Majdnem elfelejtettem: BOLDOG KARÁCSONYT mindenkinek!
lessthanmore | 218
2017-12-25 00:42:51
[346]
Ja neem, nem akarom részletekben csak ameddig nem szintezem be az egészet, addig csak ami külön darabot rárakok az asztalra, azt be tudom szintezni az adott munkához. Így csak néhány apró lyukat hagy maga után a csavarok helyén, de maga a "fő" asztal aránylag érintetlen marad.
Ezt a 20mm-es 2 élű szintező marót milyen sebességekkel érdemes amúgy fába tolni? Én 500mm/perc előtolással 12000-es fordulattal tervezem használni (keményebb fákhoz).
@Bodnár Miklós: ügyes, bár az én gépemre elég bajos lenne egy hasonló szerkezetet tenni, egyszerűbb megoldásnak tűnik az előre letapogatás
Nos nem kimondottan áramkörök gravírozására használom az alábbi hobby szerkezetet sőt áramköröket nem is készítek , mert ahhoz is láma vagyok.egyszerű hobby szerkezet egy ER 11-es szárral ,egy mm menetes toldattal és a kúp ami távtartó egy dezodor golyóból. A meghajtás "O" gyürü BL motor hajtással , szabályzóval és egy szervó teszterrel. Ez nekem 12v ról működik .
Moszt viccelsz? nekem a 430x620 terület sikmarása kb 25-30 pers Aspire- val generálva. persze csinálhatod részletekben is, majd észrevszed olyan lessz az asztalod, mint egy "karbantartott" elsőrendű út ( A szürke ötven árnyalata)
Persze, érdekel mivel azt sem tudom milyen az bár nem hiszem hogy be fogok szerezni, hacsak nem a nyákokon túl is van elég sok értelme, mert amúgy valószínűleg ritkán fogok áramköröket gyártani.
Elnézést a belevauzásér , esetleg egy mechanikus felületkövető nem lehet -e célravezető. A marótű hegyének nem feltétlenül kell 0.2mm lennie , az lehet 0.4-0.5 mm széles . A vonalvastagságot nagyon jól be lehet állítani a felületkövetőn. A profi felületkövetők egy kicsit drágák , de hobby szinten is kivitelezhetők. Ha érdekel rakok fel képet az enyémről.
dezsoe | 2934
2017-12-22 19:42:39
[340]
Fordulatszám az nálam egyszerű: a szokásos 48V-os 300W-os motorom van. Teljes fordulattal csinálom a panelt.
Akkó' há' nem is olyan buta ez jól van, majd megcsinálom, és hurrá, lesz szabad input!
@ebalint: ja, nekem is eszembe jutott ez, de tudom hogy meg kéne csinálnom az egészet, így próbálok arra sort keríteni, aztán közben a nyák marásnál meg elfelejtettem hogy elég lenne csak az alatta lévő fát megmarni (mert pont nem is direktben az asztalon volt, hanem egy darab fán) Mindig ez a kapkodás...
Mellesleg ti milyen sebességekkel szoktatok nyákot marni?
Azt tudom, hogy home-oláskor nem a limitet figyeli, a kérdésem az volt, hogy mi alapján tudja a Mach hogy épp melyik tengelyt kell nullázni home-oláskor, és erre írtam hogy gondolom a motor mozgásából. Ha így ez helyes, akkor értem.
Nincs bármelyik input: mind ugyanaz. Home-oláskor a limitet nem figyeli, mert ugyanaz, mint a home, ezért tudja, hogy ezt home-nak kell vennie. Tehát nem a limit miatt nulláz, hanem a home miatt, függetlenül attól, hogy ez most ugyanaz a bemenet.
De így hogyan működik a homing? Honnan tudja épp melyik tengely kapcsolójához ért? Vagy a Mach ekkor csak azt nézi, hogy melyik tengely megy épp, és ha bármelyik inputon limitet érzékel, akkor az aktuális tengelyt nullázza? A motor beállítás alapján meg a ++ és -- véget is ki tudja következtetni?
A Settings ablakban az Override limits kapcsolóval tudod ideiglenesen kikapcsolni a limit érzékelést, így vissza tudsz menni a normál területre. Az összes kapcsolót leginkább úgy tudod egybe kötni, hogy a kapcsolókat a normál helyzetben zárt (NC) érintkezőiknél fogva sorbakötöd, majd az egyik végét 0V-ra, a másikat az egyik bemenetre kötöd. Ezt, ami a bemeneten van, felhúzod 5V-ra pl. egy 1k-s ellenállással. Ha bármelyik kapcsoló megszakít, vagy elszakad a vezeték, akkor azonnal aktív lesz a bemenet, megáll a gép. Ennyi.
'Épül a gépem ::: lessthanmore' téma, 238. hozzászólás itt egész jól látszik az asztal, ami még mindig nincs kész, nincs lerögzítve a vázhoz csak oda van téve a rétegelt lemez és még síkba sincs marva... Vettem egy 20 vagy 22mm széles ilyesmi marót, de nem tudom mennyire alkalmas ez arra, hogy az egész asztalt szintezzem vele. Youtube-on a videókban egész másféle maróval szokták az ilyet csinálni, de nem tudom hol lehetne olyat szerezni.
@dezsoe: láttam korábban a neten olyan megoldást, hogy a limitek össze vannak egymásba rakva, de nem teljesen értettem hogy a program így honnan tudja hogy melyik-melyik. Szóval igen, perpill külön-külön vannak bekötve
Különben a limittel amikor először bekötöttem olyan tapasztalatom volt, hogy ha be volt pipálva a táblázatban, akkor ha belementem, ki már nem tudtam jönni mondván a Mach hogy elértem a limitet (de semelyik irányba nem mozdult) ezért ki is kapcsoltam, és csak home + soft limit van beállítva. Ezt hogyan lehet orvosolni?
Az X végállást emlegeted. Netán külön viszed be a végállásokat? Az összes home és limit mehet egy lábon, felesleges többet elhasználni. Az emlegetett nyugdíjas gépemet UC100-zal hajtom, aminek 5 bemenete van, mint nálad a printer portnak. E-stop, összes végállás és home, probe, MPG-A, MPG-B. Pont elég. Ha nincs kézikereked, akkor még marad is kettő szabadon.
Gondolkodtam rajta hogy valahogy meg kéne oldani a letapogatót. Ugyan input hiányában szenvedek, de arra gondoltam, hogy lekötöm mondjuk az X tengely végállását mert szinte sosem használom, és ahelyett majd mehet a probe. Úgy akkor már lehet használni Autoleveller-t meg láttam neten egy menő programot ami ugyanezen az elven működik, csak az arra van kitalálva, hogy bármilyen felületre tudsz marni (nyilván felülről) mert előre betapogatja Mach-ban a felületet, aztán mehet marás. Most nem ugrik be a neve, de hasznos dolog Ja és a lyukak azért egyformák mert így kívánta meg, lemértem előre a pin-eket, és úgy választottam lyukméretet. Egyedül a jobb alsó 3-as maradt csak el (poti) de szerencsére sikerült beletuszkolnom
@rokonok: elég jól néz ki, olyan mintha rajzolná a NYÁK-ot
Amíg Mach3-at használtam, addig ezzel az Autoleveller programmal csináltam panelt. Nagyon sokat számít, érdemes megbarátkozni vele. Egy baja van csak, hogy nem menti el a méréseket, hanem mérés után rögtön dolgozik is, ezért ha valami miatt le kell állni, akkor nem könnyű folytatni.
Tervezéshez az Eagle-t használom, van hozzá egy pcb-gcode nevű cucc, ami nagyon jól teszi a dolgát: a panelből g-kódot generál. Ha az alkatrészek és a fúrók jól vannak a programban megadva, akkor a drill file-ban megfelelő szerszámcserét kér és nem lesz minden luk egyforma. Láttam már pár panelmarós videót, ahol olyan gyönyörűen megcsinálta az áramkört, hogy a nyálam csurgott, aztán fogott egy jó vastag fúrót és a 0,4-es luktól az 1,1-esig végigtolta. Az ellenállásnak a teste is majdnem átesik rajta, a TO-92-es 7805-öt meg bele kell kalapálni. Gondolom, nálad csak azért egyformák a lukak, mert még csak kísérleti marás volt...
Nem tudom, 0.1mm-re volt állítva a mélység, a kép szerinti bal felső sarkában újra is kellett járatnom mert ott - gondolom a sík hiánya miatt - csak belekarcolt a rézbe, tehát annyira nem lehet nagyon mély. Itt egy kép a tervről amiből a pályát generáltam, így jobban látszik a hiba, nem a vonal mentén kellett volna marni, hanem mellette.
A te képeiden úgy néz ki a NYÁK mintha lapos végű maróval martad volna. Az volt, vagy V alakú?
Na a második iteráció már jóval simább lett, viszont ezt teljesen máshogyan generáltam. Rájöttem, hogy az előzőben azért volt "rossz" az útvonal, mert azt nem gravír módban csináltam, hanem "carve" azaz faragás módban ami arra van kitalálva hogy a hegyes maróval változó vastagságot tudjon vágni. Szóval a gravír módban már helyes a pálya, nem is szaggatott be Kicsit mondjuk nagyobbat rá kellett volna hagynom a szélénél mert így igen vékonyak lettek az összeköttetések, de így is vezeti az áramot majd legközelebb. Persze elfelejtettem tesztelni az előreolvasásos beállítást a másik fajta pályánál...
lessthanmore | 218
2017-12-21 10:36:29
[316]
Na majd még tesztelgetem. Az biztos, hogy amikor a sok egymás utáni egy tengelyes G01-eket leredukáltam a kezdő és végső értékre, akkor szépen végigszaladt a vonalon, nem torpant meg, de előbb az előreolvasást nézem majd meg, aztán ha az is béna, akkor még nem tudom. Eredeti licenszt nem terveztem addig megvásárolni, amíg nem vállalok pénzes munkát.
Na majd megnézem ha ismét a gép elé kerülök, mert amúgy eléggé zavart eddig is hogy időnként dadog a gép az egyeneseknél ahelyett hogy szépen végigszaladna.
Igen, Mach3-mal. Mire gondolsz pontosan, hogyan kell driver tesztet csinálni?
A belemarások biztos hogy a szakaszos megtorpanástól vannak, mert az Estlcam kicsit "esetlen", ha el kell menni X1.000-ból X2.000-ba, akkor azt ő szépen 8 lépésben teszi meg, az összes G01-ben csak egy-egy X értéket megadva, nem tudom miért nem veszi ezt észre a program. Volt hogy kézzel korrigáltam, de hosszabb kódnál elég macerás.
Majd próbálom kevésbé mélyen is, 0.01mm-es a 30°-os maró vége, szóval menni fog ez normálisabban is Ugyanezt a panelt - vagyis a javított változatát - ki kell marnom majd mégegyszer, annál majd picit feljebb állítom a Z-t.
Elsőnek nem rossz, gratula! Borzasztóan mélyen marod a vezetősávoknál, sokkal kevesebb is bőven elég lenne. Én 0.08 mélyen marom, de még ennél is kevesebb kéne, csak nagyon pontatlan a gépem. (Épp most rángattam vissza nyugdíjból, mert kellett két panel.)
Első nyák a CNC-n, látszik hogy nem tökéletes a program amivel vágtam, de összességében meg vagyok vele elégedve. Estlcam-mel generáltam, és valamiért az az egyenes vonalakat is fel szokta osztani szakaszokra.
A tervet Inkscape-ben rajzoltam meg, mert az Eagle-höz nem nem találtam az adott komponenseket, így egyszerűen lemértem, majd megrajzoltam őket.
Első törésemet is sikerült megtapasztalnom, sajnos nem gondolkodtam előre és a 0,8mm-es marót szépen ráengedtem 1200mm/min előtolással - ahogy azt a 3-6mm-es maróknál csináltam eddig. Az első oválist még kimarta, a másodikba beletört (így kicsit túlméretezve, 0,9-es maróval fejeztem be).
lessthanmore | 218
2017-12-14 10:41:55
[305]
Persze mióta működik a gép, semmit nem csináltam rajta, csak használtam... De muszáj lesz rászánnom magam, mert így sosem fejezem be, de hát olyan jó használni
Itt a legutóbbi kreálmányom, amire büszke vagyok, mert saját ötlet maga a rajz is - még korábban kézzel rajzoltam, majd befotóztam, vektorizáltam - és a festés is. Úgy értem a festésre a saját ötletet, hogy én még nem láttam ilyen két színű faragást, általában csak a mélyebb réteget szokták befesteni. Eredetileg fehér lapra rajzoltam fekete filccel, de miután digitalizáltam, invertáltam a színeket, mert ezt tettem a telefonom háttérképévé - még júniusban, azóta is ez az - a fekete alapon fehér vonalak jól mutatnak az OLED kijelzőn. Most pedig amikor eldöntöttem, hogy kimarom, azt akartam, hogy úgy nézzen ki, mint a telefonomon, csak hát ugye élőben
Telefon mellett:
A tárgy 20x9 cm, maga a rajz az A4-es lapon kb ugyanekkora volt - ami már nincs meg, csak a fotó róla.
lessthanmore | 218
2017-12-11 18:16:23
[304]
Na közben megjöttek a LED-csövek és hát kicsit újragondoltam a dolgot. Felesleges 24 fénycső egy ilyen lámpába, nem kell annyi fény, úgyhogy inkább megfelezem a számukat, és csinálok belőle kettőt
Valahogy így:
lessthanmore | 218
2017-12-10 11:48:53
[303]
Köszi majd szerzek 1 élű marót is meg majd még játszok vele sokat. Azt mondjuk észrevettem hogy eléggé benne maradt a forgács, próbáltam porszívóval elszívni, de nem sikerült mindet.
@lovas gyula majd próbálok más fákat is, ezt csak azért tettem be alá, mert hirtelen ezt találtam. A marókat meg majd igyekszem elkülönítve használni.
Alakul ez,gratulálok! A fenyő egy különleges állatfajta... Játszani kell az előtolással és a fordulattal. A 10000 nem is sok neki,de gyorsabban kell mozgatni a marót. Csak a 4 élűből meg akkor nem tud hova kijönni a forgács és akkor azért ég. Próbálj meg 1 élű marót venni és csak a tűéles a jó ide.
Köszi, majd ha nem válik be a zuhanyfüggöny, akkor lehet utánanézek valami ilyesmi normálisabb cuccnak
NA DE! Nagy hírek, túl vagyok az ELSŐ vágáson és ez számomra igazán örömteli hír. Tudom itt legtöbben ezen réges-rég túl vannak, de nekem még új az érzés Nem lett túl sikeres, először egy 4 élű 6mm-es maróval 10000-es fordulattal toltam neki 5mm mély vágásokkal talán 400mm/min előtolással (ebben nem vagyok már biztos) és hát füstölt a fenyő Ez a középső kör. Utána 2 élű maróval csináltam a két szélsőt, ott már nem volt füst, meg azt hiszem növeltem az előtolást, a maró fordulatát meg lejjebb vettem 9000-re (lehet nem kellett volna), de valszeg picit sok volt neki az 5mm-es vágásmélység. Egyelőre csak ennyit kísérleteztem. Nyilván nem fogom leírni az összes próbálkozásomat, de mivel ez volt a legelső, így gondoltam miért ne Ja a kivágott körök mélysége 15mm (tehát 3x5mm-t vágtam) és a megmaradt bütykök átmérője 20mm. Ezt a programot használtam a G-kód generálásához.
Előzmény: Szalai György, 2017-12-09 16:06:24 [299]
@frob nem szándékozom cserélni őket, mert ezek alapból sokáig tudnak világítani, de ha kell is, szimplán kikötöm, és rakok bele újat.
@bankimajki azért nem akarom dimmelni, mert akkor villog - meg a LED fénycsövek alapból nem dimmelhetők, mivel a táp beléjük van szerelve, csak 230V kell nekik. Ez a lámpa videózáshoz készül, ezért nem akarom, hogy villogjon.
@ebalint elvileg nem nagyot, de majd kiderül mekkora a fénye, kíváncsi vagyok hogy sül el. Amit kicsit sajnálok, hogy ahol vettem, csak hideg meg meleg fénycső volt, így a hideget vettem, pedig inkább a természetes fehéret szerettem volna. Mindegy.
A vezérlés arduino-val, egy potival és 12 relével megy majd. Felosztom 12 (vagy inkább 13 felé, hogy ki is lehessen kapcsolni) a potit, és ahogy csavarom feljebb, úgy kapcsol be mindig fokozatosan 2-2 lámpa. Direkt normál relét használok, hogy kattanjon, így legalább az is visszajelez picit amikor valami változik.
Ja, a külső diffúzor egy zuhanyfüggöny lesz még sosem próbáltam ilyenre használni, ezért is vagyok kíváncsi hogy milyen lesz, mennyire homogén, mennyire világos stb. A vázat még nem döntöttem el hogy miből legyen, de mivel jó lenne ha hordozható lenne (meg eleve valami állványon lesz függőlegesen) így minél könnyebb annál jobb. Lehetőleg a felénél félbe szeretném vágni és zsanérral félbe hajthatóvá tenni, hogy akár kocsiba is be lehessen tenni ha valamikor el akarom vinni valahova.