HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Épül a gépem ::: Zozi gépe

xxx

 

Időrend:
Oldal 6 / 7 Ugrás ide:
Sorok:
|◄ Első  ◄ Előző   2  3  4  5  6  7   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

Zozi | 366    2012-12-02 10:12:00 [60]

Igen, a kondit kell kisütnie, a vezérlők leírásában adtak meg rá értéket is. ( vezérlők száma és feszültség alapján a kondi kapacitása és ahhoz az ellenállás érték)

Előzmény: Szalai György, 2012-12-02 08:38:00 [57]


Szalai György | 9455    2012-12-02 10:10:00 [59]

Köszönöm. Megpróbálom visszakeresni és elolvasom.

Előzmény: keri, 2012-12-02 09:21:00 [58]


keri | 14007    2012-12-02 09:21:00 [58]

Kondi lesütés miatt, mert a vezérlő tönkremegy ha a motor táp rajta marad miközben a vezérlőtáp elmegy. Legalább is erről volt szó múlthéten.

Előzmény: Szalai György, 2012-12-02 08:38:00 [57]


Szalai György | 9455    2012-12-02 08:38:00 [57]

Tetszik ez, úgy általában. Nagyjából értek is rajta mindent, azt hiszem.
Csak még azt szeretném megtudni, hogy a puffer kondenzátoron miért van az a 10W körüli teljesítmény ellenállás. Nem elég kicsi a kondenzátor ESR értéke?

Előzmény: Zozi, 2012-12-01 22:11:00 [55]


elektron | 15859    2012-12-02 00:36:00 [56]

Ez a jó, mikor legalább az LPT breakout board az saját maratás és nincs lakkozva, jó kis cucc lesz az egészből ügyes vagy.

Zozi | 366    2012-12-01 22:11:00 [55]

Ma egy kis rendet próbáltam tenni a sok kósza alkatrész közt. Ezért a szerelőlemezt kicsit kezelésbe vettem. Néhány furattal és csavarral gazdagodott, már nem csúszkál benne a sok holmi.


De nemsoká egy vezetékeléssel még tovább növelhetem az elkészültségi szintet. Beépül a szekrénybe a főkapcsoló és a kivezetések is utat találnak a gép felé.


Zozi | 366    2012-11-29 20:15:00 [54]


Zozi | 366    2012-11-29 20:15:00 [53]

És persze az elektronika is szép lassan elkezdi belakni a gép belsejét...


http://cnctar.hobbycnc.hu/Zozi/kezdetek/DSC_0666.jpg


Zozi | 366    2012-11-29 20:13:00 [52]

A gép váza is izmosodott egy kicsit, kezdenek körvonalazódni a főbb elemek. Ha az acél részek készen lesznek jön a festés, és jöhetnek a tengelyek/orsók.


sanyi | 1909    2012-11-23 14:39:00 [51]

Egész konkrétan az enyémen - ami még csak CAD-ben létezik - 3 hernyócsavar van betervezve ami az alaplemezt megemeli mivel annak a széle le van hegyes szögben törve. Így kellően finoman állítható. Fontos, hogy oldalra lehetőleg ne moduljon el pl. egy vékony O gyűrű van a nyák élén és ez szorosan illeszkedik a házba. A lényeg, hogy a csavar állításval nagyon finoman lehet emelni az alaplemezt, de oldalra nem lehet eltolni. Általában nem mm nagyságrendben kell gondolkodni mert ekkora eltérés esetén eleve selejt a termék.


Zozi | 366    2012-11-23 14:08:00 [50]

Az a nyáklemez elmozgatható minden irányban, vagy arra gondoltál, hogy oldalról hernyócsavarokkal lehessen állítani?
Az is megoldható akár...


sanyi | 1909    2012-11-23 13:49:00 [49]

Csak olyan megoldást válassz ami elviseli ha véletlenül egy kicsit jobban nekiszaladsz az anyagnak. Egy merev test ezt nem viseli el maradandó alakváltozás nélkül
A második konstrukció nagyon jó alap, ha az alsó lemezt amin a golyók vannak 3 csavarral finoman állíthatóra készíted már rendben is vagy.

Előzmény: Zozi, 2012-11-23 13:14:00 [48]


Zozi | 366    2012-11-23 13:14:00 [48]

A felfogásnál lehet állítani rajta, de még gondolkozom miként lehetne pontosítani kicsit.
Olyanra is gondoltam, hogy egy harmadik vezióban egy egyszerű tengelyt esztergálok, egy beszúrással. Itt lesz a leg gyengébb pont, ide ragasztok 3 nyúlásmérő bélyeget. Teszek rá egy korrekt erősítést, és már a központosítás baja is megoldódna.

Előzmény: keri, 2012-11-23 12:36:00 [47]


keri | 14007    2012-11-23 12:36:00 [47]

Most jut eszembe tényleg még laseres trükk sem kell.

Megérintesz vele valamit, megforgatod a főorsót és amikor megszakít akkor a másik irányba kell állítani.

Mondjuk 1-1 állító csavar 1-1 golyópárhoz nem ártana.


sanyi | 1909    2012-11-23 12:09:00 [46]

Általában a főorsóba szokták eszeket befogni. Ha egy külön szerkezetbe fogod be akkor ott is lehet hiba, pláne ha nagyobb a kilógása. Azt megmérni, hogy mennyi a tengelyek eltérése mindössze két mérés. Befogod a főorsóba megjelölve a pozícióját elmozgatod egy rögzített munkadarabhoz mintha mérnél, nyilván ott kell megállítani ahol a műszer jelez. Visszamozgatni a kezdő pozícióba majd 180 fokot forgatva megismételni a műveletet. A két eredmény különbsége adja az abszolút mérési hibát. Ezt meg kell ismételni 90 fokra elfogatott orsóval is. Ezek után ismert lesz a gép pontosságát alapul véve a hiba 4 irányban és lehet vele számolni. Mivel a konstrukció nem alkalmas a hiba kompenzálására ezért marad a számolgatás.

keri | 14007    2012-11-23 10:47:00 [45]

Ja, hogy ez főorsóba...na erre nem gondoltam, én úgy gondolnám hogy főorsó mellet fixen a legjobb, mert minden befogással más a hiba.

Csinálj saját mikrométert. Nem kell hitelesnek lenni hiszen csak a hibát kell felerősíteni.

Kis darab tükör, egyik élén leragasztva, másik fele nekitámasztva a tapintógömb oldalának. Megforgatod, a tükörre irányítasz laser sugarat, és pár méter után a leg kisebb elmozdulás is látszani fog a laseren.
Nekem egy laseres kulcstartóm van, azzal csináltam ilyet.

Előzmény: Zozi, 2012-11-23 09:55:00 [43]


csewe | 2569    2012-11-23 10:01:00 [44]

Akár egy etalon is lehet a gépasztalra rözítve,és azon fel lehet venni a tapintó nullapontját minden irányban.Az etalont ott helyben kimarod a saját főorsójával.Ezután már a mach-al el lehet végezni a mérést.

Előzmény: Zozi, 2012-11-23 09:55:00 [43]


Zozi | 366    2012-11-23 09:55:00 [43]

Szerintem is megoldható a korrigálás, de csak abban az esetben, ha egy fix nem elfordulós pozíciója van a tapintónak. Sanyi szerintem arra gondolt, hogy rögtön a megmunkáló orsóba fogva igenis számít ha elhajlik valamerre a tapintó vége, ez visz bele hibát, hogy épp merre fordult el a patronban. Azon még gondolkozom hogy lehetne kimérni a befogó középpontját és a gömb középpontját egymáshoz mert órázni nem tudom. (rősebb az óra rugója mint a tapintó oldalirányú ellenállása.

Előzmény: keri, 2012-11-23 09:24:00 [42]


keri | 14007    2012-11-23 09:24:00 [42]

Én úgy gondolom, hogy a tapintó hibái kimérhetőek és korrigálhatók a feldolgozásnál, tehát nem érzem nagy problémának ezt.

Előzmény: sanyi, 2012-11-23 07:54:00 [41]


sanyi | 1909    2012-11-23 07:54:00 [41]

Az első verziónak az egyik problémája, hogy nem tudod garantálni, hogy a tapintó mindig ugyanoda áll vissza. A 6 golyósnál viszont még akkor is az eredeti pozícióba áll vissza, ha több ponton is elemelkedik a golyópároktól. Ezeken egy dolog nincs megoldva mégpedig a nullázás azaz nem lehet a mérőcsap tengelyét és a megfogás tengelyét egy adott célszerűen 0 közeli értékre hozni. Ez pl. egy furat középpont keresésekor okozhat problémát.


csewe | 2569    2012-11-23 06:41:00 [40]

Penny touch

Előzmény: csewe, 2012-11-23 06:08:00 [39]


csewe | 2569    2012-11-23 06:08:00 [39]

A golyós valószínű oldalirányban is kottyanásmentesentud tapintani,de a url=http://www.brusselsprout.org/cnc/1p-probe/]Penny Touch -nál ez problémás lehet.[

Előzmény: Zozi, 2012-11-22 23:27:00 [38]


Zozi | 366    2012-11-22 23:27:00 [38]

Megint pár alkatrésszel közelebb a tapintó befejezéséhez. Két verziót szeretnék kipróbálni. Az elsőnél 3 ponton fekszik fel egy réz lap amit egy rugó nyom lefelé. Ez a lap adja a nullát, ha ez megszakad egy ellenálláshálón keresztül kapcsol a tranzisztor, és adja a jelet. A második az elterjedtebb verzió, itt 6 golyó közé kerül a 3 csapágygörgő, ezt szintén rugó nyomja a helyére. Valószínű ez lesz a végleges, de azért a másik verziót is befejezem.


Zozi | 366    2012-11-18 22:02:00 [37]

Ez nem akart sikeredni....


Zozi | 366    2012-11-18 22:01:00 [36]

Hogy ma is legyen valami kis frissülés, egy hosszú kihagyás után újból megpróbálkoztam az esztergálással. Egy tapintót akarok létrehozni a majdani gépemhez, eddig bizakodó vagyok. A ház már kész is van, az elektronika nyákja most maródik a vaskloridban, már csak pár alkatrész és jöhet is a végleges összeállítás.

http://cnctar.hobbycnc.hu/Zozi/tapinto2.jpg

Zozi | 366    2012-10-20 09:52:00 [35]

Nem hiszem, hogy sok lenne, kb 46W kell neki a beállított gyorsulásokkal. A motor 100W folyamatosat tud, és a visszajelzés szerint nem terheltem 19% nál jobban. Lehet tényleg csak az alacson fordulatot nem szereti. Vagy hiányzik neki a mozgatni való "tömeg". Az az anya egy lin kocsihoz gyorskötözőzve nem lehet túl nagy lengés. A végleges verzió is direkt hajtásos lesz, csak az orsó cserélődik 10mm ről 5mm emelkedésűre.


Rabb Ferenc | 4284    2012-10-19 08:34:00 [34]

Jól látom, hogy kb 1/2"-os emelkedésű orsóval direktben hajtod? Nem sok az egy kicsit? Ettől szerintem lehet morgós. De kérdezd meg Tibor45-öt. Ő biztosan érdemben is tud segíteni.

Előzmény: Zozi, 2012-10-18 21:32:00 [33]


Zozi | 366    2012-10-18 21:32:00 [33]

Hogy haladjon is a gépépítés ezen a héten az elektronikát próbáltam életre kelteni. A leválasztókártya remekül megy, vitte a léptetőmotort szépen. A szervó már kicsit nagyobb falatnak bizonyult. Legyártottam minden kábelt ami kellett az összekötözéshez és a tuninghoz, de még a toroid lágyindítóját is meg kellett oldani mivel a biztosíték nem bírja.
Ezután jött a probléma mert kellett volna a vezérlőhöz való tuning program. Sajnos neten már nm találtam meg, pedig google is próbált segíteni, tehát nosza írtam a gyártónak. Semmi reakció.... Miután meguntam írtam "céges" címről is (ugyan azt a levelet küldtem el) 3 óra múlva már meg is kaptam a linket honnan tölthetem le.

Mindez nagyon jó, jöjjön a hangolás. A doksi ebben elég részletes és szájbarágós, szkóp beállítása után jöhettek is az ugrás jelek, node nem ilyen egyszerű, mert hiába töltöttem be a paramétereket, egy a motor típusához illő paraméter file is kellett. Ezzel már forgott a moci, vitte az orsót szépen, de alacsony fordulatnál elég erős hangja van. Remélem ha nem csak így üresben fog menni ez kicsit lenyugszik... Vagy ez lenne a természetes?


svejk | 32800    2012-10-12 22:35:00 [32]

Köszönöm!

Előzmény: Zozi, 2012-10-12 22:03:00 [31]


Zozi | 366    2012-10-12 22:03:00 [31]

Természetesen, a linkje:
frekiváltó
és konkrétan ez a verzió: HY01D523B
A motor pedig egy 1,5 KW vízhűtéses.
üresjáratban 0,42A a felvétele.

Előzmény: svejk, 2012-10-12 10:04:00 [28]


svejk | 32800    2012-10-12 10:11:00 [30]

persze ez csak az egyszerűbb U/f vezérlésű frekiváltóknál használható, vektorosoknál kissé más a helyzet.

Előzmény: svejk, 2012-10-12 10:10:00 [29]


svejk | 32800    2012-10-12 10:10:00 [29]

Egy jól bevált tanács az ilyen motorokhoz.
Megnézzük üresjáratban hány ampert vesz fel a motor névleges feszültségen és frekvencián, majd a minimális értékhez tartozó feszültséget illetve a közbenső frekvenciát és feszültséget úgy állítjuk, hogy lehetőleg a teljes fordulatszám tartományban az előzőleg megfigyelt áramot vegye fel a motor.
Ekkor jó eséllyel lesz nyomatékunk az alsó fordulatszám tartományban, de nem terheljük túl.
Léghűtéses motoroknál esetleg az alsóbb tartományban csökkenjen az áramfelvétel, mivel a saját ventilátorának a léghozama is csökken.


svejk | 32800    2012-10-12 10:04:00 [28]

Belinkelnéd az user manual-ját?
Csak hogy tanuljak.
Mert a min. 100 Hz-hez keveslem a 8 V-ot, ráadásul a min frekvenciának az általam eddig ismert frekiváltóknál kisebbnek kellett lennie a közbenső frekinél, különben hibát ír.

Előzmény: Zozi, 2012-10-12 07:56:00 [26]


D.Laci | 5265    2012-10-12 08:02:00 [27]

Próbáld, ki más értékel is, „PD144 3000”, nem fog változni a max. fordulatszám csak a kijelezett érték.

Előzmény: Zozi, 2012-10-12 07:56:00 [26]


Zozi | 366    2012-10-12 07:56:00 [26]

Érzésre most többet pörög, szépen kavarja a levegőt a patron anyája maga körül. De lehet igazad van csak megtéveszt a magasabb hang.
Akinek még Huanyang invertere van vagy ilyet tervez beszerezni belőle a beállításaim ezek lettek most:
PD001 1 kezelőpanelről vezérelem
PD003 400 main frekvencia
PD004 400 base frekvencia
PD005 400 Max frekvencia
PD006 2,5 intermediate frekvencia
PD008 220 max tápfesz
PD009 15 intermediate feszültség
PD010 8 minimum feszültség
PD011 100 min frekvencia (ennyivel indul bekapcskor)
PD142 7 motoráram amper
PD143 2 motor pólusok
PD144 3000 és végüé ez a paraméter hozta helyre a fordulatszám kijelzést, a revolution átírása 1440 ről ennek a 8 szorosa lesz a max kijelzett fordulat.

Előzmény: svejk, 2012-10-10 22:51:00 [24]

n/a (inaktív)    2012-10-11 08:23:00 [25]

Helló!

Azért ne nagyon pörgesd 4-5 percig se, mert lehet, hogy a ház kívül hideg, a "benti" forrasztások felmelegedhetnek.
Én a kemping boltban vettem vízpumpát. 12V-ról megy, egy PC-tápról. Egy kicsit hangos, talán valakinek van jobb, halkabb ötlete.

Előzmény: Zozi, 2012-10-10 22:19:00 [23]


svejk | 32800    2012-10-10 22:51:00 [24]

Annyit pörgött az eddig is, csak a kijelzésbe szól bele hogy hány pólusra van állítva.

Előzmény: Zozi, 2012-10-10 22:19:00 [23]


Zozi | 366    2012-10-10 22:19:00 [23]

Köszönöm!
Esetleg vannak bevált értékeid áramokra?
A problémát az jelentette nekem, hogy 4 pólusúnak kezelte a motor, mostmár nagyon szépen megy és kipörög 24000 re stabilan. Sajnos még nincs vízpumpám nem merem sokáig járatni, de 4-5 perc után még hideg volt egy külföldi fórumból koppintott paraméterekkel...

Előzmény: szokes, 2012-10-10 22:01:00 [22]


szokes | 1651    2012-10-10 22:01:00 [22]

mielőtt elkezded üzemszerűen használni a felső csatlakozót nézd át rendesen, minket hónapokig szivatott, mert az egyik lábnál öntéshibés volt és néha gondolt egyet áthúzott a házhoz, ami ugye földelve volt... és kicsit levágta véletlenszerűen a biztiket...

a fordulat probléma az beállítás... érdemes a gyorsítása és fékezési rámoákat is csökkenteni... nagyon jól használható...

egy rs-232-rs485 átalakító segítségével mach3ból direktben vezérelhető... a plugin letölthető a machsupport oldaláról.

Előzmény: Zozi, 2012-10-08 20:06:00 [18]


Zozi | 366    2012-10-10 20:36:00 [21]

Most pedig következhet az újabb alkatrész, a leválasztókártya. A sokadik verzió már remélhetőleg kinőtte a gyerekbetegségeket, hamarosan ki is marom hozzá a nyákot.
Sajnos sima optocsatolókból nagyon lassú lett volna, 74HC14 pedig nem bírta lehúzni a motorvezérlőm bemeneteit üzembiztosan. Maradt a harmadik megoldás.
Ebbe már belekerült a chargepump rész is, biztos ami biztos alapon....


Zozi | 366    2012-10-08 23:13:00 [20]

Köszönöm, én is épp előbb nyálaztam ki a manuálból, hogy át kell tennem két pólusra, holnap ki is próbálom.

De köszönöm a linket, sok érdekeset olvastam itt is!

Előzmény: Lovi, 2012-10-08 22:14:00 [19]


Lovi | 732    2012-10-08 22:14:00 [19]

Itt van amit keresel:
http://www.cnczone.com/forums/phase_converters_vfd/133055-huanyang_vfd_only_shows_11520rpm.html

Előzmény: Zozi, 2012-10-08 20:06:00 [18]


Zozi | 366    2012-10-08 20:06:00 [18]

Most egy kis megtorpanás után megint érkeztek új elemek a géphez,egy motor és egy frekiváltó formájában.
Rögtön ki is akartam mérni mennyit üt, még nem tudom mennyire jön vissza a gyakorlatban, de órán 5 ezreden belül volt a kilengés 25mm-re a patrontól.


A beállításokat még át kell nézni, mert valamiért csak 12K-t ír ki fordulatszámnak 400Hz-en pedig a dupláját kéne....


Zozi | 366    2012-09-03 09:45:00 [17]

Szia,

Magával az építés gondolatával már 3-4 éve, ezalatt sok skicc született, javarészt egy erősebb géphez ami ajd acélt is tud marni. Ehez kezdtem el alkatrészeket keresni, gyűjtögetni az itteni adok veszektől a vastelepig sok helyről.
De mielőtt belevágtam volna gondoltam építek egy kissebb gépet. Sajnos ez nem sikerült, mert ami alkatrészeket találtam hozzá nem volt szívem elvágni.
A mechanikával egyikünknek sincs problémája, elektronika is megoldható viszonylag egyszerűen, Amitől inkább félek az az, hogy eddig csak telepítőlemezen láttam a majdani vezérlő szoftvert, nem ismerem a képességeit, korlátait.
A normalizálás és síkbamarás már az elején ki volt találva, mikor megtaláltam a közeli helyet hozzá akkor kezdődött az tényleges építés.
Maga a váz is sok végeselem modellezést megélt, sok kis apró kiegészítéssel, Ezért is van tele furatokkal, az eddig csak tervként létező elemek felerősítésére. (sokkal könnyebb darabokban kifúrni)

Előzmény: NG, 2012-09-03 06:27:00 [16]


NG | 434    2012-09-03 06:27:00 [16]

Szevasz!

Mennyi ideje foglalkozol a gépépítés gondolatával/tervezéssel/információgyűjtéssel?

Faterod jártas a témában?

Csak azért kérdem, mert ettől függően azért másképp lehet megközelíteni az esetleges jövőbeni "tanácsadást"...

Merthogy vannak azért árulkodó jelek... pl. sokaknak eszébe sem jut bármit síkba marni/akármit számolni stb...

Hajrá

Zozi | 366    2012-09-02 10:19:00 [15]

Az egy biztosan elég érték ként került bele, de mint látom elég kicsi részben szól bele a végeredménybe. Ami meghatározó az a gyors mozgás. Az orsó kihajlásokat és a váz deformációt is erre a 100 kilóra elenőriztem.

Akkor mennyi erővel kellene számolnom pontosabban?
sajnos túl sok a kalkulált érték hozzá.
A kábelkorbács ellenállása Kb 24N ha 50mm es sugáron hajlítom vissza.

A megmunkálómotort még nem szereztem be, de egy 1,5KW vízhűtéses van kinézve frekiváltóval. Ez 24.000 et pörög, 6mm es marónál nagyobb nem fog belekerülni, de inkább alatta.

X Y tengelyen ezek a mocik lesznek, Z tengelyre egy 1,8Nm léptető van beélesítve vezérlővel, 200 400 800 1600 lépéses választható opciókkal.

Egy dolgot felejtettem ki a táblázatból, ez az első verzió számítása, a másodiknál bekerül mégegy orsó a bal oldalra is, így kevesebb csavarás jzt majd az Y ra. Ezek pedig bordásszíjjal lesznek összekötve. (25W + a szíjtárcsák).


Törölt felhasználó    2012-09-02 07:37:00 [14]

Dicséretes dolog, hogy számolgatsz, méretezgetsz.
Azonban azt mégis honnan vetted, hogy a maráskor Neked 1000 N lesz az előtoló erőd?
Sokkal kisebb lesz, kb. századrésze.
Így éppen ~100-szorosan csap be az szép csicsa excell táblád. Ezért is írogatom jó pár éve, Hobby CNC gépen igen ritkán kell 0.1-0.5 W-nál nagyobb hasznos előtoló teljesítmény.

Előzmény: Zozi, 2012-09-02 02:26:00 [13]


Zozi | 366    2012-09-02 02:26:00 [13]

Ma megpróbáltam végiggondolni hajthatom e áttétel nélkül az orsókat. Egy kis Excel töltögetés után ki is jöttek az első eredmények, de lehetnek benne hibák. Az Y tengelyt mozgató orsót vettem alapul, ez kapja a legnagyobb terhelést.
Ezek alapján lehet kicsit nagyok is a motorjaim hozzá (250W AC) de legalább tudom, hogy könnyedén fogja vinni.
Remélem nem hagytam ki valami jelentős veszteséget.
Az orsók új 5mm emelkedésű golyós orsók, a sínek pedig 15mm-es lapos kialakításúak.


Zozi | 366    2012-08-30 21:27:00 [12]


Zozi | 366    2012-08-30 21:26:00 [11]

Az eddigi elemekre épülnek majd rá az Y tengely lileárvezetékeit tartalmazó alu lapok, de ezek alá még kerül 20-30mm lapos acél amit majd síkba lehet marni. A keretek mikor felkerül rájuk a többi elem valahogy így fognak kinézni:

.
http://cnctar.hobbycnc.hu/Zozi/g%e9p2.png


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 6 / 7 Ugrás ide:
Sorok:
|◄ Első  ◄ Előző   2  3  4  5  6  7   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊