HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Épül a gépem ::: TROMF22

xxxx

 

Időrend:
Oldal 1 / 7 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

TROMF22 | 1485    2024-08-18 11:15:11 [319]

Kérhetem, hogy itt ne kezdődjön?

Előzmény: D.Laci, 2024-08-18 11:12:10 [318]


D.Laci | 5455    2024-08-18 11:12:10 [318]

Mi a szösz...
Mégis csak lehet "szervósitani" egy univerzális motort...

Előzmény: Robsy1, 2024-08-03 16:34:32 [310]


PSoft | 18591    2024-08-07 19:01:20 [317]

Köszönöm!

Előzmény: TROMF22, 2024-08-05 22:53:32 [315]


TROMF22 | 1485    2024-08-05 23:06:58 [316]

az már pozícióban van => helyesebben, amikor a gyűrű már a kívánt forgásiránynak megfelelő, végső szöghelyzetben van, ütközik.

Előzmény: TROMF22, 2024-08-05 22:53:32 [315]


TROMF22 | 1485    2024-08-05 22:53:32 [315]

„forgás közbeni irányváltás "blokkolása"?” ???

Nem vetemedtem arra , hogy ezt élesben kipróbáljam.

Egy biztos, a keféket hordozó fekete gyűrű a szögelfordulás két szélső értékénél határozottan bepattan. Valami kis pöcök / rugó precízen helyén tartja.

A fehér vezetékhez csatlakozó kis L alakú sárgaréz lemez hosszabb szára benyúlik a kefetartó gyűrű alá.
Ezt a részt nem szedtem szét de ott is lehet bent valamilyen kis rugalmas ellendarab, mert amikor a helyére toltam érzékelhetően bepattant.
Valószínű, hogy az L alakú részhez csak olyan pozícióban kapcsolódik a gyűrűben lévő ellendarab, amikor az már pozícióban van.
A közbenső szögtartományban pedig -szakadás - forgás kikapcs.

      

Előzmény: PSoft, 2024-08-05 22:08:42 [314]

PSoft | 18591    2024-08-05 22:08:42 [314]

Hogyan van megoldva ennél a Metabo-nál a forgás közbeni irányváltás "blokkolása"?
De tovább megyek...
Valahogy biztos az is megoldott hogy pld. "félig átfordított" kefehídnál ne tudd indítani a gépet.

Előzmény: TROMF22, 2024-08-05 21:53:53 [313]


TROMF22 | 1485    2024-08-05 21:53:53 [313]

METABO PB (E) 501 legyen még egy kis pozitív a végére:

Látva az „ elektronika „ oldalon kibontakozott parázs vitát, most értékelem csak igazán az én gépem irányváltó megoldását:
„Tetszik a Metabo kefehíd átfordításos forgásirány váltás megoldása, kevés gyártó alkalmazza/alkalmazta.”PSoft

Ez szerencsére a fordulatszám változtatóval kombinált ki/be kapcsolótól és az elektronikai paneltől függetlenül megbízhatóan teszi a dolgát.

Menetfúráshoz nagyon hasznos lesz.

  


Robsy1 | 294    2024-08-04 08:02:06 [312]

Az biztos, hogy egy fordulatszám szenzoros érzékelőre felépített szabályzás lenne a legjobb megoldás. Azonban egy 2. verzió, egy pár század Ohm-os figyelő áramfigyelő ellenállással megoldott IR rászabályzás is sokat tud javítani a fordulatszám tartásban, és ehhez nem kell semmi utólagos jeladó kialakítás.

Vagy ha semmilyen visszacsatolás nincs, majd a szemed, füled lesz az, és csökkented a kézi előtolást, ha le akar állni terheléskor. Ez a legolcsóbb megoldás, és ahogy írtad és fotóztad így is lehet vele dolgozni.

Előzmény: TROMF22, 2024-08-03 19:58:08 [311]


TROMF22 | 1485    2024-08-03 19:58:08 [311]

Szervusz Tibor!

Köszönöm a lehetőséget.
Bizonyára olvastad az előzményeket is. Ebből talán kiderül, nem biztos, hogy további energiát fordítanék a téma folytatásába.

Egyébként a harmadik változat tetszene a legjobban.

Kezdetben abban reménykedtem, ha panel kuka lesz, valami hasonló megoldás minőségi helyettesítést eredményezne.
Bíztam benne, - úgy ahogy elég sok Metabo gépben található – ebben is lesz a kommutátor és a végcsapágy között egy mágnes gyűrű, amit a panelon lévő hall érzékel.
Ilyen van a két első fotón.
Sajnos az én gépemben ezen a helyen csak egy enyhén kúpos távtartó acél tárcsa van.

Talán ezt is lehetne valahogyan jeladóvá fabrikálni, de azt hiszem, meghaladja a képességemet.

        

Előzmény: Robsy1, 2024-08-03 16:34:32 [310]


Robsy1 | 294    2024-08-03 16:34:32 [310]

"Lehet, hogy egy komolyabb példányt megérdemelne."

Tudok Neked ebben segíteni. Egyszer ha Bp.-en jársz, hozd el a fúrógépedet, és ingyenesen megnézzük egy univerzális motorhoz kifejlesztett Robsy IGBT fordulatszám hajtással a működését. Három fő üzemmódban lehet működtetni a motorodat ezzel.
1. Sima hajtás, nincs semmilyen érzékelő visszacsatolás. Ilyenkor a motorra jellmező M-n jelleggörbe miatt alacsony fordulatszámokon terhelés hatására erősen leesik a fordulatszám.
2. IR visszacsatolás alkalmazása, ami már próbálja a motort nyomaték terheléskor állandó fordulaton tartani rászabályzással.
3. Tachodinamóval vagy optikai encoderrel mint motorra szerelt jeladóval egészen elfogadható minőségű sebesség "szervóhajtásként" is lehet használni ezeket az univerzális motorokat, amikor kisebb (pl. 0.5 1/s) fordulatszámon is stabil lesz a motor szögsebessége. Természetesen mivel ezek az univerzális motorok nem szervomotor kategóriák, ez a hajtás eredő dinamikai képességeiben is jelentkezni fog.

Egyébként a tirisztiros és triakos fázishasításos motorhajtás technika felett eljárt az idő. Az 50/100 Hz-es beavatkozási frekvencia túl kicsi, ami adott esetben hangos, lüktető működési tartományokat jelent, és erős hálózati tranziens zajforrás is ez a régi technika, ami zavarhatja a többi elektromos eszközt.

Aztán van egy olyan lehetőség is, amikor az univerzális motor armatúrát és az állórész tekercselést külön választjuk, és így egy külső gerjesztésű DC kefés motorrá alakítjuk. Ezzel a motorral már "csodákat" lehet művelni, hiszen adott esetben DC szervo motorhoz közelítő jellegűvé varázsoltuk így át. A független külső gerjesztássel sokféle Kv motor karakterisztika beállítható lesz.

Előzmény: TROMF22, 2024-08-02 12:28:53 [309]


TROMF22 | 1485    2024-08-02 12:28:53 [309]

METABO PB (E) 501 végjáték.

Mivel a triak cserével is csak 50% az esélye az eredményes javításnak, letettem róla.

Összeraktam a gépet a próbaüzemek tapasztalata alapján elektronikai panel nélkül.
(A panelt és a kapcsolót nem dobom ki. Jóformán csak esztétikai sérülésnek tekinthető nyomokat hagytam rajta. Egy vitrinbe szánt gyűjtői állapotra gyorsan visszaállítható. )

Egy állványba rakva, gyakorlati próbának vetettem alá, a kicsi kínai előtéttel.

D22 mm HSS koronafúróval 10 mm vastag laposacélba fúrtam.
II. fogaskerék fokozattal, a PWM poti. legalacsonyabb értékéről indulva.

Bizony esett a fordulat rendesen.
A potméteren a min. és a max. állás közepéig fel kellett tekerni, hogy elfogadható vágósebesség adódjon.
Ezt már tartotta. Komótosan, kíméletesen elkészült a furat, nem füstölt el semmi.

Helyhez kötött, asztali/állványos üzemmódban használható lesz.

Van két mechanikai fokozata, kisebb terhelésekre közvetlen 230V-ról is elmegy.

Persze jó lenne, ha az előtét elektronika is produkálna egy kicsit jobb nyomatéktartást.
De hát ez a kínaiak között is a legolcsóbb, belépő szint. Éppen ez volt a fiókban.
Lehet, hogy egy komolyabb példányt megérdemelne.

        


TROMF22 | 1485    2024-08-01 21:31:31 [308]

A kapcsoló érintetlennek látszik.
Szépen behúzható a ravasz a teljes úthosszon.
A tolópotmétert mozgató kis forgatógomb folyamatosan állítja a csúszkát, és a beállított helyen ütköztet is.

Az viszont, hogy a potméterrel tényleg megvan-e a belsejében a kapcsolat, és elektromosan történik-e jelváltozás, a zárt kivitel és a beöntött helyzete miatt kideríthetetlen.

Úgy készült ez, ha baj van, három vezetéksaru le és modul csere.

Előzmény: svejk, 2024-08-01 21:15:43 [307]


svejk | 33034    2024-08-01 21:15:43 [307]

No még egy dolog...
Ugye nem lehet, hogy buherálták a kapcsolót?

Mert ugye ezek általában úgy működnek hogy eleinte a triakon megy át az áram aztán teljes behúzáskor a kapcsoló átbillen és kishöntöli a triac-ot.

De ugye ez megint csak vaktába lövöldözés...

Előzmény: TROMF22, 2024-08-01 21:04:30 [306]


TROMF22 | 1485    2024-08-01 21:04:30 [306]

Rámértem még egyszer.
A hűtőfül felé mindkét szélső láb szakadást mutat.
Ha lesz türelmem megpróbálom épségben kioperálni.
Hátha csupasz lábakkal jobban meg lehet vizsgálni.
(Újabb tanulni való.)

A pótlás pedig - postával vagy anélkül - a legkisebb probléma.

Előzmény: svejk, 2024-08-01 20:39:10 [305]


svejk | 33034    2024-08-01 20:39:10 [305]

Akkor meglehet más bajság van abban az elektronikában.

De ha nem kell postaköltséget fizetni akkor egy pár száz forintot megér a csere, a triac-ok is tudnak csuda dolgokat produkálni.

Előzmény: TROMF22, 2024-08-01 20:24:02 [304]

TROMF22 | 1485    2024-08-01 20:24:02 [304]

„A hűtőfül és azon láb közt amihez a vastagabb fólia megy bizonyára zárlatot fogsz mérni.”

-Itten kérem szakadás van!

„a NyÁK oldalon a két láb közt 100 Ohm körüli (50-200 Ohm) értéket mérsz”

Ez pedig 56 Ohm.

(mindkettő több méréssel)

???

Előzmény: svejk, 2024-08-01 19:17:11 [300]


TROMF22 | 1485    2024-08-01 20:08:23 [303]

ANTAL GÁBOR -tól ---

Köszönöm szépen mindenkinek, szépen halad az okulásom!

Előzmény: TROMF22, 2024-08-01 20:03:01 [302]


TROMF22 | 1485    2024-08-01 20:03:01 [302]

Ahh ... Miközben írok, nem érek rá olvasni.

ANTAL GÁBOR tudom, hogy egy triacnak sok paramétere számít.
Különösen egy meglévő áramkörbe illesztendőnek.

Nem hagytam annyiban a dolgot: mire jó a mobiltelefon / makro mód.

ST BTB 12.600
- a két nulla a végén biztos.
- a 600 után két betű karakter van
- az első betű duplán görbült, B vagy C közül csal B lehet
- az utolsó betű két függőleges szárral csak W lehet.

ST BTB 12.600 BW

Legalább 90% biztonsággal. Ha nagyon szétcincálnám a kiemeléskor, ez már jó támpont lehet.


mex | 1207    2024-08-01 19:18:24 [301]

Igen, az a triac lesz, Úgyhogy a hűtőfül az "MT2" névre hallgat, nem pedig anódra, az a tirisztorok elnevezése.
Nade akkor ki kell cserélni, és múkodni fog...
A szegecset le kellene fúrni, a kettő kivezetést a tok közelében elcsípni, és ezután egyesével könnyebb kiforrasztani. Az új triaknak szintén el kell távolítani a középső lábát, mert a hűtőfül betölti a kivezetés szerepét.

Előzmény: TROMF22, 2024-08-01 18:52:28 [298]


svejk | 33034    2024-08-01 19:17:11 [300]

"A triak két lába (fekete nyilak) biztosnak látszik. Merre lehet a harmadik?"

A középsőt kicsípték, hiszen már megállapítottad tegnap hogy a hűtőfül az A2 kivezetés.

Már mérni is tudsz!
A hűtőfül és azon láb közt amihez a vastagabb fólia megy bizonyára zárlatot fogsz mérni.
De ha a NyÁK oldalon a két láb közt 100 Ohm körüli (50-200 Ohm) értéket mérsz akkor valószínű a meghajtó elektronika nem sérült meg, van esély, hogy a triac cseréjével újra működni fog.


" Ezek szerint a vékony fekete vezeték az álló és a forgórész közös, sorba kötési pontjába csatlakozik. "

Ezek szerint valószínűleg az armatúra feszültsége alapján szabályozza a nyomatékot.
(én tegnap az egyik fehér téglatest alkatrészt kis értékű áramfigyelő ellenállásnak néztem, de akkor bizonyára tévedtem)

Előzmény: TROMF22, 2024-08-01 16:20:57 [295]


TBS-TEAM | 2802    2024-08-01 19:13:59 [299]

Helyettesíteni érdemes 24A / 800V típussal:BTB24-800 BTA24-800

Előzmény: TROMF22, 2024-08-01 18:52:28 [298]


TROMF22 | 1485    2024-08-01 18:52:28 [298]

Mivel a triac teste is le van löttyintve vékonyan ezzel a kiöntőgyantával, ahogyan közelebb jutottam hozzá, megpróbáltam leolvasni a típusát. (mielőtt még olvashatatlanra karcolászom)

ST márkajel.
BTB 12.600___
Az utolsó nulla kicsit elmosódott, de utána is lehet még valami, ami már takarásban van.
Talán ez:
TRIAC

Ezért a kis vacakért megy a küzdelem?

Előzmény: TROMF22, 2024-08-01 17:44:22 [297]


TROMF22 | 1485    2024-08-01 17:44:22 [297]

Ok. Már halad a másik oldal is.

„Húsz évvel ezelőtt, én is kikapircáltam volna morzsánként, akár foggal-körömmel is azt a kemény műgyantát hogy hozzáférjek a triac-hoz. Ma már...nem!” /PSoft/

Igen. Ez olyan, mintha átmentem volna Monte Cristo grófjába.

Megértem, ha ezt mindenki csak egyszer próbálja ki az életben.

Előzmény: mex, 2024-08-01 17:26:40 [296]


mex | 1207    2024-08-01 17:26:40 [296]

A harmadik kivezetés a hűtőfül lesz, (anód).
A lakkot a páka "viszi".

Előzmény: TROMF22, 2024-08-01 16:20:57 [295]


TROMF22 | 1485    2024-08-01 16:20:57 [295]

Akkor jöjjön a Metabo modul.

Az elektronikai modul egy kulturált kis műanyag tepsiben van. Ebből lemetszettem ~1/4 részt a triak környezetében. Szerencsére a forrasztási oldal nincs kiöntve, viszont van rajta valami kikeményedett lakk réteg. Megpróbáltam letisztítani, de nem reagál sem a nitró-hígítóra, sem a lakkbenzinre. Oldja ezt valami?
A triak két lába (fekete nyilak) biztosnak látszik. Merre lehet a harmadik?
Tudom, véssem le a trutyit. Megpróbálom.

    

Előzmény: svejk, 2024-07-31 18:39:21 [293]

TROMF22 | 1485    2024-08-01 15:22:11 [294]

A patkolás …

Csináltam néhány mérést a hozzáférhető pontokon:

Forgórész ellenállás a két kefe között: 8 Ohm
Forgórész / állórész (feltételezett) sorba kötve, vastag fehér és vastag fekete vezetékek csatl. pontjai között 12,6 Ohm

Vékony fekete vezeték a másik kettő végpontjaihoz : 8 / 4,6 Ohm
Ezek szerint a vékony fekete vezeték az álló és a forgórész közös, sorba kötési pontjába csatlakozik.

Soros kefés motorként 230V –ot adtam a vastag fehér / vastag fekete végpontokra.
(A vékony feketét szigeteltem.)
A bontási előtti állapotnak megfelelően reagált, felpörgött, működött.

Elővettem a „PWM” -es varázsdobozkát erről tápláltam.

- a fordulatszám a potméter két véghelyzete között min.-től max.-ig szépen folyamatosan változott.
- a kezdő fordulatszám viszont a max. érték 10-20% -a között lehet. A gyári Metabó elektronika ehhez képest tényleg szinte nulláról is indít.
- tettem egy próbát a terhelés/fordulatszám tartásra.
A tokmány sima hengeres palástjára rászorítottam két, villásan összefogott keményfa léccel. Kicsit esett a fordulatszám, azt az értéket utána elég stabilan tartotta. Egyáltalán nem egy „porszívó-motor” effektus volt, üzemszerűen használhatónak látszik.

Összerakom a gyári elektronikai panel nélkül, és kipróbálom acélba, egy HSS, D22 mm koronafúróval. Ez nálam a max. igénybevétel.

És most következhet a gyári panel zaklatása.

    

Előzmény: TROMF22, 2024-07-31 18:24:17 [291]


svejk | 33034    2024-07-31 18:39:21 [293]

De ugyan feszítsd már le az aljáról a műanyagot a triak alatt, szerintem ott nincs is műgyanta!

Már rég a végére járhattál volna, hogy javítható-e egyszerűen!

No, de lelépek a témáról...

Előzmény: TROMF22, 2024-07-31 18:24:17 [291]


svejk | 33034    2024-07-31 18:36:52 [292]

" A vastag fekete ahhoz a fém vázhoz csatlakozik, amihez a triac van szegecselve."

Igen, mert a triac hűtőfüle egyben az A1 elektródája is.

Előzmény: TROMF22, 2024-07-31 18:24:17 [291]


TROMF22 | 1485    2024-07-31 18:24:17 [291]

Ez a két fekete vezeték érdekes lesz, ezt is jobban megnézem.
Itt most csak fotók vannak kéznél.

De ez is mutat most nekem újat. A vastag fekete ahhoz a fém vázhoz csatlakozik, amihez a triac van szegecselve.
A másik vége (a vékony feketével együtt) bebújik az állórész vas és a műanyag ház közé (tovább a tekercshez?).

    

Előzmény: svejk, 2024-07-31 18:03:09 [290]


svejk | 33034    2024-07-31 18:03:09 [290]

Ja, a vékony fekete nem véletlen az állórész vastestjére megy?

Ha igen, akkor a zavarszűrésben van szerepe.

Előzmény: svejk, 2024-07-31 17:45:53 [289]


svejk | 33034    2024-07-31 17:45:53 [289]

"Hogy van-e visszacsatolás a forgórészről, holnapra megpróbálom kideríteni."

Így, hogy nem működik, nem lesz egyszerű.

Akár lehetne az a vékony fekete vezeték is a főszereplő, de jellemezően csak az un. IxR kompenzációt használják az ilyen gépekben. Ha jól be van lőve akkor egész hasznos tud lenni.
Ez persze azt is jelenti, hogy egy másik gépből való általában nem jól működik.

Nekem is van egy pici, szinte egykezes fúrógépem a Metabotól annál egész jól működik, érezhetően rásegít de nem pörög túl.

Előzmény: TROMF22, 2024-07-31 17:27:14 [287]


PSoft | 18591    2024-07-31 17:31:16 [288]

„Szerintem ha meglehet javítani az eredetit könnyen akkor összehasonlíthatatlanul kezesebb marad a gép mint egy külön dobozkán matatni a másik kézzel.”

Szerintem is. Te még...fiatal vagy...

Húsz évvel ezelőtt, én is kikapircáltam volna morzsánként, akár foggal-körömmel is azt a kemény műgyantát hogy hozzáférjek a triac-hoz.
Ma már...nem!

Előzmény: svejk, 2024-07-31 16:31:55 [284]


TROMF22 | 1485    2024-07-31 17:27:14 [287]

Van összehasonlítási alapom, lentebb írtam. Márkatárs.

]Bizony finom dolog a lehelet lágy, fokozatos indítás ...[/u

Ez a gépezet nem nálam ment tönkre.
Hagyatékból származik, hosszú pihenés után került kótyavetyére.
Nem feltételezek szándékosságot, egyszerűen nem próbáltak végig minden funkciót. Látszólag rendben volt.
Hogy van még ott egy kis forgatható pöcök ... egy majdnem laikusnak semmit sem mond.

Hogy van-e visszacsatolás a forgórészről, holnapra megpróbálom kideríteni.
A kici kínai vacakkal kapcsolatban nincsenek nagy elvárásaim, de itt volt a fiókban.

Előzmény: svejk, 2024-07-31 16:41:39 [285]


TROMF22 | 1485    2024-07-31 17:14:00 [286]

Kicsit jobban körbe járva ezt a dolgot, azon a határon vagyok, hogy nem is olyan jó ötlet volt beleugrani ebbe a Metabo PB E 501-esbe.

Van egy szintén harminc év körüli hű társam, egy
METABO Sb EDV 800/2 S R+L. VTC elektronikával.
Egy igásló.
Kíméletesen, de nagyon sokat használtam.

Gondoltam, ha kilehelné a lelkét, legyen egy márkatárs, tartalékban. Meg ha már megvan a tartalék, nem kellene azt az egy gépet ide-oda hurcolnom a tetthelyek között.

Sajnos a PB E 501/2 (de még az ennél sokkal gyakoribb PB E 701/2, 710 W-os is) a Metabo mostoha gyereke lett.
Már a több száz géptípust tartalmazó, kezelési/szerviz/pótalkatrész listájukban sincs benne.
Így a gyári támogatás kizárt.

„ összehasonlíthatatlanul kezesebb marad a gép”

Ez bizony igaz! Viszont én 90%-ban asztali/állványos
üzemmódban használom, így a külön kis tekerőgomb nem olyan kényelmetlen.

Előzmény: svejk, 2024-07-31 16:31:55 [284]


svejk | 33034    2024-07-31 16:41:39 [285]

Még annyit a témához, hogy valószínű nem lehet majd egy lapon említeni a gyári -remélhetőleg nyomatékrásegítővel ellátott- elektronikát a képen látható gagyi kínai vacakkal.

Kérdés, emlékszel-e még milyen volt az eredeti elektronikával a munka, ha egyáltalán nálad ment tönkre?

Előzmény: TROMF22, 2024-07-31 16:00:00 [283]

svejk | 33034    2024-07-31 16:31:55 [284]

"Csináld meg az akármilyen külső elektronikát és használd a gépet ha szükséges."

Szerintem ha meglehet javítani az eredetit könnyen akkor összehasonlíthatatlanul kezesebb marad a gép mint egy külön dobozkán matatni a másik kézzel.
Ritkán kell állandóan alacsony fordulat, inkább a finomabb indulás miatt jó dolog egy ilyen fúrógép.

"Tetszik a Metabo kefehíd átfordításos forgásirány váltás megoldása, kevés gyártó alkalmazza/alkalmazta."

A Skill is alkalmazta de volt ennek is rákfenéje, a téglapor meg stb. miatt először csak nehezen lehetett elfordítani később már nem teljesen aztán elhiccentek az érintkezők.
Karbantartott, vigyázott gépnél viszont valóban jó megoldás volt.

Előzmény: PSoft, 2024-07-31 14:31:13 [282]


TROMF22 | 1485    2024-07-31 16:00:00 [283]

Kis lépésekben, de ehhez közelítek ...

A kis átalakított MAKITA szalagfűrészemhez már volt egy "indító" doboz.
'Épül a gépem ::: TROMF22' téma, 137. hozzászólás
„A MAKITA KI/BE kapcsolóját BE állásban fixáltam és a megtáplálást egy dobozolt, KI és BE nyomógomb pároson keresztül kapja. (Ha áramszünet lenne, nem indul újra, a dobozt pedig a leginkább kézre álló helyre teszem.)”

Ebbe a dobozba még vidáman elfér egy kis PWM elektronika.
A fehér lengő dugaljat csak a KI/BE kapcsoló előzi meg.
A doboz oldalán lévő, szürke, csapó fedeles dugaljhoz van kötve az elektronika kimenete.
Ebből kapná a tápot a Metabo.

Én bizony féltem attól, ha ezeket csak úgy összedugdosom, vagy a dobozkámban vagy a fúrógép markolatban (vagy mindkettőben) egyszer csak füst lesz.

Megbontottam, mert evett a kíváncsiság mi is van belül ...
És ha már így alakult, a gyári elektronikát kihagyom, és közvetlenül szeretném a segédáramkörről megtáplálni.

    

Előzmény: PSoft, 2024-07-31 14:31:13 [282]


PSoft | 18591    2024-07-31 14:31:13 [282]

A leírásod és az én logikám szerint, az eredeti tirisztor vagy triac zárlatos, mert teljes fordulaton forog a bekapcsolt fúrógéped.
Én, ki se bontottam volna a gépet ez miatt. Az a döglött félvezető, most csak egy áthidalás a motorral sorba kötve, semmi más.
Csináld meg az akármilyen külső elektronikát és használd a gépet ha szükséges.

Tetszik a Metabo kefehíd átfordításos forgásirány váltás megoldása, kevés gyártó alkalmazza/alkalmazta.

Előzmény: TROMF22, 2024-07-31 12:18:43 [280]


TROMF22 | 1485    2024-07-31 12:29:58 [281]

Az a bizonyos háromlábú jószág meg valószínűleg itt lehet: Piros nyíl
A hűtő felülete lehet hozzászegecselve a fém "sasszihoz".

Hopp... mire ismét elolvastam az írásod leesett, hogy pont ezt ajánlottad.

  

Előzmény: svejk, 2024-07-31 09:25:43 [279]


TROMF22 | 1485    2024-07-31 12:18:43 [280]

Lehet, hogy végül az lesz belőle.
De én egyelőre kiegyeznék egy pót dobozkába helyezett külső elektronikából történő megtáplálással is.

Viszont még mindig nem tiszta:
„Mire szolgálhat a vékonyabb fekete vezeték? Hővédelem?”
Létezik-e, hogy valami segédtekercshez megy?
Az elektronikai modulból mintha egy kondenzátortól indulna.
Kis fehér téglatest, mint a másik két kondenzátor, de ennek nem látszik a felirata.

  

Előzmény: svejk, 2024-07-31 09:25:43 [279]


svejk | 33034    2024-07-31 09:25:43 [279]

Az esélytelenek nyugalmával bontsd, vágd, köszörüld meg alulról a kiöntést a zöld színű alulemezre szegecselt alkatrész alatt.
Az valószínű egy Triac/Thirisztor mely zárlatos lett.
Ha hozzáférsz a 3 lábához ki tudod mérni.

Persze lehet más baja is de mit veszítesz?

Előzmény: TROMF22, 2024-07-30 17:10:05 [278]


TROMF22 | 1485    2024-07-30 17:10:05 [278]

Ezeken a képen már jobban látszik:

A fehér vezeték megy az egyik keféhez, egy vastagabb fekete, és egy vékonyabb fekete pedig a műanyag ház mellett az állórész tekercshez.

Ez elég egyszerűnek látszik. Talán helyettesíthető is.
Mire szolgálhat a vékonyabb fekete vezeték? Hővédelem?

          

Előzmény: TROMF22, 2024-07-30 17:07:26 [277]


TROMF22 | 1485    2024-07-30 17:07:26 [277]

METABO PB E 501/2 S R+L folytatás innen:
'Elektronika' téma, 24601. hozzászólás

(Mivel az elektronika oldalon is gyorsan elkalandozott a Fórum népe, talán nem baj, ha itt folytatom.)
Ő a delikvens.
Mielőtt megbontottam volna, tettem még egy-két próbát, be/ki kapcsolgatás.
Ugyanúgy reagált mint korábban,
- bekapcsolásra erőteljesen indul, felpörög, max. fordulatot tartja.
- Irányváltás rendben működik.
- A ravaszba épített kis fordulatszám változtató gombra nem reagál.
- A potméter gomb mechanikailag rendben lévőnek látszik, finoman mozog, 1-6 jelzéseknél arretál.
- Bár csak 500W, érzékelhető, hogy a lágyindítás sem működik, picit ellen kell tartani amikor lendületesen felpörög.

A burkolat levétele után ez fogadott:
Teljesen kiöntött elektronikai panel (ahogyan vártam).
A paneltől csupán három vezeték megy a motorhoz.

          


TROMF22 | 1485    2024-06-25 19:26:22 [276]

Kedves Fórumozók!

Tudja-e valaki, milyen ötvözetből készültek a II. világháborús harci repülőgépek légcsavarjai.

Hagyatékból került hozzám a fotókon lévő darab.
Eredete garantáltan a II. VH. ideje.
Gyermekkoromból emlékszem rá, akkor még megvolt a teljes lapát.
Valamivel hosszabb lehetett, mint egy méter, és az elvékonyodó íves vége vagy harminc centi hosszan alaposan el volt görbülve.
Őseim apránként felhasználták, nekem mér csak ennyi maradt belőle.
Mivel fém megmunkáló gép közel se távol nem lehetett, valószínűleg feldarabolták és kisebb használati dolgokat öntöttek belőle.

A papám ifjú korában nagy szám volt a 100-as Csepel.
Biztos vagyok benne, hogy ahhoz is megpróbáltak dugattyút önteni. Talán egy megmunkálatlan nyers öntvény még van is valamelyik fiókban.

Nekem már van egy kis esztergám, egy kis marógépem, ha valamilyen tömör alu alkatrészre lesz szükségem, ki fogom próbálni.
Szilárdsága elég nagy lehet és bizonyára jól forgácsolható

      


TROMF22 | 1485    2024-06-13 22:53:21 [275]

Az alábbi képeken szereplő infra érszékelő címkéje szerint az SSE Electronic
( S-510 60 Överlida) gyártmánya.
Type: SFU-3900-BPKA

Ezt a céget már nem találtam meg. Valószínűleg az ifm részeként működik tovább.

Ez egy cél pirométer, egy konkrét hőmérséklet határ érzékelésére volt hivatott.
Egy rugóacél alkatrész hőmérsékletét „figyelte” egy gépsorban, melegalakítás közben.
A kritikus alsó hőmérséklet esetén– valahol 700-800 Cº tartomány között - adott volna ki egy jelet.
A termék egy bonyolult térbeli alakú rúgó volt, ennek megfelelően a szerszámok is igen költségesek voltak.
A hőmérséklet ellenőrzés a szerszámok védelmét szolgálta.
(Az üvegszál-optikás kivitel a környezet erős elektromágneses és magas sugárzási hő hatása miatt volt indokolt.)


Ma is gyártanak hasonló érzékelőket, Pl. 350 – 650 – 800 Cº konkrét hőmérsékletekre.

Vajon hogyan van ez belül megoldva? Van egy széles tartományt érzékelő rendszer, amit konkrét hőfok értékre lebutítanak?

A fotózott példány egy új, még nem használt darab, érintetlen fóliázással.
Csupán kíváncsiságból egyelőre nem szeretném feltörni.

Talán bobak.denes találkozott már ilyennel is.

        

TROMF22 | 1485    2024-06-13 18:52:38 [274]

No, ez már megoldódott.

Sikerült egy komplett, jó állapotú, 1980 körüli kiadású FESTO főkatalógust vennem.
Nem antikváriumból való, egészen valószerűtlenül egy magán eladó kínálta nagyon olcsón.
Megvan benne amit kerestem, és sok más is.

Ha valakinek régi FESTO elemekről kell valamilyen infó, szívesen utána nézek.

  

Előzmény: TROMF22, 2024-05-28 09:20:01 [269]


TROMF22 | 1485    2024-06-03 10:31:29 [273]

„szerintem tied sem csak dekoratív festés...”

Abszolút igazad van!
Mint a képeken látható, ezek bontott cuccok ...
A "fémházas" információ nem adatlapból származik, hanem az eladótól.

Kézbe vettem, könnyű volt nyilvánvaló hogy nem fém.
Préselt nyomásos öntést, vagy legalább sajtolt fémlemezt vártam. Egyébként elég igényes kivitel.
Csalódottságomban nem is vizsgáltam tovább.

Most, hogy ismét előkerült már jobban megnéztem.
A külső réteg alatti mag, fekete, fröccsöntött műanyag.

Viszont a külső réteg tényleg megbízható vezető, árnyékolási funkcióra tökéletesen megfelel.
Ez valóban egy "+". Köszi.

Előzmény: OlyFlyer, 2024-06-03 09:12:03 [272]


OlyFlyer | 123    2024-06-03 09:12:03 [272]

„Ezeket a csatlakozókat ugyan fémházasnak mondták, de valójában csak dekoratívan szinterezett műanyag.”

Én nem tudom neked milyen van, de nekem van két különböző gyártású, de mind a kettő vezeti az áramot és nem csak "dekorálás" miatt hanem hogy zavar szigetelőnek is működjön ha akarod. Az egyik fajta fémmel bevont műanyag, a másik pedig fém, de mindkettő vezeti az áramot. Ellenőrizd le, mert szerintem tied sem csak dekoratív festés...

      

Előzmény: TROMF22, 2024-05-26 14:12:58 [264]


KoLa | 7585    2024-06-02 20:30:54 [271]

Nagyon ötletes! A darázs derék' azért még kellett a 30 fokhoz!
Jó ötletet adtál, előkeresem a régi-régi bicikli kulcsokat!
A mai fiatalok kivágatják lézerrel, de mi hozott anyagból dolgozunk!

Előzmény: TROMF22, 2024-06-02 18:20:28 [270]


TROMF22 | 1485    2024-06-02 18:20:28 [270]

Ha már elkészült …

A fotó szerinti nyomógombnak hatszög anyája van, a laptáv kicsit egzotikus, Lt.25 mm.

A nehezítést itt az adta, hogy a nyomógombot egy 60x40 mm-es zártszelvény végébe kellett szerelni, úgy, hogy a vezeték bekötésnek előre el kellett készülnie, mert utólag nem volt hozzáférhető.
Hátoldali szerelőablak nem jöhetett szóba, mert a zártszelvény már a helyszínen állt bebetonozva.
Örültem, hogy a D22 furat egy koronafúróval viszonylag könnyen elkészült.
(Lent a fotókon egy demo darab szerepel.)

Itt is egy spéci kulcs lett a megoldás.
A donor egy rég elfeledett gyermekkerékpár lapos lemezkulcsa volt.
A kisebb kulcsnyílást bővítettem fel „C” formájú Lt.25, sűrű csillagra.
A C nyílással lehetett kikerülni a bekötött vezetékeket a kulcs ráhelyezésekor.
A szárából is ki kellett harapni két oldalt egy kicsit, hogy elegendő szögelfordulás adódjon.

Az elkészítés nem egy-két perc volt, de bőven megérte a ráfordítást.
A nyomógomb szerelés a terepen pillanatok alatt kész volt.

        


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 7 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊