Elkezdtem megnézni, hogy mivel járna, ha építenék egy jobb marógépet.
Arra gondoltam, hogy ezt a linear guide-ot használnám: https://eur.vevor.com/linear-guide-rail-c_10531/vevor-linear-guide-rail-set-sbr16-1000mm-2-pcs-39-4-in-1000-mm-sbr16-guide-rails-and-4-pcs-sbr16uu-slide-blocks-linear-rails-and-bearings-kit-for-automated-machines-diy-project-cnc-router-machines-p_010785709326
Meg ezt a tengelyt: https://eur.vevor.com/linear-guide-rail-c_10531/rm1605-1500mm-anti-backlashed-ballscrew-bf12-bk12-stamina-cnc-axis-c7-standard-p_010231176274
Most azzal vagyok bajban, hogy kéne egy léptetőmotor. Ha jól olvasom, akkor a tengely coupleréhez 6.35mm-es motortengely kellene.
Hirtelen egy ilyen léptetőmotort találtam: https://hu.mouser.com/ProductDetail/SANMOTION/SM2564C60B41P?qs=Wj%2FVkw3K%252BMDiY%2FCeQqy5AQ%3D%3D Ennek 7.5mm a tengelye. Merjem-e a couplerben a lukat átfúrni ekkorára, vagy keressek tovább? Egyáltalán hol keressek jó és olcsó léptetőmotort? A léptetőmotornak 2.5Nm a nyomatéka. Az elég? Mekkora nyomaték kell egy ilyen tengelyhez?
magwas | 7
2024-04-19 05:46:28
[51686]
Köszi!
D.Laci | 5455
2024-04-18 17:04:25
[51685]
Összekötőfül, 2 oldalas ragasztó vagy alul hagyni 2-3 tized anyagot mindenhol, azt kézzel kilehet nyomni, vagy sliccerrel kivágni.
Arra van valami trükk, hogy amikor a marás befejeződik, akkor szabaddá válik a munkadarab, és ha nem fogom meg kézzel, akkor beszorulhat?
Gyenge a gépem, meg nem is túl pontos. Ezért fánál 1mm-es stepdown-t használok, és van hogy már akkor leválik a munkadarab, amikor a gcode-ban van még egy kör a profilingból.
Tudom, szerezzek normális marógépet ami elbírja a nagyobb stepdown, és kalibráljak rendesen. Mindkettőn rajta vagyok, de addig is kéne valami megoldás hogy ne kelljen marás közben a munkadarabhoz nyúlkáljak.
kisagyi | 12
2024-04-17 19:49:19
[51682]
Sziasztok. Érdeklődni szeretnék. Openbuild programot használok. Elkészítem a vektort, beillesztem a webes programba, kijelölöma marni kívánt részeket, beállítom a mélységet, előtolási sebességet és generálok egy g-kódot. Mivel leginkább, 0,8-1,2es szárakkal dolgozom plexibe, így nem mondható gyorsnak a folyamat.
Ezt még a program is igencsak megnehezíti. Ahelyett hogy egy adott területen kezdene munkálkodni és a kimarandó felületet bővítené, helyette cikázik az anyagon mindenfelé. Csippent 0,5-nyi anyagot, azután kiemeli a szárat, odébb utaztatja 100mm-t ahol ismét megteszi és indul vissza. Egy anyag kimarása nem igényelne többet 1,5 óránál, de ez a nyomorult ingázik mindenfelé és 15 órányi munkát csinál, ami hobbi szinten nem állja meg a helyét..
Kérdésem az lenne hogy hogyan lehetne ezt kiküszöbölni, mert hócipőm kivan vele hogy halomra szivat. Egyszerű a program mint a faék, pont az ilyen primitíveknek mint én való, de nem találok benne olyan opciót ahol ezt ki lehetne kapcsolni.
Ha valaki tud rá megoldást, vagy ismer olyan programot ami hasonlóan egyszerű és nem ilyen szivatós, kérem írjon nekem mert kiüldöz ez a program a világból.
Itt inkább az lett volna a kérdés, hogy kell-e a majomnak BIO prémium banán, vagy jó a Tescos sima tömeggyártott banán, azaz van-e jelentős különbség egyik - másik szerszám között.
Azért nem egyszer lát olyat az ember, hogy valami 2x többet bír, de 10x többe kerül és éppenséggel a nap végén nem biztos, hogy az jött ki jobban.
Visszatérve az eredeti kérdésemre, van olyan szerszám márka, amit tudnátok ajánlani? Ami jó ár/érték arányt képvisel?
Én azt sem értem, hogy aki vesz egy ilyen gépet az hogy nincs tisztában a lentebb feltett kérdésekkel?
Ajándékba kapta?
szmarton | 5
2024-04-15 19:29:28
[51674]
Értem, akkor hiába vas-vas és szabványok, de mégsem olyan az egyik lapkatartó mint a másik.
Van esetleg olyan márka akit érdemes lenne venni és még jó de nem horror mint egyes németek? Pl. a Korloy egész olcsó volt sok másik mellett. Vagy az AKKO tűnt még nem elborultan drágának. Ezek jók? Esetleg van más alternatíva amit ajánlanál?
Szia! Erre a gépre már nem javasolnám az alsókategóriás szerszámot, mert hosszú távon csak a szívás lesz vele. Írom ezt úgy, hogy napi szinten hajtok a melóhelyen Doosan Lynx-eket és itthon hobbira használom a kínai cuccokat is. Nem csak anyagában, hanem pontosságában (lapka idexálása) is más kategória! Pl. kinai váltólapkás leszúrókés: A Korloy MGMN 3-as G-s lapka már igényelné a 0,08...0,1mm-es előtolást, hogy értelmes forgács keletkezzen, de ehhez a kés lapkát alátámasztó része nem eléggé szilárd. Ha megtolod, jön a lapkatörés (derékban) és viszi magával a szárat is (a törött lapka beszorulva letépi a penge részét). Eredmény 1 késszár + 1 kihasználatlan lapka + 1 selejt darab (és amennyiben a gépen nem sérült semmi, akkor olcsón megúsztad...) Egész gyűjteményem van ilyen törött kínai leszúrókésből. Pontosság: Ha tudsz úgy lapkát cserélni-fordítani, hogy a tűrésen belül maradsz, akkor mellőztél egy halom selejtet. Megspóroltad a ráfordított időt, anyagot, eszközöket, stb.
Köszönöm a válaszokat! Ez egy Doosan Lynx 2100 esztergagép. Nyilván a gép ára után adott lehetne jó szerszámokra is költeni, de a kérdés azért merült fel, mert egyik-másik dolognál, mint patron készlet, vagy váltólapkás kések esetén nem igazán látom, van-e értelme megfizetni a minőséginek tűnő felfogókat, vagy éppen egy noname vasdarab is ugyan azt hozza kb, mert végül a lapka lesz a lényeg, nem az ami tartja.
Tudtok ajánlani márkás, jó, de kedvezőbb árazású gyártókat, kereskedőket?
A kérdés az, hogy CNC eszterga alatt mit értesz? A kis makarászó 40 kilós asztali gépet, vagy egy "igazi" gépről van szó. Ha előbbi, akkor bármilyen kínai szett megfelelő, ha utóbbi, akkor nem lehet megúszni nagyon olcsón, ha dolgozni is kell vele.
Ha foallasrol, megelhetesrol van szo, akkor szerintem meg kell venni a markasabb, hazai forgalmazasu termekeket. Ezt bele kell kalkulalni a gep vetelaraba. 1-1 munkara, hobbira, masodallasra viszont meg lehet probalni 1-2 kinai gyartot, de ott sem az olcsobbakat.
Egy új CNC eszterga alap szerszámozásához nézelődtem kések, befogók, leszúrók, stb. után. Az árak szórnak elég jelentősen. Egy nagyon alap, pár késes, szerszámos induló készletet ajánlottak ki 1000 EUR áron. Ebben kb. 12 db tétel van, 4-8mm fúrók, marók, leszúrók, kések, késtartók. Semmi nagyon extra vagy különleges.
Érdekelne, hogy miért olyan nagy a szórás mondjuk egy sima leszúró tartó esetén ami pl. egyik helyen 8000 Ft: https://perfektszerszam.hu/MGEHR-20x20-3-valtolapkas-leszurokes-RST
Látom, hogy esetleg a drágább felületkezelésében más, vagy és anagyában is, de lenne ekkora különbség?
Egy ilyen ára már a 25-50eFt között mozog és nem igazán látom a pár tízezres késtartókat, amik nem noname kínaiak lennének.
Egyik kérdésem, hogy számít-e, vagy akár jó a kínai is egy tartóból? A másik kérdés, hogy mi a budget, de már ipari kategória/márka? Melyik webshop-on érdemes nézelődni, ha jót akar az ember, de nem feltétlenül kültene 1000 EUR összeget két marék szerszámra.
Köszi előre is
mex | 1207
2024-04-14 21:13:59
[51668]
Jó megoldás a frekiváltó, pláne ha helyhezkötött a köszörű. Nálam az oszlopos fúrógépnek van frekvenciaváltója, a köszörűt viszont ide-oda tervezem hurcibálni, a köszörülnivaló, és a fényviszonyok függvényében. Amúgy egy kilométerre van a garázs ahol van a cucc, és nem mindennap járok arra, szóval sokkal többet nem fordítanék rá..
Nekem is van egy pont ugyanilyen gépem , amit csináltam rajta: Átkötöttem deltába , kapott egy 1x230-as frekiváltót, 200-as burkolatot, D200-as korongok, (így jobb a hatásfoka) D80x10-es korong tárcsákat (csak én ívesre esztergáltam a külsejét) Véletlenül megegyezik a Rabb Ferenc által felrakott listával.
Mikor összeraktam 3000-el forgott , ma már 4000-el forog , ahogy kopik a korong mindig emelem a fordulatot. Jó döntésnek bizonyult , kb: 5-éve csináltam. Tegnap pl: műanyagot köszörültem, ilyenkor csak visszaveszem a fordulatszámot kb: 1500-ra.
Sziasztok! C45-ös 10 mm átmérőjű pálcát meg lehet hajlítani kb 80 fokban hidegen anélkül, hogy eltörne, vagy megrepedne?
Vagy melegítsem meg? (Van itthon akkora gázégőm, amivel át tudok "pirosítani" ekkora vasat, de nem értek hozzá, nem tudom a színéből megbecsülni a hőfokát, és fehérre nem is tudom felmelegíteni.)
Rabb Ferenc | 4359
2024-04-14 18:04:36
[51662]
Gratula! Egyben megoldottad szinte az összes problémát
Egyszerű, ingyenes, magyarul is tudó szoftver. Két beépített szeletelőből is választhatsz, az egyik a Cura, a másik a Slicer... Pár éve mikor még nyomtattam, ezt használtam megelégedéssel:
Köszönöm az ajánlást, de nekem az adott helyre, méretre kell alakítanom a tárcsákat. Az eredeti darabok présgépen készültek, utólagosan a furatnál munkálhatták meg. Az anyaguknem több négy mm vastagságnál. 10mm távtartó csövecske az egyik oldalt, a másiknál 11mm... Az újak 6.5mm vastagok, a belső tárcsa egybe készül a távtartóval, és a névleges furatátmérők +2 századra vannak forgácsolva, így sokkal stabilabb a megvezetés.
Előzmény: Rabb Ferenc, 2024-04-14 13:31:43 [51658]
Sásdi Zoltán | 725
2024-04-14 16:44:41
[51659]
Szent meg-győződésem, a számítógép NŐ nemü. Csak azok tudnak így kitolni a szegény férfiakkal: a műhelyben szolgáló laptop egyszercsak elkezdett csintalankodni, a vége az lett, ujra kellett benne mindent felrakni. Egy bajom van, a 3D nyomtatóhoz a Cura 15.04.3 szeletelőt, és a SketchUp 2016 programokat használtam. Ezek elvesztek, annak idején, sajnos nem mentettem ezeket.Szeretném pótolni, de sehogy sem sikerül, Találtam hasonlókat, de hiába írják, ingyenes, sehogy sem sikerül munkára bírni: mindenféle jalszót-egyebeket követelnek. Tud valaki tanácsot adni, mit keressek, de figyelmetekbe ajánlom: taposom a nyolcvanadikat. Egyszerű legyen és ingyenes. Az sem baj ha tud magyarul. Köszönök minden segítséget.
Rabb Ferenc | 4359
2024-04-14 13:31:43
[51658]
„új tárcsákat gyártok, mert a régiek már nem tudják biztosítani az egyenletes kőbefogást”
Elég nagy feneket kerítek ennek a köszörű dolognak, de ráérek molyolni vele, egyúttal tapasztalatot is jelent. Valószínűleg maradok a kisebb kapacitásnál, és ha sokszor bizonytalankodik indulásnál, akkor lesz külön indítókondi, és nyomógomb is.Azért igyekszem elkerülni, mert a motor talpába már nem fér plusz alkatrész, pláne egy nagyobb kondi. A jelenleginek is meg kellett a tokját faragnom kissé, hogy az aló zárólemezt fel tudjam szerelni.
Tisztába vagyok a kondenzátorok soros, és párhuzamos kapcsolásával, az eredő értékek kiszámításával... Nem csodálkozok,azon, hogy bizonytalan a felpörgése, viszont biztos motoradatok nélkül egy próbát megért, időben sem volt több pár percnél. Valami okosat azért mondhatnál a lakatfogóval mért értékek láttán, (gondolom szakmába vág). Ja, még induktivitásmérővel is rámértem a tekercsekre, jó közelítéssel stimmelnek az értékek, persze hálózati feszültségen ez semmit nem garantál. Szívárgó áram a védőföld felé üzem közben minimális, 1-2mA.
Előzmény: Rabb Ferenc, 2024-04-14 07:23:13 [51655]
Rabb Ferenc | 4359
2024-04-14 07:23:13
[51655]
Ha az 50uF-os és 60uF-os kondikat sorba kötöd, az eredő kapacitás 27uF lesz. Ne csodálkozz azon ha a motor töpreng egy kicsit indulás előtt.
Sose járattam egyfázisról motort deltában . (220/380) Nincs más indokom mint hogy nem szimpatikus . Javaslat: 60 mikró , indítógombbal , és valamennyi állandó kondi . Régi motorok ... Vagy egy öreg átszellőzött dahlander motoros FO23 mas fúrógépem . Két motorral - Az egyik motor szintén belejárt az állórészbe , azon leszabályoztam a forgórészt . (nőtt a légrés ! ) A másiknak törött volt a hátsó pajzsa . Azt nem sikerült még központosra beállítani , Vagy a fene tudja mi a baja Hát ez régi történet ,és már nagyon itt lenne az ideje hogy működjön .... Most ki kell dobnom egy motort egy asztrából , meg az utánfutómat gatyába rázni , az f asztrát lehet kidobom simán ,(oka van ,de nem részletezem ) haverság végének látszik ez a dolog , de nem a kocsi az ok Inkább gyalogolok ..... Ezek után vagy megy az egyik régi dahlander ,patentul , vagy kap egy modernebb motort ,mindegy ha nem dahlander is . Ma (tegnap) elkezdtem megint mühelyt rendezni már majdnem befér megint autó . Cseppet elegem van mindenből Ja hónapokkal ezelőtt lepadkáztam a fasztra kerekét ,kuka a gumi ... Na tegnap előtt más miatt mentünk gumishoz , és 6 ezerért felrakott egy ugyanolyan használt de újszerű gumit , na most legalább megint egyforma jó gumikkal mehet a levesbe ...... Szép az élet . A lényeg lehet összeszedtem megint magam ,szép az idő is , lehet dolgozom kicsit végre .(magamnak persze ) Bocsi
Az Universal-3 esztergámba 550W 2870n 3fázisú motor van. Deltába kötve 230V-tal 30uF üzemi kondival indul, ami mindig rajta van. De plusz van még benne 40uF kondi, amit talán kétszer kapcsolt rá a segédfázisos relé, amikor kontráztam vele.
Nem tudom milyen nehéz a köszörűn a kő, 30-40uF üzemi kondival elindulhatna, de ha nem, tegyél rá egy nyomógombot induláskor rásegítesz még egy nagyobb kondival. Kicsit macerásabb, mintha relé csinálná, de olcsóbb egyszerűbb.
Ha a kettő kondit sorbakötöttem, akkor gondolkozott, felpörögjön, vagy sem... Időközben szétszedtem mert hangos is volt, meg kíváncsi is voltam a belsejére. Látszik, hogy valamikor már tönkrement benne csapágy, a forgórész belejárt az álló részbe, és úgy tűnik, hogy a forgórész lamellák is megmozdultak azon a részen.A kalicka nem tudom mennyire károsodott, úgyszintén nem látszik az állórész tekercsek állapota sem. Mindenesetre kicseréltem a csapágyakat, helyrehoztam az előző csapágycserekor szétkalapált tengelyvéget, és új tárcsákat gyártok, mert a régiek már nem tudják biztosítani az egyenletes kőbefogást. A tengelyeken nyomott hagyott a svédfogó, mert hát azzal rögzítették köcsere idejére..
Egy aszinkron motornál van visszamaradó (remanens) mégneseződés. Ennek alapján egy lehetséges biztos módszer a tekercsek kezdet-vég megállapítására, ha az első tekercsét fixen bekötöd egy kétcsatornás oszciloszkóp első bemenetére, a másodikat a szkóp második bemenetére. Kézzel belendítve a motor tengelyt szépen látható lesz a szkópon, hogy abs(120), vagy abs(60) fok a fázis eltolódás a két indukált szinusz feszültség görbe közt. Ha +120 vagy -120 fok, akkor a két tekercs kezdete/vége azonos. Ezek után a második bemenetre az eddig szabadon lévő 3. tekercset kell kötni. Itt is 120 fokos fázis eltolódást kell látni, de ellentétes előjellel, mint amikor a másodikat mértük. A szkópot ehhez a teszthez 0.1 - 0.05 s időalapra, és a motor remanens mágnesződési mértéktől, tengely fordulatszámtól függően 50 mv - 5V mérési feszültség tartományba érdemes beálíltani.
A kivezetéseket nehéz lett volna elcserélnem, mert külön varniscsőbe volt a három kezdet, és a három tekercsvég is kihozva a motortestből, ráadásul a csillagpont egybe volt csokizva, tehát csak annyi volt a dolgom, hogy kisípoltattam a tekercsek kezdeteit a csillagpont szétkötése után. Meg is jelöltem egyértelműen mindegyik tekercs kezdetet és véget is... Most némiképp tanácstalan vagyok, mert kb tíz perc üzem után érezhető volt a tekercsek melegedése, bár ilyen áramok mellett nem csodálkozok rajta. Viszont ez hibás kötésre, és/vagy tekercshibára utal.Olvastam, hogy üresjárásban felléphet túlzott melegedés az ilymódon átalakított motoroknál, hát nem tudom.. A következőkben kiméregetem a tekercseket, dacára a külön kivezetett kezdet/végekre,hátha mégiscsak ott van a gebasz. Találtam egy orosz oldalt, érdemes megnézni. Innen mentettem ki két mérési változatot is, valamelyiket kipróbálom.
Folytatódik a köszörűgép saga.. Átkötöttem deltába, hozzákötöttem 60uF kondenzátort, és bekapcsoltam.Azonnal felpörög, de búg, lekapcsolva gyorsan megáll, (korongok nélkül).A kondit átkötve a forgásirány is megváltozik. Az egyes ágakban lakatfogóval mért áramok nagyon eltérőek. Volt egy 50uF kapacitásom is, csere után valamelyest csökkent az áramfelvétel, búgás, és egyenlőtlenség megmaradt. Ezután sorbakötöttem a kettőt, és így mértem, búgás elhalkult, egyenlőtlenség maradt, áramfelvétel így a legalacsonyabb. Mindezek a mérések terhelés nélkül értendőek. 60uF áramok:
50uF
Sorbakötve:
PSoft | 18591
2024-04-08 22:38:03
[51645]
„Érdekes, hogy mindkét elmélet megdőlt.”
Mint a tárgyaláson... Alperes elmondja a mondókáját, erre a Bíró...igaza van! Felperes is elmondja a mondókáját, erre a Bíró...magának is igaza van! Erre megszólal az írnok, aki eddig csak csendben jegyzetelt. De Bíró Úr, olyan nem lehet hogy mindkettőnek igaza van! Erre a bíró... No 'lássa bassza meg...magának is igaza van!
Csak csillagban működik a váltakozó feszültséggel való táplálás és sorrend azonosítás. A műszer egyik mérőzsinorja mindig a U1 ponton. 1:első tekercsre FESZÜLTSÉGET kapcsolunk.Pl:U1-U2 2:következő tekercs egyik végét U2-höz kötjük. Ha jó az irány ~15-20% feszültségnövekedés a rákapcsolt tekercs végen. Ha nem jó az irány drasztikus csökkenés a rákötött tekercs másik végén. 3: 3 tekercset hozzákapcsoljuk a csillag ponthoz és mérünk ha jó feszültség növekedés mérhető. Forgásirányhelyesség csak mindhárom fázis táplálásával lehet meghatározni.
1985-ben játszottunk vele elektro órán. Egy kicsit macerás. Frekiváltóval gyorsabb.
"Rövidre zárt forgórészű gépnél csak forgó állapotban lehet az ellenőrzést elvégezni. A motort csökkentett feszültségről terhelés mentesen hálózatra kapcsoljuk (2.6. ábra). Ha a tekercselésben 60°-os elkötés van, az áramfelvétel a névleges üresjárási áramnál lényegesen nagyobb és három fázisban lényegesen eltérő lesz. A motor fázisainak áramfelvétele úgy aránylik, mint 1:1:gyök(3). Generátornál ez az arány a feszültségviszonyokra érvényes. Az áramfelvétel asszimmetriáján kívül a hibára, a gép erősen búgó hangjából, melegedéséből és a terhelés hatására történő erős fordulatszám csökkenésből is következtethetünk."
A fenti gyakorlatilag TBS-TEAM frekiváltós módszere, vagy amit írtam, hogy úgy is észreveszed a beüzemelésnél ha el van kötve.
Mivel már sokszor volt téma, most meg úgy is világvégi hangulatom van gyorsan csináltam pár mérést.
Egy 1,1 kW-os 2800 fordulatú akadt a kezembe.
Érdekes, hogy mindkét elmélet megdőlt.
Valamelyest transzformálódik a feszültség de épp ellenkező irányba mint vártuk volna. Egy 36V-os 1W-os izzó fényerején is látszik a különbség, tehát nem lehet műszer vagy kontakt hiba. A motor forgórészét nem forgattam.