Ha lehet még egy visszakunkorodó kérdés, a nagy gonddal (és lyukas pólóval) síkra polírozott tükör témához: A tükrösített vörösréz felületet hogyan lehet megvédeni az oxidációtól, diffrakció és fényszórás nélkül. Esetleg vékonyra centrifugált lakkréteggel? Vagy nikkel bevonatot is lehet házilag galvanizálni rá?
A másik megoldás pedig a gázszeparátor ami szintén hasonló szűrőt tartalmaz. (10-100nm) Csavarkompresszorokban használják mivel az inkább egy olajszivattyú mint kompresszor. Úgy néz ki mint egy mezei olajszűrő , csak az ára nem annyira baráti. ( 20000-től felfelé ) Akkor lehet jó ha beszerzési áron jut hozzá az ember.
Szerintem, nincs is G-kód. legalább is, láthatóan/elérhetően nincs. A plugin ablakba behívott képpel pár paraméter megadása után, nem tudom mit csinál. Load után is üres a Mach G-kódlista ablaka, csak a dro-kat látod az ablakokban futni. Minden a háttérben történik...intézi a plugin.(egész jól)
"Nem lehet szabályozni maximum PWM jellel a teljesítményét. De arra sem a Mach sem a lézer modul nincs felkészítve."
Ezeket a képecskéket, még az 1W-os infrával készítettem, úgy négy éve. Érdekességük, hogy a Mach-3 lézeres pluginjával készültek, ami ugye PWM kimenettel hajtja a lézert.
Ilyen szűrő van levegő előkészítésre / vízleválasztásra. Kb 15 éve használok levegős gépeket, de nem szokott jönni belőlük a víz maximum a olaj a levegőolajozó miatt. Az alábbi szűrőben 0.01 µm pólusméretű betét van.
Mi műsoros kazettákat gyártottunk, és a saját készítésű töltőgéphez egy kimustrált hűtőgép kompresszor szolgáltatta a vákuumot és a levegőt.
Nekem is gond volt hogy az olaj ne jöjjön föl, ráadásul abból a térből szívott, ahol az olaj fröcsköl (nem volt kivezetve külön a szívónyílása, amit érdemes megcsinálni) így viszonylag sok olajat nyomott ki, és nem lett volna szerencsés, ha rákerül a szalagra, mert ragasztáskor a ragasztót levegővel fújta rá a jobb tapadás érdekében. A magnószalagon az olaj nagyon rossz látvány lett volna, műsoros kazettán főleg.
Egyszerű véletlen hozta azt a megoldást, hogy nem vágtam el a pneu csövet méretre, hanem a kompresszor és a levegő tartály között benne hagytam a rendszerben 3-5 métert föltekerve, és a függőlegesen elhelyezett tekercs alsó részeiben összegyűlt az olaj. Ezt időnként, mikor eszembe jutott (és a kompresszorba is töltöttem olajat), átfújtam, hogy jöjjön ki belőle az olaj.
Nyomáscsökkentő 80 mikronos szűrőjén és a plexi burkolatán több mint 10 éves használat után sem látszik az olajnak nyoma.
Ideiglenes megoldásnak lehet hogy te is kipróbálhatod, de nem tudom, neked is működni fog-e. És nem árt (amit írtál) hogy egy edénybe szűrőpapírt, papírvattát helyezel el.
Párszor már leírtam a profi és a hobby között csak annyi a különbség, egyiket pénzelik a másikat meg saját erőforrásokból oldod meg. De az igényesség nem ezen múlik! Láttunk már olyan "profi" gépet amit megkérdeztünk, hogy ezt a sarki hentes rakta össze ? Amúgy meg mint minden ilyen hobby cnc-s dolog az ipar farvizén ringatózik így onnan is érdemes ellesni dolgokat. Mivel volt némi betekintésem ebbe is, így gondoltam megosztom ezt a tükörtartós dolgot.
Elméletben igazad van, de pl. a SzirNyeteg-féle lézer meghajtó mégiscsak képes a TTL feszültségtől függően változtatni a lézer munkaáramát. Ha egy feszültségosztóval (vagy egy soros ellenállással) csökkented a TTL jelszintet, ha nem is lineárisan, de csökkenni fog a munkaáram is. Eléggé "analóg" módon értékeli a TTL bemenetet.
Persze hogy nem véletlen, hiszen Ők... Profi gépeket gyártanak, profiknak, profi tartozékokkal együtt.:) A "kínai szarral" meg...én sem fogok rendelőt nyitni, lézeres szemfenék vizsgálatra. (én se vagyok kötözködős kedvemben csak...beszélgetünk/írogatunk)
Hobby ez, mint ahogy a főcímben is írva vagyon! Legalábbis nekem, hobby. Jó kis "játékgép" arra, hogy játékosan ismerkedj géppel, technikával... Ha van ötleted/elgondolásod, megvalósítod, kipróbálod. Ha jó volt az elgondolás, akkor örülsz, teszel egy pontot.(vagy pipát) Ha meg nem, akkor se esel kétségbe, mert jön egy másik...
Mivel TTL így 0 - 0.8 Volt Logikai L szint 2 - 5 Volt pedig a logikai H szint. Nem lehet szabályozni maximum PWM jellel a teljesítményét. De arra sem a Mach sem a lézer modul nincs felkészítve. Kép gravírozáshoz PWM jellel normális sebesség eléréséhez nem ártana ha képpontonként legalább 5 PWM jelenek kéne beleférni. Az meg már bőségesen felette van a 100kHz-nek Most tibibácsi biztos dobná a pöttyös labdát a dosszal mag a GHz-es jeleivel
Gyors és olcsó megoldást keresek! Ma békésen dolgoztattam a lézert, 300 grammos kartont vágtam vele. Természetesen levegő is ment mellé egy fúvókán. Kb. 10 perc után egy halk szusszanással tekintélyes olajfoltot köpött a kartonra a fúvóka. Amíg nem sikerül egy száraz membrános pumpára szert tennem, hogyan lehetne egyszerűen egy olajfogót barkácsolni a kompresszor után? Valami nyomásálló edényre gondoltam, aminek az alján menne be a levegő és felül jönne ki. Az edénybe meg papírvattát vagy rongyokat tennék, ami leköti az olajpárát. Nem jó ötlet?
RJancsi | 5809
2017-06-07 21:33:21
[11252]
Nem feltétlenül! Már három olyan kínai lézermeghajtóval is találkoztam (többek között nekem is olyan van), amelyik nem hajlandó a TTL jelszinttel teljesítményt szabályozni. Ha magas szintet kap, akkor begyújt a lézer. Ha csökkented a TTL jelszintet egy küszöbértéknél égve is marad. Ha nem kötöd be a TTL vezetéket akkor is folyamatosan ég. Ha rövidre zárod (alacsony jelszintet kap) akkor kialszik.
Szia. Ha csak vekroros rajzokat akarsz égetni, akkor megfelel az A tengely kimenete is. Ebben az esetben A-0.1 kapcsolhatja be és A0 ki. Készítessz egy szerszámot 3.175 mm szárral 0.1 mm marófejjel. Ez lesz a lézer. Simán legenerálod a kódot, mintha marnál. Utána notepad-ban megnyitod és az összes Z műveletet kicseréled A-0.1 és A0.0ra. Mented és kész is. Ebben az esetben nem lesz szabályozható a teljesítményed.
A TTL vezérlést majd egy nálam gyakorlottabb leírja neked.
A relére is kötheted , de akkor azzal max ki és be tudod kapcsolni Inkább a lézer TTL bemenetét valamelyik nem használt tengely step vagy dir kimenetére akasszad. De ez csak a jéghegy csúcsa !
Segítséget kérnék. Hogy kell összekötni a kínai zöld 5 tengelyes leválasztókártyát a linken látható lézerrel? Relén keresztül érdemes vagy a Z tengelyre rákötve? Mach3ban miket kell beállítani?( eddig marógépként üzemelt) A lézer "erősségét" hogy tudom szabályozni? Tudtok jó programokat ajánlani lézerhez? Köszönöm!
PSoft | 18592
2017-06-07 20:03:19
[11246]
Vagy a régebbi, ma már "ejnyebejnye meg fúúúúj!"...kadmium.
Valamiért fontosnak tartja a Fanuc cég, hogy a sík az bizony sík is legyen. Gondolom nem véletlen. És mióta tudjuk, hogy egy 200mm vastag egyengető lep is úgy hajlik mint a nád a 0.01mm óra szerint. Akkor a 0.001mm óráról vagy a valósan mérni tudó 0.01 µm berendezésről már szót se említsünk. Nem véletlen írtam azt amit, mert a gyenge rugóerő is okozott torzulást. Optikai rendszernél minden számít. Nem kötözködésnek szántam csak a figyelmed szeretem volna rá felhívni. Valami apró négyzetrácsos felülettel és optikai négyzetrácsos nézőkével talán szemmel is láthatóvá válna a torzulás. De a lézer nagyobb távon biztos megmutatná mivel a divergenciája megnövekszik. A kinai szarokról meg szót se említsünk mint a k40. Mert ezeknek a lényeg a termelés nem a minőség mint az oroszoknál is volt anno. Ott is az volt a cél, "mikor a mennyiség átcsap minőségbe !"
Te, a Fanuc új lézer tükör "TARTÓIRÓL" írod az egy mikronos mérési bizonylatot, nem a ráépített tükrökről.
Most nézegetem a kínai sárgára eloxált(?) tükörtartóit... Az esztergált/mart darabjain, meg tudom számolni a barázdákat, mint egy 78-as bakelitlemezen. Vajon, hány mikronos lehet a felület?
Úgy gondolom, a "mi világunkban" lényegtelenek a tükörtartó mikronjai.(csak esztétikai probléma, már...akinek zavarja a szépérzékét) Nem az fogja eldönteni, hogy jó a tükörtartó, vagy nem jó. Vagy... Nem azért nem jó, mert "barázdált" az esztergált felülete.
Na, ne szórakozzál velünk. Már látom, előre meg akarod magyarázni a mikronos mérés eredményeit. Igenis, tessék nyilvánosságra hozni a mikronos mérés eredményét. Hagy lássa mindenki milyen vacak munkát, végeztél. Már a fotón is látom a több molekulányi eltérést, imitt, amott. Ennek súlyosságát akarod takargatni. Vedd tudomásul, ezt nem hagyjuk.
Ezt a 3M-es cuccot, szívesen kipróbálnám, ha... Nem lenne ilyen kurva drága. Egyébként, nem rossz az a "klasszikus" paszta sem ami nekem van. Valami rózsaszín, vagy inkább söprő színű, tömbös cucc... Savállóra, mindig ezt használtam,(valamikor, arra is kaptam)de most kiderült, vörösrézre is jól használható.
Én, nem hasonlítanám a Fanuc mérési bizonylatos egyymikronos tükreit az én, "kísérleti" tükreimhez. (az enyémek, jobbak)
Ebben az egész réztükör históriában, a három menetes, két ujjal könnyedén összenyomható nyomórugó okozta esetleges torzítás aggaszt a legkevésbé.:) De ha visszakeresel, lentebb mutattam az eredeti tükörtartó kb. 3 mm vastag feketére eloxált alu lapját, amire az eredeti tükör ragasztva volt. Na, azt a lapot nem nyomórugó, hanem három vagy négy szembeforgatott acél tányéros alátét nyomta. Szerintem nagyobb erővel, mint az én 5 mm vastag rézpogácsámat a nyomórugó.
Mi abban a macera? Én éppen ugyan így csinálom csak egy egész kajakot csiszoltam át 300-as papírral indítva, hogy a karcok is eltűnjenek
Van egyébként rohadt jó 3M-es polír anyag. Drága meg jobban fogy mint a régi fajta polírpaszták, de nem is kell vele annyit vacakolni, és az eredmény is nagyon szép. Szinte két húzás (polírgéppel) és fel van fényezve.
Én ezeket használom. 2500-as papír után a zöld kupakos kifényesíti, de a sárga kupakossal meg gyönyörű tükör lesz. A kék kupakos nálam nem is kellet, azzal a fény hullámhosszú párhuzamos, hologram hatású karcokat lehet eltüntetni. Lézer tükörnél lehet hogy hoz még némi javulást a szórásban.
Viszont ha észrevetted a videón nem véletlen akkora réz tömb a tükör. A tükreidnél csak egy kivetnivalót látok az pedig a felfogatásból eredő torzulás. Rendben hogy így helyet spórolsz, de a közepén lévő rugó torzítja a tükör geometriáját. A tuti megoldás az lenne ha a tükörtartó lenne állítható és ebbe menne bele maga a tükör. Fanuc az új lézer tükör tartókról is küldött mérési bizonylatot amiben a síkalapúsága volt ábrázolva. Ezen a lépték 0.01 µm-ben volt megadva. Gondolom nem véletlen.
Persze,én...nem így! Így, túl egyszerű lenne. Ugyanígy indul nálam is, esztergapad...síkra húzás... Csak utána változik kicsit. Rezgő/lengő csiszoló talpán üveglap, üveglapon 600-as papír vizesen. Több lépcsőben, 2500-as papírig. Utána az üveglapra szövetdarab,(lyukas pólóm darabja)arra polírpaszta... Végén, új darab a pólómból, szárazon... Elmegy vele pár óra, hogy "jó" legyen.:)
Azon gondolkodom, -milyen technikával políroztad a réz tükröt pontosan síkba?
Talán esztergában forgattad a rezet és a keresztszánon lévő filckorongos motorral políroztad, miközben mozgattad gépi előtolással a keresztszánt? Hirtelen más ötletem nem nagyon van.
Néhány század homorúság/domborúság/hullámosság számíthat? Arra a 6mm átmérőre gondolom nem lesz különösebb hatással.
Eccer' meg kellene kukkantanom ezt az átfaragott szerkezetet, hátha kedvet kapok rá én is...
A célkeresztben a "drót" 0,52 mm-es vörösréz, tekercselő/zománchuzal. Amikor csináltam, épp ez volt kéznél. Valami hasonló vastagságú, cekasz, kanthal, vagy saválló huzalból akartam, de ezek közül, akkor egyiket sem találtam. A vastagság sem kritikus, a lényeg, hogy jól látszódjon lövés után a mögé tett papíron a kereszt kontúrja. A fókuszálatlan sugár, mint ahogy már lentebb svejk is íra, 5-6 mm átmérőjű. (most azon gondolkodom, vajon mi szabja meg a csőnél, vagy a csőben a kilépő sugárnyaláb átmérőjét)
A tükrök állító szerkezete... Az eredeti, nem egészen ilyen volt. Az eredetiben, a tükörtartó lemez alatt, vékony, acél tányéros alátétekből volt rugóköteg kialakítva. Szembeforgatva egymással három, vagy négy tányéros alátét funkcionált rugóként. A rugóköteg harmonika jellege kínálta a lehetőséget a tartólemezek szögbe döntésére. Megint csak kompromisszum, az én képeimen látható, rövid/pár menetes, kellő erősségűnek ítélt nyomórugó, a tányéros alátétek helyett. Maga, a tükörtartó lemez is elmaradt az én verziómban, az eredetihez képest. Két okból is.
Az egyik... Adódhat olyan beállítás, hogy a három állítócsavar(vagy csak valamelyik)vége, túlnyúlik a tükörtartó lemez síkján. Ilyenkor a csavar végek ütköznének magában a tükörben. (az eredeti verzióban a ragasztott tükör, elfért a három csavar/menet lyukkörén belül, ott ki volt zárva ez a lehetőség)
A másik... A tartó méreteiből adódóan, nem fért volna be az 5 mm-re tervezett vörösréz tükörvastagságom. Így jött az ötlet, legyen egy anyag a lemez,és a tükör. Így közvetlenül a 24 mm-es átmérőjű vörösréz tükrökbe kerültek az M3-as állítócsavarok átmenő menetei.
Jól látod a tükrökkel kapcsolatban, úgy van ahogy írod. Csak egyetlen jó pozíció adódik, mindhárom tükörnek. Igen, a síkjára merőlegesen, "ki-be" is állítani kell a tükröket. Ez, viszonylag könnyen megoldható a három állítócsavar szinkron mozgatásával. Hogy a három tükörtartó pontosan, merőlegesen,és derékszögben legyen a tengelyekhez viszonyítva, szerintem alap kitétel. Ugyanúgy, mint ahogy a három tükörtartó egysíkúsága is.