Ezt én is olvastam, de csapágy hőmérsékletét nem nagyon lehet megállapítani, illetve eszembe se jutott a befogó környékére nyúlkálni. Itt a teljes külső burkolat melegedett, tehát a tekercselés. Én inkább a tekercselés miatt aggódok, nem a csapágy miatt.
" Mielőtt bármely terhelést adnánk a motorra, futtassuk a motort 8000 rpm fordulattal 10 percig, amíg az el nem éri a 35-40 fok C hőmérsékletet. 2. Üzemi periódus Üzemi periódus 60%-os átlagterhelésel számolva. Az elülső csapágy üzemi hőmérséklete 55-65 C fok" a hasznos tanácsok alatt olvashatod
Előzmény: Szalai György, 2018-04-26 06:01:40 [11429]
Szalai György | 9481
2018-04-26 06:01:40
[11429]
Az nélkül, hogy írtad volna mi is melegszik, gondolom, hogy nem vajból van. Az "elég meleg" az még kézzel megfogható. 80C fok alatt nem baj. Azon már nem tartod rajta a kezed.
Csináltam egy kisebb marást a 90%-ban kész gépemmel. Kb. 6000-es fordulaton ment majd' 1,5 órát és a végén elég meleg volt kívülről, pedig a terhelés minimális volt - 2-es kétélű maróval max 2mm mélyen pozdorjába. Mennyire szabad ennek melegednie mielőtt baja lenne?
greycat | 153
2018-04-23 20:54:30
[11427]
köszönöm! de ebből nem derült ki az amit szeretnék csinálni...
Nekem is van egy pár szatyornyi Rádiótechnika, az lenne egy jó feladat, hogy egy olyan progrmaot írni, hogy a kapcs rajzot megnézve automatában csinálna hozzá egy fasza nyáktervet ki is marná és akezedbe adná a készt ermket, na az automatizálás sintje itt kezdődik. A 21. századba, lehet nem sok idő és itt fogunk tartani, mármint a google meg hasonló (n)agy cégek.
Üdv urak! segítség kellene.. Estlcam-ben! van egy dxf fájl. ezen akarok letörést csinálni két szélen 5mm-es rádiusszal. egy 6mm-es rétegelt lemez lesz az áldozat. ezt hogyan tudom megcsinálni??? itt a fájl: munka.dxf alul és felül... (nem körbe) valaki leírná részletesen mit hogyan??? hálás köszönet!
keri | 14014
2018-04-10 20:49:44
[11423]
Akkor már én is túl öreg vagyok a 40 évemmel? Pont így gondolom. Egy dolog hogy a kezdő elektronikai konstruktőröknek lerajzolják ilyen móricka rajzzal. A Rádió Technikában is volt ilyen a gyerekeknek szóló rovatban, de az csak azért hogy legyen miből megérteni a rendes kapcsolási rajzot.
Bezzeg a mai fiatalok...
Előzmény: ANTAL GÁBOR, 2018-04-10 20:33:20 [11422]
ANTAL GÁBOR | 4616
2018-04-10 20:33:20
[11422]
Tipikus korosztályi ellentét ( én 67 vagyok ) Az áramutas rajzot értem de ezt színes "drótozottat" igencsak utálom . Szerintem nem szégyen egy kicsit elgondolkodni a dolgon és a számunkra legoptimálisabb alternatívát kiválasztani Az Arduinónál használják előszeretettel azzal a kínai dugdosós műanyaglappal ( Kínszenvedés visszafejteni ) ( és ha elrajzolta a drótdzsungelt a posztoló akkor semmi sem működik )
Az Arduinónál a legtöbb esetben le sem rajzolják a kapcsolást Motto: minek az? Dugdosd össze és villog !
Köszönöm, én valami ilyenre gondoltam, igaz máshol leltem rá. De így már minden stimmel. Szóval én döntöm el.
Előzmény: ANTAL GÁBOR, 2018-04-10 19:48:40 [11420]
ANTAL GÁBOR | 4616
2018-04-10 19:48:40
[11420]
A step / dir kimenetet a Pc szolgáltatja ( Mach , Uccnc stb ) . Kijön valahogy ( LPT port Uc100 Uc300 Uc400 ETH ). No ez megy be a leválasztókártyába . . Te döntöd el hogy melyik optót hajtod meg a jellel .. LPT portnál ajánlott , egyebekben én nem szoktam használni mert ha minden korrektül van szerelve akkor nem károsodhat semmi . Nagyon sok ( gyári ) step , szervo driver alapból optóval kezd , tehát csak a névleges áramot kell biztosítani és OK
Attól függ a kártya 25-ös lpt bemeneti pinjei közül melykre konfigurálod.. Mach kézikönyv.. Mach3 A kimeőoldal ezek szerint.. Hasznos funkció hogy 5V-ra fel van huzva..
Ezt az illesztő kártyát vásároltam a minap, de nem vagyok biztos benne, hogy ezen vannak-e step/dir kimenetek, vagy csak jelszint illesztésére alkalmas. Ha csak jelillesztő, akkor szükségem van még egy mozgásvezérlőre is, ha lpt-n használom? Nem találom a bekötési rajzát. Köszönöm.
Pali79 | 701
2018-04-04 21:53:50
[11414]
5 mm-es rétegelt lemezbe kellene 2-es, kétélű maróval hornyot készítenem. Milyen előtolást, fordulatszámot, fogásmélységet javasolnátok? Az előtolás a kín nálam, 400-600 mm/perc értéknél följebb nem nagyon tudom vinni.
DZ-CNC | 186
2018-03-13 12:04:55
[11413]
Köszönöm a válaszaitokat, ez a besüllyesztés jó ötlet. Ha azt mondjátok, hogy elég a 9mm-es szíj, akkor azzal kalkulálok.
A 20,6 széles tárcsa egyik oldalából ki kell könnyíteni 3 mm-t, így a menet fölé kerül egy része. A tengely végébe M4-es menetet fúrni és ráhúzni csavarral a tárcsát, a menetes vállhoz. Egy ilyen kis átmérőjű orsóhoz nem hiszem, hogy 15 mm széles szíj kellene.
A készre munkált véggel árusított SFU1605-öknek a hajtás oldala egy D10*15mm csap szokott lenni. Ez egy kuplungnak elég hosszú. De mi van, ha az ember bordás szíjtárcsát szeretne rátenni? Ha jól saccolok, ehhez minimum egy 30 vagy 32 fogú HTD-3M kellene, de ebből már a 9mm szíjhoz való tárcsának is 20.6mm a hossza. De lehet, hogy ez még kevés is, és inkább a 15mm-es szíj dukálna hozzá? Az meg már 26mm hosszú... Nem fog gondot okozni, hogy a csap nem éri végig a tárcsát? A végmegmunkálást szeretném megúszni ha lehet, mert az többe kerül, mint az egész orsó+anya.
happisusu | 257
2018-03-11 17:44:57
[11409]
Én az 500*500- as gépre értettem az aluprofil vázat, bár soha többet aluvázas gép nekem nem kell! Nem véletlen mutattam meg az Adamat féle oldalt. Jó ötletnek tartom a lépcsős munkafelület kialakítását, így nem kell gólyalábon futó Z hidat építened a magasság miatt. De itt elgondolkodnék a süllyeszthető asztalon. "nem a saját tervemben szereplő ~1300mm lesz a szélesség, hanem csak kb a fele (~700mm)" 600mm keskenyítéssel, nem spórosz olyan sokat a mechanikai alkatrészeken, HA MAEGMARADSZ AZ EREDEti zártszevényes megoldásodnál, de késöbb már hiányolni fogod! Igen sokat kell kutakodni, hogy minél költséghatékonyabban tudja az ember szerezni a hozzávalókat, és még így is lesz, hogy berendelsz, megveszel valamit, két héttel késöbb meg rád köszön olcsóbban.
Igazad van, elvégezhető lenne egy asztalos maróval, és valami sorozat fúró készülékkel (bár ez utóbbiban nem sok ismeretem van) de az asztalos marónál sablonokkal dolgoznak ismereteim szerint. Azon kívül, hogy több irányból(4) is marni kell, én nem nagyon tartom életszerűnek, hogy közel 3 méteres sablonokkal tornáznának. A korábbi írásomban már említettem, hogy ez több részből áll, a legkisebb 300mm, a legnagyobb gyakorlatilag akkora, amekkora gépet tudok építeni. Nekem célravezetőbbnek tűnik eleve CNC-ből kiindulni, és mondjuk egy 700-as asztalon rögtön kettő,(vagy több) egymás mellé tett darabot is lehet készíteni, illetve élre állítva több munkadarabot összefogva, készíteni a még szükséges marásokat. Magát a prototípust is el lehetne készíteni egyszerű asztalos maróval, de legyártani több tucat sablont, ami utána feleslegessé válik?...
Gyakorlatilag az egészet. A C-Bean a nútja segítségével a keret rögzíthető asztalra, vagy bármire, ami tartást ad neki, illetve az Y híd is merevít. Nagyon jó, kipróbált, működő terveket lehet találni, videóval, tervrajzzal, stb. Annyi, hogy mivel ez alu, nem a saját tervemben szereplő ~1300mm lesz a szélesség, hanem csak kb a fele (~700mm) Minimális "Z" magasság, x irányban acélbetétes fogazott szíjhajtás, y,z sfu1605 golyósorsó.
A C-Beam-ből melyik részt gondoltad megépíteni? Ha jó látom, ez egy 80x40-es profil, kb. 2mm-es fallal, szóval kicsit gyengének tűnik egy ekkora géphez.
Amúgy amit gyártani akarsz ahhoz feltétlen szükséges egy CNC-t építened mindjárt az elején amikor még nem is biztos hogy lesz piaca a termékednek? Milyen műveleteket kell csinálnod amit egy olcsón beszerezhető asztali marógép - hosszlyuk fúró párossal nem tudsz elvégezni? (nútolást, furást említettél) Természetesen ha a termékedre van kereslet érdemes lehet egy CNC-re beruházni de így rengeteg buktatója lehet a projektednek.
A 2NM motort azért gondoltam, hogy jó lesz, mivel a hosszabb sikon (X) két darabot KELL tenni, annak pedig már elégnek kellene lennie. Ez a gép, ha valaha elkészül, "célgép" lesz, a saját terveimben már a gyártandó termék méreteinek megfelelően próbálom kialakítani. Az asztal pl. eltolt síkkal tervezem, van egy ~700mm rész, ahol az elemeket fektetve alakítom ki, és van egy ~300mm rész, ami az asztal síkjától lejjebb van (300mm), hogy egyszerre több elemet élére állítva, satuszerűen összefogva lehet a fúrásokat és nútolásokat elkészíteni. A kialakítás hasonlít ahhoz, mint amikor 4. tengelyt, forgatót tesznek a gépre. Ezt csak azért írom, mert 20mm anyagvastagságú fához nem gondolnám, hogy atomerőmű kell, illetve ez inkább majd a marómotor teljesítményénél lesz lényeges. Az elmúlt napokban kapott hozzászólások alapján első körben visszatérek az alu profilból(amiről korábban lebeszéltek) készült egyszerűsített, minimalista géphez, ezekből tervrajz szinten rengeteg elérhető van a neten, elég csak az openbuilds, vagy a skechup elérhető terveit megnézni. Gyakorlatilag egyfolytában a netet túrom, mit, hol, mennyiért lehet beszerezni. Most például találtam olyan (árban)kinait, akinek van EU store, és bár kicsit drágább, mint a sima aliexpress, de nincs áfa és nincs vám, mivel papíron EU-n belülről származik az áru. A motor kérdést én nem tudom eldönteni, mert nincs hozzá tapasztalatom, arra gondoltam, (majd ha már odajutok) hogy megkérek valaki hozzáértőt innen, nézze meg ezt és ezt és ezt... és melyiket javasolja. Egyébként ebben az egész legózásban az az elkeserítő, hogy ami jó lenne, az nincs, vagy drága, akkor nézek helyette másik elemet, az meg nincs olyan minőségben, stb... Most például rábeszél(te)tek az alu vázra, olcsóbb, és szebben nyikorog alatta a kés. Ok, keressünk profilt. Úgy hívják C-BeamC-Beam, hurrá megvan! Aztán kiderül, hogy csak 1500mm hosszban rendelhető. Azt már csak halkan jegyzem meg, hogy majdnem kétszeres áron adják még nettóban is, mint az openbuldos oldalon, de hát ez van, dübörög a gazdaság... Szóval rajta vagyok a témán, és továbbra is megköszönök minden építő jellegű tanácsot, rám fér!
Az szép és jó, hogy számolgatsz, de egy dolog kimaradt ebből a gondolatsorbor. Ha jól sejtem, Te egy léptető motor csomagot néztél ki, (3 léptetö, vezérlők, tápok... e-bay ....stb) ezért kérdezted, hogy " 2NM Nema motorok elég lesznek-e ?". elég, de mire?? Z tengelyt fel- le mozgatni igen, ahol csak a mechanika+ főorsó tömegét kell mozgatni, vagy Y irányba a komplett X híd+ Z tengely szerkezet össz súlyát, mint tehetlenségi tényezőt, gyorsítani, megállítani kell, hát ott már nem biztos. Már szinte olvasom is a megrovó postokat minek túlméretezni, ha az is elég? Lehet, de egy kis tartalék mindig jól jöhet, már csak a dinamika miatt is, hisz nem lessz mindegy pl. az Y irányú gyorjárat meddig is is tart Y +2450- ből Y +100-ba visszaállni.
"hobby faipari CNC gép építése nem olyan nagy kunszt" egy CNC gép építése igenis " kunszt" DE NEM LEHETETLEN, egy régi szlogen " nem a méret a lényeg" . Nem is tudom, hogy lehet összehasonlítani egy 500*500 gépet a Te terveddel?? Egyiknél sima ügy a golyósorsós; lineársines mechanika, míg a másiknál fogasléc linár, esetleg csapágyazott idomgörgös megoldás az ideális, és költséghatékony.Akár alu profilbol ai blehet a váz, és a Z híd is, mint a kinai CNC gépeken és ha kell a konyha asztalon zizegtedheted, amiről meg itt beszélünk már egy méretes garázst igényel. NO M1.
A képen látható cucc nagyon gazdaságos méret/tömeg arányú. Az MVE ágynál ezt meg sem tudod közelíteni. A játékból kimaradó haszontalan tömeg az mindig ott lesz. Az az 1500-as csúcstáv mennyi tiszta hosszúságú vezető felületet is ad? A túlfutásokra itt tartalékolni kell. Azt a bazi nagy főorsóházat meg hiába bontod le, az alatta lévő rész nem biztos hogy teljes értékűen használhatod.
A gépalap az jó helyszínelő cuccnak tűnik . A többi tákolmány persze . Még mindig az jár a fejemben ,hogy ez a reális esély arra hogy valamire hasznosíthatom a 340/1500 as Mve-t .
Ez olyan "kicsi" kínai környezetben lévőnek tűnik. Figyeled azt a forgatószerűséget, aminek a peremére csakúgy oda van biggyesztve? Jó messze van a középpontja.
Urak, van valami angol megnevezése a merev hidas CNC marógépeknek, ami alapján lehetne keresni?
Kisamotors | 707
2018-03-10 18:52:08
[11391]
Egy kisebb hobby faipari CNC gép építése nem olyan nagy kunszt. Viszont Te elsőre egy nagy gépet szeretnél, az pedig nagy kihívás. Fél méteren még viszonylag könnyen tarthatóak a tizedes pontosságok, na de 3 méteren? Minden nagy, minden nehéz, miközben egy kisebb gépnél is gondot okoz a merevség, a rezonancia. Dobj össze egy kisebb gépet (500x500) alu profilokból, ahhoz itt minden akad napokon belül. Ami meg nem, az van a CNC-s webáruházakban, vagy az E-bay-en. Anyagárban lesz rá vevő, ha eladnád így ingyen van a tanulópénz.
Hosszas tervezés és beszerzés után megkezdtem az első lézer gravírozó gépem építését. A mai nap eddig jutottam vele, jövő héten a hosszú hétvégén remélem tudom folytatni
keri | 14014
2018-03-10 08:25:20
[11389]
Kerekít. Mondom ne foglalkozz vele, a számítógép jól kézben tartja ezt. Kevesebb hibát visz be, a mechanikád pontatlansága fog
Mikrolépésekkel gyengül a tartó nyomaték adott felbontásra. Ezen felül fogaskerekes rendszernél a dinamika miatt is érdemes áttételezni, mert nem a levegő szántási végsebesség számít egy gépnél...még orsónál is érdemes lenne, de ezzel szeretünk spórolni
Fogod a fogasléc katalógust megnézed a fogtávolságot,ami modul 2 esetén egész pontosan (2*PI) 6,2832mm megszorzod a fogaskerék fogszámával 20-al, és osztod a léptető motor fordulatonkénti lépésszámával, 200-al, vagyis 0.62832mm egy lépés áttétel nélkül.
Az meg ne izgasson hogy nem kerek érték jön ki, nem neked kell leolvasnod a nóniuszt a számítógép meg kiválóan tud dolgozni nem kerek számokkal is. Szükséges pontosságnál finomabb felbontáshoz beraksz egy áttételt, a többit megoldja mikrolépésből egy jó vezérlő.
Áttételt amúgy érdemes méretezni dinamikára is. Persze ehhez tudni kéne milyen a rendszered felépítése, mozgatott tömeg, forgó tömegek és a motor adatlapja, mert csak így lehet számolni.
Sosem lesz abszolút pontos. Csak jó esetben hibahatáron belüli. Az Excel sokadik tizedese semmit sem számít. Majd kissé kerekített értéket írsz a kódba úgy is. A fa megmunkálás már a változó rugalmasságok miatt sem lesz a lent irt tűréshatáron belüli.
Megvan, hol qúrtam el. Excelben számolgattam, (nem csak ezt) fix képletekkel, és először MOD.1 fogaskereket számoltam, az meg 20/20, és utána már csak átírtam a fogszámot a képletben, de éjfél magasságában már bamba voltam, és rossz helyre írtam az új értéket. De a kis buta fejem még most sem érti... A fogaskeréknél (MOD.2) egy lépés pontos értéke 0,628318531mm Erre akármilyen áttételt teszek, a PI miatt sose lesz közelítő kerek érték, mint a golyósorsónál. Ha teszem azt 0,2mm kell lépni(akár többször is), ilyenkor hogy lesz pontos a vezérlés?