Kb. 4-5évet szolgáltak ezek a tükrök egy 60W-os CO2 lézeren. Fémgőzölt üveghasábok, igen keményen ragasztva az eloxált alu tartóra. Roncsolás/törés nélkül, nem is távolíthatóak el a tartólapokról. Múlt héten lettek "nyugdíjazva"(már rájuk fért) új, molibdén tükrök kerültek a helyükre. Az üveghasábok vastagsága tolómérővel mérve 6,34mm.
Gondoltam, kíváncsiságból teszek egy kísérletet a "felújításukra". (ha már Robinak köszönhetően, van fasza polírpasztám)
Pár kép a tükörről...
1.kép- Maga a tükörtartó, a ragasztott fémgőzölt üvegtükörrel. A tartó, finom kis szerkezet, pontosan, precízen állítható.
2.kép- A tükör felületén, igencsak látszanak a közel öt év munka,és a sokszori "gondos" tisztogatás nyomai.
3.kép- Polírozási kísérlet, a "legfinomabb" szemcséjű, kék színű pasztával.
4.kép- A polírozás eredménye... Pár tolás után, intenzíven kopik a még meglévő(gondolom csak pár mikronos)fémgőzölt aranyréteg. olyannyira, hogy a tükör jobb oldalán, már...egyáltalán nincs is!:)
5.kép- Kíváncsiságból, kb. 8-10W-al "meglőttem" a tükör üvegfelületét, ahol már egyáltalán nincs rajta az aranyréteg. A két lövés nyoma,(a két kráter)jól látható a kép jobb oldalán.
Összefoglalva...
Lejárt az idejük ezeknek a tükröknek, nem érdemes, de nem is lehet ezzel a módszerrel felújítani őket. (tapasztalatszerzésre viszont, jók voltak):)
PSoft | 18673
2017-07-02 20:09:27
[11725]
Nem tudom, a vizes hogy működik... (habár, még ezt sem teljesen):) Youtube videókat én is láttam róla, de úgy néz ki...nem figyeltem eléggé.:)
A cső hűtése inkább attól függ, amit már többen is írtunk, hogy milyen a levegő páratartalma, mert hogy akkor áthúz a nagyfesz.
Ezek a csövek mind olyan üvegből készültek amelyek nem 50°C hőmérséklet különbség elviselésére képesek, hanem jóval többre, ha csak a sima befőttes üvegbe beleengeded a forró vizet esélyes hogy kibírja, egy jénaiban meg levest főzöl...
Szóval a cső víz hőmérséklete ideális esetben a 20-25 °C , de ha tudsz akkor mérj harmatpontot , ha ez fentebb van mint kellene akkor cső üzemeltetése nem biztonságos. ilyenkor érdemes elindítani valami párakivonó eszközt, ami lehet épp egy légkondi is..
frob | 2335
2017-07-02 20:00:01
[11723]
Nagyon jó kis mérőke, azon gondolkodtam vajon a vizes társaik hogy működnek, kis felület ami gyorsan melegíti az áramló vizet amit a be és kimenő oldalon is mérnek?
Már csak azért, mert láttam youtube videót ahol hangolgatta az ember a lézert egy ilyen vizes cucc meg folyamatosan mutatta a változást...
Ha nézel ezzel kapcsolatban videókat, körkörösen mozgatja is a "lőlapot" a nyaláb előtt. Inkább mint írtam is, csak "cicoma" a célkereszt.:)
Az időzítő, jó gondolat... Meg fog épülni, egy marokba illő ravasszal együtt. Így, macerás kézzel lövöldözni. Sokszor messze van a frontlapi tesztgomb.:(
Semmi különös. Te megkérdezted PSoft miért nem mutatta be ezt a segédanyagos gravírozási technikát. Én azt mondtam, pont ő az aki a legtöbbet foglalkozott vele itt és többször bemutatta már. Ahogy most is előszedte a már bemutatott képeket is. Csak, esetleg te nem figyeltél rá eddig. Szerintem azért kérdezett rá tőled, hátha valami másra is rátaláltál. Ettől fejlődhet a közös tudás. Ennyi. Nem szeretném ezt tovább taglalni. Akkor sem, ha esetleg nem értenéd, így sem.
Értem én, hogy "lőlap", de látod hogy a közepébe találtál-e?
Egyébként a CO2 lézer egyformán nyelődik el a fekete és a natúr alu felületen is? Aggódom, nehogy a hitelesítést befolyásolja majd, ha nem ugyanoda teszed az érzékelőt és hol több, hol kevesebb fekete felületet ér a 6mm-es sugárnyaláb... (na ezt azért nem gondoltam ám túl komolyan )
Már csak egy elektronikus időzítő kellene, hogy mindig ugyanannyi melegítési idő után kapcsolja le a lézert.
Volt már ilyen "ihletem".:) Valóban nem nagy kihívás, még a "német ABC" nélkül sem. De, mindig csak...maradt. Pillanatnyilag inkább, a vákuumos fémgőzölés gondolata foglalkoztat. Olyat még, nem csináltam. Ideje lenne kipróbálni.:)
1,6mm-es víztiszta plexiből, vágtam rá egy új ablakot is. (ha már egyszer szét kellett szednem):) A szétszedés célja, a számlap forgathatóvá/elfordíthatóvá tétele. Viszonylag egyszerűen sikerült megoldani, hogy a számlap, a külső alu gyűrű körbeforgatásával elforgatható legyen.
Azt hiszem kész a mérőkém, mostmár csak a mérés/összehasonlítás metodikáját kell kidolgoznom.:)
Ezt 1000x tartósabbra is meg lehet csinálni akár egy kis kékkel is ! Ragasztok rá egy kis ragszalagot kivágom kékkel, leszedem amit kell majd megfújom homokkal kb 10 másodpercig. Az utána csak a kis sarokcsiszoló meg a lamellás tárcsa szedi le
A hasáb mérete 30x18x8mm lett.:) Oldalról, két M3-as menet a hasábban, a két hernyó rögzít a hőmérő szárán. Nem is kellett volna, mert a hőmérő szára szorosan ül a hasábban. Inkább csak a hőtágulás miatt tettem a két hernyót.
Jelentősége nincs, de kicsit "kicicomáztam" a fekete eloxált alu hasáb felületét.:) A hőmérő szárra húzás előtt, kis pasztát is adtam neki.
Én is gravíroztam a Moelleres kis táblácskákra. Igaz, még a kék 2W-ossal. A CO-val, még nem volt szerencsém hozzájuk. Valahol van pár db. egy zacsiban maradék a Moelleres táblákból, meg fogom próbálni a CO-val is, de szerintem menni fog gond nélkül.
Örülnék ha ilyen lenne. A Möller 216480 címkét használom. Apró tűpontok vannak benne ott is ahol nincs felirat a lézerezés után. A szövegvonaltól kb 1-1.5mm-re. Olyan, mintha pillanatra begyújtana a lézer. Képet most nem tudok csatolni, de ha nem felejtem el valamelyik nap bedobom ide.
Valaki tudna ajánlani olyan progit, amivel ttf betűkből álló szövegeket lehet gravírozni? Értem ez alatt, hogy nem csak kontúrt gravíroz és a proginak G kódot kellene létrehozni. Ezüstös műanyag cimkékbe kellene belegravíroznom, nyomógombok és más szövegek feliratát, de jól olvashatóan. A k40-laser raszteres megoldása jó lenne ha, szép lenne, de baromi randa tud lenni és jelenleg Linuxcnc-re van átalakítva a gép. Sok progit próbáltam már, de mind macerás (számomra).
SOS...
PSoft | 18673
2017-07-02 15:34:25
[11702]
Sok mindent "mutattam", még a kék lézeres korszakban. Itt is,és az ezt készítettem-ben is. (igaza van az 'öregnek):) Nem akartam megint idepakolni, de...legyen. Ezek mindegyike a Berneres cink-alu spray-el készült, csempére/járólapra.
Az közelmúlt években többször ki volt ez, itt tárgyalva. PSoft többször publikálta képekkel, magyarázatokkal. És mások is. Csak, vissza kellene olvasni. Ha jól emlékszem, az "Ezt készítettem" -ben is volt téma. Persze, a tájékozatlanság nem bűn. A rágalom már kérdőjeles.
Nos sajnos ez igaz. Én a régieket zaklattam pár jelentéktelen kérdéssel, de válasz sehol. Viszont, ha valami újdonság látott napvilágot nálam és szégyeljem el magam, mert nem válaszoltam rögtön a kérdésükre, akkor számon kérő levelekkel kellett szembesülnöm. Mintha a zsebükből vennék ki pénzt azzal, hogy itthon szenvedek a lézeremmel.
Nos, eldöntöttem, saját fejem után a hőmérő végére húzandó hasáb anyagát,és méreteit. Egy 21x21x14mm-es feketére eloxált, alu hasáb lesz a hőmérő kb. 80mm hosszú "nyúlványa" végén.
A videót tanulmányozva, kicsit okosabb is lettem. Pld. ennél a hőmérőnél egyszerűen meg tudom oldani a körskála forgathatóságát is. Átskálázni, valószínű nem fogom, majd én tudom hol-mennyi. (más, úgyse fogja használni)
A cink/cink-alu spray-t ismerem, használtam is a "kék korszakban". Mutattam is pár dolgot 'anno, amelyek azzal készültek pld. csempére, mázas kerámiára. A CO2 lézernél is jól használható segédanyag az említett spray. Co-nál, pld. inox/saválló jelölésre egész jól használható.
A 445nm-es diódánál használtunk ilyen spray-t, amikor üvegre vagy kerámiára dolgoztunk. LINK
Nálunk 1300Ft a 400ml.
Egyszer elég lefújni, majd száradás után, lehet rá dolgozni. Viszont itt a fókusz távolságot kevesebbre vettem és így lett jó. A segédlevegő is ment. Ami még fontos, hogy alkohollal alaposan meg kell takarítani a fém felületet.
Szuper Köszönöm , tehát nem hüleség én épp azt akarom megúszni hogy a nagyfesz vezeték a csőhöz minél rövidebb legyen hacsak nem tudok szerezni valahonnan szupi jól szigetelt vezetéket hozzá, de akkor ez így megoldható ez a lényeg igen a hűtéshez energialáncban megy a cső de az nem gáz
Hídra telepített csővel, már építettem gépet. Kb. hasonló, vagy egy kicsit nagyobb hasznos munkatérrel. De tudomásom szerint, más lézeres kollégák is elkövették ezt már. Sokat egyszerűsödik pld. a sugárút beállítás.(mint ahogy írod is) Talán, az a legnagyobb macera, egy "klasszikusan" épített, nagy munkaterű gépnél.
Hátránya(vagy inkább macera)viszont, hogy a cső hűtését is energialáncban kell vezetned. Én a tápot, sem tettem fel a hídra, nem nagy kihívás az anódkábel hosszabbítása,és energialáncba vezetése.
Elég rég vagy fórumtag. Információt itt kérdéssel nem kapsz.
Azt így kell szerezni:
CO lézer működési hőmérséklete 68,7 fok, tükrön mérve 79,3, a víz keringetési sebessége 8,4537 liter per 13,7 perc, nanométerenként szükséges 3 köbcentiméter 6%-os hűlési együtthatóval fajlagosan 28 méterre a helyiség falától és a legközelebbi közért árnyékától, 158 centiméterre a plafontól...
Ne aggódj, egyből beindul a kioktatók serege, csak ki kell szűrni a jó választ a sok okoskodásból.
3. Mi hobbisták tartsunk össze ez egy jó csapat még ha vannak is összezörrenések ahogy látom , de azért jó csapatnak mondható és örülök hogy régóta van ez a fórum és most nekem is lenne kérdésem megin Az egyik K40 est azért vettem hogy építsek belőle egy nagyobbat , mármint a munkatér lesz nagyobb Viszont én úgy tervezem hogy az X tengely fogja cipelni a csövet és a lézertápot is szerintetek ez gáz vagy nem ? azért cipelné mert így nem sokkal kell nagyobb távot megtennie a lézernek sem a munkatér Y700mm X 1000mm
1.Van aki tudja, csak hallgat...ül az információn. 2.Van aki nem tudja, ezért hallgat. 3.Van(vannak) akik innen-onnan összeszedet információk/olvasmányok, esetleg tapasztalatok alapján...próbálnak segíteni.
én Szerintem tartsd 20-25 fok között az az ideális és szinte mindenhol ezt írják hogy a cső úgy a (Performance) hogy meddig melegedhet kikapcsolt nem használati állapotban azt nem tudom nem is írják , de működés közben szerintem akkor sem igazán jó 25 fölé menni
akkor most még egyszer megkérdezem, meddig melegedhet a hűtővíz a co lézernél pl.30fokos műhelyben? nagyon fontos!! nem azt kérdeztem meddig kel visszahűteni, a kérdés az hogy meddig melegedhet ideálisan káros mellékhatások nélkül? hát ha van valaki aki tudja köszönöm
PSoft | 18673
2017-07-01 15:38:38
[11678]
Ugyanez a talkumos(hintőporos)massza, egy Rostfrey konyhakés pengéjére égetve. Itt sem lett homogén, fekete a felület, de a tartósság...ugyanaz, mint amit az acélnál írtam. Az utolsó képen, a penge gyári jelölése. (nyilván, nem ilyen pepecseléssel készült):)
Alkohollal keverve, kenhető, méz sűrűségű massza... (hirtelen, ez volt kéznél):) Egy darab, csiszolópapírral "fényesített" acéllemez.(trafólemez darab) Power az 50W-os csőnél, 70-75% körül. Sebesség 100mm/s. Nem lett homogén fekete a felület, de tartós, nem lekaparható a jelölés.