Áttételt én 1.25 és 1.5 között választanám. Ami még fontos, a szíj hosszát a lehető legrövidebbre válaszd. Ne legyen se lazára se túl feszesre állítva. Valamekkora benyomhatóságának kell lenni. A szíjnak nem lesz hangja. Ha mégis, akkor valamit nem jól csináltál.
A hibával én is tisztában voltam, ezért indult az átalakítás ötlete. Ennek kapcsán merült fel a szíj vagy kuplung kérdés. Akkor szerintem megcsinálom szíjjal, maximum előkészítek egy-két furatot, csatlakozó felületet, hogy ha nem tetszene menet közben, akkor könnyen átalakítható legyen kuplungosra. A Z tengely sok aprót leginkább a V-carv marásoknál jár. Ezeket figyelembe véve mekkora áttételt javasolnátok? Szíj hangra mennyire kell számítani?
Értettem elsőre is, miért hoztad fel a szíj lehetőségét. Csak arra gondoltam ha már átalakítasz hoz ki belőle a legcélszerűbbet. Ha sok olyan munkát készítesz ami sok apró Z mozgással jár, akkor a célszerű áttételezni a nagyobb gyorsulás miatt. A súly miatt is. Ha nem, akkor 1:1 is jó. A motor és orsó mindkét esetben megfelelő. Az, hogy az 1:1 -et szíjjal csinálod vagy nem. Nincs jelezősége, ha jól van kivitelezve.
Pál Úrnak majdnem majdnem tökéletes a szemmértéke, a sínek 20-asok. És a merevségi probléma javulását nem a kuplung/szíjtól várom.
Az átalakítás oka, hogy le kell rövidítenem a löketet, mert ez most (gyárilag) kb. 320mm 2db HGR20 kocsival, amik így kb. 350mm-rel vannak magasabban, mint a maró éle. Felnyúlik egy torony az égbe, amiről lelóg egy hosszú gólyaláb, feleslegesen. Mert nekem elég lenne 150-190mm mozgás (190mm van a híd alatt), és 4 kocsit tennék rá.
Ami mozgat (Z tengely elemei + 2.2kW marómotor) kb. 7-9kg. Alumínium/réz marására (is) használnám, meg persze puhább anyagokra, fára, műanyagokra.
Nem olyan vészes, ahogy most marja az ALU-t, (a képen lévőt 6 és 10mm-es szerszámmal martam) de jó lenne javítani rajta.
Ismétlem, a szíjjal nem az áttétel volt a cél, csak a helytakarékosság, kérdés, hogy ezért cserébe mit veszt az ember. Ha jelentőset, akkor van ilyen D25-ös kuplung a polcon.
Nem kell ám mindent elhinned amit a tutit mondó illetékes elvtárs mond.
Az az ötleted, hogy a merev kötést kiváltod, teljesen helyénvaló. A merev kötés egytengelyűség mellett is mindenféle káros rezonanciát közvetít oda, vissza. Közvetlen hajtásnál legjobb megoldás a betétes kuplungok. Jó megoldás a szíj áttétel is. Jó minőségű, lágy szíjat kell használni, megoldva a feszítési lehetőséget. Egyáltalán nem kell törekedni a lépés/egész egység elmozdulásra. Semmi jelentősége nincs.
Az áttétel nagysága, vagy léte több dologtól függhet. Jó lenne tudni, mire akarod használni a gépet? Kb mennyi a teljes Z mozgatott tömege, marómotorral együtt?
A Léptetőd NEMA23-1.8Nm motor és 1605 golyós orsó teljesen megbízható működést tud biztosítani közvetlen hajtás esetén is. Átlagos hobby gépet feltételezve. Ha válaszolsz a két kérdésemre, még írok.
Nem tudom ilyen merevségi problémák adódtak ezzel. Ahogy nézem ezek 15-ös sínek 16 orsó 5-ös emelkedéssel. Milyen merevségi gondok lehetnek ezzel amit egy rotex kuplung vagy egy áttétel megoldana ? A kuplunggal max az orsó élettartamát növelnéd meg mert nem verné szét a léptetőmotor okozta rezonancia. Erre pont megfelelő lenne a linket videóban említett csillapító.
A cél az, hogy ha már úgyis átalakítom a Z tengelyt (egyéb, merevségi problémák miatt), akkor a jelenleg rajta lévő (lásd kép) totál merev kapcsolatot kiváltsam valamivel, mert ehhez 100%-os egytengelyűség kéne, amit nem fogok tudni garantálni. A szíj és a kuplung között próbálok választani, és az előbbi mellett szól, hogy abban az esetben a motort lefelé tudnám fordítani. De ez csak egy hasznos mellékhatás lenne, nem létszükséglet. Ha azt mondjátok, hogy baj van a szíj hajtással, akkor maradok a betétes kuplungnál.
A Z tengelyen túl nagy sebességek nem lesznek, az áttétel lehet akár 1:1 is, hogy azzal se növeljük a szükséges motor fordulatot. Tegyük fel, hogy van a motorban annyi tartalék, hogy leküzdje a pluszként megjelenő súrlódást is. Ebben az esetben is lebeszélnél róla? A másik opció a rotex kuplung. Ami most van rajta, az totál merev, azt nem akarom rajta hagyni.
Szerintem mindenféle áttétel csak veszteséget okoz a léptetőmotoros hajtásnál. Mivel a léptetőmotor fordulatszám / nyomaték görbéje erőteljesen zuhanó karakterisztikát mutat.
Lehet, hogy félreérthetően fogalmaztam. Az átalakítás oka nem az áttétel/felbontás változtatás. Ezt (ahogy írtad) most is megtehetném 1-2 DIL kapcsoló átbillentésével. Merevségi okok miatt akarom fizikailag átépíteni a Z tengelyt, és gondoltam, ha már hozzányúlok, akkor kipróbálnám a szíj hajtást, ezzel lefelé tudnám fordítani a motort, és alacsonyabb lenne a gép/súlypont. Kb. mekkora áttétel kéne, hogy kompenzálja a súrlódási vesztességet?
Ezzel az 1.25:1 áttétellel maximum a felbontáson nyersz valamicskét, de erőt vesztesz mert hozzáadódik a szíj súrlódása. Leadshine vezérlők tudnak 1000 lépés / körülfordulást is így a felbontásod kerek 0.005 lesz at eredeti felállással. És a lényeg ezt mind szívás és erővesztés nélkül ! Sőt a Leadshine vezérlőkkel még nyersz is ! Megbízhatóságot, sebességet, időt. De bizonyára vannak még mazochisták !
Sziasztok, tanácsot szeretnék kérni az alábbiakhoz: át szeretném alakítani a Z tengelyemet, és az eddigi merev kuplung helyett szíjat tennék be. Kérdés hogy ebből milyet, mekkorát? NEMA23-1.8Nm motor és 1605 golyós orsó közé. Én T2.5-ös szíjra gondoltam. Vagy más fogazás/méret jobb lenne? Áttételből nem gondoltam túl nagyot, mert eddig közvetlenben is elvitte, de gondoltam 1.25:1 lassító áttétellel kereken 0.01 mm elmozdulásra jönne ki egy step. Jó ez az elgondolás, vagy mást javasoltok esetleg? Ha megvan a konkrét áttétel, akkor mekkora kerekeket célszerű választani? Úgy értem, hogy pl. az 1.25:1 összerakható 20-25 de 48-60 fogúból is. A szíj szélességét hogyan válasszam meg? Előre is köszönöm a tanácsokat!
PSoft | 18591
2017-06-18 11:39:01
[33905]
Jól sejtettem, ྔ-as kiadás a szekrény.:) Kicsit közelebbről megnézve, a purhabbal se lesz sok dolgom.:)
Nem hiszem, hogy széttrancsírozva elvinnék. Már nem emlékszem ki mondta. Kitett egy hűtőt és ráírta elvihető. Pár napig itt csúfoskodott a ház előtt, a kutya nem akarta. Kicserélte a cédulát rajta, 2 óra sem kellet eltűnt. Lehet tippelni, mit írt rá ?
Én szedtem széjjel, 80 literes fagyasztót. Kisflex segítségével lebontottam a nagyját, majd a Videojet tintasugaras feliratozónak a festék hígítójával fémtisztára lemostam a hűtőrészt. Meghajtottam "U" alakúra és beletettem az egészet egy edénybe, közepére keverőt tettem és feltöltöttem vízzel. Jeges vizet csináltam belőle ami egy mini tejpassztőr hűtőkörére dolgozik. Kb 15 éve volt, egy éve láttam utoljára akkor még működött.
PSoft | 18591
2017-06-17 21:41:50
[33891]
Van egy ötlet...
Kíváncsi lennék a megvalósíthatóságára. Ha nem jön össze, az se nagy baj, lomtalanításra vár a hűtőszekrény.:) (szerintem, darabokban is elviszik):)
Bontottam szét már ilyen kétkomponensű habbal kiöntött dolgokat. Semmi nem oldja még az aceton sem ha már megkötött. Egyedüli oldószere a recés konyhakés vagy a fűrészlap. Miután körbevágtad és levakargattad a nagyját jöhet a fúrógépbe fogott drótkorong. De készülj fel meg fogod bánni ! A hóember meg fog irigyelni mire végzel
Nem direkt, de én már csináltam - javítottam olyan hűtőt, ami kakivá ázott. A víz szétáztatta a belső szigetelő habot és aránylag könnyen ki tudtam kapirgálni. Szárítás után feltöltöttem habbal, oszt jó napot.
Esetleg próbálkozz valamilyen oldószerrel, aceton stb.
El/szét lehet úgy bontani egy háztartási hűtőszekrényt, hogy a hűtőköre épségben maradjon?
Törölt felhasználó
2017-06-17 13:34:53
[33883]
Leadshine vezérlőben 220Ohm van a optóval sorosan és így vesz fel 12.5-13mA-t Ha jól számolok akkor ez azt jelenti, hogy a LED-en eső feszültség 2.14-2.25 volt. Tehát beleteszel még egy soros 68 Ohmot akkor 5 Volton 10mA lesz a terhelés és ezzel is simán fog működni. És nem kell semmilyen IC-s utánépítgetés. De ez továbbra is csak mérés alapján derül ki !!!
Köszi, ezt akartam elkerülni, mivel ezzel tiszába vagyok, csak a vezérlő és a meghajtó 130 km távra van egymástól. Gondoltam addig is míg odaérek felkészülök ,hogy ne ott keljen futkossak alkatrész után, ha szükséges valami. De szerintem egy ULN 2803 -at azért viszek magammal!
Akkor már csak azt kell megmérni mennyivel terheli adott vezérlő 5 Volton a kimenetet. Kell hozzá egy labortáp és egy multiméter. Azért kellett a multiméter mert a labortápom műszere 10mA lépésekben mutat minimum. Én is így néztem meg pár perce.
Ha ennyire félted tegyél közé még leválasztókártyákat is ! Különben is először azt kellene tudnod mit küld ki a kimeneten 5 vagy 24 volt. Aztán lehet variálni ! Tehát mérni, mérni és mérni !