HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Képletek, számítások

A felesleges hozzászólásokat és olyan számítást aminek az eredménye kétséges, nem bizonyított, töröljük.

 

Időrend:
Oldal 1 / 1   Sorok:

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

RJancsi | 5809    2020-10-07 04:35:07 [125]

Egy kis tudomány a csavarkötésekről... A szemelvényben a 6. az eredeti könyvben a 95. oldalnál kezdődik. De ez is hasznos lehet. Jó emésztést hozzájuk!

Előzmény: Törölt bejegyzés


Aknai Gábor | 3083    2020-02-10 13:13:40 [106]

Sziasztok,

csináltam egy vákuumasztal leszorítását ellenőrző képletet, hátha érdekel mást is a téma. (Excel-be könnyen átírható)
A vákuumkompresszor teljesítménye megadható Bar-ban, illetve a leszorítandó felület nagysága négyzetcentiméter-ben, így a leszorító erőt kg-ban kapjuk.

A tökéletes/elméleti vákuum ugye a 0Bar.

ui: kérlek a HobbyCNC-re való tekintettel nézzétek el a nem tankönyvi levezetést

Üdv, Gábor

  


MoparMan | 3987    2018-06-04 19:38:13 [103]

google első találat

Előzmény: J-Steel, 2018-06-04 12:45:51 [100]


J-Steel | 1721    2018-06-04 12:45:51 [100]

Kérdésem lenne reteszekkel kapcsolatban.

Van egy trapézmenetes orsóm D=20mm/2mm menetemelkedéssel.
A tengely vége hengeres D=12mm.
Ezen van egy 4mm-es tengelyirányú bevágás, amibe 4x4mm-es retesz van. Hossza kb. 5-8mm.
Megmértem a tengelyen 1 ... 3Nm erőhatást fejtek ki attól függően, hogy hogy van meghúzva a fecskefarok csavarja.

A kérdésem az lenne, hogy van-e valakinek ötlete, hogy egy retesz a fenti paraméterekkel milyen nyomatékot képes átvinni anélkül, hogy elnyírná vagy a tengelyt vagy ha tengely erősebb, akkor magát.

Én az alu kézikereket kicseréltem alu bordás kerékre, és azt vettem észre, hogy egy idő után mintha jobban kotyogna, mert az alu ezen a kis felületen nem bírja a nyírást.

Mielőtt belemélyednénk, a dologba, először a hengeres tengellyel és retesszel kapcsolatos számítások érdekelnének. Hátha valaki tud adni képletet vagy szakirodalmat.


Szalai György | 9489    2018-02-26 07:16:55 [99]

A minimális becsavarási hossz attól függ, hogy az anyamenetet milyen anyagba kell elkészíteni.
Acél esetén 0,8d, öntöttvasnál 1,25d, alumíniumnál 2d, műanyagnál 4d.
Az anyamenet hasznos menethosszát úgy kell megválasztani, hogy figyelembe kell venni a tényleges becsavarási hosszat, és ehhez biztonság céljából 0,3d-t hozzá kell adni.
( „d” a csavar átmérője)

(Nem tettem idézőjelbe, mert kissé átformáztam, így már nem pontos idézet.
Lehet valami iránymutató, de szilárdságban az anyagcsoportokon belül is nagy eltérés van.)

Előzmény: Szalai György, 2018-02-26 06:12:50 [98]

Szalai György | 9489    2018-02-26 06:12:50 [98]

Az nem módosul.
Az anyamenet lesz hosszabb, hogy elviselhesse az ajánlott meghúzási nyomatékot.

Előzmény: J-Steel, 2018-02-26 01:15:20 [97]


J-Steel | 1721    2018-02-26 01:15:20 [97]

Van egy táblázatom, hogy mekkorák a meghúzónyomatékok különböző átmérőjű metrikus csavarokhoz, azon belül pedig a különböző minőségű csavarokhoz (8.8 10.9 12.9).
A kérdésem az lenne, hogy hogyan módosulnak ezek a meghúzási nyomatékok, amennyiben nem acél hanem aluminium furatba kerülnek becsavarozásra?


remrendes | 4150    2016-05-08 23:58:00 [91]

A play aruhazban belefutottam a Sandviktol forgacsolo ero szamolo programba. Marora es esztergara is. (Hatha valakinek ujat mondtam)

sandvik


Törölt felhasználó    2015-04-21 08:33:00 [90]

Az emlékeid jó irányba mutatnak, a pontos geometriai magméret ugyanis d=D-1.08254*P képlettel számolható. Ha csak a P-t vonod ki, kicsit már "lögyögősebb" lesz a csavarkötés, és kisebb méretű csavaroknál (M1.5,..., M4) minden század számíthat, amikor meghúzod, és netán nagy bosszúságunkra megszakad a menet.

(a képlet az elméleti minimumot határozza meg, de egyes anyagoknál nem fogja tolerálni a menetfúró (modi))

Előzmény: Lóri, 2015-04-20 12:18:00 [87]


mex | 1207    2015-04-20 12:31:00 [88]

Metrikus, (60°)-os menetnél a magfurat készítésekor a menetemelkedést kell levonni a névleges átmérőből.

Menettáblázatok

Előzmény: Lóri, 2015-04-20 12:18:00 [87]


Lóri | 119    2015-04-20 12:18:00 [87]

Sziasztok!
A menetfúrási átmérőhöz kéne valami képlet. Azt mondják a 0.8-as szorzó nem mindig jó. Emlékeim szerint van egy 1.08254 x P , ahol a P a menetemelkedés mértéke milliméterben. De mintha hiányos lenne ez a képlet. Valaki emlékszik erre?


Tiborc | 175    2015-02-12 10:21:00 [83]

Optimális k


Szalai György | 9489    2015-02-07 19:12:00 [82]

Ha még beírhatnám a képletekbe az állandókat és kiszámolná az eredményt, az volna a frankó.
Ne kelljen már szegény tudatlanoknak mindég túráztatni az Automath Photo Calculator-t.

Előzmény: svejk, 2015-02-07 18:11:00 [81]


svejk | 33033    2015-02-07 18:11:00 [81]

Hobby CNC-jeink tervezésének alapműve lehetne.
Több része már ismerős volt számomra, de így egyben még nem olvastam.
Matek és fizikai érdeklődésűeknek javarészt értetően, magyar nyelven.


LittleSV | 841    2014-07-05 16:19:00 [80]

Szia. Tippelnék: Ha van dvm akkor kiméred ellenállásra a tekercseket. 6 kivezetéses az ugyanúgy 4 tekercses, de a burkolaton belül 2-2 tekercs sorba van kötve, és a közös pont van kivezetve. Tehát 123 és 456 kivezetések vannak. 1-3 kivezetés között mérsz x ohm ellenállást, ekkor 1-2 és 2-3 kivezetés között egyenlő x/2 ohmot kell mérned. Ha ezt megtalálod, akkor megvan az első tekercspárod, és ugyanígy lesz a 456 kivezetésekkel is.
A sivatagi verziót hasonlóan kell végigjátszani, mint ahogy Sz.József írta, annyi különbséggel ha 1-2 tekercskivezetést zárod rövidre, akkor nehezebb forgatni, ha az 1-3 tekercsvéget, akkor mégnehezebb forgatni.

Előzmény: ignaca, 2014-07-05 16:07:00 [79]

ignaca | 262    2014-07-05 16:07:00 [79]

Üdv!És a 6 vezetékesnél?Mi a megoldás

Előzmény: Sz.József, 2014-03-22 14:05:00 [78]


Sz.József | 3147    2014-03-22 14:05:00 [78]

Igaz, se egy képlet, se egy számítás de kérésre ide rakom...

Egy ismeretlen típusú 8 kivezetéses léptető motor bekötése bipoláris párhuzamos üzemre.
A módszer azért lehet hasznos, mert nem igényel semmilyen műszerezettséget és
semmilyen egyéb információt pl. a netről.
Tehát a sivatag közepén, egy szál gatyában is megoldható a feladat... )
Na, akkor... (így kipihenve, talán már nem fogom elírni..., ha még is a modi majd kijavítja )

Ugyebár van 8 "ismeretlen" kivezetésünk. Mondjuk legyen mind fehér.
Gondolom az senkinek nem okoz problémát, hogy az 1 tekercshez tartozó végeket megtalálja.
Ha igen, akkor összeérinti akár melyik kettőt és ha tengelyt nehezebb forgatni, akkor azok az összeillő végek.
Ezzel meg van az első lépés.
Van 4 tekercsünk...
Sorszámozzuk meg a 4 tekercs kivezetéseit: (a sivatag közepén csak fejben...)
1-es tekercs, 1-2
2-es tekercs, 3-4
3-as tekercs, 5-6
4-es tekercs, 7-8
Keressük meg, hogy az 1-es tekercshez (1-2) melyik tekercset kell párhuzamosítani.
Ennek menete: (mindig a kézi tengely forgatásán lesz a hangsúly !!!)
Pl. első párosítás
1-2
3-4
majd
1-2
4-3
Tehát fordítva is oda próbáljuk.
Ha mindkét esetben lefogja a tengelyt, akkor a 3-4-et félre tesszük, az 1-2-nek nem ő a párja.
Ugyan ezt elkövetjük (továbbra is az 1-2 párját keressük) a 5-6-al és a 7-8-al is. (a fordítást se felejtsük el !!)
Ha valamelyik esetben azt tapasztaljuk, hogy a tengelyt "nem fogja le", akkor az a "párja" az 1-2-nek.
Ezt az állapotot mindjárt úgy is hagyhatjuk... Ezzel meg van az első tekercs párhuzamosítása.
Ha megtaláltuk az 1-2 párját, akkor a maradék két tekercset is úgy párhuzamosítsuk,
hogy a tengelyt szabadon tudjuk forgatni.
Akik nagyon az elején vannak, azoknak...
A vezérlőbe való bekötés:
Az egyik tekercs, A+ - A- , a másik tekercs, B+ - B- .
A plusz-mínusszal nem kell foglalkozni az csak a forgásirányt befolyásolja.

Tudományos magyarázatot senki ne várjon tőlem...
Sok 8 vezetékesen kipróbáltam, legyen elég ennyi.
Remélem másodszorra nem írtam el...


sanka74 | 1557    2013-12-01 17:01:00 [76]

Én annak idején végeztem méréseket ez ügyben, a szakdogámhoz kellett.

Előtoli

Előzmény: n/a (adathiba), [72]


svejk | 33033    2013-12-01 16:06:00 [74]

A 124. oldalon nomogram különböző átmérőjű és hosszúságú, valamint különböző csapágyazási rendszerű golyósorsók kritikus fordulatszámának meghatározásához.



Sz.József | 3147    2011-10-11 20:28:00 [71]

Egy kis progi, hátha valaki nem ismeri és hasznosítani tudja.
Különböző mm és inch, külső és belső menetek méretei.
Lehet, nem teljes értékű, de elég sok menettípus szerepel benne. (a 10x0,8 az pont nincsen benne ... )
Innen letölthető. A txt-t át kell írni zip-re.
Menetek.txt néven szerepel


Sz.József | 3147    2011-09-15 22:40:00 [70]

innen lehet letölteni
txt-t át kell írni xls-re ...


Sz.József | 3147    2011-03-21 16:29:00 [69]

Segédlet, a zsugorkötéssel átvihető max. nyomaték számításához. (.xls formátum)
Valamint cső és tömör rúd max. nyomatékátvitel számítás.

Letölthető innen

Így néz ki


Én a 16x5-ös golyós orsó hosszabbításánál alkalmaztam. Egyrészt egy kicsit rövidebb volt az orsóm, másrészt könnyebb volt megmunkálni.
Átmérő 8mm-t (ilyen dörzsáram volt) illesztettem össze 15mm hosszban, így 50%-on ~12Nm adódott.
Úgy gondolom ezt rendeltetésszerű alkalmazásnál nem fogom túllépni ...


Szigma | 1007    2011-02-17 16:17:00 [68]

Az alábbi a Lézer topikban #1936-al indult, és a #1942-nél tartó témához tartozik, de mivel hosszú és nem ahhoz a topikhoz tartozik, ezért nam akartam oda belepiszkítani.
------------
Tehát válasz elektron-nak:
Egy-két apróságtól eltekintve (munkát végzünk nem erőt, és ebben az esetben nem széthúzzuk hanem hagyjuk kitágulni) igazad van, csak nem vetted figyelembe a kinduló és a végállapot adatait.
Vegyünk egy konrét példát és számoljunk.
Legyen 1. palack 100bar, térfogata 50 liter; 2. palack 1bar, térfogata 10 liter. Mindkét palackon nyomás mérő. Hőfok 20 C=293K. Összekötjük őket, és kinyitjuk a csapot. Ekkor az 1. palackból megy a gáz a 2.-ba. Amikor a 2. palack nyomásmérője 10 bart mutat elzárjuk a csapot.
Ha mindez gyorsan (pl. kevesebb mint egy perc alatt) zajlott le, akkor az eközbeni hőenergia cserét (leadás vagy felvétel) a környezettel elhanyagolhatjuk, tehát adiabatikus állapotváltozással számolhatunk, és tekintsük ideálisnak a gázt. A jelölésben "1" az 1-es palack a "2" a kettes palackra vonatkozik. "e" jelzi a kezdő(eleje), és v a befejező (vége) állapotot, k az adiabatikus kitevőt (1.4) . A "^" a hatványozást jelenti. [...]gyök(...) a [..]-adik gyöke a (...)-nakot jelenti.
A képletek:
pe/pv=(Vv/Ve)^k
Ve/Vv=(Tv/Te)^(1/k-1)
.
Ekkor szerintem az állapotváltozás a következő lesz:
a 2. palackban lévő 10liternyi 1bar nyomású gáz összenyomódik 10bar-ra, a térfogata tehát V2v=V2e*kgyök(p2e/p2v)=1.93 L
a hőmérséklete T2v=T2e*(1/(1-k))gyök(V2e/V2v)=565 K=293 C lesz.
Az 1. palackból kiengedtünk annyi gázt amennyi a 2.-ban lévő 10-1.93=8.07 literben 10bar nyomású lesz.
Ennek a térfogata amig az 1.-ben volt: V1át=V2át/[k]gyök(p1/p2)=8.07/ 5.18 =1.56 L
Ez a gáz lehűl a kezdeti 20C-ról
Tvát=Teát*[1/(1-k)]gyök(Veát/Vvát)=293*0.52=152 K= -121C
Mivel ez a két gáz összekeveredik, a hőmérsékletűk kiegyenlítődik. Az eredő hőfokuk a tömegükkel fordított arányban a két kiinduló hőfok (152K és 565K) között lesz.
Mivel a nyomásuk azonos, így a tömegarány egyenlő a térfogat aránnyal.
Az eredő hőfok tehát 152+(565-152)*(1.93/8.07)=152+98=250K = -23 C
Miután beáll ez a közös hőmérséklet, akkor természetesen a térfogatarány meg fog változni, de a nyomás marad.
Mivel ezek a palackok elég vastag falúak, ezért a bennűk lévő gázhoz képest jelentős hőenergia tartalommal bírnak, így természetesen a palack külseje nem fog ennyire lehűlni, de szerintem melegedni nem fog.


n/a (inaktív)    2009-12-09 13:34:00 [65]

Képletek beszúrásához javaslom a következő oldalt:
http://www.codecogs.com/components/equationeditor/equationeditor.php

Elég könnyen kiismerhető a kezelése. Néhány példa:




Lakatos | 599    2009-12-04 22:05:00 [64]

Ha valakit érdekelnek az elméleti dolgok akkor ezt az oldalt érdemes átolvasni,meg úgy általában,biztosan nem ártalmas.:)
Termelési rendszerek

n/a (inaktív)    2009-12-02 17:34:00 [63]

Ezer éve nem számoltam ilyesmit. Megrajzolom vektorban, oszt lemérem. :D Amúgy van ilyesmi progi, csak amit ismerek az fizetős.http://www.machinist-calculator.com/Polygons-Eng.html

Előzmény: n/a (adathiba), [50]


Szalai György | 9489    2009-12-02 17:23:00 [62]

Találtam egy nagyon használható és menthető elektronikai számolótáblát. Bár gépészetiből is lenne hasonló.


Laslie | 7674    2009-09-17 17:25:00 [59]

A hatszög köré írt kör átmérője tökéletesen azonos a háromszög köré írt kör átmérőjével amennyiben egy egyenlő oldalú háromszög oldalhossza és egy hatszög laptávolsága egyenlő.
Azaz...

átmérő = 1,1547 x oldalhossz (háromszögnél)
átmérő = 1,1547 x laptáv (hatszögeknél)

Akinek nem világos az fogjon egy hatszöget és minden második csúcsának érintésével rajzoljon bele egy háromszöget.

Előzmény: D.Laci, 2009-09-17 16:20:00 [58]


D.Laci | 5455    2009-09-17 16:20:00 [58]

Egyenlőoldalú háromszög köré irt kör átmérője =1,1547 * oldalhossz

Előzmény: n/a (adathiba), [57]


Törölt felhasználó    2009-09-16 22:15:00 [55]

Páros számú sokszögnek van laptávja.
Erre az univerzális képlet:
Csúcstáv=laptáv/COS(pi/sokszögszám)
sokszögszám: 4, 6, 8, 10, 12, ...
A csúcstáv a sokszög köré írható kör átmérőjét
is jelenti, ami áthalad a csúcspontokon.

Előzmény: n/a (adathiba), [50]


D.Laci | 5455    2009-09-16 21:47:00 [51]

Hatszög:
csúcstáv= 2 x laphossz.
csúcstáv= 1.1547 x laptáv.

Előzmény: n/a (adathiba), [50]


Törölt felhasználó    2009-09-03 23:11:00 [49]

Az alábbi képletek alapján számolhatjuk ki, hogy mennyi idő alatt lehet egy m tömeget F erővel v sebességre felgyorsítani.

Vízszintes mozgás esetén álló helyzetből v sebességre:

t=v*m/F


Függőleges felfelé mozgás esetén álló helyzetből v sebességre:

t=v*m/(F-m*g)


Függőleges lefelé mozgás esetén álló helyzetből v sebességre:

t=v*m/(F+m*g)


ahol:
v: sebesség (m/s)
F: gyorsító erő (N)
m: mozgatott tömeg (kg)
g: nehézségi gyorsulás (9.81 m/s2)
t: a felgyorsuláshoz szükséges idő (s)



Svertel Istvan | 736    2009-02-16 12:56:00 [48]


"Optibelt" szíjkiszámító Progija :
CAP 6.0
Célszerű mindjárt regisztrálni mert ellenkező esetben csak 3! szor lehet használni !! A reggelés ingyenes . A kért adatok beírása és elküldése után , nem olyan egyértelmű hogy sikeres-e a reggelés .
© svejk-et idézve :
"Amikor feljön a német ablak akkor kell kitöltetlenül egy zurück-et nyomni majd a következő ablaknál szintén kitöltetlenül az einloggen-re kattintani, és akkor egy ablakban kiadja a CAP seriennummer-t.
Most már meg van és el is fogadja, de csak másol/beilleszttel..
ha kézzel írom be neki nem jó !"


Trapista | 816    2009-01-06 16:35:00 [45]

Befeszülés elkerülése egy orsós hajtásnál:
"A szakirodalom szerint az akadás elkerülhető, ha betartjuk az
l>2uy
egyenlőtlenséget. A képletben l a megvezetés hossza, u (mű) a nyugvó súrlódási tényező, y az erő hatásvonalának távolsága a vezeték elméleti tengelyétől"
Köszönet egy régi fórumtagnak...


Szedlay Pál | 1897    2008-12-23 00:08:00 [44]

Trapéz menet kalkulátor!

http://invitel.hu/fektiforg/trcalc.html

Amatőr | 2184    2008-09-23 17:55:00 [42]

Tekercs és toroid induktivitás kalkulátor


HJózsi | 3862    2008-09-13 18:25:00 [39]

Bordáskerék tengelytávolságát meghatározó


HJózsi | 3862    2008-09-13 08:27:00 [38]

Fémek fizikai tulajdonságai táblázatok :ITT.


sasi | 1903    2008-08-23 23:51:00 [37]


Bibliai mértékek, talán valakinek érdekes lehet…


HJózsi | 3862    2008-08-20 23:01:00 [36]

MENETEK méreteihez segédprogi: Threads
Indítás után jobboldalt középen Thread Type - ISO-ra állítani, bal alsó sarokban Metric(mm)-et választani, ( persze ha ez kell...)


Laslie | 7674    2008-08-19 21:01:00 [14]

MAGMÉRET MEGÁLLAPÍTÁSA METRIKUS MENET FÚRÁSAKOR.

Ha nem tudod, hogy mekkora fúróval kell előfúrnod a menetnek akkor mérd meg a menet emelkedését és azt vond le a menet külső átmérőjéből.
Példa: Ha 16-os a menet külső átmérője és 2mm-ert mérsz a menet emelkedésre akkor 16-2 = 14mm-es furatot fúrj. Ez bármelyik normál és finommenetű metrikusra menetre igaz.


Varsányi Péter | 11584    2008-08-19 18:25:00 [11]

Conversion Calculator


Törölt felhasználó    2007-06-13 08:57:00 [9]

Szia Tyutyi!
Mértékegység átszámítások ITT


Törölt felhasználó    2007-05-19 19:35:00 [7]

F=k*hk*f
ahol:
- F főforgácsolóerő (N)
- k fajlagos forgácsolási ellenállás (anyagtényező) (N/mm2)
- hk közepes forgácsvastagság (mm)
- f fogásvétel (mm)

A közepes forgácsvastagság sok mindentől függ,
(előtolás, marás típusa /palást, vagy homlok/
maró fogszám, átmérő,...).

Előzmény: n/a (inaktív), 2007-05-19 18:56:00 [6]


n/a (inaktív)    2007-05-19 18:56:00 [6]

Egy példán keresztül levezetné egy írástudó, hogy:

Adott maróátmérőnél, fogszámnál, fordulatszámnál, előtolásnál, anyagnál, fogásmélységnél mekkora erők erednek?

Törölt felhasználó    2007-05-13 22:49:00 [5]

Tömör tengely méretezése csavaró nyomatékra:

d=köbgyök(M*5/tau)
ahol:
d - tengelyátmérő
M - nyomaték
tau - az adott anyagra megengedett csavarószilárdság


svejk | 33033    2007-05-13 21:52:00 [4]

Súlyerő:
1kg tömegű test lefelé ható ereje kb.= 9.81 N

Tehát a gyakorlatban az 1Nm-es motor 10 cm-es vízszintes erőkaron kb. 1kg tömegű testet tud megtartani.


svejk | 33033    2007-05-13 21:43:00 [3]

Motor forgatónyomatéka:
Forgatónyomaték(Nm)=teljesítmény(W) / (6.28 * fordulatszám(1/s))


svejk | 33033    2007-05-13 21:37:00 [2]

Menetes hajtásnál:
egyenesvonalú erő(N)= (6.28 * forgatónyomaték(Nm)) / menetemelkedés(m)


Kristály Árpád | 3080    2007-05-13 10:10:00 [1]

Hallihó Svejk!
Kéréseddel egyetértek, de szerintem az adatlapokat külön kellene kezelni!
Hallihó!


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 1   Sorok:


 ◊