HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Épül a gépem ::: Gábor218

xxxxxx

 

Időrend:
Oldal 1 / 1   Sorok:

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

Gábor218 | 63    2016-03-13 19:00:00 [50]

Sziasztok.
Hétvégén úgymond kipróbáltam az új orsót élesben, eddig is dolgoztam vele de az csak fa illetve műanyag volt amit meg sem "érzett".



Aztán belepróbáltam az alumíniumba is, valami ilyesmi lett a végeredmény.
Nem nagyon vitatkozott vele, szépen egyenletesen vitte stabil fordulattal minta nem is lenne ott anyag, jah igen mind ezt 20000ford/perc el.



100x36x6mm

Üdv Gábor.


Gábor218 | 63    2016-02-21 16:59:00 [49]

Sziasztok!
Lassan 2. hónap telik el, mióta elkezdtem a nagy fordulatú orsót átalakítani/illeszteni a gépemhez, és úgy néz ki sikerül is.
Első probléma a meghajtása, ugye frekvenciaváltóval, azt hittem bonyolultabb lesz, de mikor már a kezemben volt a készülék és a leírás hozzá onnantól már „gyerekjáték” kategória volt nekem, motor értékit bepötyögtem, kezelőszervek kiválasztása, majd indítás.
A második probléma az orsó kenése, több helyen olvastam, illetve bárkit akit megkérdeztem és megnézte az orsót, azt mondta hogy levegővel bejuttatott olajpárával kenjem. Első gondolatom az volt amit meg is valósítottam végül, a Festo-s levegő előkészítő komplett felhasználása, abból is a nyomás szabályzó illetve az olajzó részét. Ez a két eszköz olyan szinten rossz állapotban volt, az elmúlt 15év ipari mocska, festék itt-ott vastagon megülve, elkopott elrevült alkatrészek, egy kis gondoskodással újá varázsoltam őket és most szépen dolgoznak. Az egész egyenlőre csak asztali verzió, de lassan beépítésre kerül.



Hát akkor az orsóról, ugye két variációs lehetőséggel számoltam a tengelyre rögzíteni az ER adaptert. Először megpróbáltuk az adaptert átalakítani, menetet vágni bele kiköszörülni megfelelő mélységben, de sajnos nem jött össze. A probléma onnan gyökeredzett, hogy biztos hogy ki van edzve az anyaga, amivel mi számoltunk is, esztergán megpróbáltuk nem ment, vagyis inkább a probléma az alkatrész méretével volt, túl kicsi és kemény.
Ezek után maradt a marógépen a furatot kimarni, illetve menetet marni bele, itt már nem volt probléma, megfelelő szerszámok, program meg idő, siker benne a menet és mehet köszörülni, az is megvolt, de sajnos hiba csúszott a számításba, nem lett kellően pontos, így ez a megoldás elvetve.
Másodjára az orsó tengelyéhez nyúltunk hozzá, ott kezdődött hogy szét kellet szedni, kicsit tartottam tőle, de egy életem egy halálom, gyakorlatilag csak 2 csavar rögzíti össze az egészet. A két csavart kitekerve, a tengely végéről óvatosan lehúzva a ventilátor kereket, az egészet egy kis mozgatással szét lehet húzni. Meglepetésként az egész csapágyazás egyben van, ezt úgy értem hogy… látszik. Az orsó teher viselő csapágyazása egy zárt vas csapágyház, teljes mértékben különállóan lehet szétszedni, illetve gyakorlatilag 2 pont van ahol be lehet jutni, az a levegő csonk és az olajvető mögött. Ezt a két pontot nagyon, illetve még a hátsó támasztó csapágyat szépen leragasztottam vízmentesen, és mehetett a tengelyköszörűre.



Köztes állapotról nem készült fénykép, így csak szóban, a tengelyköszörűre felkerült, vissza lett köszörülve, 8.07 mm re, azért ennyire mert a másodjára vételezett adapter furata a leírással szemben nem mínuszos volt, hanem erősen pluszos, furatmikoróval megmérve 8.05mm mértünk, így van két század átfedés a furat és a tengely között.
Ugye zsugorkötéssel illesztettem össze a tengelyt és az adaptert, így a a motor ment a mélyhűtőbe, az adaptert pedig hevítettem 250 °C körülire, össze raktam össze préseltem majd összeraktam az egészet.
Valami ilyesmi lett a végeredmény.





Elsőnek durván egy tized volt a kupon belül mérhető ütés, de ezt letornáztam egy század alá. Ami továbbá zavar az az hogy a kúp ütése egy századon belül van, viszont a kici kinai oco patronjai nem teljesítenek úgy ahogy én azt elvárnám, de ez idővel változni fog beruházok valahonnan minőségi patronkészletre.
Mindeközben ahogy alakult a motor közben elkészítettem hozzá a rögzítő elemeket is, és ha minden klappol akkor a mai nap folyamán sikerül felrögzíteni a gépre és kipróbálnom anyagban is.





Üdv mindenkinek.
Gábor.


Gábor218 | 63    2016-02-21 16:49:00 [48]

Most már az lesz, viszont amint látom elindult újra a képtárhelyem így hát ott is látni a képeket.

Előzmény: guliver83, 2016-02-21 16:18:00 [47]


guliver83 | 3234    2016-02-21 16:18:00 [47]

Miért nem teszed fel a tárhelyre?

Előzmény: Gábor218, 2016-02-21 16:13:00 [46]


Gábor218 | 63    2016-02-21 16:13:00 [46]

Igazad van, nekem is sikerült elrontani a képek beillesztését, viszont amint látom a weboldal szünetel vagy szűnt meg, mert semmilyen módon nem érem el őket, és a régi képeim sem megnyithatók.
Ha estig nem változik akkor keresek valami más megoldást és újra felteszem az írásom.
Üvd

Előzmény: Cseh László, 2016-02-21 15:35:00 [45]

Cseh László | 62    2016-02-21 15:35:00 [45]

Egyetlen képedet sem lehet megnyitni.

Előzmény: Gábor218, 2016-02-21 14:52:00 [44]


Gábor218 | 63    2016-02-21 14:52:00 [44]

Sziasztok!
Lassan 2. hónap telik el, mióta elkezdtem a nagy fordulatú orsót átalakítani/illeszteni a gépemhez, és úgy néz ki sikerül is.
Első probléma a meghajtása, ugye frekvenciaváltóval, azt hittem bonyolultabb lesz, de mikor már a kezemben volt a készülék és a leírás hozzá onnantól már „gyerekjáték” kategória volt nekem, motor értékit bepötyögtem, kezelőszervek kiválasztása, majd indítás.
A második probléma az orsó kenése, több helyen olvastam, illetve bárkit akit megkérdeztem és megnézte az orsót, azt mondta hogy levegővel bejuttatott olajpárával kenjem. Első gondolatom az volt amit meg is valósítottam végül, a Festo-s levegő előkészítő komplett felhasználása, abból is a nyomás szabályzó illetve az olajzó részét. Ez a két eszköz olyan szinten rossz állapotban volt, az elmúlt 15év ipari mocska, festék itt-ott vastagon megülve, elkopott elrevült alkatrészek, egy kis gondoskodással újá varázsoltam őket és most szépen dolgoznak. Az egész egyenlőre csak asztali verzió, de lassan beépítésre kerül.


[img=http://keptarhely.eu/thumbs/2016/02/21/v01/20160221v01ikh6rm.jpg]" border="0" style="max-width:970px">

Hát akkor az orsóról, ugye két variációs lehetőséggel számoltam a tengelyre rögzíteni az ER adaptert. Először megpróbáltuk az adaptert átalakítani, menetet vágni bele kiköszörülni megfelelő mélységben, de sajnos nem jött össze. A probléma onnan gyökeredzett, hogy biztos hogy ki van edzve az anyaga, amivel mi számoltunk is, esztergán megpróbáltuk nem ment, vagyis inkább a probléma az alkatrész méretével volt, túl kicsi és kemény.
Ezek után maradt a marógépen a furatot kimarni, illetve menetet marni bele, itt már nem volt probléma, megfelelő szerszámok, program meg idő, siker benne a menet és mehet köszörülni, az is megvolt, de sajnos hiba csúszott a számításba, nem lett kellően pontos, így ez a megoldás elvetve.
Másodjára az orsó tengelyéhez nyúltunk hozzá, ott kezdődött hogy szét kellet szedni, kicsit tartottam tőle, de egy életem egy halálom, gyakorlatilag csak 2 csavar rögzíti össze az egészet. A két csavart kitekerve, a tengely végéről óvatosan lehúzva a ventilátor kereket, az egészet egy kis mozgatással szét lehet húzni. Meglepetésként az egész csapágyazás egyben van, ezt úgy értem hogy… látszik. Az orsó teher viselő csapágyazása egy zárt vas csapágyház, teljes mértékben különállóan lehet szétszedni, illetve gyakorlatilag 2 pont van ahol be lehet jutni, az a levegő csonk és az olajvető mögött. Ezt a két pontot nagyon, illetve még a hátsó támasztó csapágyat szépen leragasztottam vízmentesen, és mehetett a tengelyköszörűre.

[img=http://keptarhely.eu/thumbs/2016/02/21/v01/20160221v01i5583o.jpg]" border="0" style="max-width:970px">

Köztes állapotról nem készült fénykép, így csak szóban, a tengelyköszörűre felkerült, vissza lett köszörülve, 8.07 mm re, azért ennyire mert a másodjára vételezett adapter furata a leírással szemben nem mínuszos volt, hanem erősen pluszos, furatmikoróval megmérve 8.05mm mértünk, így van két század átfedés a furat és a tengely között.
Ugye zsugorkötéssel illesztettem össze a tengelyt és az adaptert, így a a motor ment a mélyhűtőbe, az adaptert pedig hevítettem 250 °C körülire, össze raktam össze préseltem majd összeraktam az egészet.
Valami ilyesmi lett a végeredmény.


[img=http://keptarhely.eu/thumbs/2016/02/21/v01/20160221v01insv3h.jpg]" border="0" style="max-width:970px">

Elsőnek durván egy tized volt a kupon belül mérhető ütés, de ezt letornáztam egy század alá. Ami továbbá zavar az az hogy a kúp ütése egy századon belül van, viszont a kici kinai oco patronjai nem teljesítenek úgy ahogy én azt elvárnám, de ez idővel változni fog beruházok valahonnan minőségi patronkészletre.
Mindeközben ahogy alakult a motor közben elkészítettem hozzá a rögzítő elemeket is, és ha minden klappol akkor a mai nap folyamán sikerül felrögzíteni a gépre és kipróbálnom anyagban is.




[img=http://keptarhely.eu/thumbs/2016/02/21/v01/20160221v01i8mkr4.jpg]" border="0" style="max-width:970px"> [img=http://keptarhely.eu/thumbs/2016/02/21/v01/20160221v01iuqx39.jpg]" border="0" style="max-width:970px"> [img=http://keptarhely.eu/thumbs/2016/02/21/v01/20160221v01ig3lyr.jpg]" border="0" style="max-width:970px"> [img=http://keptarhely.eu/thumbs/2016/02/21/v01/20160221v01i7ulm.jpg]" border="0" style="max-width:970px"> [img=http://keptarhely.eu/thumbs/2016/02/21/v01/20160221v01idlack.jpg]" border="0" style="max-width:970px">

Üdv mindenkinek.
Gábor.


svejk | 33033    2016-01-09 20:45:00 [43]

Köszönöm az ismertetőt nem tudtam, hogy folyik ilyen komoly munka ott Esztergomban.

Előzmény: Gábor218, 2016-01-09 16:49:00 [42]


Gábor218 | 63    2016-01-09 16:49:00 [42]

Igazándiból nem titok a Strigon esztergomi szerszámgép gyárról van szó.
Egy két kivétellel kompletten gyártunk gépet is, kivétel pl.: golyós orsók, öntvény alkatrészek öntése, forgácsolása már itt történik, illetve nagyobb méretű fogaskerekek csigaorsók gyártása máshol történik.
Amúgy komplett tervezés mind mechanikailag elektronikailag itt történik tudtommal, de ebbe a részbe én nem látok bele, ami biztos hogy itt történik még az az összeszerelés bemérés illetve beállítás.
Gyártunk biztosan hagyományos elrendezésű vertikál megmunkáló központokat, illetve horizont gépeket, portál marógépet.
Ezek mind NC gépek nem cnc vezérlés van rajtuk.
A mind gyors szerszámcserélős rendszerrel van, iso 40-50 ben, illetve "kisebb" gépeken van amutómata szerszámtár is.
Széria illetve egyedi gyártás is folyik, én "kisgépen" vagyok leginkább egyedi gyártás, illetve a múlt évben megrendelt gép miatt elég sok gépalkatrészt gyártottam, többek között hajtóműházak h-s tűrésű furatok 3-tol 250mm átmérőig, volt nálam iso 50 főorsó megmunkálás miatt, reteszhornyok, furatok mentek egyéb forgácsolás.
Röviden tömören
Üdv Gábor.

Előzmény: svejk, 2016-01-09 16:14:00 [40]


PSoft | 18591    2016-01-09 16:33:00 [41]


"...olyan szerencsés helyzetben vagyok hogy egy komplett gépgyártó műhely "áll rendelkezésemre" munkahelyemből fakadóan."

Akkor, bármelyik megoldást is választod...
Adott a lehetőség az igényes,és profi kivitelezésre.

Előzmény: Gábor218, 2016-01-09 15:48:00 [37]


svejk | 33033    2016-01-09 16:14:00 [40]

"...gyártunk iso 30-40-50 es kúpos főorsókat..."

Ha lehet és van kedved mesélj erről!

Az orsóházat is Ti csináljátok?
Összeszerelés is folyik?

Előzmény: Gábor218, 2016-01-09 15:48:00 [37]


bankimajki | 2827    2016-01-09 16:11:00 [39]

Jó hogy erről beszéltek. Így rájöttem hogy csak keresni kell.
Itt a megoldás:
UNF 1/2"-ER


bankimajki | 2827    2016-01-09 16:01:00 [38]

Szia Gábor.
Nekem is van egy Kínából rendelt ER16-os száram. És pont ma néztem hogy lehetséges-e bele menetet fúrni. (Walter menetfúróval sikerült is beleharaptatni az anyagba, emiatt azt hiszem megmunkálható utólag is a befogószár.)

Előzmény: Gábor218, 2016-01-09 15:48:00 [37]


Gábor218 | 63    2016-01-09 15:48:00 [37]

Vázolom az elképzelésem, jelenlegi állapot alapján nem jön már ki az er kúp, ez sajnos ilyen, megoldható a probléma úgy ahogy guliver83 kolléga linkelt képén látható, bár tudtommal az már er 16, túlzásnak tartom a motorhoz képest, alternatívának jó.
Az én elképzelésem a következő, er11 es adaptert ilyesmit felhasználva készíteni egy hasonlót mint az előbb említett linkelt képen.
Két variációs lehetőség van, vagy az adaptert alakítani úgy hogy a jelenlegi tengelyre passzoljon így nem kell hozzányúlni a motor tengelyéhez.
Felfúrni az adapter furatát magméretre az M12x1.25 höz, menetet vágni bele hogy passzoljon a tengelyhez, illetve a tovább esztergálva az adaptert a menet mögötti köszörült átmérőhöz illeszteni furatköszörüléssel az adott szakaszt, persze ehhez kellenek a kellő gépek illetve a tudás de olyan szerencsés helyzetben vagyok hogy egy komplett gépgyártó műhely "áll rendelkezésemre" munkahelyemből fakadóan.
A probléma ott adódik hogy ezek az adapterek már fel vannak edzve, úgyhogy nem olyan egyszerű ezeket már megmunkálni, főleg a menet miatt macerás, de még nem jártam teljes mértékben utána, várom hogy megérkezzen az er adapter utána tudom hogy mi a helyzet, forgácsolható vagy már túl kemény ahhoz.
Itt jön a második elképzelésem, szétszedni a motort, ami nem ínyemre való, féltem, és a zsugor kötéssel illeszteni a tengelyhez az adaptert.
Itt is van forgácsolás, a tengely végéről leesztergálni a menetet addig míg "tiszta" nem lesz ami a menetből adódóan olyan 10,5mm körül lehet, ezt tengely köszörűn beköszörülni, az er adaptert is felfúrni köszörülni, a zsugor kötés szabályai alapján, majd melegítve az adaptert felhelyezni a tengelyre.
Ellenőrizni az ütését és ha szükséges akár a kúpot is meg tudom köszörültetni, gyártunk iso 30-40-50 es kúpos főorsókat is.
Persze ez mind csak elmélet, amíg nincs minden a kezemben.
Üdv Gábor.

Előzmény: PSoft, 2016-01-09 14:46:00 [36]


PSoft | 18591    2016-01-09 14:46:00 [36]


"Méret alapján ki kell jönnie a tengelyből az er kúpnak,..."

Ha hasonlóak az átmérős méretek, akkor igen.

Egy hasonló project...Walter motor.

Tengelyvég átalakítás, ER11-re.

Mérés, az átalakítás után.

Előzmény: Gábor218, 2016-01-09 11:47:00 [33]

guliver83 | 3234    2016-01-09 12:38:00 [35]


Én ilyet is találtam amihez van egy ilyen átalakító.





pbalazs | 629    2016-01-09 12:34:00 [34]

Köszi. Ezek szerint épp ugyanolyan motorunk van.
Én úgy értettem az adatlapot, hogy ez ER11 gyárilag, és más tengelyvéggel nem is gyártják. Ezért írtam a gyártónak, majd beszámolok róla.

Előzmény: Gábor218, 2016-01-09 11:41:00 [32]


Gábor218 | 63    2016-01-09 11:47:00 [33]

Méret alapján ki kell jönnie a tengelyből az er kúpnak, elég sokat túrtam utánna de nem találtam konkrét képet arra hogy létezik e ilyen motor er kúppal.

Előzmény: guliver83, 2016-01-09 11:02:00 [31]


Gábor218 | 63    2016-01-09 11:41:00 [32]

Szia.
Igen nekem is csak egy menet van ami M12x1,25 ős utánna egy köszörült csap ami mérés alapján nekem 11.98mm, azután a szimpla tengely egy 13mm lapolással.
Nekem sincsen semmi közdarab vagy ER fejhez hasonló dolog, sajnos.


Üdv Gábor.

Előzmény: pbalazs, 2016-01-09 09:37:00 [27]


guliver83 | 3234    2016-01-09 11:02:00 [31]

Én úgy néztem ezeket a motorokat, hogy van kimondottan ER szárral, de azt nem lehet leszedni róla.

Előzmény: pbalazs, 2016-01-09 10:50:00 [30]


pbalazs | 629    2016-01-09 10:50:00 [30]

Igen, ez sem ER11-nek néz ki, de ezen van valami anya, vagy hollander, nekem meg nincs.
Mindenesetre írtam a gyártónak, hogy ez hogy' jön össze az ER11-el, de elég lassan tudnak levelet olvasni

Előzmény: guliver83, 2016-01-09 10:24:00 [29]


guliver83 | 3234    2016-01-09 10:24:00 [29]

Ha megfigyeled neki is csak mintha ment lenne a végén.
Régebben elég sok ilyen motort árultak itt a fórumon, nem pont ezt a típust de ugyan így csak menet volt a végén.

Előzmény: pbalazs, 2016-01-09 09:37:00 [27]


Sz.József | 3147    2016-01-09 10:08:00 [28]

Szabad tudni a beszerzési forrást?
Köszönöm.
Ha a ferkiváltó 1f 220V be és 3f 3x220 ki, akkor valószínűleg működni fog...

Előzmény: Gábor218, 2016-01-09 02:22:00 [25]


pbalazs | 629    2016-01-09 09:37:00 [27]

Szia!

A motor elejéről tudnál közelebbi fotót csinálni?
Nekem is van ilyen motorom, de csak egy menet van a tengelyvégen, semmi ER11, ahogy az adatlapja írja. Lehet, hogy nekem hiányzik róla valami közdarab...

Előzmény: Gábor218, 2016-01-09 02:22:00 [25]


Révész Richárd | 2031    2016-01-09 08:49:00 [26]

Megfelelő választás.
Arra kel figyelni, hogy a kimeneti áram elég legyen a motornak.
A motorod 1,3A-t kíván a frekiváltó pedig 1,6A-t tud.

Előzmény: Gábor218, 2016-01-09 02:22:00 [25]

Gábor218 | 63    2016-01-09 02:22:00 [25]

Sziasztok.
Idő hiányában nem tudtam folytatni a gép bemutatását, viszont a munka folyik tovább, elég sok változás történt, azt nemsokára...

Jelenleg segítséget szeretnék kérni, beszereztem a lenti képen látható elektromos főorsót, aranyos kis darab az egész nincs több jelenleg 200mm-nél.

[img=http://keptarhely.eu/thumbs/2016/01/09/v00/20160109v00h32rpm.jpg]

Adatok:
Giordano Colombo RV42
220V ; 1.3A ; 400Hz ; 0.2HP ; 0.14kW ; 24000 1/perc.

Tanácsot szeretnék kérni abban, hogy ezt a motort milyen frekvenciaváltóval érdemes meghajtani.
Eddig az Omron mini J7 0.25kW 1PH-nak jártam utána, /ilyet tudok beszerezni helyi szinten/ hacsak az adatit nézem akkor belefér a tudásába a motor, viszont nem tudom hogy ezeket a frekvenciaváltókat mennyire érdemes túlméretezni, vagy maradhat ez a teljesítmény (0.25kW).
Köszönöm.
üdv Gábor.


guliver83 | 3234    2015-09-15 21:37:00 [24]


Ezt a TB6560 vezérlőt valahonnan ismerem .

Előzmény: Gábor218, 2015-09-13 16:13:00 [21]


Szalai György | 9489    2015-09-13 22:41:00 [23]

„Az éktől a számítógépig, sötétségtől a fényes égig”

Előzmény: Gábor218, 2015-09-13 16:13:00 [21]


vjanos | 5562    2015-09-13 22:29:00 [22]

Haladsz szépen.
A kedvenc részem a mikrokapcsolót aktiváló rámpa!

Előzmény: Gábor218, 2015-09-13 16:13:00 [21]


Gábor218 | 63    2015-09-13 16:13:00 [21]

Sziasztok.


Íme a gépezet ahogy lassan kezd alakot ölteni.
Mint látható elég sok minden változott a csupasz harmata vázból.
Fel lettek csavarozva a vázra a lineális vezetők Y irányba, be lettek állítva egymáshoz képest, mind párhuzam mind pedig egysíkúság szempontjából.
Bekerültek a vezetékek is mind a motorokhoz tartozó mind a végállás kapcsolókhoz illetve egyéb funkciókhoz, szépen elvezetve a vázba, befűzve az energialáncokba, megjelölve végeikre csatlakozók szerelve. Az egész folyamatot dokumentáltam, vezetékek bekötése színekre bontva, melyik hova megy milyen funkciót lát el.




Felkerült közben az egész híd is alumíniumból, 100*60mmes profil 5mm anyagvastagság, 600mm hosszú az egész. Megterveztem, majd az alapján megcsináltam, felszereltem rá a síneket, beállítottam, hasonló képen mint az Y tengelyt, szépen felpasszintottam rá az egész z egységet és beállítottam a gépet. Bekerült a trapézmenetes orsó is ami TR 12*3 lett, ott volt némi macera a beállítással hogy végig finoman fusson, de inkább csak a hely szűke miatt volt, amúgy meglepő módon ment minden flottul.

Felkerült az X irányú motor is, és a Z-X már működőképes volt, nagyon jól működött, nem volt szorulás vagy nem kívánt feszültség, a motor csak úgy repítette a szerkezetet.


Közben elkezdtem bedobozolni ideiglenesen az elektronika részét is, eléggé kezdetleges állapotban van.
Egy régi számítógépház adja az alapot, bekerült mint látható a 2 nagy trafó a 4 motornak, trafonként 2 tekercs teljesen galvanikusan elválasztva, ezek adják a ~32V ot a motoroknak, így mindegyik motor külön tápról megy. Azért lett így megoldva mert ez volt adott, és a transzformátorok pont illetek a feladathoz.
Továbbá ott a segéd táp 5V-ja, az egyenirányítás szűrés és a motormeghajtók.

A meghajtók mint sok minden más is saját készítésű, nagy extra nincsen benne , a sokak által ismert TB6560 ic az alapja, beállítva a megfelelő lépésszámra és áramra.
Üdv Gábor.



Gábor218 | 63    2015-09-13 16:04:00 [20]

Szia.
De-de, jó a feltevés, és igazándiból pont ezért mondtam hogy kezdetleges a bemutatott fortuna, ugyanis tanulva a hibákból készítettem egy másikat, amit lassan bemutatok
Üdv Gábor.

Előzmény: Szalai György, 2015-09-08 07:02:00 [19]


Szalai György | 9489    2015-09-08 07:02:00 [19]

Nem szükséges a fortuna alsó végét is a Z hordozólaphoz csavarozni, a szerszám felőli csapágyak vonalában?

Előzmény: Gábor218, 2015-09-07 13:25:00 [14]


Gábor218 | 63    2015-09-08 06:20:00 [18]

Szia.
Mind a 2 észrevételed (anyagvastagság és terpesztés) ugyan azon ok miatt ilyen amilyen, mégpedig hogy ilyet tudtam beszerezni, 80*20as "alucsík" ami kb 1métre hosszú volt, ebből kellet kigazdálkodnom a szükséges alkatrészeket elforgácsolni pedig nem szerettem volna.
A főorsóval úgy voltam hogy nem vártam tőle sokat, tisztában voltam vele hogy az áttétel miatt csökkenni fog a nyomatékom, inkább a kíváncsiság hajtott hogy mégis mire lesz képes.
Arra a munkára amire én szántam annó teljesen tökéletesen végezte a dolgát, azóta én ezt a rendszert lecseréltem legfőképpen pont az említett zaj miatt, továbbá a súlya a mérete és hogy körülményes lett volna a fordulatszám szabályozása.
Nemsokára bemutatom az új verziót,amint időm engedi készítek képeket és részletesebb dokumentációt.
Üdv Gábor.

Előzmény: zozo, 2015-09-07 14:04:00 [15]


zozo | 5519    2015-09-07 20:53:00 [17]

Igen, a pontosítás jogos és helyénvaló.

Előzmény: ANTAL GÁBOR, 2015-09-07 20:26:00 [16]


ANTAL GÁBOR | 4642    2015-09-07 20:26:00 [16]

Zoli! Aki a sorok között is tud olvasni az pontosan érti is hogy mire utalsz ... de vannak közöttünk fiatalok is ezért pontosítanék : Ha a hajtómű hatásfokától eltekintünk akkor a szerszámon is 100W áll rendelkezésre . A nyomaték fog az ötödrészére csökkenni és az valóban várhatóan kevés lesz.

Előzmény: zozo, 2015-09-07 14:04:00 [15]

zozo | 5519    2015-09-07 14:04:00 [15]

Látom, az anyagvastagságot nem spórolod tőle
Kicsit nagyobb terpesztés/nyomtáv jó lett volna a Z sínpárnak, hogy x irányú marásnál is stabilan tartson. Amúgy gratulálok, szépen dolgozol.
Olajjal feltöltve nem zajos a fortuna hajtás?
A 100W-os motor gyorsítás miatti, szerszámra jutó 20W-ját kevesellem..., az csak max. gravírozáshoz lehet elég.


Gábor218 | 63    2015-09-07 13:25:00 [14]

Sziasztok.

Készítettem egy kezdetlegesnek mondható főorsót, a cél a tizenezres fordulat feletti tartomány volt, sikerült is elérni.
Még mindig maradva az alacsony költség vetés mellet sok mindent magam csináltam.
Hol kezdjem, a motor, egy vastelepi szökevények nevezném, rémes állapotban volt, málló festéknyomok, tövig beszakadt elektromos kivezetések, rozsda rágta tengely és a csapágyak .
Kis felújítást kapott és már is üzemkész lett, amúgy egy egyfázisú kb 100W os motorról van szó.
Hasonló mód ezt is megterveztem CAD ben, mi hova kerüljön.

Főorsóként a sokak által ismert ER-8 as patronos befogót választottam, leginkább a méret miatt továbbá mert nem éreztem szükségét nagyobbnak. A fortunában 3 csapágy van mind 608 as fém porvédős. Belső felépítés a szerszám befogó felöl nézve, a porvédő majd a „szokásos” 2 db csapágy egymásnak feszítve mimnél kisebb kottyanás engedve, tovább egy gumi szimering gátolja hogy a hajtóműből kifolyón az olaj utána egy támasztó csapágy a fogaskerék alatt ugye ami a tengely végén van.
Az erőt a fotruna és a motor között egy fogaskerékpár biztosította, bontott alkatrészek de teljesen jó állapotban, a kisebbik kerék z=16 fogas a nagyobbik z=76 fogas ez számomra egy gyorsító áttételt eredményezet 4.75 ös aránnyal, ami a ~3000-es fordulatból amit a motor biztosított ~14000es fordulatot produkált a főorsónál.
Az egész fogaskerék rendszert zárt házba építettem és feltöltöttem olajjal.

A képeken nagyjából látszik minden, a kis fogaskerék a bal felső sarokban látszik, kapott egy mágnest a fordulatszám mérés miatt, a hajtómű házba pedig beépítettem egy HALL érzékelőt ami tökéletesen végzi a dolgát, az érzékelőt mindenféle plussz áramkör nélkül egy felhúzó ellenállás kellet csak, beköthető a leválasztó kártyába.
Üdv Gábor.


cudar31 | 718    2015-08-31 20:01:00 [13]

Hajrá én csak drukkolok!!


Gábor218 | 63    2015-08-31 19:48:00 [12]

Szia.
Igen léptető motorral hajtom, olvastam én is több helyen meg kaptam szóbeli figyelem felhívást ezen problémára, enne kellenére mégis dupla orsó külön motorokkal hajtva.
Sokáig nem jelentkezett a probléma, aztán elkezdtem feszegetni a határokat a gyorsjáratot kb 2500mm/perc körül ott már nem bírta, ott valószínű az lpt portos vezérlés nyomán keletkezett a lépésvesztésem, legtöbb esetbe emiatt akadt meg a gép, aztán beruháztam egy UC100 ra és tovább feszegettem a határt, duplájára nőtt a gyorsjáratom, afölött már a motorjaim akadnak ki.
A tapasztalat viszont azt mutatja hogy itt már nem a vezérlés a probléma hanem valóban a mechanika, leírom a szitut, sokáig olajjal kentem, de bizonyos fordulatoknál a hosszú ~500mm orsó hajlamos volt rezonálni ami elégvolt a kis léptetők kizökkentéséhez, ekkor persze keresztbe fordult, majd berágtam és megkentem zsírral, azóta lekopogom nem volt keresztbe fordulásom.
Természetesen tervbe van a kényszer kapcsolat a két tengely között, bár ahhoz még nem volt időm leülni átt gondolni és megtervezni, de ott van a listán.
Üdv Gábor.

Előzmény: cudar31, 2015-08-30 21:58:00 [10]


cudar31 | 718    2015-08-30 22:01:00 [11]

Hasonlót csináltam én így oldottam meg!!


cudar31 | 718    2015-08-30 21:58:00 [10]

Szia Gábor!!

Mivel fogod hajtani??
Ha léptető motor akkor biztosítanod kel nehogy lépést veszítsen mert akkor keresztben befog szorulni!! én jártam így azért mondom!! Üdvözlettel Cudar!


Gábor218 | 63    2015-08-30 17:37:00 [9]

Sziasztok.

Ott folytatom hogy X irányú felfüggesztés, illetve teljes Z tengely.
Eltelt közel fél év, beszereztem rengeteg mindent, sokat innen a fórumról, amit köszönök a segítőkész embereknek.
Konkrétan kép nem készült az összeszerelés folyamatáról csak a végeredményről, de bármikor szétszedem digitálisan ha érdekel valakit a belső világa.

Az egész 80*20 as alumíniumból készült, ezt is mint az egész gép 90% megterveztem számítógépen, megrajzoltam majd megcsináltam az egészet. Sok törpölés molyolás van benne, rengeteg variáció mire végeztem vele, közel 500mm magas az egész.

2 db 15-ös rexroth sínen mozog az egész, 2-2 kocsival a sínek 350mm hosszúak, középen a 10*2 trapézmenetes orsó, hajtott oldalon dupla csapágy lógás mentesen beállítva.
Látható a léptető motor is 0.98Nm, képen még műanyag cső a tengelykapcsoló, azóta szereztem be rendes tengelykapcsolót.


Üdv Gábor.


Gábor218 | 63    2015-08-24 10:30:00 [8]

Szia.
A teljes mérete 800*800*600, amibe belefér a gép, ebből van 450*500*100 as munkaterületem.
A zártszelvény fala a 3mm vastag, feszültségmentesítve nem lett, megmarva meg lett, a sínek felfekvő felületei, a munkaasztal felfekvő felületei, illetve az orsó csapágyazásainak a helyei.
Üdv Gábor.

Előzmény: remrendes, 2015-08-21 07:34:00 [7]


remrendes | 4150    2015-08-21 07:34:00 [7]

Nekem tetszik. Mekkorak a befoglalo meretek? Milyen vastag a zartszelveny? Feszultsegmentesitve lesz?
Fel lesz megkoszorulve/marva a felulet?

Előzmény: Gábor218, 2015-08-18 15:15:00 [5]


Áron.S | 149    2015-08-18 19:54:00 [6]

szia. gratulálok, elég átgondolt gépnek tűnik. kiváncsi vagyok a folytatásra

Gábor218 | 63    2015-08-18 15:15:00 [5]

Sziasztok.
Mint látható akkoriban nem állt rendelkezésemre sok minden, amennyire tudtam beállítottam, a hegesztés úgy is elhúzza.


Egy gyors próba, hogy minden passzol e, a tervezett elképzelés alapján furatok a megfelelő helyeken hogy a vázon belül tudjam vezetni a villamos vezetékeket, persze hogy nem sikerült mindenhova, volt ahol maradt a kézi fúrógép, meg a reszelő.

Beállítás után pontozás majd összevarrtam ahol kell, felkerültek a lineáris sínek alá a talpak, és fel lettek marva, furkálva menetelve. Most kezdődik az a bizonyos időugrás amiről beszéltem.

Üdv Gábor.


Gábor218 | 63    2015-08-17 20:57:00 [4]

Kezdeti lépések.
Révén hogy próbáltam megtervezni mindent, volt hogy előre gondolkodtam, úgy terveztem hogy az egy, hat méteres szál 60*40*3 zártszelvényből kijöjjön a váz. Minimális mennyiség maradt a vágási ráhagyást is figyelembe véve. Szépen felszeleteltem a végeket megmunkáltam derékszögek meg hasonló csalfa dolgok miatt.



Kézsmárki Zoltán | 751    2015-08-17 20:22:00 [3]

Szia Gábor!

Mindig öröm az új fórumtag, hát még akkor, ha ,,múltja" is van, és hát úgy néz ki - jövője is.

Várom a képeket (bizonyára a többiek is), sok örömöt kívánok a cnc világában (is).

Előzmény: Gábor218, 2015-08-17 20:04:00 [1]


Gábor218 | 63    2015-08-17 20:21:00 [2]

[img=http://keptarhely.eu/thumbs/2015/08/17/v00/20150817v00gpx6rn]
Sok olvasgatás közben rengeteg tervezés, sok vakvágányra futott elképzelés, vagy mert nem volt életképes vagy mert annyira vad volt már.
Az idő haladtával tisztult a kép, számítógépre vittem a fellelhető alkatrészek nagyrészt, révén kattintgatni egyszerűbb mint mindig új lukat fúrni, végül eljutottam arra a pontra ahol el kezdtem megvalósítani, persze ahogy lenni szokott nem minden úgy van ahogy azt az asztalnál megálmodja az ember, rengeteg módosítás újra álmodás stb. stb.
A kép 90% tükrözi a valóságot, minden ami kritikus pont volt azt modelleztem majdnem minden alkatrész meg van számítógépen, amit le kellet gyártani azok papíron is megvannak műhelyrajz formában.


Gábor218 | 63    2015-08-17 20:04:00 [1]

Sziasztok.
Gábor vagyok, lassan 3 éve olvasgatom az oldalt, csendben a háttérben szöszmötöltem a gépemen, néha kérdeztem itt is, de szeretek mindent önfejűleg csinálni az olvasott dolgok alapján összegyúrva a saját elképzelésemet megalkotni, a következő pár képen ennek az eredményét szeretném bemutatni nektek, hátha más is tanul belőle.
A gépemet két éve kezdtem el építgetni, kisseb nagyobb kihagyásokkal, az alapelképzelés rengeteg minden volt, leginkább tanulni szerettem volna belőle, ez sikerült is.
Elsőnek egy asztalon elférő abszolút játékszert szerettem volna, de ahogyan ástam bele magam ez egyre csak növekedett ez végül is megállt a látható méretnél, legnagyobb oka a hely hiánya volt, továbbá az anyagiak a második X elején ez kicsit szűkös, illetve az olvasott tapasztalatok alapján növekvő méret növekvő problémákat vet fel.
Kezdetben apukám műhelyében kezdtem el építeni, alapvető dolgok megtalálhatók itt is, használni is tudtam őket, illetve egy ME-1000 marógép korlátozott szerszámkészlettel így hát át kellet gondolni rendesen mégis mihez hogyan kezdjek neki.
Akkori lehetőségeimhez képest próbáltam a lehető legtöbb dolgot magam csinálni, mind mechanikai mind elektronika téren, ez idővel változott, elkezdtem dolgozni egy gépgyárban mint NC gépkezelő ahol minden szükséges eszköz megtalálható, így javult a pontosság és minőség is, így ha most kezdeném el igen csak más lenne a gépezet.
Továbbiakban beszéljenek a képek, eleinte fényképeztem de ez elmaradt egy idő után, nem gondoltam hogy egyszer ez közzé teszem így aztán lesz egy nagyobb ugrás a időben.
Bárkinek bármi észrevétele van szívesen fogadom, akár képet is készítek, csak hát rengeteg az infó.


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 1   Sorok:


 ◊