Na csak egy kis "érdekesség". Ugyan azt leszeleteltem Prusa Slicer-rel és nem jelentkezik a plusz váll probléma. Ergo a nyomtatónak magának nincs baja, hiszen akkor a Prusa Slicer-rel is jelentkeznie kéne a hibának.
Az érdekes az, hogy a Cura-ban se állítottam semmit sem. Ugyan azt az elmentett projektet nyomtattam ki a fej szétszedése után, mint előtte. És amikor ez nem sikerült, akkor kezdtem állítgatni dolgokat. Melyeknek szintén semmi hatása se volt.
Mechanikáddal kezdj valamit hogy stabilabb legyen. Szoktak vastag bútor munkalapra lecsavarozni az egészet, meg a tornyot kitámasztani. Nekem dobozos nyomtatóm van, ez elég stabil.
Szerintem a papíros módszer pontatlan és macerás. Régen mi cigaretta papírral ellenőriztük az MZ gyújtását mert az vékony, de szemre azt is jobban be tudtam lőni. Ha jó a szemed, akkor az asztal síkjában átnézel a fej és az asztal között és század mm-re látszik mikor érinti meg. Elhúzom a négy sarokhoz és a csavaros állítókkal addig tekerem amíg meg nem érinti. Két kört ellenőrzök. Ha rossz a szemem akkor rendes acél hézagmérővel szintezek.
Az üvegből olyan kell ami alapból sík. Nyilván vannak rossz minőségű üvegek, de manapság azért ritka. Én IKEA-ban vettem ilyen egyszerű tükör készletet. Asszem LOTS a neve. Abban van 4 darab. Én már kimerítettem a környékbeli üvegesek ingyen készletét :D
Viszont a rögzítésnél lazán el tudja nyomni az üveget bármi, szóval feszültség mentesen kell rögzíteni. Nekem csak a peremnél fekszik fel, van egy pici légrés a fűtőlapnál, mert az viszont szeret deformálódni és el is nyomja az üveget, főleg a NYÁK lemezes. Az alu sokkal jobb.
Nekem a 3mm-es ablak üveg bevált. Ráadásul ingyen kapom az üvegestől, még hálálkodik is, hogy elviszem a selejtet. Én eddig nem tapasztaltam 0,1mm hibát sem, de ezentúl, mielőtt ráragasztok valami drága ender fóliát megnézem a görbeségét. Üvegért pénzt nem szabad adni, csak nagyon kivételes esetben, ABS-nél fogyóeszköz nekem.
PLA-nál az üveget nekem sem kellene, ha van türelmem kivárni a kihűlését, de egyszerűbb levenni, rányomom az ablakra és nagyon gyorsan kihűl. Az eredeti Ender lapról, még hidegen sem akar, az ABS-ről már nem is beszélve.
Persze aki nem fűtött asztallal nyomtat az könnyen beszél.
Nekem egyszer egy 120*130-as dobozforma ABS nyomat úgy rá tapadt az üvegre, hogy semmilyen módon nem jött le róla. Jött a megrendelő a cuccért igyekezni kellet. Végül mérgembe kalapáccsal vertem le az apró darabok meg simán leváltak a nyomat aljáról.
Így néz ki: https://www.3djake.hu/creality-3d-nyomtatok-es-alkatreszek/carborundum-ueveglap?sai=7746&gclid=CjwKCAiAqJn9BRB0EiwAJ1SztXM_uAQ9z5hDfq8N8jqsWgTTnrU_xp1NrGvruBaES1wgEWFu1qvy8xoCoOkQAvD_BwE
Megint tanultam,jó ötlet levenni az üveget és nem kínozni az asztalt a tárgylevételnél...
Én leveszem az üveget az asztalról, vissza 4 csipesszel rögzítve, és nem kell szintezni ezt szeretem az Enderbe. A nyomtatón még nem szedtem le a nyomatot, annál jobban féltem. Ha csak rosszul értelmeztem, akkor elnézést.
Na most akkor, sík legyen az az üveg, vagy...görbe? Semmivel se rosszabb, mint a sok esetben gyárilag görbe "recés". (egyébként, ilyen eredeti "recéset", még nem is láttam)
Ritkán kell ugyan, de a "vadi új" üveget, magam vágom...magamnak. Jók a tapasztalataim a scannerekről/fénymásolókról mentett fedőüvegekkel, jól vághatóak, kevés a "görbe" köztük.
Nálam az Ender 3 -nál rugós ,csavaros állítási lehetőség van,ami jó 1 alkalomra.Mire leszedem a nyomtatott cuccot,,kezdhetem előlről a papír húzogatást félóráig,mert biztos elmozdult v. 0,5 tizedet...
Nincs gondom az asztal beállítással. Nem túl gyakran szoktam évente kb 2-3 szor, pedig sokat nyomtattam. Vagy amikor meggyalázom az asztalt. Nem kell nekem ez a bl touch, csak hátha ad valami többet....
Üdv,ha sikerül életre kelteni ,a nyomtatás előtt csinál egy 9 pontos asztal szintezést,a kapott adatok alapján módosítja a G-kódot úgy,hogy biztos szintben legyen,nem baj ha a valóságban van néhány tized eltérés.Nagyban javítja a nyomtatás pontosságát és a biztos letapadást.
Én úgy tudom, hogy az adok-veszek topikban lehet csak hirdetni.
berez | 85
2020-11-07 17:21:52
[27985]
Köszönet a segítségért ,elovastam a fórumot, de úgy néz ki egyelőre normál FW nincs,sokan úgy jártak ,hogy üres képernyő fogadta őket,vagy folyamatosan zörgött a buzzer,jobb esetben elindult a boot ,de a BL touch nem működött.Lehet maradok a kézi asztal szintezésnél,a szenzort meg eladom,apropó itt lehet hirdetni,v.menjek az adok veszek fórumba?
Proci | 164
2020-11-07 12:54:27
[27984]
És itt van még egy fórum rész, ahol ugyanezt taglalják:
Bár itt van egy kép egy másik bekötésről, ami nem pont a te vezérlő alapodhoz van, de a te fotódon is szerepel egy ugyan ilyen G_V_IN_G_OUT feliratú csatlakozó
Én úgy tudom (bár nekem nincs a nyomtatómon), hogy a BL Touch érzékelőt a Z endstop helyett kell bekötni. És pluszban a vezérlő panel firmware is frssítendő, hogy ne sima kapcsolóként kezelje a Z endstop-ot, hanem BL Touch érzékelőként. (Tehát az biztosan nem elég, hogy csak úgy bedugod a Z gomb helyett és kész.)
Kezdem kitépni a maradék hajamat, pedig nem vagyok egy türelmetlen típus.
Itt írtam korábban, hogy eldugult a Mosquito fej fém csöve, és vajon milyen oldószer lenne jó a bele ragadt PETG műanyagot kioldani. Végül MEK oldószerrel kiáztattam belőle mindent ami a kézi kapargászás után még benne maradt. Tehát annyi törtét a fejjel, hogy leszereltem kiáztattam és vissza szereltem.
A fejet felmelegítve 230 fokra most már akár kézzel is át tudom tolni a filamentet. Remek, dugulás nincs.
Az első nyomtatásnál jött a meglepetés. Amikor a tömör alsó rétegek után jön a 40% infill rész, akkor egy váll keletkezik a szélén körben. Ez vajon mi a fenétől lehet?
Gondoltam, hogy talán valami eltérő sebességek miatt hol vékonyabb hol meg vastagabb szálat húz, és ez okozhatja. Ezért teljesen egyformára vettem az alsó, a felső, a falak és az infill sebességét, de semmi eredmény.
Ellenőriztem a bordás szíjak feszességét és meghúztam az X Z Z csavarjait, hátha táncol vagy lötyög valami valameyik irányban (bár ebben nem sok logikát láttam, mert nem elcsúszás van, hanem a kitüremkedő váll körben és egyforma mértékben.) De ez sem segített.
Volt még korábban olyan, hogy a PTFE cső csúszkált fel le a fejnél vagy az extrúder kilépőnél, és az okozott Z-beli hibákat. De most nem látom, hogy csúszkálna fel-le a retract-nál.
Nyomtattam több olyat is, ami CURA-ban már elmentett dolog volt, tehát tuti minden CURA beállítás az, amivel korábban hibátlan nyomatom lett. De eredmény semmi. A kitüremkedő váll mindig abban a magasságban van, ahol a teljesen tömör alsó rétegek váltanak a fal + infill részre.
Raktam fel egy pár képet, hogy látható legyen a jelenség. A bal oldali munkadarab a nyomtató fej pucolása utáni rossz, a jobb oldali a nyomtató fej pucolás előtti jó állapot.
A legelső képen látszik is, hogy az amúgy a korábbi nyomatokkal szépen rá illeszkedik másik nyomtatott darab. A mostani nyomatokkal viszont már felfekszik a vállon és rés marad a két alkatrész között. Össze sem lehet erőltetni őket.
Ha van valakinek tapasztalata ilyesmi hibával, akkor megköszönném ha tudna segíteni.
berez | 85
2020-11-07 11:52:36
[27980]
Üdv a fórumozóknak!2 hete vettem egy Ender 3-at szépen működik.Vettem hozzá egy 3d szenzort,ezt: https://www.aliexpress.com/item/4001297485584.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5a424c4dXsMyzV Fel is szereltem,de amikor megnéztem az alaplapot, a Creality 4.2.2 (silent)lap van benne,ezt sd kártyáról lehet upgradelni.Hely van rajta BL_T felirattal. Mellékelem a képet. 2 napja olvasom a forumokat,nézem a youtubot,de nem találtam megoldást hogy lehetne munkára bírni ezt a szenzort.Az alaplapot meg nem akarnám rosszul flashelni,azért hogy utána levélnehezék legyen belőle. Ha valakinek van erre vonatkozó tapasztalata szívesen fogadom.
B.Zoltán | 1720
2020-11-06 22:31:03
[27979]
Keres rá a nevem alatt az ABS szóra, és az ezzel kapcsolatos hozzászólásaim olvashatók.
Valószínűleg lesz hasznos információ bennük. Ide most nem akartam linkelni.
Én az asztalt vissza vettem 84 fok körülire (Enderben 88-90 fok van beállítva), és az elefánttalp is kisebb így. A vékonyan befújt nitro lakkos üvegről a nyomatot, már 70 fokon egy kis szesz segítségével le szedem ami kicsit megpuhítja a lakkot. Ha hagyom kihűlni, akkor erős recsegések közepette megvan a veszély, hogy kitépi az üveget is. A szintezés, papírlap kicsit szorul, de még tolható-húzható a fej és az asztal között, no és a zacskó.
Bár mindenki másképp csinálja, csak jó legyen ez a lényeg.
ABS nem szeret ragadni a tiszta üvegre, ellentétben a PLA-val. PLA-t ne veszegesd mert el fog törni az üveged. Nekem feltépte a felületét. Alkohol-víz 1:1-es keverékével gyönyörűen elválik.
ABS esetén nekem a extra erős hajlakk vállt be legjobban, de nehéz letakarítani szóval külön üveglapot tartok hozzá. Felesleges a boroszilikát. 3mm vastag közönséges ablaküveg is tökéletesen bírja, és az olcsó, ha eltörne.
Vannak mindenféle műanyag lapok, meg bevonatos üveglapok amikre ragad az ABS. Én ha olyat nyomtatok ami nem tapad, szoktam még azt is, hogy az első 0.1mm réteget PLA-val nyomtatom és arra már minden tapad 60fokon is, és élvezhetem a PLA tapadás előnyeit is, csak macerás kézzel cserélni a szálat.
Melegebb munkatér amit a kollégák javasoltak segít, mert csökkenti a zsugorodást. Nekem nincs fűtve, de igaz hogy 20fokban nyomtatok, meg nem szoktam olyan nagyokat nyomtatni. ABS sajnos zsugorodik, szóval ezzel érdemes kalkulálni. ABS+ használok. Ennek kisebb a zsugorodása. Illetve még amióta van PETG szinte mindenre azt használom amire korábban ABS kellett. PLA sem rossz anyag, nem fog elöregedni gyorsabban mint az ABS, csak simán más tulajdonságai vannak. Pl. meleget nem bírja. Autóba nem érdemes alkatrészt gyártani belőle. Valamint a legújabb kedvencem a nejlon karbon kompozit. A nejlon nagyon rugalmas, jól bírja a meleget, ellenálló, a karbontól pedig nem zsugorodik, könnyű nyomtatni, és még a merevségét is növeli...ennek csak az a hátránya, hogy drága, és gyorsan megeszi a réz fúvókákat. (amúgy ez sem tapad, csak a PLA alapréteggel)
Be van burkolva? Le van takarva? Legalább egy zsákot húzzál rá, ha nincs. Kicsit elő kell melegíteni a légteret. Nekem burkolt előtte kb 10percel bekapcsolom az asztal fűtést, kb 35-40 fokos lesz benn a levegő. Úgy kell lefeszegetnem a nyomatot. Lassan nyomtatok, hogy legyen idejük összeforrni a rétegeknek.
min friss hús a 3d nyomtatósok között lenne egy kérdésem vagyis több
sajnos elkerülhetetlen volt az abs használata mert hosszú távra készül alkatrész és idővel ki kell bírnia az éveket a pla-val szemben (tudom van más kezesebb bárány is azóta, de van még 0,8kg belőle szóval nem kukáznám még)
szóval: 1; ender 3 nyomtató boroszilikát üveg szépen zsírtalanítva pla kalapáccsal jön le róla de az abs menet közben is leugrik 100°C-os az asztal mivel lehetne segíteni rajta vajon (1 centis szoknya van köré nyomva de így is géz, de legalább végig tud menni a nyomtatás)
2; az első pár sor elefántláb nyomba készül el és kicsit kidudorodik az alja a nyomatnak a fej magassága A4-es lapot éppen nem fogja a fej a nyomat nagyjából 0,5mm-el alacsonyabb mérve mint kellene, többi irányban viszont szépen pontosan készül el
a szeletelő még nem lett piszkálva semmilyen értelemben sem, nem is tudom merre kéne mozdulni ...
Azért, érdemes kicsit figyelni a második videón 0:10-től az extruder mozgását. Szó nincs idegbeteg rángatásokról, ostorvég csattogásról... Sokkal inkább arról, amit már lentebb is írtál:
„Ez a megoldás ,elasztikusan leválasztja a kis amplitúdójú gyors mozgásokat a nagy tömegű extruder motortól.”