
Kissé elhavazódtam munka ügyileg, így a hobby tevékenységek háttérbe szorultak. És a nyomtatóm feje is eldugult még a jó múltkorában, és csak tegnap este volt rá érkezésem, hogy kipucoljam (ami egy rettentő idegtépő és vacakolós hosszadalmas művelet).
Mára tervezek valami rövid teszt nyomtatást és újra kalibrálást, és akkor folytatom az alkatrészek nyomtatását. Feltéve hogy minden rendben a nyomtató fejjel.
Az első dobozhoz már csak 2 db oldallap hiányzik, ami 2x1.5 óra kb. Elméletileg már csak gyártani kell. Minden darabja jónak tűnik így az első teszt darab alapján.
Hogy állunk? Van már kész doboz? Esetleg kész DRO?
Proci | 164
2020-10-09 22:37:32
[222]
A 25pin DSUB csatlakozó a széle fele van. A kijelző meg középen.
A fekete fedlemez aljától lentebb 1 nyák vastagság + egy IC magasság van még lefelé. Ha középen lenne a DSUB csatlakozó, akkor talán pont összeérne. De szerencsére az nem pont alatta van.
Nem mondom, hogy kilóméter helyek lesznek benne. De én úgy nézem, hogy elfér. A baromira belógó nyomógomboktól jobban féltem. De az is elfér.