Megnéztem, jól kötöttem be: ha lehúzom a végálláskapcsolóról a vezetéket, akkor el sem indul Z irányban. Valószínűleg arról van szó, hogy mostanában sokszor cseréltem fejet, amik eltérő magasságúak és a Z kapcsolómat sokszor toltam fel-le a köracélon és kilazult a rögzítőcsavar. Home-oláskor meg eltolta. Rakok rá valami csavarbiztosítást. Köszi a tippeket.
Csak ha rosszul állítottam be, de akkor nem időnként csinálta hanem folyamatosan, szóval inkább kapcsoló, illetve bekötési hibára tippelnék. Úgy kell bekötni hogy amikor megnyomod, akkor megszakítsa az ENDSTOP rövidzárlatot, mert ha lecsúszik a csatlakozó az alaplapról akkor el sem indul abba az irányba.
Történt már valakivel olyan, hogy a home-oláskor a végálláskapcsoló kattanását hallotta, de a Marlin FW tekerte tovább a motort? Mostanában többször is előfordult velem. Ez HW vagy SW gond lehet?
Léptetőmotorból nekem van itthon 3 db 1,5 Amperes 0,56Nm nyomatékkal. Az alkalmas lehet nyomtatónál a tengelyekhez vagy ennél inkább nagyobb áramú és nyomatékú kéne?
Ilyesmi motorra gondoltam. "Kívülről" úgy néz ki mint a hagyományos driver/stepper, csak step/dir jel kell neki. A lépés végrehajtását a driver "figyeli" és megismétli ha lépésvesztés van. Ezt a terelőlapátos videót láttam korábban, nem győzött meg a hasznosságáról. Érdekes megoldás a csavarással történő "szál" megszakítás. Érdekes lehet programozni... Akkor már inkább egy szektorzár, amit simán ki/be lehet kapcsolni egy váltókapcsolóval (relével). Ha az adagoló motor megy, a zár nyitva van, ha a motor áll, a zár is becsuk. Ha minden igaz az angliai Loughborough Egyetem csinált ilyet. Ott egy kis pneumatika henger nyitotta/zárta a fúvókát.
Szerintem is feljtsd el a deltát betonyominak, neked inkább alapterület kell abban pedig sokkal jobb a hagyományos mechanika. Mehet szíjjhajtással az xy a T5 bőven jó neki. Z nek raknék neki egy orsós actuátort amit szoktak itt is a fórumon árúlni. Meghajtani nema23-as mocik occó de jó dm556-os driverrel. Agya lehet arduino, de Mach3 is teljesen rendben van egy lpt-s kártyával, a legjobb egy uc400 ethernet lenne neki az kiszolgálna zárt hurkú léptecseket is ha komolyabbat akarsz.
Nem tudom volt-e már de ez a fej nekem nagyon tetszik a kis terelőlapokkal:
Kínában már évek óta nyomtatnak "lakóházat". Rondák és rosszul szigeteltek. De. Nem városi luxus apartmannak szánják. Feléjük elég gyakori a földrengés, sárlavina, hegyomlás. Amikor hirtelen pár ezer (tízezer) ember marad fedél nélkül, egy ronda nyomtatott betonház sokkal jobb megoldás mint éveket sátorban tölteni.
A modernnek nevezett építőanyagok egyike sem felel meg a hőszigetelési előírásoknak. Tök mindegy, hogy üreges vázkerámia téglából, Ytongból vagy tömör betonból van a fal, külső hőszigetelés nélkül nem felel meg. Legfeljebb a szigetelés vastagsága meg a páraszellőzés a kérdés. Belül szigetelni meg csak kényszerhelyzetben szabad. Az ember elveszíti a falak hőtároló képességét és a páralecsapódás a falon belül a hőszigetelésben lesz. Magyarul penészedni fog a fal. Ha meg leáll a fűtés, rövid időn belül kifagysz a házból.
Mennyire reális ezt a beton technológiát lakóháznak használni? Ha csak ránézek télen egy betonfalra már az is kiszívja belőlem az összes hőt. Csak úgy tudom elképzelni a lakhatást, ha kap valami jó vastag hőszigetelést kívül-belül.
Évek óta nézegetem a fotókat, videókat. Ha csak egyet láttam volna, nem agyalnék ennyit. Épp az a baj, hogy nincs még kiforrott technológia, szinte minden gép egyedi. Egyről tudok amit már sorozatban gyártanak és ára is van. Eredetileg orosz masina de már világszerte van képviseletük.
Előzmény: Kiss Zoltán, 2017-11-18 15:20:41 [17610]
Kiss Zoltán | 325
2017-11-18 15:20:41
[17610]
Egy project megvalósulása nem csak a technikai részleteken múlik, legalább annyira fontos a marketing.
Valóban csak ront a helyzeten, ha azt a tömeget is kell mozgatni. Nekem magán a RAMP-on sincs kijelző. Volt de levettem. Mobilon, PC-n, tableten nyomon lehet követni mindent. Bárhonnan.
Ami nincs, az pedig nem romolhat el... És a PC-t is kihagytam, Raspberry Pi van helyette.
Delta típusok is vannak betonnyomtatókból (három oszlop tartó), említetted, hogy nagy a "koszolódás" veszélye.
Ja, és a hőfokkal kapcsolatban szerintem nem hőérlelésről van szó (mint a régi szép időkben, amikor a házgyárakban gőzölték a falpaneleket), hanem ezzel csak kontrollálja a kötésgyorsító hatását. Ha nagyon megszalad a hőfok -> sok a kötésgyorsító és félő hogy beleköt a gépbe a habarcs.
Előzmény: Kiss Zoltán, 2017-11-18 13:00:14 [17606]
RJancsi | 5809
2017-11-18 13:49:34
[17608]
Nézegettem ezt a nyomtatót is. Amit végképp nem értek: mi értelme van a kijelzős elektronikát a "nyomtató fej"-jel együtt utaztatni? Kb. mintha egy kis 3D nyomtatónál az arduinót, shieldet és drivereket a kijelzővel együtt az extruderre rögzítenék.
Előzmény: Kiss Zoltán, 2017-11-18 13:00:14 [17606]
RJancsi | 5809
2017-11-18 13:42:32
[17607]
Nem véletlenül írtam, hogy T5 szíjat és tárcsákat vettem.
Itt a másik hasznos link, aki mint írtam, már a kádat is benyomtatja a házba... nem rossz egy tűzoltótól (ha jól emlékszem az a szakmálya a 3d nyomtatás csak a hobbija...)
És úgy látom a hőfokot is kontrollálja...
https://youtu.be/zb3zuk1qNDk
"Az épületet Sketchup-ban tervezték, és a nyomtató a Pronterface-et használja a vezérlő szoftverhez" (itt van a kutya elásva).
Persze Mach 3d printer-re keresve is lehet találni megoldásokat...
Én is Mach-al akartam kezdeni, de beláttam, hogy kevés vagyok hozzá 35 év programozói tapasztalattal... mindig minden megoldható, de minek szenvedjen az ember, ha van kész, pár ezert Ft-ért?
A nagyobb motor meghajtás nem lehet gond, rákerestem:
Másik tapasztalatom, jobb kisebben kezdeni... Piciben kihozod 50-100 ezerből, utána jöhet a nagyobb és az építési tapasztalatok miatt olcsóbb lesz a nagy is... ha méter felett akarod kezdeni, csak egy motor lesz annyi vezérlővel, és rájössz, hogy nem is az kell, amit vettél...
Még egy hasznos link a témában (valamelyik képen mutatja a betonnyomtató vezérlést belülről én arduinónak látom, a fent mutatott vezérlővel ):
Na, most adódott egy problémám az alkatrész lista készítésnél. Ugyanis múltkor a 6mm-es szíjnál szélesebb szíjat ajánlottatok mivel elég nagyok lesznek a nyomtatóm méretei. Ezért én ki is néztem a GT2-es 10 mm-es fogasszíjat. Viszont most nézegetem a hozzávaló szíjtárcsákat és egyszerűen nem találok olyat ami 10 mm-es szíjhoz való lenne. Ebay-en is néztem és ott is csak egy helyen van és az is csak csapágyazott szíjfeszítő és nem motortengelyre felrakható tárcsa. Szóval kérdezném, hogy esetleg valaki nem tud valamilyen megbízható beszerzési forrást? Vagy nincs-e valakinek elfekvőben véletlenül? Esetleg nem-e gyártott már valaki saját magának ilyeneket? Illetve még arra gondoltam, hogy nem-e lenne jó nyomtatott formában? Bírná-e a műanyag kerék, nem törnének ki a fogai? Vagy legvégső megoldásként találtam még ilyen acélszálas bordásszíjat Ez 6 mm-es de mivel acélszálas merevítésű ezért gondoltam hogy jó lehetne a 10mm-es helyett és akkor simán használhatnám az általános 6 mm-es szíjtárcsákat.
RJancsi | 5809
2017-11-18 10:50:56
[17599]
Mindenkinek köszönöm a hozzászólását és a tanácsokat! Nem véletlenül eddig csak a habarcs keverő-továbbító résszel és a recepttel vagyok "fejben" kész. A mechanika is körvonalazódik. Először egy nagy deltára gondoltam, de a lábak óhatatlanul elkoszolódnának a "tüsszögő" fúvókától. Ezért inkább egy gólyalábakon álló felső keretes és hidas xyz gépben látom a megoldást. Az tűnik a legkevésbé koszolódónak. A lábak merevségét lehet növelni, de nem lesznek nagy gyorsulások és sebességek, tehát inkább statikus teher éri őket. Az arduino-tól viszolygok - biztosan azért mert még nem volt szerencsém hozzá - inkább egy pc alapú Mach3 vagy hasonló lenne szimpatikusabb. Ami az olvasztásos 3D nyomiknál fontos (hőmérsékletek, szálvisszahúzás stb.) nekem teljesen feleslegesek. Az üzembiztosság, megbízhatóság fontosabb... Tudom, aki évek óta arduino-val nyomtat ezer érvet tud felhozni az üzembiztosságáról és egyebekről. Biztosan igazuk van, de mivel nekem még nem bizonyított ezért tartózkodó vagyok vele szemben. Épp elég olvasnom a telepítési és egyéb macerákat, a különböző kínai klónok eltérő viselkedését.
ivanovp | 219
2017-11-18 09:23:42
[17598]
A Marlin firmware-t lehet úgy konfigurálni, hogy beírod, hogy a szenzor mindig egy előre megadott értéket "mérjen", pl. 200 fokot: #define DUMMY_THERMISTOR_999_VALUE 200 És aztán 999-es típust állítod be: #define TEMP_SENSOR_0 999
Épp így teszteltem egy-két napja a motorokat, NTC-k nélkül, hogy mind az 5 motort egyszerre tudjam forgatni.
Előzmény: Kiss Zoltán, 2017-11-18 07:47:53 [17597]
Kiss Zoltán | 325
2017-11-18 07:47:53
[17597]
Van egy hidegfutás opció. Azt nem tudom az extruder mozog-e, vagy csak a x y z mozgásának ellenőrzésére találták ki, De megkerülhetö egyszerüen a probléma, a nyomtatási hőmérsékletet a betonnál leviszed 22 fokra. Meg az "asztalét is". Azaz beállítod a környezet hömérsékletét. A motorvezérlőnél szerintem bármekkora léptecsvezérlőt berakhatsz a rampsba, pénztárca kérdése.csak vezetékek fognak onnan kilógni, ahova a kicsit bedugjuk. És szervóval is megoldható. Megint pénz kérdése ekkora méretben mi a kifizetődő. Az aurdinot nem cserélném pc-re. A szoftverek miatt.
Bocs, hogy most reagálok régi kérdésekre, csak hetente egyszer nézek fel... Idő hiányában...
Az előzőhöz,... Betonnyomtatásról szól, és a fószer már az asztalt, kádat is belenyomtatja a hotelbe, amit nyomtat. Amatőr, ezért több infót is megoszthat, mint az ezzel foglalkozó nagyok...
Előzmény: Kiss Zoltán, 2017-11-18 07:07:48 [17594]
Kiss Zoltán | 325
2017-11-18 07:16:43
[17595]
A 3d nyomtatás is kb 35 éves technológia, csak amerikai szabadalom volt, ahol 30 éves jogvédelem alatt állt. Ez szűnt meg kb 5 éve, és ezért történt ez a robbanásszerű elterjedés.
Nem pontosabb, és szeret elromlani. Mechanikussal még nem volt bajom. Meg általában a végállás kapcsolónak nem is kell pontos. Egyedül az asztal szintezéshez jó ha van egy pontos tapintó.
Optikaival egy kinai strassz rakó gépen szívtunk napi szinten. Mikor a kőadagoló 0.5mm-es furatába belement valami kis szösz kőtörmelék vagy az érzékelőre került egy kis olajpára a pneumatikából utána a csajok meg akartak erőszakolni ha nem, állítottuk be újra. Speciel nem ellenkeztem volna ha asszonnyal nem lennék együtt közel 18 éve Aztán amelyikük értett valamennyire hozzá az egyből a paraméterekbe matatott és pozícióba húzta a rotort, de ez csak ideig óráig volt életképes. Ekkor jöttünk féktisztítóval ecsettel meg pici acéldróttal és lehetett visszaállítani mindent amit széttekergettek. Nekem ez a tapasztalatom az optikai réses végállásról. A tuti referencia kapcsolás a rámpás görgős végállás kapcsoló + enkóder Z vagy 0 jel logikai ÉS kapcsolatban, kinek hogyan tetszik. Amúgy a rámpás görgős végállás kapcsoló is visszaáll +/- 0.02mm belül de ez függ a referenciapont sebességének felvételétől is.
Végálláskapcsolóból melyiket érdemesebb megvenni? Az optikait vagy a mechanikus kapcsolásút? Az optiaki esetleg pontosabb?
RJancsi | 5809
2017-11-16 20:46:10
[17586]
Íme bizonyságul: a "walenstadt"-i Vénusz. Betonlövő robotkarral készült. A méretekhez viszonyítási alap a háttérben látható zsalukő fal (25x50 cm-es elemek).
Ha már a beton lövő gépek szóba kerültek... Igazából a betontechnológia már évtizedekkel korábban ipari méretekben alkalmazta a 3D nyomtatást. Mert a betonlövés gyakorlatilag az. Igaz, az első időkben (és többnyire ma is) semmi cnc nem volt benne, kézben tartották/tartják a lövőfejet. De léteznek olyan alagútépítő gépek, amik sínen vagy lánctalpon bemennek a kirobbantott/kifejtett alagútba, lézerrel beszkennelik a szabálytalan alagút falat majd visszaballagnak és egy robotkaron levő beton lövő fejjel oda és annyi betont lőnek, hogy többé-kevésbé a tervezett alagútszelvény jöjjön létre. Mi ez kérem, ha nem 3D nyomtatás? És abból is a fejlettebb fajta.
Hunka Tibor | 8036
2017-11-16 19:35:44
[17584]
a cement jó esetben nem szárad, hanem köt. Kémiai úton.
RJancsi | 5809
2017-11-16 18:35:51
[17583]
Így van. Pontosan így működnek a betonlövő gépek. A kötésgyorsító közvetlenül a lövőfejben, a kilépés előtt kerül a betonba. A gépen be lehet állítani, hogy milyen arányban (százalékban) adagolja a kész betonhoz. A kötésidő pár mp-től egy-két percig állítható. Az se jó ha túl gyors, mert akkor nem biztosított az egymásra kerülő rétegek összekötése. Ha műszaki probléma adódik (megszakad a munka), a legtöbb esetben még van annyi idő, hogy kötésgyorsító nélkül átöblítsék a fejet. De általában ki lehet piszkálni a félig kötött betont is a félkemény műanyag lövőcsőből. Ha mégsem akkor simán kicserélik mert eleve kopó alkatrész.
De gondolom be tudod állítani milyen gyorsan kössön, amit mondjuk a hővel tudsz aktiválni, mert az nem jó ha a tartályban megköt a beton, de ha kijut akkor viszonylag gyorsan kell összeállnia legalább egy olyan szinte, hogy ne roskadjon össze a sajt súlya alatt nyomatatás közben....hiszen ha megvárod míg megköt az első réteg, akkor a gépben lévő betonnál is fennáll ez a helyzet, hacsak valahogy nem lassítod a kötést.
"vastag alaplemezek, gépalapok, gátak stb" Ami nyomtatásnál nem áll fent. Nyomtatásnál a lényeg, hogy a következő rétegig az előző képes legyen megtartatni azok súlyát.
De igen, de ez a betonnál kifejezetten hátrányos. A kötéshő miatti gőznyomás és hőtágulás különbség elrepesztheti a betont. Különösen ha nagy tömegről van szó, pl. vastag alaplemezek, gépalapok, gátak stb.