HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


3D nyomtatás

3 dimenziós nyomtatómegoldások hobby szinten

 

Időrend:
Oldal 330 / 621 Ugrás ide:
Sorok:
|◄ Első  ◄ Előző   326  327  328  329  330  331  332  333  334   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

keri | 14033    2016-09-20 16:54:43 [14575]

Jónak tűnik, csak mondjuk nekem dupla ilyen nyomatékú motorjaim vannak. Extrudernél lehet gond, a többinél kb. elég.

Előzmény: galhed77, 2016-09-20 16:02:31 [14574]


galhed77 | 96    2016-09-20 16:02:31 [14574]

Szia!
Remélem jól másoltam be, erről a véleményed?

komplett szett ?

Előzmény: keri, 2016-09-19 21:01:43 [14562]


ManóBá | 152    2016-09-20 15:41:06 [14573]

Kösz, azt hittem a 18. kerben tudsz valami titkos, olcsó filament forgalmazót.

Előzmény: keri, 2016-09-20 14:15:23 [14571]


KBalázs | 1496    2016-09-20 14:52:47 [14572]

Lekopogom, de most ezzel a PVA ragasztóval megoldódott a gondom, kinyomtattam 5 cuccot amit kellett hirtelen gond nélkül. A túl magas hôfok az nálam a sci-fi kategória, a beállítottat is nyögve éri el, de majd lemérem, hátha.
Próbáltam ecettel, ahogy ajánlottad pár hete is, de nem lett jobb. Az egyik ok biztosan az asztal szintezés hibája volt, még arra gondolok, hogy szemmel nem láthatóan, de mégis hátha eltér a függôlegestôl az új hotend, és az okozza. Nem is tudom ezt hogyan tudnám kimérni.
Viszont a fehér PLA-val, amivel minden szívásom kezdôdött (most megint zölddel nyomtatok, mert az nagyon bevált), a régi, és az új hotenddel is elakad, mivel ez most all-metal hotend (nincs benne tefloncsô) így gondoltam a jerk túl nagy és az elhülô anyag dugítja el, de érdekesmód egyrészt tovább tudom nyomni késôbb kézzel, másrészt a zöld miért nem csinálja ugyanezt a hibát? Bosszantó, mert van pár dolog amit csak fehérbôl kell nyomtatnom.

Előzmény: keri, 2016-09-19 21:04:31 [14563]


keri | 14033    2016-09-20 14:15:23 [14571]

HobbyKing EU raktára

Mondjuk sima PLA-t és ABS-t a Herztől veszem mindig, de a különleges anyagokat itthon túlárazzák, ha egyáltalán lehet kapni.
Szállítás kb 10Euró, de én mással együtt szoktam rendelni, 2.5kilóig ugyan annyi a szállítás, abba általába 2 tekercs meg egy halom apróság a modellezéshez belefér.

Előzmény: ManóBá, 2016-09-20 12:54:32 [14570]

ManóBá | 152    2016-09-20 12:54:32 [14570]

Keri!

Ha nem titok, melyik az az olcsó hely?

Előzmény: keri, 2016-09-20 07:25:55 [14568]


vjanos | 5562    2016-09-20 09:41:15 [14569]

Hidegen kened fel az üvegre? Hány alkalmat bír?

Előzmény: B.Zoltán, 2016-09-19 23:55:53 [14565]


keri | 14033    2016-09-20 07:25:55 [14568]

Apropó, nincs valakinek PETG anyaga próba mennyiségben Bp 18. kerület környékén? Akartam venni, de az olcsó helyen nincs raktáron már pár hete.


keri | 14033    2016-09-20 07:24:00 [14567]

Nitrolakkos aceton? Nitrolakk nem nitrohigítóban oldódik? Úgy értem feltétlen aceton kell hozzá?

Palmatex-et is javasolták, meg zselatint, illetve tapéta ragasztót, persze mindet erős higításban, lehelet vékony rétegben.

ABS esetén nekem mondjuk az ABS+aceton bevált, bár van az a doboz ami feltépi azt is.
POM anyagra meg a PLA vált be 60-70fokos asztalra a PLA tapad mint a veszedelem, a POM meg a PLA-ra, szóval az első réteg PLA, utána jöhet a POM.
Nejlonnal még nem próbáltam, de szerintem azzal is működne, mert PLA-val szinte minden műanyagot tudtam eddig forrasztani.

Apropó 4mm-es üveg neked hogy bírja a meleget? Nekem elrepedt az első 110fokos felfűtésnél. 3mm-es ablaküveg viszont kényelmesen bír szinte bármit...bár azt is sikerült elrepeszteni amikor felfűtve fújtam rá az ablakpucolót

Előzmény: B.Zoltán, 2016-09-19 23:55:53 [14565]


B.Zoltán | 1720    2016-09-20 00:02:58 [14566]

Vagyis én téptem ki az üveget , mert nem bírtam másképpen leszedni.
Most magától leválik , ha megvárom hogy lehűljön 40 fokra.

Előzmény: B.Zoltán, 2016-09-19 23:55:53 [14565]


B.Zoltán | 1720    2016-09-19 23:55:53 [14565]

Én most egy 4 mm-es üveget homokszórással fel érdesítettem, és ezt egy nagyon hígított dobozos nitro lakkos acetonnal 4-5 nyomtatás után áttörlöm (10 csepp szemcsepegtetőből rácseppentve).

Annyira jól bevált nekem , hogy nem kell fújogatni , le szedni az üveget stb , a nyomat igaz , hogy homok szórt mintázatú , de nekem ABS-nél főleg jó néz ki.

A nitro lakkal nagyon vigyázni kell , mert először kicsit töményre sikerült, és feltépte az ABS legó nyomtatásnál kb, másfél cm-ren az üveget fél milliméter mélyen.
De most nagyon jól viselkedik PLA ABS-nél is , és nagyon kényelmes azóta nem kellet asztal állítanom és az üveget leszedni.Az aceton ha egy kicsit sárgás a nitró lakktól az elég az áttörléshez.

A PLA 60 fokon nagyon jól tapad , ABS 90 fokon.
A PLA-t 65-70 fokra állítom , ABS -nél 100 fokra ,az asztal 5-8 fokkal kevesebb mindig nekem.

Egy újabb megoldás a sok közül , aki akarja és ideje van kipróbálhatja.


keri | 14033    2016-09-19 21:05:58 [14564]

Azért egy kontakt hőmérővel megnézheted mennyi a hőfok, biztos ami tuti alapon. Túl magas hőfokon nekem is lejön.

Előzmény: KBalázs, 2016-09-19 15:44:47 [14561]


keri | 14033    2016-09-19 21:04:31 [14563]

Én is jártam így. Ablaktisztítóval pucoltam mindig, és jó volt, egyszercsak elkezdett leesni.
Aztán 20% ecettel jó nyikorgósan átdörgöltem kétszer, azóta nem tudom felszedni

Kicsit emelnék a hőfokon. 60 fokon nekem még nem tapad olyan jól. 65-ön már kifogástalan.

Előzmény: KBalázs, 2016-09-19 15:16:31 [14559]


keri | 14033    2016-09-19 21:01:43 [14562]

Az asztal hossza 15centis a rövidebbik oldalon. Ez általában elég, de a legtöbb tervet 20centis asztalhoz igazítják.

Ezen felül gyenge az extruder motor, azt cserélni kell, mert a Herz-es filamentet nem tudja átnyomni.

Meg ha jól emlékszem volt még vele valami primitív probléma, de azt az alkatrészt kinyomtatta a tulajdonosa saját magán.

Amúgy két fejes ami hasznos tud lenni, a konstrukció pedig jó.

Elektronikának legtöbben ilyet használunk.
Esetleg a drivereket lehet erősebbre cserélni, de az sem vészes összeg.

Ehhez még kell venned léptetőmotorokat, az a nagyobb összeg, főleg ha normális teljesítményűt akarsz. Kb. 5000forint darabja és kell 4-5darab.

Végállás kapcsolók, fűtött asztal, fej, thermisztorok (hőmérő) vezetékezés viszonylag kisebb tételek külön.

Előzmény: galhed77, 2016-09-19 12:43:58 [14557]


KBalázs | 1496    2016-09-19 15:44:47 [14561]

Nálam rá van forrasztva egy SMD termisztor az asztalfûtô PCB-re, tehát ez nem történhet meg.

Előzmény: ManóBá, 2016-09-19 15:26:43 [14560]

ManóBá | 152    2016-09-19 15:26:43 [14560]

Nagyjából ugyanezzel szívtam kb. két hétig...

A hibát az okozta, hogy az hotbed termisztora 2-3 mm-t visszacsúszott, és nem az üveglap hőmérsékletét mérte, hanem a hőszigetelés hőfokát. Az üveg meg közben vagy 90 fokos volt.

Előzmény: KBalázs, 2016-09-19 15:16:31 [14559]


KBalázs | 1496    2016-09-19 15:16:31 [14559]

Szenvedek már egy ideje tapadási problémával. Eddig sosem volt ezzel gond, most viszont akárhogy pucolom az üveget, nem tapad rá a PLA. Vagyis látszólag letapad, de kb 5 egymásmelletti vonal után, a következô felszedi az összes réteget. 60C-re fûtött üveglap (ugyan az már évek óta).
A fúvóka új, de már próbáltam hogy hátha sorjás, felpolíroztam a szélét, semmi javulás. És ugyanezt produkálja maszkoló-szalagra is. Elkezdtem kiórázni az asztalt, volt benne hiba, viszont amivel nem tudok sokat kezdeni, az a púposodás, elég durva mértékben (0.15mm). Valamennyire alápakolt papírfecnikkel kibejlagoltam, de nem ez okozza a gondot.
Kínomban rákentem PVA ragasztót, töményen, a meleg üvegre. Na ez segített, de nehéz megemésztenem hogy "egyszer csak" nem megy az, ami ment két évig.


galhed77 | 96    2016-09-19 12:56:39 [14558]

Vagy valami komplett jó , "olcsó" elektronika ötleted,,,mert télen lesz időm mechanikát, vázat építeni hozzá akár...

Előzmény: keri, 2016-09-19 11:02:47 [14555]


galhed77 | 96    2016-09-19 12:43:58 [14557]

A ctc mk8 as,ról a véleményed?
Napi 12-20 órát melózok melósként, nem iszom dohányzom el ami marad, ettől még "gazdaggyerek" nem vagyok, de időhiányos viszont igen

Előzmény: keri, 2016-09-19 11:02:47 [14555]


Hunka Tibor | 8036    2016-09-19 11:25:28 [14556]

De egy próbát megérne ha kész lesz a lézeres géped .

Előzmény: vjanos, 2016-09-19 10:48:02 [14554]


keri | 14033    2016-09-19 11:02:47 [14555]

Jaaaa, ha fél szobányi marógéped van, akkor értesz hozzá annyira, hogy bármilyet megvehess.

A mechanika nem fog gondot okozni neked, arra meg jó, hogy ne neked kelljen kitalálni. Elektronika meg használható bármelyik.

Előzmény: galhed77, 2016-09-18 19:24:51 [14551]


vjanos | 5562    2016-09-19 10:48:02 [14554]

Kis, diódás lézerrel mint ami van itt a legtöbbeknek, szerintem nem fog menni...

Előzmény: Hunka Tibor, 2016-09-19 07:36:55 [14553]


Hunka Tibor | 8036    2016-09-19 07:36:55 [14553]

Azért raktam ide m mert a lézer topikban soha nem reagáltak a beírásomra . Kérdésem a következő í: ki lenne vállalkozó , hogy gipszbe lézerrel gravírozna 2.5 D mintát . A gipszet én adnám , meg a mintát .


Hunka Tibor | 8036    2016-09-19 07:32:45 [14552]

?v=ojpAKdu8B7MGipsz lézerzése


galhed77 | 96    2016-09-18 19:24:51 [14551]

Köszi a tippeket!
Nézegetem is, bár nem akarom "túlgondolni" a dolgokat, közben lassan ősszeáll a marógépem (ahogy időm engedi)
-Egyedi kis dolgokra, prototipusoknak gondoltam, nagyolásként akár majd a marógép elé, nameg a majd fél szoba méretű marót egy "pl. műanyag alátét" kedvért nem akarom majd beindítani, nullpont stb...
Bár azok a szép makettházak amiket egy egy komolyabb nyomtató készít, nagyon csábítóak !
üdv..

Előzmény: keri, 2016-09-18 17:45:47 [14547]

keri | 14033    2016-09-18 18:15:55 [14550]

Nemcsak.
Lényeg az, ha mérünk, akkor legyen minél közvetlenebb a mérés. Ez lehet optikai is, vagy induktív, de ezzel az induktív szenzorral nem azt mérjük amit akarunk csak ennyi a bajom vele.
Ha fém asztal van akkor jó és pontos, de már a fűtőlap rézfóliájára sem érzékel pontosan.

Nekem is van ilyenem, de maradok az MZ megszakítónál
...najó nem. Lusta vagyok, mikrokapcsolót használok én is.

Előzmény: PSoft, 2016-09-18 17:54:29 [14549]


PSoft | 18592    2016-09-18 17:54:29 [14549]

"Én ezért a normális gép és mechanikus kapcsolók híve vagyok."

Tudjuk...MZ megszakító!:)

Előzmény: keri, 2016-09-18 16:35:41 [14546]


keri | 14033    2016-09-18 17:53:29 [14548]

Ez de jó!
Gyors bútorépítő elem.

Bár most így belegondolva, ennyi erővel pozdorja csavarral is összefogathatnám azokat a lapokat


keri | 14033    2016-09-18 17:45:47 [14547]

Inkább 100ért de igen, érdemes venni.
De arra készülj, hogy ennyiért még nincs kész az a gép. Ezek KIT-ek ennyiért.
Jó alap, de a tervezési és minőségi hibás alkatrészeket le tudod gyártani saját magán

Az a gép ami kész is van, működik és jó is, az ennél kicsit többe kerül, és nem azért mert lenyúlnak, hanem tényleg ilyen költségei vannak.

Pl itt vannak olcsónak mondható bolti példányok ez alatt nem fogsz találni normális nyomtatót. A cég tulaj lelkes hobbistaként kezdte. Ezek amúgy bevált nagy márkák elég jó másolatai.

Haveromat próbáltam rábeszélni egyébként ilyen 100-ezres kitre, de ahhoz is smucig volt :D végül én nyomtattam ki neki egy készletnyi Prusa i3 alkatrészt. Most már kezd összeállni neki a gép, egész jókat tud nyomtatni, de tényleg sok meló még egy ilyen egyszerű szerkezet is, szóval ha nem az építés öröméért csinálod akkor venni érdemes.

Előzmény: galhed77, 2016-09-18 15:42:40 [14545]


keri | 14033    2016-09-18 16:35:41 [14546]

Hát akkor mi tekeri?
Szintezni kell attól még hogy tud Auto bed levelinget, vagy lesz egy ferde munkadarabod.

Arra jó, hogy ne a hézagmérővel kelljen bohóckodnod, meg kis mértékű hibát, ami a munkadarabban nem, de a rétegek felépítésénél zavaró azt ki tudja kompenzálni.
Ezen felül bekapcsoláskor is jóval pontosabban meg tudja találni a Z Homing-ot ami szebb=jobb első réteget eredményez.

Viszont nagy hátránya, hogy nem az üveglap/ragasztó szalag felszínét méri.
Én ezért a normális gép és mechanikus kapcsolók híve vagyok.

Előzmény: Kicsa, 2016-09-18 14:42:08 [14540]


galhed77 | 96    2016-09-18 15:42:40 [14545]

Köszönöm a válaszokat keri, sastas és minden "hobby kollégának", még csak elmélkedek rajta és ahogy nézem egy 50-100 pénz között lehet venni talán kész gépet, mivel időm kevés mostanában építeni, sőt, főleg megtanulni megépíteni egyet. (de mint írtátok, van helye egy ilyen gépnek a műhelyben....)

Előzmény: keri, 2016-09-18 07:57:37 [14530]


Kelepeisz Lajos | 3530    2016-09-18 15:01:31 [14544]

Köszönöm, és nagyon szép és érdekes gépeket építettél, öröm volt látni őket.

Előzmény: Devecz Miklós, 2016-09-18 14:48:52 [14543]


Devecz Miklós | 2658    2016-09-18 14:48:52 [14543]

Igen, H-boot. Hasonlit a corexyhoz, de szijhossz felezödik.

Előzmény: Kelepeisz Lajos, 2016-09-18 14:43:36 [14542]


Kelepeisz Lajos | 3530    2016-09-18 14:43:36 [14542]

Lehet ennek a hajtásnak a neve H-bot, jól gondolom?

Előzmény: Kelepeisz Lajos, 2016-09-18 14:38:32 [14538]


tnadas | 30    2016-09-18 14:42:36 [14541]

Auto levelinghez is ezt használják:
https://www.youtube.com/watch?v=6gzqSpy1Sqg
hasznos, gyors, pontos

Előzmény: Kelepeisz Lajos, 2016-09-18 14:11:01 [14534]

Kicsa | 1245    2016-09-18 14:42:08 [14540]

Szia!

Asztal szintezéshez van hazsnálva a szenzor,keress rá :Auto Leveling.
Hasznos lehet,nem kell kézzel tekergetni a négy sarkát a szintezéshez...

Előzmény: Kelepeisz Lajos, 2016-09-18 14:11:01 [14534]


tnadas | 30    2016-09-18 14:40:31 [14539]

Sziasztok!
Valami történhetett az lcd kijelzőmmel(lehet hogy csak valami rossz firmware beállítás okozhatja, nem tudom), a jelenség a következő: ha berakok egy sd kártyát akkor megjelenik az lcd-n az "sdcard inserted" felirat, de a kártyát mégsem látja tehát nem nyitja meg automatikusan mint korábban, ha manuálisan odanavigálok menüben, akkor sincs ott semmitartalom.
Mi lehet az oka?


Kelepeisz Lajos | 3530    2016-09-18 14:38:32 [14538]

Igen arra gondoltam, köszönöm a választ.
Egy másik kérdés, a kiálításon láthattuk ezt a gépet, ennek a szíj hajtásnak mi a neve?
Köszönöm

Előzmény: kaqkk007, 2016-09-18 14:20:13 [14536]


xmas75 | 103    2016-09-18 14:21:40 [14537]

A sketchup tud DAE formátumban menteni, amit a Cura meg tud nyitni.

Előzmény: gidacska, 2016-09-18 08:24:49 [14532]


kaqkk007 | 1563    2016-09-18 14:20:13 [14536]

Az induktív szenzorra gondolsz ? Szerintem azért van ott hogy egy rossz g kód vagy helytelen beállítás miatt ne fusson bele a fej az asztalba ...

Előzmény: Kelepeisz Lajos, 2016-09-18 14:12:26 [14535]


Kelepeisz Lajos | 3530    2016-09-18 14:12:26 [14535]

Nem hiszem el, kihagy a billentyűzetem. Szóval mi célt szolgál az a szenzor?

Előzmény: Kelepeisz Lajos, 2016-09-18 14:09:37 [14533]


Kelepeisz Lajos | 3530    2016-09-18 14:11:01 [14534]

Bocsi ez lemaradt

Előzmény: Kelepeisz Lajos, 2016-09-18 14:09:37 [14533]


Kelepeisz Lajos | 3530    2016-09-18 14:09:37 [14533]

Sziasztok!
Valaki meg tudná mondani hogy a fej mellet az a szenzor?


gidacska | 441    2016-09-18 08:24:49 [14532]

Google Sketchup hoz kell egy kiegészítőt letölteni alapból nem tud exportálni.

Előzmény: sastas, 2016-09-18 00:11:39 [14528]


keri | 14033    2016-09-18 08:10:51 [14531]

Amúgy az újabb Marlin változatokkal tapasztalta más is hogy hibásan kezeli a mozgást CoreXY-al?

Felraktam az RC7-est, ami simán elfelejti a gyorsítási szakaszt szóval felraktam az RC6-ot ahol működik, de főleg komplexebb nyomtatásoknál lépést téveszt, mintha rosszul kerekítene, vagy túlterhelődne. nem sokat, de kissé töredezett lesz a nyomtatás. Békát pl. nem is lehet vele kinyomtatni, akármilyen lassan nyomtatom. Amúgy a gép 10* nagyobb gyorsulásokat és Jerk értéket is vígan elvinne, mint ami a nyomtatáshoz kell.

A korábbi verziók meg a végállásokat kezelik rosszul.

CoreXY-osok, ki melyik utolsó verziót használja ami megbízhatóan nyomtat?

Az amit én használtam eddig, azon nyomtatás közben nem lehetett hőmérsékletet állítani mert kizárólag a flow állításra ugrott mindegyik menüpontban.
Másik, hogy a filament change parancsot sem kezeli mindegyik, pedig régebben ez is ment.

keri | 14033    2016-09-18 07:57:37 [14530]

ja és persze a szeletelő programokból is lehet közvetlenül USB-n nyomtatni, ha meg akarod spórolni a kijelzőt, és SD kártya olvasót.

Elterjedt szeletelő programok hobbi körökben:
Cura 15.xx (az újabbak inkább az Ultimakerre vannak már kitalálva meg állítólag bugosak, a 15-ös verzió szép eredményt ad a legtöbb esetben és könnyű használni)
Slic3r (nagyon jól paraméterezhető, speciális esetekben szeretem, de sajnos nem tökéletes az optimalizálása, és régóta nem is fejlesztik)
Simpify3D (az egyik legjobb univerzális szeletelő, nagyon jól paraméterezhető, jól optimalizált, minden tud, kicsit komplikált a használata, az összetettsége miatt, és sajnos sokba kerül.)

Az arduinora meg a
A Marlin Firmware szokott kerülni leggyakrabban, de még van egy rakás firmware

Előzmény: keri, 2016-09-18 07:48:46 [14529]


keri | 14033    2016-09-18 07:48:46 [14529]

Az előbb felsorolt CAD programok valamelyikével megtervezed, exportálod STL file-ba. Azt betöltöd egy szeletelő (slicer) programba, ami ki kalkulálja a rétegek formáját, anyagmennyiségeket, kitöltést, fal vastagságokat, hőmérsékleteket, meg mindenféle paramétert amit a nyomtatódhoz kell állítani. Ezt lementi egy G-kód fileba, ami lényegében a fej mozgások koordinátáit és egyéb közvetlen parancsokat tartalmaz, teljesen jól olvasható, emberi formátumban. Ennél fogva utólag könnyű szerkeszteni ha épp ilyen igényed van. Ezt egy SD kártyán berakod a nyomtatóba ami a mi esetünkben többnyire egy Arduino Mega2560 fejlesztő panel, egy Ramps1.4 csatlakozó pajzs, és egy kijelző/SD kártya olvasó/gomb kiegészítőből áll.

Ezen vannak a motor és fűtés vezérlő áramkörök is. Ezen elindítod a G kódot és néhány hetes gyakorlat után örülsz a végterméknek. Sajnos a hobbi 3D nyomtatóknál különösen igaz, hogy érteni kell az additív megmunkáláshoz, mert sok paramétert és mechanikai beállításon bukhat a dolog, tehát ez nem úgy megy mint a HP LaserJet esetén, hogy megnyomom a print gombot és tökéletes eredmény jön ki a gépből azonnal.

Ráadásul ahogy a többi megmunkálásnál is, itt is figyelembe kell venni az eljárás sajátosságait már tervezésnél.

Ennek ellenére nagyon hasznos eszköz a 3D nyomtató. Barkácsolással, mechanikával, elektronikával foglalkozó embernek szinte kötelező szerszám. Nem is tudom hogy tudtam meglenni addig amíg nem volt ilyen

Előzmény: galhed77, 2016-09-17 10:36:24 [14527]


sastas | 1217    2016-09-18 00:11:39 [14528]

Szia!

Gyakorlatilag bármelyikkel ami tud STL-t exportálni. Csak néhányat említsek:
FreeCad
OpenSCAD
Google Sketchup
Autocad-Inventor
Solid Edge
Fusion360

Előzmény: galhed77, 2016-09-17 10:36:24 [14527]


galhed77 | 96    2016-09-17 10:36:24 [14527]

Sziasztok! Érdeklődnék milyen cad-cam progival lehet ezeket a hobbi 3d nyomtatókat használni egyedi műanyagok készítéséhez?
Üdv...


vjanos | 5562    2016-09-15 21:06:55 [14526]

Giga 3D nyomtató


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 330 / 621 Ugrás ide:
Sorok:
|◄ Első  ◄ Előző   326  327  328  329  330  331  332  333  334   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊