No akkor bonyolítsuk... Melegítsünk a lézerrel egy Pielter elemet. Aztán a Pielter áramát úgy szabályozzuk, hogy mindig mondjuk 50 fokos legyen a meleg oldal. A Pielter "hűtő" árama arányos lesz a lézerrel bevitt teljesítménnyel. Persze a környezeti hőmérsékletet is mérjük és felhasználjuk korrekciózásra.
Milyen jó sok pénzért el lehetne adni egy túlbonyolított, de megmagyarázott szerkezetet.
De akkor minek ez böszme műszer, elég lenne egy kis alu kockába bedugni a -ma már minden valamire való multiméterhez járó- K típusú hőelemet és ott a Celsius fok pontos leolvashatóság. Ja, hogy Te "nullázgatni" akarod mérés közben az elfordítós skálával?
ha van egy első rész amiben benne az egyik hőmérce, és van egy másik ami rendesen be van bordázva, és abban is benne a hőmérce, akkor a levegő hűti a hátsórészt, tehát lesz különbség a két oldal között így mérhetővé válik a dolog, csak hát lassabb lesz, meg ha már felizzik nem fog jól mérni
Lehet, hogy pontosabb, gyorsabb ez a fajta vízhőn alapuló teljesítménymérés, de nekem macerásnak tűnik a másikhoz képest. (sokkal több kacat kell hozzá)
hát nem a víznek kell elnyelnie, hanem egy alutömbnek, amibe be megy a víz meg kijön belőle, lehetőleg valami csekély tömeggel, amit előre le is mér az ember hogy tisztában legyen mit hűt, és utána meg felölt vízzel, hogy mennyivel, vagy nem tudom most csak töprengem
de egyébként igen, kéthőmérce ki és belépő oldalon, bármilyen ptc vagy ntc megteszi, csak az áramlás sebességét kell jól megválasztani, hogy ne kelljen túl pontos hőmérce...
Én ugyan a videót sem láttam de tök jó ötlet. Állandó tömegárammal vizet áramoltatni és mérni a be és kilépő víz hőmérsékletét gyors reagálású érzékelőkkel. A két mérési pont hőmérsékletkülönbsége arányos a lézerteljesítménnyel.
Ha minden paraméter jól van megválasztva akkor tényleg gyors lehet a mérés.
Kb. 4-5évet szolgáltak ezek a tükrök egy 60W-os CO2 lézeren. Fémgőzölt üveghasábok, igen keményen ragasztva az eloxált alu tartóra. Roncsolás/törés nélkül, nem is távolíthatóak el a tartólapokról. Múlt héten lettek "nyugdíjazva"(már rájuk fért) új, molibdén tükrök kerültek a helyükre. Az üveghasábok vastagsága tolómérővel mérve 6,34mm.
Gondoltam, kíváncsiságból teszek egy kísérletet a "felújításukra". (ha már Robinak köszönhetően, van fasza polírpasztám)
Pár kép a tükörről...
1.kép- Maga a tükörtartó, a ragasztott fémgőzölt üvegtükörrel. A tartó, finom kis szerkezet, pontosan, precízen állítható.
2.kép- A tükör felületén, igencsak látszanak a közel öt év munka,és a sokszori "gondos" tisztogatás nyomai.
3.kép- Polírozási kísérlet, a "legfinomabb" szemcséjű, kék színű pasztával.
4.kép- A polírozás eredménye... Pár tolás után, intenzíven kopik a még meglévő(gondolom csak pár mikronos)fémgőzölt aranyréteg. olyannyira, hogy a tükör jobb oldalán, már...egyáltalán nincs is!:)
5.kép- Kíváncsiságból, kb. 8-10W-al "meglőttem" a tükör üvegfelületét, ahol már egyáltalán nincs rajta az aranyréteg. A két lövés nyoma,(a két kráter)jól látható a kép jobb oldalán.
Összefoglalva...
Lejárt az idejük ezeknek a tükröknek, nem érdemes, de nem is lehet ezzel a módszerrel felújítani őket. (tapasztalatszerzésre viszont, jók voltak):)
PSoft | 18696
2017-07-02 20:09:27
[11725]
Nem tudom, a vizes hogy működik... (habár, még ezt sem teljesen):) Youtube videókat én is láttam róla, de úgy néz ki...nem figyeltem eléggé.:)
A cső hűtése inkább attól függ, amit már többen is írtunk, hogy milyen a levegő páratartalma, mert hogy akkor áthúz a nagyfesz.
Ezek a csövek mind olyan üvegből készültek amelyek nem 50°C hőmérséklet különbség elviselésére képesek, hanem jóval többre, ha csak a sima befőttes üvegbe beleengeded a forró vizet esélyes hogy kibírja, egy jénaiban meg levest főzöl...
Szóval a cső víz hőmérséklete ideális esetben a 20-25 °C , de ha tudsz akkor mérj harmatpontot , ha ez fentebb van mint kellene akkor cső üzemeltetése nem biztonságos. ilyenkor érdemes elindítani valami párakivonó eszközt, ami lehet épp egy légkondi is..
frob | 2339
2017-07-02 20:00:01
[11723]
Nagyon jó kis mérőke, azon gondolkodtam vajon a vizes társaik hogy működnek, kis felület ami gyorsan melegíti az áramló vizet amit a be és kimenő oldalon is mérnek?
Már csak azért, mert láttam youtube videót ahol hangolgatta az ember a lézert egy ilyen vizes cucc meg folyamatosan mutatta a változást...
Ha nézel ezzel kapcsolatban videókat, körkörösen mozgatja is a "lőlapot" a nyaláb előtt. Inkább mint írtam is, csak "cicoma" a célkereszt.:)
Az időzítő, jó gondolat... Meg fog épülni, egy marokba illő ravasszal együtt. Így, macerás kézzel lövöldözni. Sokszor messze van a frontlapi tesztgomb.:(
Semmi különös. Te megkérdezted PSoft miért nem mutatta be ezt a segédanyagos gravírozási technikát. Én azt mondtam, pont ő az aki a legtöbbet foglalkozott vele itt és többször bemutatta már. Ahogy most is előszedte a már bemutatott képeket is. Csak, esetleg te nem figyeltél rá eddig. Szerintem azért kérdezett rá tőled, hátha valami másra is rátaláltál. Ettől fejlődhet a közös tudás. Ennyi. Nem szeretném ezt tovább taglalni. Akkor sem, ha esetleg nem értenéd, így sem.
Értem én, hogy "lőlap", de látod hogy a közepébe találtál-e?
Egyébként a CO2 lézer egyformán nyelődik el a fekete és a natúr alu felületen is? Aggódom, nehogy a hitelesítést befolyásolja majd, ha nem ugyanoda teszed az érzékelőt és hol több, hol kevesebb fekete felületet ér a 6mm-es sugárnyaláb... (na ezt azért nem gondoltam ám túl komolyan )
Már csak egy elektronikus időzítő kellene, hogy mindig ugyanannyi melegítési idő után kapcsolja le a lézert.
Volt már ilyen "ihletem".:) Valóban nem nagy kihívás, még a "német ABC" nélkül sem. De, mindig csak...maradt. Pillanatnyilag inkább, a vákuumos fémgőzölés gondolata foglalkoztat. Olyat még, nem csináltam. Ideje lenne kipróbálni.:)
1,6mm-es víztiszta plexiből, vágtam rá egy új ablakot is. (ha már egyszer szét kellett szednem):) A szétszedés célja, a számlap forgathatóvá/elfordíthatóvá tétele. Viszonylag egyszerűen sikerült megoldani, hogy a számlap, a külső alu gyűrű körbeforgatásával elforgatható legyen.
Azt hiszem kész a mérőkém, mostmár csak a mérés/összehasonlítás metodikáját kell kidolgoznom.:)
Ezt 1000x tartósabbra is meg lehet csinálni akár egy kis kékkel is ! Ragasztok rá egy kis ragszalagot kivágom kékkel, leszedem amit kell majd megfújom homokkal kb 10 másodpercig. Az utána csak a kis sarokcsiszoló meg a lamellás tárcsa szedi le
A hasáb mérete 30x18x8mm lett.:) Oldalról, két M3-as menet a hasábban, a két hernyó rögzít a hőmérő szárán. Nem is kellett volna, mert a hőmérő szára szorosan ül a hasábban. Inkább csak a hőtágulás miatt tettem a két hernyót.
Jelentősége nincs, de kicsit "kicicomáztam" a fekete eloxált alu hasáb felületét.:) A hőmérő szárra húzás előtt, kis pasztát is adtam neki.
Én is gravíroztam a Moelleres kis táblácskákra. Igaz, még a kék 2W-ossal. A CO-val, még nem volt szerencsém hozzájuk. Valahol van pár db. egy zacsiban maradék a Moelleres táblákból, meg fogom próbálni a CO-val is, de szerintem menni fog gond nélkül.
Örülnék ha ilyen lenne. A Möller 216480 címkét használom. Apró tűpontok vannak benne ott is ahol nincs felirat a lézerezés után. A szövegvonaltól kb 1-1.5mm-re. Olyan, mintha pillanatra begyújtana a lézer. Képet most nem tudok csatolni, de ha nem felejtem el valamelyik nap bedobom ide.
Valaki tudna ajánlani olyan progit, amivel ttf betűkből álló szövegeket lehet gravírozni? Értem ez alatt, hogy nem csak kontúrt gravíroz és a proginak G kódot kellene létrehozni. Ezüstös műanyag cimkékbe kellene belegravíroznom, nyomógombok és más szövegek feliratát, de jól olvashatóan. A k40-laser raszteres megoldása jó lenne ha, szép lenne, de baromi randa tud lenni és jelenleg Linuxcnc-re van átalakítva a gép. Sok progit próbáltam már, de mind macerás (számomra).
SOS...
PSoft | 18696
2017-07-02 15:34:25
[11702]
Sok mindent "mutattam", még a kék lézeres korszakban. Itt is,és az ezt készítettem-ben is. (igaza van az 'öregnek):) Nem akartam megint idepakolni, de...legyen. Ezek mindegyike a Berneres cink-alu spray-el készült, csempére/járólapra.
Az közelmúlt években többször ki volt ez, itt tárgyalva. PSoft többször publikálta képekkel, magyarázatokkal. És mások is. Csak, vissza kellene olvasni. Ha jól emlékszem, az "Ezt készítettem" -ben is volt téma. Persze, a tájékozatlanság nem bűn. A rágalom már kérdőjeles.
Nos sajnos ez igaz. Én a régieket zaklattam pár jelentéktelen kérdéssel, de válasz sehol. Viszont, ha valami újdonság látott napvilágot nálam és szégyeljem el magam, mert nem válaszoltam rögtön a kérdésükre, akkor számon kérő levelekkel kellett szembesülnöm. Mintha a zsebükből vennék ki pénzt azzal, hogy itthon szenvedek a lézeremmel.
Nos, eldöntöttem, saját fejem után a hőmérő végére húzandó hasáb anyagát,és méreteit. Egy 21x21x14mm-es feketére eloxált, alu hasáb lesz a hőmérő kb. 80mm hosszú "nyúlványa" végén.
A videót tanulmányozva, kicsit okosabb is lettem. Pld. ennél a hőmérőnél egyszerűen meg tudom oldani a körskála forgathatóságát is. Átskálázni, valószínű nem fogom, majd én tudom hol-mennyi. (más, úgyse fogja használni)
A cink/cink-alu spray-t ismerem, használtam is a "kék korszakban". Mutattam is pár dolgot 'anno, amelyek azzal készültek pld. csempére, mázas kerámiára. A CO2 lézernél is jól használható segédanyag az említett spray. Co-nál, pld. inox/saválló jelölésre egész jól használható.
A 445nm-es diódánál használtunk ilyen spray-t, amikor üvegre vagy kerámiára dolgoztunk. LINK
Nálunk 1300Ft a 400ml.
Egyszer elég lefújni, majd száradás után, lehet rá dolgozni. Viszont itt a fókusz távolságot kevesebbre vettem és így lett jó. A segédlevegő is ment. Ami még fontos, hogy alkohollal alaposan meg kell takarítani a fém felületet.