HobbyCNC fórum
FTP tárhely: http://cnctar.hobbycnc.hu v0.9.6 Régi HobbyCNC oldal: http://archiv.hobbycnc.hu

Új regisztráció / Átregisztráció a régi fórumról
    
   


Frekvenciaváltó

Frekiváltó

 

Időrend:
Oldal 1 / 114 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|

  Fórum főoldal  |  A lap aljára

Winkler László | 12    2024-04-13 00:27:50 [5721]

Sziasztok,

Vettem egy LanDrive 2,2kW-os frekiváltót - a régi esztergámat kellet kicsit átalakítani.
Két bemenetről kéne megállítani a szerkezetet. Az egyik az "emergency stop" amivel nincs is baj, de ez csak 1 bementre adható ki. A másik bemenetről is megállás kéne, de nem igazán tudom, hogy az "36: External STOP terminal 1" beállítás mit is takar pontosan, vagy esetleg a "33: Normally closed (NC) input of external fault" ?
Tud valaki valami használható információt adni ezekről, hogy pontosan mit is csinálnak ezek a beállítások?
Előre is köszönöm..


Robsy1 | 213    2024-03-11 06:21:16 [5720]

"Természetesen minden aszinkron motor leég alacsony frekvencián nagy terhelésnél"

Dehogy ég az le, ha szakszerűen használja valaki.
Még a sima aszinkron motor se ég le, ha betartod a gyári M/n alkalmazási diagramját.

Azt se szabad elfeledni (sokan nem tudják), hogy forgó mozgásnál a teljesítmény~=nyomaték*6.2832*fordulatszám. Ezért ha nem használunk mechanikus áttételt, és direkthajtással csak frekiváltóval szórakozunk, akkor ezért nagy árat fizetünk, azaz egy tized névleges motor fordulatnál kb. csak egy tized névleges teljesítményt vehetünk ki a motorból.
Tehát ez a frekiváltós "őrület", meg minden más csak eletronikus motor fordulatszám vezérlő/szabályzó kényelmes, de "lebutító", korlátozó hatású, azaz a nagy böhöm 3kW-os motorból így lesz csak a példánál maradva 300W-os törpe.

Valamint létezik ez a kis előszó, hogy szervó.
Ugyanis egy szervóaszinkron motor más minőségi katagória!
Ezt már 15 éve elmondtam itt a Fórumon, hogy egy motor nem attól lesz szervomotor, hogy szervóként használod, és beteszed egy szervókörbe.
Azaz minden szervomotor motor, de nem minden motor szervomotor.

Előzmény: sarktibsi, 2024-03-10 20:56:19 [5708]


sarktibsi | 453    2024-03-10 22:30:29 [5719]

Akkor lehet nem is kell hozzányúlni, rá kell kötni a váltót és mehet, úgyis ki fog derülni.

Előzmény: KoLa, 2024-03-10 22:07:00 [5716]


jani300 | 12043    2024-03-10 22:24:13 [5718]

Akár ez is lehetne .

  

Előzmény: jani300, 2024-03-10 22:21:10 [5717]


jani300 | 12043    2024-03-10 22:21:10 [5717]

FO - FA fúrógépet láttál már ?
Úgy van ahogy írta, sima , nincsen ventilátora .
Persze nem tudom a fúrógépe pontos típusát ,csak sejtem .

Előzmény: sarktibsi, 2024-03-10 22:03:53 [5714]

KoLa | 7495    2024-03-10 22:07:00 [5716]

Ez teljesen zárt és nem melegszik!

Előzmény: sarktibsi, 2024-03-10 22:03:53 [5714]


KoLa | 7495    2024-03-10 22:05:20 [5715]

A relés opciót használom egy másik gépen, futás alatt letiltja a szerszámcerélőt, de itt a J1000-nél nincs ventilátor csak külső hűtőborda.

Előzmény: sarktibsi, 2024-03-10 21:45:37 [5713]


sarktibsi | 453    2024-03-10 22:03:53 [5714]

Minden aszinkron motornak van ventilátora.(legalább is én úgy tudom) Sima a motor külseje? (hűtőborda nélküli?) Azoknak a belsejében van a ventilátor onnan lehet észrevenni , hogy felül van rajta légrés, ott szívja be a levegőt az alsó légrésen meg kifújja.
Általában 15-20 Hz-ig bírni szokta az eredeti ventilátor is.
De ez egy soktényezős dolog.

Előzmény: KoLa, 2024-03-10 21:05:27 [5709]


sarktibsi | 453    2024-03-10 21:45:37 [5713]

Én nem a J1000-es hűtéséről beszéltem , hisz az gyárilag megvan oldva (ott is általában 3-lehetőség van ,(a) állandóan kikapcsolva (b) folyamatosan bekapcsolva (c) automatába működik. De pl: a kicsi váltókba nincs ventilátor.

Én azt ecseteltem , hogy sok frekiváltóba van egy relé, amikor hajtja a váltó a motort akkor behúz a relé. Így elindítja a motoron lévő hűtést is.

Előzmény: KoLa, 2024-03-10 21:05:27 [5709]


KoLa | 7495    2024-03-10 21:21:07 [5712]

"Még mindig az oszlopos fúrógépről van szó ?"
Az asztali fúrógépről szólnak a szavak, a legkisebb áttételben használom nagyon régóta, azért kellett rá a frekiváltó hogy a pl 2.5 fúróhoz csak felcsavarjam a fordulatot megfelelőre, aztán van olyan munka is hogy 50hz-en nem bírja a 8-as fúró sokáig, de 35Hz-már optimális...

Előzmény: jani300, 2024-03-10 21:07:57 [5710]


jani300 | 12043    2024-03-10 21:11:34 [5711]

Sőt nálam a főorsón lévő ékszíjtárcsa mindig ki is lett cserélve ,nagyobbra .

Előzmény: jani300, 2024-03-10 21:07:57 [5710]


jani300 | 12043    2024-03-10 21:07:57 [5710]

Még mindig az oszlopos fúrógépről van szó ?
Szokott lenni a tetején ,többlépcsős ékszíjtárcsa pár .....
Tudom ,vén farok vagyok ,de hát azt pont erre találták ki ....

:)

Előzmény: KoLa, 2024-03-10 20:36:58 [5707]


KoLa | 7495    2024-03-10 21:05:27 [5709]

Ezen a régi asztali fúrógép motoron nincs hűtő ventilátor, akkor ide könnyű lesz megoldani egy hűtést de, még sohasem melegedett, pedig állandóan tapogatom az oldalát...
Viszont a J1000-nek nincs hűtése, csak egy jó nagy hűtőborda, venti nélkül, a doksiba meg van hűtés szabályozás.

Előzmény: sarktibsi, 2024-03-10 20:56:19 [5708]


sarktibsi | 453    2024-03-10 20:56:19 [5708]

Természetesen minden aszinkron motor leég alacsony frekvencián nagy terhelésnél, mivel ilyenkor már lassan forog a saját ventilátora amit ugye nem erre a célra terveztek.

Nálam van amelyiken egy külső ventilátor megoldja a problémát, több megoldás is lehet, van ahol egy hőérzékelő kapcsolja a ventilátort. De van olyan is amikor maga a frekiváltó kapcsolja be-ki a hűtést (a legtöbb váltóba van relé, csak simán rákötöd)

Előzmény: KoLa, 2024-03-10 20:36:58 [5707]


KoLa | 7495    2024-03-10 20:36:58 [5707]

Aha, mindig erre lenne szükségem, alacsony fordulaton nagy nyomaték! nem ég le a motor ettől?

Előzmény: sarktibsi, 2024-03-10 20:22:41 [5706]

sarktibsi | 453    2024-03-10 20:22:41 [5706]

Alacsony fordultszomon nagyobb nyomatékot tud leadni , ami egy fém megmunkáló mühelybe fontos tényező.

  

Előzmény: KoLa, 2024-03-10 17:49:58 [5705]


KoLa | 7495    2024-03-10 17:49:58 [5705]

Van egy V1000 is de azt nem akartam a 750w-os motorra rátenni.
Az mivel tud többet? a vektoros és a nem vektoros között mi a különbség?

Előzmény: sarktibsi, 2024-03-10 13:24:42 [5703]


svejk | 32800    2024-03-10 14:06:06 [5704]

Ej, de sokszor megszívtam én is, hogy: ez most jól megjegyzem... aztán közben hama-hama mást kell csinálni, aztán már veszett fejsze nyele.

Előzmény: PSoft, 2024-03-10 12:06:55 [5702]


sarktibsi | 453    2024-03-10 13:24:42 [5703]

Hátha még lecserélnéd a J1000-est egy V1000-re az már királyság lenne , na de ezt bármikor megteheted.

Előzmény: KoLa, 2024-03-10 11:54:03 [5699]


PSoft | 18460    2024-03-10 12:06:55 [5702]

Ezek szerint nem!
Mert azt is írta hogy:
„a csillagpont vezetékeit jól elkevertem...”

Tehát, még a meglevő jót is elbacta.

Előzmény: svejk, 2024-03-10 11:57:29 [5700]


KoLa | 7495    2024-03-10 12:00:28 [5701]

Előzmény: svejk, 2024-03-10 11:57:29 [5700]


svejk | 32800    2024-03-10 11:57:29 [5700]

Meg ezt is írta:
"Megvannak a tekercsek végei, mindegyik egyforma rézdrót,..."

Vajon megjelölte előtte a kezdeteket és végeket?

Előzmény: PSoft, 2024-03-10 11:12:50 [5697]


KoLa | 7495    2024-03-10 11:54:03 [5699]

Köszönöm mindenkinek a segítséget jó lett!
Az volt a fő probléma hogy rövidek voltak a vezeték végek és a csillagpontot mikor széttekertem letört az egyik vezeték a blankolásnál, na sebaj' újravágtam a végeket egyformára és leblankoltam, kimértem a tekercsvégeket és bekötöttem de oc lett! ezért kérdeztem a tekercsek sorrendjére.
Ma reggel a harmadik póbára betalált a sorrend, mint kiderült az se minegy hogy melyik vége a tekercsnek, a csillagpont vezetékeit jól elkevertem...
Jobb lett mint előtte volt a Deltával!
5Hz-en nem tudom lefogni a 13-as fúrótokmányt kesztyűs kézzel ilyenkor 2.5A az áram, 2s alatt felpörög 110Hz-re.
Szerintem élesben is jó lesz.


PSoft | 18460    2024-03-10 11:17:33 [5698]

Ahogy óhajtod... a kérést nem illik elutasítani.

„Ez mint láthatod egy szabadkézi skicc”

Szerintem, az se nem szabadkézi, se nem skicc.

Előzmény: Robsy1, 2024-03-10 10:36:52 [5694]


PSoft | 18460    2024-03-10 11:12:50 [5697]

KoLa lentebb azt írta:
„A tekercsek egyik vége össze van tekerve egy üres helyre befogatva a sorkapocsba”

Ez már nagy segítség -egy hozzá nem értőnek- a deltába átkötéshez.

Ugyanis, a tekercsek kezdő és végző kivezetései már szét vannak válogatva ahogy írod "fluxus irány" helyesen, hisz csillag kötésben 400V-on, helyesen működött az a motor.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-03-09 21:29:11 [5682]

TBS-TEAM | 2635    2024-03-10 10:51:39 [5696]

Ha este lett volna annyi erőm, hogy odaüljek a nagy gép mellé
meg is rajzoltam volna, sajnos nem volt.
10 fa kivágása és az ágak összemulcsozása kivette az erőt.

Előzmény: jani300, 2024-03-10 10:31:40 [5693]


LS | 1    2024-03-10 10:44:49 [5695]

Sziasztok.
3kW Frekvenciaváltó vásárolnák 2 db.
ajánlatokat kérem küldjetek a címemre: info@gerab.hu
Köszönöm.
LS


Robsy1 | 213    2024-03-10 10:36:52 [5694]

Még, még, ennyi nem elég!

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-03-10 10:30:16 [5692]


jani300 | 12043    2024-03-10 10:31:40 [5693]

Inkább tettél volna fel egy képet a valós kapocsdekni bekötésről ,3 fázisú asszinkron motor bekötésénél , nem szakbelinek esetleg segítség is lehetne .
Ezt találtam gyorsban hirtelen .
Viszont ez az egyfázisra bekötés nekem is új .
Érdekelne mások véleménye erről a bekötési módról .
Na persze nem látom akadályát hogy kipróbáljam .
De szerintem két fázistekercs párhuzamban már túlgerjeszt egyfázisról .
Másfél menetszámmal működött nekem jól a dolog .
Ez azt jelenti hogy egy fázistekercs két tagját párhuzamosítottam .
De később áttértem más megoldásra ,ami tökéletesen adja a háromfázisú motor nyomaték görbéjét .

  

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-03-10 09:45:12 [5691]


TBS-TEAM | 2635    2024-03-10 10:30:16 [5692]

Még mindig hibás a rajz és ez nem kötekedés, hanem tény.

A mai szabványnak nem felel meg, a régi szerint meg mérőellenállás.
Egy pár rajzjel a régi szabványról.

  

Előzmény: Robsy1, 2024-03-10 08:34:51 [5690]


TBS-TEAM | 2635    2024-03-10 09:45:12 [5691]

Mindig az igazság fáj a legjobban.

Valaki mindig azt hangoztatja, hogy ez egy műszaki forum.

Én ha egy hibás rajot teszek fel mert volt, és lesz is ilyen mert mindenki hibázik, akkor írok a forumgazdának, hogy vegye le ne legyen hibás kapcsolás fent és nem magyarázkodom.

Előzmény: Robsy1, 2024-03-10 08:09:05 [5689]


Robsy1 | 213    2024-03-10 08:34:51 [5690]

"Mellesleg pont az hiányzik a másolt táblázatocskádból, ami pont olyan alakú mint egy ellenállás jelölés, csak sötét színnel kitöltött."
Lemarad az előző bejegyzésemből ez a skicc módosítás:

  

Előzmény: Robsy1, 2024-03-10 08:09:05 [5689]


Robsy1 | 213    2024-03-10 08:09:05 [5689]

Ez mint láthatod egy szabadkézi skicc segítésként.
KoLa biztosan megérti a lényegét.
Mivel kezdettől fogva motortekercs kivezetésekről van szó, szöveggel is leírva, ez egy egyértelmű rajz. Csak az nézi ellenállásnak egy 3 fázisú aszinkron motor bekötés kapcsán, aki kötekedni akar.

Mellesleg ugye azt tudod, hogy minden tekercsnek van Ohmos ellenállása is? Fogd fel úgy, hogy a tekercsnek csak ezt az összetevőjét ábrázoltam.

Az meg eleve nonszensz, hogy azt feltételezed rólam, hogy nem tudum, mi a tekercs jelölése.
Mellesleg pont az hiányzik a másolt táblázatocskádból, ami pont olyan alakú mint egy ellenállás jelölés, csak sötét színnel kitöltött.

Inkább azzal törődjél, hogyan tudsz 1-2 cpr-es jeladóval a kütyüddel hitelesen valóságot mérni 30 rpm-et, másodpercenként 10-szer.
Mert ugye erről azóta is hallgatsz, hiszen ez nem lehetséges.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-03-10 07:23:44 [5688]


TBS-TEAM | 2635    2024-03-10 07:23:44 [5688]

Hibás műszaki rajz, ez ellenállás jele.

Képen egy pár tekercs jelölés.

  

Előzmény: Robsy1, 2024-03-10 07:05:51 [5687]


Robsy1 | 213    2024-03-10 07:05:51 [5687]

Csillagról deltára így tudod átkötni:
1. Az összesodort piros csillagpontot meg kell szüntetni a kék X megszakításokkal.
2. Az így felszabadult tekercsvégeket zöld mentén kell összekötnöd.
3. A frekiváltótól érkező U V W fekete vezetékek ugyanott maradnak, ahol vannak.
4. Használod a szépen forgó motorodat örömmel deltában.

  

Előzmény: KoLa, 2024-03-09 21:19:16 [5681]

B.Zoltán | 1713    2024-03-09 23:23:01 [5686]

Egyszerű bekötni, amik össze vannak sodorva kivezetések, azokat szétbontod.

Megkeresed a mostani 3f bemenethez a megfelelő tekercs végeket.
Mondjuk a sorrend 1 2 3 Akkor a 3-hoz tartozó véget az 1-es sorkapocsba teszed.
Az 1-nek a végét 2-es sorkapocsba, a 2-es végét a 3-as sorkapocsba.



1 2 3 sorkapocs 3f bemenet

3v 1v 2v szétbontott végek

Régi kiosztás a motorokon Z X Y
U V W

Tulajdon képen az utolsó 3-as kivezetést előre kell hozni az 1-es alá, a többit eltolni jobbra.

Egyszerűbb lett volna egy rajz, de most nem tudom megoldani.

Előzmény: KoLa, 2024-03-09 20:17:11 [5679]


KoLa | 7495    2024-03-09 22:19:34 [5685]

Értem! én biztos rosszul kötöttem valamelyik tekercset...
Potméterre van állítva, a legkisebb frek 20hz.

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-03-09 21:56:38 [5684]


TBS-TEAM | 2635    2024-03-09 21:56:38 [5684]

Meg kell mérni melyik vezetékek a tekercsvég párok.
Nem olyan sok lehetőség van.
tekercsenként kell forgatni.

A frekiváltót meg beállítani, hogy potméterről menjen és 5Hz körül induljon el.

Előzmény: KoLa, 2024-03-09 21:41:23 [5683]


KoLa | 7495    2024-03-09 21:41:23 [5683]

Na ez az! ezt kérdeztem volna, csak nem tudtam megfogalmazni!
Ezen már túl vagyok...hülye hangja nem volt, de a J1000 ov-t dobott rögtön bekapcsoláskor, ezért visszakötöttem az eredeti csillagba, de így meg gyenge a teljesítmény.
Gondolom 2 tekercsvéget ha felcserélek a sorrendben az jó lesz?

Előzmény: TBS-TEAM, 2024-03-09 21:29:11 [5682]


TBS-TEAM | 2635    2024-03-09 21:29:11 [5682]

Rosszul is kötheted, ha felcseréled a fluxus irányt.
Hüje hangja lesz és remegve kezd forogni, mert az egyik tekercs ellentétes irányba akarja a forgorészt mozgatni.

Előzmény: KoLa, 2024-03-09 21:19:16 [5681]


KoLa | 7495    2024-03-09 21:19:16 [5681]

Megvannak a tekercsek végei, mindegyik egyforma rézdrót, sorba is tudom őket kötni deltába, csak azt nem tudtam hogy a sorrend lényeges-e?
Valószínűleg nem, mert a fázisokat is összecserélhetem.

Előzmény: sarktibsi, 2024-03-09 20:50:57 [5680]


sarktibsi | 453    2024-03-09 20:50:57 [5680]

Ki kell vezetned mind a 6-vezetéket , vissza kell állítanod a motor bekötést gyári állapotába. Én amikor elakadok egy originált gyári motort szoktam lemásolni. Ha nem találok réz lemezeket, sima tömör réz vezetékkel helyettesítem.

Előzmény: KoLa, 2024-03-09 20:17:11 [5679]


KoLa | 7495    2024-03-09 20:17:11 [5679]

Ezt a motoromat most deltába kéne átkötnöm, a J1000 frekiváltóhoz ami 1 fázis be 3 fázis ki.
Az a baj hogy valamikor tekercselték, és nincs rendes csavaros csatlakozása, csak egy sorkapocsba van bekötve, nem tudom fontos-e a tekercsek sorrendje!? mert az nem tudható!
A tekercsek egyik vége össze van tekerve egy üres helyre befogatva a sorkapocsba, a másik végük meg elosztva a csatlakozáshoz.
Vagy csak a forgásirány fogy változni?

Előzmény: KoLa, 2024-03-06 18:47:32 [5678]


KoLa | 7495    2024-03-06 18:47:32 [5678]

Egy 750W motor, és 2.2Kw os frekiváltónál ez nem jelentős fogyasztás.

Előzmény: sarktibsi, 2024-03-06 18:41:53 [5677]


sarktibsi | 453    2024-03-06 18:41:53 [5677]

De biztos lehetne de én inkább nem teszem. Nem szeretném további terhelésnek kitenni a váltót.

Előzmény: KoLa, 2024-03-06 18:37:06 [5676]

KoLa | 7495    2024-03-06 18:37:06 [5676]

"Majd teszek mellé egy 24v-os tápot"
A frekiváltó sorkapcsairól nem lehet lopni 24V-ot?

Előzmény: sarktibsi, 2024-03-06 16:56:24 [5674]


KoLa | 7495    2024-03-06 18:27:28 [5675]

A ventilátorom sajnos' jó, igaz nem 24V hanem 12V-nál volt nekem a hangja alapján tökéletes.
Van egy potméterrel szabályozható DC tápegységem azzal adagoltam neki 11.8V-nál volt fülre jó a fordulatszáma (zenész fül) ha emeltem a feszültségen elkezdett rezonálni.
Olvastam már 'sarktibsi' válaszát is, lehet hogy nekem is ez lesz a legjobb megoldás? egy külső táp és had pörögjön állandóan?

Előzmény: svejk, 2024-03-05 20:48:09 [5669]


sarktibsi | 453    2024-03-06 16:56:24 [5674]

Nekem az esztergán egy danfoss 2840-es van egyszer csak megállt a ventilátor , de igazából észre sem vettem (több váltó is van egymás mellet nem tűnt fel , hogy az egyik meghibásodott) csak a szúrós szagra lettem figyelmes , hibakódot nem irt ki.

Kicseréltem a váltót (szerencsére volt belőle tartalék) Majd később raktam bele egy jó ventilátort , de nem vezérli. Gondolom a hűtést vezérlő elektronika is tönkrement.

Majd teszek mellé egy 24v-os tápot fiszre bekötöm, így remélem használhatom tovább.

A másik esztergán egy ATV61-es van 2db ventilátor van benne, a 2 csak nagyon ritkán kapcsol be (inkább csak nyáron) azt nem lehet nem észre venni hangosan zugnak.

A fent említett okok miatt minden váltóra teszek egy kihelyezett kezelő panelt a legtöbb az kiírja azt is ha nincs hűtés (hűtőborda hőmérséklet)


KoLa | 7495    2024-03-05 21:19:14 [5673]

Az első az volt hogy meglöktem a csavarhúzóval a lapátokat, nagyon könnyen forognak!
Aránylag tisztának mondható, nagyon minimális por látszik a belsejében is.

Előzmény: svejk, 2024-03-05 21:06:36 [5672]


svejk | 32800    2024-03-05 21:06:36 [5672]

Nem hinném.
De a venti sem szokott elromlani, inkább csak megszorulni a kosztól.

Ha sok üzemóra van a frekiváltoban akkor a tápegység lehet ludas, ez okozhat akár fals túláram hibát, de akár az ára érzékelő áramváltó is vacakolhat.

Pedig ez a Delta egy elég stabil ketyere, van ami már cirka 15 éve megy a környezetemben.

Előzmény: KoLa, 2024-03-05 20:59:35 [5670]


  Fórum főoldal  |  A lap tetejére

Időrend:
Oldal 1 / 114 Ugrás ide:
Sorok:
1  2  3  4  5   Következő ►  Utolsó ►|


 ◊