Nem tudom mekkora ez a masina, de ha nem nagy, akkor a zsugorfóliázás is segít használaton kívül szárazon tartani. Főleg, ha belecsomagolsz egy nedvszívó tasakot is.
Igen normál körülmények között a garázsban lenne, de télire oda kerül egy halom cucc, ami szintén fagy érzékeny. Ha ki tudom tenni a fészerbe akkor kényelmesebben elférnék. Egyébként legrosszabb esetben kap egy "dobozt" és azt megfűtöm. Mert lehet, hogy olcsóbb (rövid távon biztosan).
Nekem a fészerben a kerti szerszámok vannak meg a fűnyíró, a CNC gép pedig a műelyben kapott helyet, ahol az autóm is alszik. Persze ha nem lenne elég helyem, akkor az autó menne az udvarra.
Viccet félretéve, eszembe nem jutna egy ilyen érzékeny masinát egy fészerben tárolni, működtetni meg pláne nem. Érdemes állandó helyet keresni neki (persze amennyiben erre van lehetőség), ahol nincs mozgatva és nincs kitéve párának sem.
Gondolkodol egy maró CNC megépítésén ami több 100 ezer forint még kicsiben is. Tárolni meg félig nyitott fészerben akarod. Talán zárttá kéne tenni és akkor lehet benne hideg is télen.
Minden álom egy millió, ha nagyobbat álmodsz akkor több.
Ami meg is lesz egy félig nyitott fészerben. Kint elkezd melegedni a levegő, de bent még ott a hideg levegő, és a nagy fémszerkezet lassabban fog felmelegedni mint a környező levegő. Hiszen csak a környező levegő fogja tudni felmelegíteni az árnyékban lévő acélszerkezetet. Ennek hatására a tél végére a szerkezet hidegebb lesz mint a környező levegő. A szerkezet hőmérséklete szép lassan be fog állni az elmúlt napok átlaghőmérsékletére. Nyilván amikor hirtelen lehülés jön akkor nem lesz gond, mert akkor a szerkezet melegebb lesz, mint a környezet és nem tud rá pára kicsapódni. De ha jön egy gyors melegedés, idén télen is volt ilyen időszak, hogy néhány napon keresztül az átlaghőmérséklet -2 fok körül volt /gyakorlatilag a szerkezet kb. 0 +2 fok köré le tudott volna hűlni/, másnapra a csúcshőmérséklet lett +10 fok. Ez esetben lesz párakicsapódás a szerkezeten ha közben elég nedves a levegő (nem is kell nagyon nedvesnek lennie, 10 fokon 50% páratartalom mellett /ez télen egy kicsit ködös időben teljesen gyakori, és az ilyen hirtelen felemegedések ködös idővel szoktak járni/ 0 fok lesz a harmatpont).
Bár a kérdésemben ez egy kicsit kevésbé volt szempont, de így most eléggé megijjesztett.
Igen ez a másik amin jár az eszem, hogy egy félig nyitott fészerben télen lesz páralecsapódás (az nem elkerülhető). És az OK, hogy a fő szerkezeti elemek bírják, de pl. aléptető motorok, főmotor, pálya elemek?
Inkább az az első kérdés, hogy mire akarod használni. A hobby CNC hőskorában még rétegelt lemezből vagy faforgács lapból készültek a hobby gépek, jobb híján fiókgörgős sínekkel és írógépekből, nyomtatókból bontott motorokkal, házilag gyártott TTL vezérlőkkel. Azóta nagyot változott a világ, gyakorlatilag az olcsó kínai portékától az ipari minőségig bármit megvehetsz itthon vagy a netről, az alkatrészektől kezdve a csak összerakásra váró kiteken át a kész gépekig. Egy ősrégi "klasszikus" favázas gépet elég ha a nedvességtől megvédted, a hideg nem igazán ártott neki. Egy precíziós lineárokkal ellátott, golyós orsós szervómotoros gépnél amivel fémet is meg akarsz munkálni már komolyabb tárolási védelem kell. De szerintem egy fészer egyik cnc gépnek sem az igazi. Az sem túl életszerű, hogy minden ősszel lebontod róla a vezérlést tavasszal meg visszapakolod. Hacsak nem azzal a szándékkal, hogy az egész évben összegyűjtött tapasztalatok alapján a következő évben mindig fejlesztesz rajta valamit.
A hőmérsékletre csak tippelni tudok: ha nem használod, csak tárolod, akkor valószínűleg nem lesz baja. Csak vissza kell melegíteni, mielőtt elindítod.
Ami viszont saját tapasztalat és nem gondoltam volna, az a páratartalom. Van egy jó kis műhelyem a pincében, ahol alig pár fok különbség van tél és nyár között, viszont nyáron a kellemes hűvösben brutál magas a páratartalom. Ősszel lett kész a műhely, nem is történt semmi izgalmas, egészen addig, míg rendesen jó idő lett. Akkor minden elkezdett csúnyán rozsdásodni, nem győztem letakarítani. Betettem egy páraelszívót, ami kb. két és fél nap alatt tölti meg az 5 literes tartályt egy kb. 3x4 méteres helyiségben. Igaz, meg is szűnt a rozsdásodás azóta.
Sziasztok! kis off (bemelegítésként), azért ki lehetne írni a fórumra, hogy ez veszélyesebb mint valami járvány... Elég rég óta "szemezgetek" egy kis maró géppel, aztán látva a fórumot a legegyszerűbb útnak az tűník, hogy az ember csinál magának olyat mint szeretne, és ezzel "megfertőzitek" a gyanútlan érdeklődőt... -off vége- Komoly kérdés: Szétnéztem itt a fórumon, meg a neten úgy általában, és egy kis maró megépítése nem tűník egy reménytelen vállakozásnak, nyilván már az elején rakás kérdés merül fel. Az első, hogy ha kevés a hely hol lehet tárolni? Sajnos ami olcsó webshopokat találtam (hazai és külföldi) elég "gyenge" a dokumentáció, igazán alig ad meg releváns paramétert a cuccokról (akár egy lin.tengely, akár egy motor bármit ha nézek). Az első kérdés, hogy egy ilyen gép (nagyrészt aluból, kisebb részt rozsdamentes acélból megépítve) mennyire bírja a hideget? Pl. télen a fészerben? Nyilván az elektronika "leválasztható" és az a garázsban elfér. De a többi alkatrészre nem találok semmi ilyen adatot, hogy mi a min. tárolási hőmérséklet (nyilván nem a rozsdamentes acél állványszerkezetre gondolok, mert az bírja).
kisssandor | 309
2021-03-30 20:35:59
[12237]
Láttam már ilyen pantográfból kialakított cnc gépet. Jól működött. Ha a részletek érdekelnek, meg tudom adni az elérhetőségét a tulajnak.
Hali, kezdő vagyok, hogy lehet új témát létrehozni? :D Egyébként SheetCam fordítását csinálom, ezügyben keresek olyan embert, aki szakmailag átnézné és javaslatokat tenne a helyes magyar kifejezésre. Ennek csináltam volna külön témát , csak nem tudok. De ha valaki beszállna (a fordítás 100% kész!) az írjon rám légyszi. bunny kukac bunny pont hu
EszTibi | 29
2021-03-06 17:34:03
[12227]
Értem már a problémádat. Egyszerű bélyeg-matrica vágásról van szó. A matricát gond nélkül lehet csinálni, a probléma a bélyeggel van, amit TE kieső darabnak említesz. A járatos technológia 3-4 oda-vissza vágás, nagyol, elősímít, símít és az utolsó símító vágással elvágod a tartóhidat (levélasztási rész - stég), de ott akkor is marad egy kis hiba.
1. A hid elvágása előtt erős neodimium mágnesekkel megfogatod a bélyeget a hulladékhoz. (Nem lesz tökéletes, de jobb lesz.)
2. A bélyeg híd felőli oldalára hagysz 4-5 századot, majd visszafogod és csak azt az oldalt símítod. (Macerás a visszafogás, ha kellő pontossággal ki tudod állítani, akkor jó lesz.)
- nem tudom hogy jól értelmezem e, gondolom 2 alkatrészt szeretnél amit teljesen egymásba illeszkedik... szerintem ez két külön munkadarab megmunkálásával kaphatod csak meg.
- ha tudod melyik fele esik le, akkor alapvetően tökmindegy, mivel a munkadarab maga fémesen kell, hogy csatlakozzon az áram átvitel miatt, de a kieső darabra ez már nem vonatkozik
- ha az munkadarab egyik fele elektromosan csatlakozik a berendezéshez ( felfogatás) a kieső darabnak nem szükséges ugyan így kapcsolódnia...
-A kérdésem az lenne hogy milyen módon lehet egy bizonyos alkatrész kivágásánál a leválasztási részt tökéletesen megcsinálni úgy hogy az ne legyen mérhető se negatívban se pozitívban és optikailag se legyen látható. (itt század illetve ezred millimétereke gondolok)
-Milyen módon rögzíthető a leválasztandó alkatrész? (Milyen ragasztó? A ragasztó milyen módon távolítható legkönnyebben leggyorsabban a felületről?)
-A hulladék és az alkatrész közötti elektromos kapcsolat biztosítása hogy az megfelelő legyen? (Több huzal drót befűzése?...)
Ha valaki tud tanácsokat adni várom privát üzenetben is.
Köszönöm!
onagy | 382
2021-03-06 10:05:58
[12219]
Grafikai elemeket, szövegkontúrt akár Corel-ből is tudtsz exportálni dxf formátumban. O.
A WRYKRYS program belső CAD alprogramja csak *.dxf kiterjesztésű fájlokat (Drawing interchange file – ASCII formátumú fájlok) képes feldolgozni. 2010 előtti.
A beolvasandó rajzoknak nem szabad szöveget, méretvonalakat, vagy más zavaró elemet tartalmazniuk. Csak a kivágásra szánt körvonalrajzot tudja a program hibátlanul kezelni. A körvonalat pedig elemekre kell szétbontani (a kivágógép csak egyenest, vagy köríveket tud kivágni) .
Sziasztok solid edgel írtam egy szöveget dxf ként elmentettem de sajnos a wyrkys nem látja. Tudtok olyan programot amivel szöveget tudok írni majd dxf fájl ként mentve plazmaval kivagni. Köszönöm a segitseget
Egy kis segítség kellene huzalszikra forgácsolással kapcsolatban. Van valaki aki nagy tapasztalattal rendelkezik e téren és tudna segíteni? Lenne pár kérdésem. Köszönöm!
RJancsi | 5811
2021-02-24 19:30:17
[12213]
Nem merevítésnek szántam de utóbb kiderült, hogy arra is jó: a lézergravírozóm (5 W kék) bútorlap asztala már nagyon rondán össze volt égetve. Hirtelen felindulásból ráragasztottam egy 1,0 mm-es acél lemezt. Egyrészt azt már nem igazán kezdi ki a lézer, másfelől egy régi hűtőajtóból kitermelt mágnescsíkkal egyszerű rögzíteni mindenféle vékony vágnivalót. De mint kiderült a merevségnek is jót tett, nem mintha a lézer kényes lenne pár mm behajlásért.
Előzmény: Szalai György, 2021-02-24 19:03:24 [12212]
Szalai György | 9543
2021-02-24 19:03:24
[12212]
„Szóval egy 10mm vastag alulemez, hajlékonyabb, mint egy 19mm-es MDF lap? Akkor marad a merevítés.”
Nade. Egy szendvics? (Két alulemez, közötte egy faforgácslap telibe ragasztva.) Az merev. Alul vaslemez, rajta forgácslap, felül alumínium lemez? Az meg még inkább merev, föntről lefelé. Hiszen az alsó lemez nem tisztán hajlításra, hanem nagyrészt nyúlásra van igénybe véve. A vas meg azt nem nagyon akar. Szálerősítésű műgyanta kompozit szendvics szerkezetek is léteznek nagyon merevek.
Imádják egymást. Én is arra szoktam ragasztani az alu, réz és acél lapokat, de ez csak egyszer használatos, mivel ha nedves lesz, sem csavarozni, sem a felületre ragasztani nem lehet már semmit utána. A legutóbbi projekten a titán lemezt már alumínium lemezre ragasztottam, pont ennek a félelme miatt.
Szóval egy 10mm vastag alulemez, hajlékonyabb, mint egy 19mm-es MDF lap? Akkor marad a merevítés. Mondjuk, ha az MDF-et és az alulemezt összeragasztanám, az lehetne elég merev.
Köszönöm a választ. Megvan a sablon asztal is. Egyenlőre a konzol kiagyalásánál tartok, ami a főorót tartja majd. Erre lesz kiépítve a Z irány (lineáris vezetékek, kocsik, golyósorsó) a "gyárit" ami az asztalt mozgatja nem piszkálnám. A surlódással kapcsolatban igazad van. A másik járható út szerintem az eredeti asztalra X és Y építése (akár felhasználva a sablonasztalt). Egynlőre az elsődleges cél, a konzol, Z irány, főorsó megépítése, aztán a többi meg majd elválik.
Egy vékony fémlemez annyira sem merev mint a forgácslap. Ha meg vastag fémlemezben gondolkodsz, dög nehéz lesz a géped. Én megfontolnám az üreges zártszelvény megoldást akár asztalnak akár kivéve egy-két réteg fát az asztalból, a maradékot alulról kimerevíteni.
Ez jó ötlet, szögvasam van. Igazából azért akarnék fémlemezt, hogy a falapokat kiválthassam egy vékonyabb anyaggal, mert a kihasználható Z tartományom elég kicsi.
Én sem tudok alut hegeszteni (vasat sem, de azt legalább időnként megpróbálom). Az asztalomat úgy csináltam, hogy 3 ilyen alu szelvényt egymás mellé tettem és alul/felül keresztben rátéve két-két hengerelt "U" szelvényt pillanatszorítókkal összefogtam. Aztán elvittem egy autó-hűtő javító ismerősömhöz aki pár helyen fűzővarratokkal összehegesztette a szelvényeket. A varratok és az asztal síkba marását már a gravírozóm saját maga végezte el. Attól még lehet ez az asztalod, ha a munkadarab és eközé teszel még egy védő lapot. Az lehet akár MDF akár rétegelt lemez is. De akár azzal is megpróbálkozhatsz, hogy a mostani szendvics asztalod aljára felcsavarozol/ragasztasz néhány merevítő bordát élére állított deszkából vagy stafliból. Az is sokat javíthat a helyzeten.
Kösz. Sajnos hegeszteni nem tudok. Felül megtartanám az MDF-et, mert könnyebb síkra marni, másrészt már több szerszám élte túl, hogy az asztalba fúródott. Alu esetén ez nem így történt volna.
Keresd kushidó1 fórumtársat. Nemrég hirdetett masszív alu profilokat, hátha látsz fantáziát benne. Én a gravírozóm asztalát 3 db egymás mellé hegesztésével csináltam, a rajta levő nútok pont jók egy szabvány M8 csavarfejhez. 'Adok-veszek-cserélek. CSAK ÁRMEGJELÖLÉSSEL!' téma, 134687. hozzászólás
A jelenlegi CNC gépem asztala egy 18mm-es bútorlapból, egy 19mm MDF lapból, és azon egy 15mm-es MDF lapból kivágott T-nútból áll. Az asztal a gép két rövidebb oldalán van alátámasztva kb. 20mm-en. A gép mozgóhidas, az asztal 1200x800mm. Az alsó két lapot szeretném kiváltani valami fém lappal, mert jelenleg kemény anyagoknál jól látszik, hogy az anyagba hatoláskor behajlik az asztal, majd pedig később visszarugózik. Milyen anyagot érdemes használni? Alumíniumra gondoltam, mert azt könnyebben tudom a vasnál megmunkálni (pl. felfogató furatok). Ha alumínium, akkor melyik a legkisebb vastagság, amelyik használható eredményt ad ekkora méretben? Esetleg az anyagminőséggel is játszhatok, 5754, 6082 és 7075-es alumíniumot tudok könnyen méretre vágatni.